Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2537
Offentligt
1453450_0001.png
13689/03 (Presse 306)
(OR. EN)
2537. samling i Rådet
- ØKONOMI OG FINANS -
den 4. november 2003 i Bruxelles
-
Formand:
Giulio TREMONTI
Den Italienske Republiks økonomi- og
finansminister
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
13689/03 (Presse 306)
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 95 48 – 32 2 285 63 19
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453450_0002.png
4.XI.2003
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
FOR FRANKRIG ................................................................................................................................ 6
KONSEKVENSERNE AF BEFOLKNINGENS ALDRING FOR DE OFFENTLIGE
FINANSER - RAPPORT FRA EPC.................................................................................................... 7
HARMONISERING AF GENNEMSIGTIGHEDSKRAV ................................................................. 8
STRUKTURELLE INDIKATORER -
Rådets konklusioner...............................................................
9
TOLDVÆSENETS ROLLE I KONTROLLEN MED DE YDRE GRÆNSER -
Rådets
konklusioner
....................................................................................................................................... 10
EVENTUELT .................................................................................................................................... 12
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING:.................................................................................. 13
Ministerdialog med de tiltrædende lande og kandidatlandene om de økonomiske
førtiltrædelsesprogrammer for 2003 ......................................................................................... 13
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKOFIN
Stikprøveundersøgelse vedrørende arbejdsstyrken -
Offentlig forhandling..............................................................I
Finansforordning for forvaltningsorganer ................................................................................................................I
UDVIDELSEN
Tiltrædelseskonference med Bulgarien - EU's fælles holdninger.............................................................................I
DET INDRE MARKED
Vaske- og rengøringsmidler* -
Offentlig forhandling
..............................................................................................I
Beskyttelse af fodgængere -
Offentlig forhandling..................................................................................................II
Traditionelle plantelægemidler* -
Offentlig forhandling.........................................................................................II
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13689/03 (Presse 306)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.XI.2003
FISKERI
Vestlige farvande*...................................................................................................................................................II
MILJØ
Montreal-protokollen...............................................................................................................................................II
ÅBENHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. III
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... III
Det Økonomiske og Sociale Udvalg...................................................................................................................... III
13689/03 (Presse 306)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453450_0004.png
4.XI.2003
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Danmark:
Claus GRUBE
Tyskland:
Hans EICHEL
Grækenland:
Nikos CHRISTODOULAKIS
Spanien:
Rodrigo DE RATO Y FIGAREDO
Frankrig:
Francis MER
Irland:
Charlie McCREEVY
Italien:
Giulio TREMONTI
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Portugal:
Álvaro MENDONÇA E MOURA
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Finansminister
Ambassadør, fast repræsentant
Forbundsfinansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomiminister
Økonomi-, finans- og industriminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Ambassadør, fast repræsentant
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
***
Kommissionen:
Frits BOLKESTEIN
Pedro SOLBES
Medlem
Medlem
***
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Caio KOCH-WESER
Jan Willem OOSTERWIJK
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
13689/03 (Presse 306)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453450_0005.png
4.XI.2003
De tiltrædende landes regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske Republik:
Zdenek HRUBY
Estland:
Aare JÄRVAN
Cypern:
Marcos KYPRIANOU
Letland:
Valdis DOMBROVSKIS
Litauen:
Dalia GRYBAUSKAITE
Ungarn:
Csaba LÁSZLÓ
Malta:
John DALLI
Polen:
Andrzej RACZKO
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Slovenien:
Dušan MRAMOR
Vicefinansminister
Generalsekretær, Finansministeriet
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finans- og Økonomiminister
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
I ministerdialogen om de økonomiske førtiltrædelsesprogrammer for 2003 var
kandidatlandenes
regeringer
repræsenteret således:
Bulgarien:
Milen VELTCHEV
Rumænien:
Mihai TANASESCU
Tyrkiet:
Kemal UNAKITAN
Finansminister
Minister for de offentlige finanser
Finansminister
13689/03 (Presse 306)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453450_0006.png
4.XI.2003
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
FOR FRANKRIG
Rådet besluttede at udsætte drøftelsen om Kommissionens henstilling med henblik på Rådets be-
slutning på grundlag af artikel 104, stk. 8, til samlingen den 25. november 2003.
Baggrundsoplysninger:
Der gøres opmærksom på, at proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud re-
guleres af traktatens artikel 104 og Rådets forordning (EF) nr. 1467/97 af 7. juli 1997 om frem-
skyndelse og afklaring af gennemførelsen af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud, der indgår som led i stabilitets- og vækstpagten. Proceduren suppleres af de politiske
forpligtelser, der kom til udtryk i den resolution om stabilitets- og vækstpagten, som Det
Europæiske Råd vedtog i Amsterdam den 17. juni 1997.
