Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København,  den 2. december 2004 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. november 2004 Med venlig hilsen Agnete Sigurd
2 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 8. kontor / LMJ Den 30. november 2004 FVM 235 Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 22.   –  23. november 2004 1. Beskyttelse af dyr under transport Der henvises til særskilt referat fra Justitsministeriet. 2.  Meddelelse om reform af sukkersektoren Rådet hav de en orienterende drøftelse om Kommissionens meddelelse. Stort set samtlige medlemslande var enige om, at status quo for EU’s sukkerpolitik ikke var en mulighed. På den anden side var der delte meninger om, hvor vidtrækkende en reform burde være, og hvor hurtigt den skulle gennemføres. En mindre gruppe lande med Danmark i spidsen fandt ikke, at Kommissionens oplæg til en reform gik langt nok. Danmark understregede, at der måtte tages hensyn til EU’s internation ale forpligtelser, herunder i forhold til WTO og ikke mindst i forhold til AVS- og LDC-landene. Endelig henledte Danmark opmær  k- somheden på det akutte problem med dobbeltstøtte fra 1. januar 2005. En gruppe på 10 lande har på den anden side skrevet et brev til den nye kommissær og udtrykt stærke fo r- behold overfor Kommissionens udspil. De øvrige medlemslande støtter generelt Kommi  s- sionens analyse af situationen, herunder behovet for at tilnærme EU’s sukkerpriser til ve   r- densmarkedsniveau, og at der træffes særlige aftaler med de mindst udviklede lande. De n nye kommissær understregede på mødet, at en sukkerreform har den allerhøjeste prioritet, og at der er behov for at finde en afbalanceret løsning. Kommissæren oplyste, at det  ko   n- krete forslag til reform af sukkersektoren først vil blive færdiggjort efter    resultatet af ap- pelsagen i WTO. Kommissionens forslag forventes således i maj/juni 2005. Målet var en beslutning inden WTO-ministerkonferencen i Hong Kong i december 2005. Kommissæren oplyste endvidere, at oplæg til en AVS  -handlingsplan forventes fremlagt inden årets u gang. 3 (a) og (b). Udvikling af landdistrikterne og finansieringen af den fælles lan  dbrugs- politik Rådet havde en kort orienterende drøftelse af de 2 forslag på baggrund af en række spørgsmål stillet af formandskabet. Stort set alle medlems  lande er enige i, at udviklingen af landdistrikterne skal tillægges større betydning, og at administrationen skal forenkles. Der er dog en række delte meninger om, hvordan man når disse mål, idet blandt andet spørg s- målet om graden af fleksibilitet for de e nkelte lande er et udestående spørgsmål. Ko   mmis- sær Fischer Boel fremhævede, at udviklingen af landdistrikterne er et prioriteret hov edom- råde for den nye Kommission og henviste herunder blandt andet til Lissabon -processen. Kommissionen håber, at Rådet kan n  å frem til eni ghed under det kommende luxembourg- ske formandskab. Om forslaget om finansieringen af den fælles lan  dbrugspolitik fremhæ- vede Fischer Boel, at forenkling og øget budgetdisciplin er vejen frem. Kommissi onen vil nu se nærmere på de tekniske spørg smål, der er kommet frem under drøftelsen i Specia  l- komitéen for Landbrug. 4. Samarbejde om landbrugsrelateret forskning Samtlige medlemslande udtrykte støtte til formandskabets initiativ og den nye kommissær for forskning Janez Potocnik (Slovenien) udtalte sig endvidere positivt overfor initiativet om at fremme samarbejde og koordinering vedr. den landbrugsrelaterede forskning i EU. Han bakkede op om den foreslåede ”høj   -niveau-gruppe”, der forventes at afholde sit første
