Europaudvalget 2003-04
Rådsmøde 2558
Offentligt
1453441_0001.png
5518/04 (Presse 25)
2558. samling i Rådet
- ALMINDELIGE ANLIGGENDER -
den 26. januar 2004 i Bruxelles
Formand:
Brian COWEN
Irlands udenrigsminister
*
2559. samling vedrørende eksterne forbindelser er omhandlet i en separat pressemeddelelse
(5519/04 Presse 26)
Internet:
http://ue.eu.int/
E-mail:
[email protected]
Yderligere oplysninger: tlf. 32 2 285 60 83 – 32 2 285 63 19
5518/04 (Presse 25)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453441_0002.png
26.I.2004
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
RÅDETS ARBEJDSPROGRAM FOR 2004 -
Offentlig debat
........................................................ 6
STATUS OVER DRØFTELSERNE I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER............................ 7
STATUT FOR MEDLEMMERNE AF EUROPA-PARLAMENTET ............................................. 8
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's politimission i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (operation "Proxima")............................ I
EKSTERNE FORBINDELSER
Den europæiske sikkerhedsstrategi -
Rådets konklusioner...................................................................................
I
EU's særlige repræsentant - Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien................................................... I
Sudan - Styrkelse af våbenembargoen* ............................................................................................................. II
Udviklingssamarbejde - Ligestilling mellem kønnene -
Offentlig forhandling
.................................................... II
Forbindelserne med Middelhavsområdet - Formandskabets prioriteter............................................................... II
Forbindelserne med Rusland - EU's fælles strategi ...........................................................................................III
Forbindelserne med Ukraine - EU's fælles strategi............................................................................................III
Forbindelserne med Mexico - Tilpasning af aftaler - Oprindelsesregler.............................................................III
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - Tilpasning af forskrifter og bestemmelser...........................III
Konfliktforebyggelse -
Rådets konklusioner.....................................................................................................III
Afrika - Konfliktforebyggelse, -styring og -løsning* -
Rådets konklusioner
......................................................IV
Sydøstasien - Kommissionens meddelelse -
Rådets konklusioner.......................................................................V
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
5518/04 (Presse 25)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.I.2004
TRANSPORT
Kompensation til passagerer ved boardingafvisning* -
Offentlig forhandling.................................................
VIII
ENERGI
Fremme af kraftvarmeproduktion -
Offentlig forhandling
.................................................................................IX
MILJØ
Emissioner af drivhusgasser -
Offentlig forhandling
.........................................................................................IX
Emballage og emballageaffald* -
Offentlig forhandling.....................................................................................X
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Koordinering af de sociale sikringsordninger* -
Offentlig forhandling
...............................................................X
De europæiske borgeres deltagelse....................................................................................................................X
FISKERI
Fiskeriaftale mellem EF og Côte d'Ivoire .........................................................................................................XI
ÅBENHED
Offentlige debatter...........................................................................................................................................XI
5518/04 (Presse 25)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453441_0004.png
26.I.2004
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Louis MICHEL
Danmark:
Friis Arne PETERSEN
Tyskland:
Joschka FISCHER
Grækenland:
Anastasios GIANNITSIS
Spanien:
Ana PALACIO
Frankrig:
Noëlle LENOIR
Irland:
Brian COWEN
Dick ROCHE
Italien:
Roberto ANTONIONE
Luxembourg:
Lydie POLFER
Vicepremierminister og udenrigsminister
Direktør i Udenrigsministeriet
Forbundsudenrigsminister og stedfortrædende forbundskansler
Viceudenrigsminister
Udenrigsminister
Viceminister under udenrigsministeren, med ansvar for Europa-
spørgsmål
Udenrigsminister
Viceminister, premierministerens kontor og Udenrigsministeriet,
med ansvar for europæiske spørgsmål
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Vicepremierminister, udenrigsminister og minister for udenrigs-
handel samt minister for offentligt ansatte og administrative
reformer
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister og minister for de portugisiske samfund i udlan-
det
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Nederlandene:
Bernard BOT
Østrig:
Benita FERRERO-WALDNER
Portugal:
Teresa GOUVEIA
Finland:
EIKKA KOSONEN
Sverige:
Laila FREIVALDS
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
*
Kommissionen:
Christopher PATTEN
Poul NIELSON
*
*
Medlem
Medlem
*
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
*
*
Generalsekretær/højtstående FUSP-repræsentant
*
*
*
5518/04 (Presse 25)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453441_0005.png
26.I.2004
De tiltrædende staters regeringer
var repræsenteret således:
Den Tjekkiske republik:
Cyril SVOBODA
Estland:
Kriistina OJULAND
Cypern:
George IACOVOU
Letland:
Sandra KALNIETE
Litauen:
Rytis MARTIKONIS
Ungarn:
László KOVÁCS
Malta:
Joe BORG
Polen:
Wlodzimierz CIMOSZEWICZ
Slovakiet:
Eduard KUKAN
Slovenien:
Dimitrij RUPEL
Viceministerpræsident og udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Vicestatssekretær, Udenrigsministeriet, med ansvar for EU-
spørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
5518/04 (Presse 25)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453441_0006.png
26.I.2004
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
NB:
De tiltrædende lande (Cypern, Den Tjekkiske Republik, Estland, Ungarn, Letland, Litauen,
Malta, Polen, Den Slovakiske Republik og Slovenien) tilslutter sig konklusionerne vedrøren-
de den europæiske sikkerhedsstrategi, konfliktforebyggelse, -styring og -løsning i Afrika og
konfliktforebyggelse i Sydøstasien.
