Miljø- og Planlægningsudvalget 2004
KOM (2004) 0621
Offentligt
1445242_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 29.9.2004
KOM(2004) 621 endelig
2004/0218 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om det finansielle instrument for miljøet (Life+)
(forelagt af Kommissionen)
{SEK(2004) 1176}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
B
AGGRUND
Opfyldelsen af de politiske mål vedtaget i Lissabon/Göteborg, dvs. udviklingen af en
europæisk økonomi med økonomisk vækst, sociale forbedringer og mindskede
miljøpåvirkninger, forudsætter konstant opmærksomhed omkring bæredygtig udnyttelse,
ressourceforvaltning og miljøbeskyttelse. Det Europæiske Råd konkluderede på sit
forårsmøde i marts 2004, at "For at være bæredygtig skal væksten være miljømæssigt sund".
Miljøtilstandens nuværende udviklingstendens og det øgede pres, den udsættes for, stiller krav
om flere og bedre foranstaltninger. I forbindelse med de kommende finansielle overslag står
vi over for en dobbelt udfordring: for det første må det sikres, at de centrale miljømål -
bekæmpelse af klimaændringer, standsning af nedgangen i biodiversiteten, forbedring af
livskvaliteten og sikring af bæredygtig udnyttelse og forvaltning af ressourcer – supplerer og
styrker vækststrategien, og for det andet må væksten afkobles fra dens negative
miljøpåvirkninger.
EU-finansiering er afgørende for at opfylde disse politiske mål. Dette forhold behandles i
meddelelsen "Fremtiden skaber vi i fællesskab - Politikudfordringer og budgetmidler i det
udvidede EU 2007-2013" [KOM(2004) 101] suppleret med meddelelsen "Finansielle overslag
2007 – 2013" [KOM(2004) 487]. Miljøhensyn integreres i disse politiske prioritetsområder,
og de finansieres primært over udgiftsområde 1: bæredygtig vækst (udgiftsområde 1A,
herunder rammeprogrammet for innovation og konkurrenceevne; forsknings- og
udviklingsprogrammer og udgiftsområde 1B, samhørighed med henblik på vækst og
beskæftigelse); udgiftsområde 2: bevaring og forvaltning af naturressourcer, herunder
programmer for landbrugsmiljø og udvikling af landdistrikter; og udgiftsområde 4: EU som
global partner, herunder programmer for førtiltrædelse og udvikling samt ekstern bistand.
Eksempelvis afsættes ca. 16,5 % af EFRU og 50 % af Samhørighedsfonden til miljøet.
Derudover skal alle foranstaltninger vedrørende samhørighed, miljøvenligt landbrug og
udvikling af landdistrikter opfylde Fællesskabets miljølovgivning. Finansieringsniveauet til
miljøaktiviteter bør opretholdes og om nødvendigt øges i den næste finansieringsperiode for
at afspejle miljøets betydning som en central dimension af bæredygtig udvikling.
Finansiering til miljøaktiviteter har en klar europæisk merværdi. Miljøforringelser og
klimaændringer kombineret med hyppigere grænseoverskridende naturkatastrofer (f.eks.
oversvømmelser og skovbrande) stiller krav om en europadækkende og global strategi til at
imødegå disse. EU's finansieringsstøtte går til aktiviteter, som grundet deres
grænseoverskridende natur ikke vil blive finansieret på nationalt niveau. Der findes mange
eksempler på offentlige goder på miljøområdet, som hele Europa kan drage fordel af, og som
det derfor er rimeligt at støtte på EU-niveau. Den traktatfæstede forpligtelse til at beskytte
miljøet og behovet for at føre tilsyn med gennemførelsen af den omfattende miljølovgivning,
der er vedtaget i løbet af de seneste tredive år, kræver handling og finansiel støtte på EU-
niveau.
Fællesskabets vigtigste finansieringsinstrumenter yder støtte til materielle investeringer i
miljøet samt støtte til forskning, innovation og miljøteknologier. Disse programmer dækker
dog ikke alle finansieringsbehovene på miljøområdet. De dækker f.eks. ikke aktiviteter med
en unik europæisk dimension, f.eks. udveksling af bedste praksis, kapacitetsopbygning hos
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lokale og regionale myndigheder samt støtte til tværeuropæiske NGO’er’. Disse udgør et
afgørende supplement til finansieringen af investeringer, og de er af fundamental betydning
for opfyldelsen af miljømålene i det udvidede EU. Der er hermed brug for et nyt finansielt
instrument for miljøet. Det vil gruppere hovedparten af de nuværende støtteprogrammer rettet
mod miljøet i ét instrument,
der vil blive finansieret under
udgiftsområde 2
i "Finansielle
overslag 2007 – 2013":
Bevaring og forvaltning af naturressourcer.
2.
V
ALG AF INSTRUMENT
: L
IFE
+
For at supplere de vigtigste finansieringsprogrammer foreslås et nyt finansielt instrument for
miljøet, Life+ (L’Instrument Financier pour l’Environnement: Promouvoir L’ Union
Soutenable).
Det overordnede mål med Life+ er at bidrage til udviklingen, gennemførelsen,
overvågningen, evalueringen og formidlingen af Fællesskabets miljøpolitik og –lovgivning og
derigennem fremme bæredygtig udvikling i EU. Life+ vil navnlig støtte gennemførelsen af
det sjette miljøhandlingsprogram, der tilsigter at bekæmpe klimaændringer, standse
nedgangen i natur- og biodiversiteten, forbedring af miljø, sundhed og livskvalitet, fremme
bæredygtig udnyttelse og forvaltning af naturressourcer og affald, samt at udvikle strategier
for udvikling og gennemførelse af politikker, informationsformidling og bevidstgørelse.
Life+ vil yde støtte til aktiviteter med:
europæisk merværdi: det vil kun intervenere, når der er tale om en klar merværdi for
EU og stordriftsfordele på europæisk plan
løftestangs-
eller
multiplikatoreffekt:
det
vil
tilvejebringe
en
medfinansieringsmekanisme til brug for medlemsstater, regionale eller lokale
myndigheder samt andre offentlige og private aktører
katalytisk eller demonstrativ karakter: Life+ vil yde støtte til aktiviteter, som viser
nye måder, hvorpå miljøpolitik kan gribes an og gennemføres
langsigtet perspektiv: Life+ interventioner vil blive investeringer i fremtiden. De vil
sigte mod at skabe grundlaget for bæredygtighed.
Life+ vil bestå af to komponenter:
Life+
gennemførelse og forvaltning
vil:
bidrage til at opstille og demonstrere innovative politiske strategier og instrumenter,
herunder formidle vellykkede forskningsresultater
bidrage til at konsolidere videnbasen med henblik på udvikling, vurdering,
overvågning og evaluering, herunder efterfølgende evaluering af miljøpolitik og –
lovgivning (bl.a. via studier, modellering og opbygning af scenarier)
støtte udformning og gennemførelse af strategier for overvågning og vurdering af
miljøtilstanden samt drivkræfter, miljøpres og reaktioner, der påvirker den
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lette gennemførelsen af Fællesskabets miljøpolitik med særlig vægt på
gennemførelse på det lokale og regionale niveau bl.a. gennem kapacitetsopbygning,
udveksling af bedste praksis, netværkssamarbejde og udvikling af
uddannelsesmoduler og/eller -programmer
yde støtte til bedre miljøforvaltning og øget inddragelse af interessegrupper, herunder
NGOer på miljøområdet, i høringer om politikken og gennemførelsen af denne.
