Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0509
Offentligt
1444317_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 25.8.2003
KOM(2003) 509 endelig
2003/0199 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om statistikker om informationssamfundet
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444317_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
B
AGGRUND
Informations- og kommunikationsteknologier (ikt) har en voksende økonomisk og
samfundsmæssig betydning. De politiske beslutningstagere har forsøgt at sikre, at de nye
teknologier hurtigt kommer til at indgå i hverdagens økonomiske og sociale liv. Der er
dermed opstået et behov for statistikker om en lang række emner inden for
informationssamfundet. De strukturelle indikatorer, der anvendes i den årlige forårsrapport til
Det Europæiske Råd, indbefatter indikatorer inden for informationssamfundet, som kræver
harmoniserede statistikker på EU-plan.
I juni 2002 godkendte stats- og regeringscheferne handlingsplanen
eEurope
2005, i hvilken
der fastsættes en række mål, der skal nås inden udgangen af 2005, og som ligger inden for
rammerne af det overordnede mål, som blev fastsat på EU-topmødet i Lissabon, nemlig at
gøre Europa til "den mest konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i
verden" inden år 2010. I planen indgår benchmarking ved hjælp af indikatorer. Det hedder i
handlingsplanen: "For at øge kvaliteten [sammenlignet med
eEurope
2002] bør indikatorerne
under
eEurope
2005 i højere grad gøre brug af de officielle statistikker fra de nationale
statistikkontorer og Eurostat. For at sikre en regelmæssig indsamling af sammenlignelige data
i medlemsstaterne er der behov for et retsgrundlag for statistikker om
informationssamfundet"
1
. I Rådets resolution 5197/2003 om gennemførelsen af
handlingsplanen
eEurope
2005 gøres der også opmærksom på behovet for bedre kvalitet: "For
at opnå en bedre kvalitet bør man i højere grad anvende de undersøgelser, der foretages af de
nationale statistikkontorer og Eurostat ... Når undersøgelserne foretages, skal der tages alle
praktiske skridt til at sikre dataenes kvalitet og deres sammenlignelighed mellem landene". Da
2010 blev fastsat som mål af Det Europæiske Råd i Lissabon, er det sandsynligt, at disse
behov også vil gøre sig gældende ud over 2005. Kommissionens generaldirektorater ønsker at
anvende det europæiske statistiske system for at udarbejde statistikker af høj kvalitet på dette
område.
Efter offentliggørelsen af handlingsplanen
eEurope
2005 forelagde Eurostat i september 2002
en handlingsplan om informationssamfundsstatistikker for 2002/2003 for Udvalget for det
Statistiske Program. Heri indgik foranstaltninger med det formål i højere grad at anvende det
europæiske statistiske system i forbindelse med udarbejdelsen af de vigtigste statistikker. Et
flertal af medlemsstaterne var enige i, at det var nødvendigt med en rammeforordning med
størst mulig fleksibilitet og anvendelse af et begrænset sæt indikatorer
2
.
Et udkast til retsakt blev i november 2002 forelagt en strategisk taskforce for
informationssamfundet. Efterfølgende er der i samråd med medlemsstaterne blevet foretaget
forskellige ændringer i retsakten, før der blev opnået enighed om nærværende forslag.
1
2
"eEurope 2005: Et informationssamfund for alle" - En handlingsplan som oplæg til Det Europæiske
Råds møde i Sevilla, juni 2002.
Referat af det 46. møde i Udvalget for det Statistiske Program, Palermo, den 18. september 2002 (CPS
2002/46/6).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
F
ORORDNINGENS INDHOLD
Forslaget til forordning giver de nationale statistiske kontorer det nødvendige retsgrundlag for
at udarbejde de statistikker, som er nødvendige med henblik på de strukturelle indikatorer og
benchmarkingprocessen i tilknytning til
eEurope-handlingsplanen.
Samtidig er den fleksibel
nok til, at der kan tages højde for nye behov. Der er tale om en rammeforordning, hvor
statistikkerne kun betragtes ud fra outputaspektet, mens det er helt op til medlemsstaterne selv
at beslutte, hvordan statistikkerne skal indsamles. Forordningen er tidsbegrænset, således at
der ikke opstår en permanent statistisk byrde.
