Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0634 Bilag 1
Offentligt
dlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
g
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
11. november 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets grundnotat om
Kommissionens forslag til Parlamentets og Rådets forordning om etablering af et europæisk
register over udledning og overførsel af forureningsstoffer samt ændring af direktiv
91/687/EF og 96/61/EF, KOM(2004) 634 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119877_0002.png
2
MILJØstyrelsen
Industri & Transport
a n c, a sj
11. november 2004
J.nr. D 017-0008
GRUNDNOTAT
Kommissionens forslag til Parlamentets og Rådets forordning om etablering af et Europæ-
isk register over udledning og overførsel af forureningsstoffer samt ændring af direktiv
91/689/EF og 96/61/EF
(KOM (2004) 634 endelig)
1. Status
Kommissionen sendte den 7. oktober 2004 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i
TEF artikel 175, stk. 1, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om
fælles beslutningstagen i artikel 251.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse på nuværende tidspunkt.
Forslaget er en opfølgning af reglerne i Århus-konventionen, artikel 5, stk. 9 og 10.2 (i), om at indfø-
re bindende retningslinier om etablering af nationale forureningsregistre – PRTR . Konventionen
blev undertegnet af Fællesskabet og dets medlemsstater den 25. juni 1998.
Danmark ratificerede konventionen den 29. september 2000. Fællesskabet har endnu ikke ratificeret.
PRTR-protokollen blev underskrevet i Kiev af 36 lande d. 21. maj 2003 på et ekstraordinært parts-
møde under Århus-konventionen i tilknytning til den femte pan-europæiske miljøministerkonferen-
ce, ”Environment for Europe”. Fællesskabet, alle daværende medlemsstater inklusive Danmark samt
de nye medlemsstater med undtagelse af Malta og Slovakiet underskrev protokollen. Endvidere un-
derskrev Armenien, Bosnien-Herzegovina, Bulgarien, Kroatien, Georgien, Norge, Moldova, Roma-
nien, Serbien og Montenegro, Schweiz, Tajikistan, Makedonien og Ukraine.
Protokollen er en ”åben protokol”. Det betyder, at den er åben for undertegnelse for
alle stater, der er medlem af FN,
regionale organisationer for økonomisk integration bestående af suveræne stater, der er med-
lemmer af FN, og som har overdraget kompetence på de områder, der er omfattet af protokol-
len.
lande uden for UNECE
ikke-parter til Århus-konventionen
Det Europæiske Fællesskab er et eksempel på de nævnte regionale organisationer.
2. Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Forslaget til forordning om PRTR har til formål at implementere PRTR-protokollen i Det Europæi-
ske Fællesskab, således at EU kan leve op til protokollens forpligtelser om at etablere en Europæisk
PRTR (E-PRTR). Forslaget til PRTR-forordning følger i stor udstrækning PRTR-protokollens krav.
Et PRTR (Pollutant Release and Transfer Register) er et forureningsregister, der primært indeholder
oplysninger om emissioner fra navngivne enkeltvirksomheder. PRTR har til formål at give of-
fentligheden adgang til internetoplysninger om blandt andet emissioner.
Forordningen indeholder bestemmelser om, hvilke aktiviteter (anlægstyper), der er om-
fattet, hvilke stoffer den enkelte virksomhed skal rapportere til de nationale myndigheder,
herunder krav om oplysninger af udledninger til jord samt hvordan affald skal indgå,
hvor ofte (årligt) og hvornår, der skal rapporteres samt hvor længe virksomheden skal
opbevare oplysningerne (10 år).
Endvidere er der i forordningen bestemmelser for Medlemslandenes rapportering af op-
lysningerne til EU, herunder tidsfrister, kvalitetssikring og behandling af fortrolige op-
lysninger, krav til Kommissionen om at undersøge, hvordan diffuse kilder kan integreres,
offentlighedens adgang samt procedurer for ændringer mv.
Aktiviteter
De omfattede aktiviteter (anlægstyper), svarer som udgangspunkt til de aktiviteter (an-
læg), der er omfattet af IPPC-direktivet. Ud over IPPC-anlæg er renseanlæg, fiskeopdræt
og minedrift omfattet af forordningen.