Denne del af programmet vil forbedre
videnbasen
om udvikling og gennemførelse af
miljøpolitikker. Fremover vil arbejdet med at udtænke politikker blive stadig mere komplekst
og stille krav om mere omfattende data. Det er almindeligt anerkendt, at der af hensyn til den
politiske beslutningstagning og en øget lønsomhed er behov for en større dataindsamlings-
indsats angående miljøtilstanden og få klarhed over de indbyrdes sammenhænge mellem luft,
vand og jord samt årsag-virkningssammenhængen mellem forskellige aktiviteter og
miljøforringelser. Den rapporterede mængde kvantitative data og kvalitative oplysninger er
generelt set ikke tilstrækkelig til at underbygge en fyldestgørende evaluering af
miljøpolitikkerne. For de fleste miljøindikatorers vedkommende indsamles der ikke
oplysninger i hele EU. Forskellige landes data kan ofte ikke sammenlignes på grund af
forskellige definitioner og dataindsamlingspraksis. Der findes kun få fælles standarder,
utilstrækkelig indbyrdes kompatibilitet mellem overvågningssystemerne og begrænsede
muligheder for at dele data. Life+ gennemførelse og forvaltning vil yde støtte til modellering
og opbygning af scenarier, undersøgelser samt undfangelse, udformning og demonstration af
nye overvågnings- og vurderingsstrategier på centrale, prioriterede områder, herunder
områder omfattet af temastrategierne (dvs. ressourcer, affaldsforebyggelse, luft, jord,
havmiljø, pesticider og bymiljø). Dette vil bidrage til at konsolidere videnbasen, gøre
overvågningen og vurderingen på EU-niveau mere konsekvent og sammenhængende og
dermed væsentligt forbedre udviklingen og gennemførelsen af EU's miljøpolitik.
Life+ gennemførelse og forvaltning vil lette
netværkssamarbejde og udveksling af bedste
praksis
på europæisk plan. Netværkssamarbejde får særlig stor betydning i forbindelse med
udveksling af synspunkter og bedste praksis på områder, hvor politikken, de politiske
strategier, lovgivningen eller udviklingen af gennemførelsesmetoder befinder sig i
opstartsfasen. Det drejer sig bl.a. om gennemførelse og forvaltning af Natura-områder,
inddragelse af bæredygtighedshensyn i byplanlægning, fremme af miljødimensionen i
skovbeskyttelse og forebyggelse af skovbrande, miljø og sundhed osv. Netværkssamarbejde
mellem medlemsstaternes administrative og retlige miljømyndigheder har vist sig at være
afgørende i bestræbelserne på at forbedre og lette gennemførelsen af fællesskabslovgivningen.
Multiplikatoreffekten af de igangværende netværksinitiativer med en europæisk dimension –
kampagnen for bæredygtig mobilitet/bilfri dag, høring af interessegrupper inden for
temastrategierne osv. – har dokumenteret nytten af at yde støtte på dette område.
Kapacitetsopbygning inden for Life+, navnlig på lokalt og regionalt plan, vil i kraft af bedre
forberedelse føre til synergivirkninger hos de myndigheder, institutioner og private organer,
der skal gennemføre politikker og lovgivning. Dette kunne føre til en bedre gennemførelse og
større integration af miljøhensyn i andre politikker og programmer.
Takket være dets støtte til netværk, interessegrupper og Ngo'er på miljøområdet vil Life+
gennemførelse og forvaltning også lette
borgernes aktive deltagelse
i udviklingen af
politikker og gennemførelsesprocessen. I det udvidede EU vil disse organisationer spille en
stadig vigtigere rolle i henseende til informationsformidling, overvågning af gennemførelsen
af politikker og stimulering af debatten.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Life+ information og kommunikation vil
formidle information og skabe øget miljøbevidsthed
yde støtte til ledsageforanstaltninger (f.eks. offentliggørelser, arrangementer,
kampagner, konferencer osv.)
Life+ Information og kommunikation vil aktivt fremme EU's miljøpolitikker ved hjælp af
information, kommunikation, bevidstgørelse og dialog,
for derigennem at sætte enkeltpersoner
og grupper i det europæiske civilsamfund i stand til på et oplyst grundlag at deltage aktivt i
miljøbeskyttelsen og den bæredygtige udnyttelse af ressourcerne. Ved at opbygge og
vedligeholde effektive samarbejdsmekanismer med henblik på bevidstgørelse og dialog med
netværk af relevante interessegrupper vil Life+ information og kommunikation give disse et
større medansvar for EU's miljøpolitikker og bidrage til en mere effektiv gennemførelse.
Programmet vil bringe EU-politikkerne nærmere borgerne.
3.
L
IFE
+ -
ET FORENKLET
,
STRØMLINET OG HENSIGTSMÆSSIGT INSTRUMENT
Valget af et enkelt instrument bygger på ønsket om forenkling samt høstede erfaringer og
henstillinger fra hidtidige evalueringer. Generaldirektoratet for Miljø forvalter på nuværende
tidspunkt adskillige forskellige programmer centralt – Life-programmet, programmet til
fordel for en bæredygtig udvikling af bymiljøet, et program for ikke-statslige organisationer,
Forest Focus samt et generelt program for udvikling af politikker og gennemførelse (med en
intern og en ekstern dimension) og en budgetoverførsel til EMA. Disse forskellige
programmer har hver sit anvendelsesområde med egne forvaltninger og udvalgsprocedurer, og
dette kræver betydelige ressourcer.
Det nuværende Life-program består af tre dele: Miljø, Natur og Tredjelande. Life-Miljø har
ydet støtte til demonstrations- og pilotprojekter, som er rettet mod udviklingen af nye
strategier og metoder til miljøbeskyttelse og –forbedringer med særlig vægt på innovative
teknologier og anvendelsesmuligheder. Life-Natur har ydet støtte til gennemførelsen af EU's
naturbevaringspolitik, og Life-Tredjelande har finansieret teknisk bistand til
kapacitetsopbygningsaktiviteter og fremme af bæredygtig udvikling i tredjelande. Med EF-
rammen for samarbejde til fordel for en bæredygtig udvikling af bymiljøet tilvejebringes
finansiel og teknisk støtte til netværk af lokale myndigheder med henblik på at fremme
udformningen, udvekslingen og gennemførelsen af god praksis for EU's miljølovgivning på
lokalt niveau, bæredygtig udvikling af bymiljøet og Lokal agenda 21 (foranstaltninger rettet
mod bæredygtig udvikling på regionalt niveau). Med EF-handlingsprogrammet for fremme af
ikke-statslige organisationer (NGOer) ydes finansiel bistand til NGOer, der beskæftiger sig
med udvikling og gennemførelse af Fællesskabets miljøpolitik og –lovgivning i forskellige
europæiske regioner. Forest Focus-programmet omfatter overvågning og beskyttelse af skove
mod luftforurening og brand samt overvågning af skove i relation til biodiversitet,
klimaændringer, kulstofbinding og jorder. Det støtter også udviklingen af foranstaltninger til
forebyggelse af skovbrande. Andre miljøforanstaltninger finansieres over generelle
budgetposter, både interne og eksterne, på grundlag af finansforordningens artikel 49, stk. 2
(Kommissionens institutionelle beføjelse). Disse budgetposter tilvejebringer finansiering til
gennemførelsen af miljøpolitikken, hvad angår aktiviteter i EU, herunder undersøgelser og
bevidstgørelsestiltag. Hvad angår den eksterne dimension, omfatter de navnlig de
regelmæssige bidrag til miljøkonventionerne og de internationale aftaler, som Fællesskabet er
part i.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hovedparten af disse programmer vil blive lagt sammen under det fælles instrument for
miljøet. Nogle af disse programmers grundlæggende mål og anvendelsesområder vil fortsat
være omfattet af Life+. Eksempelvis afspejles den nugældende Forest Focus-forordnings
anvendelsesområde i Life+ programmerne, og aktiviteterne vil blive omfattet af begge
komponenter af Life+. Støtte til NGOer samt lokale og regionale myndigheder fortsætter
under Life+. Budgetrammen er tilstrækkelig til at lette finansieringen af disse aktiviteter på
linje med tidligere forpligtelser. Bevillingen til EMA foretages via samme udgiftsområde i
budgettet, men ikke inden for rammerne af Life+ forordningen.
