Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2543
Offentligt
1453468_0001.png
14671/03 (Presse 327)
(OR. en)
2543. samling i Rådet
-
TRANSPORT, TELEKOMMUNIKATION OG ENERGI
-
den 20. november 2003 i Bruxelles
Formand:
Maurizio GASPARRI
Kommunikationsminister
Lucio STANCA
Minister uden portefølje med ansvar for
innovation og teknologi
i Den Italienske Republik
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
14671/03 (Presse 327)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453468_0002.png
20.XI.2003
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................... 3
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
OVERGANGEN FRA ANALOG TIL DIGITAL RADIO-/TV-SPREDNING- Rådets
konklusioner......................................................................................................................................... 5
HINDRINGER FOR UDSTRAKT ADGANG TIL NYE TJENESTER VED HJÆLP AF
ÅBNE PLATFORME FOR DIGITALT TV OG 3GMOBILKOMMUNIKATION - Rådets
konklusioner......................................................................................................................................... 7
EUROPÆISK AGENTUR FOR NET- OG INFORMATIONSSIKKERHED - Offentlig
forhandling ........................................................................................................................................... 9
SITUATIONEN INDEN FOR ELEKTRONISK KOMMUNIKATION.......................................... 10
E-FORVALTNING - Rådets konklusioner ....................................................................................... 11
INTEROPERABEL LEVERING AF PANEUROPÆISKE E-FORVALTNINGSTJENESTER
TIL OFFENTLIGE MYNDIGHEDER, VIRKSOMHEDER OG BORGERE (IDABC) -
Offentlig forhandling ......................................................................................................................... 14
VERDENSTOPMØDET OM INFORMATIONSSAMFUNDET .................................................... 14
FREMME AF DET EUROPÆISKE DIGITALE INDHOLD .......................................................... 15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14671/03 (Presse 327)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453468_0003.png
20.XI.2003
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
François ROUX
Danmark:
Jeppe TRASHOLM
Tyskland:
Alfred TACKE
Grækenland:
Manolis STRATAKIS
Spanien:
Carlos LÓPEZ BLANCO
Frankrig:
Nicole FONTAINE
Irland:
Dermot AHERN
Italien:
Maurizio GASPARRI
Lucio STANCA
Luxembourg:
François BILTGEN
Nederlandene:
Jan Laurens BRINKHORST
Østrig:
Judith GEBETSROITHNER
Portugal:
Franquelim ALVES
Finland:
Leena LUHTANEN
Sverige:
Ulrica MESSING
Det Forenede Kongerige:
Anne LAMBERT
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Arbejde
Statssekretær for transport og kommunikation
Statssekretær for telekommunikation og informationssamfundet
Viceminister under økonomi-, finans- og industriministeren, med
ansvar for industri
Minister for kommunikation, marine ressourcer og naturressourcer
Kommunikationsminister
Minister uden portefølje med ansvar for innovation og teknologi
Arbejdsminister, minister for forbindelserne med Parlamentet,
minister for trossamfund, minister med ansvar for kommunikation
Økonomiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær under økonomiministeren
Trafik- og kommunikationsminister
Minister, Erhvervsministeriet, med ansvar for infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
*
Kommissionen:
Erkki LIIKANEN
*
*
Medlem
*
*
*
14671/03 (Presse 327)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453468_0004.png
20.XI.2003
Regeringerne for de tiltrædende stater
var repræsenteret som følger:
Den Tjekkiske Republik :
Vladimir MLYNAR
Estland:
Signe RATSO
Cypern:
Kornelios KORNELIOU
Letland:
Eduards STRIPRAIS
Litauen:
Valdemaras SALAUSKAS
Ungarn:
Mihaly JAMBRIK
Malta:
Censu GALEA
Polen:
Marek POL
Slovakiet:
Pavol PROKOPOVI*
Slovenien:
Pavel GANTAR
Minister for Informationsteknologi
Vicegeneralsekretær i Økonomi- og Kommunikationsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær
Statssekretær
Trafik- og kommunikationsminister
Vicepremierminister og minister for infrastruktur
Transportminister
Minister for informationssamfundet
14671/03 (Presse 327)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453468_0005.png
20.XI.2003
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
OVERGANGEN FRA ANALOG TIL DIGITAL RADIO-/TV-SPREDNING- Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED
meddelelsen fra Kommissionen om overgangen fra analog til digital radio-/tv-spredning
(fra digital "overgang" til analog "afvikling").