RÅDETS ARBEJDSPROGRAM FOR 2004 -
Offentlig debat
Rådet havde en offentlig debat om Rådets arbejdsprogram, som er forelagt af det kommende irske
og det kommende nederlandske formandskab for 2004. Debatten koncentrerede sig navnlig om den
europæiske sikkerhedsstrategi og om konfliktforebyggelse, især i Afrika.
I programmet redegøres der for udfordringerne i 2004, og sigtet med programmet er at bygge videre
på det arbejde, som det græske og det italienske formandskab udførte i løbet af 2003, og som om-
fattede dagsordenen for økonomisk reform og retlige og indre anliggender samt eksterne forbindel-
ser. Med valgene til Europa-Parlamentet og et nyt Europa-Parlament og en ny Kommission, som
påbegynder sin embedsperiode i løbet af året, prioriterer og fokuserer lovgivningsprogrammet på at
gøre det muligt at nå målene inden for den kortere tidsramme, der er til rådighed, herunder at gøre
EU's udvidelse den 1. maj til en succes.
5518/04 (Presse 25)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453441_0007.png
26.I.2004
STATUS OVER DRØFTELSERNE I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER
Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet om det igangværende arbejde i andre
rådssammensætninger, der omfatter de samlinger, der er holdt siden sidste rapport af 8. december
(5428/04).
Formandskabets rapport gør Rådet opmærksomt på de forberedende drøftelser, der skal finde sted i
Rådets forskellige sammensætninger med henblik på Det Europæiske Råds forårsmøde den 25. og
26. marts i Bruxelles. Den understreger nødvendigheden af, at der træffes afgørelser i tide på bag-
grund af den lovgivningstidsplan, som fører frem til valgene til Europa-Parlamentet den 10.-13. ju-
ni.
Rapporten fremhæver også resultaterne af samlingerne i Rådet (transport, telekommunikation og
energi) den 5. december, (fiskeri og landbrug) den 17., 18. og 19. december, (miljø) den 22. decem-
ber og (økonomi og finans) den 20. januar.
5518/04 (Presse 25)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453441_0008.png
26.I.2004
STATUT FOR MEDLEMMERNE AF EUROPA-PARLAMENTET
Rådet drøftede et udkast til Europa-Parlamentets beslutning om statutten for medlemmerne af
Europa-Parlamentet. Efter drøftelsen konkluderede formanden for Rådet, at han vil meddele Parla-
mentet, at der for øjeblikket ikke er det nødvendige kvalificerede flertal til, at Rådet kan nå til poli-
tisk enighed om teksten.
I juni 2003 oplyste Rådet, at det ikke kunne tilslutte sig det udkast til statut, som Parlamentet havde
godkendt, og i december foreslog Parlamentet en række ændringer. Parlamentet har behov for en
udtalelse fra Kommissionen og Rådets godkendelse med kvalificeret flertal for at kunne vedtage
statutten. Reglerne og vilkårene for beskatning af medlemmerne kræver enstemmighed i Rådet.
5518/04 (Presse 25)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453441_0009.png
26.I.2004
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's politimission i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (operation "Proxima")
Rådet vedtog en fælles aktion om ændring af fælles aktion 203/681/FUSP om Den Europæiske
Unions politimission i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (EUPOL "Proxima)
(5453/04).
I henhold til den ændrede fælles aktion vil der som maksimum blive afholdt 6,555 mio. EUR til
dagpenge til missionspersonalet for 2004 over Fællesskabets budget. Operation "Proxima" blev lan-
ceret den 15. december 2003.
EKSTERNE FORBINDELSER
Den europæiske sikkerhedsstrategi -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet hilste formandskabets planer om at fremme gennemførelsen af den europæiske sikkerheds-
strategi på grundlag af Det Europæiske Råds konklusioner fra december 2003 velkommen. Arbejdet
på dette område vil samle sig om de fire områder, hvorpå Det Europæiske Råd mener der bør gøres
en indledende indsats:
i)
ii)
iii)
iv)
effektiv multilateralisme med FN som det centrale punkt,
bekæmpelse af terrorisme,
en strategi over for Mellemøstregionen og
en samlet politik over for Bosnien-Hercegovina.
Under henvisning til EU's og FN's fælles erklæring af 24. september 2003 tilkendegav Rådet lige-
ledes tilfredshed med, at der er planlagt et møde mellem formandskabet og De Forenede Nationers
generalsekretær, hvor samarbejdet mellem EU og FN og EU's støtte til effektiv multilateralisme vil
blive drøftet."
