Europaudvalget 2004
KOM (2004) 0126
Offentligt
1444773_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 23.02.2004
KOM(2004)126 endelig
2004/0040(COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 2130/2001 om foranstaltninger på området bistand
til hjemstedsfordrevne i udviklingslandene i Asien og Latinamerika
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444773_0002.png
BEGRUNDELSE
Det Europæiske Fællesskab har et program for bistandsydelse til hjemstedsfordrevne i
udviklingslandene i Asien og Latinamerika i henhold til forordning (EF) nr. 2130/2001 af 29.
oktober 2001.
Denne forordning udløber den 31. december 2004. Det hedder i forordningen, at dens
forlængelse afhænger af mulighederne for at integrere forordningen i en enkelt
rammeforordning for Asien og Latinamerika.
I juli 2002 vedtog Kommissionen et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
Fællesskabets samarbejde med lande i Asien og Latinamerika – KOM(2002) 340 endelig –
som integrerer bistanden til hjemstedsfordrevne i udviklingslandene i Asien og Latinamerika,
og hvorved forordning (EF) nr. 2130/2001 ophæves. Ved udstedelsen af denne nye forordning
handler Europa-Parlamentet og Rådet i overensstemmelse med proceduren i artikel 251 i
traktaten (fælles beslutningstagning). Europa-Parlamentet foretog som led i denne procedure
sin førstebehandling af forordningen i november 2003.
Afbrydelsen i Europa-Parlamentets møder på grund af valget i juni 2004 vil højst sandsynligt
forhindre, at forordning om Fællesskabets samarbejde med de asiatiske og latinamerikanske
lande kan vedtages og træde i kraft den 31. december 2004, hvor forordning (EF) nr.
2130/2001 udløber. Det vil kunne gribe forstyrrende ind i kontinuiteten og en gnidningsløs
gennemførelse af bistanden til hjemstedsfordrevne i udviklingslandene i Asien og
Latinamerika.
For at hindre, at der opstår en sådan situation, sigtes der med dette forslag på at forlænge
anvendelsen af forordning (EF) nr. 2130/2001 uden tidsbegrænsning. Den vil således kunne
anvendes, indtil den ophæves ved den fremtidige forordning om Fællesskabets samarbejde
med lande i Asien og Latinamerika – KOM(2002) 340 endelig.
Det er også nødvendigt til henvisningen til finansieringsrammen for 2001-2004 i forordning
(EF) nr. 2130/2001 at føje en ny henvisning, der skal gælde for de resterende år af de aktuelle
finansielle overslag (2005-2006).
Endelig er det nødvendigt at sørge for en uafhængig evaluering af gennemførelsen af denne
forordning.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444773_0003.png
2004/0040 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 2130/2001 om foranstaltninger på området bistand
til hjemstedsfordrevne i udviklingslandene i Asien og Latinamerika
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 179,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
efter proceduren i traktatens artikel 251, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Det Europæiske Fællesskab har et program for bistandsydelse til hjemstedsfordrevne i
udviklingslandene i Asien og Latinamerika i henhold til forordning (EF) nr. 2130/2001
af 29. oktober 2001
1
. Nævnte forordning udløber den 31. december 2004.
I forordning (EF) nr. 2130/2001 hedder det, at dens forlængelse afhænger af
mulighederne for at integrere forordningen i en enkelt rammeforordning for Asien og
Latinamerika.
I juli 2002 vedtog Kommissionen et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om Fællesskabets samarbejde med lande i Asien og Latinamerika, som
integrerer bistanden til hjemstedsfordrevne i udviklingslandene i Asien og
Latinamerika
2
, og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2130/2001. Dette forslag kan
eventuelt ikke blive vedtaget i tide til, at den nye forordning kan træde i kraft den 31.
december 2004. Dette vil kunne gribe forstyrrende ind i kontinuiteten og en
gnidningsløs gennemførelse af bistanden til hjemstedsfordrevne i udviklingslandene i
Asien og Latinamerika.
Det er nødvendigt at sikre, at forordning (EF) nr. 1230/2001 anvendes indtil den
fremtidige forordnings ikrafttræden. Den nye forordning skal da udgøre retsgrundlaget
for bistandsydelsen til hjemstedsfordrevne i Asien og Latinamerika.
Det er nødvendigt at angive finansieringsrammen for de resterende år af de aktuelle
finansielle overslag, nemlig 2005 og 2006.
(2)
(3)
(4)
(5)
1
2
EFT L 287 af 31.10.2001, s. 3.
