Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0783
Offentligt
1444582_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 15.12.2003
KOM(2003) 783 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om undertegnelse af Haagerkonventionen om, hvilken lov der skal anvendes på visse
rettigheder over værdipapirer, der opbevares af en mellemmand
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444582_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
Langt størstedelen af værdipapirerne på finansmarkederne opbevares nu i form af
elektroniske registreringer på værdipapirkonti hos depotbanker, depositarer eller
afviklingssystemer som udtryk for ejendomsretten til de pågældende værdipapirer
eller retten til deres udlevering eller overdragelse. Dette har givet anledning til en
række vanskeligheder i anvendelsen af det traditionelle lovvalgsprincip, hvorefter de
ejendomsretlige aspekter af dispositioner over formuegenstande reguleres af
lovgivningen på det sted, hvor den pågældende formuegenstand befinder sig på det
pågældende tidspunkt (lex
situs
eller
lex rei sitae),
idet det for elektronisk lagrede
værdipapirer ofte er svært at fastslå, hvor de befinder sig. Det skaber usikkerhed med
hensyn til, hvilken lov f.eks. sikkerhedsstillere og sikkerhedshavere skal overholde i
forbindelse stiftelse af rettigheder i form af sikkerhed og i forbindelse med
sikringsakten. Vanskelighederne er særlig udprægede, når værdipapirerne besiddes
gennem en kæde af mellemmænd i forskellige lande.
Haagerværdipapirkonventionen
2.
For at vedtage en verdensomspændende ensartet metode til at mindske ovennævnte
retsusikkerhed
ved
grænseoverskridende
transaktioner
påbegyndte
Haagerkonferencen, der er en verdensomspændende mellemstatslig organisation,
som arbejder på at skabe ensartede internationalprivatretlige regler, i maj 2000
arbejdet med en fremtidig konvention om, hvilken lov der skal anvendes på
ejendomsrettigheder over værdipapirer, der besiddes indirekte. I efteråret 2000
nedsatte Haagerkonferencen en arbejdsgruppe bestående af eksperter fra
Haagerkonferencens medlemsstater, organisationer specialiseret i dette område og
andre internationale organisationer, navnlig UNCITRAL og UNIDROIT.
Arbejdsgruppen mødtes i januar 2001 og i januar 2002. Kommissionen deltog i
arbejdsgruppen som observatør og forhandlede i sidste fase konventionen på vegne
af Fællesskabet (se punkt 14).
Den endelige tekst til Haagerkonventionen om, "hvilken lov der skal anvendes på
visse rettigheder over værdipapirer, der opbevares af en mellemmand", i det følgende
benævnt Haagerværdipapirkonventionen, blev vedtaget den 13. december 2002 ved
afslutningen af Haagerkonferencens 19. samling. Samtlige medlemsstater og syv
tiltrædende stater bekræftede med deres undertegnelse, at konventionens tekst var
resultatet af forhandlingerne. I alt undertegnede 53 stater, der er er medlemmer af
Haagerkonferencen, slutakten, herunder USA, Japan, Australien, Brasilien,
Argentina og Den Russiske Føderation. Da Kommissionen ikke er medlem af
Haagerkonferencen, undertegnede den ikke slutakten.
Haagerkonventionen er en multilateral traktat. Den underliggende juridiske metode
er baseret på det lovvalg, der er foretaget af mellemmanden og dennes klient, hvilket
er en variant af PRIMA-princippet (Place
of the Relevant Intermediary Approach).
Konventionen fastslår, at den lov, der skal anvendes, er den lov, der er nævnt i
kontoaftalen med den relevante mellemmand, dog understøttet af en "realitetstest",
der skal sikre, at mellemmanden rent faktisk fører værdipapirforretninger i denne
jurisdiktion, også selv om det ikke nødvendigvis er tilfældet med den pågældende
konto.
3.
4.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444582_0003.png
Begrundelse for gennemførelsen af Haagerværdipapirkonventionen
5.
Medlemsstaterne erklærede ved undertegnelsen af slutakten den 13. december 2002,
at de støttede konventionens fremgangsmåde, og dermed også, at de var villige til om
nødvendigt at acceptere en tilpasning af EU-retten. Denne holdning blev enstemmigt
bekræftet på Coreper-mødet den 11. december 2002.
En række gældende direktiver indeholder tillige bestemmelser, der bruges til at
fastslå, hvilken lov der skal anvendes for en værdipapirkonto. Den metode, der er
anvendt i direktiverne, går ud på, at kontoen reguleres af lovgivningen i det land,
hvor kontoen befinder sig.
Der er således en konflikt mellem konventionens metode
og gældende fællesskabsret.
Ifølge artikel 18 i Haagerværdipapirkonventionen kan en organisation for regional
økonomisk integration, der består af suveræne stater, og som har kompetence til at
træffe afgørelse om bestemte emner omfattet af konventionen, ligeledes (på linje
med stater, der er medlemmer af Haagerkonferencen, og andre kontraherende stater)
undertegne, acceptere, godkende eller tiltræde konventionen. Organisationen for
regional økonomisk integration har i så fald samme rettigheder og forpligtelser som
en kontraherende stat, i det omfang den pågældende organisation har kompetence på
de områder, der reguleres af konventionen. Den Europæiske Union er at betragte som
en organisation for regional økonomisk integration som omhandlet i artikel 18 i
Haagerværdipapirkonventionen.
Kommissionen finder, at gennemførelsen af Haagerværdipapirkonventionen i et vist
omfang vil bidrage til friere kapitalbevægelser i det indre marked og på verdensplan
ved at fjerne usikkerheden med hensyn til lovvalg og dermed vil muliggøre mere
handel med værdipapirer mellem medlemsstaterne og på de internationale
kapitalmarkeder.
