Retsudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0509 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
26. november 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministeriets
grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
gensidig administrativ bistand med henblik på beskyttelse af Fællesskabets
finansielle interesser mod svig og enhver anden ulovlig aktivitet, KOM(2004)
509.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
125008_0002.png
2
GRUNDNOTAT
om
FORSLAG TIL EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORD-
NING OM GENSIDIG ADMINISTRATIV BISTAND MED HENBLIK
PÅ BESKYTTELSE AF FÆLLESSKABETS FINANSIELLE INTE-
RESSER MOD SVIG OG ENHVER ANDEN ULOVLIG AKTIVITET
(KOM (2004) 509)
RESUMÉ:
Det mest udbyggede og intensive administrative samarbejde mellem EU-
medlemsstaterne og Kommissionen om bekæmpelse af svig findes i dag på
told- og landbrugsområderne. Der er her mulighed for relativt hurtig iværk-
sættelse af administrativt samarbejde omkring efterforskning. Endvidere del-
tager Kommissionen aktivt ved at koordinere og støtte medlemsstaternes sam-
arbejde.
Forslaget tager sigte på at udvide samarbejdsmodellen fra told- og land-
brugsområdet til alle andre områder, der angår Fællesskabets indtægter og
udgifter. Kommissionen anfører, at det f.eks. kan dreje sig om, at udbytte af
EF-svig og svig med strukturfondene søges hvidvasket ved at udføre grænse-
overskridende momssvig.
Der er i dag i EU regler om administrativt samarbejde på f.eks. momsområ-
det. Disse regler tildeler imidlertid ikke Kommissionen nogen aktiv rolle i den
udførende del af samarbejdet, ligesom de heller ikke i samme omfang som det
foreliggende forslag sigter mod samarbejde om særlig overvågning i tilfælde,
hvor der er rimelig grund til at antage, at der er begået uregelmæssigheder.
1. BAGGRUND
Som baggrund for forslaget angiver Kommissionen, at Det Europæiske
Fællesskabs finansielle interesser, som ifølge Kommissionen er snævert
forbundet med medlemsstaternes finansielle interesser, er udsat for forskel-
lige former for svig og anden ulovlig virksomhed til skade for Fællesska-
bets indtægter og udgifter.
EF-svig tager ifølge Kommissionen ofte udgangspunkt i organiserede og
grænseoverskridende strukturer, som behændigt benytter sig af det finan-
sielle system til at hvidvaske og skjule udbyttet af EF-svig. Kommissionen
anfører, at dette især gør sig gældende med hensyn til grænseoverskriden-
de momssvig, hvor udbytte af EF-svig og svig med strukturfondene hvid-
vaskes.
Med hensyn til sådanne komplekse måder at drive svig på, der omfatter to
eller flere medlemsstater, er det ifølge Kommissionen af afgørende betyd-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
ning at få iværksat administrativt samarbejde
hurtigt
omkring enhver nød-
vendig efterforskning.
Yderligere afhænger effektiviteten af samarbejdet i høj grad af
koordine-
ring
og
støtte.
Der vil, skriver Kommissionen, være en klar merværdi ved
at give Kommissionen en støttende og koordinerende rolle, fordi Kommis-
sionen er bedst rustet til at skabe sig et generelt overblik over EF-svig sam-
tidig med, at den vil behandle alle medlemsstaternes interesser med samme
grad af omhu og opmærksomhed. Samtidig vil medlemsstaterne få mulig-
hed for at yde en mere målrettet og strømlinet indsats.
Det eksisterende juridiske grundlag for administrativt samarbejde er ifølge
Kommissionen utilstrækkeligt med hensyn til at give Kommissionen en
aktiv rolle som nævnt ovenfor. Det gælder særligt med hensyn til det oven-
for nævnte vedrørende momssvig og hvidvaskning af penge.