Forordningen indeholder to bilag. I hvert bilag fastsættes der et modul, som senere vil blive
gennemført ved en kommissionsforordning. Modulerne indeholder en fortegnelse over de
emner, som kan blive omfattet af gennemførelsesforanstaltninger. Listerne er blevet
udarbejdet i samråd med medlemsstaterne, som støtter selve listernes indhold og metoden, i
henhold til hvilken emnerne defineres bredt i nærværende forordning, hvorefter listerne
anvendes som grundlag for en mere specifik fastsættelse af kendetegnene i
gennemførselsforanstaltninger (dvs. de statististiske variabler, der skal indsamles).
Udkastet til forordning blev drøftet på mødet i Udvalget for det Statistiske Program den
15. maj 2003. Et stort flertal af medlemsstaterne kunne gå ind for denne forordning.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444317_0004.png
2003/0199 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om statistikker om informationssamfundet
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 285, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
3
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Det Europæiske Råd i Lissabon i marts 2000 satte det mål, at Europa inden for de
næste ti år skal blive den mest konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede
økonomi i verden.
Handlingsplanen
eEurope
fra 2002 – som Det Europæiske Råd i Feira i juni 2002 gav
sin tilslutning til – omfatter en proces, hvor Europa ved hjælp af fastsættelse af mål og
benchmarking skal bringes på nettet hurtigst muligt.
Det Europæiske Råd i Sevilla i juni 2002 støttede målsætningerne i handlingsplanen
eEurope
2005, i hvilken der gøres opmærksom på behovet for et retsgrundlag, der kan
sikre, at der løbende er sammenlignelige data til rådighed i medlemsstaterne, og at der
i højere grad gøres brug af officielle statistikker om informationssamfundet.
I de strukturelle indikatorer, som anvendes i den årlige forårsrapport til Det
Europæiske Råd, skal der også indgå indikatorer baseret på sammenlignelige
statistiske oplysninger om informationssamfundet.
Benchmarking af eEurope som led i gennemførelsen af eEurope-handlingsplanerne
kræver indikatorer, der er baseret på sammenlignelige statistiske oplysninger om
informationssamfundet.
Kommissionen har brug for årlige harmoniserede statistikker om ikt-anvendelsen i
virksomhederne.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
3
4
EUT C … af … s. …
EUT C … af … s. …
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444317_0005.png
(7)
(8)
Kommissionen har brug for årlige harmoniserede statistikker om husstandes og
privatpersoners anvendelse af ikt.
Den hastige udvikling i informationssamfundet kræver, at de statistikker, der
udarbejdes, tilpasses den nye udvikling, og dette krav kan opfyldes, hvis der anvendes
moduler af tidsbegrænset varighed, og hvis der kan foretages ændringer ved hjælp af
gennemførelsesforanstaltninger, hvor der tages hensyn til medlemsstaternes ressourcer
og den byrde, der pålægges respondenterne.
Udarbejdelsen af EF-statistikker er reguleret ved bestemmelserne i Rådets forordning
(EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-statistikker
5
.
I overensstemmelse med subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet, jf. traktatens
artikel 5, kan målene for denne forordning, nemlig fastlæggelse af fælles rammer for
systematisk udarbejdelse af EF-statistikker om informationssamfundet, ikke i
tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor på grund af handlingens
omfang eller virkninger bedre gennemføres på fællesskabsplan. Denne forordning går
ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
Da gennemførelsesforanstaltningerne til denne forordning er generelle
foranstaltninger, jf. artikel 2 i Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om
fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen de gennemførelsesbeføjelser, der
tillægges Kommissionen
6
, bør de vedtages efter forskriftsproceduren i artikel 5 i
nævnte afgørelse.
Udvalget for det Statistiske Program, der er nedsat ved Rådets afgørelse 89/382/EØF,
Euratom
7
, er blevet hørt i overensstemmelse med artikel 3 i nævnte afgørelse -
(9)
(10)
(11)
(12)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Genstand
Formålet med denne forordning er at fastlægge fælles rammer for systematisk udarbejdelse af
EF-statistikker om informationssamfundet.
5
6
7
EFT L 52 af 22.2.1997, s. 61.