For de programmer og udgifter, som ikke vil være omfattet af det nye instrument, er det fælles
instrument ikke en simpel udvidelse af det nuværende Life-program. I forbindelse med de
beslutninger, der er truffet under udarbejdelsen af meddelelsen om finansielle overslag
[KOM(2004) 487], og af hensyn til synergiforbedringer mellem forskellige
fællesskabsinstrumenter vil komponenterne miljøteknologi og øko-innovation blive integreret
i EU's rammeprogram for konkurrenceevne, der udarbejdes for øjeblikket. Dette vil omfatte
mange af de aktiviteter, som hører under det nugældende Life-Miljø. I samme meddelelse
foreslås det, at den eksterne dimension af miljøpolitikken udelukkende finansieres via
instrumenterne for ekstern bistand. Derfor vil delprogrammet Life-Tredjelande under det
nuværende Life-program og de eksterne aktiviteter, der blev finansieret via den generelle
gennemførelsesfacilitet (f.eks. bidrag til internationale miljøkonventioner), fremover blive
finansieret via instrumenterne for ekstern bistand. Civilbeskyttelse finansieres fortsat særskilt
inden for et andet solidaritetsinstrument.
Effektivitetsgevinsterne som følge af sammenlægningen af de andre programmer i ét instru-
ment opstår i kraft af en betydelig forenkling af beslutningsprocessen, fleksibilitet i
tildelingen af midler inden for samme instrument og lavere administrationsomkostninger, end
det er tilfældet ved finansiering af sammenlignelige aktiviteter gennem forskellige
programmer. Med et fælles instrument er det muligt at følge ét sæt af regler samt beslutnings-
og finansieringsprocedurer, og politikken kan gøres mere sammenhængende og målrettet.
Dette vil nedbringe omkostninger til administration og skabe mere åbenhed og synlighed.
Der indføres en ny programmering over flere år, hvor Kommissionen forelægger flerårige
programmer til vedtagelse. I programmerne fastsættes principielle mål, prioriterede
aktivitetsområder, aktivitetstyper, forventede resultater og vejledende finansiering. Med
detaljerede årlige arbejdsprogrammer omsættes de flerårige mål i specifikke aktiviteter. Disse
programmer vil indeholde indikatorer med henblik på evaluering og vurdering af programmet.
Der vil blive vedtaget udførlige gennemførelsesbestemmelser for gennemførelsen og
evalueringen af programmerne.
Ved udformningen af Life+ er der også taget hensyn til evalueringsresultaterne. Disse
vurderinger har vist, at de nuværende programmer har haft positive resultater. Life har f.eks.
været afgørende for at igangsætte centrale miljøinitiativer som Natura 2000-nettet. Gennem
andre programmer er der ydet støtte til etableringen af lokale og ikke-statslige miljønetværk
og –organisationer over hele Europa. I forbindelse med evalueringen af Life er der peget på
behovet for at forbedre støtten til udvikling af politikker, forbedre resultatformidlingen og
tilstræbe større gennemslagskraft i hele Europa for demonstrationsprojekter. Det
konkluderedes, at selv om programmet ledes og kontrolleres effektivt, og der anvendes
systematiske og strenge procedurer, er processerne bureaukratiske, og de kunne med fordel
forenkles. Der er taget hensyn til disse henstillinger ved udformningen af Life+.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Life+ tager både subsidiaritets- og proportionalitetshensyn i betragtning. Hvad subsidiaritet
angår, er der råderum på miljøområdet for alle forvaltningsniveauer. Ved udformningen af
Life+ instrumentet er der taget særlige hensyn for at sikre, at der kun ydes støtte til aktiviteter
med en åbenbar europæisk merværdi. Den Europæiske Union bygger på solidaritet og
erfaringsudveksling. Samtidig forudsætter opfyldelsen af de centrale mål, der er opnået
enighed om, synergi mellem aktiviteter og beslutninger om at afholde udgifter på EU-niveau
og på nationalt og regionalt niveau. Ved at supplere og stimulere den nationale, regionale og
lokale miljøbeskyttelsesindsats kan EU bidrage til sådanne aktiviteters effektivitet på disse
forvaltningsniveauer og fremvise EU-dækkende solidaritet. Dette har fået større betydning på
grund af den øgede diversitet som følge af udvidelsen.
Der er et betydeligt behov for finansiel støtte til miljøet i det udvidede EU. Behovet hænger
hovedsageligt sammen med investeringer i den infrastruktur, der kræves for at gennemføre
Fællesskabets miljølovgivning effektivt. Der er dog også behov for støtte til
ledsageforanstaltninger. Denne finansiering via Life+ er lille i forhold til investeringsbehovet,
men stor i kraft af dens multiplikatorvirkninger og dens samhørighedsskabende virkninger.
Den er beskeden og ligger inden for rimelighedens grænse, når der tages hensyn til omfanget
af de udfordringer på miljøområdet, som EU vil stå overfor i den pågældende
finansieringsperiode.
Det nye miljøinstrument vil supplere og forøge værdien af andre EF
finansieringsinstrumenter. Der vil blive lagt særlig vægt på at undgå dobbeltfinansiering.
Eksempelvis vil Life+ aktiviteterne inden for vidensopbygning blive samordnet med Det
Europæiske Miljøagentur i København (EMA), der kunne optræde som ordregiver.
Der vil blive gjort en betydelig indsats for at supplere udviklingen af landdistrikter og
strukturfinansieringen. Det nuværende program Life-Natur har f.eks. ydet effektiv støtte til
udpegelsen af Natura 2000-områder og til at demonstrere, hvordan nogle af disse områder
kunne forvaltes. Det næste skridt i gennemførelsen af Natura 2000-nettet efter selve
udpegelsen er den aktive forvaltning af områderne. Dette forudsætter øget finansiering af en
mere strategisk, langsigtet og strukturel art, dvs. investeringsstøtte til områderne og
indehaverne af disse. Denne sikres mest hensigtsmæssigt med EU's strukturfonde og fonde til
udvikling af landdistrikter, og det er vedtaget at gøre dette i de finansielle overslag for den
følgende periode. Det nye Life+ instrument vil dog fortsat finde anvendelse for visse
aktiviteter inden for Natura 2000, som ikke omfattes af de øvrige instrumenter. Det drejer sig
bl.a. om udviklingen af innovative metoder til forvaltning af områderne samt demonstration
heraf, teknisk støtte til opstillingen af forvaltningsplaner for nye områder eller områder, der
ikke falder under bestemmelserne i strukturfondene eller fondene for udvikling af
landdistrikter, udformning af innovative overvågningsordninger, uddannelse af interessenter,
kommunikations- og netværksaktiviteter, støtte til oprettelse af lokale partnerskaber, som
fremmer specifikke forvaltningsmetoder med henblik på beskyttelsen af Natura 2000-
områder.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0008.png
2004/0218 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om det finansielle instrument for miljøet (Life+)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 175,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
3
,
efter proceduren i traktatens artikel 251, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Miljø, der er en af dimensionerne i EU's strategi for bæredygtig udvikling vedtaget på
Det Europæiske Råds møde i Göteborg i 2001, udgør et prioriteret område for
fællesskabsbistand og vil hovedsageligt blive finansieret via programmer for
samhørighed, landbrug og udvikling af landdistrikter, forskning, innovation og
konkurrenceevne, førtiltrædelse og udvikling samt ekstern bistand.
Disse fællesskabsprogrammer dækker dog ikke hele behovet for miljøinvesteringer,
hvorfor det er nødvendigt at støtte Fællesskabets miljøpolitik og –lovgivning, navnlig
de prioriterede områder i det sjette miljøhandlingsprogram.
Målet om en effektiv udvikling og gennemførelse af miljøpolitikken inden for
rammerne af det sjette miljøhandlingsprogram kan kun opfyldes, hvis der ydes støtte
til demonstration af innovative politiske strategier, konsolidering af videnbasen,
opbygning af gennemførelseskapacitet, fremme af god forvaltning, udveksling af
erfaringer og fremme af bedste praksis via netværkssamarbejde samt forbedring af
informationsformidling, miljøbevidsthed og kommunikation.
Støtten inden for rammerne af denne forordning bør derfor rettes mod udarbejdelse,
gennemførelse, overvågning og evaluering af miljøpolitik og –lovgivning samt
kommunikation og formidling heraf i hele EU.
(2)
(3)
(4)
1
2
3
EFT C […] af […], s. […].
EFT C […] af […], s. […].
Udtalelse afgivet den (endnu ikke offentliggjort i EUT).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0009.png
(5)
(6)
Støtten bør ydes i form af aftaler om tilskud og kontrakter om offentlige indkøb inden
for rammerne af finansforordningen.
Erfaringen med de nuværende og tidligere instrumenter har vist, at der er behov for at
planlægge og programmere på et flerårigt grundlag og koncentrere indsatsen ved at
prioritere og rette fokus på aktivitetsområder, hvor Fællesskabets finansielle bistand
kan bære frugt.
Der er behov for at begrænse antallet af programmer og forenkle programmeringen og
forvaltningen ved hjælp af et enkelt, strømlinet program.
Dog må der sikres en smidig overgang, og aktiviteter, som finansieres via de
nuværende programmer, skal fortsat overvåges og underkastes revision, efter at disse
er udløbet.
Der må lægges særlig vægt på at sikre, at støtten inden for rammerne af dette program
supplerer Fællesskabets øvrige fonde og instrumenter.
På linje med konklusionerne fra Det Europæiske Råds møder i Luxembourg
(december 1997) og i Thessaloniki (juni 2003) bør kandidatlandene og landene i det
vestlige Balkan, der deltager i stabiliserings- og associeringsprocessen, kunne deltage i
fællesskabsprogrammer i overensstemmelse med vilkårene i de bilaterale aftaler, som
er indgået med disse lande.
I forordningen fastsættes en finansieringsramme for syv år, der skal udgøre det
primære referencegrundlag for budgetmyndigheden som omhandlet i punkt 36 i
(forslaget til) den interinstitutionelle aftale af … mellem Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen om budgetdisciplin og forbedring af budgetproceduren
[KOM(2004)498 endelig af 14.7.2004].
Målene for det sjette miljøhandlingsprogram, der er opnået enighed om på
fællesskabsplan, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, og
fællesskabsbistand er derfor berettiget under forudsætning af, at den ikke går ud over,
hvad der er nødvendigt for at nå disse mål -
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Mål
Der oprettes hermed et finansielt instrument for miljøet, i det følgende benævnt "Life+".
Det generelle mål med Life+ er at bidrage til udarbejdelsen og gennemførelsen af
Fællesskabets miljøpolitik og miljølovgivning og dermed fremme bæredygtig udvikling.
Life+ skal yde støtte til gennemførelsen af det sjette miljøhandlingsprogram og herunder
navnlig bidrage til at:
tilvejebringe en miljøkvalitet, hvor forureningsniveauet ikke medfører skadelige
virkninger for menneskers sundhed og miljøet
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0010.png
stabilisere koncentrationerne af drivhusgasser i atmosfæren på et niveau, som kan
forhindre farlig antropogen indvirkning på klimasystemet
beskytte, bevare, genoprette og udvikle de naturlige systemers, naturtypernes og de
vilde planters og dyrs normale måde at fungere på med henblik på at standse
ørkendannelse og tab af biodiversitet
fremme bedre forvaltning af naturressourcer og affald og fremme et skift til mere
bæredygtige produktions- og forbrugsmønstre
udvikle strategier for udvikling, gennemførelse og integration af politikker, herunder
forbedre miljøforvaltning og -bevidstgørelse.
Artikel 2
Anvendelsesområde og specifikke mål
1.
For at fremme af opfyldelsen af miljømålene i artikel 1 er Life+ opdelt i to
komponenter.
Life+ ’Gennemførelse og forvaltning’ skal:
bidrage til at udvikle og demonstrere innovative politiske strategier og
instrumenter
bidrage til at konsolidere videnbasen med henblik på udvikling, vurdering,
overvågning og evaluering af miljøpolitik og –lovgivning
støtte udformning og gennemførelse af strategier for overvågning og vurdering
af miljøtilstanden samt drivkræfter, miljøpres og reaktioner, der påvirker den
lette gennemførelsen af Fællesskabets miljøpolitik med særlig vægt på
gennemførelse på det lokale og regionale niveau
yde støtte til bedre miljøforvaltning og øget inddragelse af interessegrupper,
herunder NGOer, i høringer om politikken og gennemførelsen af denne.
Life+ ’Information og kommunikation’ skal:
2.
formidle information og skabe øget miljøbevidsthed
yde støtte til ledsageforanstaltninger (information, kommunikationsaktiviteter,
kampagner, konferencer osv.).
Bilag 1 indeholder en vejledende liste over støtteberettigede emner og aktiviteter.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0011.png
Artikel 3
Indsatstyper
1.
Fællesskabets finansiering kan antage følgende juridiske former:
2.
aftaler om tilskud
kontrakter om offentlige indkøb.
Tilskud fra Fællesskabet kan ydes i forskellige former og gennem aftaler, f.eks.
rammeaftaler om partnerskab og deltagelse i finansielle mekanismer og fonde. De
tildeles som medfinansiering i form af drifts- eller aktivitetstilskud. For
aktivitetstilskud fastsættes den maksimale medfinansieringssats i de årlige
arbejdsprogrammer. Driftstilskud til organer, som efterstræber mål af almen
europæisk interesse, er ikke nødvendigvis omfattet af finansforordningens
bestemmelser om degressivitet.
Derudover forventes der udgifter til ledsageforanstaltninger i form af kontrakter om
offentlige indkøb, hvor indkøb af varer og tjenesteydelser dækkes med
fællesskabsmidler. Dermed dækkes bl.a. udgifter til information og kommunikation
samt forberedelse, gennemførelse, overvågning, kontrol og evaluering af projekter,
politikker, programmer og lovgivning.
Artikel 4
Programmering
3.
1.
Der ydes finansiering til støtte for flerårige strategiske programmer, som udarbejdes
af Kommissionen. Disse programmer opstiller de væsentligste mål, prioriterede
aktivitetsområder, aktivitetstype og forventede resultater som følge af fællesskabs-
finansieringen i forhold til målene i artikel 1, og angiver så vidt muligt vejledende
finansielle overslag.
Årlige arbejdsprogrammer bygger på det flerårige strategiske program og angiver for
det pågældende år målene, aktivitetsområderne, tidsplanen, forventede resultater,
gennemførelsesbestemmelser,
finansieringsbeløb
og
den
maksimale
medfinansieringssats.
Det flerårige program og de årlige programmer vedtages efter proceduren i
artikel 12. Om nødvendigt kan det flerårige program og de årlige programmer ændres
i løbet af deres løbetid efter samme procedure.
