Europaudvalget 2004-05 (1. samling), Socialudvalget 2004-05 (1. samling)
2627 - beskæftigelse m.v. Bilag 1, SOU Alm.del Bilag 96
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
25. november 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 3. december 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbru-
gerbeskyttelse) den 6.-7. december 2004 – vedlægges Socialministeriets og
Beskæftigelsesministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på
dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Aktuelt notat
24. november 2004
J.nr. 7113-0004
Socialministeriet
(Ligestillingsafdelingen)
Beskæftigelsesministeriet
Rådsmøde for ministre for beskæftigelse, sociale forhold, sundhed og for-
brugerbeskyttelse den 6.-7. december 2004
Dagsordenen for beskæftigelses- og socialdelen forventes at se således ud:
3.
Revideret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
optisk stråling
-
Politisk enighed
(Offentlig debat)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv til ændring af
direktiv 2003/88/EF om arbejdstid
KOM(2004)607
-
Generel indstilling
Ændringsforslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
arbejdsvilkår for vikaransatte
KOM(2002)149
-
Politisk enighed
(Offentlig debat)
Kommissionens årlige rapport om indvandring og integration
KOM(2004)508
-
Godkendelse af EMCOs udtalelse
Den social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden i for-
hold
Side 3
4.
Side 7
5.
Side 12
6.
Side 18
7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
til Lissabon-strategien
a) Rapport om formandskabets aktiviteter
b) Rapport fra Højniveaugruppen (Kok-rapporten)
c) Udtalelse fra EMCO og SPC
-
Politisk debat
-
Godkendelse af udtalelse fra EMCO og SPC
8.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
gennemførelse af princippet om lige muligheder og
ligebehandling af mænd og kvinder i beskæftigelse
og erhverv (omarbejdet udgave)
KOM(2004)279
-
Generel indstilling
Side 21
Side 25
9.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse vedrørende
Fællesskabets rammestrategi om lighed mellem kønnene og
Fællesskabets handlingsprogram til fremme af organisationer
på europæisk plan, som arbejder for lighed mellem mænd og kvinder Side 28
-
Generel indstilling
Gennemgang af medlemslandenes og EU-institutionernes
gennemførelse af Beijing Platform for Action
-
Rådskonklusioner
Eventuelt
10.
Side 29
Side 31
13.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0004.png
4
3.
Revideret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om op-
tisk stråling
-
Politisk enighed
(Offentlig debat)
Baggrund
Den 23. december 1992 forelagde Kommissionen et forslag til direktiv om beskyt-
telse af arbejdstagerne i forbindelse med udsættelse for fire fysiske agenser, støj,
vibrationer, elektromagnetiske felter samt optisk stråling for Rådet (KOM (92) 560
endelig udg. SYN 449).
Den 20. april 1994 fremsatte Parlamentet en lang række ændringsforslag (dok.
5059/93 SOC 88), og på baggrund heraf udarbejdede Kommissionen den 8. juli
1994 et ændringsforslag (dok. 8392/94 SOC 209), som medtog en del af Parlamen-
tets forslag. Ændringerne var primært af formuleringsmæssig og teknisk karakter.
Den 19. januar 1999 fremlagde det tyske formandskab et ændret forslag til Rådets
første direktiv om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med
arbejdstagernes udsættelse for risici på grund af fysiske agenser (vibrationer) - nu
vedtaget som direktiv 2002/44/EF. Samtidig blev det tilkendegivet, at der efterføl-
gende skulle udarbejdes direktiver for de øvrige fysiske agenser, omfattet af Kom-
missionens oprindelige forslag.
Den 18. januar 2001 fremlagde det svenske formandskab et ændret forslag til Rå-
dets direktiv om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med
arbejdstagernes udsættelse for fysiske agenser (støj) - nu vedtaget som direktiv
2003/10/EF.
Den 9. december 2002 fremlagde det danske formandskab et ændret forslag til Rå-
dets direktiv om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med
arbejdstagernes udsættelse for fysiske agenser (elektromagnetiske felter) - nu vedta-
get som direktiv 2004/40/EF.
Det hollandske formandskab har den 19. juli 2004 fremlagt et ændret direktivforslag
til Rådets direktiv om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse
med arbejdstagernes udsættelse for fysiske agenser (optisk stråling) dok. nr.
10678/04 SOC 318 CODEC 838.
Direktivforslaget bygger på Kommissionens oprindelige forslag, og svarer i øvrigt
til direktiverne om støj og om vibrationer og især elektromagnetiske felter for så
vidt angår de generelle bestemmelser. Forslaget har hjemmel i TEU art. 137, art. 2.
Indhold
Optisk stråling opdeles i de tre kategorier: Synlig lys samt ultraviolet (UV) og infra-
rød (IR) stråling. Der skelnes i direktivet mellem kunstige og naturlige kilder. Under
den sidste kategori hører solen.
Helbredsskader
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0005.png
5
Optisk stråling kan forårsage en række skader på øjne og hud og dertil kommer
risikoen for varmekollaps samt indirekte skader.
Hudskaderne omfatter solskoldning, termisk forbrænding, tidlig ældning af huden
og udvikling af hudkræft. Det er ultraviolet stråling, som kan medføre hudkræft,
men man kender ikke de præcise omstændigheder.
Øjenskaderne omfatter skader på binde-, horn- og regnbuehinderne samt på linsen
og nethinden. Skader på linsen og nethinden er de alvorligste, da de kan medføre
permanent synstab.
Øjet har en naturlig forsvarsmekanisme, når det udsættes for kraftig synlig lys. Den
kaldes aversionsresponsen og omfatter blink-refleksen. Øjet har til gengæld ingen
naturlig forsvarsmekanisme mod UV- og IR-stråling, som er usynlige.
Kraftig stråling - fx i forbindelse med hårdt fysisk arbejde i kraftig sol - kan medfø-
re overopvarmning af kroppen , hvilket kan resultere i varmekollaps. Varmekollaps
er dog absolut et særsyn under danske forhold.
Af indirekte effekter af optisk stråling kan nævnes ozon, som frembringes af UV-
stråling, samt risikoen for antændelse af materialer p. g. a. kraftig lys eller infrarød
stråling.
Kilder i arbejdsmiljøet
Der skelnes for de kunstige kilders vedkommende mellem lasere og andre kilder (de
kaldes henholdsvis kohærente og ikke-kohærente kilder i forslaget). Potentielt ska-
delige lasere anvendes fx til:
Materialebearbejdning som boring, skæring og svejsning af metal og
plast
Afstandsmåling, nivellering og som sigtemiddel indenfor bygge- og an-
lægssektoren
Kirurgiske indgreb
Kommunikation i lysledere
Lasere anvendes desuden til en række formål i forbindelse med forskning samt i
militæret.
Ud over lasere er der også flg. andre kilder, som kan udsende kraftig optisk stråling:
Smelteovne til jern-, stål og glasfremstilling (IR-stråling)
Elektriske tørreanlæg som anvendes til tørring af lak eller papir (IR-
stråling)
Lysbuesvejsning (især UV-stråling og lys)
Hærdning af lak i grafisk industri og i trævareindustrien (UV-stråling)
Lamper til sterilisation på hospitaler og i levnedsmiddelindustrien (UV-
stråling).
Solen er den vigtigste naturlige strålekilde, og den har betydning ved udendørs ar-
bejde. Brand indgår også i kategorien af naturlige kilder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0006.png
6
Direktivforslagets grænseværdier er for de kunstige kilders vedkommende i over-
ensstemmelse med WHO/ICNIRPs (International Commission of Non-Ionizing
Radiation Protection) anbefalinger. Overholdelse af disse grænseværdier sikrer mod
alle kendte skadelige virkninger af optisk stråling.
Der er ikke grænseværdier for eksponering for solstråling i forslaget, men der er
krav om, at risikoen for skadelige helbredseffekter skal minimeres.
Danske regler
Der findes i dag ikke på arbejdsmiljølovens område specifikke regler eller grænse-
værdier. Området reguleres efter bekendtgørelserne om tekniske hjælpemidler og
arbejdets udførelse suppleret med internationale normer (ICNIRP´s anbefalinger
suppleret med CEN- og CENELEC-standarder).
For søfart og fiskeri findes arbejdsmiljøreglerne i Teknisk Forskrift A om arbejds-
miljø til søs. For offshore sektoren gælder lov om visse havanlæg. For luftfartsom-
rådet gælder lov om luftfart.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
I forbindelse med fremsættelse af sit oprindelige direktivforslag anførte Kommissi-
onen, at alle medlemslandene enten har en særlig eller en generel lovgivning, der
henviser til internationale normer for beskyttelse mod risici som følge af de former
for fysiske agenser, der er omhandlet i direktivet.
Imidlertid er de nationale bestemmelser forskellige fra medlemsstat til medlemsstat,
og de har ikke samme dækningsområder. Der opstår således betydelige geografisk
betingede uligheder.
Kommissionen anfører videre, at alle arbejdstagere inden for Fællesskabet har krav
på en vis minimumsbeskyttelse af deres sundhed, især når disse som led i det indre
marked begiver sig fra en medlemsstat til en anden for der at udøve deres erhverv.
Dette gør det berettiget at anvende EØF-Traktatens artikel 137, stk. 2 for i løbet af
den videre udvikling at gennemføre en harmonisering af forholdene på dette områ-
de. Forslaget skønnes derfor at være i overensstemmelse med nærheds- og propor-
tionalitetsprincippet.