Forhandlingerne i Haag med henblik på den nye konvention og forhandlingerne i
Bruxelles vedrørende et forslag til direktiv om finansiel sikkerhedsstillelse
(2002/47/EF) forløb det meste af tiden parallelt, således at førstnævnte gav input til
sidstnævnte, som det fremgår af den fælles erklæring fra Rådet og Kommissionen i
referatet fra mødet i Rådet den 5. marts 2002, hvor den fælles holdning vedrørende
direktivet om finansiel sikkerhedsstillelse blev vedtaget.
Da direktivet om finansiel sikkerhedsstillelse er en af de foranstaltninger, der er
omhandlet i handlingsplanen for finansielle tjenester
1
, kan gennemførelsen af
Haagerværdipapirkonventionen også ses som en foranstaltning til gennemførelse af
målene i den pågældende handlingsplan, og indgåelsen af konventionen
(undertegnelse og ratifikation) kan også anses for at være underlagt samme
tidsramme.
På møderne med medlemsstaterne den 19. maj 2003 og den 8. juli 2003 om
gennemførelsen af Haagerkonventionen var der enighed om, at konventionen skulle
undertegnes og ratificeres hurtigt.
G-30-gruppen har opfordret til ratifikation af Haagerkonventionen ("Global Clearing
and Settlement – A Plan of Action", Group of Thirty, udsendt den 23. januar 2003).
KOM(1999) 232 endelig udg. af 11.5.1999.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
1
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444582_0004.png
Specielt hedder det i
henstilling nr. 15
med hensyn til
lovvalgsregler:
"Finanstilsynene og lovgiverne bør sikre, at Haagerkonventionen om, hvilken lov der
skal anvendes på visse rettigheder over værdipapirer, der opbevares af en
mellemmand, som blev vedtaget den 13. december 2002, hurtigst muligt undertegnes
og ratificeres af deres respektive nationer. Når Haagerkonventionen er ratificeret af
alle de relevante nationer, vil den sikre, at der i en international sammenhæng er et
klart og sikkert svar på spørgsmålet om, hvilken lov der skal anvendes for at fastslå,
hvorvidt en sikkerhedshaver har en sikret rettighed i pantsatte værdipapirer".
13.
Undertegnelsen af Haagerværdipapirkonventionen vil derfor sende et vigtigt politisk
signal til alle de berørte parter og specielt til finanssektoren. Hvis Fællesskabet og
dets medlemsstater, men også flest muligt af de relevante tredjelande, der er
medlemmer
af
Haagerkonferencen,
såsom
USA,
undertegner
Haagerværdipapirkonventionen, vil det sikre, at aftalen bliver en succes.
Procedurespørgsmål
14.
15.
Kommissionen blev bemyndiget til at forhandle ved Haagerkonferencen ved Rådets
afgørelse af 28. november 2002.
Efter undertegnelsen af Haagerværdipapirkonventionen vil Kommissionen fremsætte
forslag om ændring af de relevante direktiver, såsom direktiverne om
sikkerhedsstillelse og endelig afregning, samtidig med et forslag til Rådets afgørelse,
som kræver Europa-Parlamentets tilslutning, om ratificering eller tiltrædelse af
Haagerværdipapirkonventionen.
Under
gunstige
forhold
kan
tiltrædelsen/ratifikationen af Haagerværdipapirkonventionen finde sted i slutningen
af 2004 eller begyndelsen af 2005.
Praktiske forhold
16.
Rådet anmodes om at bemyndige formanden for Rådet til at udpege den eller de
personer, der er beføjet til på Det Europæiske Fællesskabs vegne at undertegne
Haagerkonventionen om, hvilken lov der skal anvendes på visse rettigheder over
værdipapirer, der opbevares af en mellemmand.
Forslaget
17.
I lyset af ovenstående foreslår Kommissionen, at Rådet vedtager vedlagte forslag til
afgørelse.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444582_0005.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om undertegnelse af Haagerkonventionen om, hvilken lov der skal anvendes på visse
rettigheder over værdipapirer, der opbevares af en mellemmand
(EØS-relevant tekst)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 47,
stk. 2, og artikel 95, sammenholdt med artikel 300, stk. 2, første afsnit, første punktum,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Haagerkonventionen om, hvilken lov der skal anvendes på visse rettigheder over
værdipapirer, der opbevares af en mellemmand, vedtaget den 13. december 2002, er en
international multilateral traktat, som på globalt plan skal fjerne retsusikkerheden i
forbindelse med grænseoverskridende værdipapirtransaktioner.
Kommissionen forhandlede konventionen på vegne af Fællesskabet.
Organisationer for regional økonomisk integration, der består af suveræne stater, og
som har kompetence til at træffe afgørelse om bestemte emner omfattet af
konventionen, kan ligeledes undertegne, acceptere, godkende eller tiltræde den.
Efter vedtagelsen af en række fællesskabsdirektiver med bestemmelser om, hvilken
lov der skal anvendes på værdipapirkonti, har medlemsstaterne overført kompetence
til Fællesskabet for en række af de områder, der indgår i konventionen.
Det Europæiske Fællesskab kan derfor i forhold til denne konvention betragtes som en
organisation for regional økonomisk integration.
Det vil gavne Fællesskabet såvel som de internationale finansmarkeder, hvis
retsusikkerheden på globalt plan i forbindelse med lovvalg for grænseoverskridende
værdipapirtransaktioner fjernes. Konventionen bør derfor undertegnes på vegne af
Fællesskabet -
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
2
EUT C […], […], s. […].
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Eneste artikel
Under forbehold af indgåelse på et senere tidspunkt bemyndiges formanden for Rådet herved
til at udpege den eller de personer, der er beføjet til på Fællesskabets vegne at undertegne
Haagerkonventionen om, hvilken lov der skal anvendes på visse rettigheder over
værdipapirer, der opbevares af en mellemmand, i overensstemmelse med konventionens
artikel 18, stk. 1.
Konventionen vedlægges i sin fulde ordlyd som bilag I til denne afgørelse.