På baggrund af indberetningerne om, at det offentlige underskud i Frankrig udgjorde 3,1% af BNP i
2002, indledte Kommissionen proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud for
Frankrig den 2. april 2003 med vedtagelse af en rapport i henhold til traktatens artikel 104, stk. 3.
Heri konkluderede Kommissionen, at det franske underskuds overskridelse af traktatens reference-
værdi på 3% af BNP i 2002 ikke var af midlertidig karakter og hverken var en følge af usædvanlige
begivenheder, som de franske myndigheder ikke selv var herre over, eller resultatet af et alvorligt
økonomisk tilbageslag som omtalt i traktaten. Under hensyn til Det Økonomiske og Finansielle
Udvalgs udtalelse afgav Kommissionen en udtalelse den 7. maj 2003, hvori den fandt, at der forelå
et uforholdsmæssigt stort underskud i Frankrig. Den 3. juni 2003 vedtog Rådet en beslutning i over-
ensstemmelse hermed i henhold til artikel 104, stk. 6. Samtidig vedtog Rådet i henhold til traktatens
artikel 104, stk. 7, en henstilling med henblik på at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort
overskud til ophør. Heri henstillede Rådet, at Frankrig bringer situationen med et uforholdsmæssigt
stort underskud til ophør. de franske myndigheder en frist til den 3. oktober 2003 til at træffe pas-
sende foranstaltninger med henblik herpå. Rådet henstillede også, at de franske myndigheder til-
vejebringer en væsentligt større forbedring af det konjunkturkorrigerede underskud i 2003 end den
oprindelig planlagte, og at Frankrig mindsker stigningen i den procentdel, som den offentlige brut-
togæld udgør af BNP i 2003. Disse henstillinger blev bekræftet i de overordnede økonomisk-
politiske retningslinjer for 2003, som blev vedtaget af Rådet den 26. juni 2003.
Den 8. oktober 2003 henstillede Kommissionen, at Rådet i henhold til artikel 104, stk. 8, vedtager
en beslutning om, at Frankrig ikke har fulgt henstillingerne i henhold til artikel 104, stk. 7, inden for
den periode, der er fastsat i henstillingen.
13689/03 (Presse 306)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453450_0007.png
4.XI.2003
KONSEKVENSERNE AF BEFOLKNINGENS ALDRING FOR DE OFFENTLIGE
FINANSER - RAPPORT FRA EPC
Rådet godkendte rapporten fra Udvalget for Økonomisk Politik (EPC) om konsekvenserne af be-
folkningens aldring for de offentlige finanser
(dok. 14085/03)
og bekræftede EPC's mandat til at
udarbejde nye fælles budgetprognoser inden medio 2005 efter den fremgangsmåde, der er skitseret i
rapporten.
Rådet bad også EPC om at foretage en undersøgelse af de økonomiske incitamenter, der påvirker
tilbagetrækningen fra arbejdsmarkedet, på baggrund af Lissabon-strategiens mål om at øge be-
skæftigelsesfrekvensen blandt ældre arbejdstagere, idet resultaterne fra OECD og EU's relevante
udvalg udnyttes i passende omfang. Resultatet af denne undersøgelse skal forelægges for Rådet in-
den udgangen af 2004.
Den rapport, som Rådet godkendte i dag, viser, at der vil ske store demografiske forandringer med
en kraftig indvirkning på budgetområdet i de kommende årtier, omend der hersker en vis usikker-
hed om, hvor omfattende virkningerne bliver. Generelt viser EPC's prognoser, at de offentlige ud-
gifter på aldersrelaterede områder (især pensioner, sundhedspleje og langtidspleje) på grundlag af
de politikker, der føres nu, vil kunne stige med 3-7 procentpoint af BNP frem til 2050, og at virk-
ningerne bliver mærkbare fra 2010.
I EPC's rapport fremhæves behovet for en trestrenget strategi til tackling af de økonomiske og bud-
getmæssige virkninger af befolkningens aldring, der består i en hurtigere gældsreduktion (især i
lande med høj gæld), foranstaltninger for at øge beskæftigelsesfrekvensen, især blandt ældre ar-
bejdstagere og kvinder, og en reform af pension- og sundhedssystemerne.
