Europaudvalget 2003
KOM (2003) 0819
Offentligt
1444617_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 23.12.2003
KOM(2003) 819 endelig
2003/0327 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om foranstaltninger til genopretning af tungebestandene i den vestlige del af Den
Engelske Kanal og i Biscayabugten
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444617_0002.png
BEGRUNDELSE
Ved dette forslag indføres der foranstaltninger for genopretning af tungebestandene i den
vestlige del af Den Engelske Kanal og Biscayabugten i forlængelse af Kommissionens og
Rådets erklæring om flerårige planer på rådsmødet i december 2002 (SN 107/02, s. 6).
Forslaget tager også udgangspunkt i artikel 5 i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om
bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik,
som vedrører genopretningsplaner for fiskerier efter bestande uden for sikre biologiske
grænser.
Dette forslag omfatter to tungebestande, nemlig bestanden i den vestlige del af Den Engelske
Kanal (ICES-afsnit VII e) og bestanden i Biscayabugten (ICES-afsnit VIII a og b). Selv om
de lever i forskellige områder, men har fælles træk, der gør det logisk at inkludere dem i den
samme tekst. Formålet med denne genopretningsplan er at sikre, at bestandene genoprettes til
et niveau, der ligger inden for sikre biologiske grænser, inden for en periode på fem til ti år.
Forslaget er opdelt i fem kapitler:
I
kapitel I
fastsættes det, hvilke bestande der er omfattet af forslaget, ligesom der fastsættes
kriterier for opfyldelsen af planens mål, således at Rådet efter forslag fra Kommissionen
træffer beslutning om at ophæve planen, når bestandene baseret på en udtalelse fra Den
Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri kan anses for at befinde sig
inden for sikre biologiske grænser.
I
kapitel II
fastsættes det for hver tungebestand, hvor stor fiskeridødeligheden højst må være
for at sikre, at de genoprettes inden for den fastlagte periode. De samlede tilladte
fangstmængder vil derpå blive beregnet på grundlag heraf.
Bestanden i Biscayabugten er sandsynligvis på omkring 10 000 t, og den er gået tilbage med
en tredjedel siden 1995. Fiskeridødeligheden har siden 1997 ligget over F
lim
, som er den
fiskeridødelighed, ved hvilken det skønnes, at bestanden kan bryde sammen. Bestanden i den
vestlige del af Den Engelske Kanal er gået tilbage siden 1980 og vurderes i 2003 til at være
nede på det hidtil laveste niveau, sandsynligvis omkring 2 000 t. Fiskeridødeligheden har
siden 1982 for det meste ligget over F
lim
.
Videnskabsmændene har anført, at den anslåede relative udvikling i bestandsstørrelserne er
meget præcis, men at overslagene over de absolutte bestandsstørrelser er meget usikre.
Videnskabsmændene har derfor anbefalet, at der ikke anvendes biomassereferencepunkter
som mål for genopretningen, og har i stedet foreslået, at målene for genopretningen udtrykkes
i fiskeridødelighed. Referencepunktet for fiskeridødelighed F
0.1,
som er baseret på kriterier for
udbyttet pr. rekrut og derfor ikke påvirkes af ændringer i de absolutte overslag over
bestandsstørrelse, er blevet valgt som genopretningsgrænse. F
0.1
er tilstrækkeligt lavt til, at
det, hvis det opnås, resulterer i en stor sandsynlighed for genopretning. Den tilstræbte
fiskeridødelighed skal efter planen opnås ved, at fiskeridødeligheden gradvis nedsættes, og at
TAC'erne fastsættes i overensstemmelse hermed, således at der sandsynligvis kan opnås en
genopretning i løbet af den samme periode som den, der blev foreslået for genopretningen af
torskebestandene, nemlig fem til ti år. Under alle omstændigheder er F
0.1
en grænse, ikke et
mål. Det betyder, at der kan opnås en genopretning, og at genopretningsplanen kan afløses af
en forvaltningsplan, når de pågældende bestande anses for at befinde sig inden for sikre
biologiske grænser, uanset om grænsen F
0.1
er nået eller ej.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444617_0003.png
Langtidsudbyttet pr. rekrut ved fiskeri på F
0.1
ligger tæt på maksimumsudbyttet, og selv om
nedsættelsen af fiskeridødeligheden hen imod F
0.1
vil resultere i en nedgang i udbyttet på kort
sigt, forventes udbyttet at stige på mellemlang til lang sigt.