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
EFT L 181 af 28.6.1989, s. 47.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444317_0006.png
Artikel 2
Definitioner
I denne forordning forstås ved:
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
"EF-statistikker": EF-statistikker som defineret i artikel 2 i forordning (EF)
nr. 322/97
8
"udarbejdelse af statistikker": udarbejdelse af statistikker som defineret i
forordning (EF) nr. 322/97
"referenceperiode": den periode, som dataene vedrører
"referenceår": en referenceperiode på et kalenderår
"indsamlingsperiode": en i gennemførelsesforanstaltningerne fastsat periode, i
hvilken der finder en dataindsamling sted.
Artikel 3
Anvendelsesområde
1.
De statistikker, der skal udarbejdes, indbefatter de oplysninger, der kræves med
henblik på benchmarkingprocessen i
eEurope-handlingsplanen
og med henblik på de
strukturelle indikatorer, og andre oplysninger, der er nødvendige som grundlag for en
ensartet analyse af informationssamfundet.
Statistikkerne grupperes om moduler. Hvert modul er defineret i et bilag til denne
forordning.
Artikel 4
Moduler
Modulerne i denne forordning omfatter følgende områder:
virksomheder og informationssamfundet, der er defineret i bilag 1
privatpersoner, husstande og informationssamfundet, der er defineret i bilag 2.
Artikel 5
Metodologisk håndbog
Kommissionen (Eurostat) udarbejder og ajourfører, efterhånden som der vedtages nye
gennemførelsesforanstaltninger, i snævert samarbejde med medlemsstaterne en metodologisk
håndbog med vejledninger om EF-statistikker, der udarbejdes i henhold til denne forordning.
2.
8
EFT L 52 af 22.2.1997, s. 1. Eventuelle ændringer af definitionen i Rådets forordning (EF) nr. 322/97
finder også anvendelse på denne forordning.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 6
Indberetning af data
1.
Medlemsstaterne indberetter de aggregerede data og metadataene i henhold til denne
forordning og dens gennemførelsesforanstaltninger, herunder fortrolige data, til
Kommissionen (Eurostat) i overensstemmelse med de eksisterende
fællesskabsbestemmelser om indberetning af fortrolige statistiske oplysninger. Disse
fællesskabsbestemmelser finder anvendelse på behandlingen af resultaterne, hvis de
omfatter fortrolige oplysninger.
Medlemsstaterne indberetter dataene og metadataene i henhold til denne forordning i
elektronisk form i overensstemmelse med en dataudvekslingsstandard, der aftales
mellem Kommissionen og medlemsstaterne.
Artikel 7
Kvalitetskriterier og -rapporter
1.
2.
Kommissionen (Eurostat) vurderer kvaliteten af de indberettede data.
Kommissionen (Eurostat) udarbejder i snævert samarbejde med medlemsstaterne
anbefalede fælles standarder med henblik på at sikre kvaliteten (i overensstemmelse
med Eurostats standardkvalitetskriterier) af de indberettede data. Disse standarder
offentliggøres i den metodologiske håndbog.
Medlemsstaterne træffer alle nødvendige foranstaltninger for at sikre kvaliteten af de
indberettede oplysninger.
Inden for en på forhånd fastlagt periode efter fristen for indberetning af de endelige
resultater forelægger medlemsstaterne rapporter for Kommissionen (Eurostat) om
kvaliteten af de data, der er indberettet på grundlag af de anbefalede fælles
kvalitetsstandarder. Denne periode fastsættes i forbindelse med fastlæggelsen af
gennemførelsesforanstaltninger. Det skal af rapporten fremgå, i hvilke tilfælde de
metodologiske anbefalinger, der er omhandlet i stk. 2, ikke er fulgt.
Artikel 8
Gennemførelsesforanstaltninger
1.
Gennemførelsesforanstaltningerne til modulerne i denne forordning vedrører
definition, tilpasning og ændring af emnerne og disses kendetegn, referenceperioder
for og opdeling af kendetegn, hyppighed af og tidsplaner for dataudarbejdelsen og
frister for indberetning af resultaterne.
Gennemførelsesforanstaltningerne, herunder den tilpasning og ajourføring, der er
nødvendig for at tage hensyn til den økonomiske og tekniske udvikling, fastlægges
efter proceduren i artikel 9, stk. 2, under hensyn til medlemsstaternes ressourcer og
den byrde, som pålægges respondenterne.
