Kirkeministeriet Frederiksholms  Kanal  21,  Postboks 2123, DK  1015  København  K Tlf.:  33 92 33 90 Fax:  33 92 39 13 e-post: [email protected] Dato: 3. november 2004 Dokument nr.: 209771 Folketingets Finansudvalg Med brev af 27. oktober 2004 (Finansudvalget, Aktstk. 11, § 22 spørgsmål 1 Offentlig) har udvalget udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål: ” Ad. Aktstk. 11 Forhøjelse af Kirkeministeriets bevilling i finansåret 2004 Ministeren  bedes  redegøre  for,  hvorfor  denne  budgetoverskridelse  først  rapporteres  så  sent  i regnskabsåret.” Svar: Jeg blev først orienteret om problemerne med budgetoverskridelsen den 4. oktober 2004. Samme dag som der blev udmeldt udgifts- og ansættelsesstop i Kirkeministeriet. På følgende måde er sagsforløbet blevet oplyst for mig: Kirkeministeriet   oprettede   som   anbefalet   i   Finansministeriets   rapport,   Udviklingen   af økonomistyringen på Kirkeministeriets område, den 1. april 2004 et økonomi- og udviklingskontor. Kontoret  blev   bemandet   med  en   nyansat   økonomichef,  en   ny   souschef  (den   daværende ministersekretær),  departementets  daværende  bogholder,  IT-kontorets  bogholder  og  en  student.  I efteråret  er  der  ansat  yderligere  en  økonom.  Kontoret  har  fra  bunden  skulle  sætte  sig  ind  i Fællesfondens økonomi og finanslovsbevillingen, løse driftsopgaverne og følge op på anbefalingerne i Finansministeriets rapport og Rigsrevisionens anbefalinger. Da  økonomikontoret  startede,  forelå  der  et  finanslovsbudget  for  Kirkeministeriet,  men  ikke  et aktivitetsbaseret budget. I løbet af april måned gik man i gang med at udarbejde et aktivitetsbaseret budget for Kirkeministeriet for 2004 baseret på kendte udgifter, allerede foretagne disponeringer og planlagte  aktiviteter  for  resten  af  2004.  Budgettet  kunne  ikke  laves  færdigt  inden  fristen  for rammeredegørelse I, der var 30. april 2004. Første version af departementets budget for 2004 forelå ultimo maj 2004. Budgettet viste, at der med de kendte disponeringer og ønsker ville fremkomme en budgetoverskridelse,  og  der  blev  iværksat  tilbageholdenhed  med  at  sætte  nye  udgiftskrævende aktiviteter i gang. Der var nogen usikkerhed knyttet til denne budgetversion, da det var første gang, man udarbejdede et budget på denne måde i Kirkeministeriet, og det var svært at danne det fulde overblik  over  disponeringer  og  planlagte  aktiviteter.  Det  krævede  såvel  en  tankemæssig  som  en arbejdsmæssig omstilling af alle at bygge et budget op fra bunden. Økonomikontoret udførte parallelt hermed opgaver i forhold til Fællesfonden vedrørende regnskab 2003, budgetopfølgning 2004, budget 2005, fastlæggelse og udmelding af landskirkeskat, ordinær udligning m.m.
Dokument nr.: 209771 Det blev oplyst over  for Finansministeriet i juli  måned, at man havde  konstateret et problem med departementets budget for 2004, men at Kirkeministeriet ville vende tilbage, når man havde et samlet overblik over budgettet. Dette overblik blev skabt i løbet af august og september måned. Finansministeriet blev i forbindelse med rammeredegørelse II den 20. september 2004 orienteret om budgetproblemets  omfang.  Der  blev  efterfølgende  den  28.    september  fremlagt  et  detaljeret dokumentationsgrundlag  overfor  Finansministeriet,  der  viste,  at  det  ikke  var  muligt  at  holde departementets udgifter inden for den på finansloven fastsatte bevilling. Det har ikke været muligt at foretage tilstrækkelige besparelser inden for budgettet til at imødegå merudgifterne. Jeg iværksatte i  maj 2003 en  advokatundersøgelse af  Kirkeministeriets forvaltning af  Folkekirkens Fællesfond og visse andre forhold vedrørende finansieringen af Folkekirkens virksomhed. Udgifterne ved undersøgelsen er blevet afregnet kvartalsvis og beløb sig til i alt 0,8 mio. kr. for de første tre kvartaler.  Advokat  Poul  Heidmann,  Advokatfirma  Jonas  Bruun,  har  den  6.  oktober  oplyst,  at  det resterende arbejde omfatter et beløb på maksimalt 2,0 mio. kr. Med venlig hilsen Tove Fergo Klaus Kerrn-Jespersen 2