Miljø- og Planlægningsudvalget 2003
KOM (2003) 0550
Offentligt
1444358_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 19.9.2003
KOM(2003) 550 endelig
2003/0210 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om beskyttelse af grundvandet mod forurening
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444358_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
1.1.
I
NDLEDNING
Grundvandet er en vigtig naturressource. Det fungerer som et reservoir, hvorfra der
kan udvindes vand af god kvalitet til drikkevandsforsyning og til brug inden for
industri og landbrug. Desuden bidrager det til at opretholde vådområder og vandløb
og udgør en reserve i tørre perioder. Grundvandet bevæger sig langsomt gennem
jorden, og påvirkningen fra menneskelige aktiviteter kan derfor strække sig over
temmelig lang tid. Det kan være vanskeligt at rense det, selv efter at
forureningskilden er fjernet, så vi må derfor i første række fokusere på at forebygge
forurening. Fra grundvandet finder der afstrømning sted til overfladevandsystemerne
(baseflow), og grundvandets kvalitet kan derfor påvirke det berørte overfladevands
kvalitet. Med andre ord kan virkningerne af menneskelig aktivitet på
grundvandskvaliteten påvirke kvaliteten af de tilknyttede akvatiske økosystemer og
direkte afhængige terrestriske økosystemer. Grundvand har en langt videre
udbredelse end overfladevand, hvilket gør det endnu vanskeligere at forhindre
forurening og overvåge og genoprette vandkvaliteten.
Foruden reglerne i direktiv 80/68/EØF om beskyttelse af grundvandet mod
forurening forårsaget af visse farlige stoffer
1
, indgår grundvandsbeskyttelse også i
vandrammedirektivet 2000/60/EF,
2
som er den grundlæggende lovgivning om
beskyttelse af det europæiske vandmiljø. Ifølge vandrammedirektivets artikel 17 skal
Europa-Parlamentet og Rådet på Kommissionens forslag vedtage specifikke
foranstaltninger til forebyggelse af og kontrol med grundvandsforureningen ved at
opstille fælles kriterier for god kemisk tilstand og for tendenser i tilstanden. Dette
krav opfyldes med det foreliggende forslag til et afledt direktiv om grundvandet.
G
RUNDVAND
:
EN TRUET RESSOURCE
Grundvandet flyder generelt langsomt, og grundvandets transport af forurenende
stoffer fra kilden tager derfor lang tid. Det betyder, at forurening, som fandt sted for
årtier siden - fra landbrug, industri eller andre menneskelige aktiviteter - stadig kan
true grundvandskvaliteten. Disse processer er vanskelige at iagttage og måle, og der
er ofte ingen bevidsthed om og/eller ingen synlige tegn på, at der er risiko for
grundvandsforurening. De seneste rapporter
3
,
4
har vist, at forureningen fra
husholdninger, landbrug og industri er voksende, enten direkte fra udledninger
(spildevand) eller indirekte fra gødningsspredning og udsivning fra - til tider ulovlige
- lossepladser. Punktkilder er ophav til de fleste af de forureningsproblemer, der
hidtil er påvist, men der er nu tegn på, at diffuse kilder påvirker grundvandet i
voksende grad.
1.2.
2.
2.1.
1
2
3
4
EFT L 20 af 26.1.1980, s.43
EFT L 327 af 22.12.2000, s.72
OECD Review, 2003
Environment in Europe: third evaluation, EEA, 2003
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2.
Forebyggelse af grundvandsforureningen har derfor kritisk betydning. Forebyggelse
må være hovedmålet med den europæiske lovgivning på dette område, af følgende
grunde:
Når først grundvandet er forurenet, er følgerne mere langvarige end for
overfladevands vedkommende (måneder, år og undertiden årtier), fordi
grundvandet i de fleste tilfælde bevæger sig langsomt i undergrunden.
Endvidere er det oftest enten ikke praktisk gennemførligt eller også meget dyrt
at rense grundvandet bagefter. Desuden er det både vanskeligt og en dårlig
strategi at foretage omfattende behandling for at fjerne forurenende stoffer som
f.eks. pesticider og andre organiske sporstoffer. Forurenet drikkevand udgør en
sundhedsfare, og når først forureningen er sket, er det dyrt at bore nye brønde
og i mange tilfælde ikke muligt. Det er derfor bedre at forebygge eller
begrænse forureningsrisikoen end at håndtere følgerne.
Grundvand er en vigtig ressource, der benyttes til drikkevand og af industrien
og landbruget, og det bør derfor beskyttes, så det kan udnyttes både nu og i
fremtiden.
Grundvandet er kilden til baseflow (dvs. det vand, der føder vandløbene hele
året rundt) til overfladevandsystemerne, hvoraf mange udnyttes til
drikkevandsforsyning og til rekreative formål. I mange vandløb stammer over
50% at den årlige vandføring fra grundvand, som bevæger sig over lange
afstande. I sommerperioder med lav vandføring kan over 90% af vandføringen
i nogle vandløb således stamme fra grundvandet. Forringelse af
grundvandskvaliteten kan derfor direkte påvirke andre dermed forbundne vand-
og landøkosystemer.
3.
3.1.
D
EN NUVÆRENDE POLITIK PÅ OMRÅDET
Der har været regler for forureningsbeskyttelse af grundvandet siden vedtagelsen af
direktiv 80/68/EØF. Dette direktiv opstiller beskyttelsesregler, som skal hindre
direkte udledning af højt prioriterede forurenende stoffer (liste I) og underkaster
udledning af andre forurenende stoffer (liste II) en godkendelsesprocedure, der
forudsætter en grundig undersøgelse i hvert enkelt tilfælde. Overvågning kræves kun
i disse særlige tilfælde, hvor der skal indhentes godkendelse, og ikke generelt for alt
grundvand. Ifølge vandrammedirektivets artikel 22, stk. 2, skal direktiv 80/68/EØF
ophæves i 2013, hvorefter beskyttelsesordningen skal videreføres på grundlag af
vandrammedirektivet og det foreliggende afledte grundvandsdirektiv.