Høring
Der er i forbindelse med høringen af det oprindelig forslag fremkommet følgende
bemærkninger:
Bemærkninger modtaget fra LO
LO har oplyst, at man kan støtte udarbejdelsen af direktivet og har særligt bemær-
ket, at direktivets grænseværdier også bør omfatte de former for stråling, som forår-
sages af naturlige kilder.
LO finder, at der også bør fastsættes grænseværdier for de intervaller af optisk strå-
ling, hvor der i forslaget ikke er specificeret grænseværdier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0007.png
7
LO finder videre, at artiklen om helbredsundersøgelser bør affattes efter samme
principper, som findes i direktivet om kemiske agenser.
LO har endvidere bedt om, at Beskæftigelsesministeriet belyser nærmere beskrevne
problemstillinger over for EF-specialudvalget.
Bemærkninger modtaget fra DA
DA finder, at direktivforslagets grænseværdier primært henvender sig til producen-
ter af arbejdsudstyr, der ved at producere i henhold til de vedtagne standarder kan
sikre sig, at grænseværdierne overholdes.
DA finder det positivt, at direktivforslaget ikke både anvender aktionsværdier, og
grænseværdier baseret på ICNIRP's anbefalinger.
DA finder, at vejledninger vil være en absolut betingelse for at sikre en rimelig ens-
artet implementering og håndhævelse i medlemsstaterne og muliggøre det for ar-
bejdsgiverne at opfylde direktivkravene.
DA finder videre, at direktivforslaget indebærer unødvendig skiltning og afstrib-
ningsindsats i forbindelse med visse svejseoperationer, hvor manglende brug af
personlige værnemidler vil medføre, at grænseværdierne overskrides.
Bemærkninger modtaget fra Dansk Metal
Der henvises ovenfor til bemærkninger modtaget fra LO.
Tidligere forelæggelse
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil ikke for arbejdsmiljølovens område kræve lovændringer, men det
skønnes, at direktivet må gennemføres ved udarbejdelse af en særlig bekendtgørel-
se. Der skønnes ikke at være statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at få samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
4.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv til ændring af di-
rektiv 2003/88/EF om arbejdstid
KOM(2004)607
-
Generel indstilling
Baggrund
Kommissionen har den 22. september 2004 fremlagt et direktivforslag om ændring
af direktiv 2003/88/EF vedrørende visse aspekter af organiseringen af arbejdstiden
(KOM(2004)607). Forslaget har hjemmel i TEF art. 137.
Forslaget er udformet på baggrund af en høring af medlemslandene, som Kommis-
sionen iværksatte i foråret 2004.
Formålet med forslaget er i høj grad at få løst de problemer i forhold til arbejdstil-
rettelæggelsen i medlemsstaterne, som blev skabt med SIMAP-dommen og forstær-
ket med JAEGER-dommen. Inden fremsættelsen af forslaget har Kommissionen i
overensstemmelse med traktatens artikel 138 inddraget arbejdsmarkedets parter, der
imidlertid meddelte Kommissionen, at man ikke ønskede at indlede forhandlinger
om en aftale i medfør af traktatens artikel 139.
Om SIMAP- og JAEGER-dommene kan det anføres, at førstnævnte dom fastslog,
at rådighedsvagter, der tilbringes på arbejdsstedet, skal medregnes til arbejdstiden,
hvilket betød, at det i en række brancher, herunder i særdeleshed sundhedssektoren,
ville blive meget vanskeligt at opfylde direktivets krav om, at der højst må arbejdes
48 timer om ugen i gennemsnit. Sidstnævnte dom bekræftede dette og knæsatte
desuden, at kompenserende hviletid skal afvikles i fuld udstrækning umiddelbart
efter arbejdstids ophør.
Ifølge det gældende arbejdstidsdirektiv skulle den såkaldte ”opt out”-bestemmelse i
artikel 22 tages op til overvejelse, og også dette afspejles i det fremsatte forslag.
Indhold
Direktivforslaget indeholder tre hovedelementer, som netop har de problemstillin-
ger, der udspringer af SIMAP- og JAEGER-dommene, før øje. Desuden indebærer
forslaget en opstramning af den ovenfor nævnte ”opt out” (hvorefter lønmodtagere
individuelt kan fraskrive sig loftet på maksimalt 48 timers arbejde om ugen i gen-
nemsnit). Disse elementer gennemgås nedenfor:
1) Det foreslås, at inaktiv rådighedstid ikke medregnes til arbejdstiden. I den for-
bindelse indføres nye
definitioner af rådighedstid og inaktiv rådighedstid.
2) Det foreslås, at der gives mulighed for at
udvide referenceperioden
for bereg-
ning af den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid fra udgangspunktet på fire måneder
op til 12 måneder ved lovgivning, hvilket hidtil kun har været muligt i medfør af
kollektiv overenskomst.
3) Det foreslås, at
kompenserende hviletid
skal afvikles inden for rimelig tid og
ikke senere end efter 72 timer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0009.png
9
4)
”Opt out”-en
bibeholdes, men i beskåret form, idet der kun må arbejdes mere
end 65 timer om ugen i referenceperioden, hvis den enkelte lønmodtagers adgang
til at aftale sig ud af loftet på 48 timer har hjemmel i en kollektiv overenskomst eller
aftale. Desuden fastsættes det, at sådanne aftaler ikke kan indgås i forbindelse med
ansættelsen eller i en eventuel prøvetid. Muligheden for at indgå individuelle aftaler
om at se bort fra loftet på 48 timer skal være hjemlet i overenskomst, men i tilfælde,
hvor der ikke findes en overenskomst eller repræsentanter, der kan indgå aftaler på
arbejdstagernes vegne, kan der ved lov gives adgang til at indgå sådanne individuelle
aftaler. Det anføres endelig, at direktivet og i særdeleshed ”opt out’en” skal tages op
til overvejelse 5 år efter, at direktivforslaget træder i kraft.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Direktivforslaget vurderes som værende i overensstemmelse med nærheds- og pro-
portionalitetsprincippet, da der er tale om et forslag om ændring af et direktiv på
baggrund af to domme, der har givet anledning til betydelige problemer i medlems-
landene.
Gældende dansk ret
Reglerne om maksimal ugentlig arbejdstid og de definitioner, der er relevante i den
forbindelse, findes i lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 896 af 24. august 2004.
Regler om afvikling af hviletid mv., herunder hvordan rådighedsvagter skal behand-
les i den forbindelse, findes i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 324 af 23. maj
2002 om hvileperiode og fridøgn mv., som har hjemmel i arbejdsmiljøloven.
De særlige arbejds- og hviletidsregler for fiskere på havgående fiskeskibe er gen-
nemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 516 af 21. juni 2002 om fiskeres hviletid
mv.
For så vidt angår offshore-området udgøres retsgrundlaget af bekendtgørelse nr.
630 af 1. juli 2003 om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelsen af arbejdsti-
den på havanlæg, som har hjemmel i lov nr. 292 af 10. juni 1981 om visse havanlæg
med senere ændringer. Idet man gennem denne bekendtgørelse har gennemført
regler, der som minimum svarer til direktivets beskyttelsesniveau, gælder lov om
gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet ikke for dette område, jf. § 1, stk. 4, i
lovbekendtgørelse nr. 896 af 24. august 2004.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet og
sociale forhold. Følgende høringssvar er modtaget:
DA finder generelt, at Kommissionens direktivforslag slet ikke i tilstrækkelig grad
bidrager til at øge fleksibiliteten på det europæiske arbejdsmarked. DA finder mere
konkret, at fastholdelsen af en referenceperiode på som udgangspunkt fire måneder
ikke afspejler den europæiske virkelighed. Efter DAs opfattelse burde direktivet i
stedet direkte hjemle parternes adgang til at aftale en længere referenceperiode end
de foreslåede 12 måneder. DA støtter, at medlemsstaterne får mulighed for ved lov
at fastsætte referenceperioden for den maksimale ugentlige arbejdstid til 12 måne-
der. Herved bliver der mulighed for at ligestille den del af arbejdsmarkedet, hvor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0010.png
10
reguleringen sker på grundlag af individuelle kontrakter med den overenskomst-
dækkede del af arbejdsmarkedet. DA anerkender endvidere, at definitionerne af
rådighedstid og inaktiv rådighedstid hjælper til at løse problemer for alle virksom-
heder med overvågningsopgaver, hvor det er nødvendigt at have et beredskab. DA
fastholder samtidig, at definitionen af arbejdstid generelt er for bred, hvilket også er
årsag til problemerne med rådighedsvagter. Efter DA’s opfattelse er det vanskeligt
at se den nærmere begrundelse for indførelsen af en 72 timers-grænse ved afholdel-
se af kompenserende hvileperioder. Man burde i denne forbindelse i højere grad
tage udgangspunkt i praksis i de forskellige medlemsstater. DA savner endvidere
argumenter i forslaget for at foretage stramninger i adgangen til individuelt at aftale,
at 48-timersreglen ikke finder anvendelse. Tværtimod er anvendelsen af denne mu-
lighed for at fravige 48-timers reglen ved individuel aftale i god overensstemmelse
med reglerne på den del af arbejdsmarkedet, hvor løn- og ansættelsesvilkår fastsæt-
tes ved individuel kontrakt.
FA er tilfredse med forslaget med hensyn til indførelsen af inaktiv tid og udvidelsen
af referenceperioden for beregning af den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid.