Gennemførelsesforanstaltningerne
dataindsamlingsperiode.
fastlægges
mindst
9
måneder
før
en
2.
3.
4.
2.
3.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 9
Udvalg
1.
Kommissionen bistås af Udvalget for det Statistiske Program, nedsat ved afgørelse
89/382/EØF, Euratom, der består af repræsentanter for medlemsstaterne, og som har
Kommissionens repræsentant som formand.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5 i afgørelse 1999/468/EF i
overensstemmelse med samme afgørelses artikel 7, stk. 3, og artikel 8.
Det tidsrum, der nævnes i artikel 5, stk. 6, i afgørelse 1999/468/EF, fastsættes til tre
måneder.
Artikel 10
Finansiering
1.
I mindst det første år, i hvilket medlemsstaterne udarbejder EF-statistikker i henhold
til gennemførelsesforanstaltningerne til denne forordning, yder Kommissionen et
finansielt bidrag til medlemsstaterne som hjælp til dækning af de udgifter, de skal
afholde i forbindelse med udarbejdelse, behandling og indberetning af disse
statistikker.
Det finansielle bidrag ydes i form af tilskud. Betingelserne og procedurerne i
forbindelse med ydelse af tilskud og betaling og kontrol skal være i
overensstemmelse med artikel 108 til 120 i Rådets forordning (EF, Euratom)
nr. 1605/2002 som gennemført ved artikel 160 til 184 i Kommissionens forordning
(EF, Euratom) nr. 2342/2002.
Hvis budgetsituationen giver mulighed herfor, har Kommissionen til hensigt fortsat
at yde et finansielt bidrag (tilskud) til medlemsstaterne som hjælp til dækning af
udgifter i forbindelse med disse statistikker i de følgende år.
Størrelsen af disse finansielle bidrag fastsættes som led i De Europæiske
Fællesskabers årlige budgetprocedure. Fællesskabets bidrag kan ikke udgøre mere
end 90 % af de samlede udgifter til disse statistikker. Bevillingerne fastsættes af
budgetmyndigheden.
2.
3.
2.
3.
4.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 11
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444317_0010.png
BILAG 1
MODUL 1: VIRKSOMHEDER OG INFORMATIONSSAMFUNDET
(a)
Formål
Formålet med dette modul er rettidig tilvejebringelse af statistikker om virksomhedernes
adgang til, åbenhed over for og anvendelse af ikt og konsekvenserne af ikt-anvendelsen i
virksomhederne som oplyst af virksomhederne selv.
(b)
Dækning
Dette modul omfatter økonomiske aktiviteter henhørende under hovedafdeling D til K og
under hovedgruppe 92 i den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter i Det
Europæiske Fællesskab (NACE Rev. 1.1). Hovedafdeling J indgår, hvis resultaterne af de
forudgående pilotundersøgelser er positive.
Statistikkerne udarbejdes for virksomhedsenheder.
(c)
Tidsplan for og hyppighed af dataudarbejdelsen
Årlig udarbejdelse af statistikker for indtil fem referenceår efter ikrafttrædelsen af denne
forordning. Ikke alle kendetegn vil nødvendigvis blive udarbejdet hvert år; hyppigheden for
hvert kendetegn fastsættes som led i gennemførelsesforanstaltningerne.
(d)
Omfattede emner
Kendetegnene udvælges ud fra følgende emneliste:
ikt-systemer og deres anvendelse i virksomhederne
virksomhedernes anvendelse af internet og andre elektroniske netværk
e-handel og e-business
ikt-kompetence i virksomhederne og behovet for ikt-færdigheder
hindringer for anvendelsen af ikt, internet og andre elektroniske netværk samt
e-handel og e-business
ikt-udgifter og -investeringer
ikt-sikkerhed
konsekvenserne af ikt-anvendelsen i virksomhederne som oplyst af
virksomhederne selv.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(e)
Opdeling
Ikke alle opdelinger vil nødvendigvis blive foretaget hvert år; de krævede opdelinger vælges
fra følgende liste og fastsættes som led i gennemførelsesforanstaltningerne:
efter størrelsesklasse
efter NACE-position
efter region.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444317_0012.png
BILAG 2
MODUL 2: PRIVATPERSONER, HUSSTANDE OG INFORMATIONSSAMFUNDET
(a)
Formål
Formålet med dette modul er rettidig udarbejdelse af statistikker om privatpersoners og
husstandes adgang til, åbenhed over for og anvendelse af ikt og konsekvenserne af
privatpersoners og husstandes ikt-anvendelse som oplyst af privatpersonerne og husstandene
selv.
