Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2532
Offentligt
1453447_0001.png
13098/03 (Presse 291)
(OR. en)
2532. samling i Rådet
- ALMINDELIGE ANLIGGENDER* -
den 13. oktober 2003 i Luxembourg
Formand:
Franco FRATTINI
Den Italienske Republiks udenrigsminister
*
2533. samling vedrørende eksterne forbindelser er omhandlet i en separat pressemeddelelse
(dok. 13099/03 Presse 292)
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
13098/03 (Presse 291)
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 60 83 – 32 2 285 82 39 – 32 285 63 19
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453447_0002.png
13.X.2003
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 3
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STATUS OVER ARBEJDET I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER ........................................ 5
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE DEN 16.-17. OKTOBER .................... 6
STATUT FOR EUROPA-PARLAMENTETS MEDLEMMER......................................................... 7
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
GENERELLE ANLIGGENDER
Udvidelsen - Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning -
Rådets konklusioner
..........................................................I
EKSTERNE FORBINDELSER
Kina - Rådets konklusioner ......................................................................................................................................I
Eritrea -
Rådets konklusioner
................................................................................................................................ III
Angola -
Rådets konklusioner................................................................................................................................
IV
Tadsjikistan - Partnerskabs- og samarbejdsaftale.................................................................................................. VI
Forbindelserne med Rusland - Møde i samarbejdsudvalget den 20. oktober ........................................................ VI
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Krisestyringsøvelse 2004......................................................................................................................................VII
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13098/03 (Presse 291)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453447_0003.png
13.X.2003
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jan DE BOCK
Danmark:
Per Stig MØLLER
Tyskland:
Joschka FISCHER
Grækenland:
Anastasios GIANNITSIS
Spanien:
Ana PALACIO
Frankrig:
Dominique de VILLEPIN
Irland:
Dick ROCHE
Italien:
Franco FRATTINI
Roberto ANTONIONE
Luxembourg:
Lydie POLFER
Nederlandene:
J. G. de HOOP SCHEFFER
Atzo NOCOLAÏ
Østrig:
Benita FERRERO-WALDNER
Portugal:
Teresa GOUVEIA
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Paula LEHTOMÄKI
Sverige:
Laila FREIVALDS
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
Ambassadør, fast repræsentant
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister og stedfortrædende forbundskansler
Viceudenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Viceminister, premierministerens kontor og Udenrigsministeriet,
med ansvar for europæiske spørgsmål
Udenrigsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Vicepremierminister, udenrigsminister og minister for udenrigs-
handel
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udenrigshandel og udvikling
Udenrigsminister
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
* * *
Kommissionen:
Chris PATTEN
Günther VERHEUGEN
Medlem
Medlem
* * *
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
Generalsekretær/højtstående FUSP-repræsentant
13098/03 (Presse 291)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453447_0004.png
13.X.2003
De tiltrædende staters regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik:
Jan KOHOUT
Estland:
Kriistina OJULAND
Cypern:
George IACOVOU
Letland:
Sandra KALNIETE
Litauen:
Rytis MARTIKONIS
Ungarn:
László KOVÁCS
Malta:
Joe BORG
Polen:
Wlodzimierz CIMOSZEWICZ
Slovakiet:
Eduard KUKAN
Slovenien:
Dimitrij RUPEL
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
13098/03 (Presse 291)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453447_0005.png
13.X.2003
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
NOTE:
De tiltrædende lande Cypern, Den Tjekkiske Republik, Estland, Ungarn, Letland,
Litauen, Malta, Polen, Den Slovakiske Republik og Slovenien tilslutter sig konklusio-
nerne vedrørende Kina, Eritrea og Angola.
STATUS OVER ARBEJDET I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om arbejdet i andre rådssammensætninger, der
dækker samlingerne siden sidste rapport den 29. september.
Formandskabet fremhæver i sin rapport især drøftelserne i Rådet (landbrug) om genetisk modifice-
rede afgrøder og den formelle vedtagelse af de syv forordninger om reformen af den fælles land-
brugspolitik, enigheden i Rådet (retlige og indre anliggender) om ægteskabssager og forældreansvar
og oprettelsen af et netværk af indvandringsforbindelsesofficerer samt enigheden i Rådet (økofin)
om investeringsservicedirektivet.