EU's særlige repræsentant - Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
Som følge af den politiske enighed, der blev opnået i november, vedtog Rådet en fælles aktion om
udnævnelse af Søren JESSEN-PETERSEN til Den Europæiske Unions nye særlige repræsentant i
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien som afløser for Alexis BROUHNS (5365/04).
Søren JESSEN-PETERSEN tiltræder den 1. februar 2004.
5518/04 (Presse 25)
I
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.I.2004
Sudan - Styrkelse af våbenembargoen*
Rådet vedtog en forordning, som tager sigte på at styrke den embargo over for Sudan med hensyn
til leverancer af våben, ammunition og militærudrustning, som har været gældende siden 1994, på
baggrund af borgerkrigen i landet
(5405/04 + 5404/04 ADD 1).
Forordningen supplerer Rådets fælles holdning af 9. januar med hensyn til teknisk og finansiel bi-
stand, som henhører under Fællesskabets kompetence.
Den fælles holdning og forordningen har til formål at konsolidere de nuværende foranstaltninger
som led i embargoen og udvide den, så den kommer til at omfatte våbenrelateret teknisk bistand og
finansiel bistand til våbenleverancer, idet den dog samtidig giver mulighed for undtagelser af hu-
manitære grunde og med henblik på minerydningsaktioner.
Udviklingssamarbejde - Ligestilling mellem kønnene -
Offentlig forhandling
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fremme af ligestilling mellem kønnene i Fællesskabets politikker for udviklingssamarbejde, udvik-
lingsstrategier og udviklingsforanstaltninger (11923/03
+ 16168/03).
Der vil blive vedtaget en fæl-
les holdning på en kommende samling, som vil blive sendt til Europa-Parlamentet til andenbehand-
ling som led i proceduren med fælles beslutningstagning.
Udkastet til forordning giver mulighed for finansiel bistand og ekspertise fra Fællesskabet med sigte
på at fremme ligestilling mellem kønnene i alle politikker vedrørende udviklingssamarbejde og i
alle foranstaltninger i udviklingslande.
Forbindelserne med Middelhavsområdet - Formandskabets prioriteter
Rådet noterede sig formandskabets prioriteter for gennemførelsen af EU's fælles strategi over for
Middelhavsområdet (5313/04).
Formandskabet agter at fremme forbindelserne ved at koncentrere sig om de politiske, sikkerheds-
mæssige, økonomiske, finansielle og sociale samt kulturelle og menneskelige aspekter af partner-
skabet. Dets prioriteter omfatter:
·
et første møde mellem den rådgivende Parlamentariske Forsamling for Euro-Middelhavs-part-
nerskabet i første halvår af 2004
·
støtte til Kommissionens bestræbelser på at sikre hurtige fremskridt med udkastet til handlings-
planer inden for rammerne af EU's nye naboskabspolitik
·
arbejde med de uafklarede spørgsmål vedrørende oprettelse af en Euro-Middelhavs-fond.
5518/04 (Presse 25)
II
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.I.2004
Forbindelserne med Rusland - EU's fælles strategi
Rådet noterede sig formandskabets arbejdsplan for gennemførelsen af den fælles strategi over for
Rusland
(5376/04)
De to vigtigste prioriteter vedrører udvidelsen af partnerskabet mellem EU og Rusland og samar-
bejdsaftalen til også at omfatte EU's nye medlemsstater fra den 1. maj og en evalueringsrapport om
alle aspekter af EU's forbindelser med Rusland.
Forbindelserne med Ukraine - EU's fælles strategi
Rådet noterede sig formandskabets arbejdsplan for gennemførelsen af den fælles strategi over for
Ukraine
(5378/04)
Arbejdsplanen bygger på hovedmålene i den fælles strategi, som Det Europæiske Råd vedtog i
Helsingfors i december 1999.
Forbindelserne med Mexico - Tilpasning af aftaler - Oprindelsesregler
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Mexico om en tilpasning af aftalen mellem EU og Mexico om økonomisk partnerskab, politisk
samordning og samarbejde, aftalen om gensidig anerkendelse og beskyttelse af betegnelser inden
for spiritussektoren og andre aftalte bestemmelser. Tilpasningerne skal tage hensyn til EU's udvi-
delse den 1. maj.
Rådet vedtog også en afgørelse om EF's holdning i Det Blandede Udvalg EF-Mexico vedrørende
oprindelsesregler
(5241/04).
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - Tilpasning af forskrifter og bestemmelser
Rådet godkendte et udkast til afgørelse om ændring af bestemmelserne i EU-EFTA-aftalen om Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) for så vidt angår tekniske forskrifter, standar-
der, prøvning og certificering, audiovisuelle tjenesteydelser og tjenesteydelser på telekommunika-
tionsområdet
(5178/04).
Udkastet til afgørelse vil blive sendt til Det Blandede EØS-Udvalg til ved-
tagelse.