Vandrammedirektivet stiller krav om, at der opnås en god grundvandstilstand, og
opstiller til den ende bestemmelser om kontrol med grundvandsforekomsterne og
foranstaltninger til at beskytte og restaurere grundvandet. Vandrammedirektivet
udgør den generelle ramme for grundvandsbeskyttelsen, men i direktivets artikel 17
hedder det, at der skal vedtages særlige kriterier for vurdering af god kemisk tilstand
og for bestemmelse en væsentlig og vedvarende opadgående tendens og for
fastlæggelse af udgangspunktet for at vende tendensen.
3.2.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444358_0004.png
3.3.
Foruden det nuværende grundvandsdirektiv (80/68/EØF) og vandrammedirektivet
indgår grundvandsbeskyttelse også i anden miljølovgivning og miljøpolitik, f.eks.
direktivet om deponering af affald (99/31/EF)
5
, drikkevandsdirektivet (80/778/EØF,
senest ændret ved direktiv 98/83/EF)
6
, nitratdirektivet (91/676/EØF)
7
,
pesticiddirektivet (91/414/EØF)
8
, biociddirektivet (98/8/EF)
9
og Kommissionens
meddelelse "Mod en tematisk strategi for jordbundsbeskyttelse"
10
.
Desuden har grundvandsbeskyttelsen betydning for landbrugsproduktionen. Dette ses
af henvisningen til direktiv 80/68/EØF i Kommissionens nylige forslag til fælles
regler i forbindelse med vurderingen af den fælles landbrugspolitik
11
. Ifølge
forordning (EF) nr. 1259/1999 kan medlemsstaterne allerede lade de direkte
betalinger til landbrugerne efter de forskellige markedsordninger være betinget af, at
landmændene overholder de nationale gennemførelsesbestemmelser vedrørende
grundvandsbeskyttelse.
F
ORSLAGETS UDARBEJDELSE
Drøftelserne op til forliget om vandrammedirektivet (vedtaget den 23. oktober 2000)
var vanskelige og var præget af en række meget forskellige opfattelser af
grundvandsbeskyttelse Da det viste sig umuligt at nå til enighed om detaljerede
bestemmelser for grundvand, indeholder vandrammedirektivet i artikel 17 en
bestemmelse om, at Europa-Parlamentet og Rådet senere efter forslag fra
Kommissionen skal vedtage specifikke foranstaltninger for at forebygge og overvåge
grundvandsforurening. Disse foranstaltninger skulle omfatte kriterier for vurdering af
god kemisk tilstand for grundvand (artikel 17, stk. 2, litra a)) og kriterier for
bestemmelse af væsentlige og vedvarende opadgående tendenser og for fastlæggelse
af udgangspunktet for at vende disse tendenser (artikel 17, stk. 2, litra b)).
Kommissionen indledte drøftelser med interesseparterne for på dette grundlag at
udarbejde et forslag som omhandlet i vandrammedirektivets artikel 17, stk. 1 og 2.
Den oprettede et rådgivende ekspertforum (REF) for grundvand, som bestod af
repræsentanter
for
medlemsstaterne,
interesseparterne
(NGO'er,
erhvervsorganisationer, Kommissionens tjenestegrene) og observatører fra de
associerede lande og kandidatlandene. Det første møde i REF (den 26. november
2001) behandlede et oplæg fra Kommissionen og udstak retningslinjerne for
udarbejdelsen af et lovforslag om grundvandsbeskyttelse.
Et udvidet oplæg blev forelagt og drøftet på det andet møde i REF den 25-26 marts
2002. Grundelementerne i et forslag til et grundvandsdirektiv blev forelagt på det
tredje møde i REF den 25. juni 2002, og hovedudkastet til grundvandsdirektivet blev
forelagt på den fjerde møde i REF den 8. oktober 2002. Forslaget har generelt
fremkaldt en positiv reaktion hos medlemsstaterne. NGO'erne var mere kritiske over
3.4.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
5
6
7
8
9
10
11
EFT L 182 af 16.7.1999, s.1
EFT L 229 af 30.8.1980, s.11. Direktiv, senest ændret ved direktiv 98/83/EF (EFT L 330 af 5.12.1998,
s.32)
EFT L 375 af 31.12.1991, s.1.
EFT L 230 af 19.8.1991. Direktiv, senest ændret ved direktiv 98/47/EF (EFT L 191 af 7.7.1998, s.50).
EFT L 123 af 24.4.1998, s. 1.
KOM(2002) 179
KOM(2003) 23
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for bestemmelserne om forebyggelse og begrænsning, som de ikke anså for
tilstrækkeligt strenge, og de kunne ikke tilslutte sig forslaget om EU-dækkende
kvalitetskrav for nitrater og pesticider, som de fandt for lempelige i forhold til
forureningsrisikoen fra landbruget. Den del af forslaget, der gav anledning til flest
kommentarer, drejede sig om udsættelsen af udarbejdelsen af lister over forurenende
stoffer og tærskelværdier. Da der ikke foreligger tilstrækkelige videnskabelige data,
mener Kommissionen imidlertid ikke, at det på nuværende tidspunkt er muligt at
udarbejde sådanne lister.
4.4.
Det er meningen, at grundvandsdirektivforslaget skal supplere vandrammedirektivet.
