Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0493
Offentligt
1445119_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.7.2004
KOM(2004) 493 endelig
2004/0165 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om Den Europæiske Socialfond
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445119_0002.png
BEGRUNDELSE
Nye udfordringer for den fremtidige ESF
Den Europæiske Socialfond (ESF) bidrager til virkeliggørelsen af det mål om økonomisk og
social samhørighed, der er opstillet i EF-traktatens artikel 158, ved at støtte politikker og
prioriterede opgaver, som tager sigte på at opnå fuld beskæftigelse og bedre arbejdskvalitet og
-produktivitet samt at fremme social integrering og samhørighed i overensstemmelse med
retningslinjerne og henstillingerne under den europæiske beskæftigelsesstrategi (EBS).
For at virkeliggøre dette mål er det nødvendigt, at ESF tager tre vigtige udfordringer op:
imødegåelse af den manglende ligevægt på arbejdsmarkedet, de sociale uligheder, mangelen
på de nødvendige kvalifikationer og på visse former for arbejdskraft i en udvidet Union; en
hurtigere økonomisk og social omstrukturering som følge af globaliseringen og udvikling af
en videnbaseret økonomi samt den demografiske udvikling, som har ført til en aftagende og
aldrende arbejdsstyrke.
Bedre sammenhæng mellem ESF, den euro pæiske beskæftigelsesstrategi og de mål,
Unionen har opstillet med hensyn til social integrering og almen og erhvervsfaglig
uddannelse
Sammenhængen mellem Fællesskabets finansielle instrument og Unionens politiske rammer
må forbedres i den kommende programmeringsperiode med henblik på en bedre
virkeliggørelse af beskæftigelsesmålene og de i Lissabon-strategien opstillede mål. I den
forbindelse bør ESF støtte de af medlemsstaternes politikker, som nøje følger de retningslinjer
og henstillinger, der er udarbejdet under den europæiske beskæftigelsesstrategi, og som er i
overensstemmelse med de af Unionen fastlagte mål med hensyn til social integrering og
almen og erhvervsfaglig uddannelse.
Udkastet til ESF- forordningen for 2007-2013 fastlægger målrettede rammebestemmelser for
ESF i hele EU. Både under ”konvergens”- målet og målet om ”regional konkurrenceevne og
beskæftigelse” vil ESF yde støtte med henblik på at forudse og styre den økonomiske og
sociale udvikling. Støtten fra ESF vil blive koncentreret omkring fire prioriterede
indsatsområder, som Det Europæiske Råd har godkendt: forbedring af tilpasningsevnen hos
arbejdstagere og virksomheder; forbedret adgang til beskæftigelse, forebyggelse af
arbejdsløshed, forlængelse af den erhvervsaktive periode og hjælp til at få flere ind på
arbejdsmarkedet; styrkelse af den sociale integrering ved at fremme integreringen af dårligt
stillede personer på arbejdsmarkedet og bekæmpe forskelsbehandling samt fremme af
partnerskaber med henblik på reformer vedrørende beskæftige lse og integrering.
I de mindst velstående regioner og medlemsstater vil fondens indsats blive koncentreret om
fremme af strukturtilpasninger, vækst og jobskabelse. Med henblik herpå vil ESF også ud
over ovennævnte prioriterede opgaver under konvergensmålet støtte aktiviteter, der tager sigte
på at øge og forbedre investeringerne i menneskelige ressourcer, navnlig gennem forbedring
af systemerne for almen og erhvervsfaglig uddannelse, og foranstaltninger, der tager sigte på
at forbedre den institutionelle kapacitet og effektiviteten i den offentlige administration på
nationalt, regionalt og lokalt plan.
Desuden lægges der i forslaget øget vægt på Unionens bestræbelser på at fjerne
forskelsbehandling af mænd og kvinder. Særlige foranstaltninger for kvinder kombineres med
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en solid generel integration af kønsaspektet i hele indsatsen for derved at øge kvindernes
andel og avancementsmuligheder i beskæftigelsen.