EFT C 331 E af 31.12.2002, s. 12.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(6)
(7)
Det er også nødvendigt at sørge for en uafhængig evaluering af gennemførelsen af
forordning (EF) nr. 2130/2001.
Forordning (EF) nr. 2130/2001 bør derfor ændres tilsvarende -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 2130/2001 foretages følgende ændringer:
1) I artikel 15 indsættes som stk. 1a:
“1a. Finansieringsrammen for gennemførelsen af denne forordning i perioden 2005
til 2006 fastsættes hermed til 141 mio. EUR."
2) Artikel 19, stk. 3, affattes således:
“3. Ved udgangen af 2004 forelægger Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet
en uafhængig evalueringsrapport om denne forordnings gennemførelse, hvori der
redegøres for, hvorvidt forordningens mål er blevet opfyldt, samt udstikkes
retningslinjer for at forbedre fremtidige foranstaltningers nyttevirkning. Rapporten
skal indeholde en vurdering af nyttevirkningen af foranstaltninger, der er truffet som
følge af resultatrevisioner og uafhængige evalueringer. ”
3) Artikel 20, stk. 2, udgår.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444773_0005.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
Politikområde(r): 19
Aktivitet(er): 19
F
ORANSTALTNINGENS
BETEGNELSE
:
B
ISTAND
TIL
UDVIKLINGSLANDENE I
A
SIEN OG
L
ATINAMERIKA
HJEMSTEDSFORDREVNE
I
1.
BUDGETPOST (
NUMMER OG BETEGNELSE
)
19 09 03 – BISTAND TIL HJEMSTEDSFORDREVNE I LATINAMERIKA
19 10 03 – BISTAND TIL HJEMSTEDSFORDREVNE I ASIEN
ex. 19 10 06 – BISTAND TIL REHABILITERING OG GENOPBYGNING I
AFGHANISTAN
2.
2.1.
2.2.
SAMLEDE TAL
Samlet rammebevilling (del B): 141 mio. EUR som forpligtelsesbevilling
Gennemførelsesperiode:
Forordningen er ikke tidsbegrænset, idet finansieringsrammen dog er fastlagt for
2005 og 2006, dvs. indtil slutningen på de aktuelle finansielle overslag.
2.3.
a)
Samlet flerårigt skøn over udgifterne:
Forfaldsplan for forpligtelses- og betalingsbevillinger (finansieringstilskud)
(jf. pkt.
6.1.1)
mio. EUR (3
decimaler)
År [n]
2005
Forpligtelser
Betalinger
70
17,5
[n+1]
2006
71
52,5
52,5
18,5
[n+2]
[n+3]
[n+4]
[n+5
og
der-
efter]
I alt
141
141
b)
Teknisk og administrativ bistand og støtteudgifter
(jf. pkt. 6.1.2)
Forpligtelser
Betalinger
0,7
0,2
0,7
0,5
0,5
0,2
1,4
1,4
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444773_0006.png
Subtotal a + b
Forpligtelser
Betalinger
c)
70,7
17,7
71,7
53,0
53,0
18,7
142,4
142,4
Personale- og andre driftsudgifters samlede budgetvirkninger
(jf. punkt 7.2 og 7.3)
Forpligtelser/
betalinger
1,4
1,4
2,8
a+b+c i alt
Forpligtelser
Betalinger
2.4.
72,1
18,2
73,1
54,4
53,5
19,1
145,2
145,2
Forenelighed med den finansielle programmering og de finansielle overslag
Forslaget er foreneligt med den eksisterende finansielle programmering for Asien og
Latinamerika for 2005 og 2006. De foreslåede bevillinger til disse foranstaltninger
ændrer intet ved den overordnede finansieringsramme for de pågældende aktiviteter.
2.5.
Virkninger for budgettets indtægtsside
3
Virkningerne er følgende:
Mio. EUR (1 decimal)
Før
aktionen
Efter aktionens iværksættelse
Budgetpost
Indtægter
[År
n-1]
[År [n+1] [n+2] [n+3] [n+4] [n+5]
n]
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
--
a) Indtægter i faste priser
b) Ændringer i indtægterne
3.
BUDGETSPECIFIKATIONER
Udgifternes art
Nye
EFTA-
bidrag
Kandidatlan-
denes deltagelse
Udgifts-
område i de
finansielle
overslag
Nej
IV
IOU
OB IOB
NEJ
NEJ
NEJ
3
Se nærmere herom i forklarende noter.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444773_0007.png
4.
RETSGRUNDLAG
Artikel 179, stk. 1, sammenholdt med artikel 251.
5.
5.1.
5.1.1.