HENVISER TIL
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Barcelona i marts 2002
de generelle mål i handlingsplanen e-Europa 2005, som blev godkendt af Det Europæi-
ske Råd i Sevilla i juni 2002.
NOTERER SIG,
at der med hensyn til radio-/tv-spredning er markedsmæssige og politiske forskelle
mellem medlemsstaterne, og at offentlige indgreb primært bør finde sted på nationalt
plan
at en række EU-lande har planlagt overgangen fra analog til digital radio-/tv-spredning
og har vedtaget foranstaltninger på dette område
at overgangsprocessens indvirkninger kan variere meget fra den ene lokale sammen-
hæng til den anden afhængigt af, hvordan den nationale situation på området er
at overgangen fra analog til digital radio-/tv-spredning er en kompliceret proces med so-
ciale og økonomiske konsekvenser, der rækker langt ud over den rent tekniske over-
gang, og at den er en stor udfordring for industri, brugere og offentlige myndigheder
at digitalt tv også kan blive en yderligere platform for informationssamfundstjenester
at digital radio-/tv-spredning indebærer langsigtede fordele i form af effektiv fre-
kvensanvendelse
at regeringsindgreb kan overvejes for at fremme overgangen under overholdelse af kon-
kurrenceretten, og idet der tages hensyn til teknologineutralitet og til behovet for at mi-
nimere risikoen for konkurrenceforvridning.
ERKENDER
betydningen af spørgsmål som udvikling af attraktivt indhold, gennemsigtighed med
hensyn til planer for overgang fra analog til digital radio-/tv-spredning, arten af offent-
lige indgreb, tidsplanen for overgangen, udvikling af informationssamfundstjenester og
tjenesteinteroperabilitet
behovet for at orientere brugerne, herunder eventuelle begrænsninger for de nuværende
modtagere og konsekvenserne af afviklingen
betydningen af et stabilt lovgivningsmiljø og politisk åbenhed, der giver forbedret sik-
kerhed for markedsaktører og forbrugere, tilskynder til samordnede aktioner og letter
overgangen
2.
3.
4.
14671/03 (Presse 327)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.XI.2003
behovet for en markeds- og forbrugerdrevet strategi, der tager hensyn til borgere med
særlige behov
radioens betydning for europæiske borgere, og at radioen kan følge sin egen digitale
overgang med en anden tidsplan end tv
betydningen af samordning mellem nationale og lokale myndigheder for at stimulere
markedsudviklingen, øge forbrugernes valgmuligheder og tjenesteydelsens kvalitet og
priskonkurrencen
den rolle samordningen på EU-plan i nødvendigt omfang spiller med hensyn til at bi-
drage til medlemsstaternes indsats for så vidt angår opfølgning af og støtte til overgan-
gen samtidig med, at der fuldt ud tages hensyn til medlemsstaternes afgørelser om over-
gangen såsom datoer og andre politiske afgørelser
at de digitale tjenesters diversitet vil bidrage til at sikre differentiering fra analoge tjene-
ster og opfylde behovene hos befolkningssegmenter og markeder med interesse for an-
dre typer digitale tv-tjenester.
5.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
at gøre deres yderste for inden udgangen af december 2003 at offentliggøre deres inten-
tioner med hensyn til overgangen
at sikre, at alle offentlige indgreb er gennemsigtige, velbegrundede, forholdsmæssigt af-
passede, rettidige og ikke-diskriminerende.
BIFALDER, AT KOMMISSIONEN AGTER
fortsat at overvåge de nationale strategier for overgangen og udviklingen af digitale
radio-/tv-spredningsmarkeder for at lette medlemsstaternes og markedsaktørernes be-
stræbelser og for at sikre, at de nationale foranstaltninger er forenelige med Fællesska-
bets lovgivning og politik
at analysere de oplysninger, medlemsstaterne har fremlagt inden for rammerne af hand-
lingsplanen e-Europa 2005 og den årlige rapport om gennemførelsen af reguleringspak-
ken for elektronisk kommunikation og at melde tilbage til Rådet Parlamentet og de
kompetente udvalg
sammen med markedsaktørerne at undersøge muligheden for samordnede aktioner i
forbindelse med forbrugerinformation om digitalt udstyr
at indlede en åben orienterende debat med medlemsstaterne om frekvensaspekterne ved
overgangen inden for rammerne af Fællesskabets nye frekvenspolitik.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
inden for rammerne af Fællesskabets lovgivning og politik at støtte medlemsstaternes
initiativer til at fremme digital radio-/tv-spredning."
