Europaudvalget 2004
KOM (2004) 0031
Offentligt
1444682_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 22.1.2004
KOM(2004) 31 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1339/2002 om indførelse af en endelig
antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af
sulfanilsyre med oprindelse i Folkerepublikken Kina og Indien
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444682_0002.png
BEGRUNDELSE
Den 26. juni 2003 indledtes en fornyet undersøgelse i henhold til artikel 12 i
grundforordningen vedrørende de antidumpingforanstaltninger, der indførtes ved Rådets
forordning (EF) nr. 1339/2002 på importen af sulfanilsyre med oprindelse i Folkerepublikken
Kina og Indien.
Vedlagte forslag til Rådets forordning om ændring af ovennævnte Rådets forordning er
baseret på resultatet af den fornyede undersøgelse, nemlig at der fandt absorption sted i
forbindelse med ovennævnte antidumpingforanstaltninger. Der er derfor beregnet en ny
dumpingmargen og en ny told.
Det foreslås følgelig, at Rådet vedtager vedlagte forslag til Rådets forordning til
offentliggørelse i
Den Europæiske Unions Tidende
snarest muligt.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444682_0003.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1339/2002 om indførelse af en endelig
antidumpingtold og endelig opkrævning af den midlertidige told på importen af
sulfanilsyre med oprindelse i Folkerepublikken Kina og Indien
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 384/96 af 22. december 1995 om beskyttelse
af dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
1
(“grundforordningen”), særlig artikel 12, stk. 3,
under henvisning til forslag forelagt af Kommissionen efter høring af Det Rådgivende
Udvalg, og
ud fra følgende betragtninger:
A.
1.
(1)
PROCEDURE
Oprindelige foranstaltninger
Rådet indførte i juli 2002 en endelig antidumpingtold (“den oprindelige
foranstaltning”) på importen af sulfanilsyre med oprindelse i bl.a. Folkerepublikken
Kina (“Kina”) ved forordning (EF) nr. 1339/2002
2
. Den landsdækkende toldsats på
nettoprisen, frit Fællesskabets grænse, er 21 %.
2.
Anmodning om en fornyet undersøgelse vedrørende absorption
(2)
Den 12. maj 2003 blev der i henhold til artikel 12 i grundforordningen indgivet en
anmodning om en fornyet undersøgelse af den foranstaltning, der er omhandlet i
betragtning (1). Anmodningen blev indgivet af Sorochimie og Quimigal
(“ansøgerne”), to producenter, der repræsenterer hele den samlede produktion af
sulfanilsyre i EU.
1
2
EFT L 56 af 6.3.1996, s. 1. Forordning senest ændret ved forordning (EF) nr. 1972/2002 (EFT L 305 af
7.11.2002, s. 1).
EFT L 196 af 25.7.2002, s. 11.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444682_0004.png
(3)
Ansøgerne fremlagde tilstrækkelige beviser for, at den antidumpingtold, der blev
indført på sulfanilsyre med oprindelse i Kina, ikke har ført til tilstrækkelige ændringer
i salgspriserne i EU. Af beviserne i anmodningen fremgik det, at eksportpriserne og
priserne ved levering (ufortoldet) til endelige kunder i EU faldt betydeligt efter
indførelsen af antidumpingforanstaltninger, hvilket tyder på en stigning i dumpingen,
som har forhindret, at de gældende antidumpingforanstaltninger fik de tilsigtede
virkninger.
3.
Den nye undersøgelse vedrørende absorption
(4)
Den 26. juni 2003 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse i
Den Europæiske
Unions Tidende
3
om indledning af en fornyet undersøgelse i henhold til artikel 12 i
grundforordningen af antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af
sulfanilsyre med oprindelse i Kina.
Kommissionen underrettede officielt de producenter/eksportører, som den vidste var
berørt af sagen, repræsentanter for eksportlandet samt importører og brugere om
indledningen af den fornyede undersøgelse. Interesserede parter fik lejlighed til at
tilkendegive deres synspunkter skriftligt og til at anmode om at blive hørt inden for
den frist, der er fastsat i indledningsmeddelelsen. Kommissionen sendte
spørgeskemaer til alle parter, som den vidste var berørt af sagen.
