Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0650
Offentligt
1444457_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, 30.10.2003
KOM(2003) 650 endelig
.
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Lige muligheder for handicappede: En europæisk handlingsplan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
3.2.1.
3.2.2.
3.2.3.
3.2.4.
4.
4.1.
4.1.1.
4.1.2.
4.1.3.
4.2.
4.2.1.
4.2.2.
4.2.3.
4.3.
4.3.1.
4.3.2.
4.3.3.
Sammenfatning ............................................................................................................ 3
Den politiske kontekst.................................................................................................. 4
Fællesskabets generelle holdning: mål og midler ........................................................ 4
Kendsgerninger og tendenser....................................................................................... 6
De vigtigste hidtidige resultater på eu-plan ................................................................. 7
Virkningen af det europæiske handicapår 2003........................................................... 9
Strategiske mål for fremtiden..................................................................................... 12
Eu's handlingsplan for handicapområdet ................................................................... 14
Begrundelse................................................................................................................ 14
Den første fase af eu's handlingsplan vedrørende handicap: 2004-2005 ................... 15
Adgang til og bevarelse af beskæftigelse................................................................... 15
Livslang læring........................................................................................................... 18
Anvende de nye teknologiers potentiale .................................................................... 20
Adgang til offentlige bygninger ................................................................................. 22
Tilsyn og opfølgningsstrukturer................................................................................. 24
Forbedre gennemførelseskapaciteten ......................................................................... 24
Styrkelse af kommissionens strukturer ...................................................................... 24
Styrkelse af samarbejdet med medlemsstaterne......................................................... 24
Fuld udnyttelse af samarbejdet med andre internationale organisationer
og organer................................................................................................................... 24
Styrke governance...................................................................................................... 24
Uddybelse af samarbejdet med ikke-statslige organisationer .................................... 24
Opfordre arbejdsmarkedets parter til at bidrage fuldt ud til at fremme lige
muligheder for handicappede..................................................................................... 25
Udveksling af oplysninger mellem eu's institutioner og organer............................... 25
Eu's rapport om handicappedes situation ................................................................... 25
En rapport hvert andet år om handicappedes generelle situation i den udvidede
europæiske union ....................................................................................................... 25
Udvikling af kontekst-indikatorer, indsamling af data og forskning ......................... 25
Evaluering af eu-handlingsplanen.............................................................................. 26
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
SAMMENFATNING
Om Det Europæiske Handicapår 2003 bliver en succes, afhænger i første række af, om det
lykkes at skabe resultater, der rækker videre end 2003. Europa-Kommissionen ønsker
sammen med alle de partnere, der deltager i året, at udnytte disse resultater og alle årets
virkninger, men ønsker også at tage nye, påtrængende udfordringer op. Denne meddelelse
tager sigte på at fastlægge en varig og operationel tilgang til handicapproblemer i det
udvidede Europa. Den skal være en reference og ramme for styrkelse af handicapdimensionen
i alle relevante fællesskabspolitikker og skal støtte og inspirere politikken på det nationale
plan.
Derfor beskriver denne meddelelse de fremadrettede fællesskabsinitiativer, som tager sigte på
en bedre integration af handicappede i den udvidede europæiske økonomi og i samfundet som
helhed. Der er tre operationelle mål, der danner grundlag for den foreslåede fremgangsmåde:
nå frem til den fulde anvendelse af direktivet om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse
og erhverv (direktiv 2000/78/EF), integrere handicapspørgsmål i højere grad i de relevante
fællesskabspolitikker og fremme af adgang for alle.
I denne meddelelse fastsættes bl.a. en flerårig, interaktiv handlingsplan, som frem til 2010 har
til formål at integrere handicapspørgsmål i de relevante fællesskabspolitikker og udvikle
konkrete aktion på afgørende områder for at styrke integrationen af handicappede. For bedst
muligt at støtte integrationen af handicapspørgsmål i de vigtigste fællesskabspolitikker vil
Kommissionen offentliggøre en rapport hvert andet år om handicappedes generelle situation i
det udvidede EU under hensyntagen til den seneste udvikling i medlemsstaterne. Parallelt
hermed foreslår Kommissionen en styrkelse af deltagelsen af alle berørte parter og de
vigtigste aktører i den politiske dialog for at udvirke grundlæggende og varige ændringer i
den samlede økonomi og i samfundet som helhed.
Da beskæftigelsen er den mest afgørende faktor for social integration, vil den første fase af
gennemførelsen af EU-handlingsplanen om handicap - som skal udvikles i 2004 og 2005 -
fokusere på skabelsen af de nødvendige betingelser for fremme af handicappedes
beskæftigelse, samtidig med at arbejdsmarkedet i almindelighed gøres mere tilgængeligt for
handicappede i den udvidede Union. Den første fase af denne handlingsplan vil således
koncentrere sig om fire konkrete beskæftigelsesrelaterede, prioriterede foranstaltninger:
adgang til og bevarelse af beskæftigelse, herunder bekæmpelse af forskelsbehandling
livslang læring til støtte for en forbedret beskæftigelsesegnethed, tilpasningsevne og
personlig udvikling og et aktivt borgerskab
nye teknologier, som skal gøre handicappede selvstændige og dermed lette deres
adgang til beskæftigelse
bedre adgangsforhold til offentlige bygninger for at forbedre handicappedes
deltagelse på arbejdspladsen og integration i økonomien og samfundet.
Kommissionens toårsrapport om handicappedes generelle situation i det udvidede Europa vil
blive brugt som grundlag for fastsættelse af nye prioriteter, der skal indgå i handlingsplanens
følgende faser under hensyntagen til virkningerne af Fællesskabets politik for de
handicappedes situation.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0004.png
2.
2.1.
DEN POLITISKE KONTEKST
Fællesskabets generelle holdning: mål og midler
Der er for længst tradition for, at EU søger at støtte handicappede borgere, men der er opstået
en ny holdning til handicap: samfundet ser ikke længere handicappede som passive modtagere
af kompensation, men har i stedet anerkendt deres legitime krav om ligeberettigelse og
erkender, at deltagelse er direkte knyttet til integration. Det er derfor et overordnet mål for EU
at bidrage til at skab et samfund, der fokuserer på fuld integration. I denne sammenhæng
spiller bekæmpelse af forskelsbehandling og fremme af handicappedes deltagelse i
økonomien og i samfundet en grundlæggende rolle.
For at nå disse mål udvikler Kommissionen en konsekvent og integreret metode ved hjælp af
en blanding af redskaber. I den nuværende hurtige økonomiske og sociale omstrukturering er
Kommissionen særlig opmærksom på, at den i så høj grad som muligt skal betjene sig af
frivilligt samarbejde som middel til at opnå en passende deltagelse af alle berørte parter
(medlemsstaterne, arbejdsmarkedets parter, civilsamfundet, osv.). Dette er bl.a. tilfældet i
forbindelse med den åbne koordineringsmetode på områderne beskæftigelse, social
integration og livslang læring, som er afgørende områder for handicappede, på hvilke fælles
mål kan overføres til nationale politikker, og hvor der kan udbredes god praksis.
·
Styrke respekten for forskelle gennem individuelle rettigheder
Anerkendelse og beskyttelse af handicappedes rettigheder står i centrum for Fællesskabets
aktioner. EF-traktatens artikel 13 sætter Fællesskabet i stand til at vedtage retsakter, der tager
sigte på at bekæmpe forskelsbehandling med udgangspunkt i bl.a. handicap. Der er allerede
indledt en aktion gennem EU-direktivet om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og
erhverv
1
og især gennem Fællesskabets program for bekæmpelse af forskelsbehandling.
Charteret om grundlæggende rettigheder beskytter på sin side udtrykkelig handicappedes
rettigheder, og dets foreslåede indarbejdelse i den fremtidige unionstraktat er et væsentligt
fremskridt. Charteret gør politiske, økonomiske og borgerlige rettigheder uadskillelige fra
sociale rettigheder. Handicappedes rettigheder er fastsat i charterets artikel 21 og 26. Det
fastsættes således i artikel 26, at "Unionen anerkender og respekterer retten for mennesker
med handicap til at nyde godt af foranstaltninger, der skal sikre deres autonomi, deres sociale
og erhvervsmæssige integration og deres deltagelse i samfundslivet".
·
Gøre omgivelserne mere tilgængelige gennem fjernelse af hindringer
EU opfatter også handicap som et socialt spørgsmål. Fællesskabets sociale model vedrørende
handicap påpeger de hindringer i omverdenen, som hæmmer handicappedes fulde deltagelse i
samfundslivet. Sådanne hindringer skal fjernes i overensstemmelse med Kommissionens
meddelelse fra maj 2000 "På vej mod et Europa uden barrierer for handicappede"
2
, som har
haft stor indflydelse på den nuværende udarbejdelse af politikker og retsakter vedrørende
handicappede. Spørgsmål og adgangsmuligheder og mobilitet behandles i dag ud fra
synsvinklen lige muligheder og ret til deltagelse. Det er især blevet afgørende at sikre
fjernelsen af tekniske og juridiske hindringer for handicappedes virkelige deltagelse i den
videnbaserede økonomi og i samfundet for at give dem de redskaber, der er nødvendige for at
udnytte informationssamfundets potentiale.
1
2
Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000, EFT L 303 af 2. december 2000.
KOM(2000) 284 endelig udg. af 12.5.2000.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
Tilskynde
til
integrering
gennem
beskæftigelse:
den
europæiske
beskæftigelsesstrategi, strukturfondene og modernisering af den sociale beskyttelse
Adgang til beskæftigelse er et afgørende element for integrering af handicappede i økonomien
og i samfundet i bredere forstand. Deltagelse i arbejdsmarkedet giver mennesker mulighed for
at tjene til livets ophold og deltage mere aktivt. De pågældende personer opnår større
personlig værdighed og større uafhængighed. Den europæiske beskæftigelsesstrategi bidrager
til en generel ændring i fokuseringen, som skifter fra specifikke programmer for handicappede
til en mere generel metode. De fleste medlemsstaters aktive politik for at bekæmpe massiv
arbejdsløshed har bevæget sig i retning af mere personrettede politikker med sigte på at
imødekomme enkeltpersoners behov, herunder også i forbindelse med særlige sårbare grupper
som f.eks. handicappede. Den Europæiske Socialfonds og fællesskabsinitiativet EQUAL's
vigtigste programmer er finansielle redskaber, som Fællesskabet benytter til at etablere
konkrete foranstaltninger på grundlag af de opstillede mål for integrering af handicappede på
arbejdsmarkedet. Kommissionen finansierer en lang række forskellige aktioner på denne
måde og søger endvidere at sikre handicappede større bopælsrettigheder end andre kategorier
af vandrende arbejdstagere i EU.