I kapitlet fastsættes der også nærmere enkeltheder om princippet om, at den største årlige
ændring, det være sig i op- eller nedadgående retning, af en TAC fra det ene år til det andet
ikke må overstige 15 % efter det første år af en genopretningsplans gennemførelse. Det første
år øges disse grænser til 25 % for at muliggøre en eventuel større genopretning i første fase.
Kapitel III
indeholder Kommissionens forslag til forvaltning af en ordning for begrænsning
af fiskeriindsatsen - dvs. begrænsning af den tid de pågældende fiskerfartøjer må fiske, så den
kommer til at svare til TAC'erne. Ordningen er den samme som den, der er foreslået i planen
for genopretning af torskebestandene, og indebærer, at medlemsstaterne kan være fleksible i
forvaltningen og fordelingen af fiskeriindsatsen til de enkelte fiskerfartøjer.
Disse tungebestande forekommer imidlertid også i det område, der er omfattet af forslaget til
genopretning af den nordlige kulmulebestand, og de foranstaltninger til begrænsning af
fiskeriindsatsen, der er foreslået for kulmule, kan derfor bidrage til genopretning af
tungebestandene. For at undgå, at forvaltningssystemerne bliver for komplicerede, kommer
forvaltningen af fiskeriindsatsen for tunges vedkommende kun til at omfatte de fartøjer, der
fisker efter tunge og har landet mere tunge end kulmule. Fartøjer, der har landet mere kulmule
end tunge, vil være omfattet af indsatsordningen for kulmule.
Kort fortalt fungerer ordningen således:
·
først beregnes den samlede fiskeriindsats i løbet af en treårig referenceperiode for alle
fartøjer, der fisker efter tunge, og som ikke er omfattet af planen for den nordlige
kulmulebestand
·
derpå beregnes det, hvor meget fiskeriindsatsen skal nedsættes i forhold til indsatsen i
referenceperioden for at svare til den valgte TAC, og den fordeles så på medlemsstaterne i
forhold til hver medlemsstats andel af de samlede landinger af tunge og under hensyntagen
til forskelle i fangstmulighederne.
Denne indsatsbegrænsning, udtrykt i kW-dage, fordeles så af medlemsstaterne på deres
fartøjer inden for - men ikke mellem - de geografiske områder, hvor de respektive
tungebestande forekommer. kW-dagene kan i fuldt omfang overføres mellem disse fartøjer og
kan anvendes hele året.
Kapitel IV
indeholder foranstaltninger til forbedret overvågning, inspektion og kontrol af
fartøjer, der er omfattet af indsatsforvaltningsordningen. I disse foranstaltninger indgår der
nærmere bestemmelser om forudgående meddelelse, om krav om landing af tunge i bestemte
havne og om stuvnings- og transportforhold.