DSI vurderer, at ændringerne, der foreslås, kan være til betydelig fordel med hensyn
til regelafklaring og konkret planlægning for de mennesker, som har forskellige
hjælpeordninger, eksempelvis efter lov om socialservice § 77.
FTF vender sig generelt imod de ændringer, der foreslås, idet ændringerne angive-
ligt forringer lønmodtagernes vilkår. FTF finder, at der ikke er behov for at give
mulighed for en udvidelse af referenceperioden til 12 måneder ved lov, da der i dag
er mulighed for en sådan udvidelse via kollektive overenskomster. I den forbindelse
nævner FTF, at det forekommer uacceptabelt, at der åbnes for en 65 timers uge
over en meget lang periode. I relation til forslagene om rådighedstid, inaktiv tid og
kompenserende hviletid finder FTF, at der er tale om en forringelse af lønmodta-
gernes sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold og af forholdet mellem arbejds- og
familieliv. Endelig finder FTF, at forslaget om generel adgang til ved individuel
aftale at fravige reglen om gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 48 timer udgør en
forringelse af lønmodtagernes vilkår på det danske arbejdsmarked.
AC mener på det overordnede plan, at direktivforslaget primært tilgodeser arbejds-
giversidens ønske om fleksibilitet, og at det kan underminere det danske overens-
komstsystem, da muligheden for at indgå individuelle aftaler om at fravige arbejds-
tidsbestemmelserne kan udgøre et incitament til ikke at indgå nye kollektive aftaler
og til ikke at forny de eksisterende. AC fraråder dansk opbakning til de af Kommis-
sionen foreslåede ændringer. AC fraråder desuden indførelsen af de to nye arbejds-
tidsbegreber, da betydningen og rækkevidden af dem skaber betydelig usikkerhed
og uklarhed. Hvis de nye tidsbegreber alligevel fastholdes, skal AC som et mini-
mum anmode om, at usikkerheden om begrebernes indbyrdes sammenhæng, her-
under hvorvidt inaktiv kan betragtes som hviletid, afklares, inden et endeligt direk-
tiv vedtages. I relation til forslaget om udvidelsen af referenceperioden finder AC,
at fravigelse fra hovedreglen om en fire måneders referenceperiode kun bør kunne
ske på basis af aftaler mellem parterne. AC finder endvidere forslaget om kompen-
serende hviletid meget uheldigt, da det vil kunne medføre urimeligt lange og hel-
bredstruende arbejdsperioder for lønmodtagere. AC mener, at en sådan bestemmel-
se helt bør udgå, da referenceperioderne allerede i dag kan udvides efter nærmere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0011.png
11
aftale. I forhold til ”opt out”-en ser AC positivt på, at Kommissionen har søgt at
stramme op på anvendelsen heraf, men foretrækker, at muligheden helt fjernes.
Efter AC’s opfattelse sættes arbejdstiden reelt op til 65 timer om ugen, og de be-
skyttelsesforanstaltninger, direktivet opstiller, er intet værd. Som minimum foreslår
AC, at arbejdsgiver tillægges bevisbyrden for, at betingelserne for at anvende ”opt
out”-en er iagttaget.
Det Kommunale Kartel (KK) finder det overordnet uacceptabelt, at Kommissio-
nen i et arbejdsmiljødirektiv foreslår forringelser af lønmodtagernes sikkerheds- og
sundhedsmæssige forhold. KK vurderer, at denne nye praksis ikke er i overens-
stemmelse med traktatens mål. Mere konkret betragter KK forslaget om kompense-
rende hviletid som en klar forringelse. KK foreslår, at direktivet som minimum bør
indeholde bestemmelser om, hvor ofte en hvileperiode kan udskydes, og om det
kan gælde flere dage i træk. Udskydelsesmuligheden i så lang en periode er dybt
kritisabel under hensyn til den enkeltes sundhed og sikkerhed.”
KL hilser Kommissionens forslag velkomment. KL fremhæver vigtigheden af, at de
nye definitioner og bestemmelserne om hviletid i forslaget gennemføres. KL opfor-
drer til, at eventuelle mindre problemer, der måtte blive påpeget, ikke kommer til at
dominere den danske holdning til forslaget.
LO er overordnet af den opfattelse, at direktivforslaget er et skridt i den forkerte
retning. De nye definitioner vil ifølge LO gøre det vanskeligere at skabe sammen-
hæng mellem arbejds- og familieliv, og det vil rejse nye fortolkningsspørgsmål. Hvis
det skulle være muligt at definere rådighedstid som andet end arbejdstid, bør det
ikke kunne ske uden hjemmel i kollektiv overenskomst. LO er betænkelig ved mu-
ligheden for at udskyde afvikling af kompenserende hviletid i op til 72 timer, da en
sådan forringelse af arbejdstidsreglerne vil kunne medføre, at lønmodtagere får
endog meget lange arbejdsperioder uden hvil. LO tager skarp afstand fra forslaget
om, at referenceperioden for beregning af den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid
skal kunne udvides til 12 måneder ved lov alene efter konsultation med arbejdsmar-
kedets parter, da en sådan mulighed vil svække incitamentet til at indgå kollektive
overenskomster. Dog finder LO, at de foreslåede præciseringer omkring reference-
perioden er hensigtsmæssige. Efter LO’s opfattelse burde direktivforslaget indehol-
de en udfasning af ”opt out’en” frem for blot en mindre indskrænkning heraf. Det
er således uacceptabelt, at det fortsat er muligt at have en ugentlig arbejdstid på 65
timer på det europæiske arbejdsmarked, og LO tager det for givet, at ”opt out’en”
heller ikke vil blive udnyttet i Danmark fremover.
Amtsrådsforeningen (ARF) mener overordnet, at Kommissionens forslag er et
konstruktivt forsøg på at rette op på de problemer, som SIMAP- og Jaegerdommen
skabte for arbejdstilrettelæggelsen i blandt andet sygehusvæsenet og på sociale
døgninstitutioner. ARF vurderer, at indførelsen af begrebet inaktiv tid under vagt
er helt essentielt for at imødegå nogle af de problemer, som EF-domstolens afgø-
relser skabte for varetagelsen af den offentlige service i Danmark. ARF støtter der-
for varmt Kommissionens forslag om indførelse af begrebet inaktiv tid. ARF finder
endvidere, at forslaget om kompenserende hviletid vil genindføre den fleksibilitet i
arbejdstilrettelæggelsen, som ikke mindst er vigtig i perioder med eksempelvis va-
kante stillinger, ferieafholdelse eller sygdom blandt personalet. ARF hilser ligeledes
Kommissionens forslag om udvidelse af referenceperioden velkomment, da også
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
det vil bidrage til at sikre fleksibiliteten. Endelig finder ARF det vigtigt, at forslaget
om en stramning af ”opt out”-mulighederne ikke kommer til at blokere for gen-
nemførelsen af Kommissionens øvrige ændringsforslag.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Med de to nævnte domme skal også de danske regler forstås på en måde, der giver
vanskeligheder omkring tilrettelæggelsen af vagter, placeringen af hviletid og be-
mandingsmæssige forhold i visse brancher. Den forøgede fleksibilitet, der ligger i
direktivforslaget, vil kræve ændringer i dansk lovgivning, så arbejdstidsreglerne til-
godeser såvel samfundets som arbejdstagers og arbejdsgivers behov.
De nye definitioner af rådighedstid vil skulle indarbejdes i lov om gennemførelse af
dele af arbejdstidsdirektivet, mens den hjemmel, der er i § 9 til at udnytte direktivets
undtagelsesmuligheder, hvortil ”opt out’en” hører, hidtil ikke har været anvendt. En
eventuel udvidelse af referenceperioden for beregning af den gennemsnitlige ugent-
lige arbejdstid vil kunne gennemføres med hjemmel i § 9.
Hvis direktivforslaget vedtages vil der endvidere skulle foretages ændringer i Ar-
bejdstilsynets bekendtgørelse nr. 324 af 23. maj 2002 om hvileperiode og fridøgn
mv.
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0013.png
13
5.
Ændringsforslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ar-
bejdsvilkår for vikaransatte
KOM(2002)149
-
Politisk enighed
(Offentlig debat)
Baggrund
Kommissionen oversendte den 25. marts 2002 et direktivforslag om arbejdsvilkår
for vikaransatte til Rådet (KOM (2002)149 endelig). Forslaget er et minimumsdirek-
tiv og fremsættes med hjemmel i TEU artikel 137, stk. 2, hvilket indebærer fælles
beslutningsprocedure, jf. artikel 251 i TEU.
Forslaget blev fremsat i umiddelbar forlængelse af en række tidligere forslag fra
Kommissionens side om vikaransatte og forhandlinger mellem arbejdsmarkedets
parter på europæisk plan (i henhold til artikel 3 i den sociale protokol, nu TEF art.
138), der blev afsluttet uden resultat den 21. maj 2001.
Parternes forhandlinger muliggjorde dog efter Kommissionens opfattelse, at der
kunne identificeres en fælles platform, der indikerede, at parterne havde været tæt
på at nå til enighed. De punkter, hvor parterne angiveligt nåede til enighed, er in-
korporerede i forslaget, og der er udarbejdet forslag til yderligere bestemmelser,
som skal løse de resterede problemer.
Kommissionen præsenterede forslaget på Rådsmødet den 3. juni 2002.