Der mindes om, at Økofin-Rådet på samlingen i maj 2003 gav EPC mandat til at udarbejde en
situationsrapport inden november 2003 med en oversigt over de analyser, der hidtil er foretaget på
EU-plan af konsekvenserne af befolkningens aldring for de offentlige finanser, og en gennemgang
af fordele og begrænsninger ved den metode, der er anvendt til vurdering af de offentlige finansers
holdbarhed på grundlag af stabilitets- og konvergensprogrammerne for 2002.
13689/03 (Presse 306)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453450_0008.png
4.XI.2003
HARMONISERING AF GENNEMSIGTIGHEDSKRAV
På grundlag af en situationsrapport fra formandskabet havde Rådet en orienterende drøftelse om
forslaget til direktiv om harmonisering af kravene vedrørende oplysninger om udstedere, hvis vær-
dipapirer er optaget til omsætning på et reguleret marked (dok. 8062/03). Debatten drejede sig især
om registrerede selskabers forpligtelse til at fremlægge kvartalsvise regnskabsoplysninger.
Forslaget indgår i handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser og Lissabon-dagsordenen, supple-
rer forordningen om internationale regnskabsstandarder (IAS) og direktiverne om prospekter og
markedsmisbrug - alle tre vedtaget for nylig - samt direktivet om finansieringsinstrumentmarkeder.
Formålet med forslaget er at harmonisere medlemsstaternes krav om regelmæssig rapportering og
anmeldelse af større beholdninger.
På grund af kapitalmarkedernes hastige udvikling i de seneste år og de nye finansielle instrumenter
skal det nye direktiv træde i stedet for og i betydeligt omfang revidere de nuværende bestemmelser i
direktiv 2001/34/EF vedrørende betingelserne for værdipapirers optagelse til officiel notering på en
fondsbørs samt oplysninger, der skal offentliggøres om disse værdipapirer. Med henblik på en lig-
nende udvikling i fremtiden lægger forslaget op til, at Kommissionen skal kunne vedtage gennem-
førelsesforanstaltninger vedrørende adskillige af direktivets bestemmelser.
13689/03 (Presse 306)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453450_0009.png
4.XI.2003
STRUKTURELLE INDIKATORER -
Rådets konklusioner
Under henvisning til Kommissionens forslag til listen over strukturindikatorer med henblik på for-
årsrapporten 2004 vedtog Rådet følgende konklusioner:
Økofin-Rådet mener, at Kommissionens liste over overordnede indikatorer skal udvides, så den
kommer til at omfatte indikatorer for måling af den økonomiske reform. EPC bør fortsætte sit
arbejde med henblik herpå.
13689/03 (Presse 306)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453450_0010.png
4.XI.2003
TOLDVÆSENETS ROLLE I KONTROLLEN MED DE YDRE GRÆNSER -
Rådets konklu-
sioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om toldvæsenets rolle i den integrerede forvaltning af de ydre
grænser:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
HENVISER TIL
Det Europæiske Råds konklusioner på mødet i Laeken den 14.-15. december 2001,
hvori Rådet og Kommissionen anmodes "om at fastlægge mekanismer for samarbejde
mellem myndigheder med ansvar for de ydre grænser og undersøge, hvordan der kan
oprettes en mekanisme til kontrol af de ydre grænser";
det strategiske mål, der blev opstillet på mødet i Lissabon den 23.-24. marts 2000: "at
blive den mest konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i verden, en
økonomi, der kan skabe en holdbar økonomisk vækst med flere og bedre job og større
social samhørighed".
2.
UDTRYKKER TILFREDSHED med Kommissionens meddelelse om toldvæsenets rolle i
den integrerede forvaltning af de ydre grænser, der supplerer den tidligere meddelelse fra
maj 2002 om personkontrollen ved de ydre grænser.
ANERKENDER den centrale rolle, som toldvæsenet spiller, og betydningen af toldsamar-
bejde i forbindelse med kontrollen med alle slags varer, der krydser EU's grænser.
FREMHÆVER behovet for fuldt ud at integrere sikkerhedsaspekter i toldvæsenets daglige
arbejde og ERKENDER, at dette udgør en ny udfordring, der vil kræve betydelige justeringer
af både den organisatoriske og lovgivningsmæssige ramme for toldvæsenets opgaver. Samti-
dig vil det at tage denne udfordring op også indebære et væsentligt bidrag til den verdensom-
spændende indsats for at sikre forsyningskæden.