Denne forordning indeholder ingen tekniske bevarelsesforanstaltninger. En række tekniske
foranstaltninger, der skal medvirke til genopretning af tungebestandene, er allerede blevet
iværksat ved Rådets forordning (EF) nr. 850/98. Der foretages for øjeblikket en yderligere
evaluering af tekniske bevarelsesforanstaltningers betydning for genopretningen af
tungebestandene, og der vil eventuelt blive foreslået yderligere foranstaltninger på et senere
tidspunkt.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444617_0004.png
Kapitel V -
Afsluttende bestemmelser
Den socioøkonomiske virkning af gennemførelsen af dette forslag vil blive taget op som led i
handlingsplanen til afhjælpning af de sociale, økonomiske og regionale konsekvenser af
omstruktureringen af fiskeriet i EU (KOM (2002) 600 endelig). I handlingsplanen fastslås det,
at det er vanskeligt at vurdere, hvilke virkninger de flerårige forvaltningsplaner må forventes
at få, og at medlemsstaterne bør indsamle yderligere data med henblik på en sådan vurdering.
Rådet anmodes om at vedtage dette forslag snarest muligt for at give fiskerne mulighed for at
planlægge deres aktiviteter i næste fangstår.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444617_0005.png
2003/0327 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om foranstaltninger til genopretning af tungebestandene i den vestlige del af Den
Engelske Kanal og i Biscayabugten
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 37,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Nylig videnskabelig rådgivning fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES)
har vist, at fiskeridødeligheden for tungebestandene i ICES-afsnit VII e og VIII a og b
har været så stor, at mængden af kønsmodne fisk i havet er blevet reduceret så meget,
at disse bestande måske ikke længere er i stand til genopbygge sig selv ved formering,
og at bestandene derfor er truet af sammenbrud.
Det er nødvendigt at træffe foranstaltninger til opstilling af flerårige planer for
genopretning af disse bestande i overensstemmelse med artikel 5 i Rådets forordning
(EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af
fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik
3
.
Formålet med planerne er at genopbygge disse bestande til et niveau, der ligger inden
for sikre biologiske grænser, inden for fem til ti år.
Målet bør anses for at være nået, når de pågældende bestande baseret på en udtalelse
fra Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) anses
for at være inden for sikre biologiske grænser.
Tallene for bestandenes absolutte størrelse ifølge STECF's og ICES' vurdering er for
usikre til, at de kan anvendes som mål for genopretningen, og målene bør udtrykkes i
fiskeridødelighed.
For at nå dette mål må fiskeridødeligheden styres, så der kan skabes stor
sandsynlighed for, at den nedsættes fra år til år.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
1
2
3
EUT C … af …, s. ….
EUT C … af …, s. ….
EFT L 358 af 31.12.2002, s. 59.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444617_0006.png
(7)
Fiskeridødeligheden kan styres ved, at der indføres en passende metode til fastsættelse
af størrelsen af de samlede tilladte fangstmængder (TAC'er) for de pågældende
bestande og en ordning, hvorved fiskeriindsatsen i forbindelse med disse bestande
begrænses så meget, at det er usandsynligt, at TAC'erne overskrides.
Efter genopretningen bør Rådet på forslag af Kommissionen træffe beslutning om
opfølgningsforanstaltninger i overensstemmelse med artikel 6 i forordning (EF) nr.
2371/2002.
Der kræves kontrolforanstaltninger som supplement til kontrolforanstaltningerne i
Rådets forordning (EØF) nr. 2847/93 af 12. oktober 1993 om indførelse af en
kontrolordning under den fælles fiskeripolitik
4
for at sikre, at foranstaltningerne i
nærværende forordning overholdes -
(8)
(9)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
KAPITEL I
EMNE OG FORMÅL
Artikel 1
Emne
Ved denne forordning opstilles der en genopretningsplan for følgende tungebestande (i det
følgende benævnt "de pågældende tungebestande"):
a)
b)
tunge i afsnit VII e som afgrænset af Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES)
tunge i afsnit VIII a og b som afgrænset af ICES.
Artikel 2
Genopretningsplanens mål
Genopretningsplanen har til formål at genoprette de pågældende tungebestande, så de
kommer til at befinde sig inden for sikre biologiske grænser.
Artikel 3
Vurdering af genopretningsforanstaltningerne
1.