Dette indeholder allerede omfattende bestemmelser om grundvandsbeskyttelse,
særlig om:
Koordineret forvaltning af vandløbsoplande (artikel 3)
Miljømål, navnlig bestemmelsen om forebyggelse af forringelse af tilstanden
og bestemmelserne om beskyttelse og begrænsning (artikel 4)
Krav om analyse af vandområdedistrikternes karakteristika, vurdering af
menneskelige aktiviteters indvirkning og økonomisk analyse af
vandanvendelsen (artikel 5)
Udarbejdelse af et register over beskyttede områder (artikel 6)
Påvisning af vandforekomster, der kan udnyttes til indvinding af drikkevand,
og oprettelse af beskyttelseszoner for disse vandforekomster (artikel 7)
Overvågningskrav (artikel 8)
Princippet om dækning af omkostningerne ved vandforsyningspligt, herunder
miljømæssige og ressourcerelaterede omkostninger (artikel 9)
Udarbejdelse af et indsatsprogram (artikel 11)
Problemer, der ikke kan løses på medlemsstatsniveau (artikel 12)
Udarbejdelse af en vandområdeplan for hvert vandområdedistrikt (artikel 13)
Krav om offentlig oplysning og høring (artikel 14), som bør suppleres med
undervisning i god miljøpraksis
Krav om rapportaflæggelse (artikel 15 og 18)
Planer om fremtidige fællesskabsforanstaltninger (artikel 19)
Tilpasning til den videnskabelige og tekniske udvikling (artikel 20)
Forskriftsudvalg (artikel 21)
Ophævelses- og overgangsbestemmelser (artikel 22)
Sanktioner (Artikel 23)
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444358_0006.png
5.
5.1.
O
VERBLIK OVER FORSLAGET
Forslaget til et afledt grundvandsdirektiv opstiller kriterier for vurdering af
grundvandets kemiske tilstand, som anført i vandrammedirektivets artikel 17, stk. 2,
litra a). Det blev i denne forbindelse ikke anset for hensigtsmæssigt at opstille en liste
over nye kvalitetskrav, som skulle anvendes ensartet på alle grundvandsforekomster i
hele Europa, da grundvandets kemiske sammensætning varierer af naturlige årsager,
og da der på nuværende tidspunkt mangler overvågningsdata og viden. Denne
afgørelse var i fuld overensstemmelse med principperne for god styring i det sjette
miljøhandlingsprogram,
12
hvori det hedder, at "miljøpolitikken vil blive udformet,
gennemført og vurderet ud fra et solidt videngrundlag og veldokumenterede
økonomiske vurderinger, pålidelige og ajourførte miljødata og -oplysninger og
anvendelse af indikatorer". Det er indlysende, at krav til drikkevandskvalitet kun i
begrænset omfang egner sig til vurdering af grundvandskvaliteten, da de tager sigte
på at beskytte den menneskelige sundhed, men ikke nødvendigvis er anvendelige
som miljøkrav. De eneste EU-dækkende kvalitetskrav, der på nuværende tidspunkt er
knyttet direkte til grundvandsbeskyttelsen, gælder nitrater (direktiv 91/676/EØF) og
pesticider og biocider (direktiv 91/414/EØF og 98/8/EF). De er derfor medtaget i
forslaget.
En workshop om BASELINE-projektet (finansieret af GD FTU over det femte
rammeprogram), som blev afholdt den 27. januar 2003, belyste vanskeligheden ved
at opstille ensartede kvalitetskrav for grundvand og påpegede behovet for, at der
tages hensyn til de vandførende lags karakter og presset fra menneskelige aktiviteter.
Det foreliggende forslag opstiller også kriterier for, hvordan en væsentlig og
vedvarende opadgående tendens af menneskeskabt oprindelse skal bestemmes, og
hvordan den skal vendes, og tager samtidig hensyn til behovet for at prioritere
aktiviteterne efter tendensernes miljømæssige betydning. Der foreslås en fælles
metode til påvisning af tendensernes statistiske signifikans.
Kravene til overvågning af grundvandet er opstillet i vandrammedirektivet og
gentages derfor ikke i dette direktiv.
A
RTIKLERNE I FORSLAGET
Sigtet med grundvandsdirektivet (artikel 1) er at indføre specifikke foranstaltninger
til forebyggelse af og kontrol med grundvandsforurening. Disse foranstaltninger
omfatter særlige kriterier for vurdering af god kemisk tilstand, kriterier for
bestemmelse af væsentlige og vedvarende opadgående tendenser i koncentrationen af
forurenende stoffer i grundvandet og kriterier for fastlæggelse af udgangspunktet for
at vende disse tendenser.
Artikel 2 indeholder yderligere definitioner til supplering af definitionerne i
vandrammedirektivet, særlig for tærskelværdier, væsentlige og vedvarende
opadgående tendenser og indirekte udledninger til grundvand.
5.2.
5.3.
5.4.
6.
6.1
6.2.
12
EFT L 242 af 10.9.2002, s.81
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.3.
Artikel 3 opstiller kriterier for vurdering af god kemisk tilstand for grundvand og
specificerer ordningen for overholdelse af kvalitetskravene i direktivets bilag I såvel
som tærskelværdier for forurenende stoffer, som beskrives nærmere i den
efterfølgende artikel.
Artikel 4 opstiller krav vedrørende tærskelværdier for forurenende stoffer. For
grundvandsforekomster, der efter analyse af belastninger og påvirkning i
overensstemmelse med vandrammedirektivets artikel 5, betragtes som truede, skal
medlemsstaterne opstille tærskelværdier for forurenende stoffer og skal senest den
22. juni 2006 indgive lister over de pågældende tærskelværdier, efter anvisningerne i
direktivets bilag III. Kommissionen skal så afgøre, om den på grundlag af disse lister
skal foreslå miljøkvalitetskrav for hele EU. Disse kriterier skal sikre, at den kemiske
tilstand vurderes på sammenlignelig måde i hele Europa, og at beslutningstagning i
forbindelse hermed harmoniseres.
Artikel 5 opstiller særlige kriterier for bestemmelse af væsentlige og vedvarende
opadgående tendenser i koncentrationen af forurenende stoffer og for fastlæggelse af
udgangspunktet for at vende disse tendenser. Direktivets bilag IV indeholder
tekniske specifikationer.