De moderne sociale sikringsordninger er afgørende for at sikre en passende støtte til
handicappede, som er ude af stand til at skaffe sig en tilstrækkelig indkomst ved arbejde, og
for at fremme adgangen til beskæftigelse for personer, der er udelukket fra arbejdsmarkedet,
men har den nødvendige kapacitet til at skaffe sig en tilstrækkelig indkomst. Der lægges
således større vægt på gennemførelse af præmieordninger i forbindelse med arbejde, så
beskæftigelse bliver finansielt mere attraktivt, og på at overvinde virkningen at være fanget i
understøttelse. Et sådant skifte fra langtidsafhængighed af passive sociale ydelser til aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger vil, hvis det tilpasses hensigtsmæssigt til individuelle
situationer, få en positiv virkning for modtagernes økonomiske situation og for deres
selvsikkerhed. Et sådant skifte kan ligeledes bidrage til at forbedre de offentlige udgifters
struktur og kvalitet og gøre dem mere bæredygtige på mellemlang og lang sigt.
I denne sammenhæng spiller virksomheder en vigtig rolle for tilskyndelsen til en bedre
integrering, som kommer både virksomhederne selv og handicappede ansatte og kunder til
gode. Der udvikles nu strategier for en tiltagende integration, idet virksomhederne er af den
opfattelse, at omkostningerne til tilpasning af arbejdspladsen og til varer og tjenesteydelser
ifølge deres natur er midlertidige. Kommissionen er for sit vedkommende helt indstillet på at
understøtte bestræbelser, som kan begunstige en bredere anerkendelse af strategiske
økonomiske argumenter til fordel for handicappede.
·
Fremme social integrering og bekæmpe marginalisering: den europæiske sociale
integreringsproces
Inden for Lissabon-strategiens bredere kontekst går fremme lige muligheder for handicappede
videre end integrering gennem beskæftigelse. I denne henseende har den nye sociale
integreringsproces, som blev indledt af Det Europæiske Råd i Nice på grundlag af den åbne
koordineringsmetode, potentiale til at hjælpe medlemsstaterne med mere effektivt at bekæmpe
marginalisering af handicappede og samtidig sørge for, at de mest sårbare ikke udelukkes fra
adgang til grundlæggende rettigheder, tjenesteydelser og ressourcer. Efter at have gennemgået
den anden runde af nationale handlingsplaner for 2003-2005 forbereder Kommissionen nu en
ny fælles rapport til vedtagelse under forberedelserne til Det Europæiske Råds forårsmøde
2004. Kommissionen vil desuden deltage i Udvalget for Social Beskyttelse og i denne
sammenhæng medvirke til etablering af passende indikatorer til at måle fremskridt hen mod
afskaffelse af fattigdom og social udelukkelse.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0006.png
·
Iværksættelse og styrkelse af strukturer i samfundet, der begunstiger deltagelse:
integrering af handicapperspektivet de relevante politiske sektorer
At støtte handicappede borgere, så de kan blive en effektiv del af økonomien og samfundet
som helhed betyder, at alle, der kan, skal deltage i alle aktiviteter på ethvert område, hvor det
er muligt, snarere end at der skabes en adskillelse gennem særlige bestemmelser for
handicappede. Integrationen kræver, at de politiske beslutninger træffes på et realistisk
grundlag, og at deltagelse i den politiske proces bliver så bred som muligt for at sikre, at de
handicappede og deres behov og erfaringer står i centrum for beslutningstagningen, så snart
denne har en direkte eller indirekte indvirkning på deres tilværelse.
Det skal således bl.a. bemærkes, at sundhedsplejeordningerne nu forventes at tillægge det mål
større betydning, at ældre og/eller handicappede skal kunne leve en aktiv, sund og uafhængig
tilværelse op i en høj alder. Der er behov for at betone forebyggende strategier, herunder
sundere ernæring og fysisk og mental aktivitet med udgangspunkt i de yngres og ikke helt så
unges livsstil. Kommissionen og Rådet vedtog en fælles rapport om understøttelse af
nationale strategier for sundheds- og ældrepleje den 10. marts 2003
3
, som danner grundlag for
en styrkelse af det politiske samarbejde omkring tre hovedmål: adgang for alle,
sundhedsplejeordningernes kvalitet og deres finansielle bæredygtighed. I foråret 2004 vil
Kommissionen udsende en meddelelse, hvori der stilles forslag om yderligere samarbejde
mellem medlemsstaterne, og dette ville være en passende lejlighed til at integrere
handicapspørgsmål i dette vigtige område.
2.2.
Kendsgerninger og tendenser
En stigende bevidsthed om handicappedes bidrag til samfundet er et vigtigt aspekt af Den
Europæiske Unions behandling af disse spørgsmål. Det er derfor vigtigt at kunne foretage
målinger. Det er ikke nogen let opgave. Definitionerne og kriterierne for bestemmelse af
handicap fastsættes i øjeblikket i national lovgivning og administrativ praksis og varierer i de
nuværende medlemsstater efter disses opfattelse og behandling af handicap. En
sammenlignende undersøgelse gennemført på foranledning af Europa-Kommissionen
4
viser
de handicappedes forskellighed og de mange forskellige definitioner af handicap. Disse
forskelle besværliggør indsamlingen af sammenlignelige og godkendte data og demonstrerer,
at der er et betydeligt behov for udveksling af informationer og politisk pionérarbejde på dette
område.
Det er en mulighed at se på resultaterne af de undersøgelser, der er gennemført på EU-plan.
Ifølge konsoliderede tal fra Det Europæiske Fællesskabs Husholdningspanels undersøgelse
synes grundlaget for, at en person erklærer sig for handicappet, at stemme overens fra år til år.
Det fremgår heraf, at 14,5 % af EU's befolkning i den erhvervsaktive alder (mellem 16 og 64
år) angiver en eller anden form for handicap
5
. Det fremgår, at næsten 15 % af kvinderne i
alderen 16-64 og 14 % af mændene i den samme aldersgruppe angiver, at de har et moderat
eller alvorligt handicap. For 14 medlemsstater
6
repræsenterer disse procenttal ca. 26 mio.
mennesker i den erhvervsaktive alder. I de ti kandidatlande angives det, at 25 % af
3
4
5
6
SOC 116.
Sammenlignende analyse af definitioner af handicap, Brunel Universitet, 2003.
"Handicap og social deltagelse i Europa", Europa-Kommissionen, Eurostat, emne 3 "Befolkning og
sociale vilkår", 2001, ISBN 92-894-1577-0.
Sverige indgår ikke i analysen, fordi Det Europæiske Fællesskabs Husholdningspanel (ECHP) ikke var
i besiddelse af data om Sverige.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0007.png
befolkningen
7
lider under en eller anden form for handicap. Disse tal viser klart, at
handicappede ikke er en minoritet. Integration af handicappede må derfor anses for at være et
spørgsmål, der berører hele samfundet og kræver et bidrag fra alle.
Disse tal dækker over to vigtige elementer. For det første er der en sammenhæng mellem
alder og handicap. I dag er 63 % af de handicappede ældre end 45 år, og denne procentsats må
forventes at stige, eftersom mange mennesker rammes af handicap i det senere liv. 20 % af
befolkningen mellem 60 og 64 år har et alvorligt handicap. I den samme aldersgruppe angiver
17,1 %, at de har et moderat handicap, mens kun 6,3 % af de personer, der angiver, at de ikke
har handicap, tilhører aldersgruppen 60-64 år
8
. De demografiske tendenser viser, at der sker
en forbedring af sundhedspleje og forventet levetid for voksne handicappede. Det står således
fast, at antallet af handicappede i Den Europæiske Union er stigende - og vil vedblive at være
stigende - som følge af befolkningens aldring. Det er derfor nødvendigt at forbedre
adgangsmulighederne for alle ved hjælp af globale løsninger, bl.a. på grundlag af princippet
om udformning for alle.
For det andet viser disse tal et stort uudnyttet potentiale for udvikling af økonomisk vækst.
Kun 42 % af de handicappede har beskæftigelse sammenlignet med næsten 65 % af de ikke
handicappede, og ikke mindre end 62 % af de handicappede er økonomisk inaktive
sammenlignet med kun 28 % af de ikke handicappede
9
. Samtidig med, at handicap er og
bliver en betydelig hindring for integration gennem arbejde, viser disse tal opgavens størrelse.
Ved at fjerne hindringer på arbejdsmarkedet kan der skabes nye muligheder.
2.3.
De vigtigste hidtidige resultater på EU-plan
·
Bidrag til fjernelse af forskelsbehandling ved hjælp af traktatens artikel 13
På grundlag af et forslag fra Kommissionen vedtog Rådet den 27. november 2000 direktiv
2000/78/EF
10
om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv, som forbyder enhver direkte eller indirekte forskelsbehandling på
grund af religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering. Med hensyn til handicap
fastslår direktivet, at undladelse af at træffe passende foranstaltninger på arbejdspladsen kan
udgøre en forskelsbehandling. I praksis omfatter tilpasninger i rimeligt omfang
foranstaltninger med henblik på tilpasning til handicappede arbejdstagere af arbejdspladsen
og -udstyret, arbejdstiden, osv. for at lette den handicappedes adgang til beskæftigelse.