2.
3.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0012.png
Artikel 5
Finansieringsprocedurer og gennemførelsesforanstaltninger
1.
Kommissionen gennemfører fællesskabsbistanden i overensstemmelse med Rådets
forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 af 25. juni 2002 om finansforordningen
vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget.
Kommissionen kan beslutte at overdrage en del af budgetgennemførelsen til
nationale offentligretlige organer eller privatretlige organer, der har fået overdraget
offentlige tjenesteydelsesopgaver efter bestemmelserne i finansforordningens artikel
54, stk. 2, litra c), i henhold til udvælgelseskriterierne i bilag 3.
Artikel 6
Støtteberettigede parter
Programmet Life+ er åbent for offentlige og/eller private organer, aktører og institutioner,
navnlig:
nationale, regionale og lokale myndigheder
specialiserede organer, der er beskrevet i EU-lovgivningen
internationale organisationer, for aktiviteter i medlemsstaterne og de lande, der er
nævnt i artikel 7
ikke-statslige organisationer.
Artikel 7
Tredjelandes deltagelse
Programmer, som finansieres via Life+, er åbne for deltagelse fra følgende lande med
forbehold af, at der modtages yderligere bevillinger:
EFTA-stater, der er medlemmer af EØS, i overensstemmelse med EØS-aftalens
bestemmelser
de kandidatlande, der er ansøgt om at blive medlemmer af Den Europæiske Union,
samt landene i det vestlige Balkan, der deltager i stabiliserings- og
associeringsprocessen.
2.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0013.png
Artikel 8
Komplementaritet mellem finansielle instrumenter
Aktioner, som finansieres inden for rammerne af denne forordning, må ikke være omfattet af
det primære anvendelsesområde for eller modtage bistand til det samme formål fra andre af
Fællesskabets finansielle instrumenter. Støttemodtagere under denne forordning oplyser
Kommissionen om støtte fra EF-budgettet og om aktuelle finansieringsansøgninger. Der søges
opnået synergier og komplementaritet med andre fællesskabsinstrumenter.
Artikel 9
Varighed og budgetressourcer
1.
Denne forordning gennemføres med virkning fra den 1. januar 2007 og udløber den
31. december 2013.
Finansieringsrammen til gennemførelse af dette instrument er fastsat til
2 190 mio. EUR for perioden 1. januar 2007 til 31. december 2013 (syv år).
2.
Budgetmidlerne til de aktiviteter, der er omhandlet i denne forordning, opføres i form
af årlige bevillinger i Den Europæiske Unions almindelige budget.
Budgetmyndigheden fastlægger de disponible bevillinger for hvert regnskabsår inden
for rammerne af de finansielle overslag.
Den vejledende fordeling af den finansielle støtte mellem de to komponenter af Life+
er angivet i bilag 2.
Artikel 10
Overvågning
1.
For alle aktiviteter, der finansieres gennem Life+, forelægger støttemodtageren
tekniske og finansielle rapporter om projektets forløb. Der forelægges endvidere en
endelig rapport inden tre måneder efter, at aktiviteten er afsluttet. Kommissionen
fastsætter rapporternes form og indhold.
Uden at dette berører den kontrol, Revisionsretten udfører i samarbejde med de
kompetente nationale revisionsinstitutioner eller myndigheder i henhold til traktatens
artikel 248, og enhver kontrol, der udføres i henhold til traktatens artikel 279, litra c),
kan tjenestemænd eller andre ansatte i Kommissionen foretage kontrol på stedet, bl.a.
ved stikprøver af de aktiviteter, som finansieres gennem Life+.
Kontrakter og aftaler samt aftaler med de i artikel 5, stk. 2, nævnte bemyndigede
organer, der er indgået i medfør af denne forordning, skal indeholde bestemmelser
om overvågning og finanskontrol udøvet af Kommissionen (eller dennes
befuldmægtigede repræsentant) og om Revisionsrettens revision, om nødvendigt på
stedet.
3.
2.
3.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0014.png
4.
I fem år efter den sidste betaling til en aktivitet holder støttemodtageren al
dokumentation vedrørende udgifterne til aktiviteten til disposition for
Kommissionen.
På grundlag af rapporter og stikprøver som omhandlet i stk. 1 og 2 tilpasser
Kommissionen om nødvendigt omfanget af eller tildelingsbetingelserne for den
oprindeligt godkendte finansielle støtte samt tidsplanen for betalingerne.
Kommissionen træffer alle andre fornødne foranstaltninger for at kontrollere, at de
finansierede aktiviteter gennemføres korrekt og i overensstemmelse denne
forordning og finansforordningen (Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 af
25. juni 2002).
Artikel 11
Beskyttelse af Fællesskabets finansielle interesser
5.
6.
1.
Kommissionen sikrer i forbindelse med gennemførelsen af aktiviteter, der finansieres
i henhold til denne forordning, at Fællesskabets økonomiske interesser beskyttes
gennem forholdsregler mod svig, korruption og andre ulovligheder, gennem effektiv
kontrol og gennem inddrivelse af uretmæssigt eller ulovligt udbetalte beløb samt,
hvis der konstateres uregelmæssigheder, gennem sanktioner, der skal være effektive,
stå i forhold til overtrædelsens omfang og have en afskrækkende virkning, jf. Rådets
forordning (Euratom, EF) nr. 2988/95 og Rådets forordning (Euratom, EF) nr.
2185/96 samt Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/1999.
Hvad angår fællesskabsaktioner, der finansieres i henhold til Life+, skal begrebet
uregelmæssighed som beskrevet i artikel 1, stk. 2, i forordning (EF, Euratom) nr.
2988/95 forstås som enhver overtrædelse af en fællesskabsbestemmelse eller
forsømmelse af en kontraktlig forpligtelse, som kan tilskrives en virksomheds
handling eller undladelse, der som følge af en uretmæssig udgift skader eller ville
kunne skade De Europæiske Fællesskabers almindelige budget eller budgetter, der
forvaltes af De Europæiske Fællesskaber.
Kommissionen begrænser eller udskyder betaling af den finansielle støtte til en
aktivitet eller kræver den tilbagebetalt, hvis der konstateres uregelmæssigheder,
herunder manglende overholdelse af bestemmelserne i denne forordning eller i den
individuelle beslutning, kontrakt eller aftale om ydelse af den pågældende finansielle
støtte, eller hvis det viser sig, at der, uden at Kommissionen er blevet anmodet om
godkendelse heraf, er foretaget en væsentlig ændring af aktiviteten, der strider mod
dennes art eller mod gennemførelsesbetingelserne.
Hvis fristerne ikke overholdes, eller hvis gennemførelsen af en aktivitet kun kan give
ret til en del af den tildelte støtte, anmoder Kommissionen modtageren om at
fremsætte sine bemærkninger inden for en nærmere bestemt frist. Hvis modtageren
ikke giver en rimelig begrundelse, kan Kommissionen slette resten af støttebeløbet
og kræve tidligere udbetalte beløb tilbagebetalt.
2.
3.
4.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0015.png
5.
Ethvert uretmæssigt udbetalt beløb skal tilbagebetales til Kommissionen. Beløb, der
ikke betales tilbage i rette tid, pålægges morarente i henhold til betingelserne i
finansforordningen.
Artikel 12
Udvalg
1.
2.
Kommissionen bistås af et udvalg for Life+, der består af repræsentanter for
medlemsstaterne, og som har Kommissionens repræsentant som formand.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 4 og 7 i afgørelse 1999/468/EF i
overensstemmelse med samme afgørelses artikel 8.
Perioden i artikel 4, stk. 2, i afgørelse 1999/468/EF fastsættes til tre måneder.
Artikel 13
Vurdering
De flerårige programmer vil blive overvåget regelmæssigt med henblik på at følge
gennemførelsen af de aktiviteter, der udføres inden for rammerne af hver komponent.
Der gennemføres en midtvejsevaluering og en afsluttende evaluering af Life+ med henblik på
at vurdere dets bidrag til udviklingen af Fællesskabets miljøpolitik og udnyttelsen af
bevillingerne.
Den afsluttende evaluering udføres senest et år før programmets udløb og forelægges Europa-
Parlamentet og Rådet.
Artikel 14
Forenkling og konsolidering
1.
Med henblik på forenkling og konsolidering ophæver og erstatter denne forordning
følgende instrumenter: forordning (EØF) nr. 1973/92 (Life) og Rådets forordning
(EF) nr. 1404/96
4
af 15. juli 1996 (Life II), Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1655/2000 (Life III) og forlængelsen heraf, Europa-Parlamentets
og Rådets afgørelse nr. 1411/2001/EF (bymiljøprogrammet), Europa-Parlamentets og
Rådets afgørelse nr. 466/2002/EF (Ngo-programmet) og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2152/2003 (Forest focus).
4
EFT L 181 af 20.7.1996, s. 1.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0016.png
2.
Aktiviteter, der er påbegyndt før den 31. december 2006 i henhold til ovennævnte
instrumenter, forvaltes fortsat i henhold til disse, indtil aktiviteterne er afsluttet. De
udvalg, der er nedsat i medfør af disse instrumenter, afløses af det udvalg, der er
nævnt i denne forordnings artikel 12. Al obligatorisk overvågning og evaluering, som
kræves i medfør af disse instrumenter, finansieres gennem denne forordning, efter at
de pågældende instrumenter er udløbet.
Artikel 15
Gennemførelsesregler for denne forordning
Kommissionen fastsætter gennemførelsesbestemmelser efter proceduren i artikel 12.
Artikel 16
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0017.png
Bilag 1
Vejledende liste over støtteberettigede emner og aktiviteter
1. Emner
Til de i artikel 1 nævnte mål kan der bl.a. ydes finansiering til støtte for gennemførelsen af de
prioriterede områder i det sjette miljøhandlingsprogram:
klimaændringer: det europæiske klimaændringsprogram (og eventuelle efterfølgende
programmer)
natur og biodiversitet: Natura 2000-nettet (der supplerer, men ikke overlapper,
instrumenterne om udvikling af landdistrikter og om samhørighed), såsom innovative
strategier for områdeforvaltning samt planlægnings- og forvaltningsomkostninger for
visse områder, herunder nye områder eller områder, der ikke falder ind under
bestemmelserne i strukturfondene eller fondene for udvikling af landdistrikter;
standsning af nedgangen i biodiversiteten frem til 2010 og overvågning af skovene
og af miljøvekselvirkninger i Fællesskabet samt foranstaltninger til forebyggelse af
skovbrande
miljø og sundhed: herunder handlingsplanen for miljø og sundhed,
vandrammedirektivet, programmet "Ren Luft i Europa" (Cafe) samt temastrategierne
for havmiljø, jord, bymiljø og pesticider
bæredygtig udnyttelse af ressourcerne: temastrategierne for ressourcer,
affaldsforebyggelse og genanvendelse af affald, samt bæredygtige produktions- og
forbrugsstrategier
strategier for udvikling, gennemførelse og håndhævelse af politikker, herunder
vurdering af miljøvirkninger og strategiske miljøvurderinger
efterfølgende evaluering af Fællesskabets miljøpolitiske foranstaltninger.
2. Aktioner
Life+ kan omfatte følgende aktivitetstyper:
studier, undersøgelser, modellering og opbygning af scenarier
overvågning
bistand til kapacitetsopbygning
uddannelse, workshops og møder
netværkssamarbejde
platforme for bedste praksis
bevidstgørelseskampagner
informations- og kommunikationsaktiviteter
demonstration af politiske strategier og instrumenter.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0018.png
Bilag 2
Vejledende fordeling af den finansielle støtte
(procentdel af den samlede støtte)
De beløb, der tildeles de to komponenter af Life, anslås til:
Life+ ’Gennemførelse og forvaltning’:
Life+ ’Information og kommunikation’:
75-80 %
20-25 %
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0019.png
Bilag 3
Kriterier for overdragelse af opgaver i forbindelse med budgetgennemførelsen
Kommissionen sikrer, at fællesskabsforanstaltningerne under programmet Life+ gennemføres.
Opgaver vedrørende budgetgennemførelsen kan overdrages til nationale offentligretlige
organer eller privatretlige organer, der har fået offentlige tjenesteydelsesopgaver i opdrag.
Disse kompetente myndigheder eller kontorer (i det følgende benævnt "nationale kontorer")
udpeges af Kommissionen i samråd med medlemsstaterne eller af medlemsstaterne i medfør
af artikel 54, stk. 2, litra c), og artikel 56 i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 og
artikel 38 og 39 i Kommissionens forordning (EF, Euratom) nr. 2342/2002.
Kommissionen undersøger, om princippet om forsvarlig økonomisk forvaltning opfyldes.
Inden overdragelsen foretages i praksis, sikrer Kommissionen med en forudgående
bedømmelse, at overdragelsen af midler til nationale kontorer er i overensstemmelse med
princippet om forsvarlig økonomisk forvaltning, og at Fællesskabets indsats gøres mere
synlig. Desuden indhenter Kommissionen udtalelse fra udvalget i denne forordnings artikel
12.
De nationale kontorer udpeges efter følgende kriterier:
en organisation, der etableres eller udnævnes som nationalt kontor, skal være en
juridisk person og underlagt den pågældende medlemsstats lovgivning
de nationale kontorer skal have et passende antal ansatte med erhvervsmæssige
kvalifikationer inden for miljøpolitik
de skal have en hensigtsmæssig infrastruktur især med hensyn til informatik og
kommunikation
de skal operere i en administrativ kontekst, som sætter dem i stand til at udføre deres
opgaver på tilfredsstillende vis og til undgå interessekonflikter
de skal være i stand til at anvende de finansielle forvaltningsbestemmelser og
aftalemæssige betingelser, som er fastsat på fællesskabsplan
de skal kunne stille den tilstrækkelige finansielle sikkerhed fortrinsvis i form af en
offentlig garanti, og deres forvaltningskapacitet skal være hensigtsmæssig i forhold
til omfanget af de fællesskabsmidler, som de skal forvalte.
Kommissionen indgår en aftale med hvert nationalt kontor i overensstemmelse med artikel 41
i gennemførelsesbestemmelserne (til finansforordningen). Heri fastsættes detaljerede
bestemmelser for bl.a. opgavebeskrivelse, rapporteringsregler, afgrænsning af ansvarsområder
og kontrolordningerne. Kontorerne skal overholde principperne om gennemskuelighed,
ligebehandling og om at undgå dobbeltfinansiering med andre former for fællesskabsmidler,
og de er forpligtet til at overvåge projekter og inddrive eventuelle midler, som modtagerne
skal tilbagebetale.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endvidere sikrer Kommissionen, at de enkelte medlemsstater træffer de nødvendige
foranstaltninger til at sikre passende revision af og finansielt tilsyn med de nationale kontorer
og forelægger Kommissionen de nødvendige garantier - før de nationale kontorer påbegynder
deres arbejde - med hensyn til kontorernes eksistens, relevans og reglementerede drift, jf.
bestemmelserne om forsvarlig finansiel forvaltning.
De nationale kontorer vil blive gjort ansvarlige for ikke inddrevne midler i tilfælde af
uregelmæssigheder, forsømmelighed eller svig, som kan tilskrives dem.
