Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0426
Offentligt
1444237_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 17.7.2003
KOM(2003) 426 endelig
2003/0158 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om analyse og samarbejde vedrørende falske euromønter
(forelagt af Kommissionen)
kom (2003) 0426 - Ingen titel
1444237_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
Systemet til beskyttelse af euromønter
Rådets forordning (EF) nr. 1338/2001 af 28. juni 2001
1
om fastlæggelse af de
foranstaltninger, der er nødvendige for at beskytte euroen mod falskmøntneri, særlig artikel 5,
fastsætter, at det nationale møntanalysecenter (CNAC) i hver enkelt EU-medlemsstat
2
og Det
Europæiske Tekniske og Videnskabelige Center (ETSC) skal analysere og klassificere falske
mønter. En forudsætning for, at denne struktur kan fungere tilfredsstillende, er, at de
myndigheder, der skal udføre de tekniske opgaver med at analysere og klassificere falske
mønter, samarbejder.
Rådet (Økofin) enedes den 28. februar 2000 om den tekniske ordning for håndtering af falske
euromønter. Hovedprincipperne for ordningens gennemførelse blev fastsat i ovennævnte
forordning.
Medlemsstaterne har oprettet eller udpeget nationale møntanalysecentre (CNAC) med
passende udstyr, og Kommissionen har fastsat en ramme for samordning af medlemsstaternes
foranstaltninger vedrørende indsamling og teknisk analyse af falske euromønter. Til dette
formål har Kommissionen uformelt nedsat en ekspertgruppe for falske mønter, der ledes
under forsæde af Kommissionen.
2.
Det Europæiske Tekniske og Videnskabelige Center (ETSC)
ETSC blev oprettet midlertidigt som en særskilt og selvstændig administrativ enhed inden for
det franske møntvæsen på grundlag af en brevveksling mellem Rådets (Økofin) formand og
Frankrigs finansminister af 28. februar og 9. juni 2000. ETSC begyndte sin virksomhed den
1. oktober 2001. Kommissionen har udpeget personalet under ETSC, der foretager de
nødvendige analyser i nært samarbejde med det franske CNAC. De franske myndigheder har
stillet det relevante personale og udstyr til rådighed for ETSC og sørger for
sekretariatsbistand, lokaler, udstyr og vedligeholdelse for ETSC. Mindre kontorudgifter
(telefonsamtaler) og ETSC-personalets rejseomkostninger dækkes over Fællesskabets budget.
I Rådets forordning (EF) nr. 1338/2001 og i brevvekslingen af 28. februar og 9. juni 2000
fastsættes det, at ETSC's fremtidige status og blivende hjemsted senere vil blive besluttet af
Rådet. På linje med Rådets (Økofin) konklusioner fra februar 2000 blev der udarbejdet en
situationsrapport om ETSC's arbejdsresultater. Rapporten blev udarbejdet under EU-
møntdirektørernes ansvar og konkluderer, at ETSC i øjeblikket udfører sin virksomhed på et
hensigtsmæssigt sted, og at Kommissionen sikrer en hensigtsmæssig administrativ og
institutionel ramme for så vidt angår effektivitet og uafhængighed.
Situationsrapporten er godkendt af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg, som hilser
bedømmelsesrapporten om ETSC velkommen, og foreslår, at centret fortsat bør udføre sin
virksomhed i det franske møntvæsens lokaler. Udvalget foreslår også, at Kommissionen
fortsat bør samordne medlemsstaternes tekniske arbejde i forbindelse med beskyttelsen af
euromønter, og at den bør træffe passende foranstaltninger for at sikre ETSC's fortsatte drift.
Underudvalget har til den ende godkendt et udkast til konklusioner til Rådet (Økofin).
1
2
EFT L 181 af 4.7.2001, s. 6.
Forordning 1339/2001 (L 181, 4.4.2001, s. 11) udvider virkningerne af forordning (EF) nr. 1338/2001
til også at omfatte de medlemsstater, der ikke har indført euroen som fælles valuta.
2
kom (2003) 0426 - Ingen titel
Med udgangspunkt i ovenstående planlægges to formelle skridt: en rådsafgørelse, der giver
Kommissionen ansvaret for at sikre, at ETSC fungerer, og for at samordne medlemsstaternes
tekniske foranstaltninger for at beskytte euromønterne mod falskmøntneri, og en efterfølgende
kommissionsafgørelse, hvor Kommissionen udmønter sit ansvar.
Det foreliggende forslag vedrører det første af de to skridt.
3.
Forslag til Rådets afgørelser
Formålet med forslaget til Rådets afgørelse er formelt at give Kommissionen ansvaret for, at
den sikrer ETSC's drift og den relevante samordning af de kompetente tekniske myndigheders
aktiviteter for at beskytte euromønterne mod falskmøntneri.
Forslaget er baseret på EF-traktatens artikel 123, stk. 4, og sigter på at implementere artikel 5
i Rådets forordning 1338/2001 om analyse og klassificering af falske euromønter.
Kommissionen er i øjeblikket ved at skabe den ramme, der skal gøre det muligt at samordne
medlemsstaternes tekniske indsats for at beskytte euromønter mod falskmøntneri, og som har
sikret ETSC's drift, siden centret begyndte sin virksomhed i oktober 2001, ved hjælp af
ledelsesbistand og administrativ støtte fra Kommissionen. Medlemsstaterne er tilfredse med
den måde, hvorpå ETSC fungerer.