(b)
Dækning
Dette modul omfatter statistikker om private husstande og privatpersoner.
(c)
Tidsplan for og hyppighed af dataudarbejdelsen
Årlig udarbejdelse af statistikker for indtil fem referenceår efter ikrafttrædelsen af denne
forordning. Ikke alle kendetegn vil nødvendigvis blive udarbejdet hvert år; hyppigheden for
hvert kendetegn fastsættes som led i gennemførelsesforanstaltningerne.
(d)
Omfattede emner
Kendetegnene udvælges ud fra følgende emneliste:
(e)
privatpersoners og/eller husstandes adgang til og anvendelse af ikt-systemer
privatpersoners og/eller husstandes anvendelse af internet til forskellige formål
ikt-sikkerhed
ikt-kompetence
hindringer for anvendelsen af ikt og internet
konsekvenser af ikt-anvendelsen som oplyst af privatpersonerne og
husstandene selv.
Opdeling
Ikke alle opdelinger vil nødvendigvis blive foretaget hvert år; de krævede opdelinger vælges
fra følgende liste og fastsættes som led i gennemførelsesforanstaltningerne:
A. For statistikker vedrørende husstande:
efter husstandstype
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
B. For statistikker vedrørende privatpersoner:
efter aldersklasse
efter køn
efter uddannelse
efter beskæftigelsessituation
efter region.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444317_0014.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
Politikområde: Statistik
Aktivitet: Statistikker om informationssamfundet
T
ITEL
:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. ../.... om statistikker om
informationssamfundet
1.
BUDGETPOSTER (
NUMMER OG BETEGNELSE
)
B5-3310
(ABB 09 03 01) (GD INFSO/ESTAT) - Modinis (indtil udgangen af 2005;
de følgende år forudsættes midler fra et opfølgningsprogram)
B5-3260
(ABB 02 05 01) (GD ENTR) - Konkurrenceevne
B5-6000
(ABB 29 02 01) (ESTAT) Politik for statistisk information (efter 2006, hvis
overensstemmelse med de gældende finansielle overslag for den periode, der
begynder i 2007)
2.
2.1.
SAMLEDE TAL
Samlet rammebevilling (del B):
12,5 mio. EUR som forpligtelsesbevilling
Den eksisterende budgettildeling under disse budgetposter (hvad angår B5-3310
forudsættes det, at Modinis-budgettet bliver endeligt godkendt) omfatter allerede
dette beløb, og det er ikke nødvendigt med yderligere ressourcer. Nærværende
forslag er i overensstemmelse med Kommissionens gældende finansielle
programmering.
2.2.
2.3.
(a)
Gennemførelsesperiode
2004-2008
Samlet flerårigt skøn over udgifterne
Forfaldsplan for forpligtelses- og betalingsbevillinger (finansieringstilskud)
(jf. punkt
6.1.1)
Mio. EUR (3 decimaler)
År
[n]
2,500
1,000
[n+1]
[n+2]
[n+3]
2,500
2,500
[n+4]
2,500
2,500
[n+5
ff.]
0
1,500
I alt
12,500
12,500
Forpligtelser*
Betalinger
2,500 2,500
2,500 2,500
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444317_0015.png
* Forventet fordeling af udgifterne mellem budgetposterne for hvert år (mio. EUR):
B5-3310: 2,000
B2-3260: 0,500
B5-6000: (p.m.)
I alt: 2,500
(b)
Personale- og andre driftsudgifters samlede budgetvirkninger
(jf. punkt 7.2 og 7.3)
Forpligtelser/beta-
linger
0,432
0,432
0,432
0,432
0,432
0
2,160
De anførte personaleudgifter vil blive dækket inden for den eksisterende bevilling til
politikområdet statistik
a+b i alt
Forpligtelser
Betalinger
2.4.