I samarbejde med medlemsstaterne sikrer Kommissionen overgangen mellem de aktiviteter,
der er udført inden for rammerne af de tidligere programmer på miljøområdet, og de
aktiviteter, der skal gennemføres inden for rammerne af programmet Life+.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0021.png
LEGISLATIVE FINANCIAL STATEMENT
Policy area: 07 Environment
Activity: Environmental Programmes and Projects
T
ITLE
OF ACTION
:
F
INANCIAL
I
NSTRUMENT
FOR THE
E
NVIRONMENT
– LIFE PLUS
(2007-2013)
1.
BUDGET LINE(S) + HEADING(S)
07 03 10 (operational)
07 01 04 05 (administrative)
[indicative budget lines; to be created in the future budget]
2.
2.1.
2.2.
2.3.
(a)
OVERALL FIGURES
Total allocation for action (Part B): € 2,190 million
Period of application: 2007-2013
Overall multi annual estimate of expenditure:
Schedule of commitment appropriations/payment
intervention)
(see point 6.1.1)
2007
appropriations
(financial
€ million (to
three decimal places)
2008
200
9
275
240
2010
2011
2012
2013
2014
>
Tot
Commitments
Payments
(b)
231
90
252
220
294
250
314
270
336
296
359
320
375
2061
2061
Technical and administrative assistance and support expenditure
(see point 6.1.2)
Commitments
Payments
14
14
16
16
17
17
19
19
20
20
21
21
22
22
129
129
Subtotal a+b
Commitments
Payments
245
104
268
236
292
257
313
269
334
290
357
317
381
342
375
2190
2190
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0022.png
(c)
Overall financial impact of human resources and other administrative expenditure
(see points 7.2 and 7.3)
Commitments/ payments
6.8
6.9
7.0
7.2
7.3
7.5
7.6
50.3
TOTAL a+b+c
Commitments
Payments
2.4.
2007
251.8
105.8
2008
274.9
242.9
2009
299
264
2010
320.2
276.2
2011
341.3
297.3
2012
364.5
324.5
2013
388.6
349.6
2014
->
Total
2240.3
375
2240.3
Compatibility with financial programming and financial perspective
[X] Proposal is compatible with existing/proposed financial programming.
This proposal is compatible with the Commission proposal for the Financial
perspectives 2007-2013 [COM(2004)101 final of 10.02.2004]. It is included within
the new Heading 2 “Conservation and management of natural resources”
Participation of EFTA countries (members of the EEA), candidate countries
associated to the EU, as well as to the Western Balkans countries as provided for in
Art (7) will be covered by Heading 4 in line with the Communication on the
Financial Perspectives 2007-2013 [COM (2004) 487 final].
2.5.
Financial impact on revenue:
[X] Proposal has no financial implications (involves technical aspects regarding
implementation of a measure)
OR
Proposal has financial impact – the effect on revenue is as follows:
3.
BUDGET CHARACTERISTICS
Type of expenditure
New
EFTA
contribution
YES
Contributions
from applicant
countries
YES
Heading in
financial
perspective
No 2
Non-
comp
4.
Diff & Non-
differentiated
LEGAL BASIS
YES
Pursuant to Articles 174 & 175 of the EC Treaty.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
5.1.
5.1.1.
DESCRIPTION AND GROUNDS
Need for Community intervention
Objectives pursued
The general objective of LIFE + shall be to contribute to the development, implementation
monitoring and evaluation of Community environment policy and legislation, in its internal
dimension, as a contribution to promoting sustainable development in the Community.
Financial interventions are also open to EFTA countries (members of the EEA), candidate
countries associated to the EU, as well as to the Western Balkans countries.
LIFE+ will support in particular the implementation of the 6
th
Environmental Action
Programme which aims at combating climate change, halting the decline in nature and bio-
diversity, improving environment, health and the quality of life and promoting the sustainable
use and management of natural resources and wastes. It will support,
inter alia,
the
implementation of the EC Climate Change programme, the environment and health action
plan, and actions coming out of the thematic strategies (air quality, urban environment, soils,
marine environment, pesticides, sustainable use of resources and waste recycling).
5.1.2.
Measures taken in connection with
ex ante
evaluation
DGENV did not foresee an ex-ante evaluation for LIFE+ in its evaluation programme for
2004. In light of the decisions taken by the Commission in the context of the 2007-2013
Financial Perspectives, this work has had to be carried out at an earlier stage than originally
envisaged.
The ex-ante assessment shows that support for the environment at Community level through a
dedicated instrument for the environment is relevant and justified –as an integral ingredient in
the Lisbon/Gothenburg strategies. A dedicated instrument for the environment will support
actions which provide value added at EU level. There will be the assurance of an adequate
level of efficiency, provided that the various dedicated environment programmes are merged
into one instrument.
The objectives of the dedicated instrument for the environment, LIFE+ are specifically
targeted on improving policy development and implementation as a contribution to achieving
wider Treaty and strategic environment policy goals set out in the 6
th
Environmental Action
Programme. Operational objectives have been identified, with examples of related output
indicators provided. The programme will be focused on the main stakeholders involved in
building the environmental knowledge base, implementing policy and disseminating
information.
A single instrument will be more effective in supporting environmental policy objectives. It
will allow DG ENV to rationalise and streamline, bringing the management of similar
activities (e.g. training, networking, monitoring support etc) under one framework in support
of the achievement of environment policy objectives. One fund will facilitate a better
matching of resources and policy priorities. This will reinforce the coherence of actions
funded at Community level.
The multi-annual programming framework, suggested for the dedicated instrument for the
environment will result in increased coherence and complementarity in the delivery of
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
activities. These programmes should be accompanied by a logical framework with specific
objectives and related indicators to facilitate monitoring and evaluation. Details on
implementation will be set out in programme guidelines. In order to achieve cost
effectiveness, these provisions should aim at simplifying delivery mechanisms, optimising the
use of human resources, while maintaining sound financial management. All actions will have
to meet broad eligibility criteria, including demonstration of EU value added and respect of
subsidiarity, complementarity and proportionality.
In general, the specific policy support nature of LIFE+ should not lend itself to duplication or
overlap with other Community programmes. However, special attention will be paid in
programme delivery to ensure that duplication is avoided.
5.2.
Action envisaged and budget intervention arrangements
In order to achieve the main objectives described under 5.1 above, LIFE+ will be divided into
2 strands:
(1)
LIFE Implementation and Governance,
which will:
contribute to the development and demonstration of innovative policy
approaches and instruments including promotion of successful research
results.
contribute to consolidating the knowledge base for the development,
assessment, monitoring and evaluation, including ex-post evaluation of
environmental policy and legislation (through i.a studies, modelling and
scenario building);
support the design and implementation of approaches to monitoring and
assessment of the state of the environment and the drivers, pressures and
responses that impact on it;
facilitate the implementation of Community environment policy, with a
particular emphasis on implementation at local and regional level,
through i.a. capacity building, exchange of best practice and networking,
development of training modules and/or programmes;
provide support for better environmental governance, broadening
stakeholder involvement, including that of environment non-
governmental organisations, in policy consultation and implementation;
LIFE Information and Communication,
which will:
disseminate information and raise awareness on environmental issues;
support accompanying measures (such
as publications, events,
campaigns, conferences,etc);
(2)
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
In order to achieve the main objectives, the Decision establishing LIFE+ foresees a range of
possible actions. LIFE+ will support those activities which have:
European added value: it will intervene only where there is a clear EU value
added and contributes to economies of scale on a European level.
leverage or multiplier effect: it will provide
a co-funding mechanism
with
Member States, regional or local authorities and other public and private
operators.
catalytic or demonstrative character: LIFE + will support actions that show novel
ways to approach and implement environment policy;
long term perspective: LIFE + interventions will be investments for the future.