BESKRIVELSE OG BEGRUNDELSE
Behov for EU-foranstaltninger
4
Mål
Det generelle mål med foranstaltningen er at gennemføre et støtte- og bistandsprogram for
hjemstedsfordrevne til dækning af presserende behov, for så vidt disse ikke er omfattet af den
humanitære bistand, samt til gennemførelse på længere sigt af projekter og
handlingsprogrammer, der som mål har at gøre disse personer selvforsynende og at integrere
eller reintegrere dem. Der bør etableres en forbindelse mellem den humanitære bistand og
rehabiliterings- eller udviklingsforanstaltninger ved at hjælpe disse grupper i den meget
ømtålelige overgangsfase, der ofte følger efter en væbnet konflikt.
5.1.2. Dispositioner, der er truffet på grundlag af forhåndsevalueringen
Kommissionen foreslår for Latinamerika en forhøjelse af forpligtelsesbevillingerne til bistand
til hjemstedsfordrevne fra 11 mio. EUR i 2004 til 20 mio. EUR i 2005 og 2006. Colombia er
eneste bistandsmodtager via denne budgetpost i Latinamerika. Forhøjelsen af budgettet for
hjemstedsfordrevne i 2005 og 2006 kan begrundes med følgende:
Udviklingen i den colombianske konflikt: sammenlignet med rekordåret 2002 synes der at
være indtruffet en relativ nedgang i fordrivelserne i Colombia i 2003. Hvad angår EF's
reaktion på fænomenet, er det derfor sandsynligt, at der vil blive brug for en gradvis
omlægning af ECHO-interventionerne til foranstaltninger via budgetposten for
hjemstedsfordrevne for generelt at opretholde et beløb til denne indsats, som står i forhold til
den humanitære krise i Colombia (den tredje største i verden) på linje med LRRD-princippet
(Link between Rehabilitation, Reconstruction, and Development) om en gnidningsløs
overgang fra bistandsinstrumenter i en efterkrisesituation til foranstaltninger på mellemlang-
og lang sigt. I 2003 var det samlede bistandsbeløb på over 8 mio. EUR fra ECHO's budget og
10,5 mio. EUR fra budgetposten for hjemstedsfordrevne, dvs. i alt næsten 19 mio. EUR alene
til hjemstedsfordrevne.
Foruden spørgsmålet om hjemstedsfordrevne omfatter forordning (EF) nr. 2130/2001 også
støtte til demobiliserede soldater, som er et område, hvor Europa-Kommissionen forventer at
få flere anmodninger fra Colombia med tiden, særlig hvor det gælder børnesoldater.
Afvæbning, demobilisering og genindpasning af tidligere medlemmer af illegale væbnede
grupper er et af de centrale mål for den aktuelle colombianske regering, og det er under alle
omstændigheder, hvad angår spørgsmålet om børnesoldater (hvis antal anslås til mellem
7 000 og 11 000), af allerstørste betydning for at hjælpe Colombia med at anvende
konventionen om børns rettigheder, som landet har ratificeret, effektivt. EU er i øjeblikket i
færd med at opstille en alsidig politik for integration af dette anliggende med børn og
væbnede konflikter i sin politik, sine foranstaltninger og bistandsprogrammer, hvilket også
yderligere vil anspore til en indsats på dette område i Colombia.
4
Se nærmere herom i forklarende noter.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444773_0008.png
Kommissionen foreslår for Asien en forhøjelse af forpligtelsesbevillingerne til bistand til
hjemstedsfordrevne fra 25 mio. EUR i 2004 til 26 mio. EUR i 2005 og 27 mio. EUR i 2006.
Det repræsenterer en mindre stigning til dækning af kriser med berøring til flygtninge,
hjemstedsfordrevne og hjemvendte i Asien. Stigningen begrundes med det voksende antal
personer, som har brug for fortsat støtte, når de vender hjem.
5.1.3. Dispositioner, der er truffet på grundlag af den efterfølgende evaluering
Der er en evaluering i gang af forordning (EF) nr. 2130/2001, som vil blive forelagt Europa-
Parlamentet og Rådet ved udgangen af 2004. Resultaterne af evalueringen vil blive medtaget i
drøftelserne med lovgiverne om en forlængelse af forordningen.
5.2.
Indsatsområder og nærmere bestemmelser for støtten
Indsatsområder udvælges på baggrund af situationer, hvor det er blevet besluttet at gribe ind.