6.
7.
14671/03 (Presse 327)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453468_0007.png
20.XI.2003
HINDRINGER FOR UDSTRAKT ADGANG TIL NYE TJENESTER VED HJÆLP AF
ÅBNE PLATFORME FOR DIGITALT TV OG 3GMOBILKOMMUNIKATION - Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
BIFALDER
Kommissionens meddelelse om hindringer for udstrakt adgang til informationssamfun-
dets nye tjenester og applikationer ved hjælp af åbne platforme for digitalt tv og
3Gmobilkommunikation.
2.
ERINDRER OM
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon i marts 2000
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Barcelona i marts 2002
målsætningerne i handlingsplanen e-Europa 2005, således som de blev godkendt af Det
Europæiske Råd i Sevilla i juni 2002
Rådets resolution af 18. februar 2003 om gennemførelsen af handlingsplanen e-Europa
2005
2
.
3.
ERKENDER,
at alle åbne platforme er af betydning for en udstrakt levering af elektroniske tjenester,
og at de spiller en rolle for interoperabiliteten mellem tjenesterne, hvilket fremmer kon-
kurrencen og øger brugernes valgmuligheder
at der er behov for at udvikle attraktive forbrugertjenester og skabe et sikkert miljø, der
kan give forbrugerne tillid til nye elektroniske tjenester
at både kommercielle faktorer og foranstaltninger i den offentlige sektor har betydning
for skabelsen af et informationssamfund for alle
at der er behov for et gunstigt og forudsigeligt lovgivningsmiljø for at kunne tiltrække
investeringer, fremme innovation og økonomisk udvikling samt værne om forbrugernes
interesser
at frekvensmangel - alt efter det enkelte land - kan blive en betydelig hindring for en
vellykket udbredelse af digitale jordbaserede tjenester i Europa
at markedsaktørerne har taget initiativ til at udvikle interoperable systemer, navnlig
3Gmobilkommunikation og digitalt interaktivt tv.
2
EUT C 48 af 28.2.2003, s. 2.
7
14671/03 (Presse 327)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.XI.2003
4.
ER AF DEN OPFATTELSE,
at rettidig udvikling af standarder vil bidrage til interoperabiliteten mellem tjenesterne
at et bredt udvalg af indhold, tjenester og applikationer på tværs af forskellige plat-
forme, herunder 3G, pc'er og digitalt tv, vil øge valgmulighederne og give bredest mulig
adgang til informationssamfundets tjenester.
5.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
at sikre, at der, hvis det er muligt, er adgang til elektronisk tilgængelige offentlige tjene-
ster via forskellige platforme
at sikre en fuldstændig og effektiv gennemførelse af EU's rammelovgivning for elektro-
niske kommunikationsnet og -tjenester med henblik på at indføre et sammenhængende
sæt af regler, der skaber teknologisk neutrale konkurrencevilkår og ikke giver en enkelt
platform en fortrinsstilling frem for andre
at støtte Kommissionens bestræbelser på at fremme standardiseringsprogrammet.
6.
BIFALDER KOMMISSIONENS HENSIGT OM
at træffe en række opfølgende foranstaltninger i forbindelse med lovgivnings- og forsk-
ningsområder, fortsat støtte til foranstaltninger i den private sektor, handicappede bruge-
res adgang til informationssamfundets tjenester samt multinationale foranstaltninger
som angivet i meddelelsen
at afholde en offentlig høring om interoperabiliteten for interaktivt digitalt tv som led i
undersøgelsen af, i hvor høj grad der er opnået interoperabilitet og frit valg mellem di-
gital-tv-tjenester i medlemsstaterne
at fremme principperne om åbenhed og interoperabilitet på internationalt plan i forbin-
delserne med tredjelande og regioner.
7.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
aktivt at udvide undersøgelserne vedrørende omfanget af adgangen til informationssam-
fundets nye tjenester til også at omfatte andre platforme end digitalt tv og
3Gkommunikation
at overvåge udviklingen inden for systemer til multiplatformslevering med henblik på at
fremme interoperabilitet inden for digitale interaktive tjenester samt brugernes frie valg
at sikre, at CEN, Cenelec og ETSI rettidigt modtager og fuldfører de mandater for så
vidt angår standardiseringsprogrammet for elektronisk kommunikation, som de tildeles i
henhold til rammedirektivet med henblik på at nå målene i artikel 17 og 18 i direk-
tiv 2002/21/EF."