På grundlag af rådgivning fra ICES og Den Videnskabelige, Tekniske og
Økonomiske
Komité
for
Fiskeri
(STECF)
vurderer
Kommissionen
genopretningsforanstaltningernes indvirkning på de pågældende tungebestande og på
4
EFT L 261 af 20.10.1993, s. 1. Forordningen er senest ændret ved forordning (EF) nr. 806/2003 (EUT L
122 af 16.5.2003, s. 1).
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fiskeriet efter disse bestande i det andet år for denne forordnings anvendelse og i
hvert af de følgende år.
2.
Hvis Kommissionen på grundlag af den årlige vurdering fastslår, at målet i henhold
til artikel 2 er nået for en af de pågældende tungebestande, træffer Rådet med
kvalificeret flertal på forslag af Kommissionen beslutning om for den pågældende
bestand at udskifte den genopretningsplan, der er fastsat i denne forordning, med en
forvaltningsplan i overensstemmelse med artikel 6 i forordning (EF) nr. 2371/2002.
Hvis Kommissionen på grundlag af den årlige vurdering fastslår, at en af de
pågældende tungebestande ikke viser tilfredsstillende tegn på genopretning, træffer
Rådet med kvalificeret flertal på forslag af Kommissionen beslutning om
supplerende og/eller alternative foranstaltninger til sikring af genopretningen af den
pågældende bestand.
3.
KAPITEL II
Samlede tilladte fangstmængder
Artikel 4
Fastsættelse af samlede tilladte fangstmængder (TAC'er)
1.
2.
Rådet fastsætter hvert år med kvalificeret flertal på grundlag af et forslag fra
Kommissionen en TAC for det følgende år.
TAC'en for de pågældende tungebestande fastsættes i henhold til artikel 5.
Artikel 5
Proceduren for fastsættelse af TAC'er for de pågældende tungebestande
1.
Hvis STECF ud fra den seneste ICES-rapport har anslået fiskeridødeligheden for en
af de pågældende tungebestande til over 0,14 pr. år, må TAC'en for denne bestand
ikke overstige en fangstmængde, der efter en videnskabelig vurdering foretaget af
STECF ud fra den seneste ICES-rapport vil resultere i en nedsættelse på:
a)
20 % af fiskeridødeligheden i året for TAC'ens anvendelse i forhold til den
fiskeridødelighed, der blev anslået for det foregående år for tungebestanden i
afsnit VII e
35 % af fiskeridødeligheden i året for TAC'ens anvendelse i forhold til den
fiskeridødelighed, der blev anslået for det foregående år for tungebestanden i
afsnit VIII a og b.
b)
2.
Hvis STECF ud fra den seneste ICES-rapport har anslået fiskeridødeligheden for en
af de pågældende tungebestande til højst 0,14 pr. år, fastsættes TAC'en for denne
bestand til en fangstmængde, der efter en videnskabelig vurdering foretaget af
STECF ud fra den seneste ICES-rapport vil resultere i en fiskeridødelighed på:
a)
0,11 pr. år i året for TAC'ens anvendelse for tungebestanden i afsnit VII e
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b)
0,09 pr. år i året for TAC'ens anvendelse for tungebestanden i afsnit VIII a og
b.
Artikel 6
Begrænsninger af udsvinget i TAC'er
1.
I det første år af denne forordnings anvendelse gælder følgende regler:
a)
hvis anvendelsen af artikel 5 medfører en TAC, der ligger mere end 25 % over
TAC'en for det foregående år, vedtager Rådet en TAC, som højst ligger 25 %
over TAC'en for det pågældende år
hvis anvendelsen af artikel 5 medfører en TAC, der ligger mere end 25 %
under TAC'en for det foregående år, vedtager Rådet en TAC, som højst ligger
25 % under TAC'en for det pågældende år.
b)
2.