Det er vigtigt at bevare en stor smidighed i denne forbindelse, hvilket svingninger i senere år
har bevist et behov for. Der er mange usikkerhedsmomenter, som vil kunne påvirke de
konkrete resultater af foranstaltningerne. Der kan ske væsentlige ændringer i
sikkerhedssituationen i de pågældende områder.
Da det altid er uberegnelige situationer, som man søger at afhjælpe med disse
foranstaltninger, er det umuligt at kvantificere specifikke mål. Der bør overvejes en omstilling
fra ECHO-indgreb på linje med LRRD-princippet om en gnidningsløs overgang fra
bistandsinstrumenter i en efterkrisesituation til foranstaltninger på mellemlang- og lang sigt.
Det vil være i overensstemmelse med politikken i almindelighed på dette område.
Målgrupperne er hjemstedsfordrevne (flygtninge, fordrevne og hjemvendte personer) samt
demobiliserede soldater, herunder børnesoldater, i Asien og Latinamerika.
5.3.
Gennemførelsesmetoder
Bistanden til hjemstedsfordrevne forvaltes direkte af Kommissionen med fastansat eller
midlertidigt personale. Bistanden er gavebistand, som tildeles enten efter udbud eller i
behørigt begrundede tilfælde ved underhåndsaftale. Gavebistanden forvaltes i hovedsagen af
Kommissionens delegationer som led i dekoncentrationen af forvaltningen af den eksterne
bistand.
6.
6.1.
6.1.1.
FINANSIELLE VIRKNINGER
Samlede finansielle virkninger for budgettets del B (hele programperioden)
Finansieringsstøtte
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
Fordeling
[År n]
2005
Aktion 1 – Asien
Aktion 2 – Afghanistan
Aktion 3 – Latinamerika
I ALT
26
24
20
70
27
24
20
71
[n+1]
2006
53
48
40
141
[n+2]
[n+3]
[n+4]
[n+5 ff.]
I alt
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444773_0009.png
6.1.2.
Teknisk og administrativ bistand, støtteudgifter og IT-udgifter (forpligtelsesbevillinger)
[År n]
[n+1]
0,7
[n+2]
[n+3]
[n+4]
[n+5
ff.]
I alt
1,4
1) Teknisk og administrativ
bistand
a) Kontorer for teknisk
bistand
b) Anden teknisk og
administrativ bistand
- intern:
- ekstern:
Heraf til opbygning og
vedligeholdelse af
administrative edb-systemer:
1 i alt
2) Støtteudgifter
a) Undersøgelser
b) Ekspertmøder
c) Information og
publikationer
2 i alt
I ALT
0,7
0,7
0,7
1,4
0,7
pm
0,7
pm
1,4
pm
0,7
0,7
1,4
6.2.
Beregning af udgifter til de enkelte foranstaltninger i del B (for hele
programmeringsperioden)
5
Ifølge de seneste UNHCR-tal (januar 2003) findes der i alt 20,5 millioner hjemstedsfordrevne
i verden, hvilket er en stigning på 750 000 i forhold til det foregående år. Heraf befinder
næsten halvdelen sig i Asien og 1,05 millioner i Latinamerika. De lande, der i øjeblikket er
omfattet af forordningen, er Afghanistan (herunder Pakistan og Iran), Bangladesh,
Burma/Myanmar, Indonesien, Nepal (bhutanske flygtninge), Filippinerne, Sri Lanka og
Thailand i Asien og Colombia i Latinamerika. Dette billede kan ændre sig, hvis der skulle
opstå en flygtningekrise i andre lande i de to regioner.
Forpligtelsesbevillingerne på budgettet for hjemstedsfordrevne er vokset støt mellem 2001 og
2004. Bevillingerne i 2001 og 2002 var lave set i forhold til finansieringsrammen i forordning
(EF) nr. 2130/2001, men det blev der rettet op på i 2003 og 2004. Forpligtelserne er
sammenfattet i følgende tabel:
5
Se nærmere herom i særskilt forklarende note.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444773_0010.png
Forpligtelser (i mio. EUR)
2001
Asien
Afghanistan
Latinamerika
I ALT
25,4
13,9
-.-
39,3
2002
12,1
24
4,3
40,4
2003
23
24
10
57
2004
25
24
11
60
For 2005 og 2006 er der planlagt følgende forpligtelser (se også punkt 5.1.2):
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler)
Fordeling
Type
resultater
(projekter,
dossierer ...)
Antal resultater
(i alt år 1...n)
Gennemsnitlige
enhedsomkost-
ninger
Samlede
omkostninger
(i alt for årene
1…n)
2
Afhængigt af
resultaterne af
udbud
Afhængigt af
resultaterne af
udbud
Afhængigt af
resultaterne af
udbud
3
f.i.