14671/03 (Presse 327)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453468_0009.png
20.XI.2003
EUROPÆISK AGENTUR FOR NET- OG INFORMATIONSSIKKERHED - Offentlig
forhandling
Rådet nåede til politisk enighed om forslaget til forordning om oprettelse af et europæisk agentur
for net- og informationssikkerhed, som ændret ved Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse.
Efter endelig udformning af teksten vil Rådet formelt vedtage forordningen på en kommende sam-
ling.
Det foreslåede europæiske agentur skal bistå Kommissionen og medlemsstaterne med at opfylde
krav, herunder kravene i gældende og fremtidig fællesskabsret, som følge af den stigende bekym-
ring med hensyn til net- og informationssikkerheden. Forordningen vil styrke Fællesskabets, med-
lemsstaternes og som følge heraf, erhvervslivets evne til at forebygge og løse net- og informations-
sikkerhedsproblemer.
De væsentligste spørgsmål, der opnåedes enighed med Europa-Parlamentet om med henblik på
vedtagelse af dette udkast til forordning, som det foreligger efter førstebehandlingen, omfatter:
Agenturets arbejdsområde og opgaver
Bestyrelsens sammensætning og beslutningsprocedure
Europa-Parlamentets rolle er blevet styrket
Interessenternes deltagelse i agenturets virksomhed, idet der nedsættes en stående gruppe af
deltagende parter, der kan rådgive den administrerende direktør i forbindelse med en række
opgaver.
Agenturet begynder sit arbejde så hurtigt som muligt i 2004 og fungerer indtil 31. december 2008.
Det vil få foreløbig placering i Bruxelles, indtil stats- og regeringscheferne har truffet afgørelse om
spørgsmålet.
Der erindres om, at Det Europæiske Råd på mødet den 20.-21. marts 2003 i sine konklusioner un-
derstregede betydningen af at øge fremdriften i informationssamfundet, bl.a. ved inden udgangen af
2003 at oprette et europæisk agentur for net- og informationssikkerhed.
14671/03 (Presse 327)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453468_0010.png
20.XI.2003
SITUATIONEN INDEN FOR ELEKTRONISK KOMMUNIKATION
Rådet drøftede situationen inden for elektronisk kommunikation i Europa og bekræftede, at situati-
onen inden for denne sektor generelt var forbedret.
Rådet drøftede navnlig de foranstaltninger, der er truffet og overvejede at gennemføre "lovgiv-
ningspakken" og at udvikle bredbånd og 3Gmobilkommunikation. Drøftelsen var særlig nyttig i be-
tragtning af de nye tiltrædende landes deltagelse og gav anledning til gunstige udsigter for den
mellemfristede udvikling på det europæiske kontinent.
Rådet havde også ved mødet lejlighed til at notere sig Kommissionens oplysninger, herunder præ-
sentationen af den 9. rapport om gennemførelsen af lovgivningspakken på telekommunikationsom-
rådet.
Rådet anmodede formandskabet om at formidle resultatet af drøftelserne til Det Europæiske Råd
med henblik på dets kommende behandling af vækstinitiativet.
14671/03 (Presse 327)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453468_0011.png
20.XI.2003
E-FORVALTNING - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
2.
BIFALDER
-
meddelelsen fra Kommissionen om e-forvaltningens betydning for Europas fremtid
ERINDRER OM
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon i marts 2000,
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Göteborg i marts 2001,
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Barcelona i marts 2002,
de generelle målsætninger i handlingsplanen e-Europa 2005, således som de blev god-
kendt af Det Europæiske Råd i Sevilla i juni 2002,
Rådets resolution af 18. februar 2003 om gennemførelsen af handlingsplanen e-Europa
2005
3
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Bruxelles i marts 2003,
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Bruxelles i oktober 2003,
retningslinjerne fra den europæiske konference om e-forvaltning i Como i juli 2003
samt ministerkonferencen om e-forvaltning i Athen i maj 2003.