13098/03 (Presse 291)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453447_0006.png
13.X.2003
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE DEN 16.-17. OKTOBER
Rådet godkendte dagsordenen for Det Europæiske Råds møde den 16.-17. oktober i Bruxelles og
noterede sig udkastet til kommenteret dagsorden, der er udarbejdet af formandskabet som grundlag
for drøftelserne
(dok. 13459/03).
Udkastet til kommenteret dagsorden omfatter de hovedemner, som skal drøftes af Det Europæiske
Råd:
·
·
·
en ny impuls til den europæiske økonomi
styrkelse af området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
eksterne forbindelser.
13098/03 (Presse 291)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453447_0007.png
13.X.2003
STATUT FOR EUROPA-PARLAMENTETS MEDLEMMER
Rådet drøftede en anmodning fra Europa-Parlamentets formand, Pat Cox, om, at visse spørgsmål i
tilknytning til statutten for Europa-Parlamentets medlemmer revideres af regeringskonferencen om
reformen af EU's traktater.
Formanden konkluderede, at Rådet går ind for, at der indledes en debat om de spørgsmål, som
statutten for Europa-Parlamentets medlemmer rejser, men at denne sag ikke forelægges for rege-
ringskonferencen.
I en skrivelse af 26. september fandt Pat Cox det ikke rimeligt, at der fortsat findes forskellige nati-
onale ordninger for Europa-Parlaments-medlemmernes immunitet, og han anmodede om, at proto-
kollen af 1965 vedrørende privilegier og immuniteter bliver revideret af regeringskonferencen.
13098/03 (Presse 291)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453447_0008.png
13.X.2003
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
GENERELLE ANLIGGENDER
Udvidelsen - Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning -
Rådets konklusioner
Rådet noterede sig en rapport fra Udvidelsesgruppen (skatteeksperter) om skadelige skatteforan-
staltninger i de tiltrædende stater og foranstaltninger til at bringe deres systemer for selskabsskat i
overensstemmelse med adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning inden datoen for deres tiltrædelse
af Den Europæiske Union.
Under tiltrædelsesforhandlingerne har de tiltrædende stater givet tilsagn om at efterkomme princip-
perne i den adfærdskodeks, der blev vedtaget i december 1997, og om kun at indføre nye foranstalt-
ninger, der er i overensstemmelse med disse principper. Med henblik på kontrol af gennemførelsen
af sådanne foranstaltninger er Udvidelsesgruppen ved at udarbejde et udkast til Rådets afgørelse om
en liste over skadelige skatteforanstaltninger i de tiltrædende stater.
Rådet vedtog også følgende konklusioner:
"Rådet bifalder det arbejde, som Udvidelsesgruppen (skatteeksperter) har gjort med opstillingen af
en liste over skadelige skatteforanstaltninger i de tiltrædende stater, som skal fjernes eller ændres,
for at disse staters systemer for selskabsskat kan bringes i overensstemmelse med principperne i
adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning inden tiltrædelsesdatoen. Rådet noterer sig gruppens rap-
port, således som den foreligger i dok. 13213/03, og fastslår, at de tiltrædende stater med de
rollback–foranstaltninger, de påtænker eller allerede har truffet, vil kunne enten fjerne de skadelige
elementer eller ophæve den pågældende skadelige skatteforanstaltning for så vidt angår 27 ud af de
30 foranstaltninger, der er opført i bilaget til dok. 13213/03. Rådet opfordrer Kommissionen til at
tage hensyn til rapporten i forbindelse med sit tilsyn med de tiltrædende staters tilsagn og i den
generelle tilsynsrapport, Kommissionen skal forelægge den 5. november 2003."
EKSTERNE FORBINDELSER
Kina - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådets konklusioner om Kommissionens politiske oplæg vedrørende Kina -
På vej mod et fuldmodent partnerskab: fælles interesser og udfordringer i forholdet mellem EU og
Kina
1.
Som led i forberedelsen af det sjette topmøde mellem EU og Kina den 30. oktober 2003 i
Beijing, hvor EU for første gang mødes på højeste plan med de nye ledere, der blev udpeget i
marts 2003, mindede Rådet om, at Kina i udkastet til EU's sikkerhedsstrategi fra juni 2003
anerkendes som en af EU's vigtige partnere. Den Europæiske Union og Kina har på baggrund
af deres fremtrædende internationale rolle og deres voksende politiske og økonomiske vægt
en interesse i at arbejde sammen om at fremme global stabilitet, fred og bæredygtig udvikling.