Fra det andet år af denne forordnings anvendelse gælder følgende regler:
a)
hvis anvendelsen af artikel 5 medfører en TAC, der ligger mere end 15 % over
TAC'en for det foregående år, vedtager Rådet en TAC, som højst ligger 15 %
over TAC'en for det pågældende år
hvis anvendelsen af artikel 5 medfører en TAC, der ligger mere end 15 %
under TAC'en for det foregående år, vedtager Rådet en TAC, som højst ligger
15 % under TAC'en for det pågældende år.
b)
KAPITEL III
Begrænsning af fiskeriindsatsen
Artikel 7
Fastsættelse af det maksimalt tilladte antal kW-dage
Rådet træffer med kvalificeret flertal på forslag af Kommissionen beslutning om det
maksimalt tilladte antal kW-dage, som ikke må overstige det antal kW-dage, der er beregnet
efter bilaget for grupper af fiskerfartøjer fra hver medlemsstat, der fisker efter de pågældende
tungebestande det følgende år.
Artikel 8
Oprettelse af en database og databasens sammensætning
1.
Hver medlemsstat opretter en database, som for hvert af de geografiske områder, der
er nævnt i artikel 1, for hvert år i den i stk. 2 nævnte referenceperiode og for hvert
fartøj, der fører medlemsstatens flag og er registreret i EF, og som i den pågældende
periode har landet tunge og kulmule, uanset mængde, skal indeholde følgende
oplysninger:
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444617_0009.png
a)
b)
c)
d)
e)
f)
2.
fartøjets navn og nationale registreringsnummer
fartøjets maskineffekt i kW målt efter Rådets forordning (EØF) nr. 2930/86
5
antal dage ude af havn, jf. artikel 12
den landede mængde tunge i tons
den landede mængde kulmule i tons
antal kW-dage beregnet som produkt af antal dage ude af havn og
maskineffekten i kW.
Databasen skal være oprettet senest:
a)
b)
den 31. januar 2004, for så vidt angår den treårige referenceperiode 2001, 2002
og 2003
den 15. juli hvert år efter 2004, for så vidt angår den foregående treårige
referenceperiode.
3.
Databasen skal meddeles til Kommissionen i skriftlig og elektronisk form senest den
15. februar 2004, for så vidt angår referenceperioden i stk. 2, litra a), og senest den
31. juli i det pågældende år, for så vidt angår referenceperioden i stk. 2, litra b).
Artikel 9
Beregninger, der skal foretages af medlemsstaterne
1.
Hver medlemsstat beregner følgende størrelser:
a)
b)
det gennemsnitlige antal kW-dage for referenceperioden for hvert fartøj i den
database, der er omhandlet i artikel 8
det samlede gennemsnitlige antal kW-dage for fartøjerne i den database, der er
omhandlet i artikel 8, dvs. summen af de gennemsnitlige kW-dage beregnet i
henhold til litra a) for de fartøjer, der i referenceperioden og ifølge dataene i
databasen har landet mere tunge end kulmule beregnet efter vægt.
2.
Medlemsstaterne sørger for, at beregningerne efter stk. 1, litra a), om nødvendigt
justeres for at tage højde for eventuelle begrænsninger af fiskeriindsatsen i henhold
til Rådets beslutning 97/413/EF.
6
Resultatet af beregningerne skal meddeles Kommissionen inden udløbet af de frister,
der er fastsat i artikel 8, stk. 3.
3.
5
6
EFT L 274 af 25.9.1986, s. 1.
EFT L 175 af 3.7.1997, s. 27.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 10
Tildeling af kW-dage
1.
For hvert geografisk område, der er nævnt i artikel 1, beslutter hver medlemsstat
hvert år, hvordan det maksimalt tilladte antal kW-dage skal fordeles mellem de
fartøjer, der fører dens flag og er registreret i EF.
Overførsel af kW-dage mellem de geografiske områder, der er nævnt i artikel 1, er
forbudt.
2.
Artikel 11
Fartøjsliste
1.
