Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21, Postboks 2123, DK 1015 København K
Tlf.: 33 92 33 90 Fax: 33 92 39 13 e-post: [email protected]
Dato: 16. november 2004
Dokument nr.: 211989
Folketingets Finansudvalg
I brev af 15. november 2004 (Finansudvalget. Aktstk. 11 - § 22. Spørgsmål 19. Offentlig) har udvalget
udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:
Ad Aktstk. 11
Forhøjelse af Kirkeministeriets bevilling i finansåret 2004
Kirkeministeriet bedes redegøre for, om det spiller nogen rolle ved tildeling af det særlige
tillæg, om præster har modtaget en eller flere domme for brud på dansk lovgivning, og såfremt
det er tilfældet, hvilken praksis der er gældende.
Svar:
Når en tjenestemandsansat præst dømmes for overtrædelse af straffeloven eller straffebestemmelser i
særlovgivningen, træffer Kirkeministeriet afgørelse om dommens betydning i relation til det
tjenestemandsretlige system.
Kirkeministeriets afgørelse kan afhængig af det pådømte forhold gå ud på en disciplinær sanktion,
der spænder fra advarsel over irettesættelse og bøde til afsked. Afgørelsen kan også gå ud på, at der
ikke skønnes at være grundlag for en disciplinær sanktion.
Det er denne sanktion, dvs. den tidligere trufne afgørelse om dommens betydning i relation til det
tjenestemandsretlige system, der skal forholdes til ved vurderingen af, om en præst har haft
tilstrækkelig pletfri tjenstligt virke til at komme i betragtning til fx en omklassificering.
En advarsel er den laveste sanktion i tjenestemandssystemet og i praksis forældes advarslen i løbet af
en kortere tids pletfri tjeneste, normalt i løbet af et par år. Denne forældelse betyder, at forholdet ikke
kan inddrages direkte i forbindelse med vurdering af senere tjenesteforseelser og ej heller stille sig i
vejen for sædvanlig oprykning eller omklassificering.
Med venlig hilsen