Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0173 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
9. november 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets
høringsoversigt samt modtagne høringssvar vedrørende forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en europæiske beta-
lingspåbudsprocedure, KOM(2004) 173 endelig.
Forslaget samt grundnotat om forslaget blev sendt til Folketingets Euro-
paudvalg den 2. juli 2004 (alm. del – bilag 1070).
Høringssvarene foreligger ikke i elektronisk form
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Kære udenrigsminister.
Med henblik på orientering af Folketingets Europaudvalg sender jeg vedlagt kopi af
de modtagne høringssvar og en høringsoversigt vedrørende et forslag til Rådets og
Europa-Parlamentets forordning om indførelse af en europæisk betalingspåbuds-
procedure (KOM(2004) 173 endelig).
Forslaget samt et grundnotat om forslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg
den 2. juli 2004.
Materialet vil endvidere blive sendt til Folketingets Retsudvalg til orientering.
Med venlig hilsen
OVERSIGT
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
116943_0003.png
3
over
høringssvarene vedrørende et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om indførelse af en europæisk betalingspåbudsprocedure
(KOM(2004) 173 endelig)
.
1. Indledning
Forslaget har været sendt i høring hos:
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, Københavns Byret og retterne i Århus,
Odense, Ålborg og Roskilde, Domstolsstyrelsen, Procesbevillingsnævnet, Dommer-
foreningen, Dommerfuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark, HK Lands-
klubben Danmarks Domstole, Advokatrådet, Foreningen Danske Inkassoadvokater,
Dansk Retspolitisk Forening, Institut for Menneskerettigheder, Amtsrådsforeningen,
Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Finansrådet, Realkreditrådet, Forsikring
& Pension, HTS Interesseorganisationen, Dansk Industri, Dansk Handel & Service,
Håndværksrådet, Byggeriets Firkant, Dansk InkassoBrancheforening, Danske Entre-
prenører, Liberale Erhvervs Råd, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Dansk
Ejendomsmæglerforening, De Danske Patentagenters Forening, Danmarks Rederi-
forening, Danske Speditører, Grundejernes Landsorganisation, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Landsorganisationen i Danmark, Specialarbejderforbundet i Danmark,
Handels- og Kontorfunktionærernes Forbund, Det Danske Voldgiftsinstitut, Vold-
giftsnævnet for Bygge- og Anlægsvirksomhed, Landbrugsrådet, Foreningen af Regi-
strerede Revisorer, IT-Brancheforeningen, Danske Finansieringsselskabers Forening,
Boligselskabernes Landsforening samt Lejernes Landsorganisation.
2. Bemærkninger
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, Københavns Byret og retterne i Århus,
Odense, Ålborg og Roskilde, Domstolsstyrelsen, Procesbevillingsnævnet, Politifor-
bundet i Danmark, Institut for Menneskerettigheder, Amtsrådsforeningen, Frede-
riksberg Kommune, Finansrådet, Realkreditrådet, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Danmarks Rederiforening, Det Danske Voldgiftsinstitut, Voldgiftsnævnet
Forslaget er frem sat m ed hjem m el i EF-traktaten afsnit IV. Protokollen om Danm arks
stilling, d er er knyttet til Am sterd am traktaten, find er d erfor anvend else.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
for Bygge- og Anlægsvirksomhed og Foreningen af Registrerede Revisorer har ikke
bemærkninger til forslaget.
Den Danske Dommerforening
finder det svært at se behovet for europæisk regule-
ring af sager uden grænseoverskridende islæt.
Dommerfuldmægtigforeningen
støtter tilvejebringelsen af en summarisk proces,
der kan lette bl.a. virksomheders mulighed for at iværksætte inddrivelse af udestående
fordringer i udlandet. Foreningen finder forslaget til forordning gennemarbejdet og
velafbalanceret, men peger på, at det kan forekomme formalistisk, at såvel det indle-
dende processkrift som det betalingspåkrav, som udstedes af retten, skal forkyndes.