UNDERSTREGER, hvor vigtigt det, i henseende til forvaltningen af de ydre grænser og un-
der hensyn til den forestående udvidelse af Den Europæiske Union, er at sikre optimale og
enklere vilkår for en hurtig international handelsstrøm uden dermed at tilsidesætte behovet for
at beskytte samfundet og økonomien effektivt imod illoyale eller ulovlige operationer. En så-
dan balance kan kun opnås i kraft af velorganiserede kontrolmekanismer, der er baseret på
principper som risikoanalyse og risikoudvælgelse, på sikkerhedskriterier og på forenkling af
toldprocedurerne.
HENVISER TIL, at det strategiske mål, som Det Europæiske Råd opstillede på mødet i
Lissabon, kun kan nås med et velfungerende indre marked. Derfor er en udbygning af lovgiv-
ningsrammen og en effektiv kontrol med varebevægelser over de ydre grænser af afgørende
betydning for at beskytte Fællesskabets interesser og for at kunne imødegå risikoen for kon-
kurrenceforvridning, især som følge af indførelse af skadevoldende eller forfalskede varer el-
ler andre tiltag, der er uforenelige med internationale handelsregler.
3.
4.
5.
6.
13689/03 (Presse 306)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.XI.2003
7.
ERKENDER betydningen af foranstaltninger til bekæmpelse af svig til skade for Den
Europæiske Unions og medlemsstaternes finansielle interesser med henblik på at opfylde
målsætningen om at sikre lige konkurrencevilkår inden for det indre marked.
GÅR IND FOR
·
at styrke samarbejdet og informationsudvekslingen mellem alle de administrationer eller
agenturer og operatører, der er involveret i international handel, og samtidig forenkle
procedurerne, bl.a. ved at gennemføre et samlet kontaktpunkt, og fremme elektronisk
forsendelse af data om varebevægelserne
at øge samarbejdet med tredjelande, navnlig tredjelande i tilgrænsende områder
·
at maksimere effektiviteten af kontrollen med varer ved de ydre grænser ved at koncen-
trere den om forsendelser, der udgør en sikkerhedsrisiko. Andre kontrolaktiviteter, der
ikke rejser tvivl om, hvorvidt varerne må indføres i EU, eller berører andre fællesskabs-
eller nationale interesser, bør udføres af det toldkontor, hvor toldklareringen bedst kan
udføres
at sikre et ensartet beskyttelsesniveau ved alle ind- og udrejsepunkter i EU ved at udar-
bejde fælles risikokriterier for udvælgelsen af kontrolforanstaltninger. En sådan frem-
gangsmåde bør dog levne plads for anvendelse af passende nationale eller regionale
kriterier og bør understøttes af alle de faciliteter, en moderne toldadministration råder
over, så den kan fungere effektivt
yderligere at udvikle og tilpasse den nødvendige retlige og lovgivningsmæssige ramme
for toldkontrol.
8.
·
·
9.
OPFORDRER Kommissionen til snarest at forelægge alle nødvendige forslag med henblik på
at gennemføre den ovenfor skitserede tilgang, idet der især lægges vægt på at styrke informa-
tionsudvekslingen mellem alle administrationer eller agenturer og operatører, der er involveret
i international handel.
OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til inden for deres respektive kompetence-
områder
at arbejde hen imod en integreret forvaltning af de ydre grænser og sikre et tæt samar-
bejde mellem de myndigheder, der er ansvarlige for personkontrol, og dem, der er an-
svarlige for varekontrol ved de ydre grænser, for at imødekomme anmodningen fra Det
Europæiske Råd i Laeken
at vurdere, hvilke kontrolredskaber der anses for hensigtsmæssige med henblik på en ef-
fektiv forvaltning af de ydre grænser, og undersøge hvordan de kan finansieres, herun-
der aspekter i forbindelse med en eventuel byrdefordeling
at træffe de nødvendige retlige, lovgivningsmæssige og operationelle foranstaltninger til
at opfylde ovennævnte mål for at sikre en bedre forvaltning af EU's ydre grænser."
10.
13689/03 (Presse 306)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453450_0012.png
4.XI.2003
EVENTUELT
Efter anmodning fra den belgiske delegation drøftede Rådet muligheden for fælles standardaftaler
med de associerede og afhængige territorier om beskatning af renteindtægter.
13689/03 (Presse 306)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453450_0013.png
4.XI.2003
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING:
Ministerdialog med de tiltrædende lande og kandidatlandene om de økonomiske førtiltræ-
delsesprogrammer for 2003
I tilknytning til Rådets samling holdt økonomi- og finansministrene fra EU og det tiltrædende lande
og kandidatlandene deres femte dialogmøde om den økonomiske politik.
