Forsvarsudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0608 Bilag 3
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
9. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets supplerende grundnotat om Kommissionens grønbog om
offentlige indkøb af forsvarsmateriel, KOM(2004) 608 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
06. december 2004
Supplerende grundnotat om Kommissionens grønbog om offentlige indkøb af forsvarsma-
teriel (KOM(2004) 608 endelig)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Resumé
Kommissionen har offentliggjort en grønbog om offentlige indkøb af forsvarsmateriel.
Grønbogen er én af de foranstaltninger, som Kommissionen varslede i sin meddelelse ”På
vej mod en EU-politik med hensyn til forsvarsmateriel” (KOM(2003)113 endelig). Formå-
let med grønbogen er at skabe diskussion om, hvorvidt og i givet fald i hvilken form der
skal ske en fællesskabsindsats for at sikre, at der fastsættes klare retlige rammer for offentli-
ge indkøb af forsvarsmateriel under hensyntagen til sektorens specifikke forhold. På bag-
grund af de indkomne bidrag vil Kommissionen uddrage konklusioner og eventuelt frem-
sætte forslag til konkrete initiativer.
Revisionen af grundnotatet vedrører udelukkende høringssvarene.
Den nye tekst er angivet i kursiv.
1. Baggrund og indhold
Den 28. oktober 2004 publicerede Kommissionen sin grønbog om offentlige indkøb af
forsvarsmateriel, KOM(2004) 608 endelig, dateret 23.9.2004. Grønbogen er én af de foran-
staltninger, som Kommissionen varslede i sin meddelelse ”På vej mod en EU-politik med
hensyn til forsvarsmateriel” (KOM(2003)113 endelig), der blev vedtaget den 11. marts
2003. Kommissionens sigte er, at der under hensyn til forsvarssektorens specifikke forhold
etableres et mere gennemsigtigt og åbent marked for forsvarsudstyr (”European Defence
Equipment Market”, EDEM) mellem medlemsstaterne, med henblik på at opnå en bedre
økonomisk effektivitet.
Formålet med grønbogen er at iværksætte en debat om, hvorvidt og i givet fald i hvilken
form der skal ske en fællesskabsindsats for at sikre, at der skabes klare retlige rammer for
offentlige indkøb af forsvarsmateriel. Grønbogen er udarbejdet i tæt samarbejde med to
arbejdsgrupper, bestående af repræsentanter for medlemsstaterne og den europæiske indu-
stri.
Grønbogen består af to dele. Den første del belyser de forhold, der kan begrunde et behov
for iværksættelse af specifikke foranstaltninger på området for offentlige indkøb af for-
svarsmateriel. Her analyserer Kommissionen markedet for forsvarsmateriel, dets specifikke
forhold samt den eksisterende lovgivning for offentlige indkøb.
Vedrørende markedet for forsvarsmateriel peger Kommissionen på, at medlemsstaternes
forsvarsudgifter udgør en meget stor del af de offentlige udgifter. Det fremhæves, at der
endnu ikke er etableret et fælleseuropæisk marked for forsvarsmateriel, men derimod små
nationale markeder, hvilket bl.a. medfører ekstra omkostninger for skatteborgerne og ska-
der den europæiske forsvarsindustris konkurrencerevne.
Herudover understreger Kommissionen, at markedet for forsvarsmateriel er karakteriseret
ved en række specifikke forhold, som indebærer, at det ikke kan sidestilles med andre mar-
keder. Det skyldes, at militærmateriel og de dermed forbundne serviceydelser har en særlig
karakter, ikke blot i økonomisk og teknologisk forstand, men også i forhold til medlemssta-
ternes forsvars- og sikkerhedspolitik.
Kommissionen nævner, at staten har en dominerende rolle på markedet for forsvarsmateri-
el. Som eneaftager fastsætter staten efterspørgslen, som er bestemmende for markedets
størrelse. Hertil kommer, at staten bidrager til finansieringen af forskning og udvikling, og
dermed influerer industriens teknologiske ekspertise og konkurrenceevne på længere sigt.
Endeligt kontrollerer staten våbenhandlen, både ved hjælp af eksportlicenser og ved hjælp
af tilladelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Kommissionen nævner endvidere, at der som noget særligt på forsvarsområdet stilles krav
om forsyningssikkerhed og krav om fortrolighed om statens militære programmer og de
tekniske specifikationer.
Kommissionen peger desuden på, at våbenindkøbsprogrammerne er meget komplekse.
