Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
14 dec. 2004
100
-5
Trafikudvalget har i brev af 3. december 2004 stillet mig følgende spørg s-
mål 3 ad B2, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 3:
"Hvad kan ministeren oplyse om udviklingen i henholdsvis biltrafik og kol-
lektiv trafik i europæiske storbyer, efter at der er indført en eller anden
form for trængselsregulerende betalingsordning for udefra kommende bi l-
trafik samt om udviklingen i den københavnske bil - henholdsvis kollektive
trafik over de sidste år? "
Svar:
Biltrafikken ind i betalingszonen, som er 21 km2 i det centrale London, er
reduceret med ca. 60.000 ture pr. dag, mens ca. 110.000 trafikanter om da-
gen betaler træn gselsafgift. Trængslen i det centrale London er reduceret
med 40 %, og rejsetiden for rejser der foregår helt eller delvist i betaling s-
zonen er faldet med 14 %. Den tid hvor bilerne står stille eller bevæger sig
med under 10 km/t er reduceret med 25 %, og forsinkelserne med 30 %.
De busser der betjener betalingszonen har fået reduceret deres forsinkelser
med 33 %, hastigheden i morgenmyldretiden er forøget med næsten 20 %,
og regulariteten på hverdage er forbedret med over 25 %.
Bompengeringen i Oslo blev etableret i 1991 med en afgift på 10 NOK for
at køre ind i Oslo, men afgiften havde ikke det direkte formål at reducere
trængslen i byen. Der er sket en svag reduktion i trafikken til Oslo, e fter at
bompengeringen var sat i drift. Reduktionen af biltrafikken skønnes, at væ-
re i størrelsesordenen 2 -5 %, og afgiften menes derfor ikke at have på virket
trafikudviklingen i væsentlig grad.
For så vidt angår København ser udviklingen inden for persontransporten i
Hovedstadsområdet, opgjort i mia. pe rson-km ud som følger: