Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2006
KOM (2003) 0424
Offentligt
1446176_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 13.1.2006
KOM(2006) 2 endelig
2003/0165 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2003/0165 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer
1-
SAGSFORLØB
17. juli 2003
Forslag sendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dok. KOM(2003) 424 endelig - 2003/0165 (COD):
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale 26. februar 2004
Udvalg:
Udtalelse afgivet under Europa-Parlamentets førstebehandling:
Fælles holdning vedtaget
2-
FORMÅLET MED KOMMISSIONENS FORSLAG
26. maj 2005
8. december 2005
Forslaget vedrører ernærings- og sundhedsanprisninger, der anvendes i mærkning og
præsentation af samt reklame for fødevarer. Kun ernærings- og sundhedsanprisninger, som er
i overensstemmelse med bestemmelserne i denne forordning, tillades i mærkning og
præsentation af eller reklame for fødevarer, der markedsføres i Fællesskabet, og som leveres
uden videre forarbejdning til den endelige forbruger.
Forslaget har følgende hovedformål:
at opnå et højt forbrugerbeskyttelsesniveau, ved at der gives frivillige oplysninger som
supplement til de i henhold til EU-reglerne obligatoriske oplysninger
at forbedre varernes frie bevægelighed i det indre marked
at øge retssikkerheden for erhvervslivet
at sikre fair konkurrence i fødevaresektoren
at fremme og beskytte innovation i fødevaresektoren.
Forslaget blev varslet som aktion nr. 65 i hvidbogen om fødevaresikkerhed (KOM(1999) 719
endelig). Når det er vedtaget, vil det bidrage til at komplettere det samlede regelsæt om
mærkning af fødevarer til konsum.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3-
BEMÆRKNINGER TIL DEN FÆLLES HOLDNING
3-1 S
AMMENFATNING AF
K
OMMISSIONENS HOLDNING
Kommissionen ser positivt på den fælles holdning, som Rådet har vedtaget enstemmigt, da
den fastholder de generelle principper i Kommissionens forslag, navnlig hvad angår kravet
om, at fødevarer skal overholde en bestemt ernæringsprofil, for at de kan være omfattet af
anprisninger, og kravet om, at visse sundhedsanprisninger skal være omfattet af en
godkendelsesprocedure. Rådet har indarbejdet en lang række af Europa-Parlamentets
ændringsforslag i den endelige tekst, som Kommissionen fuldt ud kan gå ind for.
3-2 E
UROPA
-P
ARLAMENTETS
K
OMMISSIONEN HAR
HOLDNING
ÆNDRINGSFORSLAG VED FØRSTEBEHANDLINGEN
,
SOM
ACCEPTERET
,
OG SOM ER INDARBEJDET I DEN FÆLLES
Anvendelsesområde og definitioner
Ændringsforslag 2 og 16 er der delvis taget hensyn til i den nye betragtning 4, hvori det
præciseres, at ikke-kommercielle meddelelser ikke er omfattet, samt i artikel 1, stk. 2, hvor
det hedder, at forordningen finder anvendelse på anprisninger "i kommercielle meddelelser".
Ændringsforslag 17 er delvis taget i betragtning, og det hedder nu i artikel 1, stk. 4, at
forordningen finder anvendelse med forbehold af direktiv 89/398/EØF om levnedsmidler
bestemt til særlig ernæring og direktiver vedtaget på grundlag heraf, direktiv 80/777/EØF om
mineralvand og direktiv 98/83/EF om drikkevand
I tråd med ændringsforslag 20 og 21 er der indsat eksisterende EF-definitioner, f.eks.
definitionen af "kosttilskud" (direktiv 2002/46/EF) og definitionen af "mærkning" (direktiv
2000/13/EF), samtidig med at definitionen af "anprisning" er gjort klarere.
Generelle principper
Ændringsforslag 26 og 27 er blevet indarbejdet for gøre de generelle principper klarere og
komplettere dem for så vidt angår alle anprisninger, og ændringsforslag 28 er ligeledes blevet
indarbejdet med redaktionelle ændringer.
Formuleringen "næringsstof eller andet stof" er indført i stedet for "stof", så det stemmer
overens med definitionerne i artikel 2. Det er en imødekommelse af synspunktet bag den
accepterede del af ændringsforslag 30 samt ændringsforslag 31, 32 og 33.
Den første del af ændringsforslag 36, ifølge hvilket anprisninger ikke må bidrage til at skjule
en fødevares generelle næringsværdi, er nu indarbejdet i den nye betragtning 10.
Henvisningen til direktivet om kosttilskud og dets særlige krav om næringsdeklaration er
endvidere indarbejdet i artikel 7.
Den nye betragtning 10 gør det klarere, hvordan ernæringsprofilerne fastsættes og anvendes.