Medlemsstaterne skal gennemføre direktivets bestemmelser i national lovgivning inden
december 2003. De har dog mulighed for at udvide denne frist med yderligere tre år for
gennemførelse af direktivets bestemmelser om handicap og alder.
Fællesskabets handlingsprogram for bekæmpelse af forskelsbehandling (2001-2006)
11
tager
sigte på at støtte medlemsstaterne i deres bekæmpelse af forskelsbehandling. Det giver
Kommissionen mulighed for at finansiere en række aktiviteter til bekæmpelse af
forskelsbehandling på grund af handicap, som f.eks. oprettelse af netværker og partnerskaber,
7
8
9
10
11
Kandidatlandene Eurobarometer 2002.1: den sociale situation i de lande, der ansøger om medlemskab i
Den Europæiske Union (side 127).
Se fodnote 5.
Undersøgelse af "Handicappedes beskæftigelsessituation i EU", Europa-Kommissionen,
Generaldirektoratet for Beskæftigelse, Sociale Anliggender og Arbejdsmarkedsforhold, 2001. Kilde:
Det Europæiske Husholdningspanel, 1996.
EFT L 303 af 2.12.2000.
Rådets afgørelse 2000/750/EF af 27. november 2000, EFT L 303 af 2.12.2000.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0008.png
konferencer, nationale oplysningsdage organiseret af medlemsstaterne for bevidstgøre
befolkningen om udviklingen på handicapområdet, kampagner, undersøgelser, osv. Det
tilstræbes, at de handicappede selv og deres repræsentative organisationer deltager mest
muligt. Programmet samfinansierer ligeledes driftsudgifterne for flere europæiske
ikke-statslige organisationer, der repræsenterer handicappede, herunder Det Europæiske
Forum for Handicappede, osv.
·
Fremme af handicappedes rettigheder i sammenhæng med FN og gennem
udviklingssamarbejde i EU
Kommissionen støtter internationale bestræbelser på at sikre handicappede en fuld og
ligeberettiget udøvelse af menneskerettigheder, bl.a. gennem en FN-konvention, der tager
sigte på at beskytte handicappedes grundlæggende rettigheder. Dette initiativ, som er blevet
taget i erkendelse af, at de internationale menneskerettigheder bør tilpasses handicappedes
vilkår, skal ses som en forlængelse af Fællesskabets handicappolitik, som fokuserer på
rettigheder. Sådanne initiativer er taget på grundlag af EF-traktatens artikel 13, som sætter
Fællesskabet i stand til at tage initiativer til bekæmpelse af forskelsbehandling på grund af
handicap. Kommissionen indtager en positiv holdning til konventionen og bidrager aktivt til
dens udvikling. I januar 2003 udsendte den en meddelelse "Mod et juridisk bindende
FN-instrument til fremme og beskyttelse af handicappedes rettigheder og værdighed"
12
.
Denne meddelelse er en del af Kommissionens støtte til dette redskab, og den forklarer,
hvorfor Det Europæiske Fællesskabs aktive deltagelse i dets udvikling er uundværlig.
Kommissionen har bl.a. ønsket at få forhandlingsdirektiver, fordi en del af konventionen
vedrører bekæmpelse af forskelsbehandling, som siden gennemførelsen af
Amsterdam-traktaten og artikel 13 henhører under Fællesskabets kompetence.
Europa-Parlamentet støtter Kommissionens meddelelse og er bl.a. af den opfattelse, at
vedtagelse af en international tematisk konvention vedrørende handicappedes rettigheder ville
styrke handicapspørgsmålets synlighed i den nuværende menneskerettighedsordning, og at
den ville udglatte de forskelle, der skyldes handicap.
Europa-Kommissionen tilskynder også Unionens delegationer i udviklingslandene til at gøre
en yderligere indsats for at sikre, at handicapspørgsmål sættes på dagsordenen for
udviklingssamarbejdet. En vejledning herom er sendt til alle delegationerne.
·
Begunstige den frie bevægelighed
Den frie bevægelighed for personer er en væsentlig forudsætning for handicappedes mobilitet
og for deres mulighed for at drage fordel af en af traktatens grundlæggende rettigheder, som
netop er en følge af den frie bevægelighed for personer. Denne rettighed vil blive endnu mere
væsentlig i en udvidet Union med 25 medlemsstater og i sammenhæng med den tiltagende
globalisering i økonomien og i samfundene. Kommissionen har allerede forpligtet sig til at
foretage en ny gennemgang af den nuværende udelukkelse af invaliditetsydelser fra
bestemmelserne om flytning til udlandet i forordning EØF nr. 1408/71 for at indskrænke
antallet af ydelser af denne type, der på nuværende tidspunkt ikke kan flyttes til udlandet.
12
KOM(2003) 16 endelig udg. af 24.1.2003.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
Forberede udvidelsen
For at kunne tiltræde Unionen skal kandidatlandene integrere Den Europæiske Unions
regelværk på det sociale område i deres politikker og praksis. I denne sammenhæng blev
handicappedes vilkår evalueret i 2001 og 2002 i forbindelse med de regelmæssige rapporter.
Det Europæiske Handicapår 2003 blev åbnet for kandidatlandene, så de kunne tage del i årets
aktiviteter i så vidt omfang som muligt. Det er dog stadig et vitalt behov at indhente viden om
handicappedes vilkår og deres væsentligste behov i kandidat- og tiltrædelseslandene. Dette er
et væsentligt element for udviklingen af moderne og effektive handicapstrategier, bl.a. for så
vidt angår levering af bistandssystemer og lokalt baserede plejeordninger, der er tilpasset de
enkelte landes specifikke situation. Kommissionen allerede indledt en undersøgelse for at
analysere handicappedes situation i beboelsesinstitutioner i medlemsstaterne og kandidat- og
tiltrædelseslandene, som også vil beskæftige sig med menneskerettighedsaspekter. Desuden
vil den åbne koordineringsmetode, som gælder i den europæiske beskæftigelsesstrategi såvel
som i den europæiske sociale integreringsproces, støtte indlæringsprocessen og give mulighed
for at udforme passende metoder til gennemførelse af de fælles mål EU.
Kommissionen og Det Europæiske Forum for Handicappede deltager endvidere i et fælles
projekt om styrkelse af handicappedes organisationer i kandidat- og tiltrædelseslandene, som
finansieres over Phare-programmet. Dette arbejde har stor betydning og vil i høj grad lette
udvidelsesprocessen i handicapsammenhænge ved at forbedre forståelsen mellem de berørte
parter på alle niveauer. Etablering af en dialog med de forskellige berørte parter for at fastslå
de eksisterende behov og muligheder for samarbejde, samtidig med at der tilskyndes til
etablering af partnerskaber mellem kandidatlandene og medlemsstaterne og af projekter, vil
bidrage mærkbart til virkeliggørelsen af resultaterne af dette projekt. En sådan dialog skal
bygge på de fremskridt, der er gjort i retning af at muliggøre, at de handicappede selv deltager
i den politiske beslutningsproces, som har indflydelse på deres tilværelse. Endelig giver
deltagelse i Fællesskabets handlingsprogrammer de handicappede en nyttig forberedelse til
tiltrædelsen. På en række områder har kandidat- og tiltrædelseslandene været indbudt til at
deltage i fællesskabsprogrammerne om fremme af beskæftigelsen, bekæmpelse af social
udelukkelse, bekæmpelse af forskelsbehandling, forbedret adgang til uddannelse og
erhvervsuddannelse, og fremme af ligestilling mellem kvinder og mænd.
2.4.
Virkningen af Det Europæiske Handicapår 2003
EU besluttede at gøre 2003 til Det Europæiske Handicapår for at styrke sin egen deltagelse i
disse spørgsmål og mere generelt for at bevidstgøre befolkningen. Den udformning,
Kommissionen og medlemsstaterne gav Det Europæiske År, gav handicappede en enestående
mulighed for på nationalt, regionalt og lokalt plan at forelægge spørgsmål af betydning for
dem og bidrage til at udarbejde målrettede strategiske prioriteter og tilskynde til specifikke
aktioner. Det Europæiske År blev iværksat som en kampagne på grundlag af en stærk alliance
af ikke-statslige organisationer, der repræsenterer de handicappede, herunder Det Europæiske
Forum for Handicappede og nationale handicaporganisationer, og med bidrag fra de offentlige
forvaltninger, arbejdsmarkedets parter, virksomheder og organisationer, der leverer
tjenesteydelser. Det Europæiske År fik således kapacitet til at mobilisere hele samfundet i EU,
og det fortjener at blive nævnt, at Europa-Parlamentet støttede disse bestræbelser i meget høj
grad, bl.a. ved at organisere et Europa-Parlament af handicappede, og at også Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg, Regionsudvalget og internationale organisationer som f.eks.
Europarådet gjorde en indsats.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0010.png
Det Europæiske År var i sig selv udformet på en sådan måde, at det i særlig grad tilskyndede
til integration, og struktureret på en sådan måde, at de handicappede selv fik mulighed for at
deltage i fastlæggelsen af årets forløb. Deres organisationer spillede en afgørende rolle i
udformningen af den tilhørende kampagne, både for EU som helhed og på nationalt plan.
Under deres deltagelse i nationale koordineringsorganer fik de således mulighed for at
udforme Det Europæiske Års vigtigste budskaber og vælge dets logo og slogan, m.m. Der er
gennemført tusindvis af begivenheder overalt i de deltagende lande med det formål at påpege
handicappedes rettigheder og udvide bevidstheden om de forhindringer, de daglig står over
for i samfundet. Forskellige aktioner har været gennemført samtidig på europæisk, nationalt,
regionalt og lokalt plan med deltagelse af meget forskellige aktører: handicappede, deres
familier og repræsentative organer, personer uden handicap, beslutningstagere på alle
niveauer, arbejdsmarkedets parter og berørte parter i den offentlige og private sektor.
Gennem de mange konferencer og offentlige debatter, der fandt sted over hele Europa og ofte
blev fulgt af pressen og præsenteret i Internettet, gav Det Europæiske År handicappede og
handicaporganisationer på alle niveauer en enestående lejlighed til at tilskynde til
anerkendelse af handicappedes rettigheder og handicappedes fulde deltagelse i samfundet og
økonomien. Mange offentlige debatter i denne sammenhæng har vist, at handicappede i hele
EU har mange fælles problemer, og fremfor alt, at disse spørgsmål vedkommer samfundet
som helhed. Relevant for alle er således spørgsmålet om marginalisering og social
udelukkelse, behovet for at frigøre sig fra umyndiggørelse, mobilitet og adgangsproblemer,
forbedring af de handicappedes livskvalitet og en passende sundhedspleje. Der har ligeledes
været fokuseret på handicappede børns situation, den mangesidede forskelsbehandling af
handicappede kvinder
13
, familiens rolle i forbindelse med forvaltning af handicap og den
specifikke situation, handicappede unge befinder sig i.
Inden for rammerne af aktioner til fordel for unge samfinansierede Europa-Kommissionen en
konference organiseret af det græske formandskab med titlen "Et Europa uden hindringer for
unge", under hvilken 150 unge drøftede emnerne i hvidbogen om ungdom (deltagelse,
information, volontørarbejde)
14
.
Det har også vist sig, at massemedierne spiller en betydningsfuld rolle for overvindelsen af
stereotype opfattelser af handicappede. Det græske formandskab organiserede i samarbejde
med Europa-Kommissionen og forskellige handicaporganisationer en konference under Det
Europæiske År om dette vigtige spørgsmål. Som et resultat heraf blev der i juni 2003 vedtaget
en "europæisk erklæring om medier og handicap". Der blev endvidere truffet den beslutning
at etablere et europæisk netværk om medier og handicap, som skal fortsætte med at forbedre
handicappedes image i medierne, deres beskæftigelsesfrekvens og deres adgang til medierne.
Den omfattende mobilisering af berørte parter gennem hele året er en understregning af et
bredt ønske om hurtigt at nå frem til lige muligheder, og Det Europæiske Handicapår har
givet anledning til en ny politisk stræben efter at fremme handicappedes integration
yderligere. Ud over gennemførelsen af EF-direktivet om generelle rammer for ligebehandling
i beskæftigelse og erhverv er der blevet fremsat forslag om nye politiske initiativer, som
allerede gennemføres i medlemsstaterne. Det drejer sig ikke kun om at ajourføre eksisterende
retsakter og vedtage nye, men også om at fremme nye, tildels innovative metoder og positive
særforanstaltninger. En række eksempler:
13
14
En vigtig kongres om "Kvinder og handicap" fandt sted i Valencia (Spanien) i 2003.
http://www.edf-feph.org/en/policy/y_pol.htm
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0011.png
·
Frankrig
er i øjeblikket ved at ændre sin lovgivning fra 1975 om kompensation
og social dækning og vil ligeledes træffe foranstaltninger vedrørende adgang til
visse tjenesteydelser.
Spanien
har udarbejdet en specifik handlingsplan for handicappede (2003-2007),
en ny national plan vedrørende adgang (2004-2012) og en plan for beskæftigelse
af handicappede, og vil ligeledes vedtage to nye love: en om lige muligheder og
forskelsbehandling og en om handicappedes økonomiske rettigheder og arveret.
Tyskland
er ved at vedtage den nye lov om ligestilling af handicappede, samtidig
med at den tidligere rammelovgivning gennemføres.
Grækenland
er ved at udarbejde en handlingsplan om social integration frem til
2006. Under hensyntagen til handicap-olympiaden i Athen i 2004 gennemfører
regeringen i øjeblikket forskellige praktiske forbedringer og institutionelle
reformer for handicappede.
Portugal
har til hensigt at forelægge en ny almen basislov om handicap og
kronisk sygdom, en lov om ikke-statslige organisationer, der repræsenterer
handicappede og kronisk syge og en national handlingsplan for fremme af adgang
(2004-2011).
Nederlandene
er ved at udarbejde en handlingsplan for handicappolitikken. En ny
lov om ligebehandling forventes at træde i kraft inden udgangen af 2003.
Italien
arbejder med at udvikle ydelser til familier med handicappede og prøver
på at lette vurderingen af handicap til administrative formål. Det italienske
parlament drøfter en lov om e-adgang til websteder og et udkast til lov om
værgemål.
Finland
har vedtaget en helt ny regeringsplan og har fremstillet en vejledning,
som skal hjælpe handicappede til at kende deres rettigheder og situationer, hvor de
udsættes for forskelsbehandling.
Sverige
har i overensstemmelse med den nationale handlingsplan for
handicappolitikkerne vedtaget retningslinjer for handicappedes adgang til
nationale myndigheder og et nationalt program til forbedring af offentligt ansattes
og valgte repræsentanters evne til at omgås handicappede.
Irland
vil offentliggøre en ny basislov om handicappede, som omfatter
bestemmelser om evaluering af individuelle behov, og en lov om uddannelse af
handicappede er allerede offentliggjort.
Det Forenede Kongerige
har vedtaget forordninger til gennemførelse af direktiv
2000/78/EF og de sidste dele af loven om forskelsbehandling af handicappede,
som skal træde i kraft i oktober 2004, og planlægger i årets løb forelægge et
udkast til lovforslag, som skal udvide handicaplovgivningen yderligere.
Luxembourg
vedtog en ny lov i juli 2003 om arbejdsmarkedsbestemmelser for
handicappede og om etablering af en indkomst for svært handicappede.
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0012.png
·
·
Østrig
har udgivet en detaljeret rapport om handicappedes situation og forbereder
en ny lov om ligebehandling af handicappede.
Belgien
har for nylig vedtaget en lov, som forbyder forskelsbehandling, som bl.a.
skal håndhæves gennem Centret for Lige Muligheder med støtte fra de
forbundsorganer, der på lokalt plan har ansvaret for integration af handicappede.
Danmark
har udarbejdet en handlingsplan om handicap og opstillet et budget for
etablering af 800-1200 nye boliger for handicappede over de næste to år, som skal
give dem mulighed for at forlade institutionerne.
·
Det kan således konkluderes, at Det Europæiske År har givet støtte til, at medlemsstaterne har
igangsat en ny politisk udvikling for at gennemføre lige muligheder for handicappede, og et
definitivt skift over til mere proaktive foranstaltninger til fordel for handicappede, samtidig
med at de har skabt et grundlag, som fremtidige langsigtede aktioner kan baseres på. Også på
EU-plan har Det Europæiske År givet anledning til, at der er taget en række vigtige politiske
initiativer på områder, der har betydning for fjernelsen af hindringer for integration.
Kommissionen har bl.a. nedsat en uafhængig ekspertgruppe til behandling af det vigtige
spørgsmål om adgangsforhold i bygninger, hvis rapport indeholdt en række henstillinger.
2.5.
Strategiske mål for fremtiden
Kommissionens vigtigste mål i de kommende år vil være at tilskynde til lige muligheder
handicappede. Derigennem vil der blive skabt en varig dynamik for den fulde integration af
handicappede i samfundet samtidig med, at den europæiske sociale model omformes på en
sådan måde, at den virkelig garanterer lige muligheder for alle.
De fleste aktioner på handicapområdet henhører i alt væsentligt under medlemsstaternes
kompetence og behandles mest effektivt på det nationale plan. For at nå sit strategiske mål vil
Kommissionen derfor søge at nå tre operationelle mål, der supplerer og støtter hinanden, og
den vil udnytte sin mulighed for at tage initiativer fuldt ud for at gøre Fællesskabets bidrag så
virkningsfuldt som muligt. Disse operationelle mål er:
·
Opnå fuld anvendelse af direktivet om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og
erhverv og indlede debatten om den fremtidige strategi for bekæmpelse af
forskelsbehandling
Kommissionen vil føre tilsyn med gennemførelsen af lovgivningsbestemmelserne om
forskelsbehandling i medlemsstaterne og i tiltrædelseslandene inden for de frister, Rådet har
fastsat. Især vil Kommissionen proaktivt følge gennemførelsen og sikre den korrekte
anvendelse af direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser
om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv for at sikre sig, at alle ofre for
forskelsbehandling kan nyde godt af dets fulde beskyttelse. Det skal understreges, at den
effektive gennemførelse af dette direktiv er et centralt element i Kommissionens overordnede
tilgang til handicap, og at det er en stor udfordring på grund af dets nyskabende karakter.
Direktivet skal spille en afgørende rolle for gennemførelsen af lige muligheder for
handicappede. Det søger også at udrydde den misforståelse, at handicap er det samme som
manglende evne eller manglende kunnen, og det kan derfor med tiden bidrage til at fjerne
fordomme, frygt og uvidenhed omkring handicap, hvis det anvendes korrekt.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0013.png
Kommissionen har til hensigt at gennemføre en offentlig høring (grønbogen) i foråret 2004
om den fremtidige strategi for bekæmpelse af forskelsbehandling. Dette dokument vil tage
højde for de fremskridt, der er gjort i EU's politik for bekæmpelse af forskelsbehandling og vil
rejse spørgsmål om den fremtidige politiske udvikling. Det vil også komme ind på de nye
udfordringer, der følger af EU's udvidelse.
·
En vellykket integration af handicapspørgsmål i de relevante fællesskabspolitikker og
eksisterende processer
Handicappolitikkens seneste udvikling viser en stigende tendens til integration af
handicappedes rettigheder og fremme af lige muligheder for handicappede.
Integrationsstrategien forudsætter integration af handicapperspektivet på alle stadier af de
politiske processer - fra udformning og gennemførelse til tilsyn og evaluering - med henblik
på at fremme lige muligheder for handicappede. Parallelt med integrationen af
handicapdimensionen kræver vedvarende uligheder gennemførelse af særlige aktioner til
fordel for handicappede. Selv om der er gjort betydelige fremskridt vedrørende handicappedes
situation, er der dog stadig meget at gøre, og en ny indsats er påkrævet. Da beskæftigelse er
det bedste middel til at frembringe varige bedringer for handicappede og til at opnå, at de
integreres fuldt ud i samfundslivet, vil der blive lagt særlig vægt på integreringen af
handicappede i politikker, der har forbindelse med beskæftigelse, især uddannelse og livslang
læring
15
. Kommissionen vil bruge alle de midler, den har til rådighed for at handle med dette
mål for øje.