Konfliktforebyggelse -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet understreger sit tilsagn om at fortsætte en aktiv EU-politik for konfliktforebyggelse. Udvik-
lingen af FUSP og ESFP er et vigtigt element, der bidrager til gennemførelsen af EU's mål for kon-
fliktforebyggelse, som er angivet i det EU-program til forebyggelse af voldelige konflikter, som
blev godkendt af Det Europæiske Råd i Göteborg i juni 2001.
5518/04 (Presse 25)
III
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.I.2004
Rådet noterer sig, at formandskabet har fremlagt idéer med henblik på at forbedre EU's tilgang til
konfliktforebyggelse, herunder bl.a. øget fokus på tidlig varsling med hurtig forebyggende handling
og på længere sigt konfliktforebyggelsesstrategier, som anvender alle de redskaber, som er til EU's
rådighed.
Rådet noterer sig, at formandskabet har til hensigt at forelægge en rapport om gennemførelsen af
EU-programmet til forebyggelse af voldelige konflikter på mødet i Det Europæiske Råd i
juni 2004."
Afrika - Konfliktforebyggelse, -styring og -løsning* -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog en fælles holdning, som sigter mod at støtte forebyggelse, styring og løsning af vol-
delige konflikter i Afrika ved at styrke Afrikas kapacitet og indsatsmidler på dette område (5267/04
+ 5268/04).
Den fælles holdning støtter fredsbevaring i Afrika, der skal muliggøre regelmæssig evaluering af
potentielle voldelige konflikter, og fremlæggelse af politikvalgmuligheder med henblik på hurtig
indsats.
Rådet vedtog også følgende konklusioner:
"Rådet vedtog en revideret fælles holdning om konfliktforebyggelse, -styring og -løsning i Afrika.
Vedtagelsen af denne fælles holdning understreger den betydning, EU tillægger sine forbindelser
med Afrika. EU ser Afrika som en vigtig strategisk partner og er stærkt opsat på at hjælpe Afrika og
de regionale organisationer i Afrika, også med at udvikle en samlet politik inden for konfliktfore-
byggelse. Rådet understreger behovet for at skifte fra krisestyring, hvor der fokuseres på igangvæ-
rende og truende kriser, til konfliktforebyggelse med et langsigtet fredsopbyggende sigte. Dette
kræver en integreret politik, hvor alle instrumenter inden for EU's optræden udadtil tages i brug
med henblik på at fastlægge omfattende forebyggende strategier.
De væsentligste elementer i den fælles holdning er støtte til og styrkelse af Afrikas fredsbevarende
kapacitet, regelmæssig evaluering af potentielle voldelige konflikter i Afrika og fremlæggelse af
politikvalgmuligheder med henblik på hurtig indsats.
Rådet noterede sig, at der to år efter vedtagelsen af den fælles holdning er gjort fremskridt inden for
de fleste områder vedrørende konfliktforebyggelse i Afrika, selv om der fortsat er meget, der skal
gøres. Rådet noterede sig især med tilfredshed de fremskridt, som Den Afrikanske Union i de sene-
ste to år har gjort med hensyn til opbygning af en kontinental arkitektur for fred og sikkerhed og
ratifikation af protokollen om oprettelse af Freds- og Sikkerhedsrådet. Freds- og Sikkerhedsrådet vil
styrke Afrikas kapacitet til at forebygge, bilægge og løse konflikter og fremme afrikansk ejerskab
og solidaritet. Subregionale organisationer i Afrika spiller en positiv og stadig større rolle. Rådet
noterede sig i den forbindelse også med tilfredshed, at der er oprettet en fredsfacilitet til støtte for
afrikanske fredsbevarende operationer, som klart vil styrke Afrikas evne til at genoprette fred på
kontinentet.
5518/04 (Presse 25)
IV
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.I.2004
Rådet udtrykte tilfredshed med det tætte samarbejde og den nøje samordning mellem EU og FN
med hensyn til kriser i Afrika og er fast besluttet på at bygge videre på dette. Et særligt eksempel på
dette vellykkede samarbejde var den EU-ledede operation Artemis, som var en styrke under FN-
mandat, der blev deployeret i Den Demokratiske Republik Congo i juni 2003. EU er rede til at byg-
ge videre på denne vellykkede operation.
Rådet noterede sig, at der i opfølgningsarbejdet med den reviderede fælles holdning skal tages hen-
syn til den igangværende gennemførelse af EU-programmet fra juni 2001 om forebyggelse af vol-
delige konflikter. Det vil i den forbindelse være særligt vigtigt at se på, hvorledes EU bedre vil kun-
ne reagere på kriser under udvikling."
Sydøstasien - Kommissionens meddelelse -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1)
Rådet hilser Kommissionens meddelelse om et nyt partnerskab med Sydøstasien velkommen.