Dermed er dele af ændringsforslag 1 og 10 taget i betragtning, mens ændringsforslag 4 delvis
er indarbejdet i betragtning 11, hvori det nu præciseres, at Fødevaresikkerhedsautoriteten bør
rådgive Kommissionen i forbindelse med fastsættelsen af ernæringsprofilerne.
Ernæringsanprisninger
Ændringsforslag 6 er indarbejdet i betragtning 20, hvor det hedder, at listen over tilladte
ernæringsanprisninger bør opdateres "for at tage hensyn til den videnskabelige og
teknologiske udvikling".
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sundhedsanprisninger
Ændringsforslag 41 og 91 vedrørende artiklens overskrift er indarbejdet. I ændringsforslag 42
foreslås det at tillade alle anprisninger, der var forbudt i det oprindelige forslags artikel 11,
forudsat at de er videnskabeligt funderede. Det kan delvis accepteres af Kommissionen og
Rådet:
Henvisninger til generelle, uspecifikke gavnlige virkninger for et godt almenhelbred
og velvære må anvendes, hvis de ledsages af en specifik sundhedsanprisning, der er i
overensstemmelse med forordningen (det nye stk. 3 i artikel 10).
Kun anprisninger, der antyder, at sundheden kan påvirkes negativt, hvis man ikke
indtager fødevaren, anprisninger, der indeholder henvisning til anbefalinger fra
individuelle læger eller sundhedspersonale og andre sammenslutninger, og
anprisninger, der indeholder angivelse af hastigheden eller omfanget af vægttab, er
fortsat forbudt. Alle øvrige sundhedsanprisninger, der var forbudt i det oprindelige
forslags artikel 11, er nu tilladt, hvis de er videnskabeligt begrundede.
I lyset heraf har Rådet omformuleret betragtning 23 og 24 i tråd med ændringsforslag 7 og 8.
I henhold til ændringsforslag 43 og 93 skal de interesserede parter høres og komitéproceduren
anvendes ved vedtagelse af retningslinjer for gennemførelsen af artikel 11 i det oprindelige
forslag. Dette er indarbejdet i det nye stk. 4 i artikel 10.
I ændringsforslag 44 foreslås det, at ordet "normale" udgår foran "funktioner", så kroppens
normale og forbedrede funktioner er omfattet af denne kategori af funktionsanprisninger.
Kommissionen kan gå ind for dette ændringsforslag, som er indarbejdet i den fælles holdning.
Betragtning 25 er blevet omformuleret for at tage hensyn til en del af ændringsforslag 9, og
"mangeårig, ukontroversiel videnskabelig viden" erstattes af "almindeligt anerkendte
videnskabelige data".
Kommissionen kan gå ind for at inddrage organisationer, der repræsenterer fødevareindustrien
og forbrugerne, i arbejdet med at fastsætte den første liste over funktionsanprisninger, således
som det foreslås i ændringsforslag 45. Dette ændringsforslag har Rådet delvis indarbejdet i
artikel 13, stk. 5, ifølge hvilket ansøgninger om godkendelse kan indsendes af de
interesserede parter.
For at tage hensyn til ændringsforslag 51 og 61 er sprogkravene blevet betydeligt forenklet, så
der nu kun er krav om det sprog, sagen foreligger på.
Den præcisering af formuleringen, der foreslås i ændringsforslag 50, og som Kommissionen
har accepteret, er blevet indarbejdet i den fælles holdning. Det betyder, at der i artikel 15, stk.
3, litra b), står "næringsstof eller andet stof eller" før "den fødevare […], som
sundhedsanprisningen skal vedrøre".
Ændringsforslag 62, som Kommissionen har accepteret, bibeholdes delvis i den fælles
holdning, idet ansøgeren kan fremsætte bemærkninger til Kommissionen om autoritetens
udtalelse senest 30 dage efter offentliggørelsen (artikel 16 stk. 6).
Almindelige og afsluttende bestemmelser
Ændringsforslag 12, som Kommissionen har accepteret, indgår i den fælles holdning. Det
vedrører betragtning 30 og gør tydeligere, at registret bør opdateres og gøres offentligt
tilgængeligt.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen kunne delvis gå ind for ændringsforslag 72, da der er behov for
overgangsforanstaltninger, der skal sikre en overgang uden gnidninger for erhvervslivet. I
Rådets fælles holdning er der fastsat forskellige overgangsperioder vedrørende forskellige
bestemmelser i forordningen. De fremgår af den nye artikel 27. Af samme grund er
betragtning 33 blevet omformuleret lidt, idet der tages hensyn til første del af ændringsforslag
14, som Kommissionen kunne acceptere fuldt ud, men som Rådet kun kunne acceptere delvis.
