Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
14. dec. 2004
100
-5
Trafikudvalget har i brev af 22. november 2004 stillet mig følgende
spørgsmål 2 ad B2, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 2:
"Kan ministeren oplyse, hvilke former for betalingsordninger der er indført
eller overvejes indført i de vesteuropæiske storbyer (hovedstæder), jf. B2
spm. 1?"
Svar:
Trængselsafgiftssystemet i London blev sat i drift i februar 2003.
Hovedformålene med systemet er at reducere trængslen i bycentret,
reducere forsinkelserne og øge hastigheden for vejtrafikken, motivere til at
skifte transportmiddel samt et fiskalt motiv. Der skal betales en afgift på 5
£ for at køre ind i det centrale London i pe rioden fra kl. 7.00 18.30.
Betaling kan foregå via Internet, SMS, et stort antal betalingssteder og
betalingsmaskiner pr. post eller telefon. Betaling kontrolleres via
kameraovervågning af nummerpladerne på de biler, der kører ind i
afgiftszonen i det afgiftsbelagte tidsrum.
Vejafgiftssystemerne i Norge er generelt indført med det formål at skaffe
finansiering til transportsektoren, normalt konkrete vejprojekter. I
Trondheim, har man imidlertid også arbejdet med at begrænse biltrafikken
i bymidten. Afgiften er differentieret, så det er dyrest at køre ind i byen i
morgenmyldretiden. Trondheim har gennemført flere forsøg med, hvordan
differentierede afgifter påvirker trafikken.
Det er planlagt at idriftsætte en bompengering på forsøgsbasis omkring den
centrale bydel i Stockholm i august 2005. Hovedformålet er at reducere
trængslen i byen. Der er tale om en skat, og beløbsstørrelsen bliver mellem