På tidspunktet for undertegnelsen afgives den i bilag II vedlagte kompetenceerklæring i
overensstemmelse med konventionens artikel 18, stk. 2.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Rådets vegne
Formand
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444582_0007.png
BILAG I
HAAGERKONVENTIONEN OM, HVILKEN LOV DER SKAL ANVENDES PÅ
VISSE RETTIGHEDER OVER VÆRDIPAPIRER, DER OPBEVARES AF EN
MELLEMMAND
De stater, som har undertegnet denne konvention, og som
er bekendt med det presserende praktiske behov for i et omfattende og voksende globalt
finansmarked at tilvejebringe retssikkerhed og forudsigelighed med hensyn til, hvilken lov der
anvendes på værdipapirer, som nu i vidt omfang er placeret hos clearing- og
afviklingssystemer eller andre mellemmænd,
er bevidste om, hvor vigtigt det er at begrænse retlige risici, systemiske risici og dertil
knyttede omkostninger i forbindelse med grænseoverskridende transaktioner med
værdipapirer, der opbevares af en mellemmand, for at fremme de internationale
kapitalstrømme og lette adgangen til kapitalmarkederne,
ønsker at fastlægge fælles bestemmelser om lovvalg for værdipapirer, der opbevares af en
mellemmand, da det er til fordel for staterne uanset økonomisk udviklingsniveau,
erkender, at PRIMA-princippet ("Place of the Relevant Intermediary Approach") som fastlagt
i kontoaftaler med mellemmænd fremviser den nødvendige retssikkerhed og forudsigelighed -
har besluttet at indgå en konvention til dette formål og er blevet enige om følgende
bestemmelser:
KAPITEL I - DEFINITIONER OG ANVENDELSESOMRÅDE
Artikel 1
Definitioner og fortolkning
1. I denne konvention forstås ved:
a)
"værdipapirer" aktier, obligationer eller andre finansielle instrumenter eller aktiver (bortset
fra kontanter) og rettigheder over sådanne
b)
"værdipapirkonto" en konto, der føres af en mellemmand, og hvorpå værdipapirer kan
krediteres eller debiteres
c)
"mellemmand" en person, der i forretningsøjemed eller som led i anden regelmæssig
aktivitet fører værdipapirkonti for andre eller for både andre og for egen regning og handler i
denne egenskab
d)
"kontohaver" en person i hvis navn mellemmanden fører en værdipapirkonto
e)
"kontoaftale", for så vidt angår en værdipapirkonto, den aftale med den relevante
mellemmand, der regulerer den pågældende værdipapirkonto
f)
"værdipapirer, der opbevares af en mellemmand" de rettigheder, som en kontohaver har
som følge af kreditering af værdipapirer på en værdipapirkonto
g)
"relevant mellemmand" den mellemmand, der fører værdipapirkontoen for kontohaveren
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
h)
"disposition" enhver overdragelse af ejendomsret, herunder til sikkerhed, og enhver form
for pantsætning, herunder håndpant og underpant
i)
"sikringsakt" alle nødvendige foranstaltninger for at give en disposition virkning over for
personer, der ikke er part i dispositionen
j)
"kontor", for så vidt angår en mellemmand, et forretningssted, hvor mellemmanden udøver
aktiviteter, dog ikke et forretningssted, der udelukkende er tilsigtet som midlertidigt eller et
forretningssted tilhørende en anden person end mellemmanden
k)
"insolvensbehandling" kollektive retlige eller administrative bobehandlinger, herunder
foreløbige procedurer, hvor debitors aktiver og virksomhed kontrolleres eller overvåges af en
domstol eller anden kompetent myndighed med henblik på sanering eller likvidation
l)
"kurator" en person, der er bemyndiget til at forestå en sanering eller likvidation, herunder
en midlertidigt bemyndiget person og en skyldner, der bevarer sin rådighed, hvis gældende
konkurslovgivning tillader dette
m)
"en stat med flere territoriale enheder" en stat, hvor to eller flere territoriale enheder eller
både staten og en eller flere af statens territoriale enheder har egne retsregler for så vidt angår
de i artikel 2, stk. 1, omhandlede forhold
n)
"skriftligt" og "skriftlig" registrering af oplysninger (herunder oplysninger meddelt ved
hjælp af telekommunikation) i fysisk form eller anden form, som efterfølgende kan gengives i
fysisk form
2. Henvisninger i denne konvention til en disposition over værdipapirer, der opbevares af en
mellemmand, omfatter :
a)
en disposition over en værdipapirkonto
b)
en disposition til fordel for kontohaverens mellemmand
c)
et lovhjemlet pant til fordel for kontohavers mellemmand for krav opstået i forbindelse med
føring og forvaltning af en værdipapirkonto.
3. En person anses ikke som mellemmand for så vidt angår denne konvention, alene fordi :
a)
personen handler som registrant eller overførselsagent for en udsteder af værdipapirer eller
b)
personen i egne bøger registrerer oplysninger om værdipapirer krediteret værdipapirkonti,
der føres af en mellemmand på andre personers vegne, for hvem personen handler i egenskab
af administrator, mægler eller på anden vis i en udelukkende administrativ egenskab.
4. Med forbehold af stk. 5 anses en person som en mellemmand, for så vidt angår denne
konvention, i forhold til værdipapirer, der krediteres værdipapirkonti, som personen fører i
egenskab af værdipapircentral, og værdipapirer som på anden vis kan overføres ved bogføring
på de værdipapirkonti, som personen fører.
5. Med hensyn til værdipapirer, der krediteres værdipapirkonti, som føres af en person i
dennes egenskab af operatør af et system til placering og overførsel af sådanne værdipapirer i
udstederens registre eller andre registre, der udgør den grundlæggende registrering af
berettigelsen til værdipapirerne over for udstederen, kan den kontraherende stat, hvis lov i
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
henhold til hvilken værdipapirerne er udstedt, til enhver tid afgive en erklæring om, at
operatøren af systemet ikke skal anses som mellemmand, for så vidt angår denne konvention.
