Europaudvalget 2006-07
KOM (2004) 0002 Bilag 9
Offentligt
323235_0001.png
Danske Lærerorganisationer International
Danish Teacher Trade Unions
Syndicats d'Enseignants Danois
Folketingets Europaudvalg
v/ Formand Elisabeth Arnold
Folketinget, Christiansborg
1240 København K.
Boulevard du Roi Albert II,
5, 9ème étage
B-1210 Bruxelles
Bruxelles, den 20. november 2006
Vedr. uddannelsesområdets status i Servicedirektivet
Danske Lærerorganisationer International (DLI) opfordrer de uddannel-
sespolitiske ordførere til at rejse en debat i Folketingssalen om Servicedi-
rektivets eventuelle konsekvenser for det danske uddannelsessystem. Rege-
ringen bør afkræves det løfte, at er der blot en eneste offentlig krone i et
uddannelsestilbud, holdes det uden for Servicedirektivets anvendelsesom-
råde. Kun på den måde kan det sikres, at indholdsstyring, kvalitetskontrol
og videndeling på uddannelsesområdet også i fremtiden forbliver et natio-
nalt anliggende.
I forbindelse med den nært forestående vedtagelse af EU's Direktiv for Tje-
nesteydelser i det Indre Marked (Servicedirektivet) ønsker DLI at gøre de
politiske partiers uddannelsesordførere opmærksomme på, at det nu er op
til Folketinget at sikre den nationale selvbestemmelsesret på uddannelses-
området. På trods af den europæiske fagbevægelses ønske nåede man ikke
til enighed om en generel undtagelse af uddannelsesområdet fra Servicedi-
rektivet. Der hersker derfor nu uklarhed om, hvilke dele af medlemslande-
nes uddannelsessystemer, der kan underlægges EU’s Indre Markeds krav
og bestemmelser.
Med et indre marked for uddannelse og stadigt mere liberalisering på om-
rådet gives der køb på en række af de uddannelsespolitiske virkemidler,
som er af afgørende betydning for det danske uddannelsessystem. Den ud-
dannelsespolitiske ”værktøjskasse” omfatter såvel indholdsstyring og kvali-
tetskontrol af de tilskudsberettigede uddannelser som uddannelsesinstituti-
onernes forvaltning, antal, geografiske dækning og beliggenhed. Disse sty-
ringsredskaber spiller man sig af hånden ved en markedsgørelse af uddan-
nelsesområdet.
Et er sikkert: Der er på nuværende tidspunkt en skræmmende mangel på
klarhed over, hvilke konsekvenser Servicedirektivet kan få for det danske
uddannelsessystem. Derfor er det uforståeligt for DLI, at man som regering
med ansvar for landets fremtid tør stemme for et direktiv, som kan ende
med at fratage Danmark den politiske selvbestemmelse over et af vores
største aktiver og væsentligste konkurrenceparametre.
Tél +32 2 224 06 70
Fax +32 2 224 06 71
[email protected]
www.dlint.org
DLI repræsenterer:
- BUPL
- Danmarks Lærerforening
- Dansk Magisterforening
- Dansk Teknisk
Lærerforbund
- Danske Produktions-
højskolers Lærerforening
- Efterskolernes
Lærerforening
- Formidlerne
- Frie Grundskolers
Lærerforening
- Gymnasieskolernes
Lærerforening
- Handelsskolernes
Lærerforening
- Københavns
Lærerforening
- Landsforbundet af Voksen
og Ungdomsundervisere
- Socialpædagogernes
Landsforbund
- Speciallærerforeningen
af 1981
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
323235_0002.png
Danske Lærerorganisationer International
Danish Teacher Trade Unions
Syndicats d'Enseignants Danois
En vigtig bestemmelse i direktivet giver dog mulighed for at holde en væ-
sentlig del af det danske uddannelsessystem uden for denne form for mar-
kedsgørelse – det vil imidlertid være op til regeringen og Folketinget at
benytte denne mulighed. Således er såkaldte ”tjenesteydelser af almen inte-
resse” fuldstændig undtaget fra direktivet. Omend der ikke findes nogen
entydig juridisk definition af dette begreb, er det ifølge EF-Domstolens
praksis op til de enkelte medlemslande selv at beslutte, hvilke tjenesteydel-
ser de betragter som værende af ”almen interesse”. Hvis Folketinget træffer
den politiske beslutning, at al uddannelsesaktivitet, som er helt eller delvist
offentligt finansieret, er af almen interesse, vil uddannelsesområdet effek-
tivt kunne fastholdes under dansk politisk styring.
Danske Lærerorganisationer International vil i løbet af januar søge foretræ-
de for Folketingets Uddannelsesudvalg for at orientere om en række pro-
cesser og beslutninger på internationalt og europæisk niveau, som vil sætte
nye rammer for udformningen af fremtidens danske uddannelsespolitik.
Med venlig hilsen
Birgitte Birkvad
DLI – Bruxelles
Side 2