Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Menneskeretsenheden Sagsnr.: 2004-629-0423 Dok.: DBO21596 Besvarelse af spørgsmål nr.  1 af 21. oktober 2004 fra Folketingets Retsudvalg (B 13  – spørgsmål  1). Spørgsmål nr.  1: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. oktober 2004 fra Dansk Retspo- litisk Forening, jf. B 13 – bilag 2.” Svar: 1. Dansk Retspolitisk Forening har i et åbent brev  af 12. oktober 2004 til regeringen og Folketin- get tilsluttet sig en henstilling fra Amnesty International om, at der i den danske civile og militæ- re straffelov indføres et udtrykkeligt forbud mod tortur, gerne i et selvstændigt kapitel, hvor de væsentligste bestemmelser i FN´s Torturkonvention lovfæstes. Det fremgår af  det åbne brev , at Dansk Retspolitisk Forening finder, at ”dette område påka  lder sig vedtagelsen af en lovgivning, der vil kunne danne en utvetydig hjemmel for at straffe tortur og anden nedværdigende og umenneskelig behandling i henhold til de internationale konventio- ner mv., som Danmark har ratificeret”. Foreningen peger bl.a. på, at FN´s  Torturkomité ge ntagne gange har henstillet til de danske myndigheder, at der indføres et udtrykkeligt forbud mod tortur mv. i den danske straffelov. 2.  Danmark  afleverer  i  henhold  til  Torturkonventionens  artikel  19  hvert  fjerde  år  en  p eriodisk rapport til FN´s Torturkomité. Rapporterne danner udgangspunkt for komi téens eksamination af Danmark, og på baggrund af rapporterne og den efterfølgende eksamination udarbejder To rtur- komitéen en række konklusioner og anbefalinger til den danske regering. De seneste anbef alin- ger er afgivet af Torturkomitéen den 10. maj 2002, o g heri anbefales blandt andet, at Danmark indføjer en særlig bestemmelse om tortur i straffeloven. 3. Justitsministeriet skal bemærke, at Danmark i medfør af Torturkonventionens artikel 4, stk. 1, er forpligtet til at sikre, at enhver torturhandling  – som defineret i konventionens artikel 1 – er strafbar  i  Danmark  og  kan  pålægges  en  passende  straf  under  hensyn  til  handlingens  a lvorlige natur.
- Det afgørende for, om man fra dansk side lever op til denne forpligtelse, er ikke, om der i dansk ret er en særskilt bestemmelse, der forbyder tortur. Det centrale er derimod, om dansk lovgivning indeholder  bestemmelser,  som  medfører  en  passende  straf  for  handlinger,  der  i  konventionens forstand  har  karakter  af  tortur.  Efter  Justitsministeriets  opfattelse  er  dette  utvivlsomt  tilfældet, idet eventuelle tilfælde af tortur allerede efter de gældende regler i den danske straffelov – navn- lig reglerne om vold, tvang, trusler og forbrydelser begået i o ffentlig tjeneste – vil kunne straffes med en passende streng straf. Tilsvarende vil de generelle regler om forsøg og medvirken finde anvendelse.  Det  samme  gør  sig  gældende  for  den  militære  straffelov,  som  er  et  supplement  til straffeloven. Danmark har således allerede i dag bestemmelser, der er dækkende i forhold til konventi onens artikel  4,  stk.  1.  På  den  baggrund  er  det  efter  Justitsministeriets  opfattelse  hverken  nø dvendigt eller  hensigtsmæssigt  at  indsætte  en  særlig  torturbestemmelse  i  lovgivningen.  Justitsministeriet kan derfor ikke tilslutte sig de synspunkter, som Dansk Retspolitisk Forening giver udtryk for i det åbne brev .