Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21, Postboks 2123, DK 1015 København K
Tlf.: 33 92 33 90 Fax: 33 92 39 13 e-post: [email protected]
Dato: 3. november 2004
Dokument nr.: 209771
Folketingets Finansudvalg
Med brev af 27. oktober 2004 (Finansudvalget, Aktstk. 11, § 22 spørgsmål 1 Offentlig) har udvalget
udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:
Ad. Aktstk. 11 Forhøjelse af Kirkeministeriets bevilling i finansåret 2004
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor denne budgetoverskridelse først rapporteres så sent i
regnskabsåret.
Svar:
Jeg blev først orienteret om problemerne med budgetoverskridelsen den 4. oktober 2004. Samme dag
som der blev udmeldt udgifts- og ansættelsesstop i Kirkeministeriet. På følgende måde er sagsforløbet
blevet oplyst for mig:
Kirkeministeriet oprettede som anbefalet i Finansministeriets rapport, Udviklingen af
økonomistyringen på Kirkeministeriets område, den 1. april 2004 et økonomi- og udviklingskontor.
Kontoret blev bemandet med en nyansat økonomichef, en ny souschef (den daværende
ministersekretær), departementets daværende bogholder, IT-kontorets bogholder og en student. I
efteråret er der ansat yderligere en økonom. Kontoret har fra bunden skulle sætte sig ind i
Fællesfondens økonomi og finanslovsbevillingen, løse driftsopgaverne og følge op på anbefalingerne i
Finansministeriets rapport og Rigsrevisionens anbefalinger.
Da økonomikontoret startede, forelå der et finanslovsbudget for Kirkeministeriet, men ikke et
aktivitetsbaseret budget. I løbet af april måned gik man i gang med at udarbejde et aktivitetsbaseret
budget for Kirkeministeriet for 2004 baseret på kendte udgifter, allerede foretagne disponeringer og
planlagte aktiviteter for resten af 2004. Budgettet kunne ikke laves færdigt inden fristen for
rammeredegørelse I, der var 30. april 2004. Første version af departementets budget for 2004 forelå
ultimo maj 2004. Budgettet viste, at der med de kendte disponeringer og ønsker ville fremkomme en
budgetoverskridelse, og der blev iværksat tilbageholdenhed med at sætte nye udgiftskrævende
aktiviteter i gang. Der var nogen usikkerhed knyttet til denne budgetversion, da det var første gang,
man udarbejdede et budget på denne måde i Kirkeministeriet, og det var svært at danne det fulde
overblik over disponeringer og planlagte aktiviteter. Det krævede såvel en tankemæssig som en
arbejdsmæssig omstilling af alle at bygge et budget op fra bunden. Økonomikontoret udførte parallelt
hermed opgaver i forhold til Fællesfonden vedrørende regnskab 2003, budgetopfølgning 2004, budget
2005, fastlæggelse og udmelding af landskirkeskat, ordinær udligning m.m.