Foreningen finder endelig, at idéen med at etablere et katalog over kompetente dom-
stole er god, og opfordrer til, at man skaber en søgemulighed svarende til dén, der
findes på www.domstol.dk.
HK Landsklubben Danmarks Domstole
bemærker, at behandlingen af ikke-
tvistige pengekrav bør finde sted ved domstolene, idet domstolene er de bedst egne-
de til at behandle sådanne sager. HK Landsklubben gør desuden opmærksom på, at
der er flere uafklarede spørgsmål i relation til forslaget, blandt andet om danske
erhvervsdrivende vil kunne benytte sig af regler, der ikke vil gælde for og i Danmark,
og om et betalingspåbud fra et andet EU-land vil kunne inddrives ved fogedretten i
Danmark, når reglerne på grund af det retlige forbehold ikke gælder i Danmark.
Advokatrådet
bemærker, at det ikke fremgår af forslaget, om betalingspåbudsproce-
duren kan anvendes af danske kreditorer, som har forfaldne krav mod en skyldner
med værneting i et af de øvrige EU-lande, eller om en kreditor fra et tredjeland vil
kunne anvende betalingspåbudsproceduren mod en skyldner med værneting i et af de
øvrige EU-lande. Efter Advokatrådets opfattelse kan der med fordel hentes inspirati-
on i de danske regler ved udformningen af forordningens regler, da den foreslåede
procedure indeholder flere sagsskridt end den, der er gennemført i Danmark ved
reglerne om en forenklet inkassoproces for sager indtil 50.000 kr.
Advokatrådet anbefaler, at det fremgår af forordningen, at de vedhæftede standard-
formularer skal udfyldes på det sprog, der anvendes i det land, hvor skyldner har
værneting. Med hensyn til forslagets artikel 5, hvorefter domstolen skal påse, at
forordningens betingelser er opfyldt og i modsat fald afvise anmodningen uden
mulighed for appel, foreslår Advokatrådet, at det overvejes at skabe hjemmel til at
udsætte sagen med en frist til at berigtige formelle fejl. Advokatrådet foreslår endvi-
dere, at en eventuel afvisning begrundes, således at det bliver muligt for kreditor at
rette eventuelle formelle mangler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Skyldner skal efter forslaget reagere, hvis han eller hun vil bestride en fordring, og
forslaget er ikke begrænset til fordringer under et vist beløb. Advokatrådet peger på,
at en domstol dermed vil skulle give dom for selv meget store beløb, herunder even-
tuelt med krav om dækning af betydelige rente- og inkassoomkostninger, uden noget
bestyrket grundlag for, at der foreligger en forfalden, retskraftig fordring. Efter Ad-
vokatrådets opfattelse bør det overvejes, at retten af egen drift påser overholdelse af
materiel, ufravigelig lovgivning, i hvert fald i tilfælde hvor der er tale om ufravigelige
regler, der skal beskytte forbrugeren. Endelig bemærker Advokatrådet, at det ikke
fremgår direkte af forordningsforslaget, om retten skal påse, at eventuelle krav i
national lovgivning til den forudgående, udenretlige procedure, f.eks. krav om rykker-
og inkassoskrivelser, opgørelse af fordringen mv., er iagttaget.
Foreningen Danske Inkassoadvokater
tilslutter sig Advokatrådets høringssvar og
finder det endvidere problematisk, at en rets afvisning af at udstede et betalingspåbud
ikke kan appelleres.
Forbrugerrådet
henviser til sit høringssvar af 23. februar 2004 over Retsplejerådets
betænkning nr. 1436/2004 om Adgang til domstolene (Reform af den civile retspleje
III), der bl.a. indeholder et forslag om en forenklet inkassoproces. Forbrugerrådet
anfører heri generelt, at anvendelsen af et statsligt tvangsfuldbyrdelsessystem mod en
borger kræver et sikkert grundlag, og at de grundlæggende regler om prøvelse af
kravet ved udeblivelse, genoptagelse, fogedrettens prøvelse af indsigelser samt appel
af fogedrettens afgørelser mv. derfor også bør gælde en forenklet inkassoproces.