13098/03 (Presse 291)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.X.2003
Rådet udtrykte tilfredshed med, at Kina vil fremlægge sit allerførste strategidokument om sine
forbindelser med EU. Rådet så med tilfredshed på Kinas tilsagn om at arrangere seksparts-
drøftelserne om Nordkoreas atomvåbenprogram og dets indsats for at bringe processen frem-
ad. Den rolle, Kina dermed har påtaget sig, viser, hvordan dets opfattelse af verden forandrer
sig, efterhånden som det bliver yderligere integreret i det globale samfund. Rådet tilskyndede
Kina til at engagere sig i løsningen af yderligere regionale spørgsmål, navnlig den aktuelle
politiske situation i Burma/Myanmar.
2.
Under henvisning til Rådets konklusioner fra juni 1998 og juni 2001 og på baggrund af oven-
stående hilste Rådet med tilfredshed Kommissionens politiske oplæg "På vej mod et fuldmo-
dent partnerskab: fælles interesser og udfordringer i forholdet mellem EU og Kina" og tilslut-
tede sig den generelle linje i dokumentets analyse og anbefalinger.
Rådet var enigt i, at EU bør gøre bedre brug af den eksisterende dialog mellem EU og Kina,
der blev vedtaget i juni 2002, med henblik på at fremme EU's interesser både i Kina og glo-
balt. EU understregede, at kinesisk deltagelse på præsidentniveau i høj grad vil kunne bidrage
til at gøre topmøderne mellem EU og Kina til en succes. EU bør forbedre samarbejdet med
Kina om multilaterale spørgsmål og udfordringer på tværs af grænserne. Dette omfatter støtte
til en fredelig løsning på de territoriale stridigheder i Det Sydkinesiske Hav. Det omfatter også
samarbejde i multilaterale fora, specielt FN, om spørgsmål i forbindelse med fredsbevarende
og tillidsskabende operationer og konfliktforebyggelse, ikke-spredning af masseødelæggelses-
våben, våbenkontrol, nedrustning og terrorisme samt drøftelser om globale miljøspørgsmål.
Rådet opfordrede også til øget samarbejde i regionale fora som ASEM og ASEAN Regional
Forum. For at opnå større sammenhæng og effektivitet bør EU-medlemsstaterne nøje samord-
ne deres udenrigspolitik over for Kina.
Rådet understregede, at det er et afgørende led i EU's politik over for Kina at støtte Kinas om-
stilling til en åbent samfund baseret på retsstatsprincippet og respekten for menneskerettighe-
derne. Det anbefalede derfor, at dialogen mellem EU og Kina om menneskerettigheder finder
sted på det relevante politiske niveau på ad hoc-basis, idet de allerede eksisterende kontakter
fortsættes på arbejdsplan. Dette vil øge den politiske gennemslagskraft og synlighed og samti-
dig bevare muligheden for en vurdering af de konkrete fremskridt.
Rådet anerkendte de fremskridt, der er gjort med hensyn til bekæmpelse af fattigdommen, og
som hænger sammen med Kinas bemærkelsesværdige økonomiske vækst. Rådet udtrykte til-
fredshed med den kinesiske regerings seneste bestræbelser på at lægge større vægt på bære-
dygtighed og sociale spørgsmål som uddannelse og sundhedsvæsen. Rådet anerkendte også, at
der er sket forbedringer med hensyn til indførelse af retsstatsprincippet og udvikling af rets-
systemet, men det var fortsat bekymret over, at der stadig er tale om en betydelig kløft mellem
den aktuelle menneskerettighedssituation i Kina og internationalt accepterede standarder,
navnlig hvad angår borgerlige og politiske rettigheder, ytrings-, forsamlings-, religions- og
trosfrihed samt rettigheder for personer, der tilhører minoriteter. Hvad Tibet angår, tilskyn-
dede Rådet til fortsættelse af dialogen mellem de kinesiske myndigheder og Dalai Lamas
repræsentanter. Rådet beklagede den hyppige og udbredte anvendelse af dødsstraf og den
vedvarende praksis med genopdragelse gennem arbejde. Rådet henstillede til Kina, at det rati-
ficerer FN's konvention om borgerlige og politiske rettigheder og tager skridt til konkrete for-
bedringer af menneskerettighedssituationen og retsstatsprincippet. Rådet understregede betyd-
ningen af at fremme kontakterne og dialogen mellem det europæiske og det kinesiske civil-
samfund. Rådet tilskyndede endvidere Kina til at tilslutte sig Rom-statutten for Den Interna-
tionale Straffedomstol.