På tilsvarende måde vil fremme af nyskabende aktiviteter og tværnationalt samarbejde blive
fuldt integreret i ESF’s anvendelsesområde og indgå som et normalt led i de nationale og
regionale operationelle programmer. ESF vil både under ”konvergens”- målet og målet om
”regional konkurrenceevne og beskæftigelse” prioritere finansieringen af tværnationalt
samarbejde, herunder udveksling af erfaringer og af bedste praksis inden for EU og fælles
foranstaltninger, der, hvor det er hensigtsmæssigt, kan sikre sammenhæng og
komplementaritet med andre tværnationale fællesskabsprogrammer.
Endelig lægges der i forslaget særlig vægt på at fremme god forvaltningsskik. Det er af stor
betydning, at arbejdsmarkedets parter involveres i programmeringen og gennemførelsen af
fondens prioriterede opgaver og foranstaltninger. Med henblik herpå vil arbejdsmarkedets
parter under det nye konvergensmål blive tilskyndet til at deltage aktivt i foranstaltningerne
vedrørende kapacitetsopbygning og til at gøre en fælles indsats på de politiske områder, hvor
de spiller en afgørende rolle.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445119_0004.png
2004/0165 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om Den Europæiske Socialfond
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 148,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
3
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Forordning (EF) nr. […] om generelle bestemmelser f r Den Europæiske Fond for
o
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden
5
fastlægger
rammebestemmelserne for indsatsen under strukturfondene og Samhørighedsfonden
og opstiller navnlig mål, principper og regler for partnerskab, programmering,
evaluering og forvaltning. Det er derfor nødvendigt at definere de opgaver, som Den
Europæiske Socialfond, i det følgende benævnt ”ESF”, har i relation til dem, der er
fastlagt i traktatens artikel 146, og i forbindelse med medlemsstaternes og
Fællesskabets bestræbelser på at udvikle en samordnet strategi for beskæftigelse som
foreskrevet i traktatens artikel 125. Af klarhedshensyn bør der i stedet for Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1784/1999 af 12. juli 1999 om Den
Europæiske Socialfond
6
vedtages en ny forordning.
Det er nødvendigt at fastsætte særlige bestemmelser om den type aktiviteter, der kan
finansieres under de mål, der er fastlagt i forordning (EF) nr. […] [om generelle
bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske
Socialfond og Samhørighedsfonden].
ESF bør støtte de af medlemsstaternes politikker, som nøje følger de retningslinjer og
henstillinger, der er udarbejdet under den europæiske beskæftigelsesstrategi, og som er
(2)
(3)
1
2
3
4
5
6
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT L […] af […], s. […].
EFT L 213 af 13.8.1999, s. 5.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i overensstemmelse med de af Fællesskabet fastlagte mål med hensyn til social
integrering og almen og erhvervsfaglig uddannelse, så der derved ydes et bedre bidrag
til virkeliggørelsen af de mål, der opnåedes enighed om på Det Europæiske Råds
møder i Lissabon og Göteborg.
(4)
For bedre at kunne forudse og styre forandringer under målet om regional
konkurrenceevne og beskæftigelse bør støtten fra ESF navnlig koncentreres om
forbedring af arbejdstageres og virksomheders tilpasningsevne, øget adgang til
beskæftigelse og udvidet arbejdsmarkedsdeltagelse, udbygning af den sociale
integrering af dårligt stillede og bekæmpelse af forskelsbehandling samt fremme af
partnerskaber med henblik på reformer.
Ud over disse vigtige opgaver er det for at øge den økonomiske vækst, for at skabe
beskæftigelsesmuligheder for kvinder og mænd og for at opnå bedre arbejdskvalitet og
-produktivitet nødvendigt i de mindst udviklede regioner og medlemsstater under
konvergensmålet at øge og forbedre investeringerne i de menneskelige ressourcer og at
udbygge den institutionelle, administrative og retslige kapacitet, navnlig med henblik
på forberedelse og gennemførelse af reformer og håndhævelse af de gældende
bestemmelser.