Senest to måneder efter Rådets beslutning som omhandlet i artikel 7 sender hver
medlemsstat for hvert af de geografiske områder, der er nævnt i artikel 1,
Kommissionen en liste med navn og nationalt registreringsnummer på de fartøjer,
der har fået tildelt kW-dage.
Fartøjer, der allerede står på den liste, der er fastsat i artikel 11 i forordning (EF) nr.
XXXX/2003 [genopretningsplan for nordlig kulmule], må ikke opføres på den i stk.
1 nævnte liste.
Indtil en medlemsstat sender Kommissionen lister i henhold til stk. 1, gælder den
senest fremsendte liste fortsat.
Hvis der ikke er tidligere er fremsendt sådanne lister til Kommissionen, anses listen
for at omfatte de fartøjer, hvis navne og nationale registreringsnumre er optaget i den
i artikel 8 omhandlede database for den seneste referenceperiode, og som har landet
mere tunge end kulmule i referenceperioden.
Artikel 12
Dage ude af havn
1.
De kW-dage, der er tildelt et individuelt fartøj, omregnes til det dertil svarende antal
dage ude af havn ved at dividere kW-dagene med fartøjets maskineffekt i kW og
lægge 0,5 til dette resultat, idet der i den herved opnåede værdi ses bort fra decimaler
og brøkdele.
Ved en dag ude af havn forstås enhver sammenhængende periode på 24 timer fra
tidspunktet for indsejling i et geografisk område som omhandlet i artikel 1 eller
enhver del af en sådan periode.
2.
3.
2.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444617_0011.png
Artikel 13
Medlemsstaternes forpligtelser
Medlemsstaterne sørger for, at ethvert fartøj, der er opført på den liste, som er omhandlet i
artikel 11, ikke er ude af havn og befinder sig i et af de geografiske områder, der er nævnt i
artikel 1, i mere end det antal dage, der er beregnet efter artikel 12.
Artikel 14
Forbud mod landing og omladning
1.
For fartøjer, der ikke er opført på listen omhandlet i artikel 11 eller på listen i
henhold til artikel [X] i forordning (EF) nr. XXXX/2003 [genopretningsplan for
nordlig kulmule] er det forbudt at lande eller omlade kulmule, glashvarre, havtaske,
rødspætte eller tunge, der er fanget i et af de geografiske områder, som er nævnt i
artikel 1, og sådanne fartøjer må heller ikke lande eller omlade jomfruhummer, der er
fanget i disse områder, medmindre den er fanget med tejner.
Indtil en medlemsstat har oprettet en database og meddelt den til Kommissionen i
overensstemmelse med artikel 8, er det for alle fartøjer fra den pågældende
medlemsstat forbudt at lande kulmule, rødspætte, jomfruhummer og tunge, der er
fanget i et af de geografiske områder, som er nævnt i artikel 1.
2.
KAPITEL IV
Kontrol, inspektion og overvågning
Artikel 15
Meddelelser om fiskeriindsats
Uanset artikel 19a i forordning (EØF) nr. 2847/93 gælder artikel 19b, 19c, 19d, 19e og 19j i
sidstnævnte forordning for fartøjer, der er optaget i den i artikel 8 omhandlede database, og
som driver fiskeri i de geografiske områder, der er nævnt i artikel 1.
Artikel 16
Tolerancemargen
Uanset artikel 5, stk. 2, i Kommissionens forordning (EØF) nr. 2807/83 af 22. september
1983 om nærmere bestemmelser for registrering af oplysninger om medlemsstaternes
fangster
7
er den tilladte tolerancemargen ved vurdering af ombordværende mængder i kg 5 %
af mængden anført i logbogen.
7
EFT L 276 af 10.10.1983, s. 1.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 17
Vejning af landinger
Medlemsstaternes myndigheder sørger for, at enhver mængde tunge på over 50 kg, der er
fanget i et af de områder, som er nævnt i artikel 1, vejes på vægte i en auktionshal inden salg.