De gennemgik de økonomiske førtiltrædelsesprogrammer for 2003 og godkendte følgende fælles
konklusioner:
"Fælles konklusioner af ministerdialogen mellem EU's økonomi- og finansministre og de tiltræ-
dende landes og kandidatlandenes økonomi- og finansministre den 4. november 2003
Den 4. november 2003 holdt EU's økonomi- og finansministre og de tiltrædende landes og kandi-
datlandenes økonomi- og finansministre sammen med repræsentanter for Kommissionen og Den
Europæiske Centralbank deres femte dialogmøde om økonomisk politik.
De ti tiltrædende lande
1.
Ministrene godkendte de fælles udtalelser om de ti tiltrædende landes økonomiske førtiltræ-
delsesprogrammer for 2003. Programmerne opstiller generelt en ambitiøs, men troværdig
mellemfristet makroøkonomisk og fiskal ramme, som bidrager til en stærk og holdbar øko-
nomisk vækst.
Selv om væksten i BNP i 2002 var større i de fleste tiltrædende lande end i EU, vil en vedva-
rende stor stigning i væksten fortsat være nødvendig for yderligere at indhente indkomst-
niveauet. I den forbindelse understregede ministrene, at det fortsat er vigtigt med solide og
troværdige offentlige finanser, også med henblik på yderligere at øge de offentlige finansers
holdbarhed på langt sigt, set i lyset af befolkningernes stigende gennemsnitsalder og yderli-
gere strukturreformer i de tiltrædende lande. Dette vil styrke grundlaget for makroøkonomisk
stabilitet og stærk og holdbar vækst i forbindelse med Lissabon-strategien. Ministrene hilste
også de fremskridt velkommen, som de fleste tiltrædende lande stadig gør med hensyn til at
nedbringe inflationstakten, således at den makroøkonomiske stabilitet befæstes og der etable-
res et klima for holdbar økonomisk vækst. Inflationen bør holdes på et lavt niveau, så infla-
tionsforventningerne fastlåses. Navnlig står nogle tiltrædende lande stadig over for de udfor-
dringer, der er forbundet med deregulering af priserne og stigninger i de regulerede priser.
Ministrene bemærkede, at nogle af de tiltrædende lande fortsat har et stort underskud på beta-
lingsbalancens løbende poster, hvilket kan være et problem på mellemlang sigt. Den for-
holdsvis høje arbejdsløshedsprocent i flere lande viser, at det haster med yderligere struktur-
tilpasning.
13689/03 (Presse 306)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.XI.2003
2.
Ministrene noterede sig de planer, som myndighederne i de tiltrædende lande har fremlagt i
deres økonomiske førtiltrædelsesprogrammer vedrørende den fremtidige monetære integra-
tionsproces, og påpegede, at sådanne planer vil blive vurderet enkeltvis i henhold til traktatens
bestemmelser og den strategi, der blev fastlagt i Athen i april 2003.
Ministrene understregede også, at de tiltrædende lande nu er gået ind i en afgørende fase af
deres endelige forberedelser med henblik på omskrivningen til national ret og gennemførelsen
af gældende fællesskabsret. I overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd
i København og i Thessaloniki gentog de, at de lægger stor vægt på overvågningsprocessen og
overholdelse af de forpligtelser, som de tiltrædende lande har indgået, herunder de frister der
er fastsat i forhandlingerne. De understregede, at de håber, at Kommissionens generelle til-
synsrapport vil medvirke til, at de nye lande kan løse alle udestående spørgsmål vedrørende
den korrekte gennemførelse af EU-lovgivningen inden tiltrædelsen, navnlig på det økonomi-
ske og finansielle område, og at der ikke bliver behov for beskyttelsesklausuler.
Ministrene bemærkede navnlig, at det er vigtigt at overholde gældende fællesskabsret vedrø-
rende kapitalbevægelser. I en række af de tiltrædende lande er der stadig visse restriktioner på
grænseoverskridende transaktioner, som skal ophæves inden den 1. maj 2004. Overholdelse af
gældende fællesskabsret vedrører ikke udelukkende afskaffelse af den egentlige valutakontrol,
men også af restriktioner på de bagvedliggende transaktioner. Andre resterende restriktioner
skal dækkes af de i traktaten fastsatte undtagelser eller begrundes i altoverskyggende hensyn
til den almene interesse.
Ministrene gentog deres tilsagn om at medtage klausuler om kollektiv optræden i alle deres
internationale emissioner af statsobligationer og erklærede, at de forventer, at de nye med-
lemsstater følger dette tilsagn op.
