Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0626 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
4. november 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministe-
riets grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om instrumenter til EU’s eksterne politikker 2007-2013,
KOM(2004) 626 final.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
115954_0002.png
2
NOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
400. A.21
Udenrigsministeriet
Grundnotat om Kommissionens medde-
lelse om instrumenter til EU's eksterne
politikker 2007-2013
Dato:
4. november 2004
Forslag til Europa Parlamentets og Rådets forordning om instrumenter til
EU’s eksterne politikker 2007-2013
Dok. KOM (2004) 626 final.
1. Generelt
Kommissionen foreslår en stigning i indsatsen til eksterne aktioner på 40 pct. i pe-
rioden 2006-2013 i faste priser fra 11,2 mia. euro i 2006 til 15,7 mia. euro i 2013 i
forpligtelsesbevillinger. Dette svarer til en gennemsnitlig årlig realvækst på 4,9 pct.,
når der er renset for effekten af overførslen af Den Europæiske Udviklingsfond
(EUF). Budgetteringen af Den Europæiske Udviklingsfond, der fra 2008 foreslås
overført til EU’s budget har et udgiftsniveau på ca. 3 mia. euro.
Kommissionen lægger op til en forenkling og effektivisering af de eksterne politik-
ker, som foreslås EU’s fokuseret på tre hovedprioriteter.
EU’s naboer
Indsatsen på dette område skal bidrage til at hindre dannelsen af nye grænser i Eu-
ropa gennem større politisk, økonomisk og kulturelt samarbejde. Herunder er af-
sættet, at medlemslandene har en fælles interesse i at konsolidere de demokratiske
processer og systemer og fremme økonomiske reformer i naboområderne.
EU som en p artner for bæred ygtig u d vikling
Indsatsen på dette område skal rette sig mod bistands- og udviklingspolitik i bred
forstand. Det foreslås, at en bred vifte af instrumenter tages i brug, rækkende fra
handelspolitik til egentlig bistand. Hovedformålet foreslås at være at sikre generelt
bedre betingelser for bæredygtig udvikling over hele verden gennem en kombinati-
on af international samarbejde og gode nationale politikker. Konkret foreslås det at
satse på fattigdomsbekæmpelse og opnåelse af 2015-målsætningerne defineret af
FN.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
115954_0003.png
3
EU som en global aktør
Indsatsen foreslås fokuseret mod at styrke EU’s rolle som aktør på den internatio-
nale scene ved at satse på a) strategisk sikkerhed og b) civil sikkerhed. Styrkelse af
den strategiske sikkerhed retter sig mod bekæmpelsen af international terrorisme,
forhindre spredning af masseødelæggelsesvåben etc. gennem en kombination af
civile og militære midler. Styrkelse af den civile sikkerhed retter sig mod at beskytte
befolkningerne mod forskellige risici som konflikter, nationale katastrofer etc., idet
afsættet er, at et EU med store grænseområder er særligt sårbar.
2. Rammemeddelelsens indhold
I forlængelse af meddelelsen af 10. februar 2004 vedrørende Dagsorden 2007 frem-
kom Kommissionen den 29. september d.å. med forslag til retsakter for i alt seks
fællesskabsinstrumenter for eksterne indsatser. Forslaget introducerer fire nye in-
strumenter samt viderefører to eksisterende instrumenter som afløsning for det
nuværende store antal af ad hoc-prægede geografiske og tematiske instrumenter,
som EU har trukket på i forbindelse med udførelsen af de eksterne indsatser. De
fire nye instrumenter vedrører:
1)
2)
3)
4)
Før-tiltrædelsesbistand
EU’s naboskabs- og partnerskabspolitik
Bistand og økonomisk samarbejde i forhold til tredje lande
Stabilitetsinstrumentet
Hertil kommer videreførelsen af det humanitære instrument samt instrumentet for
makrofinansiel bistand.