Produktionen er begrænset, materiellet består ofte af nye systemer, som inkorporerer både
militær og civil teknologi, og materiellet har lang levetid. I de tilfælde, hvor våben købes
som ”hyldevarer”, indgår ofte modydelser (kompensationskøb), som kan være direkte, dvs.
relateret til den konkrete kontrakt, eller indirekte, dvs. relateret til andre sektorer end den,
der er omfattet af den pågældende kontrakt.
Udover en analyse af markedet for forsvarsmateriel indeholder grønbogens første del en
redegørelse for anvendelsen af den eksisterende lovgivning for offentlige kontrakter på
forsvarsområdet.
Således nævner Kommissionen, at artikel 296 i EF-traktaten, der fastsætter en særlig undta-
gelse for forsvarssektoren, også finder anvendelse på offentlige indkøb. Bestemmelsen
giver medlemsstaterne mulighed for at træffe foranstaltninger, som de anser for nødvendi-
ge, til beskyttelse af deres væsentlige sikkerhedsinteresser, og som vedrører fabrikation af
eller handel med våben, ammunition eller krigsmateriel. Rådet har i 1958 vedtaget en liste
over de varer, der er omfattet af artikel 296.
I overensstemmelse med denne bestemmelse, fastsætter artikel 10 i udbudsdirektivet for
den offentlige sektor (2004/18/EF), at EU’s udbudsregler gælder for kontrakter, der indgås
af ordregivende myndigheder på forsvarsområdet, dog med forbehold for EF-traktatens
artikel 296. Bestemmelsen indebærer, at medlemsstaterne har mulighed for at afvige fra
udbudsreglerne i de tilfælde og på de vilkår, der er fastsat herfor. Kommissionen understre-
ger, at undtagelsen ikke kan anvendes for kontrakter, der vedrører civilt udstyr, ej heller
civilt udstyr til specifikke militære formål, uanset om dette købes af medlemsstaternes for-
svarsministerier. EF-domstolen har i sin praksis sat snævre grænser for, hvornår undtagel-
sen kan anvendes.
Samtidigt peger Kommissionen på, at den praktiske anvendelse af undtagelsen har forårsa-
get en række vanskeligheder. Kommissionen mener, at undtagelsesbestemmelsen systema-
tisk bringes i anvendelse, at begrebet ”væsentlige sikkerhedsinteresser” ikke er defineret, at
medlemslandene fortolker begrebet bredt, og at listen fra 1958 ikke længere er egnet til
afgrænsning af EF-traktatens artikel 296.
På denne baggrund konstaterer Kommissionen, at medlemsstaternes markeder for for-
svarsmateriel i vid udstrækning reguleres af national lovgivning, som ofte indeholder be-
stemmelser om fravigelse fra udbudsreglerne. Medlemsstaternes lovgivning udgør en po-
tentiel vanskelighed for udenlandske leverandører, når det gælder offentliggørelsen af ud-
bud, tekniske specifikationer, udvælgelseskriterier, udbredt brug af udbud efter forhandling
samt tildelingskriterierne. Nogle medlemsstaters harmonisering med hensyn til udbudenes
indhold og offentliggørelse har indtil nu kun haft en begrænset effekt.
Endeligt bemærker Kommissionen, at medlemsstaterne har besluttet at oprette et europæ-
isk forsvarsagentur, som bl.a. har til opgave at varetage etableringen af et konkurrencebase-
ret europæisk marked for forsvarsmateriel.
På baggrund af analysen i grønbogens første del opstiller Kommissionen i grønbogens
anden del to løsningsmodeller, som skal sikre at de retlige rammer for offentlige indkøb af
forsvarsmateriel klargøres. Derudover indeholder denne del en række spørgsmål, som
Kommissionen ønsker besvaret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
131073_0005.png
5
Den første løsningsmodel indebærer, at Kommissionen udsteder en fortolkningsmeddelel-
se, med det formål at afklare det eksisterende regelsæt. Kommissionen vil give en nærmere
redegørelse for de principper, som EF-Domstolen har lagt til grund for fortolkningen af
EF-traktatens artikel 296, herunder hvordan disse bør anvendes på offentlige indkøb. For-
målet vil endvidere være at gøre det lettere i praksis at skelne mellem kontrakter, der hører
under undtagelsen og kontrakter, som er omfattet af de gældende udbudsregler.
Kommissionen peger på, at en sådan fortolkningsmeddelelse kan udstedes forholdsvis
hurtigt, men understreger, at den ikke i sig selv er bindende, men alene vil kunne afklare de
principper og regler, der allerede findes.
Den anden løsningsmodel, som Kommissionen foreslår, er, at den eksisterende EU-
lovgivning suppleres med en ny specifik retsakt for forsvarskontrakter, f.eks. et direktiv om
koordinering af procedurerne for indgåelse af sådanne kontrakter. Kommissionen under-
streger, at formålet med et sådant direktiv vil være at sikre større retssikkerhed, bedre in-
formation på EU-plan vedrørende forsvarskontrakter, og dermed mere åbne markeder, og
en tilstrækkelig fleksibilitet, som kræves ved indgåelse af sådanne kontrakter. Kommissio-
nen bemærker, at mulighederne for at gøre brug af undtagelsesbestemmelser i WTO-aftalen
ikke vil blive berørt af direktivet.
Kommissionen peger på, at anvendelsesområdet kan fastsættes på grundlag af en generel
definition af begrebet ”forsvarsmateriel” og/eller en liste. Der kan endvidere opstilles en
liste over de situationer, hvor forudsætningen for anvendelse af EF-traktatens artikel 296
klart og tydeligt er opfyldt.
Direktivet skal sikre, at princippet om ikke-diskrimination og gennemsigtighed overholdes,
samtidigt med, at der tages hensyn til forsvarskontrakternes særlige art, som kræver mere
fleksibilitet i udbudsprocedurerne. Eventuelle regler om udvælgelseskriterier skal sikre lige-
behandling af virksomheder, og samtidigt tage hensyn til kravet om fortrolighed, herunder
sikkerhedsgodkendelse, samt om forsyningssikkerhed.
Det foreslås endvidere, at offentliggørelse af udbud kan ske ved hjælp af et centraliseret
EU-system, og at direktivet skulle indeholde regler, der sikrer, at kontrakttildelingen baseres
på fastlagte kriterier, hvilket indebærer en debat om gradvis afvikling af direkte og indirekte
modydelser.
Kommissionen opfordrer alle interesserede parter til at tilkendegive deres bemærkninger til
de i grønbogen stillede spørgsmål.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning til grønbogen om offentlige indkøb af forsvarsmate-
riel foreligger ikke.
3. N ærheds- og proportionalitets princippet
Grønbogen har ingen indflydelse på nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
131073_0006.png
6
Grønbogen vedrører reglerne for udbud af offentlige kontrakter. Danmark har implemen-
teret de på området gældende EU-direktiver fuldt ud ved bekendtgørelserne nr. 649, 650 og
651, alle af 30. juli 2002. Det bemærkes, at et nyt udbudsdirektiv for den offentlige sektor
(2004/18/EF) er trådt i kraft. Dette direktiv er implementeret i Danmark ved bekendtgø-
relse nr. 937 af 16. september 2004, som har virkning fra den 1. januar 2005.
Bekendtgørelserne er udstedt i medfør af lovbekendtgørelse nr. 600 af 30. juni 1992 om
fremgangsmåderne ved indgåelse af bygge- og anlægskontrakter og indkøb mv., som æn-
dret ved lov nr. 415 af 31. maj 2000.
5. Høring
Grønbogen har været sendt i høring hos de organisationer m.v., der er medlemmer af Specialudvalget for
Konkurrence.
Specialudvalget udgøres af Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, Amtsrådsforeningen i Danmark, BAT Kartellet, Boligselskabernes Landsforening, Bryggerifor-
eningen, Bygherreforeningen i Danmark, Dansk Byggeri, Danske Fjernvarmeværkers Forening, Dansk
Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik, Dansk Vand- og Spildevandsforening,
DONG - Dansk Olie og Naturgas A/S, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af Rådgivende Inge-
niører, Forsikringsorganisationerne i Forsikringens Hus, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,
Håndværksrådet, HTS Interesseorganisationen, IT-Brancheforeningen, ITEK (Dansk Industris Branche-
fællesskab for IT mv.), Det kommunale Kartel, Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i
Danmark, Post Danmark, Praktiserende Arkitekters Råd.
Følgende har indgivet høringssvar. Nogle høringsparter har besvaret de i grønbogen stillede spørgsmål en-
keltvis, mens andre har afgivet mere generelle høringssvar.