·
Forbedre "adgang for alle"
I forbindelse med integrering skal der især fokuseres på adgangsforhold efter princippet
"udformet for alle". Adgang til varer, tjenesteydelser og bebyggede områder er et centralt
spørgsmål for handicappede, men berører også alle andre EU-borgere. Kommissionen har til
hensigt
at
fremme
udarbejdelsen
af
europæiske
tekniske
standarder,
standardiseringsdokumenter og andre mere generelle retningslinjer, der omsætter begrebet
"adgang for alle" til tekniske realiteter, hvilket er afgørende for handicappedes videre
integration i erhvervslivet og samfundet. Kommissionen vil endvidere tilskynde til en større
bevidstgørelse af alle aktører på standardiseringsområdet og for begrebet "adgang for alle" og
de dermed forbundne muligheder på markedet.
***
For at nå de ovennævnte operationelle mål vil Kommissionen udvikle en flerårig
handlingsplan, der kan tilpasse løbende. Denne handlingsplan, som hovedsagelig drejer sig
om integration på forskellige EU-politiske områder, skal dække perioden frem til 2010. En
progressiv fremgangsmåde skal sikre, at der bliver tilstrækkelig tid til at udarbejde
dybtgående aktioner på mellemlang sigt og drag nytte af de initiativer, der tages inden for
rammerne af Lissabon-strategien.
Denne handlingsplans enkelte skridt vil blive fastlagt og støttet af en rapport hvert andet år
om handicappedes generelle situation. Kommissionen forpligter sig til at udarbejde dette
dokument hvert andet år for specifikt og med regelmæssige mellemrum at kunne beskrive
handicappedes generelle situation i det udvidede Europa. Med denne rapport tilstræbes det at
give alle, der deltager i den politiske beslutningsproces, et redskab, som kan give dem et
15
Herunder uddannelse gennem sport, som Det Europæiske År 2004 vil beskæftige sig med.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bedre kendskab til og en klarere bevidsthed om handicappedes situation. Dette vil især føre til
en bedre bestemmelse af, hvilke fremskridt der er gjort, og hvilke mulige perspektiver der kan
være for den fremtidige udvikling af politikken set i lyset af virkningen af den hidtidige
EU-politik vedrørende handicappede. Rapporten vil således kunne anvendes som grundlag for
en definition af de nye prioriteter, der skal fastsættes for handlingsplanens følgende faser.
3.
3.1.
EU'S HANDLINGSPLAN FOR HANDICAPOMRÅDET
Begrundelse
Denne flerårige handlingsplan for handicapområdet af interaktiv karakter vil muliggøre
planlægning, gennemførelse og opfølgning af prioriterede aktioner, som kan bidrage
betydeligt til at tage de ovennævnte udfordringer op vedrørende økonomisk og social
integration, lige adgang og effektiv deltagelse. De prioriterede aktioner vil derfor supplere
hinanden, så det bliver muligt at udvikle et konsekvent sæt af aktiviteter, der kan udvikles i
hele EU eller på nationalt eller lokalt plan.
Denne handlingsplans første fase vil blive indledt ved afslutningen af Det Europæiske
Handicapår og vil vare to år, 2004-2005. Den vil koncentrere sig om at skabe de betingelser,
der er nødvendige for at fremme beskæftigelsen af handicappede og frembringe en
myndiggørelse i denne henseende. Ved at skabe sådanne betingelser og styrke den metode,
der hviler på opfattelsen af handicappedes rettigheder, vil resultaterne af gennemførelsen af
denne første fase styrke og supplere direktiv 2000/78/EF om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv. Prioriterede aktioner vil derfor beskæftige sig med de forskellige
led i den såkaldte "beskæftigelseskæde" for at gøre retten til at arbejde lige så opnåelig for
handicappede.
Kommissionen har fastlagt de prioriterede interventionsområder i den første fase af denne
handlingsplan, som fordeler sig på følgende fire søjler, der supplerer hinanden:
·
adgang til og opretholdelse af beskæftigelse
·
livslang læring til støtte for handicappedes beskæftigelsesegnethed, tilpasningsevne,
personlige udvikling og aktive borgerskab
·
anvendelse af nye teknologiers potentiale, som spiller en afgørende rolle for sikringen af
lige muligheder og mobilitet i økonomien, fordi det giver handicappede autonomi
·
adgangsforhold til offentligt tilgængelige bygninger, hvilket er en forudsætning for
deltagelse på arbejdspladsen og mobilitet på arbejdsmarkedet og i samfundet.
De følgende afsnit indeholder et sæt af påtænkte aktioner, der skal igangsættes for at møde de
store udfordring og imødekomme behovet for forbedring af handicappedes
beskæftigelsesfrekvens og bedre integration på arbejdsmarkedet og i samfundet. Listen over
aktioner er en ikke-udtømmende illustration af handlingsplanens potentiale. Den skulle sikre
den fulde åbenhed omkring prioriteter og aktiviteter for 2004-2005.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0015.png
3.2.
3.2.1.
Den første fase af EU's handlingsplan vedrørende handicap: 2004-2005
Adgang til og bevarelse af beskæftigelse
Virkningen af direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser
om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv vil blive overvældende.
Direktivet vil kræve store ændringer i de eksisterende regler i visse medlemsstater. Det får
enorme virkninger for både offentlige og private arbejdsgivere og deres beskæftigelsespraksis
over for handicappede gennem bestemmelserne om "rimelig tilpasning". Det er derfor vigtigt,
at alle, der beskæftiger sig med dette område - politikere, den offentlige forvaltning,
ikke-statslige organisationer, arbejdstagerne, arbejdsgiverne - bliver gjort opmærksom på de
nye rettigheder og pligter. Bevidstgørelse af den politiske og offentlige opinion er derfor af
central betydning for at sikre direktivets succes, og Kommissionen har i juni 2003 indledt en
større informationskampagne i alle medlemsstaterne for at informere arbejdsgivere og
arbejdstagere om deres nye rettigheder på arbejdspladsen.
Under Det Europæiske Handicapår vedtog ministrene for sociale anliggender og
beskæftigelse i juni 2003
16
en resolution om fremme af handicappedes beskæftigelse og
sociale integration. I resolutionen opfordres medlemsstaterne, Kommissionen og
arbejdsmarkedets parter
17
til at videreføre bestræbelserne på at fjerne hindringer for
handicappedes integration og deltagelse på arbejdsmarkedet ved at gennemføre ligeløn og
forbedre integration og deltagelse på alle niveauer i uddannelses- og
erhvervsuddannelsessystemerne.
For at gennemføre dagsordenen fra Lissabon skal medlemsstaternes beskæftigelsespolitik på
en afbalanceret måde fremme tre mål, der supplerer og understøtter hinanden: fuld
beskæftigelse, kvalitet og produktivitet på arbejdspladsen og social samhørighed og
integration. Alle disse mål er klart relevante for integrationen af handicappede på
arbejdsmarkedet. Faktisk er et af de overordnede mål forestillingen om et rummeligt
arbejdsmarked, der kræver effektiv integration af handicappede andre ugunstigt stillede
personer.
Retningslinjerne for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker
18
i den reviderede europæiske
beskæftigelsesstrategi fastsætter endvidere i prioriteringen til aktion nr. 7, fremme af
integrationen af og bekæmpelse af forskelsbehandling rettet mod ugunstigt stillede personer
på arbejdsmarkedet, herunder også handicappede. Politikkerne vil især tage sigte på i hver
enkelt medlemsstat at opnå en betydelig forbedring af den forholdsvis ugunstigere
arbejdsløshedsstatistik for ugunstigt stillede personer (alt efter nationale definitioner) frem til
2010. I betragtning af den klare forbindelse mellem de problemer, der rammer handicappede,
og gennemførelsen af de tre mål i den "nye" europæiske beskæftigelsesstrategi, vil det være
en topprioritet i denne handlingsplan at integrere handicap i beskæftigelsespolitikken fra ende
til anden. I overensstemmelse hermed vil handicappede også blive støttet under andre
prioriteter, herunder aktivering, forebyggelse og arbejdskrafttilbud. Medlemsstaterne
16
17
18
Rådets resolution 2003/C 175/01 af 15. juli 2003. EFT C 175 af 24.7.2003.
I den fælles erklæring, de udsendte som bidrag til Det Europæiske Handicapår, bekræftede
arbejdsmarkedets parter på tværs af erhvervene deres interesse for at understøtte den opfattelse, at
erhvervsmæssig integration af handicappede vedkommer både virksomheder og arbejdstagere i
fællesskab.
Rådets afgørelse 2003/578/EF af 22.7.2003 om retningslinjer for medlemsstaternes
beskæftigelsespolitik, EFT L 197 af 5.8.2003.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0016.png
opfordres til at udforske handicappedes potentiale som arbejdsstyrke og tage hensyn til de
særlige forhold for handicappede kvinder og psykisk handicappede.
Den Europæiske Socialfonds generelle programmer og fællesskabsinitiativet EQUAL, som er
er de vigtigste finansieringsredskaber til gennemførelse i praksis af Fællesskabets mål for
beskæftigelse af handicappede, finansierer endvidere en lang række aktioner til integration af
handicappede på arbejdsmarkedet og afprøver nyskabende metoder i forbindelse med
specifikke aspekter af integrationen på arbejdsmarkedet. Der er inden for rammerne af
EQUAL's tematiske aktiviteter oprettet fem europæiske tematiske grupper, der svarer til
programmets horisontale prioriteter: beskæftigelsesegnethed, iværksætterånd, tilpasningsevne,
lige muligheder og asylsøgende. Der har i særlig grad været fokuseret på den tematiske
gruppe "beskæftigelsesegnethed", som har nedsat en arbejdsgruppe om handicap.