To fuldstændige besvarelser af spørgeskemaet blev modtaget fra en kinesisk eksportør,
Sinochem Hebei import and export corporation (Sinochem), og fra en bruger, som
importerer den pågældende vare direkte fra Kina, 3V Sigma, Italien (3V Sigma). Det
skal bemærkes, at det i den undersøgelse, som førte til indførelsen af de oprindelige
foranstaltninger (“den oprindelige undersøgelse”), blev fastslået, at de endelige
brugere af sulfanilsyre importerer varen direkte til EU.
Tre andre importører/brugere erklærede, at de ikke ville besvare spørgeskemaet, da de
kun havde importeret ganske små mængder af den pågældende vare i
undersøgelsesperioden. En fjerde importør/bruger indsendte nogle oplysninger, men
standsede samarbejdet i løbet af undersøgelsen.
Undersøgelsesperioden
for
denne
fornyede
undersøgelse
(“den
nye
undersøgelsesperiode”) omfattede perioden fra 1. april 2002 til 31. marts 2003. Den
nye undersøgelsesperiode blev anvendt til fastlæggelse af eksportprisernes nuværende
niveau og priserne ved levering til den endelige kunde i EU. Ved bestemmelsen af, om
der havde været tilstrækkelige ændringer i priserne i EU, blev prisniveauerne i den nye
undersøgelsesperiode
sammenlignet
med
priserne
i
den
oprindelige
undersøgelsesperiode, som omfattede perioden fra 1. juli 2000 til 30. juni 2001.
På grund af behørigt dokumenterede usædvanlige omstændigheder (dvs. følgerne af
SARS-epidemien i Kina) anmodede de samarbejdsvillige parter om forlængelse af
fristen for indsendelse af besvarelser, hvilket blev imødekommet. Derfor varede den
fornyede undersøgelse lidt længere end den normale periode på seks måneder, der er
omhandlet i artikel 12, stk. 4, i grundforordningen.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
3
EFT C 149 af 26.6.2003, s. 14.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
B.
(10)
DEN PÅGÆLDENDE VARE
Den vare, der er omhandlet i anmodningen, og for hvilken den fornyede undersøgelse
blev indledt, er samme vare som i den oprindelige undersøgelse, dvs. sulfanilsyre, som
almindeligvis tariferes under KN-kode ex 2921 42 10 (Taric-kode 2921 42 10*60).
Sulfanilsyre er et kemisk produkt, der anvendes som råmateriale i produktionen af
optiske blegemidler, betontilsætningsstoffer, farvestoffer til levnedsmidler og
specialfarvestoffer.
C.
FORNYET UNDERSØGELSE
(11)
Formålet med denne fornyede undersøgelse er først og fremmest at fastlægge, om der
har været tale om tilstrækkelige ændringer i priserne i EU på sulfanilsyre med
oprindelse i Kina efter indførelsen af ovennævnte antidumpingforanstaltninger. Næste
skridt er at beregne dumpingmargenen på ny, hvis det konkluderes, at der har været
tale om absorption. I overensstemmelse med artikel 12 i grundforordningen gives der
importører/brugere og eksportører lejlighed til at fremlægge beviser, som kan
berettige, at der på anden måde end som følge af absorption af antidumpingtolden ikke
har været tale om tilstrækkelige prisbevægelser i EU efter indførelsen af
foranstaltninger.
1.
1.1.
Generelt
Ændringer i priserne i EU
(12)
Som nævnt ovenfor er handelsmønstret for sulfanilsyre med oprindelse i Kina
kendetegnet ved, at der ikke findes mellemmænd som forhandlere, der importerer
varen til EU til videresalg. Brugerne i EU er almindeligvis store kemiske
virksomheder, som importerer den pågældende vare direkte fra Kina til eget internt
forbrug.
