Miljø- og Planlægningsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2003) 0644
Offentligt
594710_0001.png
J.nr. MST-601-00070
Den
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 3 (alm. del) stillet af Europaud-
valget.
Spørgsmål 3
Idet der henvises til EUU alm. del (072) - bilag 382 bedes ministeren oplyse,
om REACH giver Danmark problemer i forhold til at fastholde restriktioner,
advarsler eller forbud mod visse kemiske stoffer, og hvilke muligheder EU-
retten indeholder - herunder REACH - for at Danmark selvstændigt kan
forbyde giftige stoffer såvel ved produktion som i importerede varer?
Svar
Opretholdelse af eksisterende danske regler
Med virkning fra 1. juni 2009 vil det såkaldte 76 direktiv
1
, som har dannet
det hidtidige EU-retsgrundlag for regulering af anvendelsesbegrænsninger
vedrørende kemiske stoffer og produkter i Fællesskabet, overgå til REACH.
I forbindelse med overgangen er det i REACH bestemt, at en medlemsstat
frem til 1. juni 2013 kan opretholde eksisterende og strengere begrænsnin-
ger for fremstilling, markedsføring eller anvendelse af et stof, hvor REACH-
forordningen begrænser anvendelsen, forudsat at disse begrænsninger er
blevet meddelt i overensstemmelse med traktaten.
På områder, hvor der ikke er vedtaget EU regler, foreskriver REACH, at
intet i forordningen er til hinder for, at medlemsstaterne
opretholder
eller
fastsætter nationale regler om beskyttelse af arbejdstagere, menneskers
sundhed og miljøet, der finder anvendelse i de tilfælde, hvor forordningen
ikke harmoniserer kravene vedrørende fremstilling, markedsføring eller an-
vendelse.
Indførelse af nye danske regler
Med hensyn til indførelse af nye danske regler, må der igen sondres mel-
lem, om der er vedtaget EU-regler på det pågældende område eller ej.
1
Direktiv 76/769/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes administrativt eller
ved lov fastsatte bestemmelser om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse
farlige stoffer og præparater
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis der er vedtaget EU-regler, der er totalharmoniserende, kan der ikke
indføres nye nationale regler. Hvis EU-reglerne har hjemmel i artikel 95, kan
man dog bruge miljøgarantien, hvis betingelserne herfor er opfyldt.
På områder, der ikke er EU-reguleret, eller hvor EU-reglerne ikke er total-
harmoniserende, kan de enkelte medlemsstater indføre nationale regler
under den forudsætning, at formålet med og begrundelsen for den nationale
regulering ikke strider med EU-traktatens generelle bestemmelser om den
frie bevægelighed for varer.
REACH foreskriver som nævnt, at intet i forordningen er til hinder for, at
medlemsstaterne opretholder eller
fastsætter
nationale regler om beskyttel-
se af arbejdstagere, menneskers sundhed og miljøet, der finder anvendelse
i de tilfælde, hvor forordningen ikke harmoniserer kravene vedrørende
fremstilling, markedsføring eller anvendelse.
REACH indeholder derudover en såkaldt sikkerhedsklausul, hvorefter en
medlemsstat kan træffe passende foreløbige foranstaltninger, hvis den har
berettiget grund til at mene, at en øjeblikkelig indsats er vigtig for at beskytte
menneskers sundhed eller miljøet mod et kemisk stof, produkt eller artikel,
selvom
kravene i forordningen er opfyldt. Kommissionen skal efterfølgende
tage stilling til, om de midlertidige foranstaltninger skal opretholdes eller
ophæves. Hvis den midlertidige foranstaltning godkendes af Kommissionen,
indleder medlemsstaten en procedure for at få vedtaget harmoniserede reg-
ler på Fællesskabsniveau. Kommissionen tager samtidig stilling til, om det
er nødvendigt at tilpasse REACH forordningen.
2