Alligevel findes der stadig, og der vil altid findes, særlige behov i nogle handicapgrupper, og
Kommissionen erkender nødvendigheden af at imødekomme sådanne behov, herunder også
gennem specifikke arbejdsmarkedspolitikker for handicappede, når dette er nødvendigt.
Kommissionen har også gjort en indsats i denne retning i sammenhæng med Fællesskabets
konkurrencepolitik. Der blev i november 2002
19
vedtaget en forordning om statsstøtte til
beskæftigelse, i henhold til hvilken medlemsstaterne kan give statsstøtte til etablering af nye
arbejdspladser og til ansættelse af handicappede arbejdstagere uden i forvejen at skulle
indhente Kommissionens tilladelse. Fra dette tidspunkt kan medlemsstaterne udrede op til
60 % af et års lønninger og indbetalinger til social sikring for en handicappet arbejdstager, der
ansættes i en virksomhed, og der kan endvidere udbetales kompensation for nedsat
produktivitet og godtgørelse for tilpasning af arbejdspladsen og særlig bistand.
Der bør gives handicappede ligebehandling under arbejdet, og dette omfatter spørgsmålet om
sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen. Handicappede dækkes derfor af den europæiske
lovgivning om arbejdsmiljø. Lovgivningen bør anvendes for at lette beskæftigelse af
handicappede. På EU-plan fastsætter direktiv 89/654/EØF
20
i bilag I, punkt 20, og i bilag II,
punkt 15, at "arbejdsstederne i givet fald skal indrettes under hensyntagen til handicappede
arbejdstagere". Denne bestemmelse gælder navnlig for "døre, forbindelsesveje, trapper,
bruserum, håndvaske, toiletter og arbejdspladser, der direkte benyttes af handicappede
arbejdstagere." Er der endvidere "efter den 31. december 1992 foretaget ændringer, udvidelser
og/eller ombygninger af arbejdssteder, skal arbejdsgiveren træffe de nødvendige
foranstaltninger for at sikre, at disse ændringer, udvidelser og/eller ombygninger er i
overensstemmelse med de minimumsforskrifter, som er anført i bilag I" (artikel 5 i direktiv
89/654/EØF).
I rammedirektiv 89/391/EØF
21
fastsættes det i artikel 8, at arbejdsgiveren under sin vurdering
af risiciene skal træffe de nødvendige foranstaltninger inden for områderne førstehjælp,
brandbekæmpelse og evakuering af arbejdstagerne. Samtidig indeholder direktiv 89/654/EØF
i bilag I og II minimumsbestemmelser om flugtveje og nødudgange samt om foranstaltninger
til branddetektion og -bekæmpelse.
19
20
21
Kommissionens forordning (EF) 2204/2002, EFT L 337 af 13.12.2002, s. 3.
Rådets direktiv af 30. november 1989 om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse
med arbejdsstedet (første særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF). EFT L 393
af 30.12.1989.
Rådets direktiv 89/391/EØF af 12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet. EFT L 183 af 29.6.1989.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0017.png
I lyset af disse overvejelser vil Kommissionen:
Politik for bekæmpelse af forskelsbehandling:
·
Støtte bevidstgørelsen om direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv.
Den reviderede europæiske beskæftigelsesstrategi:
·
Føre nøje tilsyn med gennemførelsen af den reviderede europæiske
beskæftigelsesstrategi i medlemsstaterne og tilskynde dem til bl.a. at gennemføre
foranstaltninger, der skal give handicappede bedre adgang til at være aktive på
arbejdsmarkedet; forbedre tilbuddet om personlig bistand og vejledning, når det er
nødvendigt; intensivere bekæmpelsen af forskelsbehandling på arbejdsmarkedet;
undgå at potentielle arbejdstagere fastholdes i understøttelse; fremme den
uhindrede brug af nye informations- og kommunikationsteknologier og forbedre
kvaliteten af indlæring, erhvervsuddannelse og adgang til beskæftigelse.
I denne kontekst vil Kommissionen inden for det europæiske statistiske system
tilskynde til yderligere udvikling af nationale statistiske systemer, hvor det er
påkrævet, for at give mulighed for en bedre overvågning af handicapspørgsmål i
forbindelse med den europæiske beskæftigelsesstrategi og under særlig
hensyntagen til kønsspecifikke data.
Offentliggøre en beretning om gennemførelsen af den europæiske
beskæftigelsesstrategi set i forhold til handicappede. For hver enkelt retningslinje
for beskæftigelsen vil relevansen for handicappede blive vurderet, og god praksis
på dette område vil blive påpeget. Denne beretning vil også tage sigte på at
bidrage til overvejelser om integration af handicapdimensionen i
medlemsstaternes gennemførelse af beskæftigelsesstrategien.
·
·
Den Europæiske Socialfond:
·
Tilskynde medlemsstaterne til at tage hensyn til handicappedes behov i de
aktiviteter, der finansieres over Den Europæiske Socialfonds almindelige
programmer og fællesskabsinitiativet EQUAL.
Tilskynde til udbredelse af god praksis og nyskabende foranstaltninger vedrørende
beskæftigelses-/uddannelsespolitikken for handicappede, bl.a. under ESF og
fællesskabsinitiativet EQUAL, og inden for rammerne af evalueringen af
beskæftigelsespolitikken, osv.
·
Den sociale dialog:
·
Uddybe dialogen med arbejdsmarkedets parter på europæisk plan om deres bidrag
til lige muligheder for handicappede på arbejdsmarkedet; især tilskynde
arbejdsmarkedets parter til at sikre den konkrete anvendelse af de henstillinger, der
blev fremsat i deres erklæring af 20. januar 2003 om "fremme af lige muligheder
og adgang til beskæftigelse for handicappede", og støtte initiativer under den
sociale dialog i de enkelte sektorer, som f.eks. den frivillige aftale om
beskæftigelse af handicappede, der er planlagt i handelssektoren.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0018.png
Virksomhedernes sociale ansvar:
·
Fortsætte bevidstgørelsen og udbredelsen af metoder, der understreger
virksomheders sociale ansvar for og erfaringer med at beskæftige handicappede,
som det er foreslået i Kommissionens meddelelse om virksomhedernes sociale
ansvar
22
.
Integration i politikken for sundhed og sikkerhed:
·
Sikre, at der tages hensyn til handicappedes behov i de relevante EU-initiativer om
sundhed og sikkerhed.
Livslang læring
3.2.2.
At give handicappede enhver tilgængelig viden og kompetence er et afgørende element i
forbedringen i deres adgang til beskæftigelse, bekæmpelsen af deres udelukkelse og
forbedringen af den sociale samhørighed. Dette gælder både i grunduddannelsen og i andre
former for uddannelsesforhold livet igennem. Den fælles integrationsrapport 2001 påpegede,
at det i stigende grad er godtgjort, at handicappede, der integreres i den almene uddannelse
allerede i ungdommen, har de bedste chancer for at udvikle den generelle og erhvervsmæssige
kompetence, der er nødvendig for at få succes på arbejdsmarkedet senere. Især er adgangen til
livslang læring i EU stadig tydeligt utilstrækkelig, især når det drejer sig om ugunstigt stillede
grupper, herunder handicappede.
Anvendelse af moderne informations- og kommunikationsteknologier (ikt) til eLearning
23
kan
være en af metoderne til at overvinde hindringer for handicappedes uddannelse,
erhvervsuddannelse og livslange læring. Kommissionens forslag om eLearning-programmet
24
henviser derfor udtrykkelig til handicappedes behov. I Kommissionens handlingsplan om
"Fremme af sprogindlæring og sproglig mangfoldighed"
25
foreslås det endvidere at indsamle
og udbrede information om god praksis i fremmedsprogundervisning for elever med særlige
behov. I Kommissionens aktionsplan vedrørende kvalifikationer og mobilitet
26
påpeges det, at
medlemsstaterne bør intensivere bestræbelserne på at integrere ugunstigt stillede unge, især
handicappede og personer med indlæringsvanskeligheder, i deres uddannelses- og
erhvervsuddannelsesordninger. I sammenhæng med Det Europæiske Handicapår har Rådet af
undervisningsministre vedtaget en resolution om lige uddannelsesmuligheder for
handicappede elever og studerende
27
.
22
23
24
25
26
27
KOM(2002) 347.
Se:
http://www.elearningeuropa.info/
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om vedtagelse af et flerårigt program (2004 - 2006)
for effektiv integrering af informations- og kommunikationsteknologi (ikt) i uddannelses- og
erhvervsuddannelsessystemerne i Europa (eLearning-programmet), KOM(2002) 751 endelig udg.
af 19.12.2002.
KOM(2003) 449 endelig udg. af 24.7.2003: Kommissionens meddelelse "Fremme af sprogindlæring og
sproglig mangfoldighed: Handlingsplan 2004 - 2006".
KOM(2002) 72 endelig udg.: "Kommissionens aktionsplan vedrørende kvalifikationer og mobilitet."
Rådets resolution af 5. maj 2003. EFT C 134 af 7.6.2003.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0019.png
I lyset af disse overvejelser vil Kommissionen:
Uddannelses-, erhvervsuddannelses- og ungdomspolitikker og -programmer i EU:
·
I sammenhæng med gennemførelsen af arbejdsprogrammet for opfølgning af
rapporten om uddannelsessystemernes konkrete fremtidige mål
28
forsat give høj
prioritet til fremme af udveksling af god praksis og påpegelse af faktorer, der
medfører gode/dårlige resultater i forbindelse med integrering af handicappede i
uddannelse og erhvervsuddannelse.
·
Være særlig opmærksom på under udformningen og gennemførelsen af det
fremtidige handlingsprogram for e-Learning (2004–2006) de særlige behov, som
handicappede - og andre sårbare grupper - kunne stå over for, for at udvikle e-
Learning for alle borgere og dermed give mulighed for fuld deltagelse i det
videnbaserede samfund.
·
Informationssystemet PLOTEUS om muligheder for livslang læring i Europa vil
udvide informationen af handicappede, herunder vedrørende særlige
finansieringsmuligheder i medlemsstaterne.