Artikel 2
Anvendelsesområde for konventionen og den lov, der skal anvendes
1. Denne konvention fastlægger, hvilken lov der skal anvendes på følgende forhold
vedrørende værdipapirer, der opbevares af en mellemmand:
a)
den retlige karakter og virkningerne over for mellemmanden og tredjemand af rettigheder,
der følger af værdipapirers kreditering på en værdipapirkonto
b)
den retlige karakter og virkningerne over for mellemmanden og tredjemand af en
disposition over værdipapirer, der opbevares af en mellemmand
c)
eventuelle krav til sikringsakt vedrørende en disposition over værdipapirer, der opbevares
af en mellemmand
d)
hvorvidt en persons rettigheder over værdipapirer, der opbevares af en mellemmand,
ekstingverer eller har bedre prioritet end en anden persons rettigheder
e)
mellemmandens eventuelle pligter over for en anden person end kontohaveren, som tillige
med kontohaveren eller en anden person påberåber sig en rettighed over værdipapirer, der
opbevares af denne mellemmand
f)
eventuelle krav til realisation af en rettighed over værdipapirer, der opbevares af en
mellemmand
g)
hvorvidt en disposition over værdipapirer, der opbevares af en mellemmand, også omfatter
ret til udbytte, indtægter eller andre udbetalinger, eller til indløsning, salg eller andet provenu.
2. Denne konvention fastlægger hvilken lov, der skal anvendes på de forhold, der er opregnet
i stk. 1, i forbindelse med en disposition eller en rettighed over værdipapirer, der opbevares af
en mellemmand, også selv om de rettigheder, der måtte følge af krediteringen af de
værdipapirer på en værdipapirkonto i overensstemmelse med stk. 1, litra a), fastlægges som
værende af kontraktlig karakter.
3. Med forbehold af stk. 2, fastlægger denne konvention ikke hvilken lov, der skal anvendes
på:
a)
rettigheder og forpligtelser, der følger af kreditering af værdipapirer på en værdipapirkonto,
i den udstrækning sådanne rettigheder og forpligtelser er rent kontraktlige eller på anden måde
rent personlige
b)
de kontraktlige og andre personlige rettigheder og forpligtelser for parter i en disposition
med værdipapirer, der opbevares af en mellemmand, eller
c)
rettigheder og forpligtelser for en udsteder af værdipapirer eller for en udsteders registrant
eller overførselsagent, såvel i forhold til værdipapirindehaveren som i forhold til øvrige
personer.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Internationalitet
Denne konvention finder anvendelse i samtlige sager, der indebærer, at der skal træffes et
valg mellem forskellige staters lovgivning.
KAPITEL II - LOVVALG
Artikel 4
Hovedregel
1. Den lov, der skal anvendes på samtlige forhold opregnet i artikel 2, stk. 1, er den gældende
lov i den stat, som udtrykkeligt er vedtaget i kontoaftalen, som den stats lov, der gælder for
kontoaftalen, eller, hvis kontoaftalen udtrykkeligt angiver, at en anden lov skal anvendes på
alle sådanne spørgsmål, denne anden lov. Den efter denne bestemmelse fastlagte lov finder
kun anvendelse, hvis den relevante mellemmand på tidspunktet for aftalens indgåelse har et
kontor i denne stat, som
a)
alene eller sammen med den relevante mellemmands andre kontorer eller sammen med
andre personer, der handler på den relevante mellemmands vegne, i denne eller en anden stat:
i)
gennemfører eller overvåger bevægelser på værdipapirkonti
ii)
administrerer betalinger eller selskabsretlige rettigheder i tilknytning til værdipapirer,
der opbevares af mellemmanden eller
iii)
på anden vis udøver erhvervsmæssig virksomhed eller anden regelmæssig aktivitet
vedrørende førelse af værdipapirkonti eller
b)
er identificeret som fører af værdipapirkonti i denne stat ved hjælp af et kontonummer, en
bankkode eller andre specifikke midler til identifikation.
2. Ved anvendelsen af stk. 1, litra a), anses et kontor ikke for at udøve erhvervsmæssig
virksomhed eller anden regelmæssig aktivitet vedrørende førelse af værdipapirkonti,
a)
alene fordi det er et sted, hvor den teknologi, der understøtter bogføringen eller
databehandlingen for værdipapirkonti, befinder sig
b)
alene fordi det er et sted, hvor der findes eller drives call centre til kommunikation med
kontohavere
c)
alene fordi det er et sted, hvor post i tilknytning til værdipapirkonti organiseres, eller hvor
der findes arkiver eller
d)
hvis det udelukkende beskæftiger sig med repræsentative funktioner eller administrative
funktioner, der ikke har nogen tilknytning til det at åbne eller føre værdipapirkonti, og det
ikke har nogen beføjelse til at træffe bindende afgørelser om indgåelse af kontoaftaler.
3. For så vidt angår en kontohavers dispositioner over værdipapirer, der opbevares af en
mellemmand, til fordel for denne mellemmand, gælder det, uanset om mellemmanden fører en
værdipapirkonto i egne bøger med sig selv som kontohaver, ved anvendelsen af denne
konvention, at:
a)
denne mellemmand er den relevante mellemmand
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b)
kontoaftalen mellem kontohaveren og denne mellemmand er den relevante kontoaftale
c)
værdipapirkontoen, for så vidt angår artikel 5, stk. 2 og 3, er den værdipapirkonto, som
værdipapirerne er krediteret umiddelbart forud for dispositionen.