3.
4.
5.
13098/03 (Presse 291)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.X.2003
6.
7.
8.
Rådet bekræftede på ny, at EU fortsætter sin politik om Ét Kina, og opfordrede til en fredelig
løsning på Taiwan-spørgsmålet gennem konstruktiv dialog.
Rådet understregede, at det fortsat agter at følge situationen i Hongkong og Macao nøje.
I forbindelse med fremme af Kinas økonomiske åbning var Rådet enigt i, at EU's prioriteter
bør være at samarbejde med henblik på at sikre, at Doha-udviklingsdagsordenen krones med
held, især efter Cancun, nøje overvåge, at Kina overholder sine WTO-forpligtelser, og hjælpe
med til at gøre dette muligt, samt sikre, at der inden for de relevante WTO-udvalg foretages
en egentlig kontrol af, om nye regionale aftaler er forenelige med WTO. Rådet understregede
også nødvendigheden af at sikre en gnidningsløs udvikling af bilaterale handelsforbindelser.
Rådet ser med tilfredshed på iværksættelsen af nye sektorspecifikke dialoger inden for indu-
stripolitik, regionalpolitik, konkurrencepolitik, intellektuel ejendomsret, sundheds- og plan-
tesundhedsspørgsmål, uddannelse og udvikling af de menneskelige ressourcer samt aftaler om
samarbejde inden for atomforskning og på toldområdet. Kommissionen opfordres til at ind-
drage Rådet fuldt ud i disse dialoger og give det detaljerede oplysninger om de fremskridt, der
gøres på dette område. Endvidere er det en topprioritet at få en hurtig undertegnelse af en
aftale om "status som godkendt rejsemål" med henblik på at øge den kinesiske turisme i EU.
Det samme gælder aftalen om samarbejde mellem EU og Kina under EU's Galileo-program
vedrørende global satellitnavigation.
Rådet udtrykte sin støtte til den kinesiske reformproces og glædede sig over de kinesiske lede-
res vilje til at gå yderligere i dybden med reformerne på nøgleområder såsom det finansielle
system og statsejede virksomheder, der er afgørende spørgsmål for udviklingen af en velfun-
gerende markedsøkonomi. Institutionelle reformer, bl.a. udvikling af de retlige rammer og
retsvæsenet, er det helt centrale i reformprocessen. Rådet glædede sig over, at Kommissionen
agter at videreudvikle sit samarbejde med Kina til støtte for reformprocessen, og noterede
med tilfredshed, at medlemsstaterne i stigende grad inddrages i forskellige aspekter af proces-
sen.
Rådet var enigt i, at dialogen med Kina om ulovlig indvandring bør være mere resultatoriente-
ret, og understregede betydningen af, at der snarest indgås en aftale om tilbagetagelse af ulov-
lige indvandrere. Rådet fremhævede også betydningen af, at der snarest iværksættes et projekt
for teknisk assistance mellem EU og Kina på dette område.
Rådet bekræftede på ny de strategiske mål, der ligger til grund for EU's samarbejdsprogram
med Kina, og var enigt om, at det er hensigtsmæssigt at udarbejde et nyt nationalt vejledende
program for 2005-2006. I den forbindelse bør samordningen mellem Kommissionen, med-
lemsstaterne og andre internationale donorer styrkes.
Rådet så med tilfredshed på Kommissionens forslag til, hvorledes EU's profil i Kina kan styr-
kes, og fremhævede betydningen af direkte menneskelige kontakter for at opnå et stærkere
gensidigt forhold."
9.
10.
11.
12.
Eritrea -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
13098/03 (Presse 291)
III
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.X.2003
"Rådet udtrykte tilfredshed med de skridt, som EU og staten Eritreas regering har taget de seneste
måneder for at genskabe et klima med regelmæssig kommunikation, og understregede betydningen
af at etablere en meningsfyldt politisk dialog mellem de to partnere.
Under henvisning til det landestrategidokument, der blev undertegnet i november 2002 i Asmara
som en samlet ramme for udviklingssamarbejdet, bekræftede Rådet, at EU ønsker at fremme bære-
dygtig udvikling, respekt for menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsrettigheder, ud-
ryddelse af fattigdom, etablering af demokratiske institutioner og retsstatsforhold i Eritrea samt
fred, stabilitet og samarbejde på Afrikas Horn.