Advokatrådet kan tilslutte sig, at Kommissionen søger at klarlægge Fællesskabets politik på området for
offentlige indkøb af forsvarsmateriel og undersøger, hvilke reguleringstiltag, der bedst tilgodeser befolkningens
og virksomhedernes interesser.
Generelt bemærker Advokatrådet, at den overordnede målsætning med udbudsreglerne også finder anvendel-
se på offentlige indkøb af forsvarsmateriel. Det følger af artikel 10 i udbudsdirektivet (2004/18/EF), at
direktivet finder anvendelse på kontrakter indenfor forsvarsområdet, dog med forbehold af EF-traktatens
art. 296.
Efter Advokatrådets opfattelse er det ikke alle hensyn, som er fremhævet i grønbogens første del, der kan
begrunde en udbudsretlig undtagelse af offentlige indkøb af forsvarsmateriel.
Således mener Advokatrådet, at det centrale argument for helt eller delvist at undtage offentlige indkøb af
forsvarsmateriel fra udbudspligten er hensynet til de særegne forsvars- og sikkerhedspolitiske interesser.
Dette skyldes, at gennemførelsen af en offentlig udbudsprocedure vil kollidere med det behov, der indimellem
er for at bevare fortrolighed om et påtænkt forsvarsprojekt. Derimod er det Advokatrådets opfattelse, at
øvrige forsvars- og sikkerhedspolitiske hensyn, som forsyningssikkerhed, sikkerhedsgodkendelse m.v., ikke
bør give anledning til undtagelse fra udbudsreglerne, idet varetagelsen af disse hensyn kan ske ved fastsættel-
se af passende tildelingskriterier i en udbudsproces.
Derudover finder Advokatrådet, at øvrige hensyn, såsom kontrakternes kompleksitet, staternes rolle som
eneaftager af forsvarsmateriel og staternes bidrag til finansiering af forskning og udvikling, ikke i sig selv
kan begrunde en undtagelse fra udbudsreglerne og de almindelige udbudsretlige principper.
Advokatrådet finder i øvrigt, at en væsentlig del af de i grønbogen rejste problemstillinger forudsætter en
politisk stillingtagen til generelle samfundsmæssige spørgsmål, herunder særligt spørgsmålet om, hvordan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
131073_0007.png
7
ansvaret fordeles mellem Fællesskabet og medlemsstaterne. Advokatrådet ønsker ikke at udtale sig om
sådanne spørgsmål.
Brancheforeningen Forsvars- & Aerospaceindustrien i Danmark (FAD), der er etableret under Dansk
Industri (DI), ser positivt på Kommissionens grønbog som et bidrag til at åbne for en konsultativ debat om
en liberalisering af forsvarsmaterielmarkedet.
FAD går principielt ind for en liberalisering af markedet for forsvarsmateriel, men understreger behovet for,
at dette sker samtidigt i medlemsstaterne. I modsat fald vil, efter FAD’s opfattelse, især de mindre landes
industri og teknologiske formåen blive sat uden for deltagelse i den internationale konkurrence, idet de store
lande oftest er hjemsted for de store leverandører af forsvarsmateriel og i størst omfang vil påberåbe sig und-
tagelser for anvendelsen af fællesskabsreglerne om offentlige indkøb.
FAD bemærker, at der i grønbogen sondres mellem forskellige niveauer af forsvarsmaterielanskaffelser, dvs.
forsvarskontrakter, der falder ind under udbudsdirektiverne (egentlig civile anskaffelser), kontrakter, der er
omfattet af EF-traktatens artikel 296, men hvor det efter EF-Domstolens praksis ikke er berettiget at
gøre brug af undtagelsesbestemmelserne, og kontrakter, der falder ind under undtagelserne i EF-traktatens
artikel 296. I den forbindelse mener FAD, at en kommende åbning af forsvarsmaterielmarkedet bør gælde
alle forsvarskontrakter uden undtagelse med henblik på at sikre en positiv effekt af en liberalisering af
markedet samt en bedre økonomisk effektivitet og øget industriel konkurrenceevne.
Herudover finder FAD, at det bør sikres, at der er konkurrence og udbudsregler på alle niveauer i forsy-
ningskæden, dvs. både for hoved- og underleverandører. FAD foreslår, at eventuelle bestemmelser om for-
svarsindkøb kunne indeholde ”supply chain management” som et kriterium for valg af hovedleverandør,
hvilket vil sikre mindre og mellemstore underleverandører adgang til at byde på store forsvarsmaterielprojek-
ter.
