Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0634
Offentligt
1444441_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 29.10.2003
KOM(2003) 634 endelig
2003/0259 (ACC)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om forlængelse indtil 31. december 2005 af gyldigheden af forordning (EF)
nr. 2501/2001 om anvendelse af et arrangement med generelle toldpræferencer
for perioden 1. januar 2002 til 31. december 2004 og om ændring af nævnte forordning
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444441_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
Som led i de retningslinjer, der blev vedtaget i juni 1994 for perioden 1995-2004
vedtog Fællesskabet i slutningen af 2001 forordning (EF) nr. 2501/2001 om
anvendelse af et arrangement med generelle toldpræferencer (GSP) for perioden 1.
januar 2002 til 31. december 2004. På det tidspunkt udløber GSP i to henseender:
dels de tiårige retningslinjer, der gælder for perioden 1995-2004, dels den sidste
gennemførelsesforordning for perioden 2002 til 2004.
Retningslinjerne for den nye tiårsperiode og den første gennemførelsesforordning for
disse nye retningslinjer bør træde i kraft den 1. januar 2005. Hvis denne tidsplan skal
overholdes, er det nødvendigt, at Kommissionen forelægger sit forordningsforslag nu
i 2003, så det kan blive vedtaget senest i 2004. Omstændighederne omkring GSP
fastsættes imidlertid af WTO. I det omfang den multilaterale forhandlingsrunde, der
blev indledt i Doha i november 2001, ikke bliver afsluttet inden for frister, som er
forenelige med den pågældende tidsplan, foreslås det, at man udsætter vedtagelsen af
de tiårige retningslinjer til et senere tidspunkt og simpelthen forlænger gyldigheden
af den nuværende forordning (EF) nr. 2501/2001 for en periode på et år, dvs. for
2005.
Denne forlængelse bør foretages under forbehold af en række ændringer af GSP.
Ændringerne må dog være forenelige med de tiårige retningslinjer fra 1994. Der er
tale om følgende:
fastholdelse af udbudsniveauet
differentiering mellem følsomme og ikke-følsomme varer og modulering af
den dermed forbundne tarifering
stabilitet
og
forudsigelighed
gennemførelsesforordninger
ved
fastlæggelse
af
flerårige
2.
3.
årlig justering af udbuddet ved graduering (udelukkelse af lande/sektorer, hvis
konkurrencedygtighed ikke længere nødvendiggør tildeling af præferencer,
genindføjelse i det modsatte tilfælde)
udelukkelse fra GSP af lande med et højt udviklingsniveau, suspension af GSP
i tilfælde af svig eller illoyal social og kommerciel praksis
opretholdelse inden for WTO's rammer af sociale og miljømæssige
incitamenter, en særlig ansporende ordning til bekæmpelse af produktion af og
handel med narkotika, en særlig ordning for mindst udviklede lande.
4.
Den vigtigste ændring, der foreslås, vedrører den årlige justering af udbuddet ved
graduering. Gradueringsordningen vedrørende lande/sektorer har eksisteret siden
1996. Den blev dog først anvendt for første gang i 2003 på årlig basis. Erfaringerne
har vist, at det kan være nødvendigt ikke at anvende graduering på de mindste lande,
men koncentrere den på de største begunstigede lande.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444441_0003.png
5.
Følgelig kan gradueringsmekanismen ændres, således at det på en ikke
diskriminerende måde bliver muligt at udelukke alle begunstigede lande, som tegner
sig for under 1 % af importen af varer, der er omfattet af GSP. I praksis vil dette give
mulighed for at koncentrere virkningerne af gradueringen om de vigtigste lande, der
er begunstiget med GSP, idet et dusin af disse lande tegner sig for den væsentlige del
af handelsmængden under GSP
1
. Den nye mekanisme foregriber ikke spørgsmålet
om, hvorvidt det vil være nødvendigt med nye ændringer inden for rammerne af den
nye GSP-ordning, hvor sigtet vil være at begrænse præferencerne til de mest sårbare
lande. Denne koncentration af gradueringen på de største GSP-lande udgør en
tilbagevenden til selve principperne for graduering som angivet i retningslinjerne fra
1994. Efter disse retningslinjer blev det fastslået, at de største begunstigede lande
indtog denne privilegerede plads i GSP-samfundet delvis på bekostning af lande,
som kunne have brug for at være omfattet af de pågældende fordele.
Den anden væsentlige ændring vedrører betingelserne for tildeling af den særlige
ansporende ordning til beskyttelse af arbejdstagernes rettigheder. Erfaringerne med
de anmodninger, der er forelagt af visse begunstigede lande, har vist, at
udviklingslandene på grund af deres særlige forhold står over for særlige hindringer i
forbindelse med integreringen og anvendelsen af internationalt anerkendte sociale
standarder (ILO). Det er således nødvendigt at styrke incitamentet i denne ordning,
som vil kunne blive indrømmet midlertidigt på betingelse af en vurdering af de
fremskridt, der er gjort af de begunstigede lande, der vil være godt på vej til at
integrere disse standarder i deres lovgivning og anvende dem i praksis.
Der foreslås også andre ændringer: man bør således gå bort fra den årlige
offentliggørelse i EUT af en meddelelse angående den årlige graduering, der er under
udarbejdelse. Der er tale om en oplysning, men meddelelsen tilfører også et element
af usikkerhed og forvirring, idet offentliggørelsen vedrører lande/sektorer, som ikke
nødvendigvis vil være dem, der vil blive "gradueret" (eller "afgradueret"), når
Kommissionens endelig beslutning vil blive vedtaget på grundlag af statistikker for
de seneste tre år, der er til rådighed.
På samme måde bør den evaluering af "narkotikaordningen", som først var fastlagt til
GSP's sidste anvendelsesår (dvs. 2004), udsættes til det nye sidste anvendelsesår for
ordningen, nemlig 2005 som følge af nærværende forordning.
6.
7.
1
De seneste foreliggende statistikker giver mulighed for at opstille følgende liste over "graduable" lande
i det kommende regnskabsår (1. januar 2006 eller 1. januar 2005, hvis der bliver truffet beslutning om
fremskyndet anvendelse af denne nye klausul): Kina, Rusland, Indien, Thailand, Indonesien, Malaysia,
Brasilien, Pakistan, Saudi-Arabien, Filippinerne og Vietnam. De begunstigede lande, der især vil blive
berørt af denne ændring (lande, der er blevet "ikke-graduable") vil være: alle "narkotikalande" (bortset
fra Pakistan), Argentina (som i 2005 ikke længere vil være omfattet af den "krise"-klausul, der indførtes
i 2003), Sri Lanka, Iran og Kuwait.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444441_0004.png
2003/0259 (ACC)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om forlængelse indtil 31. december 2005 af gyldigheden af forordning (EF) nr.
2501/2001 om anvendelse af et arrangement med generelle toldpræferencer for perioden
1. januar 2002 til 31. december 2004 og om ændring af nævnte forordning
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 133,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
3
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Siden 1971 har Fællesskabet indrømmet udviklingslande handelspræferencer inden for
rammerne af arrangementet med generelle toldpræferencer.
Fællesskabets fælles handelspolitik skal være forenelig med og konsolidere
udviklingspolitikkens mål, især udryddelse af fattigdom og fremme af en bæredygtig
udvikling i udviklingslandene.
De
multilaterale
handelsforhandlinger,
der
blev
iværksat
efter
Verdenshandelsorganisationens fjerde ministerkonference i Doha i november 2001, er
endnu ikke afsluttet. Det er derfor for tidligt at fastlægge retningslinjerne for
anvendelsen af arrangementet for perioden fra 2005 til 2014, hvilket berettiger en
videreførelse af det nuværende arrangement for yderligere et år i overensstemmelse
med retningslinjerne i Kommissionens meddelelse til Rådet af 1. juni 1994
5
.
Erfaringerne med anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 2501/2001
6
har vist, at
det er nødvendigt at ændre visse af forordningens bestemmelser.
(3)
(4)
2
3
4
5
6
EFT C […] af […], s. […].
EFT C […] af […], s. […].
EFT C […] af […], s. […].
KOM(1994) 212 endelig.
EFT L 346 af 31.12.2001, s. 1. Forordning senest ændret ved Kommissionens forordning (EF)
nr. 1686/2003 (EUT L 240 af 26.9.2003, s. 8).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(5)
I april 2003 forpligtede Rådet og Kommissionen sig til at undersøge en eventuel
ændring af den årlige mekanisme vedrørende udelukkelse af begunstigede
lande/sektorer af grunde, der er forbundet med deres udviklingsniveau (graduering),
hvilket berettiger en ændring af de relevante bestemmelser i forordning (EF)
nr. 2501/2001. Derfor er det nødvendigt at ændre artikel 12 for at undgå alle negative
følger for begunstigede lande med en lille handelsmængde under GSP, hvilket gør
dem sårbare over for enhver ændring af toldpræferencerne.
For at tage hensyn til de særlige forhold i de udviklingslande, der er omfattet af
generelle toldpræferencer, bør den særlige ansporende ordning til beskyttelse af
arbejdstagernes rettigheder styrkes, således at den tilskynder til gradvis integrering af
standarderne i erklæringen fra Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO).
Forordning (EF) nr. 2501/2001 bør ændres som følge heraf -
(6)
(7)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 2501/2001 foretages følgende ændringer:
(1)
(2)
I artikel 1, stk. 1, erstattes ordene "og 2004" med ordene "2004 og 2005".
