Folketingets Finansudvalg Christiansborg 1240  København K. Dato J.nr. : : 14. december 2004 012 - 000005 Finansudvalget har den 8. december 2004 stillet mig følgende spørgsmål 4   -5 til (§28) Ad Aktstykke 64 ændring af bevillinger vedrørende Banedann   mark, LOKO-projektet og fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet, som jeg hermed skal besvare: Spørgsmål 4 ”Der ønskes en redegørelse for Trafikministeriets henholdsvis Jernbanetils   y- nets og Banedanmarks kompetence i relation til opretholdelse af standarden af skinnelegemer, signalsystemer og andre forhold vedrørende jernbanesikkerh e- den.” Svar: Der spørges efter Jernbanetilsynets kompetence i relation til opretholdelse af standarden af skinnelegemer, signalsystemer og andre forhold vedrørende jernbanesikkerheden. De fleste af Jernbanetilsynets myndighedsopgaver blev den 1. juli 2004 integreret i Trafikstyrelsen, og Jernbanetilsynet eksisterer af den grund ikke mere som selvstændig styrelse. Besvarelsen tager derfor u  d- gangspunkt i at der ved Jernbanetilsynets kompetencer menes Trafikstyrelsens kompetence på området. Trafikministeren har det overordnede ansvar i forhold til jernbanerne i Dan- mark. Til at forestå den daglige varetagelse af disse opgaver er der foret aget konkret delegation af visse opgaver til Trafikstyrelsen som sikkerhedsmyndig- hed og Banedanmark som jernbaneinfrastrukturforvalter. I forbindelse med integration af Jernbanetilsynet i Trafikstyrelsen blev de da- værende love om henholdsvis jernbanesikkerhed og jernbanevirksomhed m.v. integreret i én lov, lov om jernbane. Herudover er der på baggrund af den fore- tagne lovændring udformet en bekendtgørelse, der fastlægger Trafikstyrelsens kompetencer på jernbaneområdet. Ved loven og bekendtgørelsen har trafikministeren blandt andet delegeret o p- gaven vedrørende afgørelser, herunder godkendelser, og regeludstedelse på jernbanesikkerhedsområdet, tilsynsførelse og øvrig varetagelse af jernbanesi   k- kerhedsmæssige myndighedsopgaver til Trafikstyrelsen.
Side 2 af 2 Trafikstyrelsen har endvidere som sikkerhedsmyndighed ansvaret for bl.a. at træffe afgørelser om godkendelse af systemer og delsystemer i jernbaneinfr   a- strukturen, såvel som at udstede licenser og sikkerhedscertifikater til jernban e- infrastrukturforvaltere og herved certificere de infrastrukturforvaltere, hvis or- ganisation er i stand til at opretholde eller i givet fald højne det sikkerhedsn i- veau, der er på de danske jernbaner. Banedanmark skal drive statens jernbaneinfrastruktur på en effektiv, økon  o- misk og sikkerhedsmæssigt forsvarlig måde og dermed sikre grun   dlag for en effektiv togdrift samt udføre anden virksomhed, som ligger i naturlig forlæ   n- gelse heraf, såsom kanaltildeling til jernbanevirksomhederne. Det er således Banedanmarks pligt inden for de økonomiske og jernbanesi  k- kerhedsmæssige rammer at sikre den   løbende drift, fornyelse og vedligeholde l- se af skinnelegemer, signalsystemer og andre komponenter i jernbaneinfra- strukturen. Sideløbende hermed er det Trafikstyrelsens pligt at føre tilsyn med Baneda  n- marks overholdelse af jernbanesikkerhedskravene til forvaltningen af skinne- legemer, signalsystemer og andre forhold vedrørende jernbanesikkerheden, herunder Banedanmarks daglige tilsyn med den statslige jernbaneinfrastruktur.