Kommissionen har efter Europa-Parlamentets behandling den 28. november 2002
fremsat et ændringsforslag (KOM (2002) 701 endelig). Forslaget indeholder mindre
ændringer og præciseringer.
Endelig har det græske formandskab fremlagt e række ændringsforslag op til råds-
mødet i juni 2003.
Nedenfor beskrives forslaget, som det ser ud efter indarbejdelsen af disse ændrings-
forslag.
Indhold
Forslaget har til formål at etablere et generelt princip om ligebehandling, hvorefter
vikarbureauansatte vikarer skal sikres mindst samme basale arbejdsbetingelser, som
hvis vikarerne blev ansat direkte på brugervirksomheden med et identisk eller tilsva-
rende arbejde.
Det følger endvidere af forslaget, at medlemsstaterne kan overlade det til arbejds-
markedets parter, gennem kollektive aftaler, at etablere arbejdsvilkår, som afviger
fra princippet om ligebehandling, så længe der sikres et passende beskyttelsesniveau
for de vikaransatte.
Anvendelsesområde (artikel 1).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0014.png
14
Direktivet skal finde anvendelse på ansættelseskontrakter eller ansættelsesforhold
mellem et vikarbureau (arbejdsgiver) og en arbejdstager, der placeres hos en bru-
gervirksomhed og arbejder under dennes overvågning/instruktion.
Efter høring af arbejdsmarkedets parter kan medlemsstaterne bestemme, at direkti-
vet ikke skal finde anvendelse på ansættelseskontrakter eller ansættelsesforhold ind-
gået under et særligt offentligt eller offentligt støttet uddannelses-, integrations- eller
efteruddannelsesprogram.
Formål (artikel 2)
Formålet med forslaget er at forbedre væsentlige ansættelsesforhold for vikaransatte
ved at sikre overholdelse af princippet om ligebehandling for vikarer. Formålet er
endvidere at etablere en passende ramme for anvendelsen af vikararbejde med hen-
blik på at bidrage til et gnidningsfrit arbejdsmarked.
Definitioner (artikel 3)
Forslaget indeholder definitioner af følgende begreber: arbejdstager, vikaransat,
udsendelse, vikarbureau, brugervirksomhed og basale arbejds- og ansættelsesvilkår.
Arbejdstagerbegrebet skal i henhold til direktivets art. 3, stk. 1 litra a defineres ud
fra det nationale arbejdstagerbegreb, dvs. som personer, der i henhold til national
ansættelsesret nyder beskyttelse som arbejdstager.
En vikaransat defineres i art. 3, stk. 1 litra b, som har indgået en arbejdsaftale mv.
med et vikarbureau med det formål at blive udsendt til en brugervirksomhed.
Udsendelse defineres i artikel 3, stk. 1 c, som den periode, hvor vikaren er placeret i
brugervirksomheden.
Brugervirksomhed defineres i artikel 3, stk. 1 d, som enhver fysisk eller juridisk
person, for hvem og under hvis tilsyn og ledelse vikaren midlertidig udfører en ar-
bejdsopgave.
Som basale arbejds- og ansættelsesvilkår defineres i artikel 3, stk. 1, f, arbejds- og
ansættelsesvilkår, er arbejdstid, hvileperioder, natarbejde, betalt ferie og offentlige
fridage og aflønning.
Direktivet berører i henhold til artikel 3, stk. 2, ikke national lovgivning vedrørende
definitionen af aflønning, arbejdsaftale, ansættelsesforhold eller arbejdstager.
Revision af restriktioner eller forbud (artikel 4)
Restriktioner eller forbud mod vikararbejde, som kan opretholdes, skal være be-
grundet med en generel interesse særligt med hensyn til beskyttelsen af arbejdsta-
gerne. Medlemsstaterne skal revurdere restriktioner eller for at afgøre, om de særli-
ge forhold fortsat er til stede. Kommissionen skal orienteres om revurderingen, og
hvor en restriktion opretholdes, skal medlemsstaten informere Kommissionen om,
hvorfor man anser restriktionen for nødvendig og begrundet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0015.png
15
Ligebehandlingsprincippet (artikel 5)
Hovedreglen i artikel 5, stk. 1 er, at basale arbejds- og ansættelsesvilkår for vikaran-
satte mindst skal svare til, hvis vikaren var blevet ansat direkte i brugervirksomhe-
den.
Forslagets artikel 5, stk. 2, gør det muligt at afvige fra princippet, når vikarer har en
permanent ansættelseskontrakt med et vikarbureau og modtager løn herfra i mel-
lemperioder mellem to udsendelser.
Medlemsstaterne kan give arbejdsmarkedets parter mulighed for at indgå kollektive
aftaler, der afviger fra ikke-forskelsbehandlingsprincippet, forudsat at der bevares et
rimeligt beskyttelsesniveau for vikaransatte i artikel 5, stk. 3.
Undtagelse kan endvidere ifølge forslagets artikel 5, stk. 4, gøres for vikarer, der har
en eller flere opgaver for den samme brugervirksomhed, når opgaven kan blive
fuldført i en periode, der ikke overstiger seks uger. Der skal introduceres passende
foranstaltninger, der skal forhindre misbrug i anvendelsen af bestemmelsen. Det
græske formandskab foreslog, at denne artikel slettes, idet undtagelsesvilkårene i
stedet fastlægges i et nyt stk. 3 i art. 11, jf. nedenfor.
Gennemførelsen af ligebehandlingsprincippet skal fastsættes af medlemsstaten efter
konsultation af arbejdsmarkedets parter. Bestemmelsen kan endvidere gennemføres
via kollektiv aftale mellem arbejdsmarkedets parter på passende niveau.
Adgang til permanent beskæftigelse (artikel 6)
Forslaget fastsætter, at vikaransatte skal informeres om ledige stillinger i brugervirk-
somheden. Klausuler, der forbyder eller som hindrer indgåelse af en permanent
ansættelsesaftale mellem vikaren og brugervirksomheden efter udløbet af en vikar-
ansættelse, skal betragtes som ugyldige og ulovliggøres.
Endvidere foreslås det, at vikarbureauer ikke må tage gebyr for at formidle, at ar-
bejdstagere ansættes i en brugervirksomhed. Vikaransatte skal sikres adgang til soci-
ale goder i brugervirksomheden, medmindre der er objektive grunde til at nægte
dette.
Repræsentation (artikel 7)
Vikaransatte skal ifølge forslaget medregnes i vikarbureauet, når der fastsættes
grænser med hensyn til organer, der repræsenterer arbejdstagere i henhold til natio-
nal lovgivning eller fællesskabslovgivning i vikarbureauet.
Information (artikel 8)
Brugervirksomheden skal ifølge forslaget give passende information om anvendel-
sen af vikarer, når der gives information om beskæftigelsen i virksomheden til or-
ganer, der repræsenterer arbejdstagerne, og som er nedsat i henhold til national eller
fællesskabslovgivning.
Gennemførelse (artikel 11)
Artiklen indeholder de sædvanlige bestemmelser om gennemførelse. Det græske
formandskab foreslog indsættelse af et nyt stk. 3 vedr. undtagelsesvilkårene, hvor-
ved artikel 5, stk.4, i Kommissionens forslag slettes. Der foreslås således en 5-års
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
overgangsperiode. I denne periode har medlemsstaterne mulighed for ikke at an-
vende ligebehandlingsprincippet ved ansættelser af under X måneders varighed.
Inden udløbet af overgangsperioden skal Kommissionen udarbejde en rapport mv.
Fra overgangsperiodens udløb og indtil Kommissionen mfl. har truffet beslutning
om at fremsætte ændringsforslag, kan undtagelsen fra ligebehandlingsprincippet
fortsat anvendes for en periode af 3 år for ansættelse af en varighed på under Y
uger.
Danske regler
Der er ingen særskilt lovregulering af vikarbureauansattes ansættelsesforhold i
Danmark. Ifølge retspraksis er vikarbureauansatte omfattet af ansættelsesbevislo-
ven, hvorimod vikarbureauansatte, der udfører arbejde dækket af funktionærloven,
ifølge domspraksis ikke er omfattet af funktionærlovens bestemmelser, da der ikke
foreligger et tjenesteforhold
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen begrunder et fællesskabsdirektiv om vikaransattes arbejdsforhold
med, at der er behov for at udvide princippet om ikke-forskelsbehandling mellem
vikaransatte og sammenlignelige arbejdstagere fra brugervirksomheden, som for
indeværende kun gælder i ni medlemsstater, til hele EU. Kommissionen peger end-
videre på, at EU-lovgivningsprogrammer om vikaransatte vil imødekomme et øn-
ske fra arbejdsmarkedets parter og brancheorganisationer på EU-plan samt ar-
bejdsmarkedsparter inden for vikarsektoren.
Kommissionen finder, at forslaget ligger inden for proportionalitetsprincippets
rammer, da der foreslås minimumsbeskyttelse, og det herefter overlades til med-
lemsstaterne og arbejdsmarkedets parter at lave enhver tilpasning, som måtte være
nødvendig for at tage hensyn til særlige nationale forhold. Den ramme, der etable-
res ved direktivforslaget, er således ifølge Kommissionen fleksibel.
Af politiske grunde finder regeringen det tvivlsomt, om der er behov et direktiv på
dette område. Såfremt forhandlingerne udmønter sig i et direktivforslag, som imø-
dekommer de danske krav til et sådant, herunder ikke mindst sikrer medlemslande-
ne mulighed for at tilpasse en regulering af vikaransattes ansættelsesforhold til de
eksisterende nationale forhold, vil regeringen imidlertid kunne tilslutte sig Kommis-
sionens synspunkter.
