Kirkeministeriet Frederiksholms  Kanal  21,  Postboks 2123, DK  1015  København  K Tlf.:  33 92 33 90 Fax:  33 92 39 13 e-post: [email protected] Folketingets Finansudvalg I brev af 10. november 2004 (Finansudvalget. Aktstk. 11 - § 22. Spørgsmål 17. Offentlig) har u  d- valget udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål: ”Ad Aktstk. 11 Forhøjels e af Kirkeministeriets bevilling i finansåret 2004 Idet bl.a. henvises til Rigsrevisors på § alm. del  - § 22 Bilag 5 omdelte udkast til afsnit om Kirkeministeriet i beretning om Revisionen af statsregnskabet for 2003 og Ombudsmandens på  §  alm.  del   -  §  22  Bilag  6  omdelte  udtalelse  ønskes  ministerens  redegørelse  for,  om  b  e- slutningen  om  omklassificering  og  efterbetaling  til  de  6  præster    –  og  herunder  sognepræst Peter Fergo – opfylder de krav, der bør stilles for så vidt angår habilitet og hjemmel” Svar: For så vidt angår spørgsmålet om habilitet har Folketingets Ombudsmand i sin redegørelse af 1. n o- vember 2004 udtalt følgende: ”Det er min opfattelse at Kirkeministeriet som myndighed var inhabil i spørgsmålet om o   prykning af sognepræst Peter Fergo til lønra   mme 34, og at ministeriet derfor burde have foranlediget at sagen i det hele blev overført til afgørelse i et andet ministerium. At dette ikke skete, er efter min opfatte  lse en  fejl; jeg  anser  af  denne  grund  Kirkeministeriets  behandling  af  sagen  for  beklagelig.  Da jeg  har lagt til grund at kirkeministeren ikke selv personligt har medvirket ved afgørelsens tilblive lse, har jeg af hensyn til at Peter Fergo kan have indrettet sig i tillid til afgørelsen, imidlertid ikke haft grundlag for at henstille over for ministeriet at sagen genoptages.” Kirkeministeriet har taget Ombudsmandens udtalelse til efterretning. Der har ikke været rejst spørgsmål om manglende habilitet for så vidt angår oprykning af de øvrige 5 præster til lønramme 34. Med hensyn til spørgsmål  et om hjemmel skriver Rigsrevisionen følgende i sit udkast til afsnit om Kirkeministeriet: ” Hjemmel til omklassificering med tilbagevirkende kraft Kirkeministeriet har oplyst, at 124 af de 203 klassificeringer i lønramme 34 sta mmer fra lov nr. 13 af 18.  juni  1969  om  tjenestemandslønninger  m.m.  og  klassificering  af  tjenestemandsstillinger  i  st aten, folkeskolen og folkekirken. I medfør af nævnte lovs § 30, stk. 3 er der indgået aftaler mellem AC og Finansministeriet, som har medført yderligere 79 klassifice ringer i lø nramme 34.       Kirkeministeriet  har  oplyst,  at rammen  for  lønramme  34  klassificeringer har været  u   dnyttet  fuldt ud. Der var således ingen ledige stillinger i denne lønramme ved omklassificeringen i begyndelsen af 2004. Dato: 15. november 2004 Dokument nr.: 211512
2       Rigsrevisionen finder på denne baggrund, at alle 6 omklassificeringer  – uanset om det var sket med tilbagevirkende kraft eller ej – manglede materiel hjemmel.” Kirkeministeriet har i brev til Rigsrevisionen af 19. oktober 2004 oplyst, at der på grund af udgifts - og ansætte  lsesstoppet, som blev indført i sommeren 2003 og som også omfattede gena  nvendelse af lønramme  34  klassificeringer,  ved  udgangen  af  2003  var  12  ledige  lønramme  34  klass  ificeringer, hvoraf seks blev anvendt til oprykning af de omtalte seks præster. Kirkemini  steriet kunne derfor ik- ke tilslutte sig, at ministeriet manglede materiel hjemmel til oprykning af de omtalte seks præ  ster. Kirkeministeriet oplyste endvidere, at udgifterne ved omklassificering af de seks præster afho  ldes af de pågældende stiftsadministra   tioner – eventuelt ved forbrug af afsatte reserver    – inden for både f    i- nanslovsbevilling og fællesfond  sfondsbevilling. I brevet til Rigsrevisionen af 26. august 2004 om at rammen for lønramme 34 kla ssificeringer har været udnyttet fuldt ud, fokuserede Kirk  eministeriet på i hvilket o mfang der var sket genanvendelse af  ledige  klassificeringer,  der  efter  praksis  genanvendes.  Ministeriet  er  efterfølgende  blevet  o p- mærksom på, at ministeriet ikke udtømmende har svaret på, om omklassificeringen med tilbagevi r- kende kraft har betydet, at rammen på 203 stillinger i perioder er blevet ove rskredet, Ministeriet har derfor i brev til Rigsrevisionen af 12. november 2004 supplerende oplyst, at der i he- le den periode, hvori der er sket omklassificering med tilbagevirkende kraft, var (og er)  fem uan- vendte  lø nramme  34  klassificeringer.  De  fem  uanvendte  lønramme  34  klassificeringer  skyldes,  at der i perioden var fem sognepræster i lønramme 34, der tillige er provster, der aflønnes efter lø n- ramme  36  eller  37.  Sådanne  lønramme  3  4  klassificeringer  genanvendes  efter  praksis  først  ved  l e- dighed i sognepræstestillingen, men der er principielt intet til hinder for at genanvende klassific  e- ringen på et tidligere tid spunkt. Det tilføjes, at fem af de seks omklassificeringer til lønramme   34 havde tilbagevirkende kraft og en af omklassificeringerne havde virkning fra 1. april 2004. På baggrund af det ovenfor anførte er det min opfattelse, at Kirkeministeriet havde både materiel og bevillingsmæssig hjemmel til de seks omklassificeringer. Med venlig hilsen Tove Fergo                                                                                             /                                                                                       Steffen Brunés