I overensstemmelse med konklusionerne fra EU-ASEAN-ministermødet i Bruxelles i janu-
ar 2003 anerkender Rådet, at den økonomiske, politiske og strategiske dynamik i Sydøstasien
kræver, at Unionens mangeårige partnerskab med regionen fornyes og styrkes. Rådet støtter
derfor fuldt ud målene i meddelelsen og giver tilsagn om sammen med Kommissionen - hvor
det er relevant - at arbejde hen imod deres gennemførelse, specielt inden for sine kompetence-
områder. Unionen bør således stile imod at forbedre den eksisterende ramme for forbindelser-
ne med Sydøstasien og substansen i disse forbindelser.
Rådet erindrer om sine konklusioner om den overordnede Asien-strategi, der blev vedtaget i
2001: "Europa og Asien: strategiske rammer for styrkede partnerskaber" og minder om, at der
i denne meddelelse tales om behovet for at "bygge på og udbygge disse rammer ved hjælp af
vore subregionale strategier ...". Rådet hilser denne meddelelse om Sydøstasien velkommen
som en sådan subregional strategi.
Rådet sætter pris på, at der er fremkommet en bred og moderne politisk dagsorden med hen-
syn til Sydøstasien, og det tilslutter sig stort set de seks strategiske prioriteter, der er opstillet:
-
-
-
-
-
-
støtte til regional stabilitet og bekæmpelse af terrorisme
fremme af menneskerettigheder, demokratiske principper og god regeringsførelse
integrering af retlige og indre anliggender på alle områder
fornyet dynamik i de regionale handels- og investeringsforbindelser
fortsat støtte til udvikling af mindre velstillede lande og
intensivering af dialogen og samarbejdet inden for specifikke politikområder.
2)
3)
I tillæg til de seks prioriteter i meddelelsen understreger Rådet vigtigheden af at bekæmpe
spredning af masseødelæggelsesvåben og fremføringsmidler hertil i regionen.
5518/04 (Presse 25)
V
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.I.2004
4)
Rådet bekræfter, at EU har en væsentlig interesse i et stabilt og demokratisk Sydøstasien. Rå-
det bekræfter ligeledes på ny, at EU støtter de sydøstasiatiske staters territoriale integritet. Rå-
det henstiller derfor indtrængende, at der specifikt og aktivt fokuseres på at fremme fred og
sikkerhed i regionen og på konfliktforebyggelse. Rådet er tilfreds med, at subregionale orga-
nisationer som bl.a. Mekong-kommissionen har en stabiliserende og konfliktforebyggende
funktion. Forbedring af den regionale stabilitet og sikkerhed er også den bedste måde at tackle
problemet med spredning af masseødelæggelsesvåben på, jf. EU's strategi mod spredning af
masseødelæggelsesvåben.
Rådet ser positivt på erklæringen fra ASEAN Concord II (Bali Concord II), som blev vedtaget
på 9. ASEAN-topmøde den 9. oktober 2003, og den deri indeholdte plan om at skabe et
ASEAN-fællesskab inden år 2020, som skal hvile på de tre søjler: "ASEAN Security Com-
munity", "ASEAN Economic Community" og "ASEAN Socio-Cultural Community". Rådet
understreger, at målet med disse planer er meget vidtgående, og er rede til sammen med Kom-
missionen at støtte integrationsbestræbelserne, bl.a. ved at stille Den Europæiske Unions erfa-
ringer på området til rådighed for ASEAN og specielt for ASEAN-sekretariatet.
Rådet støtter Kommissionens opfordring til at skabe en ny balance i de samlede forbindelser
med Sydøstasien ved at give mulighed for bilaterale aftaler med interesserede lande, samtidig
med at EU's stærke tilsagn om at støtte ASEAN-integrationsprocessen bekræftes på ny.
Rådet understreger, at EU er fast besluttet på at støtte og styrke det regionale samarbejde om
bekæmpelse af terrorisme og at give del i sine erfaringer inden for terrorismebekæmpelse. EU
er parat til at overveje at støtte alle lande i regionen, der måtte ønske det, i forbindelse med
gennemførelsen af FN's Sikkerhedsråds resolution 1373 og de relevante FN-konventioner. EU
opfordrer sine partnere i Sydøstasien til at bekæmpe terrorisme på grundlag af en omfattende
strategi, der omfatter spørgsmålene om politisk, socio-økonomisk og finansiel styring. Rådet
minder om den fælles erklæring fra januar 2003 om samarbejde om bekæmpelse af terroris-
me, som blev vedtaget på det 14. ministermøde mellem EU og ASEAN, og understreger be-
tydningen af, at dens bestemmelser gennemføres, uden at dette berører de pågældende landes
overholdelse af de grundlæggende menneskerettigheder og accept af eksistensen af en fredelig
politisk opposition.
Rådet understreger betydningen af EU's tilsagn om at arbejde for en integreret tilgang i sine
eksterne forbindelser med Sydøstasien, hvor handel og investeringer er uløseligt knyttet til
spørgsmål om god regeringsførelse, menneskerettigheder, fattigdomsbekæmpelse og rets-
statsprincippet. Rådet minder i den forbindelse om indsættelsen af klausulen om et "væsent-
ligt element" i Unionens samarbejdsaftaler med Cambodja, Laos og Vietnam, og opfordrer
Kommissionen til at anvende denne klausul fuldt ud til fremme af samarbejdet på menneske-
rettighedsområdet som et supplement til dialogen herom samt til at sikre, at den optages i
eventuelle nye aftaler med lande i regionen. Rådet understreger nødvendigheden af at støtte
og styrke civilsamfundet i regionen.