Høring
Kommissionens oprindelige forslag har været sendt i høring i EF-specialudvalget
for arbejdsmarkedet og sociale forhold.
Direktivforslaget griber efter
DA's, SALA's
og
KL's
opfattelse ind i danske over-
enskomstforhold, bl.a. på grund af sammenligningsfaktoren. Rammerne og behand-
lingen af lønspørgsmål og overenskomstforhold er efter parternes opfattelse ude-
lukkende undergivet national kompetence. Dette følger af TEF’s artikel 137, stk. 6,
om organisationsret.
DA
finder heller ikke, at Kommissionen i sin begrundelse for direktivforslaget i
tilstrækkeligt omfang har dokumenteret et behov for fællesskabsregler på området.
Direktivforslaget vil næppe skabe flere jobs og er efter
DA
og
KL's
opfattelse i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0017.png
17
modstrid med både EU’s egen Lissabon-strategi og konklusionerne om bl.a. fleksi-
bilitet, jobskabelse og forenkling af administrative rammer fra Barcelona-topmødet.
DA
kan heller ikke støtte, at man ønsker at regulere lønspørgsmål i direktivet.
DA
finder, at fastlæggelse af en karensperiode (artikel 5, stk. 4) bør ske nationalt.
Perioden bør under alle omstændigheder være længere end seks uger og ikke min-
dre end tre måneder.
Samlet set kan
DA
og
SALA
ikke støtte, at det foreliggende direktivforslag frem-
mes.
KL
anbefaler, at Danmark arbejder for, at direktivet sendes tilbage til arbejds-
markedets parter til fornyede forhandlinger, samt at Danmark sikrer, at alle lønbe-
stemmelser i direktivet under alle omstændigheder fjernes.
Lederne
finder det som udgangspunkt ikke hensigtsmæssigt, at man på europæisk
plan foretager en fælles detailregulering af vikaransattes ansættelsesforhold.
Lederne
indstiller, at der fra dansk side arbejdes for, at et eventuelt direktiv i videst
muligt omfang overlader reguleringen af vikarbureauansattes ansættelsesvilkår til
arbejdsmarkedets parter i de enkelte lande.
LO
støtter generelt, at der udfoldes bestræbelser for at regulere arbejdsforholdene
for vikarer.
LO
er uenig i direktivets "indbyggede målsætning" om, at andelen af
vikaransættelser skal øges og lægger i den forbindelse vægt på, at overenskomstbe-
stemmelser, der f.eks. forpligter arbejdsgivere til at efterspørge arbejdskraft i de
lokale forbund inden vikaransættelse anvendes, ikke må anfægtes af forslaget.
LO
finder, at Kommissionen i den generelle redegørelse for de forudgående for-
handlinger med parterne ikke loyalt har gengivet arbejdstagersidens holdninger, og
at det derfor ikke er korrekt, når Kommissionen giver udtryk for, at direktivet er
baseret på de punkter, hvor parterne under forhandlingerne var nået til enighed.
LO
er uenig i den minimumsgrænse på seks uger, som fremgår af artikel 5, stk. 4,
idet man finder, at det vil gøre direktivet virkningsløst på en lang række områder.
Tidligere forelæggelser
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 31. maj 2002, den 4.
oktober 2002, den 29. november 2002, den 28. februar 2003 og den 1. oktober
2004 til orientering samt den 28. maj 2003 til forhandlingsoplæg.
Lovmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelse af forslaget vil indebære, at der skal gennemføres (opsamlings-) lovgiv-
ning om vikarbureauansatte vikarers ansættelsesforhold, herunder fastsættelse af et
ikke-forskelsbehandlingsprincip. Vikarers retsstilling i forhold til funktionærloven
vil formentlig ligeledes skulle ændres.
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
Forslagets samfundsøkonomiske konsekvenser skønnes at være begrænset til de
eventuelle sager, der måtte opstå som følge af ny lovgivnings-/overenskomst regu-
lering med hensyn til vikarbureauansatte vikarers ansættelsesforhold.
Det vurderes, at en gennemførelse af direktivet med en meget kort venteperiode
risikerer at ville kunne medføre mindre fleksibilitet på det danske arbejdsmarked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0019.png
19
6.
Kommissionens årlige rapport om indvandring og integration
KOM(2004)508
-
Godkendelse af EMCOs udtalelse
Bidrag fra Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration
1.
Indledning
Det Europæiske Råd drøftede på sit møde i Thessaloniki i juni 2003 spørgsmålet
om udvikling af en fælles politik vedrørende integration af tredjelandsstatsborgere,
der opholder sig lovligt på EU’s område. I den forbindelse opfordrede Det Euro-
pæiske Råd Kommissionen til at udarbejde en årlig rapport om indvandring og in-
tegration i Europa med henblik på at kortlægge oplysninger om indvandring i EU
som helhed samt politikker og praksis på indvandrings- og integrationsområdet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. juli 2004 præsenterede Kom-
missionen sin første årlige rapport om indvandring og integration af 16. juli 2004.
På rådsmødet (beskæftigelse mv.) den 6. – 7. december 2004 forventes Rådet at
godkende en udtalelse af 19. oktober 2004 fra Beskæftigelsesudvalget under Rådet
(EMCO) vedrørende rapporten om indvandring og integration.
2.
Indhold
Kommissionens årsrapport om indvandring og integration indeholder et overblik
over og analyse af tendenserne for så vidt angår indvandring i EU. Endvidere inde-
holder rapporten oplysninger om tiltag i de nationale integrationspolitikker, herun-
der om indvandreres beskæftigelsessituation. Kommissionens oplysninger om nati-
onale foranstaltninger baserer sig på den informationsudveksling vedrørende inte-
grationstiltag, der finder sted mellem de af medlemsstaterne etablerede nationale
kontaktpunkter for integration, de nationale handlingsplaner for beskæftigelsen og
de nationale handlingsplaner for social integration.
Videre omtaler rapporten tiltag på EU-plan, der fastlægger fælles minimumsstan-
darder for tredjelandsstatsborgeres rettigheder og forpligtelser. Som eksempler kan
nævnes Rådets direktiv om familiesammenføring og Rådets direktiv om tredjelands-
statsborgeres status som fastboende udlændinge.
Endvidere omfatter rapporten Kommissionens analyse af behovet for bedre koor-
dinering af EU-politikken og erfaringsudveksling mellem medlemsstaterne vedrø-
rende integration og beskæftigelse, på uddannelsesområdet og på indvandringsom-
rådet. Endelig berøres de økonomiske aspekter af indvandring.
I EMCO’s udtalelse vedrørende rapporten anføres betydningen af indvandring for
den sociale og økonomiske udvikling i EU og vigtigheden af, at indvandrings- og
integrationsspørgmål inddrages i alle relevante politikker, herunder i beskæftigelses-
strategien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0020.png
20
EMCO hilser blandt andet initiativet vedrørende fastlæggelse af fælles grundlæg-
gende principper om integrationspolitik, som vedtaget i form af rådskonklusioner
på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. november 2004, velkomment.
I EMCO’s udtalelse understreges, at integrationspolitik først og fremmest er med-
lemsstaternes ansvar, men at det er i medlemsstaternes interesse at forfølge strategi-
er indenfor en fælles ramme, at midlerne til at opnå succesfuld integration på ar-
bejdsmarkedet kan variere fra medlemsstat til medlemsstat, og at blandt andet anti-
diskrimination og sikring af, at indvandrere forstår modtagerlandets værdier og
grundlæggende normer, er vigtige områder at være opmærksom på. Endvidere
fremhæves mulighederne for opkvalificering og anerkendelse af opnåede kvalifika-
tioner som vigtige for at forbedre indvandreres beskæftigelse.
EMCO finder, at der er behov for at skabe bedre muligheder for at forudsige be-
hovet på arbejdsmarkedet samt for at identificere indvandreres kvalifikationer og
fremtidig mangel på arbejdskraft blandt andet ved samarbejde mellem medlemssta-
terne og via dataindsamling og statistik.
Det fremhæves, at arbejdet med integration på arbejdsmarkedet skal baseres på
eksisterende processer, herunder særligt den europæiske beskæftigelsesstrategi.
3.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet (SPAIS).
Institut for Menneskerettigheder har anført, at man ikke har haft mulighed for at
fremkomme med bemærkninger indenfor den fastsatte tidsramme.
4.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
6.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens rapport har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspo-
litik
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og indre anliggen-
der) den 19. juli 2004, hvor Kommissionen præsenterede sin årsrapport om ind-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
vandring og integration. Det bemærkes, at rapporten på tidspunktet for forelæggel-
sen endnu ikke forelå.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0022.png
22
7.
Den social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden i forhold til Lissa-
bon-strategien
a) Rapport om formandskabets aktiviteter
b) Rapport fra Højniveaugruppen (Kok-rapporten)
c) Udtalelse fra EMCO og SPC
-
Politisk debat
-
Godkendelse af udtalelse fra EMCO og SPC
Baggrund
Det nederlandske EU-formandskabs overordnede tema på beskæftigelses- og soci-
alområdet er: ”A social Europe: responsive to change” med undertitlen ”It’s time
for action!”. Temaet blev søsat under det uformelle ministermøde den 8.-10. juli i år
i Maastricht og er blevet fulgt op på en række konferencer og ekspertmøder. For-
målet har været at yde et bidrag til forberedelse af revisionen af EU’s social- og
arbejdsmarkedspolitiske dagsorden, hvis anden fase dækker perioden 2006-2010.