Artikel 6 indfører en yderligere bestemmelse til sikring af, at
grundvandsforekomsterne
beskyttes
tilstrækkeligt.
Det
nuværende
grundvandsdirektiv (80/68/EØF) indeholder bestemmelser (artikel 4 og 5) om
forebyggelse og begrænsning af direkte og indirekte udledning af farlige stoffer til
grundvandet. Vandrammedirektivet indeholder generelle bestemmelser om
forebyggelse og begrænsning af tilførslen af forurenende stoffer til grundvand og om
forebyggelse af forringelse af tilstanden for alle grundvandsforekomster (artikel 4,
stk. 1, litra b), nr. i). Desuden forbyder vandrammedirektivet som led i det
grundlæggende indsatsprogram (artikel 11), med visse undtagelser, direkte udledning
af forurenende stoffer til grundvand. vandrammedirektivet siger imidlertid ikke noget
om indirekte udledning af forurenende stoffer til grundvand. Det betyder, at når
direktiv 80/68/EØF ophæves, vil problemet med indirekte udledning ikke være
omfattet af nogen særlovgivning. Formålet med artikel 6 i det nye direktiv er derfor
at sikre kontinuiteten i beskyttelsesreglerne i direktiv 80/68/EØF efter dettes
ophævelse, ved at der henvises til listen over de vigtigste forurenende stoffer i
vandrammedirektivets bilag VIII.
Overgangsordninger (artikel 7) sikrer, at beskyttelsesreglerne i direktiv 80/68/EØF
videreføres for så vidt angår forudgående undersøgelse og godkendelse af indirekte
udledning.
Ifølge artikel 8 kan direktivets bilag II-VI tilpasses til den videnskabelige og tekniske
udvikling efter udvalgsproceduren i vandrammedirektivets artikel 21.
MED
BÆREDYGTIG
MILJØHANDLINGSPROGRAM
6.4.
6.5.
6.6.
6.7.
6.8.
7.
7.1.
S
AMMENHÆNGEN
UDVIKLING
OG
DET
SJETTE
Det sjette miljøhandlingsprogram (6MHP) opstiller en række målsætninger for
forvaltning af naturressourcerne. Det overordnede mål er at nå frem til bedre
ressourceeffektivitet og forureningsbekæmpelse. 6MHP opregner desuden en række
foranstaltninger, der skal træffes for at nå disse mål. En af disse foranstaltninger er
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det foreliggende grundvandsdirektiv, der også indgår i vandrammedirektivets
overordnede vandpolitiske sammenhæng.
7.2.
Vurderingen af grundvandets kemiske tilstand bygger på udvælgelse af de
forurenende stoffer, der udgør en fare for grundvandsforekomsterne, og på de dertil
knyttede tærskelværdier, som fastsættes under hensyntagen til de europæiske
grundvandsforekomsters naturlige forskelligartethed. Det er nødvendigt at gå frem på
denne måde, da vi endnu ikke har tilstrækkelige overvågningsdata og sikker viden
Som nævnt i punkt 5.1 er dette i fuld overensstemmelse med de principper for god
styring, som opstilles i 6MHP.
P
OLITISK DIMENSION
Grundvandet er en ressource, som er under voksende pres fra menneskelige
aktiviteter. For mange mennesker er det imidlertid en ressource, som er "ude af øje,
ude af sind". Mens der er god forståelse for behovet for at beskytte
drikkevandsressourcerne af hensyn til deres miljømæssige værdi, er ikke alle
medlemsstaterne enige om, hvordan grundvandet skal forvaltes. Selv om de fleste
medlemsstater støtter tanken om effektiv grundvandsbeskyttelse, mener de ikke, at
vurdering af grundvandets kemiske tilstand ud fra dens overensstemmelse med en
lang liste over fælleseuropæiske kvalitetskrav er den rette måde. Nogle
medlemsstater ser imidlertid gerne, at der opstilles EU-krav så hurtigt som muligt.
Ifølge Kommissionens forslag skal derfor opstilles en liste over stoffer, for hvilke der
allerede findes EU-dækkende grundvandsstandarder. For andre stoffer bør
medlemsstaterne opstille tærskelværdier på grundlag af kriterierne i forslaget. I lyset
af de foranstaltninger, der træffes på nationalt plan, vil Kommissionen afgøre, om det
vil være hensigtsmæssigt at fremsætte forslag om udvidelse af listen over stoffer, der
er omfattet af EU-krav.
C
OST
/
BENEFIT
-
ANALYSE
Forslaget ledsages af en udvidet konsekvensanalyse, som er gennemført i første
kvartal af 2003. Det skal bemærkes, at de samlede omkostninger ved
kvalitetsvurdering og omkostningerne ved kontrol- og oprydningsforanstaltninger,
der skal træffes ifølge vandområdeplanen, allerede afholdes på grundlag af
vandrammedirektivets bestemmelser. Det foreslåede grundvandsdirektiv opstiller
klare supplerende specifikationer, som skulle resultere i en mere ensartet tilgang til
karakterisering og overvågning af grundvandstilstanden end med de nuværende
specifikationer i vandrammedirektivet.
Med hensyn til cost/benefit er forslaget således en forbedring i forhold til den
nuværende situation. Manglen på fælles referencer (udvalgte forurenende stoffer med
tilhørende tærskelværdier) og på fælles kriterier gør det vanskeligt at fastslå
grundvandets kemiske tilstand på sammenlignelig måde i hele Europa. Det kan
medføre betydelige økonomiske tab og risici. Hvis en grundvandsforekomsts
kemiske tilstand med urette vurderes som ringe, træffes der måske unødige
genopretningsforanstaltninger med deraf følgende spild af betydelige pengebeløb.
Modsat kan fejlagtige data, hvorefter grundvandets kemiske tilstand vurderes som
god, medføre, at tegn på forringelse overses, med deraf følgende risiko for skader på
miljø og sundhed. En sådan usikkerhed vil ikke blot hæmme beslutningstagningen,
men vil også medføre tab af offentlighedens tillid.
8
8.
8.1.
9.
9.1.
9.2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444358_0009.png
2003/0210 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om beskyttelse af grundvandet mod forurening
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktatens om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel
175, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
13
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
14
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
15
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
16
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Grundvand er en værdifuld naturressource, som i egen ret bør beskyttes mod
forurening.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse 1600/2002/EF af 22. juli 2002 om
fastlæggelse af Fællesskabets sjette miljøhandlingsprogram
17
har som målsætning
bl.a., at vandkvaliteten skal nå et niveau, der ikke giver anledning til uacceptabel
påvirkning af eller risiko for sundhed og miljø.
For at beskytte miljøet i sin helhed og ikke mindst den menneskelige sundhed bør
koncentrationer af skadelige forurenende stoffer i grundvandet undgås, forebygges
eller mindskes.
Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
18
indeholder omfattende bestemmelser
om beskyttelse og bevaring af grundvandet. Ifølge nævnte direktivs artikel 17 skal der
træffes foranstaltninger til forebyggelse af og kontrol med grundvandsforurening,
herunder kriterier for vurdering af god kemisk tilstand for grundvand og kriterier for
bestemmelse af en væsentlig og vedvarende opadgående tendens og for fastlæggelse af
udgangspunktet for at vende denne tendens.
(3)
(4)
13
14
15
16
17
18
EUT C [ ] af [.............], s. [ ].
EUT C [ ] af [.............], s. [ ].
EUT C [ ] af [.............], s. [ ].
EUT C [ ] af [.............], s. [ ].
EFT L 242 af 10.9.2002, s.81
EFT L 327 af 22.12.2000, s.72.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444358_0010.png
(5)
Der bør udarbejdes kvalitetskrav, tærskelværdier og vurderingsmetoder, så der på dette
grundlag kan opstilles kriterier for vurdering af grundvandsforekomsters kemiske
tilstand.
Der skal opstilles kriterier for bestemmelse af væsentlige og vedvarende opadgående
tendenser i koncentrationen af forurenende stoffer og for fastlæggelse af
udgangspunktet for at vende sådanne tendenser, under hensyntagen til
sandsynligheden for negativ påvirkning af dertil knyttede akvatiske økosystemer eller
afhængige terrestriske økosystemer.
I medfør af artikel 22, stk. 2, tredje led, i direktiv 2000/60/EF ophæves Rådets direktiv
80/68/EØF af 17. december 1979 om beskyttelse af grundvand mod forurening
forårsaget af visse farlige stoffer
19
med virkning fra den 22. december 2013. Det er
nødvendigt at sikre kontinuiteten i beskyttelsesreglerne i direktiv 80/68/EØF, både
hvad angår direkte og indirekte udledning af forurenende stoffer til grundvand, ved
også at sikre sammenhængen med de relevante bestemmelser i direktiv 2000/60/EF.
Der
opstilles
overgangsbestemmelser
for
tidsrummet
mellem
gennemførelsesdatoen for nærværende direktiv og datoen, hvor ophævelsen af direktiv
80/68/EØF får virkning.
Foranstaltninger til gennemførelse af dette direktiv bør vedtages i overensstemmelse
med Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere
vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen
20
-
(6)
(7)
(8)
(9)
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Formål
I overensstemmelse med i artikel 17, stk. 1 og 2, i direktiv 2000/60/EF fastsætter dette
direktiv specifikke foranstaltninger til forebyggelse af og kontrol med forurening af
grundvand. Disse foranstaltninger omfatter navnlig:
(a)
(b)
kriterier for vurdering af god kemisk grundvandstilstand og
kriterier for bestemmelse af en væsentlig og vedvarende opadgående tendens og for
fastlæggelse af udgangspunktet for at vende tendensen.
Dette direktiv indfører også krav om forebyggelse eller begrænsning af indirekte udledninger
af forurenende stoffer til grundvand.
19
20
EFT L 20 af 26.1.1980, s. 43.
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Definitioner
Ud over definitionerne i artikel 2 i direktiv 2000/60/EF forstås i dette direktiv ved:
1.
‘Tærskelværdi': en koncentrationsgrænse for et forurenende stof i grundvand, ved
hvis overskridelse den kemiske tilstand for en eller flere grundvandsforekomster
skulle karakteriseres som ringe
'Væsentlig og vedvarende opadgående tendens': statistisk signifikant stigning i
koncentrationen af et forurenende stof i forhold til de koncentrationer, der er målt
ved begyndelsen af overvågningsprogrammet som omhandlet i artikel 8 i direktiv
2000/60/EF, under hensyntagen til kvalitetskrav og tærskelværdier
'Indirekte udledninger til grundvand': udledning af forurenende stoffer til grundvand,
efter gennemsivning af jorden eller undergrunden.
Artikel 3
Kriterier for vurdering af god kemisk tilstand for grundvand
Med henblik på den karakterisering, som skal foretages i medfør af artikel 5 i direktiv
2000/60/EF og afsnit 2.1 og 2.2 i bilag II dertil, anses en grundvandsforekomst eller en
gruppe af grundvandsforekomster for at have en god kemisk tilstand for grundvand, hvis
(a)
(b)
den målte eller forventede koncentration af et stof i kolonne 1 i bilag I til
nærværende direktiv ikke overskrider kvalitetskravene de i samme bilags kolonne 2
det i overensstemmelse med angivelserne i bilag II til nærværende direktiv kan
påvises, at koncentrationen af ethvert andet forurenende stof opfylder kravet i tredje
led i definitionen i afsnit 2.3.2 i bilag V til direktiv 2000/60/EF.