I artikel 6, litra a), erstattes ordet "toldkontingenter" med udtrykket "toldkontingenter,
der er vedtaget inden for rammerne af traktatens artikel 26 eller bilag 7 til forordning
(EØF) nr. 2658/87".
Artikel 12 ændres således:
a)
stk. 3 affattes således:
(3)
"3. På grundlag af de seneste data, der er tilgængelige den 1. september hvert år,
fastlægger Kommissionen, hvilke sektorer der opfylder betingelserne i stk. 1 og 2.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder dog ikke for begunstigede lande, hvis import til
Fællesskabet i mindst et af de tre år, der er omhandlet i stk. 1 og 2, udgør under 1% af
Fællesskabets samlede import af varer, der er omfattet af Fællesskabets
præferenceordning. På samme måde genetableres de toldpræferencer, der er blevet
ophævet i overensstemmelse med kolonne D i bilag I."
b)
(4)
stk. 4 udgår.
Artikel 14, stk. 2, affattes således:
"2. De særlige ansporende ordninger til beskyttelse af arbejdstagernes rettigheder kan
indrømmes et land:
a) hvis nationale retsforskrifter indbefatter indholdet af standarderne i ILO-konvention
nr. 29 og nr. 105 om tvangsarbejde, nr. 87 og nr. 98 om foreningsfrihed og retten til
kollektive forhandlinger, nr. 100 og nr. 111 om forbud mod forskelsbehandling med
hensyn til beskæftigelse og erhverv og nr. 138 og nr. 182 om børnearbejde, og som
anvender disse forskrifter effektivt, eller
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b) som i væsentligt omfang gradvis er gået i gang med at indføje og anvende de
vigtigste af disse standarder.
I det i litra b) omhandlede tilfælde kan ordningen indrømmes for en begrænset
periode, idet en videreførelse af ordningen er betinget af, at det pågældende
begunstigede land kan berettige, at der er gjort fremskridt på området. Vurderingen af
sådanne fremskridt foretages efter bestemmelserne i "aftalememorandummet", som
skal godkendes af det begunstigede lands myndigheder."
(5)
(6)
I artikel 25, stk. 4, erstattes årstallet 2004 med "2005".
I artikel 41, stk. 2, erstattes årstallet 2004 med "2005".
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Rådets vegne
Formand
[…]
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444441_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
[…]
Dato: 9. oktober 2003
Forslag til Rådets forordning om forlængelse indtil 31. december 2005 af gyldigheden
af Rådets forordning (EF) nr. 2501/2001 om anvendelse af et arrangement med
generelle toldpræferencer for perioden 1. januar 2002 til 31. december 2004 (GSP) og
om ændring af nævnte forordning
2.
RETSGRUNDLAG:
Traktatens artikel 133
3.
FORMÅL:
Formålet med dette forslag er at videreføre den nuværende GSP-ordning, der gælder
for perioden 2002 - 2004, for et år i afventning af at Doha-dagsordenen for udvikling
bliver afsluttet.
BEMÆRKNINGER
Denne forordning medfører ingen nye udgifter for Fællesskabets budget. Den kan dog
medføre mindskede toldindtægter.
I 2002, det sidste kendte år, beløb den import til Fællesskabet, som er omfattet af
præferencer, sig til 52,503 mia. EUR. Den gennemsnitlige præferencemargen (vejet med
handelsmængden) var på 4,31 procentpoint. Indtægtstabet beløb sig således til 2,262 mia.
EUR på årsbasis.
Den pågældende projekt er en videreførelse for året 2005 af den nuværende forordning
(Rådets forordning (EF) nr. 2501/2001), der gælder fra 2002 til 2004. På dette grundlag er
det således muligt at overveje opretholdelse af indtægtstabet på dette maksimale årlige
niveau, dvs. 2,262 mia. EUR for 2005. Anvendelsen af det nye stk. 3 i artikel 12 vil kun
give anledning til en forhøjelse på 0,146 mia. EUR af dette indtægtstab.
Den eneste forudsigelige justering af dette indtægtstab vil kun kunne foretages i
nedadgående retning, i det omfang udhulingen af tolden regelmæssigt tager til og således
udelukker de varer fra GSP, som ikke længere er toldpligtige (eksempel: ophævelse af
tolden på elektroniske industrivarer i slutningen af 1990'erne som følge af en afgørelse
truffet på WTO's ministerkonference i Singapore i 1996). Det er dog ikke muligt på
nuværende tidspunkt at fastlægge, hvilken justering der vil følge af den told, der gælder i
2005, ved anvendelse af de satser, der i øjeblikket er til forhandling (Doha-dagsordenen for
udvikling).
7