3 møde 1.  – 2. februar 2005. Kommissæ ren oplyste, at man i Kommissionen p.t. arbejder på et udkast til retningslinjer for det 7. forskningsrammeprogram og gav tilsagn om at ville in- tegrere ideer og forslag fra den nye ”høj  -niveau-gruppe”. Kommissær Mariann Fischer B   o- el understregede i sit indlæg, at forskning er afg  ø ø- devaresektoren og en vigtig del af Lissabon-strategien. Formandskabet konkluderede, at Rådet på mødet i december bør udarbejde et bidrag (priorit eter) til det første møde i ”høj - niveau-gruppen” i februar 2005.   5. Orienteringspriserne for visse fiskerivarer Punktet var ikke på dagsordnen. 6. Bilateral fiskeriaftale mellem EU og Norge for 2005 Den nye fiskerikommissær Joe Borg (Malta) gav en status på forhandlingerne med Norge. Det konstateredes, at der var fundet en løsning vedrørende kompensation for EØS -torsk, som Norge kunne acceptere. Kommissionen fremhævede, at der herefter var to væsentlige udestående spørg  smål. For det første vedr. havtaske, hvor EU ønskede en større overførsel end Norges forslag, og for det andet vedr. hellefisk, hvor Norge ønskede en større ove  rfø r- sel end foreslået af EU. Forhandlingerne me llem EU og Norge forventes hurtigt afsluttet med et positivt resultat. 7. Elektronisk fremsendelse af fiskerioplysninger m.v. Punktet var ikke på dagsordnen. 8. Den Europæiske Fiskerifond Rådet havde en foreløbig orienterende drøftelse af forslaget til Den Europæiske Fisker i- fond 2007 – 2013 på baggrund af et spørgeskema fremlagt af formandskabet. Kommi ssio- nen understregede vigtigheden af en bedre balance mellem de tilstedeværende fiske  rires- sourcer og EU’s flådekapacitet. 2002 -reformen havde været et vigtigt skridt i den re  tning, og det var nu Kommissionens mål at bygge videre på denne baggrund og sikre en a  fbalan- ceret løsning. Bord runden viste bred støtte til Kommissionens forslag. Der blev dog rejst en lang række detaljerede spørgsmål, der kræver afklaring på arbejdsgruppeniveau. Heru d- over forventes en række bilaterale drøftelser mellem de enkelte medlemslande og den nye kommissær. 9. Fiskerimuligheder for dybhavsarter i 2004 Rådet opnåede politisk enighed om forslaget, idet endelig vedtagelse afventer, at de j  uridi- ske tekster foreligger på alle sprog. 10. Forvaltning af fiskeriet i Østersøen Rådet havde en udveksling af synspunkt er vedr. forvaltningen af fiskeriet i Østersøen med henblik på forberedelse af TAC/kvote -drøftelserne på december  -rådsmødet. Kommi  ssio- nen fremhævede, at der var usikkerhed om bestandens situation. Det var nødvendigt at træffe visse foranstaltninger, som al  lerede kunne inkluderes i TAC/kvoteforordningen for 2005. For så vidt angik de konkrete spørgsmål, som formandskabet havde fremlagt unde   r- stregede Kommissionen blandt andet, at man i lyset af torskens dårlige forfatning i den øs  t- lige del af Østersøen, herun    der den manglende rådgi vning, ville foreslå en TAC på 25.000 t (svarende til en reduktion på 65 pct.) for den østlige del af Østersøen. Det unde rstregedes, at spørgsmålet om TAC’ens størrelse var tæt fo rbundet med spørgsmålet om fiskeriin  d- satsbegrænsning.   Kommissionen kunne eventuelt acceptere en mindre drastisk reduktion, hvis en tilstrækkelig effektiv indsatsreduktion blev indført allerede for 2005. Det var sål e- des Kommissionens klare opfattelse, at TAC/kvoter ikke alene var tilstrækk  eligt til at løse problemerne. Kommissionen ønskede et havdagesystem indført i hele o  mrådet. Herudover kunne der enten være tale om lukning af visse områder året rundt f.eks. ved Bornholmsd y- bet og Gdanskdybet eller udvidelse af sommerstoppet i hele den østlige del til 7 -8 mån e-
4 der. Med hensyn til fordelingsnøgler ønskede Kommissionen en afba  lanceret løsning, som kunne opnå støtte fra de berørte medlemsstater. Blandt medlemsla   ndene var der generel enighed om, at der var behov for en styrkelse af kontrollen i Østersøen. For så vid t angik TAC’en kunne nogle få delegationer følge Kommi   ssionens linie, medens de fleste af lan- dene omkring Østersøen, herunder Danmark, fandt den foresl    å ede reduktion i TAC alt for drastisk. Med hensyn til indsatsbegrænsning var der ikke opbakning til en ha dning. Kun et enkelt medlemsland udtrykte en vis interesse herfor. Kommissionen kunne afslut- ningsvist konstatere, at der var vilje til kompromis blandt medlemslandene, og formand- skabet bad Coreper om at fortsætte arbejdet op til rådsmødet i december . 11. Salgsfremme af landbrugsprodukter m.v. Forslaget blev vedtaget med kvalificeret flertal som a-punkt uden debat. Danmark stemte imod forslaget. 12. Forenkling af markedsordningen for frugt og grøntsager Der blev vedtaget formandsskabkonklusioner som a-punkt uden debat. Konklusionerne fik tilslutning fra 21 medlemslande, herunder Danmark. 13. Ligestilling af frø produceret i 3. lande Punktet var ikke på dagsordnen.