Ikke desto mindre forventes de mange overgangsperioder at betyde, at erhvervslivet, herunder
de små og mellemstore virksomheder, kan få en overgang uden gnidninger.
3-3 E
UROPA
-P
ARLAMENTETS ÆNDRINGSFORSLAG
K
OMMISSIONEN HAR ACCEPTERET
,
OG SOM
HOLDNING
VED FØRSTEBEHANDLINGEN
,
SOM
IKKE ER INDARBEJDET I DEN FÆLLES
Som led i et samlet kompromis og på grund af de mange overensstemmelser mellem de
ændringsforslag, Kommissionen kunne acceptere, og den fælles holdning var Kommissionen
parat til at acceptere et kompromis, som ikke indeholdt en række af de ændringsforslag, den
havde accepteret helt eller delvis. Det drejer sig om ændringsforslag 13 vedrørende
nødvendigheden af at bevare fødevareindustriens konkurrenceevne, ændringsforslag 15
vedrørende udformning af oplysningskampagner om ernæring, ændringsforslag 37 vedrørende
høring af et forbrugerpanel til at bedømme anprisningerne, ændringsforslag 38 vedrørende
anprisninger med sammenligninger mellem fødevarer fra forskellige kategorier,
ændringsforslag 52 vedrørende fremlæggelse for autoriteten af en vareprøve af produktets
emballage, ændringsforslag 54 vedrørende den væsentlige bistand til små og mellemstore
virksomheder, ændringsforslag 59 vedrørende autoritetens kontrol af anprisningernes
formulering, ændringsforslag 67 vedrørende Kommissionens frist til at behandle autoritetens
udtalelse og ændringsforslag 71 vedrørende Kommissionens frist til fremlægge en rapport om
anvendelsen af forordningen.
3-4 N
YE BESTEMMELSER I DEN FÆLLES HOLDNING
Rådet har indsat ny tekst i betragtning 4 og artikel 1, der gør det klart, at varemærker og
handelsbetegnelser er omfattet af forordningen, og som opstiller betingelserne i den
forbindelse.
I henhold til den fælles holdning falder "ikke-gavnlige ernæringsanprisninger" ikke ind under
forordningens anvendelsesområde. Det drejer sig om anprisninger, herunder evt. logoer eller
andre ordninger, der kan indikere en negativ virkning for sundheden som følge af et
næringsstof i produktet. I den nye betragtning 5 gør det klart, at der skal underrettes om
sådanne ordninger i overensstemmelse med direktiv 98/34/EF.
Rådet har ændret artikel 4, så det nøjere beskrives, hvilke principper der gælder for
ernæringsprofilerne og proceduren for fastsættelse af dem. Endvidere har Rådet forlænget
fristen for at fastsætte ernæringsprofilerne fra 18 måneder til 24 måneder.
Hvad angår anprisninger af alkoholholdige drikkevarer er det gjort klart, at nationale
bestemmelser kan finde anvendelse i overensstemmelse med traktatens bestemmelser, så
længe der ikke findes fællesskabsbestemmelser om ernæringsanprisninger, der henviser til
reduktion af alkohol- eller energiindholdet eller til, at drikkevarer ikke indeholder alkohol
eller energi. I henhold til den nye betragtning 12 falder kosttilskud i flydende form, der
indeholder mere end 1,2 % alkohol, ikke ind under disse restriktioners anvendelsesområde, da
den mængde alkohol, der indtages via den slags fødevarer, er ubetydelig.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet har med Kommissionens accept foretaget en række ændringer af bilaget, idet der bl.a.
er taget hensyn til de seneste videnskabelige fremskridt, og det har indsat en ny betragtning
21, ifølge hvilken anprisninger såsom "laktosefri" eller "glutenfri" bør være omfattet af
direktiv 89/398/EØF.
4-
KONKLUSION
I den fælles holdning er indarbejdet en række af Europa-Parlamentets ændringsforslag, og
teksten er i betydeligt omfang gjort klarere og bedre end Kommissionens oprindelige forslag.
Kommissionen kan gå ind for den nye tekst, skønt den ikke indeholder alle de ændringer, som
Europa-Parlamentet havde foreslået, og som Kommissionen kunne acceptere helt, delvis eller
med redaktionelle ændringer.
5-
ERKLÆRINGER
Kommissionen har afgivet en erklæring, der blev knyttet til Rådets mødeprotokol, og som er
knyttet som bilag til denne meddelelse.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BILAG: ERKLÆRING FRA KOMMISSIONEN
Efter opfordring fra Rådet er Kommissionen indstillet på som led i ændringen af bilaget at
undersøge mulige præciseringer af anprisningen "[navn på vitamin]- og/eller [navn på
mineral]kilde".
DA
7
DA