Rådet minder om den betydning, det tillægger Den Internationale Straffedomstol, og tilskyn-
der de lande i Sydøstasien, som endnu ikke har tiltrådt Rom-statutten, til snarest at gøre det.
EU er rede til at dele sine erfaringer i det spørgsmål med de sydøstasiatiske partnere.
5)
6)
7)
8)
9)
5518/04 (Presse 25)
VI
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.I.2004
10)
Rådet værdsætter i særlig grad, at disse mere modne forbindelser med Sydøstasien omfatter
spørgsmål vedrørende retlige og indre anliggender, som f.eks. bekæmpelse af organiseret
kriminalitet, menneskehandel, hvidvaskning af penge, forfalskning, narkotika og migration.
Rådet minder i den forbindelse om, at Det Europæiske Råd i juni 2002 i Sevilla indtrængende
anmodede om, at der i alle fremtidige aftaler, der indgås med et tredjeland, "indsættes en be-
stemmelse om fælles håndtering af migrationsstrømmene og tvungen tilbagetagelse i tilfælde
af ulovlig indvandring". Rådet henstiller derfor indtrængende, at alle bilaterale aftaler med
lande i Sydøstasien kommer til at indeholde passende bestemmelser om migrationsstrømme
og tilbagetagelse.
Rådet understreger, at det i overensstemmelse med sine konklusioner af 17. november 2003
har til hensigt at inddrage ikke-sprednings-aspektet i EU's forbindelser med Sydøstasien.
Rådet er enigt i, at Sydøstasien i stigende grad vil være en af de mest dynamiske vækstmoto-
rer i verdensøkonomien, og anerkender derfor, at det vil være i Unionens interesse at have
tættere handels- og investeringsforbindelser med regionen. Rådet ser positivt på det nye part-
nerskabs tilbud om at behandle handelsspørgsmål inden for en foreslået handelshandlingsplan,
det tværregionale handelsinitiativ mellem EU og ASEAN (TREATI) i henhold til samarbejds-
aftalen af 1980 mellem EF's og ASEAN's medlemslande.
Rådet noterer sig, at tilstrækkelige fremskridt i gennemførelsen af den foreslåede handels-
handlingsplan, TREATI, og påvisning af gensidig økonomisk interesse vil kunne bane vejen
for indgåelse af en frihandelsaftale med ASEAN. Rådet understreger, at løftet om støtte til
TREATI, der blev afgivet før 5. WTO-ministerkonference i Cancun, ikke afhænger af, om der
opnås et specifikt resultat i WTO-forhandlingerne. Rådet anmoder desuden Kommissionen
om, så snart ASEAN har taget yderligere væsentlige skridt i retning af økonomisk integration,
at undersøge de mulige konsekvenser af en omfattende og vidtgående frihandelsaftale med
ASEAN under behørig hensyntagen til de økonomiske fordele i forbindelse med EU's multi-
laterale og regionale handelspolitik og til ASEAN's evne til at indgå en sådan aftale.
Rådet understreger, at det multilaterale system fortsat bør være EU's førsteprioritet for at ud-
nytte globaliseringen og leve op til EU's handelspolitiske målsætninger. Det understreger der-
for betydningen af at få WTO-forhandlingerne tilbage på sporet og fremme det multilaterale
system gennem yderligere markedsåbning og styrkede multilaterale regler. EU og ASEAN
bør derfor forene deres bestræbelser for effektivt at gøre fremskridt på alle punkterne på
Doha-udviklingsdagsordenen, så resultaterne af forhandlingerne kan blive afbalancerede og til
fordel for alle medlemmer.
Rådet ser positivt på Kommissionens bestræbelser på at forbedre kvaliteten og på, at EF i tide
yder tredjelandsbistand til Sydøstasien gennem en bedre flerårig strategisk programmering.
Rådet glæder sig i den forbindelse over, at der er indført venskabsaftaler i samarbejdet med
Sydøstasien. Medlemsstaterne har givet tilsagn om at lette deres egne institutioners inddra-
gelse i disse arrangementer.
11)
12)
13)
14)
15)
5518/04 (Presse 25)
VII
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453441_0016.png
26.I.2004
16)
I forbindelse med fattigdomsbekæmpelse ser Rådet også positivt på, at begrebet tresidet sam-
arbejde er blevet indført. Det kan være et effektivt middel til at bygge bro over udviklings-
kløften mellem rigere og fattigere lande i Sydøstasien og til at fremme regional solidaritet i
overensstemmelse med "Initiative for ASEAN Integration" (IAI). Rådet understreger, at EU
er fast besluttet på at fremme udviklingen i Timor-Leste og Papua Ny Guinea inden for ram-
merne af EU's samarbejdsaftaler.