ERKENDER
betydningen af den offentlige sektors bidrag for at opfylde Lissabon-målene ved at lette
og medvirke til europæisk økonomisk vækst og innovation og behovet for at investere i
en modernisering af offentlige administrationer og således drage fuld fordel af brugen af
informations- og kommunikationsteknologier kombineret med organisatoriske foran-
dringer og udvikling af nye kvalifikationer,
betydningen for medlemsstaterne, de tiltrædende stater og Kommissionen af at identifi-
cere efterspørgselsorienterede paneuropæiske e-forvaltningstjenester på grundlag af en
undersøgelse, der omfatter alle relevante sektorer, og gradvis på grundlag af eksiste-
rende tjenesteydelser og igangværende arbejde på nationalt og europæisk plan at gøre en
række udvalgte paneuropæiske e-forvaltningstjenester tilgængelige for selskaber og
borgere i hele Den Europæiske Union med henblik på at bidrage til at fremme det indre
marked og unionsborgerskabet.
OPFORDRER KOMMISSIONEN, MEDLEMSSTATERNE OG DE TILTRÆDENDE
LANDE
til i 2004 at iværksætte en række paneuropæiske e-forvaltningspilotprojekter til fordel
for borgere og virksomheder i hele Den Europæiske Union med henblik på at evaluere
behov, hindringer og løsninger. Disse pilotprojekter vedrørende levering af grænseover-
skridende tjenesteydelser og grænseoverskridende støtte bør bl.a. knyttes til virksom-
hedsregistrering og elektroniske offentlige indkøb for at bidrage til europæiske virk-
somheders, især små og mellemstore virksomheders konkurrenceevne,
3.
4.
3
EUT C 48 af 28.2.2003, s. 2.
11
14671/03 (Presse 327)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.XI.2003
til inden udgangen af 2004 at undersøge mulige interoperable europæiske løsninger for
borgeres og virksomheders autentificering med henblik på e-forvaltning i det indre mar-
ked for at lette mobiliteten i Europa og levere grænseoverskridende onlinetjenester,
til at sikre, at oprettelse, udvikling og gennemførelse af disse tjenester ledsages af fælles
aktioner for at opbygge erfaring og godkende avancerede løsninger vedrørende fælles
strategier til nøgleaspekter af levering af sammenhængende paneuropæisk e-forvalt-
ningstjenester, som f.eks. adgang, brugeridentifikation, sikkerhed, interoperabilitet, her-
under datadefinition og -procedurer. Paneuropæiske e-forvaltningstjenester bør, hvor det
er relevant, være integrerede og interaktive.
5.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG DE TILTRÆDENDE STATER
til at identificere resterende lovgivningsmæssige og reguleringsmæssige hindringer for
e-forvaltning og til at indlede processen med fremadrettede løsninger for at fjerne dem,
til at undersøge potentialet i e-forvaltningsinnovation på nationalt plan og oprette eks-
pertisecentre, samt samle ekspertise i e-forvaltning ved samarbejde på frivillig basis på
europæisk plan med støtte fra Kommissionen, specielt for at tage prioriterede spørgsmål
op, som er identificeret i meddelelsen om e-forvaltning, f.eks. tillid og sikkerhed, her-
under autentificering, bredbånd og ydelse af multiplatformtjeneste og kombineret tek-
nologisk, organisatorisk innovation og åbne standarder.
OPFORDRER KOMMISSIONEN
til at identificere resterende lovgivningsmæssige, reguleringsmæssige og organisatoriske
hindringer for e-forvaltning på europæisk plan på grundlag af de foreslåede undersøgel-
ser og pilotprojekter og til at foreslå løsninger til at overvinde dem,
til i 2004 at styrke samordningsprocesser for at sikre fælles prioriteter på tværs af og
større synergi mellem e-forvaltningsrelaterede EU-programmer, således at der kan ska-
bes tættere samarbejde med medlemsstaterne og de tiltrædende lande, og som tager hen-
syn til den offentlige administrations behov,
til at sørge for praktisk vejledning til medlemsstater, tiltrædende stater og relevante inte-
ressenter om adgang til eksisterende finansieringsinstrumenter og til at undersøge andre
finansieringsformer, herunder eventuelt offentlig-private partnerskaber, som fremmer
udviklingen af e-forvaltning og social og regional samhørighed inden for Den Europæi-
ske Union,
til fortsat at vurdere de økonomiske og sociale konsekvenser af paneuropæiske e-for-
valtningstjenester i sammenhæng med handlingsplanen e-Europa 2005 samt af eksiste-
rende eller planlagte programmer og til at foreslå en køreplan for yderligere fremskridt
inden for paneuropæiske e-forvaltningstjenester,
til, hvor det er relevant, at støtte udvikling af synergier mellem national forskning og in-
novationsindsats inden for e-forvaltning ved anvendelse af instrumenterne i EU's sjette
rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling,
til på baggrund af analysen i Kommissionens meddelelse om e-forvaltningens betydning
for Europas fremtid at undersøge de samlede udgifter til e-forvaltning til modernisering
af offentlige administrationer og til at fremlægge en rapport i 2004, der sammenfatter
situationen,
6.
