Europaudvalget 2003-04
S 2026
Offentligt
1459617_0001.png
Spm. nr. S 2026
Til beskæftigelsesministeren (5/2 04) af:
Jørn Jespersen
(SF):
»Vil ministeren redegøre for, hvorledes regeringen vil sikre, at de danske brugsanvisninger/sikkerhedsdatablade kan
opretholdes, når EUs kemikaliereform REACH træder i kraft, herunder om regeringen om nødvendigt er villig til at
anvende miljøgarantien?«
Begrundelse
Det eksisterende REACH-forslag indebærer, at EU-direktivet om sikkerhedsdatablade ophæves. Dette har hidtil - efter
intenst dansk pres - været indrettet således, at Danmark kunne opretholde sit krav om brugsanvisninger på stoffer og
materialer, som anses for farlige i arbejdsmiljøet. Det omfatter ikke alene stoffer og produkter, som er farlige ifølge EUs
67-direktiv, men også stoffer, som der findes grænseværdier for i arbejdsmiljøet, og sammensatte produkter, som falder
uden for EUs såkaldte præparatdirektiv. Det drejer sig især om opløsningsmiddelholdige produkter, hvor
koncentrationen af opløsningsmidler ikke er høj nok til at opfylde EU's farlighedsbegreb.
Svar (16/2 04)
Beskæftigelsesministeren
(Claus Hjort Frederiksen):
Forhandlingerne om REACH i den nedsatte ad hoc rådsarbejdsgruppe er først lige startet, og det vides endnu ikke,
hvordan de endelige regler bliver på dette område, og hvilke konsekvenser det vil få for de danske regler på dette
område. Det er derfor for tidligt at vurdere, hvad de nye regler til udarbejdelse af sikkerhedsblade i REACH betyder,
både i forhold til hvor mange stoffer/ kemiske produkter der bliver omfattet og om muligheden for at fastholde nationale
bestemmelser på området.
Reglerne om sikkerhedsdatablade i forslaget til den kommende EU regulering REACH kræver, at der skal laves
sikkerhedsdatablade for alle stoffer og kemiske produkter, der skal klassificeres som farlige efter reglerne i stofdirektivet
(67/548/EØF) eller præparatdirektivet (1999/45/EF). Derudover skal der også laves sikkerhedsdatablade for kemiske
produkter efter de i dag gældende regler i præparatdirektivet.
I forbindelse med vedtagelsen af præparatdirektivet offentliggjorde rådet en erklæring om, at direktivet ikke berører
medlemsstaternes ret til at indføre en bedre beskyttelse af arbejdstagerne, ved at kræve at der leveres
sikkerhedsdatablade i forbindelse med præparater, der indeholder et stof, for hvilket der findes nationale grænseværdier
for eksponering på arbejdsstedet. Danmark har sammen med flere andre medlemsstater udnyttet muligheden for at
henvise til den nationale grænseværdiliste fremfor til den væsentlig kortere liste over fællesskabsgrænseværdier.
Rådets erklæring er ikke umiddelbart medtaget i forslaget til REACH.
Den foreløbige danske holdning er, at det i videst mulig omfang skal sikres, at eksisterende danske regler kan
opretholdes efter vedtagelsen af REACH-forordningen. Samtidig lægger regeringen afgørende vægt på, at REACH-
forordningen samlet set indebærer en forbedring af beskyttelsesniveauet i Danmark.