Formandskabet ønsker at sikre, at dagsordenen i højere grad end hidtil rettes mod
opfyldelse af Lissabon-målene.
Formandskabet vil samle resultaterne af drøftelserne i en rapport til Rådet med
henblik på en politisk debat på rådsmødet den 7. december. Formandskabet ønsker
dermed at kunne levere et afgørende input til Kommissionens overvejelser vedrø-
rende dets forslag til den reviderede social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden,
som forventes fremlagt ultimo januar 2005.
Formandskabets arbejde føder dermed også ind i den kommende midtvejsevalue-
ring af Lissabon-strategien. Det Europæiske Råd anmodede i marts 2004 den tidli-
gere nederlandske premierminister Wim Kok om at stå i spidsen for en Højniveau-
gruppe med henblik på at modtage et uafhængigt bidrag til denne evaluering. Eva-
lueringen med en række konkrete forslag til prioritering og fokusering af Lissabon-
strategien i perioden 2006-2010 blev offentliggjort den 3. november 2004 og præ-
senteret på DER den 4.-5. november 2004. DER anmodede ved den lejlighed
Kommissionen om at inddrage disse forslag i arbejdet med et udkast til en revideret
strategi, som forventes at blive præsenteret ultimo januar 2005 sammen med
Kommissionen forslag til en revideret social- og arbejdsmarkedspolitisk dagsorden.
Rapporten er på dagsordenen i flere ministerrådsformationer, herunder ECOFIN
den 16. november og Konkurrenceevnerådet den 25.-26. november 2004. På råds-
mødet (beskæftigelses- og social-ministre) den 7. december 2004 forventes en drøf-
telse af de elementer i rapporten, der vedrører beskæftigelses- og socialministrenes
område.
Wim Kok II-rapporten er blevet drøftet i EMCO og SPC, som har udarbejdet en
fælles udtalelse om de elementer i rapporten, som vedrører beskæftigelses- og soci-
alområdet. Udtalelsen forelægges Rådet til godkendelse på rådsmødet den 7. de-
cember.
Indhold
Formandskabet har udsendt et udkast til en rapport på baggrund af de konferencer
og møder, der har været afholdt vedrørende det overordnede tema siden 1. juli d.å.,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0023.png
23
som har belyst forskellige aspekter af den social- og arbejdsmarkedspolitiske dags-
orden. Der har været afholdt konferencer om kønsmainstreaming, beskæftigelse af
handicappede, arbejdsmiljø, europæisk arbejdsret, social dialog, rummelighed, bør-
nepasning, flere i arbejde, bæredygtige pensionssystemer og etnisk ligebehandling.
Trådene blev samlet på den afsluttende konference i Rotterdam den 8.-9. november
2004.
Rapporten forventes at indeholde et par spørgsmål til ministrene og en række for-
slag til handling fra medlemslandene, Kommissionen og arbejdsmarkedets parter.
Forslagene er samlet i kategorier med overskrifterne Activation, Commitment,
Training, Inclusion, Organisation of work og Non-discrimination, hvorved for-
mandskabet kan præsentere sin ”ACTION-approach”. De konkrete forslag under
de enkelte overskrifter er i høj grad hentet fra Wim Kok II-rapporten. Ministrene
forventes at blive opfordret til at supplere med egne konkrete forslag til handling,
som så vil blive indplaceret under en af de seks overskrifter.
Wim Kok II-rapporten opfordrer indledningsvis – jf. titlen på rapporten ”Facing
the challenge – the Lisbon strategy for growth and employment” – til at fokusere
Lissabon-strategien på vækst og beskæftigelse – også med henblik på at sikre den
europæiske sociale model og forbedre miljøet.
I rapporten peges der på fem områder, hvor alle medlemslande må gøre fremskridt,
hvis Lissabon-målene skal nåes:
1.
2.
3.
4.
5.
Udvikling af vidensøkonomien,
gennemførelse af det indre marked og fremme af konkurrenceevnen,
etablering af et favorabelt erhvervsklima,
udvikling af en større tilpasningsevne på arbejdsmarkedet og
fremme af miljømæssige økonomiske win-win strategier.
For så vidt angår udvikling af en større tilpasningsevne på arbejdsmarkedet (pkt. 4),
understreges følgende elementer:
1. Behovet for større fleksibilitet på arbejdsmarkederne i EU.
2. Behovet for reformer af pensionssystemerne.
3. Behovet for at øge arbejdsstyrken.
Mere konkret på dette område foreslås det i rapporten, at medlemslandene:
1. Rapporterer til DER i marts 2005 om gennemførelsen af de anbefalinger,
som man har modtaget fra Den europæiske beskæftigelses-task force (Wim
Kok I-rapporten).
2. Vedtager nationale strategier for livslang læring i 2005.
3. Udvikler sammenhængende strategier for aktiv aldring i 2006.
Rapporten afsluttes med en række mere generelle, processuelle forslag, hvoraf det
kan fremhæves, at Det Europæiske Råd i marts 2005 bl.a. bør:
1. Opfordre til nationale partnerskaber for vækst og beskæftigelse.
2. Give tilsagn om at levere de aftalte reformer gennem forelæggelse af natio-
nale handlingsplaner inden udgangen af 2005. Kommissionen skal analysere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0024.png
24
handlingsplanerne og på forårstopmødet i 2006 fremlægge henstillinger til
hver af dem.
3. Invitere Rådet til senest i juli 2005 at vedtage de overordnede økonomiske
retningslinjer og beskæftigelsesretningslinjerne for en fireårig periode, som
fuldt ud skal være i overensstemmelse med hovedmålsætningerne om vækst
og beskæftigelse.
EMCO og SPC’s udtalelse udgøres af separate udtalelser fra de to udvalg med en
kort, fælles indledning.
Fra EMCO’s udtalelse kan det fremhæves, at man støtter fokuseringen på behovet
for reformer til vækst og beskæftigelse. Det understreges, at effektive arbejdsmar-
kedspolitikker, rummelige arbejdsmarkeder, forbedret kvalitet i arbejdet, større so-
cial samhørighed, lige muligheder og modernisering af sociale sikringssystemer er
nøgleelementer i Lissabon-strategien.
EMCO er enig i rapportens anbefaling om behovet for at gennemføre anbefalin-
gerne fra den europæiske taskforce for beskæftigelse. Det understreges, at den
kommende fællesrapport for beskæftigelse passende kan udgøre den foreslåede
fremskridtsrapport.
EMCO fremhæver, at hvis det forøger ejerskabet til processen, kan det være nyttigt
for medlemsstaterne at udarbejde nationale handlingsprogrammer for Lissabon-
processen, som foreslået i rapporten. Det understreges, at sammenhængen til eksi-
sterende rapporteringer, f.eks. handlingsplanerne for beskæftigelse, i givet fald må
sikres.
Til forslaget om i 2005 at vedtage sammenhængende retningsliner for overordnede
økonomiske politikker henholdsvis beskæftigelse for en 4-årig periode bemærker
EMCO, at det ikke nødvendigvis ser nogen inkonsistens i det nuværende sæt ret-
ningslinier for beskæftigelse. Det bemærkes videre, at evt. ændringer mhp. at øge
fokus på beskæftigelse og vækst under alle omstændigheder må bygge på evaluering
samt passe ind i det langfristede perspektiv, man blev enige om i 2003 (hvor man
blev enige om, at beskæftigelsesretningslinierne ikke skulle ændres årligt, men som
udgangspunkt først efter en 3-årig periode i 2006).
SPC finder, at modernisering af den sociale beskyttelse samt bekæmpelse af fattig-
dom og social udelukkelse er uomgængeligt i henseende til at fremme højere vækst
og beskæftigelse. At skabe en balance og en gensidigt støttende relation mellem
disse elementer er en afgørende del af Lissabon-strategien. Wim Kok rapporten
synes at undervurdere socialpolitikkens rolle som en investering, der bidrager til
vækst og beskæftigelse.
Hovedprincippet for det fortsatte arbejde med social beskyttelse og social inklusion
må fortsat være, at sociale fremskridt må gå hånd i hånd med økonomisk og be-
skæftigelsesmæssig vækst på gensidigt understøttende og balanceret vis.
SPC lægger vægt på, at de i Kok- rapporten foreslåede nationale handlingspro-
grammer dækkende alle aspekter af Lissabon-strategien også omfatter social beskyt-
telse og social inklusion.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0025.png
25
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Lissabon-strategien er en samlet overordnet ramme for en række politikker inden
for EU. Overvejelser om justeringer af strategien i forbindelse med midtvejsevalue-
ringen må derfor naturligvis finde sted på EU-niveau.
Høring
Formandskabets rapport eller Wim Kok II-rapporten har ikke været sendt i høring i
EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale forhold. EMCO’s og SPC’s ud-
talelse er sendt til udvalget til orientering og eventuelle bemærkninger. Arbejdsmar-
kedets parter og en række NGO’er har gennem deltagelse i Kontaktudvalget for
Lissabon-strategien bidraget til fastlæggelsen af det danske non-paper til Wim Kok-
gruppens arbejde. Dagsordenspunkter er endvidere blevet drøftet på et møde i EU-
specialudvalget den 23. november 2004.
