Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 14 dec. 2004 100 -5 Trafikudvalget har i brev af 3. december 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 3 ad B2, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 3: "Hvad kan ministeren oplyse om udviklingen i henholdsvis biltrafik og kol- lektiv trafik i europæiske storbyer, efter at der er indført en eller anden form for trængselsregulerende betalingsordning for udefra kommende bi  l- trafik samt om udviklingen i den københavnske bil - henholdsvis kollektive trafik over de sidste år? " Svar: Biltrafikken ind i betalingszonen, som er 21 km2 i det centrale London, er reduceret med ca. 60.000 ture pr. dag, mens ca. 110.000 trafikanter om da- gen betaler træn  gselsafgift. Trængslen i det centrale London er reduceret med 40 %, og rejsetiden for rejser der foregår helt eller delvist i betaling s- zonen er faldet med 14 %. Den tid hvor bilerne står stille eller bevæger sig med under 10 km/t er reduceret med 25 %, og forsinkelserne med 30 %. De busser der betjener betalingszonen har fået reduceret deres forsinkelser med 33 %, hastigheden i morgenmyldretiden er forøget med næsten 20 %, og regulariteten på hverdage er forbedret med over 25  %. Bompengeringen i Oslo blev etableret i 1991 med en afgift på 10 NOK for at køre ind i Oslo, men afgiften havde ikke det direkte formål at reducere trængslen i byen. Der er sket en svag reduktion i trafikken til Oslo, e  fter at bompengeringen var sat i drift. Reduktionen af biltrafikken skønnes,  at væ- re i størrelsesordenen 2 -5 %, og afgiften menes derfor ikke at have på virket trafikudviklingen i væsentlig grad. For så vidt angår   København  ser udviklingen inden for persontransporten i Hovedstadsområdet, opgjort i mia. pe rson-km ud som følger:
Side 2 af 3 Transportarbejdet i Hovedstadsområdet opgjort i mia. person-km. År Personbil Bus Tog* 1996 13,10 1,05 2,48 1997 13,42 1,08 2,46 1998 14,37 1,06 2,41 1999 14,86 1,03 2,55 2000 15,02 1,03 2,56 2001 15,20 0,96 2,51 2002 15,44 0,94 2,42 2003 15,51 0,86 2,46 * Omfatter Metro, lokalbaner, S-tog og øvrige DSB -tog.
Side 3 af 3 Som supplement til disse overordnede tal vises nedenfor trafikudviklingen i Københavns Kommune, dels kommunens trafikindeks baseret på stikpr  ø- vetællinger, dels trafikken over kommunegrænsen henh oldsvis søsnittet. Trafikindeks for trafikken på vej e- ne i Købe nhavns Kommune Trafikken over kommunegrænsen, begge retninger, kl. 6 -    18 Trafikken over søsnittet,begge re t- ninger, kl. 6 - 18 År Indeks,1990=100 1000 motorkøret ø- jer 1000 motorkøret ø- jer 1996 101 458 304 1997 100 462 310 1998 97 482 316 1999 99 493 319 2000 100 497 314 2001 101 500 317 2002 102 504 319 2003 99 513 313 Med venlig hilsen Flemming Hansen