Artikel 5
Deklaratoriske regler
1. Hvis den lov, der skal anvendes, ikke er fastlagt efter artikel 4, men det klart og
udtrykkeligt er anført i en skriftlig kontoaftale, at den relevante mellemmand indgik
kontoaftalen gennem et bestemt kontor, er den lov, der skal anvendes på samtlige forhold
opregnet i artikel 2, stk. 1, den gældende lov i den stat, eller i den territoriale enhed i en stat
med flere territoriale enheder, hvor det pågældende kontor på det tidspunkt var beliggende,
forudsat at dette kontor da opfyldte betingelsen i andet punktum i artikel 4, stk. 1. Når det skal
afgøres, hvorvidt det i en kontoaftale klart og udtrykkeligt er anført, at den relevante
mellemmand indgik kontoaftalen gennem et bestemt kontor, skal ingen af følgende elementer
tages i betragtning:
a)
en bestemmelse om, at meddelelser eller andre dokumenter skal eller kan forkyndes for den
relevante mellemmand på det bestemte kontor
b)
en bestemmelse om, at retssager skal eller kan indledes over for den relevante mellemmand
i en bestemt stat eller i en bestemt territorial enhed i en stat med flere sådanne enheder
c)
en bestemmelse om, at erklæringer eller andre dokumenter skal eller kan tilvejebringes af
den relevante mellemmand fra det bestemte kontor
d)
en bestemmelse om, at tjenesteydelser skal eller kan tilvejebringes af den relevante
mellemmand fra det bestemte kontor
e)
en bestemmelse om, at transaktioner eller funktioner skal eller kan videreføres eller udføres
af den relevante mellemmand på det bestemte kontor.
2. Hvis den lov, der skal anvendes, ikke er fastlagt i henhold til stk. 1, er denne lov den
gældende lov i den stat, eller i den territoriale enhed i en stat med flere territoriale enheder, i
henhold til hvis lovgivning den relevante mellemmand er registreret eller på anden vis
organiseret på tidspunktet for indgåelsen af den skriftlige kontoaftale, eller hvis der ikke
findes nogen sådan aftale, på tidspunktet for værdipapirkontoens åbning. Hvis den relevante
mellemmand imidlertid er registreret eller på anden vis organiseret i henhold til loven i en stat
med flere territoriale enheder, og ikke loven i en af statens territoriale enheder, er den lov, der
skal anvendes, den gældende lov i den territoriale enhed i den stat med flere territoriale
enheder, hvor mellemmanden har sit forretningssted, eller hvis mellemmanden har flere end et
forretningssted, mellemmandens hovedforretningssted, på tidspunktet for indgåelsen af den
skriftlige kontoaftale, eller hvis der ikke findes nogen sådan aftale, på tidspunktet for
værdipapirkontoens åbning.
3. Hvis den lov, der skal anvendes, ikke er fastlagt efter hverken stk. 1 eller 2, er den lov, der
skal anvendes, gældende lov i den stat eller i den territoriale enhed i en stat med flere
territoriale enheder, hvor den relevante mellemmand har sit forretningssted, eller hvis den
relevante mellemmand har flere end et forretningssted, mellemmandens hovedforretningssted,
på tidspunktet for indgåelsen af den skriftlige kontoaftale, eller hvis der ikke findes nogen
sådan aftale, på tidspunktet for værdipapirkontoens åbning.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 6
Uvedkommende faktorer
Ved fastlæggelsen af hvilken lov, der skal anvendes efter denne konvention, ses der bort fra
følgende faktorer:
a)
det sted, hvor udstederen af værdipapirerne er registreret eller på anden vis organiseret eller
har sit vedtægtsmæssige hjemsted eller registrerede kontor, centraladministration,
forretningssted eller hovedforretningssted
b)
steder, hvor de certifikater, der repræsenterer eller dokumenterer værdipapirer, befinder sig
c)
det sted, hvor der føres et register over værdipapirindehavere af eller på vegne af
udstederen af værdipapirerne eller
d)
det sted, hvor en anden mellemmand end den relevante mellemmand, befinder sig.
Artikel 7
Beskyttelse af rettigheder ved ændret lovvalg
1. Denne artikel finder anvendelse, hvis en kontoaftale ændres for at ændre hvilken lov, der
skal anvendes i henhold til denne konvention.
2. I denne artikel forstås ved:
a)
"den nye lov" den lov, der skal anvendes i henhold til denne konvention efter ændringen
b)
"den gamle lov" den lov, der skulle anvendes i henhold til denne konvention før ændringen.
3. Med forbehold af stk. 4, reguleres samtlige forhold opregnet i artikel 2, stk. 1, af den nye
lov.
4. Bortset fra i relation til en person, der har samtykket i en ændring af lovvalg, reguleres
følgende fortsat af den gamle lov:
a)
eksistensen af rettigheder i værdipapirer, der opbevares af en mellemmand, stiftet før
ændringen af lovvalget, og sikringsakten vedrørende en disposition over disse værdipapirer
foretaget før ændringen af lovvalget
b)
ved rettigheder over værdipapirer, der opbevares af en mellemmand, og som er stiftet før
ændringen af lovvalget -
i)
rettighedens retlige karakter og virkninger over for den relevante mellemmand og
enhver part i en disposition over de pågældende værdipapirer foretaget før ændringen af
lovvalget
ii)
rettighedens retlige karakter og virkninger over for en person, der efter ændringen af
lovvalg foretager udlæg eller arrest i værdipapirerne
iii)
fastlæggelsen af samtlige forhold opregnet i artikel 2, stk. 1, i relation til en kurator i
en insolvensbehandling indledt efter ændringen af lovvalget
c)
prioritetsforholdet mellem parter, hvis rettigheder var stiftet inden ændringen af lovvalget.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Stk. 4, litra c) er ikke til hinder for at anvende den nye lov til at bestemme prioriteten af en
rettighed, der blev stiftet i henhold til den gamle lov, men blev sikret under den nye lov.
Artikel 8
Insolvensbehandling
1. Uanset indledningen af en insolvensbehandling regulerer den lov, der skal anvendes i
henhold til denne konvention, samtlige forhold opregnet i artikel 2, stk. 1, med hensyn til
enhver begivenhed, der måtte være indtruffet før indledningen af insolvensbehandlingen.
2. Intet i denne konvention hindrer anvendelsen af materielle eller processuelle
insolvensretlige regler, herunder regler om
a)
konkursorden eller omstødelse af en disposition som en begunstigelse eller som en
unddragelse i forhold til kreditorerne eller
b)
fuldbyrdelse af rettigheder efter indledningen af en insolvensbehandling.