2,932
1,432
2,932
2,932
2,932
2,932
2,932
2,932
2,932
2,932
1,500
14,660
14,660
Forenelighed med den finansielle programmering og de finansielle overslag
Forslaget er foreneligt med den gældende finansielle programmering.
2.5.
Virkninger for budgettets indtægtsside
Ingen (vedrører tekniske aspekter ved en foranstaltnings gennemførelse)
3.
BUDGETSPECIFIKATIONER
B5-3310 (09 03 01)
Modinis
Udgifternes art
Nye
EFTA-
deltagelse
JA
Ansøgerlan-
denes deltagelse
JA
Udgifts-
område i de
finansielle
overslag
Nr. 3 -
interne
politikker
IOU
OB
NEJ
B5-3260 (02 05 01)
Konkurrenceevne
Udgifternes art
Nye
EFTA-
deltagelse
NEJ
Ansøgerlan-
denes deltagelse
NEJ
Udgifts-
område i de
finansielle
overslag
Nr. 3 -
interne
politikker
IOU
OB
NEJ
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444317_0016.png
B5-6000 (29 02 01)
ESTAT (p.m.)
Udgifternes art
Nye
EFTA-
deltagelse
JA
Ansøgerlan-
denes deltagelse
NEJ
IOU
OB
NEJ
Udgifts-
område i de
finansielle
overslag
Nr. 3 -
interne
politikker
4.
RETSGRUNDLAG
Artikel 285, 157 og 165 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
Rådets forordning (EF) nr. 322/97 om EF-statistikker.
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 2367/2002/EF om Fællesskabets statistiske
program 2003-2007.
Det Europæiske Råd i Sevilla (juni 2002).
Rådets resolution 5197/2003 om gennemførelse af handlingsplanen
eEurope
2005.
5.
5.1.
5.1.1.
BESKRIVELSE OG BEGRUNDELSE
Behov for EU-foranstaltninger
Mål
Formålet med dette forslag er at skabe et retsgrundlag for harmoniserede statistikker om
informationssamfundet på EU-plan, herunder de statistikker, som der er behov for i
forbindelse med de strukturelle indikatorer, der anvendes i den årlige forårsrapport til Det
Europæiske Råd, og i forbindelse med den benchmarking, der indgår i
eEurope-handlingsplanen.
I handlingsplanen
eEurope
2005, som stats- og regeringscheferne gav deres tilslutning til på
Det Europæiske Råd i Sevilla i juni 2002, hedder det: "For at øge kvaliteten [sammenlignet
med
eEurope
2002] bør indikatorerne under
eEurope
2005 i højere grad gøre brug af de
officielle statistikker fra de nationale statistikkontorer og Eurostat. For at sikre en regelmæssig
indsamling af sammenlignelige data i medlemsstaterne er der behov for et retsgrundlag for
statistikker om informationssamfundet"
9
.
9
"eEurope 2005: Et informationssamfund for alle" - En handlingsplan som oplæg til Det Europæiske
Råds møde i Sevilla, juni 2002.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444317_0017.png
5.1.2.
Dispositioner, der er truffet på grundlag af forhåndsevalueringen
Handlingsplanen
eEurope
2002 indeholdt et sæt på 23 indikatorer, der skulle anvendes til at
benchmarke de fremskridt, der blev gjort med henblik på at opfylde den målsætning, som Det
Europæiske Råd i Lissabon har fastsat, nemlig inden 2010 at gøre Europa til den mest
konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i verden. Disse indikatorer var
baseret på statistikker fra ikke-officielle kilder. På baggrund af evalueringen af denne
benchmarking blev der i handlingsplanen for eEurope indtil 2005 indsat den passus, der er
anført i punkt 5.1.1 ovenfor, og i Rådets resolution 5197/2003 om gennemførelsen af
handlingsplanen
eEurope
2005 blev behovet for bedre kvalitet af de anvendte indikatorer igen
fremhævet: "For at opnå en bedre kvalitet bør man i højere grad anvende de undersøgelser, der
foretages af de nationale statistikkontorer og Eurostat ... Når undersøgelserne foretages, skal
der tages alle praktiske skridt til at sikre dataenes kvalitet og deres sammenlignelighed mellem
landene"
På denne baggrund forelagde Eurostat en handlingsplan om informationssamfundsstatistikker
for 2002/2003 for Udvalget for det Statistiske Program. Heri indgik foranstaltninger med det
formål i højere grad at anvende det europæiske statistiske system i forbindelse med
udarbejdelsen af de vigtigste statistikker. Et flertal af medlemsstaterne var enige i, at det var
nødvendigt med en rammeforordning med størst mulig fleksibilitet og anvendelse af et
begrænset sæt indikatorer
10
.
