Finansudvalget 2004-05 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2786339_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Finansudvalget
FLU alm. del - Bilag 3
Offentlig
EUU - 2612
Økofin — Bilag 1
Asiarisk Plads 2
DK-1448 København K
Tel. +45 33 9: 00 00
Fax +45 32 54 05 33
E-mail: um@u .dk
Telex 31292 ET DK
Telegr. adr. Etra geres
Girokonto 300- 806
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
4. oktober 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 8. oktober 2004 -
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 21. oktober
2004 - vedlægges Finansministeriets supplerende notat vedr. dagsordens-
punk 1.a.
FIU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 3: Suppl. notat vedr. rådsmøde den 21/10-04
2786339_0002.png
FINANSMINISTERIET
4.
oktober
2004
12
Supplerende notat til samlet aktuelt notat vedrørende rådsmødet
(ECOFIN) den 21. oktober 2004
Dagsordenspunkt 1 a): Proceduren for uforholdsmæssigt store under-
skud: opfølgning på henstilling til Nederlandene
jf. Traktatens artikel 104(7)
Baggrund
Nederlandenes offentlige budgetunderskud udgjorde 3,2 pct. af BNP i 2003,
hvilket er over Traktatens referenceværdi for budgetunderskuddet på 3 pct. af
BNP. Kommissionens prognose af 7. april 2004 skønnede endvidere, at under-
skuddet også vil overskride 3-procentsgrænsen i 2004.
ECOFIN vedtog på rådsmødet den 2. juni
2004
på grundlag af henstillinger
fra Kommissionen
en Rådsbeslutning om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i
Nederlandene, jf. Traktatens artikel 104.6
en Rådshenstilling til Nederlandene om at bringe situationen med et ufor-
holdsmæssigt stort underskud til ophør, jf. Traktatens artikel
104.7.
Rådshenstillingen til Nederlandene anbefaler flg.:
de nederlandske myndigheder bør bringe situationen med et uforholds-
mæssigt stort budgetunderskud til ophør senest i 2005. Rådet fastlægger en
frist til den 2. oktober 2004 (4 måneder efter henstillingen) for den neder-
landske regerings iværksættelse af korrigerende foranstaltninger for 2005,
hovedsageligt af strukturel karakter, svarende til
0,5
pct. af BNP (d.v.s. en
forbedring af den konjunkturrensede saldo på 0,5 pct. af BNP fra
2004 til
2005).
Rådet opfordrer kraftigt de nederlandske myndigheder til at sikre, at bud-
getkonsolideringen rettet mod en budgetstilling tæt på balance eller i over-
skud fastholdes efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store under-
skud, særligt i kraft af en reduktion af det konjunkturrensede underskud på
mindst 0,5 pct. af BNP per år.
Rådshenstillingen blev offentliggjort efter aftale med den nederlandske rege-
ring.
Indhold
Rådshenstillingen til Nederlandene af
2.
juni 2004 følger Stabilitets- og Vækst-
pagtens bestemmelse om, at Rådets henstillinger efter artikel 104.7 fastsætter
en frist på højst fire måneder for det pågældende lands iværksættelse af virk-
ningsfulde foranstaltninger og en frist for korrektionen af det uforholdsmæs-
DMocuments and Settingskasnie1Lokale indstillinger\Temporary Internet
Files\OLK132\aktuelt notat på EDP Holland - opfølgning på henstilling(endelig).doc
FIU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 3: Suppl. notat vedr. rådsmøde den 21/10-04
2786339_0003.png
2
sigt store underskud, som bør gennemføres i året efter, at det er konstateret,
medmindre der foreligger særlige omstændigheder.
Stabilitets- og Vækstpagten fastslår endvidere, at Kommissionen og Rådet
overvåger gennemførelsen af de foranstaltninger, som et medlemsland træffer
til opfølgning af henstillinger efter artikel 104.7.
ECOFIN ventes derfor på rådsmødet den 21. oktober at drøfte de foranstalt-
ninger, som den nederlandske regering har iværksat frem til 2. oktober 2004 i
opfølgning på rådshenstillingen af 2. juni 2004.
Den nederlandske regering vedtog den 16. april 2004 - kort efter offentliggø-
relsen af underskuddet for 2003 på 3,2 pct. af BNP - en konsolideringspakke
svarende til 0,6 pct. af BNP i 2004, i tillæg til besparelsestiltagene indeholdt i
budgettet for 2004. Omkring halvdelen af denne pakke har en permanent bud-
getforbedrende effekt, og reducerer således underskuddet i 2005 med ca. 0,3
pct. af BNP.
Den nederlandske regering har endvidere den 21. september præsenteret bud-
gettet for 2005 for Parlamentet. Tiltagene i 2005-budgettet (som inkluderer
den permanente effekt af pakken fra april 2004) giver en budgetforbedring på i
alt 0,5 pct. af BNP i 2005. Tiltagene vurderes generelt at have en permanent
effekt og skønnes således også bidrage til en reduktion af underskuddet de
følgende år.
Ifølge 2005-budgettet vil underskuddet falde fra de 3,2 pct. af BNP i 2003 til
3,0 pct. af BNP i 2004 og 2,6 pct. af BNP i 2005, og underskuddet ventes at
falde yderligere i 2006 og 2007, jf. tabel 1. Den offentlige bruttogældskvote,
der udgjorde ca. 54 pct. af BNP i 2003, skønnes at forblive under 60-
procentsgrænsen i Traktaten.
Tabel 1. Nederlandenes budgetsaldo og gæld, 2002-2007
2005
2004
2003
2002
Pct af BNP
-2,6
-3,0
-3,2
-1,9
Budgetsaldo
58,1
56,3
54,1
52,6
Gæld
1,5
1,25
-0,9
1,2
Real BNP-zakst (pct.)
2006
-2,1
58,6
2,5
2007
-1,9
58,3
2,5
for 2004-2007
Kilde: Kommissionen/Eurostat for 2002-2003; Nederlandenes 2005-budget
På grundlag af den foreliggende information, herunder den nederlandske rege-
rings 2005-budget og dets konkrete budgetforbedrende tiltag, ventes ECOFIN
den 21. oktober at vurdere, at den nederlandske regering i overensstemmelse
med henstillingen af 2. juni
2004
har iværksat korrigerende foranstaltninger,
hovedsageligt af strukturel karakter, svarende til 0,5 pct. af BNP i 2005, m.h.p.
at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud senest i 2005.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
FIU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 3: Suppl. notat vedr. rådsmøde den 21/10-04
2786339_0004.png
3
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Finanspolitik er det enkelte medlemslands eget ansvar inden for rammerne af
traktaten samt stabilitets- og vækstpagten. Medlemslandene skal på grund af
den gensidige påvirkning mellem landenes økonomier betragte deres økonomi-
ske politik som et spørgsmål af fælles interesse og samordne dem i ECOFIN.
Medlemslandene er i henhold til traktaten og stabilitets- og vækstpagten for-
pligtet til at undgå uforholdsmæssigt store budgetunderskud. Regeringen
skønner på den baggrund, at sagen er i overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Iværksættel-
se af proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for Nederlan-
dene i form af Rådets henstilling under artikel 104.7 blev forud for ECOFIN
den 2. juni 2004 forelagt Folketingets Europaudvalg m.h.p. forhandlingsoplæg.