Fremme af nyskabende aktiviteter og af tværnationalt samarbejde er af grundlæggende
betydning og bør integreres i ESF’s anvendelsesområde.
Det er nødvendigt at skabe sammenhæng mellem ESF’s indsats og den politik, der er
fastlagt under den europæiske beskæftigelsesstrategi, og at koncentrere ESF-støtten
om gennemførelsen af retningslinjerne og henstillingerne vedrørende beskæftigelse.
En efficient og effektiv gennemførelse af de foranstaltninger, der støttes af ESF,
forudsætter en god forvaltningsskik og et partnerskab mellem alle relevante territoriale
og socioøkonomiske aktører, navnlig arbejdsmarkedets parter og andre involverede,
også på regionalt og lokalt plan.
Medlemsstaterne og Kommissionen skal sikre, at gennemførelsen af de prioriterede
foranstaltninger, der finansieres af ESF under konvergensmålet og målet om regional
konkurrenceevne og beskæftigelse, medvirker til at fremme ligebehandling og afskaffe
forskelsbehandling af mænd og kvinder; integrationen af kønsaspektet bør kombineres
med særlige foranstaltninger, der vedvarende kan øge kvindernes andel og
avancementsmuligheder i beskæftigelsen.
ESF bør også yde støtte til teknisk bistand, navnlig med henblik på at tilskynde til
gensidig kvalificering gennem udveksling af erfaringer og formidling og overførsel af
god praksis, og på at fremhæve ESF’s bidrag til gennemførelsen af Fællesskabets
politiske mål og prioriterede opgaver vedrørende beskæftigelse og social integrering.
Ifølge forordning (EF) nr. […] [om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond
for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden] skal
reglerne om udgifters støtteberettigelse fastsættes på nationalt plan med visse
undtagelser, for hvilke der skal fastsættes særlige bestemmelser. Undtagelserne
vedrørende ESF bør derfor fastsættes -
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Formål
Denne forordning fastlægger opgaverne for Den Europæiske Socialfond (ESF) og
anvendelsesområdet for støtten under målene ”konvergens” og ”regional konkurrenceevne og
beskæftigelse”, der er defineret i artikel 3 i forordning (EF) nr. […], samt de former for
udgifter, der er støtteberettigede.
Artikel 2
Opgave
1.
ESF skal styrke den økonomiske og sociale samhørighed ved at støtte de politikker i
medlemsstaterne, der tager sigte på fuld beskæftigelse, forbedring af arbejdskvalitet
og -produktivitet, fremme af social integrering og mindskelse af de regionale
forskelle i beskæftigelsen.
ESF støtter navnlig foranstaltninger, der er i overensstemmelse med de retningslinjer
og henstillinger, der er vedtaget under den europæiske beskæftigelsesstrategi.
2.
Ved varetagelsen af de opgaver, der er omhandlet i stk. 1, skal ESF medvirke til at
løse Fællesskabets prioriterede opgaver, hvad angår behovet for at øge den sociale
integrering, styrke konkurrenceevnen og fremme en miljøvenlig økonomisk vækst.
ESF tager navnlig hensyn til Fællesskabets mål på områderne for social integrering,
almen og erhvervsfaglig uddannelse og ligestilling af mænd og kvinder.
Artikel 3
Bistandens anvendelsesområde
1.