FAD bemærker endvidere, at Danmark på grund af forsvarsforbeholdet ikke kan deltage i det nyligt
oprettede Europæisk Forsvarsagentur, som fremover vil blive tillagt stadig større rolle vedrørende forskning
og teknologi, anskaffelser og forholdet til industrien.
Efter FAD’s opfattelse medfører dette bl.a., at der er behov for at bevare de industrisamarbejdsaftaler, som
indgås mellem udenlandske forsvarsmaterielleverandører og Erhvervs- og Byggestyrelsen i forbindelse med
indkøb af forsvarsmateriel for det danske forsvar, indtil andre mekanismer, der kan bidrage til deltagelse af
den danske forsvarsrelaterede industri i de internationale samarbejde, bliver etableret. FAD bemærker, at
industrisamarbejdsaftalerne i grønbogen omtales som ”modydelser/kompensationskøb”, og at grønbogen
lægger op til en debat om gradvis afvikling af direkte og indirekte modydelser. Ifølge FAD repræsenterer
industrisamarbejdsaftalerne et betydeligt vækstpotentiale samt adgang til internationalt forsvarsindustrisam-
arbejde for den danske forsvarsrelaterede industri.
FAD bemærker endeligt, at foreningen ikke på nuværende tidspunkt kan vurdere, hvilken af de foreslåede
løsningsmodeller, der foretrækkes. På den ene side skønner FAD, at en fortolkningsmeddelelse vil kunne
vedtages inden for en kortere tidshorisont, men ulempen er, at meddelelsen ikke vil være bindende for med-
lemslandene. På den anden side er det FAD’s opfattelse, at en ny specifik retsakt, f.eks. i form af et direk-
tiv, vil møde modstand i medlemslandene, og forhandlingerne herom vil strække sig over længere tid.
Handel, Transport og Serviceerhvervene - Interesseorganisationen (HTS-I) byder grønbogen velkommen som
et af de første initiativer med henblik på at skabe et mere åbent og gennemsigtigt marked for forsvarsmateri-
el.
HTS-I bemærker, at EF-traktatens artikel 296 giver medlemsstaterne mulighed for at undlade at følge de
gældende EU-regler for offentlige indkøb for så vidt angår indkøb på forsvarsområdet. Efter HTS-I’s
opfattelse er denne bestemmelse formuleret meget generelt, hvilket medfører, at artikel 10 i det netop vedtag-
ne udbudsdirektiv (2004/18/EF) ikke vil få praktisk betydning, såfremt medlemsstaterne ønsker det.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
131073_0008.png
8
Herudover mener HTS-I, at en meget stor del af de offentlige indkøb af militærmateriel ikke bør kunne
omfattes af begrebet ”væsentlige sikkerhedsinteresser” og dermed ikke være omfattet af EF-traktatens
artikel 296.
For så vidt angår mulige initiativer finder HTS-I ikke, at udstedelse af en fortolkningsmeddelelse med det
formål at afklare det eksisterende regelsæt i sig selv er tilstrækkelig, bl.a. fordi praksis har vist, at denne
model ikke fungerer samtidig med, at meddelelsen ikke vil være bindende for medlemsstaterne.
HTS-I mener derfor, at afklaringen snarest bør ske ved en særlig retsakt for forsvarskontrakter med hen-
blik på at skabe et mere åbent marked.
For så vidt angår offentliggørelse af udbud på forsvarsområdet støtter HTS-I et centraliseret system, som
eventuelt kan kombineres med eller indgå i Tenders Electronic Daily.
Praktiserende Arkitekters Råd (PAR) bemærker, at såfremt der i forbindelse med indkøb af forsvarsma-
teriel er en accessorisk ydelse, som f.eks. en byggeopgave og/eller en tilhørende tjenesteydelse, bør byggeopga-
ven og/eller tjenesteydelsen udbydes særskilt i henhold til udbudsdirektivets (2004/18/EF) artikel 10.
Det bør indskærpes, at undtagelsesmulighederne i EF-traktatens artikel 296 efter EF-Domstolens praksis
er meget begrænsede.
Forbrugerrådet oplyser, at rådet af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at forholde sig til grøn-
bogen, hvorfor Forbrugerrådets manglende kommentarer hverken kan tages til indtægt for støtte eller afvis-
ning af grønbogen.
Forsikring & Pension har ikke bemærkninger til grønbogen.
6. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Da der er tale om en grønbog, har den ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Da der er tale om en grønbog, har den ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg ved grundnotat af 10. november 2004.