KAPITEL III - ALMINDELIGE BESTEMMELSER
Artikel 9
Konventionens generelle anvendelse
Denne konvention finder anvendelse, uanset om den lov, der skal anvendes, er loven i en
kontraherende stat eller ej.
Artikel 10
Udelukkelse af lovvalgsregler (renvoi)
I denne konvention forstås ved begrebet "lov" den gældende lov i en stat, bortset fra
lovvalgsregler.
Artikel 11
Grundlæggende retsprincipper og internationalt ufravigelige regler
1. Anvendelse af den lov, der er fastlagt i henhold til konventionen, kan kun afvises, hvis
virkningerne af anvendelsen tydeligvis strider mod grundlæggende retsprincipper ("ordre
public") i domstolslandet.
2. Konventionen er ikke til hinder for anvendelsen af de bestemmelser i loven i
domstolslandet, som uanset lovvalgsregler skal anvendes selv i internationale forhold.
3. Denne artikel tillader ikke anvendelse af de bestemmelser i loven i domstolsstaten, som
stiller krav til sikringsakt, eller som relaterer sig til prioritetsforholdet mellem konkurrerende
rettigheder, medmindre loven i domstolsstaten er den lov, der skal anvendes i henhold til
konventionen.
Artikel 12
enheder
Fastlæggelse af hvilken lov, der skal anvendes for stater med flere territoriale
1. Hvis kontohaveren og den relevante mellemmand har valgt loven i en bestemt territorial
enhed i en stat med flere territoriale enheder,
a)
forstås henvisninger til "stat" i første punktum i artikel 4, stk. 1, som til denne territoriale
enhed
b)
forstås henvisninger til "den stat" i andet punktum i artikel 4, stk. 1, som til selve staten
med flere territoriale enheder.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Ved anvendelsen af denne konvention:
a)
omfatter den gældende lov i den territoriale enhed i en stat med flere territoriale enheder
såvel den gældende lov i den territoriale enhed som den gældende lov i denne stat med flere
territoriale enheder, i det omfang sidstnævnte finder anvendelse i den pågældende territoriale
enhed
b)
såfremt den gældende lov i en territorial enhed i en stat med flere territoriale enheder
bestemmer, at loven i en anden territorial enhed af denne stat regulerer sikringsakt i form af
offentlig anmeldelse, optegnelse eller registrering, reguleres dette spørgsmål af loven i den
pågældende anden territoriale enhed.
3. En stat med flere territoriale enheder kan på tidspunktet for undertegnelsen, ratifikationen,
accepten, godkendelsen eller tiltrædelsen afgive en erklæring om, at hvis den lov, der skal
anvendes i henhold til artikel 5, er den gældende lov i denne stat med flere territoriale enheder
eller i en af dens territoriale enheder, skal de gældende lovvalgsregler i denne stat med flere
territoriale enheder fastlægge, hvorvidt materielle retsregler i denne stat med flere territoriale
enheder eller i en bestemt territorial enhed i denne stat finder anvendelse. En stat med flere
territoriale enheder, der afgiver en sådan erklæring, meddeler oplysninger om indholdet i
disse interne lovvalgsregler til Den internationale privatretlige Haagerkonferences permanente
kontor.
4. En stat med flere territoriale enheder kan til enhver tid afgive en erklæring om, at hvis den
lov, der skal anvendes i henhold til artikel 4, er den gældende lov i en af statens territoriale
enheder, skal den gældende lov i denne territoriale enhed kun finde anvendelse, hvis den
relevante mellemmand har et kontor i denne territoriale enhed, som opfylder betingelsen i
andet punktum i artikel 4, stk. 1. En sådan erklæring har ingen virkning for dispositioner
foretaget, før erklæringen får virkning.
Artikel 13
Ensartet fortolkning
Ved fortolkningen af denne konvention skal der tages hensyn til dens internationale karakter
og behovet for at fremme ensartet anvendelse.
Artikel 14
Undersøgelse af konventionens anvendelse i praksis
Generalsekretæren for Den internationale privatretlige Haagerkonference skal med jævne
mellemrum indkalde et særligt udvalg, der skal undersøge konventionens anvendelse i praksis
og overveje, hvorvidt det vil være ønskeligt at ændre den.
KAPITEL IV - OVERGANGSBESTEMMELSER
Artikel 15
Prioritetsforhold mellem rettigheder stiftet før og efter konventionen
I en kontraherende stat afgør den lov, der skal anvendes efter konventionen, hvorvidt en
persons rettighed over værdipapirer, der opbevares af en mellemmand, og som er stiftet efter
konventionens ikrafttræden for den stats vedkommende, ekstingverer eller har bedre prioritet
end en anden persons rettighed stiftet før konventionens ikrafttræden for pågældende stats
vedkommende.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 16
Kontoaftaler og værdipapirkonti fra før konventionen
1. Henvisninger i denne konvention til en kontoaftale omfatter kontoaftaler indgået før
konventionens ikrafttræden i henhold til artikel 19, stk. 1. Henvisninger i denne konvention til
en værdipapirkonto omfatter værdipapirkonti åbnet før konventionens ikrafttræden i henhold
til artikel 19, stk. 1.
2. Medmindre der i en kontoaftale udtrykkeligt henvises til denne konvention, skal
domstolene i en kontraherende stat ved anvendelsen af artikel 4, stk. 1, anvende denne artikels
stk. 3 og 4 på kontoaftaler indgået før konventionens ikrafttræden for den pågældende stats
vedkommende i henhold til artikel 19. En kontraherende stat kan på tidspunktet for
undertegnelsen, ratifikationen, accepten, godkendelsen eller tiltrædelsen afgive en erklæring
om, at dens domstole ikke skal anvende de nævnte stykker på kontoaftaler indgået efter
konventionens ikrafttræden i henhold til artikel 19, stk. 1, men før konventionens ikrafttræden
for den pågældende stats vedkommende i henhold til artikel 19, stk. 2. Hvis der er tale om en
kontraherende stat med flere territoriale enheder, kan den afgive en sådan erklæring for
enhver af dens territoriale enheder.