Inden for rammerne af konvergensmålet og målet om regional konkurrenceevne og
beskæftigelse støtter ESF foranstaltninger vedrørende følgende prioriterede opgaver:
a)
Forbedring af tilpasningsevnen hos arbejdstagere og virksomheder, navnlig ved
at fremme
i)
virksomheders, navnlig SMV’ers, og arbejdstageres øgede investeringer i
menneskelige ressourcer gennem udvikling og indførelse af systemer for
livslang læring og strategier, der kan sikre bedre adgang til uddannelse
for lavtuddannede og ældre arbejdstagere, større gennemsigtighed med
hensyn til kvalifikationer og kompetence, udbredelse af informations- og
kommunikationsteknologi og ledelseskvalifikationer, og fremme af
iværksætterlyst og innovation
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ii)
tidlig konstatering og positiv styring af økonomiske forandringer, bl.a.
gennem udvikling og udbredelse af nyskabende og mere produktive
former for arbejdstilrettelæggelse, herunder bedre arbejdsmiljø,
identificering af fremtidige beskæftigelses- og kvalifikationsbehov samt
udvikling af specifikke beskæftigelses-, uddannelses- og støttetjenester
for arbejdstagere i forbindelse med omstrukturering af virksomheder og
sektorer.
b)
Forbedring af adgangen til beskæftigelse for arbejdssøgende og inaktive,
forebyggelse af arbejdsløshed, forlængelse af den erhvervsaktive periode og
øget beskæftigelse af kvinder og vandrende arbejdstagere, navnlig ved at
fremme:
i)
ii)
modernisering og styrkelse af arbejdsmarkedsinstitutioner, navnlig
arbejdsformidlinger
gennemførelse af aktive og forebyggende foranstaltninger, der kan sikre
en tidlig identificering af behov og personlig støtte, arbejdssøgning og
mobilitet, selvstændig erhvervsvirksomhed og etablering af egen
virksomhed
specifikke foranstaltninger, der kan øge kvinders muligheder for varig
beskæftigelse og avancement, mindske den kønsbaserede opdeling af
arbejdsmarkedet, herunder bekæmpelse af årsagerne til kønsbaserede
lønforskelle, og fremme mulighederne for at forene arbejde og privatliv,
herunder lettere adgang til børnepasning og pleje af personer med behov
herfor
specifikke foranstaltninger, der kan fremme den sociale integrering af
vandrende arbejdstagere og øge disses muligheder for beskæftigelse,
herunder rådgivning og sprogundervisning samt anerkendelse af
kompetence, der er erhvervet i et andet land.
iii)
(iv)
c)
Forbedring af den sociale integrering af dårligt stillede og bekæmpelse af
forskelsbehandling, navnlig ved at fremme:
i)
mulighederne for beskæftigelse af dårligt stillede personer, socialt
udstødte, personer der er gået tidligt ud af skolen, minoriteter og
handicappede, gennem foranstaltninger der kan gøre dem bedre egnede
til beskæftigelse, også inden for den tredje sektor, ledsageforanstaltninger
og relevante støtte- og plejetjenester
diversitet på arbejdspladsen og bekæmpelse af forskelsbehandling af
dem, der søger ind på arbejdsmarkedet, gennem bevidstgørelse og
medinddragelse af lokalsamfund og virksomheder.
ii)
d)
Forberedelse af reformer vedrørende beskæftigelse og integrering, navnlig ved
at fremme udviklingen af partnerskaber og pagter gennem netværkssamarbejde
mellem de relevante involverede parter på nationalt, regionalt og lokalt plan.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Inden for rammerne af konvergensmålet støtter ESF også foranstaltninger vedrørende
følgende prioriterede opgaver:
a)
Forøgelse og forbedring af investeringerne i menneskelige ressourcer, navnlig
ved at fremme:
i)
gennemførelse af reformer inden for de almene og erhvervsfaglige
undervisningssystemer, navnlig med henblik på at bringe dem i bedre
overensstemmelse med behovene i et videnbaseret samfund, at forbedre
de grundlæggende skole- og erhvervsuddannelsers relevans for
arbejdsmarkedet og at sørge for en løbende ajourføring af de
kvalifikationer, som lærerne og det øvrige personale har
øget deltagelse i almen og erhvervsfaglig undervisning hele livet
igennem, herunder foranstaltninger til væsentlig nedbringelse af det antal
elever, der går tidligt ud af skolen, og forbedring af adgangen til
grundlæggende erhvervsuddannelse og videregående uddannelse
udvikling af de menneskelige ressourcer inden for forskning og
innovation, bl.a. gennem ph.d.-studier og uddannelse af forskere med
tilhørende netværksaktiviteter mellem universiteter, forskningscentre og
virksomheder.