4=(2X3)
53
1
Aktion 1 Asien
- Foranstaltning 1
Aktion 2 Afghanistan
1
- Foranstaltning 1
Aktion 3 Latinamerika
- Foranstaltning 1
1 Anvendelsen af de 24 mio. EUR vil blive
besluttet senere
Projekter
Projekter
f.i.
48
Projekter
f.i.
40
SAMLEDE OMKOSTNINGER
141
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444773_0011.png
7.
7.1.
FOR
VIRKNINGER
ADMINISTRATIONSUDGIFTER
Personalemæssige virkninger
PERSONALERESSOURCER
OG
Eksisterende og/eller nyt personale til
forvaltning af foranstaltningen
Stillingstyper
Faste stillinger
A
Tjenestemænd
eller midlertidigt
ansatte
Andre
personaleressourcer
I alt (allerede
eksisterende personale)
5
7
B
C
1
3
1
Midlertidige
stillinger
I alt
Opgavebeskrivelse
Om nødvendigt kan der vedlægges en
mere fuldstændig opgavebeskrivelse.
7.2.
Samlede finansielle virkninger af personaleforbruget
Arten af personaleressourcer
Beløb i EUR
540,000
706,580
0
(oplys budgetpost)
1,246,580
Beregningsmetode*
EUR 108,000 X 5
EUR 100,940 (ALAT) X 7
Tjenestemænd
Midlertidigt ansatte
Andre personaleressourcer
I alt
Beløbene modsvarer de samlede udgifter i en tolvmåneders periode.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444773_0012.png
7.3.
Andre administrative udgifter som følge af foranstaltningen
Beløb i EUR
150,000
Beregningsmetode
Budgetpost
(nummer og betegnelse)
Samlet bevilling (Afsnit A7)
A0701 – Tjenesterejser
A07030 – Møder
A07031 - Udvalg, der skal høres
1
A07032 - Udvalg, som det ikke er obligatorisk at høre
1
A07040 – Konferencer
A0705 - Undersøgelser og konsultationer
Andre udgifter (specificeres)
Informationssystemer (A-5001/A-4300)
Andre udgifter - del A
(specificeres)
I alt
150,000
Beløbene modsvarer de samlede udgifter i en tolvmåneders periode.
1
Det anføres, hvilken udvalgstype der er tale om og hvilken gruppe udvalget tilhører.
I.
II.
III.
8.
8.1.
Samlet årligt beløb (7.2 + 7.3)
Foranstaltningens varighed
€ 1 396 580
2 år
Foranstaltningens samlede omkostninger (I x II)€2 793 160
RESULTATOPFØLGNING OG EVALUERING
Resultatopfølgningssystem
Foranstaltninger overvåges af Kommissionens forskellige tjenestegrene i Bruxelles (særlig
EuropeAid samarbejdskontoret) og delegationerne.
8.2.
Hvordan og hvor ofte skal der evalueres?
Ved udgangen af 2004 forelægger Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet en uafhængig
evalueringsrapport om gennemførelsen af forordning (EF) nr. 2130/2001, hvori der redegøres
for, hvorvidt forordningens mål er blevet opfyldt, samt udstikkes retningslinjer for at forbedre
fremtidige foranstaltningers nyttevirkning. Resultaterne af evalueringen vil blive medtaget i
drøftelserne med lovgiverne om en forlængelse af forordningen.
Forordningen om Fællesskabets samarbejde med asiatiske og latinamerikanske lande vil også
blive evalueret med hensyn til bistanden til hjemstedsfordrevne, når den en gang træder i
kraft.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Det administrative tilsyn med kontrakter og betalinger varetages af Kommissionens
delegationer som led i dekoncentrationen af forvaltningen af den eksterne bistand.
Projektgennemførelsen kontrolleres i alle faser af Kommissionen i Bruxelles og af
delegationerne (udvælgelse, kontrakter samt gennemførelse heraf, og udbetalinger).
Kontrollen vil blive rettet mod overholdelse af kontraktvilkårene og baseret på principperne
for om cost/benefit-analyse og finansforvaltning.
Endvidere vil EuropeAid Samarbejdskontoret, GD Audit, OLAF og Revisionsretten foretage
revisioner og kontrol, også på stedet, af de udgifter, der tillades i henhold til programmet,
samt af, at foranstaltningerne gennemføres på tilfredsstillende vis. Foruden forholdsreglerne
mod svig vil der blive foretaget rutinemæssige revisioner, specielt i projektets løbetid.
13