Artikel 18
Separat stuvning af tunge
1.
2.
På EF-fartøjer er det forbudt at opbevare tunge om bord, uanset mængde, i
individuelle beholdere blandet med andre arter af marine organismer.
Førere af EF-fiskerfartøjer skal yde medlemsstaternes inspektører den bistand, der er
nødvendig, for at de kan krydstjekke de mængder tunge, der er anført i logbogen,
med de ombordværende tungefangster.
Artikel 19
Transport af tunge
1.
En medlemsstats myndigheder kan kræve, at enhver mængde tunge på over 50 kg,
der er fanget i de geografiske områder, som er nævnt i artikel 1, og hvis første
landing finder sted i den pågældende medlemsstat, vejes, inden den transporteres til
et andet sted fra den første landingshavn.
Uanset artikel 13 i forordning (EØF) nr. 2847/93 skal mængder tunge på over 50 kg,
der transporteres til et andet sted end landings- eller importstedet, ledsages af en kopi
af en af de opgørelser over de transporterede tungemængderne, der er omhandlet i
artikel 8, stk. 1, i forordning (EF) nr. 2847/93. Undtagelsen i henhold til artikel 13,
stk. 4, litra b), i forordning (EF) nr. 2847/93 finder ikke anvendelse.
Artikel 20
Det særlige kontrolprogram
Uanset artikel 34c, stk. 1, i forordning (EØF) nr. 2847/93 kan det særlige kontrolprogram for
de pågældende tungebestande løbe i over to år.
2.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL V
Afsluttende bestemmelser
Artikel 21
Ikrafttrædelse
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444617_0014.png
BILAG
Det er Kommissionen, der er ansvarlig for at foretage de beregninger, som er beskrevet i dette
bilag.
Beregning af det maksimalt tilladte antal kW-dage for hver medlemsstat i
hvert geografisk område
Del 1: Forventet fiskeridødelighed ved en bestemt TAC
Den forventede fiskeridødelighed ved en bestemt TAC for det følgende år er lig med den
værdi, der fremkommer ved opfiskning af denne TAC som anført i eller udledt af den seneste
ICES-rapport. Denne værdi benævnes i det følgende "F
tac
".
Del 2: Beregning af den gennemsnitlige fiskeridødelighed i referenceperioden
Værdierne for den samlede internationale fiskeridødelighed som anført i den seneste ICES-
rapport for hvert af det tre år i referenceperioden adderes, og resultatet divideres med tre.
Denne værdi benævnes i det følgende "F
ref
".
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444617_0015.png
Del 3: Beregning af det maksimalt tilladte antal kW-dage for hver medlemsstat
8
a) De enkelte medlemsstaters andel af landingerne af tunge i referenceperioden beregnes
således:
i) For hvert af de tre år i referenceperioden og under anvendelse af landingsdataene i den
seneste ICES-rapport eller, hvis sådanne data ikke foreligger, dataene fra en medlemsstats
database, jf. artikel 9, divideres den samlede mængde tunge landet af hver medlemsstat med
den samlede mængde tunge landet af alle medlemsstater.
ii) For hver medlemsstat adderes de mængder, der er beregnet i nr. i), og den fremkomne
mængde divideres med tre.
b) Kvadratet af hver af de værdier, der er fremkommet i litra a), nr. ii), beregnes.
c) Hver af de værdier, der er beregnet i litra b), multipliceres med F
ref
som beregnet i del 2.
d) De i litra c) beregnede værdier for hver medlemsstat divideres med medlemsstatens kW-
dage som beregnet efter artikel 9, stk. 1, litra b).
e) De i litra d) beregnede værdier adderes.
8
Ved beregningerne i del 3 i dette bilag opnås værdierne for det maksimalt tilladte antal kW-dage for
hver medlemsstat i forhold til, hvor stor en andel af den tunge, der er landet i referenceperioden, hver
medlemsstat tegner sig for.