Rådet udtrykte også tilfredshed med, at EU og Staten Eritreas regering har lovet hinanden at gen-
optage den politiske dialog, og opfordrede medlemsstaterne og Kommissionen til at søge at konkre-
tisere dialogen på grundlag af de væsentlige elementer såsom demokrati og menneskerettigheder
samt alle andre værdier og bestemmelser i Cotonou-aftalen, navnlig gennem drøftelser om de for-
skellige emner, som optager de to parter.
Rådet udtalte i denne forbindelse, at udviklingssamarbejdet i Eritrea hverken var blokeret eller ned-
frosset, og det udtrykte håb om, at den politiske dialog vil virke befordrende på partnerskabet mel-
lem EF og Eritreas regering."
Angola -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet ser med tilfredshed på de betydelige politiske forandringer, der er sket i Angola i 2002 med
afslutningen af de vigtigste opgaver i fredsprocessen i Angola, og det lykønsker Angolas regering
og UNITA med den politiske vilje, de har udvist for at opfylde målet om fred og national forsoning.
Den Europæiske Union agter fortsat at indtage en positiv, konstruktiv og konsekvent holdning for at
støtte Angola i dets bestræbelser på at konsolidere demokratiet og fremme den sociale og økonomi-
ske udvikling inden for rammerne af den nye samarbejdsstrategi mellem EF og Angola for
2002-2007, som blev indgået med Angola den 28. januar 2003.
Den Europæiske Union har sat sig følgende mål med hensyn til Angola:
-
styrke forbindelser på alle områder af fælles interesse til gavn for begge parter
-
støtte processen i retning af national forsoning og demokrati gennem fremme af god rege-
ringsførelse og en kultur præget af tolerance mellem alle politiske partier og alle sektorer i
civilsamfundet samt de igangværende bestræbelser for at opnå varig fred i alle 18 provinser i
landet
-
under hensyn til de skridt, der allerede er taget i den retning, opfordre Angolas regering og
alle politiske kræfter til at afholde frie og retfærdige parlamentsvalg snarest muligt, så snart
betingelserne er opfyldt, til at fremskynde forfatningsreformen, til fuldt ud at respektere rets-
statsprincippet og retfærdighed i hele Angola, til at fremme og beskytte menneskerettigheder-
ne og til at styrke civilsamfundets rolle i forbindelse med den nationale forsoning og opbyg-
ningen af demokrati i landet
13098/03 (Presse 291)
IV
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.X.2003
-
opfordre Angolas regering til at intensivere sine bestræbelser for at lette den alvorlige huma-
nitære situation og fremme minerydning, social reintegration og genbosætning af alle internt
fordrevne, flygtninge og tidligere soldater, herunder børnesoldater, inden for rammerne af
gennemførelsen af målsætningerne i regeringens erklæring af 13. marts 2002 og til at skabe de
nødvendige betingelser, for at det internationale samfund kan supplere disse bestræbelser
at tilskynde regeringen til at:
(i) gennemføre en gennemsigtig forvaltning af de offentlige midler og sikre fuld ansvarlig-
hed til fordel for alle angolanere og dermed bane vejen for en holdbar økonomisk og
social udvikling
(ii) støtte en forsvarlig fattigdomsorienteret makroøkonomisk politik for at sikre bedre ud-
sigter for fattigdomsbekæmpelse, økonomisk vækst og bæredygtig udvikling for landet
(iii) øge indsatsen og budgetmidlerne på områderne sundhed, uddannelse og landbrugsud-
vikling
(iv) indgå en aftale med IMF
(v) afslutte det nødvendige forberedende arbejde for at sikre positive resultater af donor-
konferencen om genopbygningen af landet
(vi) vedtage en samlet plan for fattigdomsbekæmpelse
tilskynde til samarbejde og forståelse mellem landene i området med henblik på at forbedre
regional sikkerhed og økonomisk udvikling.