5.2.
Indsatsområder og nærmere bestemmelser for støtten
Forordningsforslaget beskriver de retlige rammer, inden for hvilke medlemsstaternes nationale
statistiske kontorer skal udarbejde de statistiske variabler om informationssamfundet, der er
nødvendige med henblik på de strukturelle indikatorer og benchmarkingindikatorerne i
tilknytning til handlingsplanen
eEurope.
De variabler, der skal indberettes, vil blive nærmere
beskrevet i gennemførelsesforanstaltninger. Både nærværende rammeforordning og de
kommende gennemførelsesforordninger vil være outputforanstaltninger, hvori det fastlægges,
hvilke statistiske variabler der skal udarbejdes, men som giver medlemsstaterne fuld
fleksibilitet med hensyn til, hvordan de vil indhente variablerne. I praksis vil mange
medlemsstater udvide de eksisterende undersøgelser eller gennemføre specifikke
undersøgelser for at få de krævede resultater. Kommissionen vil yde støtte i form af tilskud på
grundlag af støtteansøgninger, som medlemsstaterne indgiver på forhånd, og som indeholder
oplysninger om de anslåede omkostninger. Der vil blive udarbejdet årlige data. Eurostat
etablerer en database for dataene og offentliggør årlige statistikker om informationssamfundet.
Der vil således kun være et indsatsområde, nemlig at yde støtte til de nationale statistiske
kontorer i medlemsstaterne til dækning af omkostningerne ved at udarbejde disse variabler.
5.3.
Gennemførelsesmetoder
Tilskudsproceduren og al databehandling vil blive varetaget af vedtægtsmæssigt
kommissionspersonale uden eksternalisering.
10
Referat af det 46. møde i Udvalget for det Statistiske Program, Palermo, den 18. september 2002
(CPS 2002/46/6).
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444317_0018.png
6.
6.1.
6.1.1.
FINANSIELLE VIRKNINGER
Samlede finansielle virkninger for budgettets del B (hele programperioden)
Finansieringsstøtte
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
Fordeling*
[År n]
2,500
[n+1]
2,500
[n+2]
2,500
[n+3]
2,500
[n+4]
2,500
[n+5 ff]
0
I alt
12,500
Aktion 1 - tilskud til
medlemsstaterne
til
udarbejdelse af statistiske
variabler
I ALT
2,500
2,500
2,500
2,500
2,500
0
12,500
* Forventet opdeling af udgifterne mellem budgetposterne hvert år (mio. EUR):
B5–3310: 2,000
B5-3260: 0,500
B5-6000: (p.m.)
I alt: 2,500
6.2.
Beregning af omkostningerne pr. foranstaltning i budgettets del B (hele
programperioden)
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
Fordeling
Type resultater
(projekter,
dossierer ...)
1
Aktion 1
Forvaltning af tilskudsproceduren
Sæt statistiske
variabler
Antal resultater
(i alt år 1-n)
2
125 sæt (25
lande x 5 år)
0,100
Gennemsnitlige
enheds-
omkostninger
3
Samlede
omkostninger
(i alt år 1-n)
4=(2X3)
12,500
SAMLEDE OMKOSTNINGER
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444317_0019.png
7.
7.1.
VIRKNINGER
FOR
ADMINISTRATIONSUDGIFTER
Personalemæssige virkninger
PERSONALERESSOURCER
OG
De anførte personaleressourcer vil være dækket af de eksisterende midler til
politikområdet statistik.