Kommissionen bør derfor fortsætte med at udføre disse aktiviteter, der indtil nu er udført på et
midlertidigt grundlag, og dermed sikre, at beskyttelsen af euromønterne varetages på en stabil
og uafhængig måde.
Artikel 1 i forslaget til Rådets afgørelse præciserer de opgaver, der tildeles Kommissionen.
Ansvaret omfatter ETSC's drift samt samordningen af de kompetente tekniske myndigheders
indsats for at beskytte euromønterne mod falskmøntneri.
Med ETSC's nuværende opgaver og niveauet for møntfalskneri kræves der ikke yderligere
budgetmidler til denne foranstaltning.
4.
Kommissionens planlagte opfølgning
rådsafgørelse
vil
Kommissionen
vedtage
en
Med udgangspunkt i ovennævnte
kommissionsafgørelse, der indebærer:
(1)
at ETSC etableres som del af Kommissionens tjenestegrene i Bruxelles og
udstationerer personale til det franske møntvæsen med henblik på at anvende dettes
faciliteter
at den formelt fastsætter den nødvendige samordning af medlemsstaternes tekniske
indsats for at beskytte euromønterne
at den sørger for regelmæssig rapportering til Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
om ovennævnte samordningsaktiviteter.
(2)
(3)
Før vedtagelsen af Kommissionens afgørelse kræves en formel forpligtelse fra de franske
myndigheder, hvori det bekræftes, at den nuværende deling af de relevante udgifter fortsætter.
3
kom (2003) 0426 - Ingen titel
ETSC skal fortsat arbejde nært sammen med EU's møntdirektører og fortsat hvert år
rapportere til Det Økonomiske og Finansielle Udvalg, Den Europæiske Centralbank, Europol
og de kompetente myndigheder i medlemsstaterne.
4
kom (2003) 0426 - Ingen titel
1444237_0005.png
2003/0158 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om analyse og samarbejde vedrørende falske euromønter
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 123,
stk. 4,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
3
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
4
,
under henvisning til udtalelse fra Den Europæiske Centralbank
5
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Rådets forordning (EF) nr. 1338/2001 af 28. juni 2001
6
om fastlæggelse af de
foranstaltninger, der er nødvendige for at beskytte euroen mod falskmøntneri,
fastsætter, at det nationale møntanalysecenter (CNAC) i hver enkelt medlemsstat og
Det Europæiske Tekniske og Videnskabelige Center (ETSC) skal analysere og
klassificere falske euromønter. Kommissionen har etableret en ramme for
samordningen af ovennævnte tekniske myndigheders relevante foranstaltninger.
Siden oktober 2001 har ETSC udført sine opgaver på midlertidigt grundlag i det
franske møntvæsen, og Kommissionen har sørget for administrativ støtte og ledelse i
overensstemmelse med brevveksling mellem formanden for Rådet og Frankrigs
finansminister af 28. februar og 9. juni 2000.
For at garantere en kontinuerlig og uafhængig beskyttelse af euromønterne mod
falskmøntneri bør Kommissionen have ansvaret for ETSC's arbejde og for
samordningen af de kompetente tekniske myndigheders indsats på dette område -
(2)
(3)
3
4
5
6
EFT C af , s. .
EFT C af , s. .
EFT C af , s. .
EFT L 181 af 4.7.2001, s. 6.
5
kom (2003) 0426 - Ingen titel
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Eneste artikel
Kommissionen skal sikre Det Europæiske Tekniske og Videnskabelige Centers drift og
samordning af de kompetente tekniske myndigheders arbejde for at beskytte euromønterne
mod falskmøntneri.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
6
kom (2003) 0426 - Ingen titel
1444237_0007.png
BILAG
BUDGETKONSEKVENSER
Ingen yderligere budgetkonsekvenser.
1.
BUDGETKONSEKVENSER FOR DEL B
Ingen budgetkonsekvenser.
2.
VIRKNING PÅ
UDGIFTER
PERSONALERESSOURCER
OG
ADMINISTRATIVE
Ingen yderligere virkning. Behovet for menneskelige og administrative ressourcer dækkes af
bevillingen til det administrerende generaldirektorat inden for den årlige bevillingsprocedure.
2.1.
Virkning på menneskelige ressourcer
Én midlertidig ansat, A-5, og én midlertidig ansat, A-7, fra det nuværende personale. På
grundlag af de hidtidige standarder er omkostningerne til de to ansatte 135 000 EUR.
2.2.
Administrative udgifter i forbindelse med foranstaltningen
Beløb EUR
-
Stilles til rådighed af det
franske møntvæsen
23 000
50 000
3 000
Lokaler stilles til rådighed
af det franske møntvæsen
I alt
76 000
Baseret
det
foregående år og skøn
for kommende år
Beregningsmetode
Budgetpost
(A-360, 24.01.06 fra 2004)
Samlet bevilling (afsnit A7)
Informationssystemer (A-5001/A-4300)
Andre udgifter - Del A
A01300 – Tjenesterejser
A02500 – Ekspertmøder om møntfalskneri
A02410 – Telefon, fax, telex
Andre udgifter
Beløbene er de samlede udgifter for tolv måneder.
7