They will aim at setting the foundations for sustainability e.g. building the
knowledge base)
In the main, these will be:
Analytical activities:
This type of actions will cover the carrying out of studies, surveys, evaluations, the
elaboration of guides and reports and the development of common methodologies
and indicators.
Policy support actions:
This type of intervention will cover, inter alia, the financing of key networks (and
notably those that facilitate stakeholder involvement throughout the policy cycle);
the funding of non-governmental organisations; demonstration actions; workshops,
training and other seminars and capacity building initiatives; and, exchange of best
practice, all of which aims at underpinning the preparation and implementation of
environment policy.
Environmental Awareness and Dissemination activities:
This type of actions will cover among others the organisation of conferences, media
campaigns, events, outreach (environment help desks) and awareness raising in
support of the implementation of EC environment law and policy.
5.3
Methods of implementation
The programme will be mainly managed directly by the Commission. The types of actions
may be financed either by:
Public procurement contracts
Grant agreements
However, part of the programme may be implemented through the delegation of budget
implementation tasks to national public-sector bodied or bodies governed by law with a
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0026.png
public-sector mission, on the basis of national plans submitted each year (following multi-
annual strategic programmes).
Technical and financial assistance will be provided, covering the whole life-cycle of projects:
this will increase the efficiency of the implementation of the programme, due to the
availability of scientific and technical expertise, and the potential higher proximity to the
projects to be funded.
6.
6.1.
6.1.1.
FINANCIAL IMPACT
Total financial impact on (ex) part B (over the entire programming period)
Financial intervention
2007
2008
202
50
252
2009
220
55
275
2010
235
59
294
2011
252
62
314
2012
269
67
336
2013
287
72
359
TOT
1650
411
2061
LIFE + Impl. & Gov.
LIFE + Inf. & Comm.
TOTAL
6.1. 2.
185
46
231
Technical and administrative assistance, support expenditure and IT expenditure
(commitment appropriations)
The estimated breakdown is given for one year (2007). This breakdown should not differ
substantially over the whole period.
2007
1) Technical and administrative
assistance (ATA):
a) Bureaux d’assistance
technique (BAT)
b) Other technical and administrative
assistance:
- intra-muros:
- extra-muros:
Sub-total 1
2) Support expenditure
a) Studies
b) Meetings of experts
c) Information and
publications
Sub-total 2
TOTAL
14
3.8
1.2
1.0
8.0
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0027.png
The development of IT applications related to the programmes will be carried out through
service contracts (public procurement procedures) funded via the operational budget
6.2.
Calculation of the costs by type of measure/action planned in (ex) part B (for the
whole programming period)
At this point in time it is not possible to provide either an accurate estimate of the number of
projects envisaged for each year, or the average cost of each measure. The table 6.2 below
indicates the expected breakdown of the annual allocation for one year (2007) by type of
intervention.
Among the priority areas of intervention are: Natura 2000, Climate change and the Thematic
Strategies.
The sum of the different measures proposed will remain within the allocation granted to the
ENV policy area, following the annual budget procedure.
Commitments in € million
Breakdown
Total cost for one year (2007)
Building knowledge base
(studies,
support)
surveys,
models,
informatics
35 (15%)
Capacity building and implementation
(training,
networking,
dissemination,
workshops, project funding)
Information and communication
(Awareness
conferences,
publications)
Others
raising
events,
campaigns,
help
desks,
46 (20%)
139 (60%)
11 (5%)
Total cost
231
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0028.png
7.
7.1.
IMPACT ON STAFF AND ADMINISTRATIVE EXPENDITURE
Impact on human resources
There will be no additional impact on human resources but an estimate of the staff involved in
managing the financial side of the programme is as follows:
Staff to be assigned to management
of the action using existing and/or
additional resources
Number of permanent posts
A
Officials
or
temporary staff
B
C
Total
37
31
17
85
Types of post
Total
Description of tasks deriving from the
action
7.2.
Overall financial impact of human resources
Type of human resources
Amount (€)
6562.56 K
37 x
31 x
17 x
6562.56 K
Method of calculation
*
108 000
57 924
45 348
Officials
Temporary staff
Total
The amounts are total expenditure for twelve months.
The human and administrative expenditure requested under the LIFE+ programme are in line
with the current situation for DG Environment. In principle, no extra human resources will be
required in relation to this programme until 2007: however, the allocation of the resources
will depend, on one hand, by the internal organisation of the new Commission, and on the
other hand, by the possible reallocation of the HR between services following the adoption of
the new financial perspectives.
In any case, the level of expenditure for human and administrative resources (including IT
expenditure) for LIFE+ will remain within the allocation granted by the Budgetary Authority
each year in the course of the budgetary process for policy area Environment.
7.3.
Other administrative expenditure deriving from the action
There will be no overall increase in the DG’s administrative expenditure on meetings and
missions. As an indication, the following table shows the likely costs of the regulatory
committee meetings for the programme, which will be financed out of the DG’s annual
allocation for this type of expenditure.
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445242_0029.png
Budget line
(number and heading)
Overall allocation (Title 07)
07031 – Committees
1
07030 – Experts meetings
110K
07010 – Missions
Other expenditure (specify)
Total
210K
100K
Amount €
Method of calculation
4 meetings x 25 members x €1K
110 missions x €1K
The amounts are total expenditure for twelve months.
1
Specify the type of committee and the group to which it belongs.
Annual total (6.2 + 6.3)
Duration of action
Total cost of action (I x II)
6 772 560
7 years
47 407 920*
I.
II.
III.
This amount is purely indicative. The cost of the 7-year period will not result from the simple
multiplication of the 2007 amount: a small increase in the allocation is foreseen for every
subsequent year (see table 2.3(c); the amount for the 7-year period is estimated at € 50.3m
instead of the € 47.4m resulting from the table above).
8.
8.1.
FOLLOW-UP AND EVALUATION
Follow-up arrangements
Each file - grant agreement or market contract – is followed by the responsible Commission
service. All files are monitored during the whole life-cycle. Beneficiaries of community
grants and/or contributions are required to report to the Commission on the implementation of
the projects/activities (from both the technical and the financial viewpoint). A report is also
required to contractors after the completion of their work. All these provisions, including
modalities, conditions, deliverables, etc. are included in the grant agreements and in the public
procurement contracts.
All the procedures for the implementation and the follow-up of this programme will be in
compliance with the provisions of Council Regulation (EC, Euratom) N° 1605/2002 of 25
June 2002 on the Financial Regulation applicable to the general budget of the European
Communities.
8.2
Arrangements and schedule for the planned evaluation
As provided for under Article 13 of the Regulation, the multi-annual programmes will be
monitored regularly in order to follow the implementation of activities carried out under each
strand. The programme, LIFE+, will be subject to a mid-term and final evaluation in order
assess its contribution to the development of Community environmental policy and the use
made of the appropriations. The final evaluation will be carried out not later than one year
before the programme ends and shall be submitted to the EP and the Council
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
ANTI-FRAUD MEASURES
As stated in point 8.1 above, potential beneficiaries and contractors shall comply with the
provisions of the Financial Regulation and provide the evidence of their financial and legal
soundness.
For grants, they are required to supply provisional statements of income and expenditure
related to the project/activity for which funding is requested. Payments are made on the basis
of the terms and conditions related to the grant agreement and on the basis of expenditure and
income statements duly certified by the beneficiary and checked by the relevant service of the
Commission. On the spot controls are also possible and beneficiaries are required to keep all
details and supporting documents for a period of 5 years after the completion of the project.
DA
30
DA