Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K.
Dato
J.nr.
:
:
14. december 2004
012
-
000005
Finansudvalget har den 8. december 2004 stillet mig følgende spørgsmål 4 -5
til (§28) Ad Aktstykke 64 ændring af bevillinger vedrørende Banedann mark,
LOKO-projektet og fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet, som jeg
hermed skal besvare:
Spørgsmål 4
Der ønskes en redegørelse for Trafikministeriets henholdsvis Jernbanetils y-
nets og Banedanmarks kompetence i relation til opretholdelse af standarden af
skinnelegemer, signalsystemer og andre forhold vedrørende jernbanesikkerh e-
den.
Svar:
Der spørges efter Jernbanetilsynets kompetence i relation til opretholdelse af
standarden af skinnelegemer, signalsystemer og andre forhold vedrørende
jernbanesikkerheden. De fleste af Jernbanetilsynets myndighedsopgaver blev
den 1. juli 2004 integreret i Trafikstyrelsen, og Jernbanetilsynet eksisterer af
den grund ikke mere som selvstændig styrelse. Besvarelsen tager derfor u d-
gangspunkt i at der ved Jernbanetilsynets kompetencer menes Trafikstyrelsens
kompetence på området.
Trafikministeren har det overordnede ansvar i forhold til jernbanerne i Dan-
mark. Til at forestå den daglige varetagelse af disse opgaver er der foret aget
konkret delegation af visse opgaver til Trafikstyrelsen som sikkerhedsmyndig-
hed og Banedanmark som jernbaneinfrastrukturforvalter.
I forbindelse med integration af Jernbanetilsynet i Trafikstyrelsen blev de da-
værende love om henholdsvis jernbanesikkerhed og jernbanevirksomhed m.v.
integreret i én lov, lov om jernbane. Herudover er der på baggrund af den fore-
tagne lovændring udformet en bekendtgørelse, der fastlægger Trafikstyrelsens
kompetencer på jernbaneområdet.
Ved loven og bekendtgørelsen har trafikministeren blandt andet delegeret o p-
gaven vedrørende afgørelser, herunder godkendelser, og regeludstedelse på
jernbanesikkerhedsområdet, tilsynsførelse og øvrig varetagelse af jernbanesi k-
kerhedsmæssige myndighedsopgaver til Trafikstyrelsen.