Førtiltrædelsesinstrumentet foreslås at dække kandidatlandene (Tyrkiet og Kroatien)
samt potentielle kandidatlande (resten af landene på det vestlige Balkan) og vil om-
fatte al støtte til de nævnte lande. Det europæiske nabo- og partnerskabsinstrument
vil dække al finansiel bistand til landene omfattet af den europæiske naboskabspoli-
tik, dvs. både naboerne mod øst og syd. Økonomisk samarbejde og udviklingsin-
strumentet vil omfatte lande ikke dækket af de to øvrige instrumenter. Støtten hidtil
givet via EUF foreslås integreret under instrumentet.
Stabilitetsinstrumentet foreslås anvendt til hurtig indsats inden andre instrumenter
kan aktiveres bl.a. i forbindelse med globale og regionale grænseoverskridende kri-
ser i forhold til civil sikkerhed, kriser i forbindelse med atomar sikkerhed samt tilve-
jebringelse af international fredsbevarende kapacitet i samarbejde med regionale
organisationer. Den humanitære bistand foreslås videreført som hidtil dog med den
modifikation, at al fødevarehjælp fra EU fremover bliver samlet i dette instrument.
Makrofinansiel bistand foreslås anvendt som instrument i lande omfattet af det
europæiske nabo- og partnerskabsinstrument.
Der henvises til de særskilte grundnotater for de foreslåede fire nye instrumenter:
Førtiltrædelsesinstrumentet, det europæiske naboskabs- og partnerskabsinstrument,
det økonomiske samarbejds- og udviklingsinstrument og stabilitetsinstrumentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Kommissionen understreger, at Unionen har behov for mere effektive redskaber,
såfremt den ambitiøse målsætning om en mere synlig og handlekraftig optræden på
den internationale scene skal realiseres. Der lægges ikke skjul på, at EU’s politiske
tyngde udadtil ikke står mål med Unionens økonomiske og finansielle styrke, og at
denne diskrepans både har en negativ virkning internt i EU og eksternt for bestræ-
belserne på at imødegå globale udfordringer og trusler. Større sammenhæng og
synergi mellem Unionens forskellige politikinstrumenter såsom politisk dialog, han-
del, udviklingsbistand og økonomisk samarbejde vil ifølge Kommissionen skabe en
merværdi, som ikke kan opnås gennem medlemsstaternes individuelle indsatser.
Det betones, at de tre førstnævnte instrumenter er konstrueret med henblik på at
gennemføre bestemte politiske prioriteter, mens de tre sidstnævnte er tiltænkt som
redskaber til at kunne reagere på opståede situationer.
Kommissionen påpeger, at en effektiv og sammenhængende optræden udadtil kræ-
ver pooling af ressourcer og ekspertise. Herved bliver EU i stand til at opnå den
nødvendige kritiske masse i de konkrete indsatser til at gøre en forskel. Som ét ek-
sempel nævnes EU’s tilsagn om at allokere 1 mia. euro til ”Water for Life”-
initiativet, hvilket vurderes at få en virkning på globalt plan. Samlingen af de eksi-
sterende geografiske og tematiske instrumenter i alt seks instrumenter vil ifølge
Kommissionen medvirke til at skabe større sammenhæng og fleksibilitet i Unionens
optræden udadtil. Instrumenterne giver mulighed for at overvinde søjleopdelingen i
EU’s eksterne indsatser, som efter Kommissionens opfattelse forhindrer Unionen i
at realisere sit politiske potentiale. Der henvises i forslaget endelig til meningsmålin-
ger, som peger på, at totredjedele af europæerne støtter Den Fælles Udenrigs- og
Sikkerhedspolitik.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau, og det er derfor i overensstemmelse med nærheds- og proportionali-
tetsprincippet.
4. Høring
Ekstern høring af alle instrumenterne vedrørende de eksterne politikker er igangsat
men endnu ikke afsluttet.
5. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
En reform af EU’s finansielle perspektiver og finansieringssystem vil kunne have
betydelige statsfinansielle konsekvenser, afhængig af den endelige indretning af fi-
nansieringssystemet samt størrelsen og sammensætningen af udgifterne på EU’s
budget. Mere konkrete skøn vil således forudsætte større klarhed over forhandlin-
gernes mulige udfald.
6. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Udenrigsministeriet