ii)
iii)
b)
Styrkelse af den institutionelle kapacitet og effektiviteten i den offentlige
forvaltning og de offentlige tjenester på nationalt, regionalt og lokalt plan med
henblik på at indlede reformer og udbrede god forvaltningsskik, specielt på det
økonomiske, beskæftigelsesmæssige, sociale, miljømæssige og retslige
område, navnlig ved at fremme:
i)
hensigtsmæssig udformning af politikker og programmer, overvågning
og evaluering ved hjælp af undersøgelser, statistikker og sagkundskab,
støtte til koordinering mellem tjenesterne og en dialog mellem de
relevante offentlige og private organer
kapacitetsopbygning med hensyn til udarbejdelse af politikker og
programmer, herunder også håndhævelse af lovgivningen, navnlig
gennem uddannelse af ledere og øvrigt personale og særlig støtte til
vigtige tjenester, kontrolorganer og socioøkonomiske aktører, herunder
arbejdsmarkedets parter og relevante ngo’er.
ii)
3.
Ved gennemførelsen af de mål og prioriterede opgaver, der er omhandlet i stk. 1 og
2, støtter ESF fremme og udbredelse af nyskabende aktiviteter samt tværnationalt og
interregionalt samarbejde, navnlig i form af udveksling af oplysninger, erfaringer,
resultater og god praksis og udvikling af komplementære metoder og samordnede
eller fælles foranstaltninger.
Ved gennemførelsen af den prioriterede opgave vedrørende social integrering, der er
omhandlet i stk. 2, litra c), nr. i), kan ESF’s finansiering af foranstaltninger inden for
anvendelsesområdet for forordning (EF) nr. […] [EFRU] højst udgøre 10 % af
beløbet for den pågældende prioriterede opgave.
4.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 4
Sammenhæng og koncentration
1.
Medlemsstaterne og forvaltningsmyndighederne sikrer, at de foranstaltninger, der
støttes af ESF, er i overensstemmelse med og understøtter gennemførelsen af den
europæiske beskæftigelsesstrategi. De sikrer navnlig, at de foranstaltninger, der er
beskrevet i den strategiske referenceramme og i de operationelle programmer,
fremmer strategiens målsætninger, prioriteter og mål i den enkelte medlemsstat og
særlig koncentrerer støtten om gennemførelsen af de beskæftigelseshenstillinger, der
er fremsat i medfør af traktatens artikel 128, stk. 4, og om virkeliggørelsen af
Fællesskabets relevante mål vedrørende social integrering.
Inden for de operationelle programmer skal ressourcerne anvendes til at
imødekomme de mest påtrængende behov og koncentreres om de politikområder,
hvor ESF-støtten i væsentlig grad kan medvirke til virkeliggørelsen af programmets
mål. For at ESF-støtten kan blive så effektiv som mulig, skal der i de operationelle
programmer tages særligt hensyn til de regioner og områder, der har de alvorligste
problemer, herunder også dårligt stillede byområder, landdistrikter præget af
tilbagegang og fiskeriafhængige områder.
De relevante oplysninger i den årsrapport fra medlemsstaterne, der er omhandlet i
artikel 19 i forordning (EF) nr. […] [om generelle bestemmelser for Den Europæiske
Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden],
skal også medtages i de tilsvarende nationale handlingsplaner for beskæftigelse
henholdsvis de tilsvarende nationale handlingsplaner for social integrering.
De kvantificerede mål og indikatorer, der vælges til overvågning af gennemførelsen
af den nationale strategiske referenceramme, der er defineret i artikel 18 i forordning
(EF) nr. […] [om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden], skal være
dem, der anvendes ved gennemførelsen af den europæiske beskæftigelsesstrategi og i
forbindelse med de for Fællesskabet fastlagte mål for social integrering og almen og
erhvervsfaglig uddannelse. Overvågningsindikatorerne for operationelle programmer
skal være i overensstemmelse med disse kvantificerede mål.