Artikel 4
Tærskelværdier
1.
På grundlag af den karakterisering, der skal foretages i medfør af artikel 5 i direktiv
2000/60/EF og afsnit 2.1 og 2.2 i bilag II hertil og efter proceduren i bilag II til
nærværende direktiv samt under hensyntagen til de økonomiske og sociale
omkostninger, opstiller medlemsstaterne senest den 22. december 2005
tærskelværdier for hvert af de forurenende stoffer, for hvilke det er påvist, at de på
deres område bidrager til karakteriseringen af grundvandsforekomster eller grupper
af grundvandsforekomster som truede. Medlemsstaterne opstiller som minimum
tærskelværdier for de forurenende stoffer, der er omhandlet i del A.1 og A.2 i bilag
III til nærværende direktiv. Disse tærskelværdier anvendes bl.a. i forbindelse med
den i artikel 5, stk. 2, i direktiv 2000/60/EF omhandlede revision af
grundvandstilstanden.
Disse tærskelværdier kan opstilles på nationalt plan, på vandområdedistriktsplan eller
for en grundvandsforekomst eller en gruppe af grundvandsforekomster.
2.
Medlemsstaterne forelægger senest den 22. juni 2006 Kommissionen en liste over
alle de forurenende stoffer, som de har opstillet tærskelværdier for. For hvert
11
2.
3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forurenende stof på listen forelægger medlemsstaterne de oplysninger, der er anført i
del B i bilag III til dette direktiv.
3.
På grundlag af de oplysninger, medlemsstaterne forelægger i overensstemmelse med
stk. 2, offentliggør Kommissionen en rapport, om nødvendigt ledsaget af et forslag til
direktiv om ændring af bilag I til dette direktiv.
Inden Kommissionen offentliggør rapporten, og inden den vedtager forslag til
ændring af bilag I til dette direktiv, anmoder den det i artikel 16, stk. 5, i direktiv
2000/60/EF omhandlede udvalg om en udtalelse.
Artikel 5
Kriterier for bestemmelse af en væsentlig og vedvarende opadgående tendens og for
fastlæggelse af udgangspunktet for at vende tendensen.
Medlemsstaterne bestemmer eventuelle væsentlige og vedvarende opadgående tendenser i
koncentrationerne af forurenende stoffer i grundvandsforekomster eller grupper af
grundvandsforekomster og fastlægger udgangspunktet for at vende tendenserne som anført i
bilag IV til dette direktiv.
For grundvandsforekomster, hvor en væsentlig og vedvarende opadgående tendens i
koncentrationerne af forurenende stoffer er blevet bestemt, skal medlemsstaterne vende
tendensen på grundlag af det indsatsprogram, der er omhandlet i artikel 11 i direktiv
2000/60/EF, med henblik på progressiv mindskelse af grundvandets forurening.
Artikel 6
Foranstaltninger til at forebygge eller begrænse indirekte udledninger til grundvand
Ud over de grundlæggende foranstaltninger i artikel 11, stk. 3, i direktiv 2000/60/EF sikrer
medlemsstaterne, at indsatsprogrammet for hvert enkelt vandområdedistrikt omfatter
forebyggelse af indirekte udledninger til grundvand af forurenende stoffer omhandlet i punkt
1 til 6 i samme direktivs bilag VIII.
Hvad angår de forurenende stoffer i punkt 7 til 12 i bilag VIII til direktiv 2000/60/EF, skal
indsatsprogrammet i samme direktivs artikel 11, stk. 3, indeholde krav om, at indirekte
udledninger til grundvand kun kan tillades, hvis udledningerne ikke forringer muligheden for
opnåelse af en god kemisk tilstand for grundvandet.
Artikel 7
Overgangsbestemmelser
I tidsrummet mellem [gennemførelsesdatoen
i artikel 9, stk. 1]
og den 22. december 2013
tages der ved forudgående undersøgelser og godkendelser efter artikel 4 og 5 i direktiv
80/68/EØF hensyn til kravene i nærværende direktivs artikel 3, 4 og 5.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 8
Tilpasning til den tekniske udvikling
Bilag II til IV til dette direktiv kan tilpasses til den videnskabelige og tekniske udvikling efter
proceduren i artikel 21, stk. 2, i direktiv 2000/60/EF, under hensyn til den tidsplan for
revision og ajourføring af vandområdeplanerne, der er nævnt i samme direktivs artikel 13, stk.
7.
Artikel 9
Gennemførelse
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at
efterkomme dette direktiv senest den [18
måneder efter dets ikrafttræden].
De underretter
straks Kommissionen herom. Disse love og bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en
henvisning til dette direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning.
De nærmere regler for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
Artikel 10
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen for offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Artikel 11
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444358_0014.png
BILAG I
KVALITETSKRAV FOR GRUNDVAND
Forurenende stof
Kvalitetskrav
21 22
Bemærkninger
Nitrater
50 mg/l
Kvalitetskravet gælder alle
grundvandsforekomster, bortset fra
nitratsårbare områder ifølge direktiv
91/676/EØF.
23
For disse områder finder
artikel 4, stk. 1, litra c), i direktiv 2000/60/EF
anvendelse.
Aktive stoffer i pesticider, 0,1 µg/l
herunder deres relevante
omdannelses-,
nedbrydnings-
og
24
reaktionsprodukter
21
22
23
24
Hvis det for en given grundvandsforekomst skønnes, at grundvandskvalitetskravene vil kunne medføre,
at miljømålene i artikel 4 i direktiv 2000/60/EF ikke opfyldes for tilknyttede overfladevande, eller at der
sker en signifikant forringelse i sådanne forekomsters økologiske eller kemiske kvalitet eller en
signifikant beskadigelse af terrestriske økosystemer, som er direkte afhængige af
grundvandsforekomsten, opstilles strengere tærskelværdier i overensstemmelse med nærværende
direktivs artikel 4 og bilag IV.
