Folketingets Finansudvalg Christiansborg 1240 København K. Dato J.nr. : : 7. december 2004 012 - 000005
Finansudvalget har den 6. december 2004 stillet mig følgende spørgsmål 1   -3 til (§28) Ad Aktstykke 64 ændring af bevillinger vedrørende Banedannma   rk, LOKO-projektet og fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet, som jeg hermed skal besvare: Spørgsmål 1 ”I aktstykket ansøger ministeren om tilslutning om at gennemføre en række tiltag med henblik på at forbedre Banedanmarks budgetunderskud. Hvad var Banedanmarks eget oplæg til forbedring af økonomien og hvorledes er dette blevet ændret i forbindelse med Trafikministeriets behandling af sagen?” Svar: Jeg kan oplyse, at Banedanmark i sit hovedoplæg til løsning af budgetproblemet på ca. 70 mio. kr. pegede på en række forskellige tiltag, som tilsammen blev anslået til at kunne forbedre økonomien med ca. 100 mio. kr. Tiltagene kunne opdeles i effektiviseringer/besparelser på ca. 17 mio. kr., omprioriteringer på anlægsområdet og fornyelses   - og vedligeholdelsesområdet på ca. 35 mio. kr., samt engangsindtægter ved afhændelse af aktiver mv. på ca. 49 mio. kr. I Trafikministeriets behandling af sagen er der lagt vægt på, at effektiviseringerne og besparelserne skulle ske på Banedanmarks driftskonto, endvidere e r effektiviseringerne og besparelserne blevet fastsat til ca. 20,0 mio. kr. Med hensyn til forslagene omkring engangsindtægter ved afhændelse af aktiver mv. er der i Trafikministeriets vurdering blevet lagt vægt på, at indtægten skulle kunne realiseres i 2 004, samt at det kunne sandsynliggøres, at afhændelse af aktiver indebar driftsøkonomiske fordele for staten. Derudover har der været tilfælde, hvor indtægtsskønnet efterfølgende har måttet reduceres markant. På baggrund heraf indgår der i Trafikministerie  ts løsningsoplæg alene indskud af Vanløse Allé 89 i Statens Ejendomsselskab A/S (Freja). Endelig er omprioriteringen på anlægsområdet i forbindelse med Trafikministeriets behandling blevet udmøntet på LOKO  -projektet i tilknytning til en konstateret billiggørelse af projektet.