Evalueringer af ESF’s indsats skal også indeholde en vurdering af, hvordan de af
ESF støttede foranstaltninger i den pågældende medlemsstat har medvirket til
gennemførelsen af den europæiske beskæftigelsesstrategi og til virkeliggørelsen af
Fællesskabets mål vedrørende social integrering og almen og erhvervsfaglig
uddannelse.
Artikel 5
God forvaltningsskik og partnerskab
1.
ESF skal fremme god forvaltningsskik og partnerskab. ESF-støtten skal i
overensstemmelse med de specifikke institutionelle ordninger i den enkelte
medlemsstat udformes og gennemføres på det mest hensigtsmæssige territoriale plan
under særlig hensyntagen til det regionale og lokale plan.
2.
3.
4.
5.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Medlemsstaterne og forvaltningsmyndigheden for hvert operationelt program skal på
det mest hensigtsmæssige territoriale plan sørge for, at arbejdsmarkedets parter
involveres i, og at de berørte ikke-statslige parter på passende måde høres om
programmeringen, gennemførelsen og overvågningen af ESF-støtten.
Forvaltningsmyndigheden for hvert operationelt program skal tilskynde til, at
arbejdsmarkedets parter på passende måde deltager i og får adgang til de aktiviteter,
der finansieres i henhold til artikel 2 i denne forordning.
Under konvergensmålet skal mindst 2 % af ESF- midlerne afsættes til
kapacitetsopbygning og aktiviteter, som arbejdsmarkedets parter gennemfører i
fællesskab, navnlig vedrørende forbedring af tilpasningsevnen hos arbejdstagere og
virksomheder som omhandlet i artikel 2, stk. 1, litra a).
3.
4.
Forvaltningsmyndigheden for hvert operationelt program skal tilskynde til, at ngo’er
på passende måde deltager i og får adgang til de aktiviteter, der finansieres, navnlig
hvis de vedrører social integrering eller ligestilling af mænd og kvinder.
Hvis ansvaret fo r gennemførelsen uddelegeres, kan støtten i forbindelse med et
program ydes i form af globaltilskud.
Artikel 6
Ligestilling af mænd og kvinder
5.
Medlemsstaterne og forvaltningsmyndighederne sørger for, at de operationelle programmer
indeholder en beskrivelse af, hvordan ligestillingen af mænd og kvinder fremmes ved
programmeringen, gennemførelsen og overvågningen, eventuelt ved hjælp af særlige
indikatorer, samt ved evalueringen.
Artikel 7
Innovation
I forbindelse med de enkelte operationelle programmer lægger medlemsstaterne og
forvaltningsmyndighederne særlig vægt på at fremme og integrere nyskabende aktiviteter.
Efter høring af det overvågningsudvalg, der er omhandlet i artikel 47 i forordning (EF) nr.
[…] [om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den
Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden], udvælger forvaltningsmyndigheden de
emner, for hvilke der kan ydes støtte til innovation, ligesom den fastlægger de nærmere
gennemførelsesbestemmelser.
Artikel 8
Tværnationalt samarbejde
1.
Medlemsstaterne og forvaltningsmyndighederne sørger for, at programmeringen af
tværnationale og interregionale samarbejdsaktiviteter udformes som en særlig
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
prioriteret opgave inden for et operationelt program eller som et særligt operationelt
program.
2.
Medlemsstaterne sikrer sammenhæng og komplementaritet mellem foranstaltninger
under fonden og foranstaltninger, der støttes under andre tværnationale EF-
programmer, navnlig på området for almen og erhvervsfaglig uddannelse, gennem
passende samarbejdsmekanismer, så der gøres den bedst mulige brug af
Fællesskabets ressourcer til støtte for undervisning og livslang læring.