·
Støtte det frie valg af bedre erhvervsuddannelses- og indlæringstilbud gennem en
mere
specialiseret
livslang
vejledning
og
rådgivning
og
karrierevejledningstjenester til åbning af utraditionelle muligheder på
arbejdsmarkedet og alle ikke-arbejdsrelaterede indlæringsmuligheder for
handicappede.
·
Give projekter med deltagelse af handicappede i de nuværende Socrates-,
Leonardo- og Ungdomsprogrammer særlig opmærksomhed, foretage en evaluering
af virkningen af den anden generation af programmer om livslang læring i
medlemsstaterne udbrede deres resultater og tage hensyn til handicappedes behov i
udformningen af den fremtidige generation af uddannelses- og
erhvervsuddannelsesprogrammer.
·
Føre tilsyn med e-adgang til websteder og medieprodukter vedrørende livslang
læring på det europæiske plan og i de europæiske programmer.
Forskning:
·
Udbrede og gøre den bedst mulige brug af den forskning, der gennemføres inden
for rammerne af Socrates- og Leonardoprogrammerne og det sjette rammeprogram
for forskning af relevans for prioritet nr. 7 "Borgere og governance i det
videnbaserede samfund", som giver et værdifuldt bidrag til debatten om social
integration og aktivt borgerskab i det videnbaserede samfund, herunder integration
af handicappede.
28
KOM(2001) 501 endelig udg. af 7.9.2001.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0020.png
3.2.3.
Anvende de nye teknologiers potentiale
Blandt de adgangsrelaterede aktiviteter under e-Europa 2002 handlingsplanen
29
er der nået
vigtige resultater, som skal følges op. Initiativet om adgang til offentlige websteder -
retningslinjer for offentlige websteder (W3C/WAIWCAG-V1,0)
30
er blevet vedtaget af
medlemsstaterne, som foreslået af Kommissionen
31
. Rådet vedtog en resolution om e-adgang i
december 2002
32
.
En mere effektiv koordinering af politikker på det europæiske plan for at undgå "udelukkelse
fra informationer" gennem sammenlignende evaluering og udveksling af god praksis mellem
medlemsstaterne er også blevet opnået, og den relevante lovgivning og standarder, som skal
sikre overholdelsen af principperne for adgang, er blevet revideret. Der er etableret et netværk
af nationale mestercentre (EdeAN) i udformning for alle (DfA), og der findes udformning for
alle-standarder, retningslinjer og støttemateriale for adgang til informationsteknologiske
produkter, der bl.a. skal forbedre handicappedes erhvervsegnethed og sociale integration. Det
er imidlertid klart, at en yderligere forbedring af adgangen til websider og de dertil hørende
offentlige tjenesteydelser og anvendelser er væsentlig for integrationen i samfundet. I de
fremtidige aktiviteter vil det være et afgørende spørgsmål at sikre, at fremskridtene i retning
af adgang sker på grundlag af en fælles metode, så der opnås sammenlignelige data.
Under eEurope 2005: Et informationssamfund for alle
33
vil indsatsen blive rettet mod at sikre
handicappedes og andre ugunstigt stillede gruppers deltagelse og lige adgang for at gøre
udviklingen ensartet på områderne moderne offentlige tjenesteydelser online, e-regering,
e-learning, e-sundhed og etablering af et dynamisk og adgangsvenligt e-forretningsmiljø. For
at bidrage til at nå disse mål beskæftiger e-Europe 2005-initiativet sig med omfattende
muligheder for bredbåndsadgang til konkurrencedygtige priser og sikkerhed i
informationsinfrastrukturen.
Den teknologiske udvikling - især inden for informations- og kommunikationsteknologi - giver
store muligheder for at hjælpe handicappede med at overvinde funktionelle begrænsninger og
således styrke deres muligheder for deltagelse i samfundet. Handicappede kan imidlertid også stå
over for andre hindringer. De foreslåede aktioner tager sigte på at opnå lige muligheder ved at
give handicappede en kapacitet, dvs. at udnytte informationssamfundet og de nye teknologier til
gavn for alle.
29
30
31
32
33
Rådets resolution om e-Europa-handlingsplanen 2002, Feira, juni 2000.
http://www.w3.org/TR/WCAG10/
Meddelelsen KOM(2001) 529 endelig udg.; støttet af Rådet og Europa-Parlamentet, som det fremgår af
deres resolutioner (CR 7087/02, 20.3.2002 og EPR P5_TA (002) 0325, 13.6.2002; Rådets resolution af
25.3.2002 om e-Europa-handlingsplanen 2002: Adgang til offentlige websteder og deres indhold,
EFT C 86 af 10.4.2002; s. 2.
Kommissionens interne arbejdsdokument: Delivering e-accessibility. Improving disabled people's
access to Information Society. SEK(2002) 1039, og Rådets resolution "e-adgang – forbedring af
handicappedes adgang til videnssamfundet", 14680/02, EFT C 39 af 18.2.2003, s. 3.
eEurope 2005: Et informationssamfund for alle, handlingsplan, maj 2002, KOM(2002) 263, vedtaget af
Det Europæiske Råd i Sevilla, 21 - 22.6.2002.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0021.png
I lyset af disse overvejelser vil Kommissionen:
Informations- og kommunikationsteknologier (ikt):
·
Etablere en international dialog om spørgsmål og retningslinjer vedrørende adgang
på især ikt-området og afholde seminarer med EU og industrien for at udforske
politikken og lovgivningen om adgang på grundlag af den eksisterende lovgivning
vedrørende ikt-produkter og tjenesteydelser (bevidstgørelse, godkendelse,
offentlige kontrakter, retningslinjer, standarder, krav, osv.).
Handlingsplanen eEurope 2005:
·
Behandle adgang som et horisontalt spørgsmål i e-Europe 2005. Der vil blive
udviklet bevidstgørende aktiviteter og støtteforanstaltninger: en række redskaber,
der skal lette integrationen af krav om adgang til informations- og
kommunikationsteknologier i indkaldelsen til offentlige kontrakter, adgang til
offentlige e-tjenesteydelser, adgang som en e-færdighed.
Udformning for alle, assisterende teknologier og standarder for e-adgang:
·
Fremsætte henstillinger om udvikling og brug af en europæisk læseplan for
"udformning for alle" henvendt til informationssamfundets fagfolk, især designere
og ingeniører. Kommissionen vil specifikt støtte mesternetværket EdeAN for
udformning for alle.
Desuden vil der blive offentliggjort en ny standardiseringsplan for e-adgang -
herunder udformning for alle og assisterende teknologi.
Tildele præmier for "nyskabelse i udformning for alle og assisterende teknologier".
Indlede en dialog med producenterne af assisterende teknologi og tilskynde til
oprettelse af en række sammenslutninger i den industri, der producerer
assisterende teknologi, som kan give mulighed for en mere struktureret og
konsekvent dialog på det europæiske plan.
·
·
·
Beretning:
·
Offentliggøre en beretning om webadgang til opfølgning og omsætning i praksis af
retningslinjerne for webadgang (WAI) til offentlige websteder og fortsat arbejde
for at få gennemført en fælles europæisk metode til evaluering af tilgængelige
websteder for at få sammenlignelige data på grundlag af retningslinjerne
W3C/WAI.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0022.png
Forskning:
·
Afsætte 30 mio. EUR til en indkaldelse af projekter under det sjette
rammeprogram for forskning
34
vedrørende adgang på området teknologier uden
hindringer og kapacitetsgivende teknologier, for at støtte ældres og handicappedes
autonomi og sikre deres lige adgang og fulde deltagelse i
informationssamfundet
35
.
Støtte INCOM-gruppens (integrerende kommunikation) arbejde og resultater
vedrørende handicappedes adgang til elektroniske kommunikationstjenester og
udarbejdelse af en rapport med mellem- og langfristede mål.
Adgang til offentlige bygninger
·
3.2.4.
Der kan opnås specifikke fordele, når udformningen og konstruktionen af bygninger følger
princippet om universel udformning (udformning for alle)
36
. Især vil en bedre og mere
effektiv adgang til arbejdspladsen sætte handicappede i stand til at fastholde deres adgang til
arbejdsmarkedet og sætte dem i stand til at yde et værdifuldt bidrag til økonomien og
samfundet.
Det er desuden omkostningseffektivt at lade adgangsforhold indgå i det oprindelige
planlægningsstadium, og det belønnes i vidt omfang af de økonomiske fordele, der er
resultatet. En bygning, som er fuldt tilgængelig for alle, er fleksibel på et varigt grundlag - den
kan tilpasses til vekslende behov i hele brugernes levetid og kan derfor have en større
markedsværdi end en vanskeligt tilgængelig bygning. Desuden nedsætter en god
tilgængelighed de omkostninger, der følger af de stadig talrige skader og dødsfald, der bl.a.
skyldes et dårligt udformet miljø, især på arbejdspladsen.
Tilgængelige fritids- og kulturfaciliteter har også stor relevans for forbedring af livskvaliteten
og en bedre deltagelse i den sociale og kulturelle samfundsstruktur. Det anerkendes af Rådets
i dets resolution af 6. maj 2003
37
om handicappedes adgang til kulturinfrastrukturer og
kulturaktiviteter og i Rådets resolution af 21. maj 2002
38
om den europæiske turismes fremtid,
i hvilken Kommissionen, medlemsstaterne og andre aktører opfordres til at styrke deres
bestræbelser på at lette handicappedes adgang til turistmål.
Endelig anerkender Kommissionen i sin "Hvidbog om den europæiske transportpolitik frem
til 2010 - De svære valg"
39
, at adgang til offentlig transport er en integrerende del af adgang i
bredere betydning. Kommissionen vil derfor bidrage til at udvikle adgangsforholdene i den
offentlige transport og således give et væsentligt bidrag til handicappedes muligheder for at
arbejde.
34
35
36
37
38
39
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1513/2002/EF af 27.6.2002 om Det Europæiske
Fællesskabs sjette rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration som
bidrag til realiseringen af det europæiske forskningsrum og til innovation (2002 - 2006),
EFT L 232 af 29.8.2002, s. 1.
