Europaudvalget 2003-04
S 5368
Offentligt
1460053_0001.png
Spm. nr. S 5368
Til udenrigsministeren (7/9 04) af:
Poul Henrik Hedeboe
(SF):
»Hvilke initiativer har regeringen taget for at forhindre, at den internationale luftfartsorganisation (ICAO) den 29.
september vedtager en bebudet amerikansk resolution, der vil forhindre Danmark og EU i at indføre afgifter på
flybrændstof?«
Begrundelse
Sagen drejer sig ikke om, hvorvidt EU skal afgiftsbelægge flybrændstof, men om Europas ret til selv at bestemme sin
afgiftspolitik i luftfartssektoren.
Svar (17/9 04)
Udenrigsministeren
(Per Stig Møller):
Der er indhentet følgende svar fra Trafikministeriet, som jeg skal henholde mig til:
»Den internationale organisation for civil luftfart, FN-organisationen ICAO i Montreal, afholder i dagene 28. september
- 8. oktober 2004 sin 35. generalforsamling med deltagelse af sine 188 medlemslande.
Et af dagsordenspunkterne vedrører beskyttelse af miljøet mod støj og emissioner fra luftfartens aktiviteter, og et af
emnerne, der i denne forbindelse skal drøftes, er spørgsmålet om anvendelsen af afgifter på CO
2
-udledning.
Danmark og de øvrige EU-medlemslande koordinerer sammen med EU-Kommissionen deres holdning forud for ICAO-
mødet på en lang række områder. Den generelle indstilling er her, at mulighederne for ICAO-medlemslandene til at tage
nye midler i anvendelse, herunder eventuelt en afgift på flybrændstof, må holdes åbne, og at der må sikres så stor som
mulig international enighed om de midler, der skal kunne overvejes. Danmark lægger afgørende vægt på, at EU's
indstilling fastholdes på den forestående generalforsamling.
EU-landene og en række andre europæiske lande står imidlertid over for nogle store lande, herunder USA, og en række
udviklingslande, der ønsker ICAO-landenes råderum på dette område begrænset.
Det kan i den forbindelse oplyses, at der i de fleste bilaterale luftfartsaftaler mellem verdens lande indgår en
bestemmelse om, at der ikke kan pålægges afgifter på flybrændstof i international trafik. Denne bestemmelse er for et par
år siden ophævet fsva. trafik mellem EU-landene, idet to medlemslande efter aftale kan pålægge deres gensidige trafik
sådanne afgifter.
Det er sædvane i arbejdet i ICAO, at der søges opnået konsensus om vedtagelsen af resolutioner. Sådanne er i øvrigt ikke
folkeretligt bindende for medlemslandene.«