Da der ikke findes videresalgspriser på markedet, blev prisniveauet i EU i den nye
undersøgelsesperiode for den pågældende vare med oprindelse i Kina fastsat ved at
lægge cif-prisen i EUR ved Fællesskabets grænse sammen med både den
konventionelle told og den antidumpingtold, der skal betales. Cif-prisen i EUR, frit
Fællesskabets grænse, blev fastlagt på grundlag af oplysninger indgivet af ovennævnte
samarbejdsvillige kinesiske eksporterende producent og en importør/bruger i EU.
Tilsammen viste oplysningerne fra disse virksomheder en mængde på 1 430 tons
sulfanilsyre i den nye undersøgelsesperiode, et lidt højere niveau end i de statistiske
oplysninger fra Eurostat.
Ændringerne i priserne i EU blev vurderet ved en sammenligning på samme
leveringsbetingelser af den gennemsnitlige pris, inkluderet told som omhandlet i
betragtning (13), og den gennemsnitlige pris, der blev fastlagt i den oprindelige
undersøgelsesperiode, plus told. Sammenligningen viste, at den gennemsnitlige pris i
EU for sulfanilsyre med oprindelse i Kina var faldet med 18,1 %.
Det skal bemærkes, at den gennemsnitlige konventionelle toldsats for import af
sulfanilsyre med oprindelse i Kina faldt fra 8,5 % til 7,4 % mellem de to
undersøgelsesperioder. Uden dette faldt cif-priserne i EUR 17,4 % mellem de to
undersøgelsesperioder.
(13)
(14)
(15)
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.2.
Påstande fremsat af interesserede parter?
1.2.1. Udsving i valutakursen
(16)
Flere interesserede parter oplyste, at sulfanilsyre, der importeres fra Folkerepublikken
Kina, faktureres i US$. De nævnte, at faldet i eksportpriserne og priserne i EU på
sulfanilsyre i vid udstrækning kunne tilskrives det udsving i valutakursen mellem USD
og EUR, der blev konstateret mellem den oprindelige og den nye
undersøgelsesperiode. Påstanden blev undersøgt, og det konstateredes, at USD faktisk
var faldet 11,4 % i forhold til EUR mellem den oprindelige og den nye
undersøgelsesperiode. Kravet blev derfor godtaget. Der konstateres imidlertid stadig et
fald på 9,3 % i prisniveauet i EU mellem den oprindelige og den nye
undersøgelsesperiode, selv når sammenligningen foretages under hensyn til
ovennævnte fald i US$ i forhold til EUR.
1.2.2. Transportomkostninger
(17)
En samarbejdsvillig part hævdede, at faldet i transportomkostningerne mellem Kina og
EU kunne forklare en del af det eventuelle prisfald på den pågældende vare. Påstanden
blev undersøgt på grundlag af de transportomkostninger, de samarbejdsvillige parter
selv havde opgivet. Af sammenligningen af disse transportomkostninger og dem, der
var blevet fastlagt i forbindelse med den oprindelige undersøgelse, fremgår det, at
transportomkostningerne ikke faldt, men steg ganske lidt mellem de to
undersøgelsesperioder. Kravet blev derfor afvist.
1.2.3. Råmaterialepris
(18)
Samarbejdsvillige parter hævdede, at et eventuelt fald i priserne på sulfanilsyre
mellem den oprindelige og den nye undersøgelsesperiode skulle være følgen af et
tilsvarende fald i prisen på anilin, et vigtigt råmateriale, som udgør ca. 60 % af
produktionsomkostningerne til sulfanilsyre. De hævdede, at prisen på anilin skulle
være faldet ca. 5 % i ovennævnte periode.
Denne form for påstand omhandler produktionsomkostninger og kan kun tages i
betragtning i sammenhæng med en ny undersøgelse af den normale værdi. Ifølge
artikel 12, stk. 5, i grundforordningen kan der kun tages hensyn til påståede ændringer
i den normale værdi, når fuldstændige oplysninger om den reviderede normale værdi
er forelagt for Kommissionen. Det var ikke tilfældet her. Alene af den grund kunne
kravet således allerede afvises. Ovennævnte påstand blev imidlertid undersøgt med
henblik på at opnå et fuldstændigt billede af alle elementer, som kunne være på spil.