IST workprogramme 2003-2004,
www.cordis.lu
Europarådets resolution af 15.2.2001 om indførelse af principperne om universel udformning i
læseplanerne for alle erhverv i byggesektoren.
EFT C 134 af 7. juni 2003.
EFT C 135 af 6. juni 2002.
KOM(2001) 370 endelig udg.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0023.png
I lyset af disse overvejelser og under hensyntagen til de henstillinger, der er fremsat af
gruppen af uafhængige eksperter om adgangsforhold i bygninger, som Kommissionen
nedsatte i sammenhæng med Det Europæiske Handicapår, vil Kommissionen:
Adgang til bygninger:
·
·
Fremme princippet om udformning for alle i alle relevante fællesskabspolitikker
om adgang til bygninger.
Overveje udvikling af passende europæiske standarder på alle områder vedrørende
bygninger, herunder planlægning, udformning, bygning og brug af bygninger samt
evakueringsprocedurer, der skal garantere handicappedes sikkerhed.
Fremme en bedre uddannelse i adgangsspørgsmål i skoler og gennem udvikling af
adgangskurser for personalet i byggesektoren, herunder arkitekter.
Fremme udvekslingen af information og udbredelsen af god praksis på området
tilgængelighed mellem byer.
·
·
Lovgivning:
·
Revidere de væsentlige krav, der er fastsat i direktiv 89/106/EØF om byggevarer
for at indføje bestemmelser om adgang for alle og især overveje at stille forslag
om udvikling af et syvende væsentligt krav vedrørende adgang for at gøre
direktivet mere effektivt og mere præcist i spørgsmålet om brugernes behov, når
de lider under forskellige handicap.
Integration:
·
Fremme af indførelsen af bestemmelser om adgangsforhold i politikken
vedrørende offentlige kontrakter og i forbindelse med tildeling af midler fra
strukturfondene på nationalt og regionalt plan.
Undersøgelser:
·
Sørge for opfølgning af undersøgelsen om harmoniserede kriterier for
handicappedes adgang til turistmål og -infrastrukturer og overveje de mest
hensigtsmæssige foranstaltninger til at gøre turistfaciliteter tilgængelige for
handicappede i hele Den Europæiske Union.
Analysere resultaterne af undersøgelsen om offentlig transport i byerne for
personer med nedsat mobilitet med det sigte at påpege de hindringer for adgang,
der findes i byernes transportsystemer.
·
Forskning:
·
Under det sjette rammeprogram forskning vil Kommissionen:
tage initiativet til en undersøgelse med det sigte at udarbejde et detaljeret
redskab til støtte for beslutningstagningen i evalueringen af bygningers
udformning, udformning i almindelighed eller princippet udformning for
alle, som tager hensyn til handicappedes behov i bygninger, især på
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444457_0024.png
arbejdspladser;
udsende nye indkaldelser om forslag til forskning: finansiere
forskningsnetværker, der skal analysere adgangsspørgsmål i bredere
betydning (herunder finansielle hindringer for handicappedes deltagelse) og
tage initiativet til et projekt, der skal udvikle indikatorer til måling af
adgangsforholdene i bygninger.
TILSYN OG OPFØLGNINGSSTRUKTURER
Forbedre gennemførelseskapaciteten
Styrkelse af Kommissionens strukturer
4.
4.1.
4.1.1.
Fællesgruppen vedrørende handicap i Kommissionen vil få til opgave at sætte gang i
handlingsplanens proces og føre tilsyn med integrationsaktiviteterne i Kommissionens
forskellige kontorer. Den vil også bidrage til udarbejdelse af redskaber for integrering af
handicapspørgsmål, især til operationel gennemførelse og evaluering, herunder uddannelse af
Kommissionens politiske sagsbehandlere, m.m. Fællesgruppen vil referere tilbage om
fremskridt til gruppen af ansvarlige for lige muligheder.
4.1.2.
Styrkelse af samarbejdet med medlemsstaterne
Gruppen på højt niveau vedrørende handicap i EU, som er en ekspertgruppe under forsæde af
Kommissionen, hvortil medlemsstaternes regeringer udsender handicapeksperter, vil få sit
mandat ændret i overensstemmelse med virkningerne af denne meddelelse. Gruppen få til
opgave at støtte udviklingen af synergier mellem handicappolitikkerne på EU-plan og vil
drøfte den almindelige handicaprapport. Med dette mål for øje bør ekspertgruppen på højt
niveau udveksle informationer, give mulighed for udveksling og mulig overførsel af idéer og
god praksis, især i forbindelse med integration af handicapspørgsmål, og indsamle erfaringer i
handicapspørgsmål i de nye medlemsstater.
4.1.3.
Fuld udnyttelse af samarbejdet med andre internationale organisationer og organer
De vigtigste aktører i denne henseende er FN, herunder Den Internationale Arbejdsorganisation
og Verdenssundhedsorganisationen, Europarådet, OECD, Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur,
de europæiske standardiseringsorganisationer (CEN, CENELEC, ETSI), Det Europæiske
Agentur for Specialundervisning og Det Europæiske Institut til Forbedring af Leve- og
Arbejdsvilkårene. Samarbejdet med disse organisationer vil blive styrket for at opbygge
forbindelser til fælles nytte og udnytte deres ekspertise og det arbejde, der har fundet sted i deres
tænketanke. For så vidt angår FN's konvention ville Fællesskabets og medlemsstaternes fulde
deltagelse i forhandlingerne i denne sammenhæng bekræfte EU's indsats for handicappede på det
internationale plan.
4.2.
4.2.1.
Styrke governance
Uddybelse af samarbejdet med ikke-statslige organisationer
De eksisterende former for samarbejde og partnerskab mellem Kommissionen og de
ikke-statslige organisationer, herunder Det Europæiske Forum for Handicappede, vil danne
grundlag for en styrkelse af dialogen om politikker og forbedre den gensidige information og
udvikling af samarbejdet.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen foreslår endvidere, at Gruppen på Højt Niveau holder møder mindst en gang om
året med repræsentanter for de handicappede som f.eks. Det Europæiske Forum for
Handicappede og med repræsentanter for andre aktører på handicapområdet som f.eks. Den
Europæiske Platform for Sociale NGO'er, repræsentanter for familier med handicappede,
kvindeorganisationer, Den Europæiske Sammenslutning af Leverandører af Tjenesteydelser og
Den Europæiske Platform for Revalidering. En sådan meningsudveksling mellem Gruppen på
Højt Niveau og civilsamfundet kan kun styrke EU's evne til at forstå og tage hensyn til
handicappedes varierende vilkår.
4.2.2.
Opfordre arbejdsmarkedets parter til at bidrage fuldt ud til at fremme lige
muligheder for handicappede
Det er særligt nødvendigt at forbedre handicappedes deltagelse i beskæftigelsen ved at fremme
gennemførelsen af de succesfaktorer, der blev fastslået i arbejdsmarkedets parters erklæring i
anledning af Det Europæiske Handicapår; og at vurdere virkningen af deres rammeaftaler om
handicappede med det formål at skaffe plads til flere handicappede i deres organisationer og
derved forøge repræsentationen af handicappede.
4.2.3.
Udveksling af oplysninger mellem EU's institutioner og organer
Kommissionen vil tilskynde til interinstitutionelt samarbejde blandt EU's institutioner og organer
for at lette og styrke integrationen af handicapperspektivet i alle relevante fællesskabspolitikker.
Især vil Kommissionen udvide sin dialog med Europa-Parlamentets udvalg om beskæftigelse og
sociale anliggender og med Europa-Parlamentets fælles gruppe vedrørende handicap, som begge
spiller en vigtig rolle for drøftelsen af spørgsmål af betydning for handicappede.
4.3.
4.3.1.
EU's rapport om handicappedes situation
En rapport hvert andet år om handicappedes generelle situation i den udvidede
Europæiske Union
Kommissionens handicaprapport vil lægge særlig vægt på fællesskabspolitikkernes
bestræbelser på at fremme lige muligheder for handicappede og vil indsamle bidrag fra
medlemsstaterne om deres handicappolitik og de resultater, den har haft i retning af
integration af handicapperspektivet i alle relevante nationale politikker. Disse bidrag kunne
bl.a. bygge på nationale handlingsplaner for beskæftigelsen og social integration. Der vil blive
lagt særlig vægt på at give en bedre beskrivelse af den øjeblikkelige situation, tendenser og
politiske spørgsmål vedrørende handicap i de nye medlemsstater. Kommissionen vil samle
disse offentlige rapporter hvert andet år og strukturere dem efter aftale med medlemsstaterne
og repræsentanter for de handicappede. Kommissionen håber at kunne offentliggøre den
første af disse rapporter den 3. december 2005 på Den Europæiske Dag for Handicappede.
4.3.2.
Udvikling af kontekst-indikatorer, indsamling af data og forskning
Vurderingen af handicappolitikkernes effektivitet hæmmes af en mangel på data og en
kvantitativ og kvalitativ evaluering af resultater. Det er derfor helt afgørende at udvikle
kontekst-indikatorer, som kan sammenlignes i alle medlemsstaterne. Der bør også gøres den
størst mulige brug af kilder og strukturer i det europæiske statistiske system, især gennem
udvikling af harmoniserede undersøgelsesmoduler for at få de internationalt sammenlignelige
statistiske informationer, der er behov for til en vurdering af de fremskridt, der sker hen mod
de fastsatte mål. Der bør således gøres en større indsats på EU-plan og på det nationale plan
for at udvikle indikatorer og forbedre indsamlingen af sammenlignelige data.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Kommissionen understøtter ligeledes forskningsaktiviteter primært med det sigte at
supplere den forhåndenværende viden og fremme mangesidede tilgange til alle spørgsmål
vedrørende handicap.
4.3.3.
Evaluering af EU-handlingsplanen
EU's handlingsplan vedrørende handicap er blevet fastlagt med en tidsramme frem til 2010.
Kommissionen har til hensigt at foretage en første evaluering af dens resultater på
midtvejsstadiet i det år, der følger efter de to første udgaver, dvs. i 2008.
26