3. Enhver udtrykkelig bestemmelse i en kontoaftale, der i henhold til reglerne i den stat, hvis
lovgivning regulerer den pågældende aftale, måtte have den virkning at den gældende lov i en
bestemt stat eller i en bestemt territorial enhed i en stat med flere territoriale enheder finder
anvendelse på et forhold opstillet i artikel 2, stk. 1, skal medføre, at denne lov regulerer
samtlige forhold opregnet i artikel 2, stk. 1, forudsat at den relevante mellemmand på
tidspunktet for aftalens indgåelse havde et kontor i denne stat, som opfyldte betingelsen i
andet punktum i artikel 4, stk. 1. En kontraherende stat kan på tidspunktet for undertegnelsen,
ratifikationen, accepten, godkendelsen eller tiltrædelsen afgive en erklæring om, at dens
domstole ikke skal anvende nærværende stykke på en kontoaftale, som beskrevet i dette
stykke, hvori parterne udtrykkeligt har vedtaget, at værdipapirkontoen føres i en anden stat.
Hvis der er tale om en kontraherende stat med flere territoriale enheder, kan den afgive en
sådan erklæring for enhver af dens territoriale enheder.
4. Hvis parterne i en kontoaftale, bortset fra aftaler, som stk. 3 finder anvendelse på, har
vedtaget, at værdipapirkontoen føres i en bestemt stat eller territorial enhed i en stat med flere
territoriale enheder, er det gældende lov i denne stat eller i denne territoriale enhed, der skal
anvendes på samtlige forhold opregnet i artikel 2, stk. 1, forudsat at den relevante
mellemmand på tidspunktet for aftalens indgåelse havde et kontor i den stat, som opfyldte
betingelsen i andet punktum i artikel 4, stk. 1. En sådan aftale kan være udtrykkelig eller
fremgå stiltiende af kontraktbestemmelserne som helhed eller af de omgivende
omstændigheder.
KAPITEL V - AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
Artikel 17
Undertegnelse, ratifikation, accept, godkendelse eller tiltrædelse
1. Konventionen er åben for undertegnelse af alle stater.
2. Den skal ratificeres, accepteres eller godkendes af signatarstaterne.
3. Enhver stat, der ikke undertegner konventionen, kan til enhver tid tiltræde den.
4. Ratifikations-, accept-, godkendelses- eller tiltrædelsesinstrumenterne skal deponeres i
udenrigsministeriet i Kongeriget Nederlandene, som er konventionens depositar.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 18
Organisationer for regional økonomisk integration
1. En organisation for regional økonomisk integration, der består af suveræne stater, og som
har kompetence til at træffe afgørelse om bestemte emner omfattet af konventionen, kan
ligeledes undertegne, acceptere, godkende eller tiltræde konventionen. Organisationen for
regional økonomisk integration har i så fald samme rettigheder og forpligtelser som en
kontraherende stat, i det omfang den pågældende organisation har kompetence på de områder,
der reguleres af konventionen. Når antallet af kontraherende stater er relevant i denne
konvention, tæller organisationen for regional økonomisk integration ikke som en
kontraherende stat i tillæg til de af dens medlemsstater, der er kontraherende stater.
2. Organisationen for regional økonomisk integration meddeler på tidspunktet for
undertegnelsen, accepten, godkendelsen eller tiltrædelsen skriftligt depositaren om de emner,
omfattet af denne konvention, for hvilke organisationen har fået overdraget kompetence fra
dens medlemsstater. Organisationen for regional økonomisk integration underretter
øjeblikkeligt og skriftligt depositaren om eventuelle ændringer af den kompetencetildeling,
der er anført i den i dette stykke omhandlede meddelelse, samt om overdragelse af eventuelle
nye kompetenceområder.
3. Enhver henvisning i denne konvention til "kontraherende stat" eller "kontraherende stater"
gælder ligeledes en organisation for regional økonomisk integration, hvor konteksten måtte
kræve dette.
Artikel 19
Ikrafttræden
1. Konventionen træder i kraft den første dag i den måned, der følger efter udløbet af en
periode på tre måneder efter deponeringen af det tredje ratifikations-, accept-, godkendelses-
eller tiltrædelsesinstrument, der er nævnt i artikel 17.
2. Herefter skal konventionen træde i kraft:
a)
for hver stat eller organisation for regional økonomisk integration, som omhandlet i artikel
18, der på et senere tidspunkt ratificerer, accepterer, godkender eller tiltræder den, den første
dag i den måned, der følger efter udløbet af en periode på tre måneder efter deponeringen af
dens ratifikations-, accept-, godkendelses- eller tiltrædelsesinstrument
b)
for de territoriale enheder, som denne konvention gælder for i overensstemmelse med
artikel 20, stk. 1, den første dag i den måned, der følger efter udløbet af en periode på tre
måneder efter meddelelsen af den i nævnte artikel omhandlede erklæring.
Artikel 20
Stater med flere territoriale enheder
1. En stat med flere territoriale enheder kan på tidspunktet for undertegnelsen, ratifikationen,
accepten, godkendelsen eller tiltrædelsen afgive en erklæring om, at denne konvention gælder
samtlige statens territoriale enheder eller kun gælder en eller flere af disse.
2. Erklæringen skal udtrykkeligt nævne de territoriale enheder, som konventionen finder
anvendelse på.
3. Hvis en stat ikke afgiver nogen erklæring i henhold til stk. 1, finder konventionen
anvendelse i samtlige territoriale enheder i denne stat.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 21
Forbehold
Der accepteres ikke forbehold til konventionen.