14671/03 (Presse 327)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.XI.2003
til i 2004 og på grundlag af den eksisterende indsats at tilvejebringe en ramme for ud-
veksling af bedste praksis for at øge mulige synergier og for at fremme og lette genan-
vendelse af gennemførte e-forvaltningsløsninger,
til på baggrund af analysen i meddelelsen om e-forvaltningens betydning for Europas
fremtid at gennemgå fordele og besparelser ved e-forvaltning (omkostningerne ved
"ikke-e-forvaltning") og til på dette grundlag at foreslå Rådet fordele-, resultat- og
brugsbaserede indikatorer i løbet af 2004.
7.
UNDERSTREGER
betydningen af, at disse konklusioner forelægges som et bidrag på Det Europæiske Råds for-
årsmøde i 2004."
14671/03 (Presse 327)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453468_0014.png
20.XI.2003
INTEROPERABEL LEVERING AF PANEUROPÆISKE E-FORVALTNINGSTJENE-
STER TIL OFFENTLIGE MYNDIGHEDER, VIRKSOMHEDER OG BORGERE (IDABC)
- Offentlig forhandling
Rådet nåede til en enstemmig politisk aftale om forslaget til afgørelse om interoperabel levering af
paneuropæiske e-forvaltningstjenester til offentlige myndigheder, virksomheder og borgere
(IDABC). Efter endelig udformning af teksten vedtager Rådet formelt sin fælles holdning på en
kommende samling og sender den til Europa-Parlamentet som led i den fælles beslutningsproce-
dure.
Dette program sikrer kontinuiteten i den indsats, der blev iværksat under de to første IDA-pro-
grammer med forbedring af samarbejdet mellem offentlige myndigheder og støtte til levering af
paneuropæiske e-forvaltningstjenester til borgere og erhvervsliv, hvilket bidrager til at øge både den
offentlige og den private sektors effektivitet.
Dette skal opnås ved, at Fællesskabet i samarbejde med medlemsstaterne gennemfører projekter af
fælles interesse. Disse projekter støttes af horisontale foranstaltninger, der omfatter fremme af infra-
strukturtjenester til de offentlige forvaltninger eller indførelse af strategiske aktiviteter og støtteak-
tiviteter til at fremme de paneuropæiske tjenester.
VERDENSTOPMØDET OM INFORMATIONSSAMFUNDET
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om den seneste udvikling med hensyn til det næste
verdenstopmøde om informationssamfundet (WSIS), der skal afholdes den 10.-12. december 2003 i
Genève.
FN's verdenstopmøde om informationssamfundet har til formål at nå frem til en fælles forståelse af
og vision for informationssamfundet og at udarbejde en strategisk handlingsplan for en samordnet
udvikling mod realisering af den fælles vision.
Rådet henstillede til medlemsstaterne at fortsætte arbejdet i samråd med hinanden for at forsvare en
fælles holdning og sikre et vellykket topmøde i Genève.
14671/03 (Presse 327)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453468_0015.png
20.XI.2003
FREMME AF DET EUROPÆISKE DIGITALE INDHOLD
Rådet drøftede udviklingen og brugen af digitalt indhold i informationssamfundet.
Rådet understregede, at dette emne bliver stadig mere følsomt og vigtigt for industrien i denne sek-
tor samt i den bredere politiske og kulturelle sammenhæng omkring udviklingen af en europæisk
identitet. Rådet fremhævede også behovet for at finde en balance mellem intellektuelle ejendoms-
rettigheder og tilstrækkelige brugerrettigheder i forbindelse med internettet, kombineret med et rigt
mål af offentlig tilgængelighed.
Under drøftelserne konstaterede Rådet med tilfredshed, at Kommissionen har til hensigt at fore-
lægge en opfølgning af e-indholdsprogrammet og programmet vedrørende en mere sikker anven-
delse af internettet i betragtning af, hvor vigtigt det er at råde over passende, tilgængeligt indhold til
udvikling af bredbåndstjenester.
________________________
14671/03 (Presse 327)
15
DA