Artikel 9
Teknisk bistand
Kommissionen fremmer navnlig udvekslinger af erfaringer, bevidstgørelsesaktiviteter,
seminarer, netværksarbejde og peer-review for derigennem at fastlægge og udbrede god
praksis og tilskynde til gensidig dygtiggørelse med henblik på at forstærke ESF’s politiske
betydning for og bidrag til virkeliggørelsen af Fællesskabets mål med hensyn til beskæftigelse
og social integrering.
Artikel 10
Årlige og endelige rapporter
De årlige og endelige rapporter om gennemførelsen, der er omhandlet i artikel 49 i forordning
(EF) nr. […] [om generelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling,
Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden], skal indeholde en sammenfattende
beskrivelse af gennemførelsen, for så vidt angår:
a)
b)
c)
d)
integration af kønsaspektet og eventuelle kønsspecifikke foranstaltninger
foranstaltninger, der skal styrke den sociale integrering af vandrende arbejdstagere
og disses beskæftigelse
foranstaltninger, der skal styrke den sociale integrering af minoriteter og disses
beskæftigelse
nyskabende aktiviteter, herunder en begrundelse for de emner, der er udvalgt med
henblik på innovation, og en beskrivelse af de opnåede resultater og udbredelsen og
anvendelsen heraf
tværnationale og interregionale samarbejdsaktiviteter.
Artikel 11
Støtteberettigelse
1.
ESF yder støtte til offentlige udgifter i form af individuelle tilskud eller
globaltilskud, der ikke skal tilbagebetales, lån, rentegodtgørelser og mikrokreditter
samt indkøb af varer og tjenesteydelser ved offentlige udbud.
e)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Der kan ikke ydes ESF-støtte til følgende udgifter:
a)
b)
c)
Moms, der kan refunderes
Renter af gæld
Indkøb af infrastrukturer, afskrivningsberettigede aktiver, fast ejendom og jord.
3.
Uanset stk. 2 i denne artikel finder de regler om støtteberettigelse, der er fastsat i
artikel 6 i forordning (EF) nr. […] [om EFRU], anvendelse på foranstaltninger, der
medfinansieres af ESF, og som er omfattet af anvendelsesområdet for artikel [2] i
[forordningen om EFRU].
Uanset de nationale regler om støtteberettigelse kan udgifter, der anmeldes under
operationelle programmer, som medfinansieres af ESF, omfatte:
a)
ydelser og lønninger, som tredjemand har afholdt til fordel for deltagerne i en
foranstaltning, og som attesteres over for modtageren, forudsat at sådanne
betalinger udgør den nationale offentlige medfinansiering af foranstaltningen i
overensstemmelse med de gældende nationale regler
indirekte omkostninger ved en foranstaltning efter standardsatser, for indtil
20 % af de anmeldte direkte omkostninger ved den pågældende foranstaltning,
afhængigt af foranstaltningens art, forholdene i forbindelse med
gennemførelsen og stedet herfor.
Artikel 12
Overgangsbestemmelser
4.
b)
Denne forordning påvirker ikke den fortsatte gennemførelse eller eventuelle ændringer,
herunder hel eller delvis annullering, af foranstaltninger, der er godkendt af Rådet eller
Kommissionen i henhold til forordning (EF) nr. 1784/1999, som var gældende inden den 1.
januar 2007.
Ansøgninger, der er indgivet i henhold til forordning (EF) nr. 1784/1999, er fortsat gyldige.
Artikel 13
Ophævelse
Forordning (EF) nr. 1784/99 ophæves med virkning fra den 1. januar 2007.
Henvisninger til forordning (EF) nr. 1784/99 betragtes som henvisninger til nærværende
forordning.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 14
Revisionsklausul
Europa-Parlamentet og Rådet tager senest den 31. december 2013 denne forordning op til
fornyet overvejelse efter proceduren i traktatens artikel 251.
Artikel 15
Ikrafttrædelse
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 2007.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den [….].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
[…]
På Rådets vegne
Formand
[…]
DA
13
DA