Det første trin i disse beregninger er at vurdere den samlede justering af kW-dagene for alle
medlemsstater i referenceperioden for at sikre, at det fastsatte antal kW-dage til opfiskning af TAC'en
og dermed fiskeridødeligheden i forbindelse med TAC'en ikke overskrides.
Denne samlede justering (K) beregnes ved hjælp af følgende ligning:
K= (F
tac
–F
ref
) /
S
ms
(F
ref
x P²
ref,ms
/D
ref,ms
)
hvor:
F
tac
er den i del 1 beregnede fiskeridødelighed, der kræves for at opfiske TAC'en
F
ref
er fiskeridødeligheden i referenceperioden som beregnet i del 2
P
ref,ms
er den andel af samtlige medlemsstaters landinger af tunge, som en individuel medlemsstat tegner
sig for i referenceperioden
P
2ref,ms
er kvadratet af P
ref,ms
.
D
ref,ms
er det gennemsnitlige antal kW-dage, som en medlemsstat i referenceperioden har brugt pr. år,
beregnet af medlemsstaterne efter artikel 10, stk. 1, litra b)
K er den samlede nedsættelse af antallet af kW-dage for alle medlemsstater
I litra a) beregnes værdien P
ref,ms
for hver medlemsstat.
I litra b) beregnes værdien P
2ref,ms
for hver medlemsstat.
I litra c) beregnes værdien F
ref
x P
2ref,ms
for hver medlemsstat.
I litra d) beregnes værdien F
ref
x P
2ref,ms
/D
ref,ms
for hver medlemsstat.
I litra e) adderes de værdier for hver medlemsstat, der er fremkommet i litra d), og som er angivet med
summationstegnet (S
ms
) i ligningen ovenfor.
I litra f) divideres forskellen mellem F
tac
og F
ref
med værdien, der er fremkommet i litra e). Herved
fremkommer værdien K i ligningen ovenfor, som er den samlede justering af antallet af kW-dage i
forhold til antallet af kW-dage i referenceperioden, der kræves for at sikre, at F
tac
ikke overskrides.
Det næste trin er at fordele den samlede justering på medlemsstaterne efter den andel af samtlige
medlemsstaters landinger af tunge, som de enkelte medlemsstater tegnede sig for i referenceperioden.
I litra g) fordeles denne samlede justering mellem medlemsstaterne i forhold til den andel af samtlige
medlemsstaters landinger af tunge, som de enkelte medlemsstater tegnede sig for i referenceperioden
(disse andele blev beregnet i litra a)).
I litra h) justeres hver medlemsstats antal kW-dage med den i litra g) beregnede værdi, så der for hver
medlemsstat opnås det maksimalt tilladte antal kW-dage, og det sikres, at F
tac
og dermed selve TAC'en
ikke overskrides.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
f) Værdien af F
tac
som opnået i del 1 minus F
ref
som beregnet i del 2 divideres med værdien
beregnet i litra e).
g) Værdien som beregnet i litra f) multipliceres med værdien for hver medlemsstat som
beregnet i litra a), nr. ii).
h) De enkelte værdier som beregnet i litra g) adderes med det antal kW-dage, som hver
medlemsstat har beregnet efter artikel 9, stk. 1, litra b).
Del 4: Sammenholdelse af indsatstildeling med tidligere indsatsbegrænsninger som led i
de flerårige udviklingsprogrammer (FUP'er)
For medlemsstater, der har forvaltet visse fartøjskategorier ved hjælp af indsatsbegrænsninger
som led i FUP'erne, vil disse begrænsninger og de fartøjer, de omfattede, blive sammenholdt
med de nye begrænsninger og fartøjer i henhold til denne forordning. De nye begrænsninger
må højst være lig med de tidligere.
16