-
-
Den Europæiske Union vil for at fremme ovennævnte mål:
-
føre en regelmæssig politisk dialog med de angolanske myndigheder som forudset i Cotonou-
aftalen
-
tilbyde at støtte den angolanske regerings bestræbelser på at styrke de demokratiske instituti-
oner og den demokratiske praksis for at gøre det muligt at afholde frie og retfærdige alminde-
lige valg og præsidentvalg og at sikre respekten for menneskerettighederne, retsstatsprincippet
og et uafhængigt civilsamfund
-
tilbyde at støtte den angolanske regerings bestræbelser på at fremskynde forfatningsreformen
og bistå med udviklingen af et pluralistisk demokrati på grundlag af en institutionel styrkelse
af den parlamentariske proces og et flerpartisystem samt kapacitetsopbygning for at fremme
et dynamisk civilsamfund med folkelig deltagelse
-
tilbyde at støtte den angolanske regerings bestræbelser på at styrke den generelle administra-
tive kapacitet og etablere en sammenhængende og funktionel landsdækkende administration
og markedsorienterede politikker og på at styrke kapaciteten inden for retsvæsenet
-
tilbyde at støtte regeringens bestræbelser på at reformere den angolanske økonomi gennem
samarbejde med IMF og det internationale samfund og at hjælpe regeringen med at bekæmpe
bestikkelse og fattigdom; tilskynde og støtte den angolanske regerings bestræbelser på at ud-
forme et program, der omfatter en facilitet for fattigdomsreduktion og vækst, og styrke dens
dialog med IMF
13098/03 (Presse 291)
V
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.X.2003
-
bekræfte sin solidaritet med og sit tilsagn om at støtte Angolas befolkning ved fortsat at
bidrage til bestræbelserne på at forbedre den humanitære situation og afhjælpe lidelserne for
de mest sårbare grupper uden forudgående kategorisering; ved bl.a. at tilskynde Europa-
Kommissionen til hurtigt at træffe de nødvendige foranstaltninger til at tage alle disponible
finansielle midler i brug til støtte for fredsprocessen i samråd med De Forenede Nationer og
de internationale finansielle institutioner. EU vil fortsat bistå Angolas regering med at tackle
den humanitære situation og de behov, der følger af de demobiliserings- og reintegrationspro-
grammer, der er nødvendige for en fuldstændig genopbygning af landet. EU opfordrer ind-
trængende regeringen til hurtigt at foretage en nøjagtig vurdering af de mest akutte behov hos
den angolanske befolkning
tilbyde at bistå Angolas regering med at intensivere bestræbelserne på at bekæmpe overfør-
bare sygdomme, og navnlig at forebygge udbredelsen af HIV/aids
tilbyde at bistå Angolas regering med at genopbygge landet, idet den støtter regeringens pla-
ner om snarest muligt at indkalde til en international donorkonference med støtte fra EU un-
der behørig hensyntagen til reglerne om gennemsigtighed og ansvarlighed i et demokratisk
miljø og samtidig opfordrer regeringen til at stille de nødvendige midler til rådighed med hen-
blik på at gennemføre økonomiske og sociale politikker, der vil forbedre de angolanske bor-
geres levevilkår som del af fredsdividenden
være rede til at deltage i minerydningsoperationer i overensstemmelse med Rådets resolution
af 22. november 1996 og udtrykker tilfredshed med, at Angolas regering har ratificeret
Ottawa-konventionen om minerydning."
-
-
-
Tadsjikistan - Partnerskabs- og samarbejdsaftale
Rådet besluttede at foretage en tilføjelse til forhandlingsdirektiverne fra 1992, hvorefter Kommissi-
onen bemyndiges til at forhandle en partnerskabs- og samarbejdsaftale med Tadsjikistan.
Denne beslutning udvider Kommissionens mandat, så det kommer til at omfatte migration og sam-
arbejde om bekæmpelse af terrorisme.
Forbindelserne med Rusland - Møde i samarbejdsudvalget den 20. oktober
Rådet nåede til enighed om, hvilken holdning Den Europæiske Union skal indtage på ottende møde
i Samarbejdsudvalget EU-Rusland den 20. oktober i Moskva.
Samarbejdsudvalget skal navnlig drøfte EU's udvidelse og forbindelserne mellem EU og Rusland,
det fælles europæiske økonomiske rum, retlige og indre anliggender samt andre spørgsmål, der ved-
rører partnerskabs- og samarbejdsaftalen mellem EU og Rusland.
13098/03 (Presse 291)
VI
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453447_0014.png
13.X.2003
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Krisestyringsøvelse 2004
Rådet godkendte øvelsesspecifikationen for eu-krisestyringsøvelse 2004 (CME 04). CME 04 bliver
en krisestyringsøvelse på politisk-militært-strategisk niveau, bl.a. med operationel planlægning på
strategisk niveau. Øvelsen gennemføres i maj 2004.
________________________
13098/03 (Presse 291)
VII
DA