Eksisterende og/eller nyt personale til
forvaltning af foranstaltningen
Stillingstyper
Faste stillinger
Tjenestemænd
eller midlertidigt
ansatte
Andre
personaleressourcer
I alt
A
B
C
1,5
2,0
0,5
Midlertidige
stillinger
1,5
2,0
0,5
Forvaltning af tilskudsproceduren
Kontrakter, databaseforvaltning
Sekretariatsfunktioner.
I alt
Opgavebeskrivelse
4,0
4,0
7.2.
Samlede finansielle virkninger af personaleforbruget
Arten af personaleressourcer
Beløb i EUR
432.000
Beregningsmetode*
4 x 108.000
Tjenestemænd
Midlertidigt ansatte
Andre personaleressourcer
(oplys budgetpost)
I alt
432.000
Beløbene modsvarer de samlede udgifter i en tolvmånedersperiode.
7.3.
Andre administrative udgifter som følge af foranstaltningen
Beløb i EUR
Beregningsmetode
Budgetpost (nummer og betegnelse)
Samlet bevilling (Afsnit A7)
A0701 - Tjenesterejser
A07030 - Møder
A07031 - Udvalg, der skal høres (1)
A07032 - Udvalg, som det ikke er obligatorisk at høre (1)
A07040 - Konferencer
A0705 - Undersøgelser og konsultationer
Andre udgifter (specificeres)
Informationssystemer (A-5001/A-4300)
Andre udgifter - del A
(specificeres)
I alt
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444317_0020.png
Beløbene modsvarer de samlede udgifter i en tolvmånedersperiode.
1
Det specificeres, hvilken udvalgstype der er tale om, og hvilken gruppe det tilhører.
Samlet årligt beløb (7.2 + 7.3)
Foranstaltningens varighed
Foranstaltningens samlede omkostninger (I x II)
432.000 EUR
5 år
2.160.000 EUR
I.
II.
III.
8.
8.1.
RESULTATOPFØLGNING OG EVALUERING
Resultatopfølgningssystem
Gennemførelsen af denne forordning sker efter komitologiproceduren. Som anført i
forordningens artikel 8 udarbejdes der kommissionsforordninger om fastlæggelse, tilpasning
og ændring af de statistiske kendetegn (variabler), der skal udarbejdes samt disses
referenceperioder og opdelinger, hyppigheden af og tidsplanen for dataudarbejdelsen,
opdelingerne af resultaterne og fristerne for indberetning af resultater og fremsendelse af
kvalitetsrapporter til Eurostat.
8.2.
Hvordan og hvor ofte skal der evalueres?
Inden for en nærmere fastlagt periode efter fristen for indberetning af de endelige resultater for
hver referenceperiode indsender hver medlemsstat til Kommissionen en rapport om kvaliteten
af de indberettede data baseret på anbefalede fælles kvalitetsstandarder, der er fastlagt af
Kommissionen i samråd med medlemsstaterne. I rapporten beskrives tilfælde, hvor de ikke
har fulgt de metodologiske anbefalinger, og der gives en redegørelse for grundene hertil.
Kommissionens tjenestegrene evaluerer rapporterne hvert år og foretager i samråd med
medlemsstaterne ændringer af de gældende procedurer eller af de metodologiske anbefalinger
for at gøre det lettere at opfylde kvalitetsstandarder fremover.
9.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Efter Kommissionens reforminitiativ vedrørende finansiel forvaltning blev der indført et
revideret system til intern forvaltning og kontrol. Dette system omfatter bl.a. større mulighed
for intern revision.
Den årlige kontrol af, hvilke fremskridt der sker i gennemførelsen af Kommissionens interne
kontrolstandarder, er udformet på en sådan måde, at den sikrer, at de procedurer, der anvendes
til forebyggelse og opdagelse af svig og uregelmæssigheder, fungerer effektivt.
Der er indført nye regler og procedurer for de vigtigste budgetprocedurer: udbud, tilskud,
forpligtelser, kontrakter og betalinger. Proceduremanualerne stilles til rådighed for alle, der
deltager i udarbejdelsen af retsakter med finansielt indhold, så de kan få klarhed over
kompetenceområderne, forenkle arbejdsgangen og orientere sig om de centrale
kontrolpunkter. Der undervises i anvendelsen af dem. Manualerne vil med regelmæssige
mellemrum blive revideret og opdateret.
20