Rådet tilskynder til at intensivere dialogen mellem EU og ASEAN på områderne miljø (især
beskyttelse af tropiske regnskove), teknologi og uddannelse.
Rådet er enigt i, at Unionen i betragtning af diversiteten i Sydøstasien bør forankre sin dialog
og sit samarbejde med regionen i en fleksibel ramme. Det noterer sig, at selv om EF-ASEAN-
samarbejdsaftalen af 1980 og fora som ASEM, ARF og bilaterale forbindelser for tiden byder
på nyttige muligheder for dialog og samarbejde, henstilles det indtrængende i det nye partner-
skab, at der gøres en indsats for at rationalisere og specialisere de foreslåede dagsordener for
hvert forum. Rådet håber, at ARF vil blive et mere effektivt instrument for regional fred og
sikkerhed, der kan føre processen frem fra tillidsskabelse til præventivt diplomati og i sidste
instans konfliktløsning. Rådet ser positivt på, at EU og Cambodja har det fælles formandskab
i ARF-ISG i 2004-2005.
Rådet ser positivt på, at Kommissionen for nylig har åbnet fire nye delegationer i Sydøstasien,
hvilket vil bidrage til at styrke forbindelserne med regionen og de berørte lande og til en gnid-
ningsløs gennemførelse af det nye partnerskab.
Rådet glæder sig meget over lanceringen af en ny synlighedsstrategi i meddelelsen og er rede
til at samarbejde med Europa-Kommissionen efter de retningslinjer, der foreslås i meddelel-
sen. Kommissionen bør inddrage Rådet nøje i gennemførelsen af strategien og holde det un-
derrettet om de væsentligste planlagte stadier. Rådet mener, at denne strategi bør kunne føre
til øget bevidsthed om Den Europæiske Unions eksistens og øge EU's synlighed i Sydøst-
asien. Rådet foreslår, at de sydøstasiatiske partnere bør gøres opmærksom på og være med til
at drøfte denne strategi, navnlig med henblik på en effektiv gennemførelse af strategien.
Rådet erindrer om, at den samlede Asien/Stillehavs-strategi bør ajourføres, når det er nødven-
digt, og senest inden udgangen af 2004. Rådet er enigt i, at meddelelsen om et nyt partnerskab
med Sydøstasien bør ajourføres, så snart det er nødvendigt."
17)
18)
19)
20)
21)
TRANSPORT
Kompensation til passagerer ved boardingafvisning* -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog en forordning i overensstemmelse med en fælles tekst, som der var opnået enighed om
med Europa-Parlamentet i Forligsudvalget, om indførelse af fælles bestemmelser om kompensation
og bistand til passagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser (PE-CONS
3676/03 + 15632/03 ADD 1).
Den irske og den britiske delegation stemte imod, og den tyske dele-
gation undlod at stemme.
5518/04 (Presse 25)
VIII
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453441_0017.png
26.I.2004
Denne forordning ajourfører forordning EØF/295/91, navnlig ved at forbedre passagernes rettighe-
der ved boardingafvisning eller aflysning og ved at yde dem bistand. Den træder i kraft tolv måne-
der fra datoen for offentliggørelse i Den Europæiske Unions Tidende om et par uger.
ENERGI
Fremme af kraftvarmeproduktion -
Offentlig forhandling
Rådet godkendte alle Europa-Parlamentets andenbehandlingsændringer til direktivet om fremme af
kraftvarmeproduktion på grundlag af en efterspørgsel efter nyttevarme
(16164/03).
Retsakten er så-
ledes vedtaget som ændret af Rådet efter aftale med Europa-Parlamentet.
Direktivet er et centralt element i EU's strategi for energieffektivitet og energibesparelser og med
henblik på at bidrage til at reducere CO2-emissionerne. Det tager også sigte på at forbedre energi-
forsyningssikkerheden. Det opstiller den retlige ramme for fremme og udvikling af den samtidige
produktion af varme og elektricitet og/eller mekanisk energi i en og samme proces.
Den nye retsakt indeholder bestemmelser vedrørende elforsyningsnettet og takster samt definitionen
af el/varmeforholdet og kraftvarmeenheder. Ved at indføre harmoniserede bestemmelser i hele Fæl-
lesskabet sigter retsakten mod at overvinde de nuværende uoverensstemmelser, hvor nogle med-
lemsstat allerede har støtteordninger og mål kraftvarmeproduktion, mens andre endnu ikke har no-
gen bestemmelser om elproduktion baseret på kraftvarme.
MILJØ
Emissioner af drivhusgasser -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om en mekanisme til overvågning af emis-
sioner af drivhusgasser i Fællesskabet og til gennemførelse af Kyoto-protokollen om klimaændrin-
ger
(PE-CONS 3685/03).