Overholdelse af kravene baseres på en sammenligning med det aritmetiske gennemsnit af
overvågningsværdierne ved hvert af prøvetagningsstederne i den grundvandsforekomst eller gruppe af
grundvandsforekomster, der er karakteriseret som værende truet ifølge den analyse, der skal udføres
efter artikel 5 i direktiv 2000/60/EF.
EFT L 375 af 31.12..1991, s. 1.
Ved pesticider forstås plantebeskyttelsesmidler og biocidholdige produkter som defineret i henholdsvis
artikel 2 i direktiv 91/414/EØf og artikel 2 i direktiv 98/8/EF.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444358_0015.png
BILAG II
VURDERING AF GRUNDVANDETS KEMISKE TILSTAND FOR FORURENENDE
STOFFER, SOM IKKE ER OMFATTET AF EF-KVALITETSKRAV
Vurderingsproceduren for kontrol med overholdelsen af kravene til god kemisk tilstand for
grundvand med hensyn til forurenende stoffer, som ikke er omfattet af EF-kvalitetskrav,
gennemføres for alle grundvandsforekomster, der er karakteriseret som truede, og for hvert af
de forurenende stoffer, som bidrager til, at den eller de pågældende grundvandsforekomster
karakteriseres som sådan.
I vurderingsproceduren tages der navnlig hensyn til:
a)
b)
c)
d)
oplysninger indsamlet som led i den karakterisering, der skal foretages efter artikel 5
i direktiv 2000/60/EF og afsnit 2.1 og 2.2 i bilag II hertil
miljømål og andre vandbeskyttelseskrav på nationalt, fællesskabs- eller internationalt
plan
relevante oplysninger om det forurenende stofs eller hermed beslægtede stoffers
toksikologi, økotoksikologi, persistens og bioakkumulationspotentiale
de skønnede mængder og koncentrationerne af forurenende stoffer, som er overført
fra grundvandsforekomsten til de tilknyttede overfladevande og/eller afhængige
terrestriske økosystemer
den skønnede påvirkning fra mængderne og koncentrationerne af de forurenende
stoffer som fastslået under litra d) på de tilknyttede overfladevande og afhængige
terrestriske økosystemer
en vurdering af, baseret på litra d) og e), om koncentrationerne af de forurenende
stoffer i grundvandsforekomsten er sådanne, at de vil kunne medføre, at miljømålene
i artikel 4 i direktiv 2000/60/EF ikke opfyldes for tilknyttede overfladevande, eller at
der sker en signifikant forringelse i sådanne vandområders økologiske eller kemiske
kvalitet eller en signifikant beskadigelse af terrestriske økosystemer, som er direkte
afhængige af grundvandsforekomsten .
e)
f)
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444358_0016.png
BILAG III
TÆRSKELVÆRDIER FOR GRUNDVANDSFORURENENDE STOFFER
DEL A.1: M
INIMUMSLISTE OVER STOFFER ELLER IONER
,
SOM BÅDE KAN FORKOMME
NATURLIGT OG SOM FØLGE AF MENNESKELIGE AKTIVITETER
,
OG SOM
MEDLEMSSTATERNE SKAL OPSTILLE TÆRSKELVÆRDIER FOR I OVERENSSTEMMELSE
25
MED ARTIKEL ARTICLE
4,
STK
. 2
Stof eller ion
Ammonium
Arsen
Cadmium
Chlorid
Bly
Kviksølv
Sulphat
DEL
A.2:
OVER MENNESKESKABTE SYNTETISKE STOFFER
,
SOM
MEDLEMSSTATERNE SKAL OPSTILLE TÆRSKELVÆRDIER FOR I OVERENSSTEMMELSE
MED ARTIKEL
4,
STK
. 2
M
INIMUMSLISTE
Stof
Trichlorethylen
Tetrachlorethylen
25
Medlemsstaterne skal supplere denne liste for alle forurenende stoffer, der efter den i artikel 5 i direktiv
2000/60/EF omhandlede analyse anses for at karakterisere grundvandsforekomster som truede.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
D
EL
B: O
PLYSNINGER
,
MEDLEMSSTATERNE SKAL FORELÆGGE VEDRØRENDE DEN LISTE OVER
FORURENENDE STOFFER
,
DER ER OPSTILLET TÆRSKELVÆRDIER FOR
I overensstemmelse med artikel 4, stk. 2, og afsnit 2 i bilag II til dette direktiv forelægger
medlemsstaterne for hvert forurenende stof, der karakteriserer grundvandsforekomster som
truede, følgende oplysninger:
1.
1.1
1.2
OPLYSNINGER OM GRUNDVANDSFOREKOMSTER
,
DER KARAKTERISERES SOM
TRUEDE
Oplysninger om antallet af grundvandsforekomster, der karakteriseres som truede, og
hvor de udvalgte forurenende stoffer bidrager til denne klassifikation.
Oplysninger om hver enkelt grundvandsforekomst, der karakteriseres som truet,
navnlig forekomsternes størrelse, forholdet mellem grundvandsforekomsterne og de
tilknyttede overfladevande og afhængige terrestriske økosystemer, og, for naturligt
forekommende stoffer, baggrundsniveauerne herfor i grundvandsforekomsterne.
OPLYSNINGER OM OPSTILLINGEN AF TÆRSKELVÆRDIER
2.
2.1
2.2
2.3
Tærskelværdierne, det være sig på nationalt plan, på vandområdedistriktsplan, for
individuelle grundvandsforekomster eller for grupper af grundvandsforekomster
Forholdet mellem tærskelværdierne og, for naturligt forekommende stoffer, de
observerede baggrundsniveauer.