Hertil fik man udtømmende oplysninger om anilinpriserne i den nye
undersøgelsesperiode fra samme kilde, som var blevet anvendt i forbindelse med
fastsættelsen af den normale værdi i den oprindelige undersøgelse, dvs. et
samarbejdsvilligt selskab i det analoge land Indien. På dette grundlag konstateredes
det, at anilinpriserne ikke var faldet, men at de var steget ca. 6 % mellem de to
undersøgelsesperioder. Kravet ville således være blevet anset for at være ubegrundet,
selv om det var blevet fremsat korrekt i forbindelse med en anmodning om fornyet
undersøgelse af den normale værdi i henhold til artikel 12, stk. 5, i grundforordningen.
(19)
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.3.
Konklusion
(20)
Det konkluderedes derfor, at der havde været tale om absorption af
antidumpingtolden, idet det ikke var muligt fuldt ud at dokumentere det fald, der blev
konstateret i priserne i EU på sulfanilsyre med oprindelse i Kina, heller ikke hvis
ovennævnte påstand angående udsving i valutakursen blev taget i betragtning.
2.
(21)
Revurdering af eksportpriserne
Da det blev fastslået, at der havde fundet absorption sted, og at et fald i
eksportpriserne var grunden til, at der ikke havde været tale om ændringer i priserne i
EU, blev det anset for hensigtsmæssigt at anvende eksportpriserne for den nye
undersøgelsesperiode til en ny beregning af passende dumpingmargener i
overensstemmelse med sidste sætningsled i artikel 12, stk. 2, i grundforordningen.
3.
Normal værdi
(22)
I henhold til artikel 12, stk. 5, i grundforordningen er der mulighed for at tage hensyn
til påståede ændringer i den normale værdi, når fuldstændige oplysninger er blevet
forelagt for Kommissionen inden for den givne frist. Som angivet i betragtning (19)
fremsatte ingen interesserede parter formelt anmodning om en ny undersøgelse af den
normale værdi. Den normale værdi, der blev fastlagt i den oprindelige undersøgelse,
blev derfor anvendt til den nye beregning af dumpingmargenerne.
Ny beregning af dumpingmargenen under hensyn til de eksportpriser, der blev
konstateret i den nye undersøgelsesperiode
Som fastsat i artikel 12 i grundforordningen blev den landsdækkende dumpingmargen
for Kina beregnet på ny ved en sammenligning af den gennemsnitlige fob-pris fastlagt
i denne undersøgelse og den gennemsnitlige normale værdi fob som fastlagt i den
oprindelige undersøgelse. Forskellen blev så udtrykt som en procentdel af den
cif-værdi, der blev fastlagt i den fornyede undersøgelse.
Det konstateredes, at den genberegnede dumpingmargen var steget til 33,7 % i forhold
til de 21 %, der blev fastlagt i den oprindelige undersøgelse.
5.
Nyt niveau for foranstaltningen
4.
(23)
(24)
(25)
De oprindelige foranstaltninger var baseret på dumpingmargenen. Der er beregnet en
ny skadesmargen som forskellen mellem den nye eksportpris, fastlagt som beskrevet i
betragtning (21), og den ikke-skadevoldende EU-pris, som blev beregnet i den
oprindelige undersøgelse, udtrykt som en procentdel af samme fællesnævner som ved
ovennævnte fastsættelse af dumping. Dumpingmargenen er stadig den laveste af de to
margener. I henhold til reglen om den laveste told skal den reviderede landsdækkende
told for import til EU af sulfanilsyre med oprindelse i Kina svare til den reviderede
dumpingmargen, dvs. 33,7 % -
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444682_0008.png
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Artikel 1, stk. 2, i forordning (EF) nr. 1339/2002 affattes således:
“2. Den endelige antidumpingtold fastsættes til følgende af nettoprisen, frit fællesskabets
grænse, ufortoldet, for den i stk. 1 anførte vare:
Land
Folkerepublikken Kina
Indien
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Endelig told (%)
33,7
18,3”
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
8