2. FORSLAGETS INDHOLD
Ifølge forslagets artikel 1 fastsætter forordningen regler om gensidigt ad-
ministrativt samarbejde og udveksling af oplysninger mellem de kompe-
tente myndigheder for at sikre ækvivalent og effektiv beskyttelse af Fæl-
lesskabets finansielle interesser mod svig og enhver anden form for ulovlig
aktivitet i medlemsstaterne. Det fremgår desuden af forslagets artikel 2,
stk. 5, at forordningen ikke påvirker anvendelsen af national strafferet eller
af regler om gensidig bistand i straffesager eller det nationale retsvæsen.
Forslaget bygger på eksisterende lovgivning – f.eks. om administrativt
samarbejde mellem Kommissionen og medlemslandene om bekæmpelse af
svig vedrørende told, landbrugsimportafgifter og udbetalinger på land-
brugsområdet (f.eks. restitutioner) – som overføres til nye områder, f.eks.
moms.
Forslaget tilsigter at gøre det muligt for Kommissionen at tilbyde med-
lemsstaterne forbedrede, pålidelige efterretninger, herunder detaljerede
rapporter, og især et klarere billede af nye tendenser inden for svig og af
sårbare sektorer. Kommissionen vil også kunne bidrage til at sammenkæde
de foreliggende oplysninger med de personer, der står bag organiseret svig.
De hovedområder, hvortil samarbejdssystemet på told- og landbrugsområ-
derne foreslås overført, er:
-
-
-
Lovgivning mod hvidvaskning af penge og beskyttelse af Fællesska-
bets finansielle interesser;
Gensidig bistand og administrativt samarbejde mellem medlemsstater-
ne om sager om svig med moms, og
Svig i forbindelse med andre udbetalinger fra Fællesskabets kasse end
inden for landbrugsområdet, f.eks. strukturfondsmidler.
Det foreslås, at forordningen finder anvendelse i sager om svig eller enhver
anden ulovlig aktivitet, som skader Fællesskabets finansielle interesser, og
som er af særlig relevans på Fællesskabsplan. Det præciseres, at ved ’ulov-
lig aktivitet’ forstås også hvidvaskning af penge og momssvig. ’Den særli-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
ge relevans på Fællesskabsplan’ udmøntes ved nogle beløbsgrænser for de
sager, som forordningen gælder (for moms afgiftsunddragelse på over
500.000 EURO og for andre områder unddragelse af beløb over 100.000
EURO).
Det nærmere indhold af forslaget er i øvrigt regler om
gensidig admini-
strativ bistand
(mulighed for landene for at anmode om bistand og forplig-
telse for landene til at efterkomme bistandsanmodninger).
Endvidere foreslås regler om gennemførelse af
administrative undersøgel-
ser
i et EU-land efter anmodning fra et andet EU-land, hvorunder em-
bedsmænd fra det bistandssøgende land kan deltage.
Det foreslås også, at
Kommissionen får adgang til medlemslandenes trans-
aktionsfortegnelser i VIES
(system for udveksling af momsoplysninger
om varehandelen mellem EU-landene), og at landene skal give Kommissi-
onen oplysninger indsamlet efter regler i cirkulationsdirektivet om punkt-
afgifter, hvis de sidstnævnte oplysninger kan bruges som bevismateriale
vedrørende uregelmæssigheder.
Bistandsanmodninger vil også kunne angå
særlig overvågning
af personer,
steder for opbevaring af varer, varebevægelser, transportmidler samt finan-
sielle transaktioner, hvor der er grund til at antage, at der er uregelmæssig-
heder.
Der foreslås videre regler om
frister
for ydelse af bistand og meddelelse af
oplysninger og regler om
uanmodet bistand.
Det sidste gælder bl.a. indbe-
retning af formodede uregelmæssigheder til Kommissionen, der lader disse
informationer indgå i en fælles pulje og i øvrigt analyserer informationerne
for at kunne yde medlemsstaterne øget
efterretningsstøtte
og
koordinering.
