Notat til belysning af lønramme 34 problematikken i relation til reglerne om forældelse Der er 203 LR 34 klassificeringer, der anvendes til personlig omklassificering af præster til LR 34. De  aftalte  kriterier  for  personlig  oprykning  af  en  præst  til  LR  34  er,  at  præsten  har  været  2  år  på slutløn (3. løntrin i LR 31) og at præstens tjenstlige forhold i enhver henseende er tilfredsstillende. Det er endvidere naturligvis en betingelse for oprykning, at der er en ledig LR 34 klassificering. Præster bliver normalt oprykket til LR 34, når de nærmer sig de 60 år. Der er naturligvis præster, der  først  har  været  2  år  på  slutløn,  efter  de  er  fyldt  60  år.  Præster,  der  er  fyldt  60  år  ved omklassificeringen,  pensioneres  efter  LR  34  under  forudsætning  af,  at  der  er  gå et  mindst  2  år  fra omklassificeringen til afskeden. Der skal indgås en aftale mellem Kirkeministeriet og Præsteforeningen om omklassificering, og den aftalte   procedure   har   hidtil   været,   at   Præsteforeningen   tog   initiativ   til   genanvendelse   af   en ledigbleven  LR  34  klassificering  og  sendte  forslag  til  ministeriet  efter  at  have  fået  vedkommende biskops accept. Præsteforeningen  har  højtideligt  lovet  og  bedyret,  at  også  ikke -medlemmer  af  Præsteforeningen bliver  bragt  i  forslag  på  lige  fod  med  medlemmer.  Det  har   imidlertid  vist  sig,  at  der  er  5  ikke- medlemmer, der ikke er blevet omklassificeret, selv om de opfylder de aftalte kriterier. 2  af  disse  præster,  nemlig  Peter  Fergo  (født  18.6.36)  og  NN  (født  1935)  får  ved  oprykning  med virkning umiddelbart forud for det fyldte 60. år betaling henholdsvis 8 og 9 år tilbage. De pågældende præster ville have en rigtig god sag, hvis de gik til Ombudsmanden eller domstolene med et krav om oprykning med tilbagevirkning. Kirkeministeriet ville under en  retssag kunne gøre gældende,  at  kravet  kun  kan  gøres  gældende  5  år  tilbage.  Domstolene  statuerer  imidlertid  kun forældelse,   hvis   det   gøres   gældende   under   sagen.   Forældelsesindsigelsen   tages   altså   ikke   i betragtning ex officio. Der  er  tale  om,  at  ministeriet  retter  op  på  en  fej l.  Derfor  betales  der  tilbage  til  det  tidspunkt,  da oprykning til LR 34 normalt ville være sket. Der betales dog ikke morarenter. Der er ikke noget kritisabelt ved at Kirkeministeriet som arbejdsgiver behandler folk på en ordentlig og anstændig måde. I de nne sag er det Præsteforeningen der har et problem. 30. april 2004-AaG.