Tidligere forelæggelse
Formandskabets rapport har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Folketingets Europaudvalg har den 21. september d.å. fået tilsendt kopi af oven-
nævnte danske non-paper til Wim Kok-gruppen. Folketingets Europaudvalg er
derudover blevet orienteret om Wim Kok II-gruppens rapport forud for statsmini-
sterens deltagelse i DER den 4.-5. november d.å. Folketingets Europaudvalg har
tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet (generelle anliggen-
der og eksterne relationer) den 2. november d.å. med henblik på orientering, forud
for rådsmødet (ECOFIN) den 16. november og forud for rådsmødet (konkurren-
ceevne) den 25.-26. november d.å.
EMCO’s og SPC’s udtalelse har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rapporterne fra formandskabet og Wim Kok II-gruppen eller udtalelsen fra
EMCO og SPC indebærer ikke i sig selv statsfinansielle eller lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rapporterne fra formandskabet og Wim Kok II-gruppen eller udtalelsen fra
EMCO og SPC indebærer ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0026.png
26
8.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om gennemførelse
af princippet om lige muligheder og ligebehandling af mænd og kvin-
der i beskæftigelse og erhverv (omarbejdet udgave)
KOM(2004)279
-
Generel indstilling
Baggrund
Kommissionens forslag til nyt direktiv om gennemførelse af princippet om lige
muligheder og ligebehandling af mænd og kvinder i spørgsmålet om arbejde og
beskæftigelse (recastdirektivet) (KOM(2004)279) skal behandles på Rådsmødet den
7. december 2004, hvor der forventes politisk enighed. Kravet til vedtagelse er kva-
lificeret flertal.
Direktivforslaget har hjemmel i EF-traktatens artikel 141, stk. 3. Formålet med di-
rektivet er at forenkle, modernisere og forbedre EU-lovgivningen om ligebehand-
ling af mænd og kvinder ved at samle de gældende bestemmelser fra 6 direktiver i
én retsakt. Ligeledes er formålet, at ligestillingslovgivningen gøres mere klar og ef-
fektiv.
Sammenskrivningen omfatter følgende 6 direktiver:
Ligelønsdirektivet 75/117/EØF
Ligebehandlingsdirektivet 76/207/EØF som ændret med direktiv 2002/73/EF
om ligebehandling for så vidt angår adgang til beskæftigelse, erhvervsuddannel-
se og forfremmelse og arbejdsvilkår
Direktiv 86/378/EØF som ændret ved direktiv 96/97/EF om ligebehandling i
erhvervstilknyttede pensionsordninger
Direktiv 97/80/EF om bevisbyrde i sager om forskelsbehandling pga. køn.
Recastformatet anvendes, når der skal vedtages ny lovgivning, der indeholder både
allerede eksisterende lovgivning og nye elementer. Den omstændighed, at Kommis-
sionen har anvendt det såkaldte ”recast-format”, er en indikation af, at Kommissio-
nen forudser ændringer i retstilstanden, men samtidig skal godtgøre, at ændringerne
kun er af mindre omfang.
Direktivets indhold
Recast-direktivet har efter behandlingen i Socialgruppen følgende indhold:
Afsnit I. Almindelige bestemmelser
Afsnittet indeholder direktivets overordnede formål og definitioner, som er samlet
fra de eksisterende ligebehandlingsdirektiver.
Det bemærkes:
at artikel 2 e (definition af ”løn”) er ny. Definitionen er i overensstemmelse
med dansk fortolkning af ligelønsbegrebet og vil ikke ændre dansk retstilstand,
og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0027.png
27
at forslaget tidligere indeholdt en artikel 3 om anvendelsesområdet og person-
kreds. Indholdet heraf er nu flyttet til kapitel 2 i de særlige bestemmelser. Be-
stemmelsen, som var hentet fra direktivet om erhvervstilknyttede pensionsord-
ninger 96/97/EØF, har nu - som tidligere - kun betydning for de erhvervstil-
knyttede pensionsordninger.
Afsnit II. Særlige bestemmelser
Dette afsnit omfatter tre kapitler:
1. Forbudet mod direkte og indirekte diskrimination (ligelønsprincippet)
Forbudet i artikel 4 er i overensstemmelse med ligelønsdirektivet
(75/117/EØF), bortset fra tilføjelsen om, at den forbudte forskelsbehandling
med hensyn til køn skal kunne tilskrives
”én og samme kilde”.
Dette nye kriterium
bygger på to nye afgørelser fra EF-Domstolen, som efter Kommissionens op-
fattelse bør reflekteres i direktivet. Et flertal af lande er imod at indsætte kri-
teriet, da det på nuværende tidspunkt savner et klart indhold og vil være uhånd-
terbart implementeringsmæssigt. I stedet er der rejst forslag om, at dette nye
element udgår, herunder et dansk kompromisforslag om alene at redegøre for
den nye praksis i de indledende betragtninger. Kompromisforslaget er fremsat,
fordi Kommissionen indtil videre har fastholdt forslaget.
2. Ligebehandling i forbindelse med de erhvervstilknyttede sociale sikringsord-
ninger
Kapitlet svarer i alt væsentligt til de eksisterende direktivregler om ligebehand-
ling i erhvervstilknyttede pensionsordninger (86/378/EØF som ændret ved
96/97/EF). Som en nyskabelse udstrækkes reglerne til at omfatte pensionsord-
ninger for en særlig gruppe offentligt ansatte lønmodtagere, herunder tjeneste-
mænd, jf. artikel 6, stk. 2. Bestemmelsen har været forelagt Finanstilsynet og
Personalestyrelsen uden indvendinger og anses derfor ikke at ændre den danske
retstilstand.
3. Ligebehandling af mænd og kvinder for så vidt angår adgang til beskæftigelse,
erhvervsfremmende uddannelse, forfremmelse og arbejdsvilkår.
Kapitlet svarer i alt væsentligt til de eksisterende direktivregler herom. Tidligere
indeholdt forslaget en artikel 15, stk. 1, om forskelsbehandling i forbindelse
med graviditet og barselorlov. Bestemmelsen, der var hentet fra direktiv
2002/73/EF, savnede imidlertid sin reference til graviditetsdirektivet
(92/85/EØF), hvor den nøjagtige definition af barselorlov findes. Da barselor-
lov ikke er et entydigt begreb og tilmed defineres forskelligt i de enkelte med-
lemsstater og internationale konventioner, var der efter dansk initiativ enighed
om at opretholde en henvisning. Indholdet af bestemmelsen findes nu under
definitionerne i artikel 2.
Afsnit III. Horisontale bestemmelser
Afsnittet indeholder generelle bestemmelser om retsmidler, håndhævelse, bevisbyr-
de og organer til fremme af ligebehandling mv. Afsnittet omfatter både ligeløn,
erhvervstilknyttede pensionsordninger og ligebehandling, hvor pligterne gælder alle
tre områder. Dette er nok gældende allerede i dag for alle tre områder, da der i sager
anlagt ved EF-Domstolen altid henvises til alle relevante direktiver og traktatbe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
stemmelser. Derfor har reglerne om f.eks. bevisbyrde, retsmidler og godtgørelse
altid kunnet påberåbes inden for alle tre områder.
Opmærksomheden henledes på artikel 18, hvorefter en forskelsbehandlet person
har ret til kompensation. Bestemmelsen er ikke ny, men stammer fra ændringen af
ligebehandlingsdirektivet (2002/73 EF). Ligebehandlingsloven har da også siden
vedtagelsen i 1978 indeholdt en bestemmelse om godtgørelse. Med recastdirektivet
aktualiseres imidlertid et behov for også at indføre en godtgørelsesbestemmelse i
ligelønsloven og i loven om erhvervstilknyttede pensionsordninger udover de eksi-
sterende godtgørelsesbestemmelser, som kun omfatter repressalier.
Gældende dansk ret
Området er reguleret i ligelønsloven og i loven om erhvervstilknyttede pensions-
ordninger.
Høring
Forslaget har tidligere været sendt i høring i EU-specialudvalget for arbejdsmarke-
det og sociale forhold.
Arbejdsgiversiden (DA, KL og Amtsrådsforeningen) forholdt sig kritisk til recast-
formatet, særligt fordi forslaget kunne indebære indførelse af nye regler.
Fra lønmodtagerside kunne LO tilslutte sig sammenskrivningen, indarbejdelsen af
retspraksis og forenklingen af reglerne på ligebehandlingsområdet, herunder fælles
definitioner, sanktioner og bevisbyrderegler. FTF kunne generelt tilslutte sig formå-
let, men fandt det hensigtsmæssigt at få belyst begrebet ”en og samme kilde” nær-
mere, herunder omfang og rækkevidde, og om det giver lønmodtageren tilstrækkelig
sikkerhed.
Tidligere forelæggelser
Direktivet har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Som det fremgår af gennemgangen, vurderes direktivforslaget kun i mindre omfang
at påvirke den danske retstilstand.
Artikel 18 om godtgørelse eller erstatning vurderes at aktualisere et behov for at
indføre en godtgørelsesbestemmelse i ligelønsloven og i loven om erhvervs-
tilknyttede pensionsordninger. Det vurderes dog samtidig på baggrund af rets-
udviklingen, at eventuelle sager om spørgsmålet ved EF-Domstolen i ligeløns- eller
pensionssager kunne føre til samme forpligtelse.
