Notat til belysning af lønramme 34 problematikken i relation til reglerne om forældelse
Der er 203 LR 34 klassificeringer, der anvendes til personlig omklassificering af præster til LR 34.
De aftalte kriterier for personlig oprykning af en præst til LR 34 er, at præsten har været 2 år på
slutløn (3. løntrin i LR 31) og at præstens tjenstlige forhold i enhver henseende er tilfredsstillende.
Det er endvidere naturligvis en betingelse for oprykning, at der er en ledig LR 34 klassificering.
Præster bliver normalt oprykket til LR 34, når de nærmer sig de 60 år. Der er naturligvis præster,
der først har været 2 år på slutløn, efter de er fyldt 60 år. Præster, der er fyldt 60 år ved
omklassificeringen, pensioneres efter LR 34 under forudsætning af, at der er gå et mindst 2 år fra
omklassificeringen til afskeden.
Der skal indgås en aftale mellem Kirkeministeriet og Præsteforeningen om omklassificering, og den
aftalte procedure har hidtil været, at Præsteforeningen tog initiativ til genanvendelse af en
ledigbleven LR 34 klassificering og sendte forslag til ministeriet efter at have fået vedkommende
biskops accept.
Præsteforeningen har højtideligt lovet og bedyret, at også ikke -medlemmer af Præsteforeningen
bliver bragt i forslag på lige fod med medlemmer. Det har imidlertid vist sig, at der er 5 ikke-
medlemmer, der ikke er blevet omklassificeret, selv om de opfylder de aftalte kriterier.
2 af disse præster, nemlig Peter Fergo (født 18.6.36) og NN (født 1935) får ved oprykning med
virkning umiddelbart forud for det fyldte 60. år betaling henholdsvis 8 og 9 år tilbage.
De pågældende præster ville have en rigtig god sag, hvis de gik til Ombudsmanden eller domstolene
med et krav om oprykning med tilbagevirkning. Kirkeministeriet ville under en retssag kunne gøre
gældende, at kravet kun kan gøres gældende 5 år tilbage. Domstolene statuerer imidlertid kun
forældelse, hvis det gøres gældende under sagen. Forældelsesindsigelsen tages altså ikke i
betragtning ex officio.
Der er tale om, at ministeriet retter op på en fej l. Derfor betales der tilbage til det tidspunkt, da
oprykning til LR 34 normalt ville være sket. Der betales dog ikke morarenter.
Der er ikke noget kritisabelt ved at Kirkeministeriet som arbejdsgiver behandler folk på en ordentlig
og anstændig måde. I de nne sag er det Præsteforeningen der har et problem.
30. april 2004-AaG.