Kirkeministeriet Frederiksholms  Kanal  21,  Postboks 2123, DK  1015  København  K Tlf.:  33 92 33 90 Fax:  33 92 39 13 e-post: [email protected] Dato: 16. november 2004 Dokument nr.: 211989 Folketingets Finansudvalg I brev af 15. november 2004 (Finansudvalget. Aktstk. 11 - § 22. Spørgsmål 19. Offentlig) har udvalget udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål: ”Ad Aktstk. 11 Forhøjelse af Kirkeministeriets bevilling i finansåret 2004 Kirkeministeriet bedes redegøre for, om det spiller nogen rolle ved tildeling af det særlige tillæg, om præster har modtaget en eller flere domme for brud på dansk lovgivning, og såfremt det er tilfældet, hvilken praksis der er gældende.” Svar: Når en tjenestemandsansat præst dømmes for overtrædelse af straffeloven eller straffebestemmelser i særlovgivningen, træffer Kirkeministeriet afgørelse om dommens betydning i relation til det tjenestemandsretlige system. Kirkeministeriets afgørelse kan – afhængig af det pådømte forhold – gå ud på en disciplinær sanktion, der spænder fra advarsel over irettesættelse og bøde til afsked. Afgørelsen kan også gå ud på, at der ikke skønnes at være grundlag for en disciplinær sanktion. Det er denne sanktion, dvs. den tidligere trufne afgørelse om dommens betydning i relation til det tjenestemandsretlige  system,  der  skal  forholdes  til  ved  vurderingen  af,  om  en  præst  har  haft tilstrækkelig pletfri tjenstligt virke til at komme i betragtning til fx en omklassificering. En advarsel er den laveste sanktion i tjenestemandssystemet og i praksis ”forældes” advarslen i løbet af en kortere tids pletfri tjeneste, normalt i løbet af et par år. Denne ”forældelse” betyder, at forholdet ikke kan inddrages direkte i forbindelse med vurdering af senere tjenesteforseelser og ej heller stille sig i vejen for sædvanlig oprykning eller omklassificering. Med venlig hilsen
Tove Fergo /Steffen Brunés