Ministrene noterede sig, at der er gjort yderligere fremskridt med gennemførelsen af hand-
lingsplanen for økonomiske, monetære og finansielle statistikker for de tiltrædende lande,
hvilket bidrog til at identificere seks prioriterede områder, hvor landene skal koncentrere
deres indsats i den sidste periode inden tiltrædelsen. Flere lande skal imidlertid skynde sig at
afslutte arbejdet, hvis de vedtagne mål skal nås inden den 1. maj 2004. Der er behov for en
betydelig indsats på områderne offentlig gæld og underskud (alle landene bør forbedre over-
holdelsen af ENS-95-regnskabsreglerne); årlige nationalregnskaber (især Polen, Cypern og
Malta), det harmoniserede forbrugerprisindeks (især Slovakiet), betalingsbalancen og den
internationale investeringsposition (især Ungarn, Cypern, Estland, Polen, Slovenien og Malta)
og udenrigshandelsstatistik (især Cypern). Det er også meget vigtigt, at alle de tiltrædende
lande afsætter tilstrækkelige ressourcer til udarbejdelse af alle de andre statistikker, som er
nødvendige for konvergensrapporterne. De tiltrædende lande opfordres til hurtigt at øge deres
indsats på disse områder, og EFC opfordres til fortsat nøje at følge udviklingen.
3.
4.
5.
6.
De tre kandidatlande
Ministrene så med tilfredshed på de tre kandidatlandes økonomiske førtiltrædelsesprogrammer for
2003. Programmerne opstiller en mellemfristet makroøkonomisk og fiskal ramme med stærk øko-
nomisk vækst.
13689/03 (Presse 306)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.XI.2003
Ministrene godkendte følgende konklusioner med hensyn til vurderingen af disse programmer:
Bulgarien
Der var tilfredshed med de makroøkonomiske resultater i 2002 med høj vækst, lav inflation
og et beskedent offentligt underskud. Scenariet for de offentlige finanser i det økonomiske
førtiltrædelsesprogram viser, at regeringen er klar over betydningen af en forsigtig finanspoli-
tik i en currency board-sammenhæng.
Det blev bemærket, at en currency board-ordning stiller særlige krav til den bulgarske øko-
nomis eksterne funktionsdygtighed. Der var tilfredshed med, at den samlede udlandsgæld og
optagelsen af lån i udlandet, som ganske vist stadig er stor, forventes at falde yderligere, og at
andelen af den offentlige udlandsgæld er faldende.
Programmet understreger også på passende vis betydningen af fortsatte strukturreformer, som
kan styrke vilkårene for høj og holdbar økonomisk vækst og solide offentlige finanser.
Der er for nylig gjort væsentlige fremskridt i denne henseende, såsom afslutning af privatise-
ringen og omstruktureringen af banksektoren. Der var imidlertid forsinkelser på områder med
stor skattemæssig betydning, som f.eks. privatisering og sundhedsreform.
Med hensyn til arbejdsmarkedet bygger programmet hovedsagelig på aktiv arbejdsmarkeds-
politik. Det lægger kun i begrænset omfang vægt på foranstaltninger, der skal øge arbejds-
markedets fleksibilitet, som kunne være et af de væsentligste redskaber til yderligere at ned-
bringe arbejdsløsheden og forstærke den nødvendige strukturændring i økonomien.
Rumænien
Der var tilfredshed med de makroøkonomiske resultater for 2002 med høj vækst, faldende in-
flation, et fald i underskuddet på betalingsbalancens løbende poster og et moderat offentligt
underskud. Det økonomiske førtiltrædelsesprogram gentager generelt de makroøkonomiske
fremskrivninger og politikmål i 2002-programmet. I overensstemmelse med de aktuelle ten-
denser forventes væksten i BNP dette år imidlertid at blive en anelse lavere (4,8%) end tidli-
gere forventet og mindre afbalanceret. I modsætning til det økonomiske førtiltrædelsespro-
gram for 2002 vil nettoeksportens negative bidrag til væksten medføre et øget underskud på
betalingsbalancens løbende poster. Endvidere sigter myndighederne nu mod et større offent-
ligt underskud i 2004, så der bliver mulighed for en midlertidig stigning i udgifterne, mens
målsætningen om en mindre skattebyrde bibeholdes.
Også på baggrund af de hidtidige fremskridt er den makroøkonomiske ramme stort set på linje
med de seneste økonomiske tendenser i såvel ind- som udland. Rumænien bør imidlertid i
højere grad være opmærksom på omfanget af og årsagerne til den stadige forværring af uden-
rigsbalancen. Endvidere kan et større budgetunderskud også forårsage yderligere forværring
af udenrigsbalancen.
