Europaudvalget 2003-04
S 3585
Offentligt
1459803_0001.png
Spm. nr. S 3585
Til justitsministeren (28/4 04) af:
Line Barfod
(EL):
»Vil ministeren rekvirere og oversende den interne operationsbefaling (se spørgsmål nr. S 1230, samlingen 2002-2003)
fra Københavns Politi vedrørende mødet i Det Europæiske Råd?«
Svar (5/5 04)
Justitsministeren
(Lene Espersen):
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Politidirektøren i København om en udtalelse.
Når denne udtalelse foreligger, vil jeg vende tilbage til sagen.
Supplerende svar (25/6 04)
Justitsministeren
(Lene Espersen):
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Politidirektøren i København, der
har oplyst følgende, hvortil jeg kan henvise:
»Operationsbefalingen for rådsmødet i Bella Centret den 11. – 14. december 2002 er et omfattende klassificeret
dokument på 23 sider, der i detaljer angiver de polititaktiske og -operationelle principper for håndtering af den
pågældende opgave. Disse principper anvendes imidlertid også ved andre større begivenheder, der påkalder sig særlig
politi- og sikkerhedsmæssig interesse. Det er derfor Københavns Politis opfattelse, at en videregivelse af
operationsbefalingen vil kunne skade politiets muligheder for at udføre lignende opgaver i fremtiden, idet Københavns
Politis indsatser som anført ved sådanne store begivenheder fortsat baserer sig på de operative og taktiske principper,
som fremgår af operationsbefalingen.
Københavns Politi har på baggrund fundet det rettest ikke at oversende en kopi af operationsbefalingen i forbindelse med
besvarelsen af dette spørgsmål.
Det kan imidlertid oplyses, at det var politiets strategiske hensigt under gennemførelsen af EU-møderne, at politiets
synlighed ved fredelige demonstrationer som udgangspunkt skulle være minimal og tolerancen høj. Dette fremgår blandt
andet af operationsbefalingen. Hvis der konstateredes alvorlige lovovertrædelser i demonstrationerne
(vold/hærværk/overtrædelse af maskeringsforbud mv.), skulle der så vidt muligt skrides ind over for ulovlighederne,
således at situationen hurtigt kunne blive bragt under kontrol, og de ansvarlige gjort strafferetligt ansvarlige.
Konceptet var således baseret på stor tolerance over for mindre ulovligheder og omvendt en konsekvent indsats over for
ulovligheder, der vurderedes at udgøre en reel fare for den offentlige ro og orden.
Når ulovligheder konstateredes i en demonstration, blev de civile anholdelsesgrupper benyttet til at overvåge den del af
demonstrationen, hvor ulovlighederne blev konstateret, med henblik på at kunne foretage anholdelser samt at kunne
videregive oplysninger med henblik på en uniformeret indsats, der så præcist som muligt kunne rettes mod gruppen af
uromagere i demonstrationen.
I forbindelse med demonstrationerne den 14. december 2002 var kommandostrukturen opbygget således, at de civile
anholdelsesgrupper var under direkte kommando af lederne af de operationelle reserver.
Erfaringerne fra demonstrationerne den 14. december 2002 viste imidlertid, at det var mindre hensigtsmæssigt, at lederne
af de operationelle reserver både havde kommandoen over en større uniformeret styrke og samtidig skulle lede 3 civile
anholdelsesgrupper.
Københavns Politi besluttede derfor at ændre kommandostrukturen og de civile anholdelsesgruppers uddannelse. Dette
blev iværksat primo 2003, og de civile anholdelsesgrupper er nu under direkte ledelse af en chargeret polititjenestemand,
der ikke har andre opgaver end at sikre, at opgaverne løses i overensstemmelse med den lagte strategi og manøvreidé.«