Reglerne om uanmodet bistand gælder også for medlemsstaternes medde-
lelse af generelle oplysninger til Kommissionen for at skabe en fælles-
skabslovgivning, der
lukker alle huller, som giver mulighed for svig,
og for
at gøre det muligt at gennemføre en
generel svigbekæmpelsespolitik på
fællesskabsplan.
Der foreslås også et sæt regler om
anvendelsen af oplysninger,
herunder at:
-
medlemsstaterne, så snart uregelmæssigheder har været genstand for
gensidig administrativ bistand, skal holde Kommissionen orienteret om
opfølgningen heraf;
udvekslingen af oplysninger skal tilrettelægges i overensstemmelse
med fortrolighedsreglerne og er omfattet af tavshedspligt, og at
Kommissionen skal have mulighed for at gøre brug af sin egen risiko-
analysekapacitet for at kunne stille rapporter og risikorelaterede oplys-
ninger til rådighed for medlemsstaterne for at øge deres effektivitet
med hensyn til bekæmpelse af svig.
-
-
Endelig foreslås det, at Kommissionen bistås af et forskriftudvalg med
henblik på vedtagelse af gennemførelsesforanstaltningerne.
3. RETSGRUNDLAG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Forslaget er fremsat under henvisning til EF-traktatens artikel 280, stk. 4,
ifølge hvilken Rådet efter fremgangsmåden i artikel 251 om fælles beslut-
ningstagen kan vedtage de nødvendige foranstaltninger til forebyggelse og
bekæmpelse af svig, der skader Fællesskabets finansielle interesser, med
henblik på at yde en effektiv og ensartet beskyttelse i medlemsstaterne. Det
fremgår endvidere, at der ikke med hjemmel i artikel 280, stk. 4, kan ved-
tages foranstaltninger, der berører anvendelsen af medlemsstaternes straf-
feret eller retsplejeregler.
4. HØRING
Forslaget vil ikke blive sendt i høring.
5. SAMFUNDSØKONOMISKE, STATSFINANSIELLE OG AD-
MINISTRATIVE KONSEKVENSER
De samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser skønnes at blive
begrænsede.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at have signifikant virkning for det
danske EU-bidrag.
Med hensyn til de administrative konsekvenser vil forslaget medføre, at
Told- og Skattestyrelsen skal afsætte øgede ressourcer til administrativt
samarbejde om svigbekæmpelse med Kommissionen og andre medlems-
lande på momsområdet. På øvrige områder skønnes de administrative kon-
sekvenser at blive begrænsede. De med forslaget forbundne merudgifter
forventes afholdt inden for de eksisterende bevillingsmæssige rammer.
6. ADMINISTRATIVE OG ØKONOMISKE KONSEKVENSER
FOR ERHVERVSLIVET
Forslaget får ikke administrative og økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet.
7. NÆRHEDS- OG PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, fordi bekæmpelse af svig m.v., der skader Fællesskabets finan-
sielle interesser, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne
på grund af omfanget og virkningerne af de foranstaltninger, det er nød-
vendigt at sætte ind med. Det kan derfor bedre gennemføres på fælles-
skabsplan.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Kommissionen konstaterer også, at forslaget er i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, idet de foreslåede regler ikke går ud over, hvad
der er nødvendigt for at nå målene med forslaget.
Forebyggelse og bekæmpelse af svig er et element i Kommissionens gene-
relle indsats vedrørende sund finansforvaltning af EU’s budget og kan kun
behandles på fællesskabsplan. Regeringen skønner således, at sagen er i
overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
8. LOVGIVNINGSMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
9. TIDLIGERE FORELÆGGELSE FOR FOLKETINGETS EU-
ROPAUDVALG
Folketingets Europaudvalg er orienteret ved aktuelt notat forud for Kom-
missionens præsentation af forslaget på ECOFIN-mødet 21. oktober 2004.