13689/03 (Presse 306)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.XI.2003
Der var tilfredshed med, at det for nylig er lykkedes at nedbringe inflationstakten, selv om
inflationen stadig er for høj. Myndighedernes finanspolitik har medvirket til at nedbringe in-
flationen, men dette bliver måske i mindre grad tilfældet næste år, hvor det offentlige under-
skud forventes at stige. De seneste betydelige lønstigninger kan også true en yderligere ned-
bringelse af inflationen. Det ville være ønskeligt med en yderligere præcisering af den aktu-
elle og fremtidige ramme for penge- og valutakurspolitikken, især fordi myndighederne på-
tænker at ændre pengepolitikken, så den fra 2005 satses på inflationen, idet man fra
2005/2006 forventer at overgå til flydende valutakurs.
Det økonomiske førtiltrædelsesprogram mangler stadig at gøre fuldt rede for, hvordan det går
med virksomhedsreformerne. Det ville have været nyttigt med mere udtømmende oplysninger
om spørgsmål såsom det kvasifiskale underskud og omfanget af restancer, og hvis der havde
været gjort forsøg på at angive omfanget af virkningen af de planlagte reformer med hensyn
hertil. Dette skal belyses yderligere. I det økonomiske førtiltrædelsesprogram bemærkes det
helt korrekt, at ophobningen af restancer er en vigtig risikofaktor for budgettet, men de
makroøkonomiske konsekvenser heraf analyseres ikke.
Tyrkiet
Der var tilfredshed med dette års program, da det indeholder mange af de henstillinger, der
blev fremsat ved vurderingen af førtiltrædelsesprogrammet for 2002. Det viser, at den
tyrkiske forvaltning har forbedret sin tekniske og analytiske kapacitet til at udarbejde et sådant
program. Desuden har de væsentlige resultater med hensyn til at nedbringe inflationen og den
makroøkonomiske ustabilitet givet regeringen bedre mulighed for at opstille et mere trovær-
digt mellemfristet scenario og en planlægningsramme.
Der var tilfredshed med de makroøkonomiske resultater i 2002 med høj vækst, faldende in-
flation og et moderat offentligt underskud. Det makroøkonomiske scenario er i modsætning til
sidste års økonomiske førtiltrædelsesprogram mere realistisk og stemmer i store træk overens
med de aktuelle og sandsynlige fremtidige tendenser, idet der gås ud fra, at det private og of-
fentlige forbrug vil bidrage mere moderat til væksten. Programmet fremhæver helt korrekt, at
nøgleprioriteterne går ud på at sikre en holdbar økonomisk vækst, at begrænse inflationen og
at nedbringe det offentlige underskud og gældsforholdet til et holdbart niveau. Det er nødven-
digt at overholde IMF-programmet fuldt ud for at opretholde markedernes tillid, sænke renten
yderligere og sikre opsvingets holdbarhed.
En stram finanspolitik er nøglen til opnåelse af disse mål. Det økonomiske førtiltrædelsespro-
gram giver et godt billede af de tyrkiske myndigheders ønske om at bringe de offentlige fi-
nanser i ligevægt og opnå en holdbar budgetsituation på mellemlang sigt. Det ville imidlertid
være nyttigt med en mere detaljeret præsentation af udgifts- og indtægtskategorierne i over-
ensstemmelse med ENS-95-regnskabsnormerne.
De strukturelle reformer koncentreres om at styrke markedskræfterne, afslutte reformen af
finanssektoren samt modernisere de offentlige finanser og den offentlige forvaltning. Der er
også behov for yderligere fremskridt på området for privatisering af virksomhederne, og set i
lyset af den konstant høje arbejdsløshedsprocent må der også siges at være behov for reform
af arbejdsmarkedet.
Ministrene opfordrede Udvalget for Økonomisk Politik til at undersøge Bulgariens, Rumæniens og
Tyrkiets strukturpolitikker og til i 2004 at fremlægge en rapport om emnet, også med henblik på en
drøftelse af rapporten på næste års fælles ministermøde."
13689/03 (Presse 306)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453450_0017.png
4.XI.2003
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKOFIN
Stikprøveundersøgelse vedrørende arbejdsstyrken -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog en forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 577/98 om gennemførelse af
en stikprøveundersøgelse vedrørende arbejdsstyrken i Fællesskabet med henblik på tilpasning af
listen over undersøgelseskarakteristika
(dok. PE-CONS 3672/03).