Beskrivelse af, hvordan der ved opstillingen af tærskelværdierne er taget hensyn til
de økonomiske og sociale omkostninger.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444358_0018.png
BILAG IV
BESTEMMELSE AF VÆSENTLIGE OG VEDVARENDE OPADGÅENDE
TENDENSER OG VENDING HERAF
1.
BESTEMMELSE AF VÆSENTLIGE OG VEDVARENDE OPADGÅENDE TENDENSER
Medlemsstaterne bestemmer væsentlige og vedvarende opadgående tendenser under
hensyntagen til følgende krav:
1.1
I overensstemmelse med afsnit 2.4 i bilag V til direktiv 2000/60/EF skal
overvågningsprogrammet tilpasses med henblik på afdækning af væsentlige og
vedvarende opadgående tendenser i koncentrationerne af de i medfør af artikel 4 i
dette direktiv påviste forurenende stoffer.
Ved bestemmelse af væsentlige og vedvarende opadgående tendenser følges
følgende procedure:
a)
vurderingen baseres på de aritmetiske gennemsnit af gennemsnitsværdierne for
de enkelte overvågningssteder i hver grundvandsforekomst eller gruppe af
grundvandsforekomster, beregnet på grundlag af en kvartalsmæssig, halvårlig
eller årlig overvågningsfrekvens.
For at undgå skævheder i bestemmelsen af tendenserne medtages målinger
under grænsen for kvantitativ bestemmelse ikke i beregningen.
Minimumsantallet af dataværdier og tidsseriernes minimumslængde er anført i
følgende tabel. Tidsserierne må ikke overskride 15 år.
Overvågningsfrek Mindste antal år
vens
Årlig
Halvårlig
Kvartalsmæssig
d)
8
5
5
Største antal år
15
15
15
Mindste
målinger
8
10
15
antal
1.2
b)
c)
Udeladelse af to eller flere på hinanden følgende dataværdier bør undgås, og
prøvetagningsplanen skærpes om nødvendigt med henblik på beregning af
pålidelige resultater.
1.3
Ved bestemmelsen af væsentlige og vedvarende opadgående tendenser i
koncentrationerne af stoffer, som både forekommer naturligt og som følge af
menneskelige aktiviteter, tages der hensyn til data, der er indsamlet før
overvågningsprogrammets start, med henblik på rapportering om bestemmelsen af
tendenserne som led i den første vandområdeplan, jf. artikel 13 i direktiv
2000/60/EF.
Der gennemføres specifik tendensvurdering for relevante forurenende stoffer i
grundvandsforekomster, der berøres af punktkildeforurening, herunder ældre
punktkilder, til kontrol af, at forureningsfaner fra forurenede områder ikke breder sig
18
1.4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444358_0019.png
ud over et nærmere bestemt område og forringer grundvandsforekomstens kemiske
tilstand.
1.5
Tilsvarende gennemføres der specifik tendensvurdering i områder med
grundvandsforekomster, hvor væsentlige og vedvarende opadgående tendenser i
koncentrationerne af forurenende stoffer, der er påvist i medfør af artikel 4 i dette
direktiv, kan medføre negativ påvirkning af tilknyttede akvatiske økosystemer eller
afhængige terrestriske økosystemer eller forstyrrelser af nuværende eller kommende
anvendelser af grundvandet.
Bestemmelsen af væsentlige og vedvarende opadgående tendenser finder sted efter
proceduren for vurdering af den kemiske tilstand anført i bilag II til dette direktiv.
UDGANGSPUNKTER FOR AT VENDE TENDENSEN
1.6
2.
2.1
Foranstaltninger til at vende tendensen rettes navnlig mod tendenser, som udgør en
risiko for skade på tilknyttede akvatiske økosystemer, direkte afhængige terrestriske
økosystemer, menneskers sundhed eller legitime anvendelser af vandmiljøet.
Proceduren for fastlæggelse af udgangspunktet for at vende en tendens opstilles på
grundlag af tid og som minimum på grundlag af overvågningsdata, der er indsamlet i
overensstemmelse med artikel 8 i direktiv 2000/60/EF. I dette tilfælde svarer
referencepunkterne til overvågningsprogrammets start.
Minimumsantallet af måleværdier og minimumslængden af tidsserier til analyse af
en vending af tendensen gennem årene omfatter og afhænger af den
overvågningsfrekvens, der er valgt i overensstemmelse med punkt 1.2, litra c), i dette
bilag, og er anført i følgende tabel. Tidsserierne må ikke overskride 30 år.
Overvågningsfrek Mindste antal år
vens
Årlig
Halvårlig
Kvartalsmæssig
14
10
10
Største antal år
30
30
30
Mindste
målinger
14
18
30
antal
2.2
2.3
2.4
Der er tale om vending af tendensen, hvis tendenskurvens hældning er positiv i den
første sektion og negativ i den følgende sektion. Af hensyn til en pålidelig vurdering
af vendingen af tendensen sikres det, at antallet af værdier før og efter afbrydelsen i
tidsserierne er rimeligt i forhold til overvågningsfrekvensen.
Ved afgørelsen om at vende en tendens tages der også hensyn til den miljømæssige
signifikans af den opadgående og vedvarende stigning i koncentrationerene af
forurenende stoffer. Som en anbefalet værdi og i overensstemmelse med artikel 17,
stk. 4, i direktiv 2000/60/EF er udgangspunktet for at vende tendensen højst 75% af
niveauet for kvalitetskravene i bilag I og/eller af tærskelværdierne opstillet i medfør
af artikel 4.
2.5
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.6
Foreligger der data, der er indsamlet før overvågningsprogrammets start, anvendes
de ved fastlæggelsen af referencepunkterne til bestemmelse af udgangspunktet for at
vende tendensen.
Når et referencepunkt er fastlagt i medfør af punkt 2.1 og 2.2 ovenfor, anvendes det
for grundvandsforekomster, der karakteriseres som truede, og for det pågældende
stof, og ændres ikke.
2.7
20