Forbrugerrådet opfordrer til, at det sikres, at forordningen får et retssikkerhedsni-
veau, som opfylder kravene i den danske lov om en forenklet inkassoproces samt i
Retsplejerådets betænkning om bl.a. en forenklet inkassoproces for det tilfælde, at
Danmark i fremtiden vil deltage i det retlige samarbejde.
Forsikring & Pension
tilslutter sig overordnet intentionerne i forslaget om at
skabe en forenklet inddrivelsesprocedure, herunder ideen om at skabe ensartede
og forenklede regler for så vidt angår grænseoverskridende sager.
Forsikring & Pension finder, at der ikke er behov for at indarbejde forslagets
regler i de danske regler om en forenklet inkassoproces, herunder udvide ordnin-
gen til krav over 50.000 kr.
HTS Interesseorganisationen
peger på, at det forekommer uhensigtsmæssigt,
hvis en erhvervsdrivende skal forholde sig til to forskellige forenklede inddrivel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
sesprocedurer og anbefaler, at en eventuel europæisk ordning er i overensstem-
melse med den danske inkassoproces.
Dansk Industri
opfatter det som positivt, at der på europæisk niveau indføres
forenklede regler for inddrivelsen af både ubestridte og bestridte krav og opfordrer
samtidig til, at Danmark søger at tilslutte sig en kommende forordning på dette
område gennem en parallelaftale. Dansk Industri opfordrer til, at de gældende
danske regler på de områder, der dækkes af forordningsforslaget, tilpasses de
kommende regler i en forordning.
Håndværksrådet
anbefaler, at der indføres en europæisk betalingspåbudsproce-
dure i lighed med den inkassoproces, der er indført i Danmark. I den forbindelse
finder Håndværksrådet, at reglen om, at kun krav på under 50.000 kr. er omfattet
af reglerne i retsplejeloven om forenklet inkassoproces, bør tilpasses forslaget til
en europæisk betalingspåbudsprocedure, som ikke indeholder en beløbsgrænse.
Håndværksrådet anfører derudover, at andre end advokater bør kunne indgive
betalingspåkrav, og at den danske ordning også på dette punkt bør tilpasses for-
slaget til en europæisk betalingspåbudsprocedure. Endelig efterlyser Håndværks-
rådet en afklaring af, på hvilken måde sprogproblemer, der opstår i relation til
anvendelsen af en europæisk betalingspåbudsprocedure, vil skulle løses.
Liberale Erhvervs Råd
finder forslaget positivt.
Specialarbejderforbundet i Danmark
anfører, at forslaget, i det omfang det ikke
begrænses til sager med et grænseoverskridende islæt, vil ”udhule” de bestemmel-
ser, der er indført i Danmark om en forenklet inkassoproces, idet en betalingspå-
kravsprocedure herefter vil kunne anvendes uafhængigt af fordringens størrelse.
SID forudser, at de gældende regler i retsplejeloven om en forenklet inkassopro-
ces vil blive uden betydning, hvis de regler, der foreslås i forordningen, indføres i
dansk ret. I sager, der ikke har et grænseoverskridende islæt, tilgodeses formålet
om at skabe en ensartet europæisk procedure for hurtig opnåelse af en afgørelse,
der kan fuldbyrdes, efter SIDs opfattelse allerede i national (dansk) ret.
SID anfører, at de retssikkerhedshensyn, som formentlig har været afgørende for
vedtagelsen af reglerne om den danske inkassoproces, vil bortfalde med indførel-
sen af forslaget. SID henviser endvidere til de bemærkninger, forbundet afgav i
relation til den foreslåede inkassoproces i Retsplejerådets betænkning nr.
1436/2004 om Adgang til domstolene (Reform af den civile retspleje III) og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
nævner derudover, at man tidligere har beklaget den udvikling, at processen ved
domstolene i stadig større omfang sker på et skriftligt grundlag.
SID kan samlet set kun tiltræde forslaget til forordning, i det omfang reglerne
udformes således, at betalingspåbudsproceduren alene kan anvendes på grænse-
overskridende tvister.