Hvis kriteriet ”én og samme kilde” blev indført i artikel 4 om ligeløn ville det blive
nødvendigt at ændre ligelønsloven på dette punkt. Fra dansk side er der udtrykt
betænkeligheder ved at indføre et så vagt kriterium, hvor heller ikke de nærmere
konsekvenser i konkrete ligelønssager lader sig forudse.
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
Forslaget forventes ikke at få samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
9.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse vedrørende Fæl-
lesskabets rammestrategi om lighed mellem kønnene og Fællesskabets
handlingsprogram til fremme af organisationer på europæisk plan,
som arbejder for lighed mellem mænd og kvinder
-
Generel indstilling
Baggrund
Rådet har vedtaget 2001/51/EC et fællesskabsprogram for ligestilling samt
848/2004/EC, som er et fællesskabsprogram, der skal fremme organisationer, der
er aktive i ligestillingsarbejdet. Disse programmer udløber 31. december 2005.
Indhold
Den 19. august 2004 har Kommissionen fremlagt et forslag om at forlænge de to
programmer med 1 år. Årsagen er, at Kommissionen har udarbejdet et forslag, hvor
disse to programmer, sammen med en række andre programmer, skrives sammen i
ét nyt og samlet fællesskabsprogram på beskæftigelses, social og ligestillingsområ-
det, der skal løbe fra 2007-2013. Forlængelsen på 1 år vil medføre en ændring i
budgettet, der svarer til hvert af de foregående års finansielle ramme.
Forslaget er baseret på Artikel 13(2) i Traktaten, og der er fælles beslutningstagen.
Danske regler
Der eksisterer ingen danske regler på området.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke nærmere redegjort for nærheds- og proportionalitetsprin-
cippet.
Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser:
Det skønnes, at forslaget ikke får lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Det skønnes, at forslaget ikke vil få samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0031.png
31
10.
Gennemgang af medlemslandenes og EU-institutionernes gennemfø-
relse af Beijing Platform for Action
-
Rådskonklusioner
Baggrund
Punktet er sat på som led i den årlige EU-opfølgning på Handlingsplanen fra FN’s
4. verdenskvindekonference i Beijing i 1995. Siden 1999 har man i EU benyttet
indikatorer udarbejdet af formandskaberne til grund for en vurdering af implemen-
teringen af Beijing-handlingsplanen.
I samarbejde med det irske formandskab har det nederlandske formandskab foku-
seret på sex-chikane. Det irske formandskab udarbejdede på baggrund af en større
spørgeskemaundersøgelse en status for situationen i medlemslandene.
Indhold
Det nederlandske formandskab har på baggrund heraf udarbejdet udkast til råds-
konklusioner med fokus på sex-chikane, herunder har de i et bilag fremlagt følgen-
de to indikatorer (uofficiel oversættelse):
Indikator A/ Benchmarking indicator:
-
Antallet af arbejdsgivere der rapporterer tilfælde af sex-chikane i forhold til
den samlede arbejdsstyrke.
Indikator B/ Policy and practise indicator:
-
Antallet af private og offentlige virksomheder, der har udarbejdet forebyg-
gende (personale)politikker som procent af det samlede antal arbejdsgivere.
-
Antallet af private og offentlige virksomheder, der har indført sanktioner
over for krænkere, som procent af det samlede antal arbejdsgivere.
Danske regler
Der eksisterer ingen danske regler for så vidt angår evalueringen af implementerin-
gen af Beijing-handlingsplanen.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Formandskabet har ikke nærmere redegjort for forholdet til nærheds- og proporti-
onalitetsprincippet.
Høring
Sagen har været i høring i EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale for-
hold og i Kvindeorganisationerne. Der er modtaget høringssvar fra LO, DA, KL og
Amtsrådsforeningen.
Amtsrådsforeningen har påpeget, at man i forhold til indikator A i stedet for den
samlede arbejdsstyrke burde se på den aktive arbejdsstyrke eller som minimum an-
giver, hvor stor en andel af arbejdsstyrken som ikke er i arbejde.
De resterende bemærkninger fra de andre omhandlede indikator B. Der er enighed
om, at det ikke er muligt at indsamle en så omfattende statistik, der omfatter samtli-
ge offentlige og private virksomheder. Det blev af blandt andre LO fremhævet, at
man i stedet burde foreslå, at indsatsen beskrives, best practice indsamles og antallet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
af sager, der behandles i det fagretlige system, indberettes af arbejdsmarkedets par-
ter, forstået som DA, LO, FTF, AC, KL og Amtsrådsforeningen.
Tidligere forelæggelser
De foregående års forslag til indikatorer til måling af implementeringen af Beijing-
handlingsplanen er blevet forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering.
Forud for FN’s særlige samling (kaldet Beijing + 5) drøftede Folketinget ved to
forepørgselsdebatter, henholdsvis den 25. februar 1999 og den 9. maj 2000, forbe-
redelsen til Beijing + 5. Folketinget opfordrede i den forbindelse blandt andet rege-
ringen til at fortsætte og intensivere arbejdet med at gennemføre Beijing-
handlingsplanen.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det skønnes, at forslaget ikke vil få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det skønnes, at forslaget ikke vil få samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
124957_0033.png
33
13.
Eventuelt
Formandskabet har sat en lang række punkter på dagsordenen under Eventuelt til
orientering, hvoraf de væsentligste beskrives kort nedenfor.
a)- k) Sundhedspunkter
Der er under dagsordenspunkt Eventuelt sat en række sundhedspunkter, som for-
mandskabet og Kommissionen ønsker at orientere Rådet om. Det kan bl.a. nævnes,
at Kommissionen vil orientere Rådet om arbejdet i Kommissionens højniveaugrup-
pen vedrørende sundhedsydelser og medicinsk behandling, der drøfter, hvorledes
der bør følges op på anbefalingerne i rapporten af 8. december 2003 fra Refleksi-
onsprocessen om patientmobilitet. Derudover vil Rådet også blive orienteret om
status for etablering af det europæiske center for forebyggelse af og kontrol med
sygdomme. Bestyrelsen for centret afholdt sit første møde den 28. september 2004,
og næste bestyrelsesmøde afholdes i december 2004. Centret forventes at blive ope-
rationelt i løbet af foråret 2005. Rådet vil endvidere blive orienteret om status for
forhandlingerne i WHO-regi om det reviderede internationale sundhedsregulativ
(IHR), der forventes godkendt ved Verdenssundhedsforsamlingen i maj måned
2005. Udkastet til det reviderede sundhedsregulativ er senest blevet drøftet ved et
mellemstatsligt møde i Geneve den november 1.-12. november 2004. Næste og
formentlig sidste forhandlingsrunde forventes at finde sted den 21.-25. februar
2005.
n) Arbejdsmarkedets parters aftale om stress
- Skriftlig orientering fra Kommissionen
Arbejdsmarkedets parter på europæisk plan (CEEP, ETUC og UNICE/UEAPME)
har den 8. oktober 2004 indgået en frivillig rammeaftale om arbejdsbetinget stress.
Det er blot femte gang, at parterne på europæisk plan når til enighed om en aftale
og blot anden gang, at en sådan aftale skal gennemføres af parterne nationale med-
lemsorganisationer.
Formålet med aftalen er at øge arbejdsgivernes, arbejdstagernes og deres repræsen-
tanters opmærksomhed på og forståelse af arbejdsbetinget stress, herunder henlede
parternes opmærksomhed på tegn, der kan indikere problemer med arbejdsbetinget
stress.
Rammeaftalen indeholder
en beskrivelse af stress og arbejdsbetinget stress,
et afsnit om identificering af problemer med arbejdsbetinget stress,
et afsnit om arbejdsgiveres og lønmodtageres ansvar, og
et afsnit om forebyggelse og fjernelse eller reducering af problemer, der skyldes
arbejdsbetinget stress.
Den frivillige rammeaftale skal inden for tre år implementeres af medlemmerne af
de underskrivende parter (CEEP, ETUC og UNICE/UEAPME).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
34
Den arbejdsmiljømæssige regulering af området stress følger af §§ 7 og
9 i bekendtgørelse nr. 559 af 17. juni 2004 om arbejdets udførelse.
I forbindelse med arbejdsmiljøreformens ikrafttræden 1. januar 2005 er adgangen til
at indgå aftaler på udvalgte arbejdsmiljøområder blevet udvidet. Arbejdsmiljøloven
indeholder hjemmel til, at der kan fastsættes nærmere regler om, at Arbejdstilsynet
ikke har til opgave at påse overholdelsen af regler, der udstedes i medfør af ar-
bejdsmiljøloven, når en tilsvarende forpligtelse er dækket af en kollektiv overens-
komst. Aftaleparterne skal være landsdækkende organisationer.
En bekendtgørelse om begrænsning af Arbejdstilsynets tilsyn med overholdelsen af
visse arbejdsmiljøregler træder i kraft pr. 1. januar 2005. Det psykosociale område
er et af de specifikke områder, hvor arbejdsmarkedets parter vil kunne indgå aftaler.
Det kan forventes, at de aftaler, parterne indgår i forbindelse med implementerin-
gen af rammeaftalen, også vil indeholde bestemmelser om håndhævelsen (arbejds-
miljøaftaler).
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Punkterne under dagsordenspunkt Eventuelt har i sig selv ingen lovgivningsmæssi-
ge eller statsfinansielle konsekvenser.