Formålet med beslutningen er at sætte Fællesskabet og medlemsstaterne bedre i stand til at opfylde
deres overvågnings-, vurderings-, registrerings- og rapporteringsforpligtelser i henhold til De For-
enede Nationers rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC)
1
og Kyoto-protokollen
2
, der
begge sigter mod at reducere emissionerne af drivhusgasser til stabiliserede niveauer.
Beslutningen træder i stedet for Rådets beslutning 93/389/EØF
3
.
1
2
3
Godkendt ved Rådets afgørelse 94/69/EF (EFT L 33 af 7.2.1994, s. 11).
Godkendt ved Rådets beslutning 2002/358/EF (EFT L 130 af 15.52002, s. 1).
EFT L 167 af 9.7.1993, s. 31.
IX
5518/04 (Presse 25)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453441_0018.png
26.I.2004
Emballage og emballageaffald* -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog med kvalificeret flertal Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direk-
tiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald, som der tidligere er opnået enighed om med
Europa-Parlamentet i Forligsudvalget
(PE CONS 3697/03 + 5304/04 ADD 1 + ADD 2).
Den østrigske og den nederlandske delegation stemte imod direktivet.
Dette direktiv ændrer direktiv 94/62/EF, der harmoniserer nationale foranstaltninger til håndtering
af emballage og emballageaffald med henblik på at forhindre eller mindske miljøpåvirkningen her-
af, samtidig med at der sikres et velfungerende indre marked. Ændringerne vedrører nye mål for
nyttiggørelse og genanvendelse af affald i en nye femårsperiode, materialespecifikke mål for gen-
anvendelsen af visse emballageaffaldsmaterialer, definitioner for mekanisk, kemisk og feedstock
genvinding samt tydeliggørelse af definitionen af "emballage".
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Koordinering af de sociale sikringsordninger* -
Offentlig forhandling
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende Europa-Parlamentets og Rådets forordning om koordi-
nering af de sociale sikringsordninger
(15577/03 + ADD 1 + 5240/04 + ADD 1).
Den fælles holdning vil nu efter proceduren med fælles beslutningstagning blive sendt til Europa-
Parlamentet, så det kan vedtage sin andenbehandlingsindstilling.
Forordningen koordinerer de nationale sociale sikringsordninger med henblik på at fjerne hindrin-
ger for den frie bevægelighed for personer. Hensigten er, at europæiske borgere frit skal kunne
flytte inden for Fællesskabet, hvad enten det er med henblik på studier, fritidsaktiviteter eller af er-
hvervsmæssige grunde, uden at de mister deres rettigheder til social sikring og beskyttelse.
Forordningen stæder i stedet for de nuværende bestemmelser i forordning 1408/71, som hermed
forenkles og ajourføres.
De europæiske borgeres deltagelse
Rådet vedtog Rådets afgørelse om et EF-handlingsprogram om finansiel støtte til organer, der be-
skæftiger sig med aktivt medborgerskab i Europa, og til fremme af foranstaltninger på området
(16294/03).
Målene er at mindske afstanden mellem EU-borgerne og EU-institutionerne og styrke forbindel-
serne mellem borgerne fra forskellige lande, navnlig ved hjælp af venskabsbyaftaler.
5518/04 (Presse 25)
X
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453441_0019.png
26.I.2004
FISKERI
Fiskeriaftale mellem EF og Côte d'Ivoire
Rådet vedtog med enstemmighed forordningen om forlængelse af fiskeriprotokollen mellem Fæl-
lesskabet og Republikken Côte d'Ivoire med et år for perioden 1. juli 2003 til 30. juni 2004
(13970/03 + 13950/03).
Aftalen går ud på, at tre medlemsstater, dvs. Frankrig, Spanien og Portugal, tildeles licenser ud for
Côte d'Ivoires kyst for demersalt fiskeri og tunfiskeri. Hvis licensansøgningerne fra disse medlems-
stater ikke opbruger fiskerimulighederne, kan andre medlemsstaterne ansøge om licens.
EF vil for perioden 1. juli 2003 til 30. juni 2004 betale et samlet beløb på 957 500 EUR, hvoraf
275 000 EUR vil være finansiel kompensation, som skal betales inden den 31. december 2003.
71% af det finansielle tilskud (682 500 EUR) skal anvendes til de målrettede foranstaltninger, der
har til formål at udvikle fiskerisektoren i Côte d’Ivoire (udvikling af videnskabelige og tekniske
programmer, overvågning, institutionel støtte til den myndighed, der forvalter fiskeriet, til udform-
ning af politikker og strategier for udvikling af fiskeri og akvakultur, stipendier, uddannelsesophold
mv.).
ÅBENHED
Offentlige debatter
Rådet godkendte en liste over emner, som formandskabet agter at holde offentlige debatter om på
rådssamlinger i løbet af første halvår af 2004, og en liste over de vigtigste lovgivningsforslag, der er
omfattet af proceduren for fælles beslutningstagning mellem Europa-Parlamentet og Rådet, og som
Rådet eventuelt vil holde offentlige forhandlinger om
(5229/1/04 + 5294/04).
________________________
5518/04 (Presse 25)
XI
DA