Artikel 22
Erklæringer
Ved anvendelsen af artikel 1, stk. 5, artikel 12, stk. 3 og 4, artikel 16, stk. 2 og 3 og artikel 20,
gælder det, at:
a)
enhver erklæring meddeles skriftligt til depositaren
b)
enhver kontraherende stat til enhver tid kan ændre erklæringen ved at afgive en ny
erklæring
c)
enhver kontraherende stat til enhver tid kan trække en erklæring tilbage
d)
enhver erklæring, der afgives i forbindelse med undertegnelsen, ratifikationen, accepten,
godkendelsen eller tiltrædelsen, får virkning samtidigt med konventionens ikrafttræden for
den pågældende stat; enhver erklæring, der afgives efterfølgende, og enhver ny erklæring får
virkning på den første dag i den måned, der følger efter udløbet af en periode på tre måneder
efter datoen for depositarens meddelelse i henhold til artikel 24
e)
tilbagetrækning af en erklæring får virkning den første dag i den måned, der følger efter
udløbet af en periode på seks måneder efter datoen for depositarens meddelelse i henhold til
artikel 24.
Artikel 23
Opsigelse
1. En kontraherende stat kan opsige denne konvention ved en skriftlig meddelelse til
depositaren. Opsigelsen kan begrænses til en eller flere af en stats territoriale enheder, som er
omfattet af konventionen.
2. Opsigelsen får virkning den første dag i den måned, der følger efter udløbet af en periode
på tolv måneder efter datoen for depositarens modtagelse af meddelelsen. Når der i
meddelelsen er angivet en længere opsigelsesperiode, får opsigelsen virkning efter udløbet af
den pågældende længere periode efter datoen for depositarens modtagelse af meddelelsen.
Artikel 24
Depositarens meddelelser
Depositaren skal meddele medlemsstaterne af Den internationale privatretlige
Haagerkonference, de øvrige stater og organisationer for regional økonomisk integration, som
har undertegnet, ratificeret, accepteret, godkendt eller tiltrådt i overensstemmelse med artikel
17 og 18, om følgende:
a)
de i artikel 17 og 18 omhandlede undertegnelser, ratifikationer, accepter, godkendelser og
tiltrædelser
b)
datoen for konventionens ikrafttræden efter artikel 19
c)
erklæringer og tilbagetrækninger af erklæringer omhandlet i artikel 22
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
d)
de i artikel 18, stk. 2, omhandlede meddelelser
e)
de i artikel 23 omhandlede opsigelser.
Til bekræftelse heraf har de undertegnede, der er behørigt bemyndigede hertil, undertegnet
denne konvention.
Udfærdiget i Haag, den ... . ... 20.., på engelsk og fransk, idet begge tekster har samme
gyldighed, i et eksemplar, som skal deponeres i Kongeriget Nederlandenes regerings arkiv, og
hvoraf en bekræftet genpart vil blive fremsendt ad diplomatisk vej til hver af de stater, som
var medlem af Den internationale privatretlige Haagerkonference på tidspunktet for dens
19. samling, samt til hver af de øvrige stater, som deltog i denne samling
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444582_0019.png
BILAG II
Erklæring vedrørende Det Europæiske Fællesskabs kompetence på de områder, der
reguleres af Haagerkonventionen af 13. december 2002 om, hvilken lov der skal
anvendes på visse rettigheder over værdipapirer, der opbevares af en mellemmand
1. Det hedder i Haagerkonventionens artikel 18, stk. 1, at en organisation for regional
økonomisk integration, der består af suveræne stater, og som har kompetence til at træffe
afgørelse om bestemte emner omfattet af konventionen, kan blive part i konventionen.
2. Følgende stater er i øjeblikket medlemmer af Det Europæiske Fællesskab: Kongeriget
Belgien, Kongeriget Danmark, Forbundsrepublikken Tyskland, Den Hellenske Republik,
Kongeriget Spanien, Den Franske Republik, Irland, Den Italienske Republik,
Storhertugdømmet Luxembourg, Kongeriget Nederlandene, Republikken Østrig, Den
Portugisiske Republik, Republikken Finland, Kongeriget Sverige og Det Forenede Kongerige
Storbritannien og Nordirland. Fra og med den 1. maj 2004 bliver følgende stater medlemmer
af Det Europæiske Fællesskab: Republikken Cypern, Den Tjekkiske Republik, Republikken
Estland, Republikken Ungarn, Republikken Letland, Republikken Litauen, Republikken
Malta, Republikken Polen, Den Slovakiske Republik og Republikken Slovenien.
3. Denne erklæring gælder ikke de af medlemsstaternes territorier, hvor traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab ikke finder anvendelse, og den er uden betydning for
love eller beslutninger, som medlemsstaterne vedtager i henhold til konventionen på disse
territoriers vegne eller i deres interesse.
4. Det Europæiske Fællesskab har i henhold til EF-traktaten kompetence til at vedtage
generelle og specifikke foranstaltninger for at ensarte medlemsstaternes regler om lovvalg på
forskellige områder. For så vidt angår de områder, der er omfattet af konventionen, har
Fællesskabet allerede udøvet denne kompetence med vedtagelsen af fællesskabsdirektiver så
som direktivet om endelig afregnning
3
og direktivet om sikkerhedsstillelse
4
, som indeholder
bestemmelser om fastlæggelse af, hvilken lov der skal anvendes på en værdipapirkonto. På
dette område påhviler det således Fællesskabet at indgå eksterne aftaler med tredjelande eller
kompetente organisationer.
5. Den kompetence, som medlemsstaterne har overført til Fællesskabet i medfør af EF-
traktaten, vil i kraft af sin natur formentlig undergå en løbende udvikling. Inden for rammerne
af traktaten kan de kompetente institutioner træffe afgørelser, der fastlægger omfanget af Det
Europæiske Fællesskabs kompetence. Det Europæiske Fællesskab forbeholder sig derfor ret
til at ændre denne erklæring i overensstemmelse hermed, uden at dette dog er en forudsætning
for udøvelsen af dets kompetence på de områder, der reguleres af Haagerkonventionen.
3
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/26/EF af 19. maj 1998 om endelig afregning i
betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer, EFT L 166 af 11.6.1998, s. 4.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/47/EF af 6. juni 2002 om aftaler om finansiel
sikkerhedsstillelse, EFT L 168 af 27.6.2002, s. 43.
19