Finansforordning for forvaltningsorganer
Rådet vedtog en udtalelse om udkastet til Kommissionens forordning om standardfinansforordnin-
gen for forvaltningsorganer i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 58/2003 om vedtægterne for de
forvaltningsorganer, der skal administrere opgaver i forbindelse med EF-programmer
(dok. 12784/03).
UDVIDELSEN
Tiltrædelseskonference med Bulgarien - EU's fælles holdninger
Med henblik på den næste tiltrædelseskonference med Bulgarien på ministerplan vedtog Rådet EU's
fælles holdninger vedrørende miljø og samarbejde om retlige og indre anliggender.
DET INDRE MARKED
Vaske- og rengøringsmidler* -
Offentlig forhandling
På grundlag af den politiske enighed, der blev opnået den 19. maj 2003, vedtog Rådet sin fælles
holdning vedrørende udkastet til forordning om vaske- og rengøringsmidler
(dok. 10595/03 +
13271/03 ADD 1).
Den portugisiske delegation stemte imod.
Formålet med forordningen er at sikre fri bevægelighed for vaske- og rengøringsmidler på det indre
marked, samtidig med at der sikres et højt beskyttelsesniveau for menneskers sundhed og miljøet.
Navnlig moderniseres de gældende direktiver om vaske- og rengøringsmidler, idet der medtages
bestemmelser om bionedbrydeligheden af overfladeaktive stoffer.
De foreslåede nye tests for bionedbrydelighed sikrer et højere beskyttelsesniveau for miljøet og fin-
der anvendelse på alle typer overfladeaktive stoffer i vaske- og rengøringsmidler. Desuden gøres de
krav til produkter omfattet af denne forordning, som findes i Kommissionens henstilling 89/542 om
mærkning af vaske- og rengøringsmidler og om specifikke oplysninger til forbrugerne om duftstof-
fer i vaske- og rengøringsmidler, bindende.
13689/03 (Presse 306)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453450_0018.png
4.XI.2003
Beskyttelse af fodgængere -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog i henhold til traktatens artikel 251, stk. 2, et direktiv om beskyttelse af fodgængere og
andre bløde trafikanter, der tager sigte på at reducere antallet af døde og kvæstede fodgængere ved
kollision med biler og lette køretøjer
(dok. PE-CONS 3660/03).
Traditionelle plantelægemidler* -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog sin fælles holdning vedrørende et forslag til direktiv om ændring af fællesskabskodek-
sen for humanmedicinske lægemidler for så vidt angår traditionelle plantelægemidler
(dok.
12754/03 + 13601/03 ADD 1).
Direktivudkastet tager sigte på en forenkling af registreringen af visse traditionelle plantelægemid-
ler og yderligere fremme af harmoniseringen ved at fremme medlemsstaternes gensidige anerken-
delse af registreringen af disse produkter.
FISKERI
Vestlige farvande*
Rådet vedtog med kvalificeret flertal - Irland og Spanien stemte imod og Belgien undlod at stemme
- en forordning om forvaltning af fiskeriindsatsen for så vidt angår visse fiskerizoner og visse fiske-
ressourcer i EF og om ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93 ("vestlige farvande")
(dok. 13682/03 ADD 1 + 13679/03).
Formålet med forordningen er at indføre en revideret ordning for begrænsning af fiskeriindsatsen i
vestlige farvande efter reformen af den fælles fiskeripolitik og Spaniens og Portugals fuldstændige
integrering heri.
Der blev opnået politisk enighed på den sidste samling i Rådet (landbrug og fiskeri) den 11. okto-
ber 2003 efter vanskelige forhandlinger. Kommissionen forelagde dette forslag for Rådet den
17. december 2002.
MILJØ
Montreal-protokollen
Rådet vedtog afgørelsen om EF's deltagelse i forhandlingerne om ændringer og tilpasninger af
Montreal-protokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget.
13689/03 (Presse 306)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453450_0019.png
4.XI.2003
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog svaret på den genfremsatte begæring fra Ilias KONTEAS (3/03), idet den svenske
delegation stemte imod
(dok. 13138/03).
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af
H.A. AALDERINK, gedeputeerde van de provincie Gelderland, som medlem af Regionsud-
valget som efterfølger for Piet JANSEN for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs.
indtil den 25. januar 2006
(dok. 13937/03).
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af
Sally SCUTT som medlem af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg som efterføl-
ger for Robert BAIRD for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den
20. september 2006
(dok. 13746/03).
________________________
13689/03 (Presse 306)
III
DA