Endvidere skal Kommissionen efter forslaget etablere et format for at integrere diffuse
kilder i den Europæiske PRTR. Som eksempler på diffuse kilder kan nævnes vejtrafik og
små virksomheder.
Stoffer
Forordningen omfatter en liste over 90 stoffer med tærskelværdier for hvert stof, hvilket
er fire stoffer mere end i PRTR-protokollen. De ”ekstra” stoffer er bl.a. prioriteret i vand-
rammedirektivet, idet det er vurderes, at de kan
udgøre en væsentlig risiko for vandmiljøet.
Dermed er alle de 50 stoffer, der er allerede omfattet af det europæiske system EPER,
herunder de seks drivhusgasser fra Kyoto-protokollen omfattet af PRTR forordningen.
De øvrige stoffer i forhold til EPER er bl.a. pesticider.
Affald
Affald skal rapporteres som årlige mængder, og der skal samtidigt oplyses, om affaldet bortskaffes
(deponeres) eller nyttiggøres.
Endvidere er der krav om, at ved grænseoverskridende transport af farligt affald skal
navn og adresse på affaldsmodtageren oplyses.
Forordningen ophæver en forpligtelse til at indrapportere oplysninger om virksomheder,
der modtager affald, navn og adresse på virksomheder der modtager farligt affald samt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119877_0004.png
4
oplysninger om behandlingsmetode, art og mængde af det affald, der behandles, jf. arti-
kel 8(3) i direktivet om farligt affald (91/689/EF).
Rapporteringsfrekevens og tidsfrister for rapportering til EU
Forordningen stiller krav om, at Medlemslandene skal rapportere til EU senest 12 måne-
der efter det kalenderår, oplysningerne vedrører. Kommissionen vil offentliggøre oplys-
ningerne 16 måneder efter det kalenderår oplysningerne vedrører. Herved ønsker Kom-
missionen at offentliggøre oplysningerne 6 måneder tidligere end foreskrevet i protokol-
len.
Det er op til det enkelte medlemsland af fastsætte en frist for, hvornår virksomhederne
skal leve oplysningerne til den nationale myndighed.
Virksomhedernes opbevaring af oplysninger
Forordningen stiller krav om, at virksomhederne skal opbevare baggrundsinformation om de
oplysninger, de har afgivet i mindst 10 år. Protokollen stiller krav om opbevaring af oplysninger
hos virksomhederne i 5 år.
Fortrolige oplysninger
Fortrolige oplysninger behandles i overensstemmelse med artikel 4 i EU's direktiv om offentlig
adgang til miljøoplysninger (2003/4/EC). Hvis en virksomhed har fortrolige oplysninger skal
medlemsstaterne informere om, hvilke typer af oplysninger det drejer sig om, og begrundelsen
for at oplysningerne holdes fortrolige.
Ændringer af forordningens annekser
Forordningen indeholder bestemmelser om at ændringer af annekser (omfattede aktiviteter, stof-
fer og rapporteringsformat) kan ændres i henhold til den kommitéprocedure, der er fastlagt i for-
ordningen.
Relationer til eksisterende EU-regulering
Gennem Kommissionens beslutning af 17. juli 2000 om implementering af et europæisk
emissionsregister, EPER, er medlemslandene allerede forpligtet til at indberette emissio-
ner til luft og vand til EU på virksomhedsniveau fra en lang række af de aktiviteter, der er
omfattet af protokollen. Denne beslutningen har hjemmel i IPPC-direktivet.
EPER-registreret findes offentlig tilgængeligt på det Europæiske Miljøagenturs hjemme-
side på
www.eper.cec.eu.int
For at leve op til kravene i PRTR-protokollen skal EPER udvides med affald, nye aktivi-
teter (renseanlæg, fiskeopdræt og minedrift) og flere stoffer. Endvidere skal diffuse kilder
medtages i det omfang, det er muligt. Kommissionen har valgt at foreslå reglerne om
EPER i IPPC-direktivet ophævet og erstattet med den foreslåede forordning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119877_0005.png
5
For at EU kan tiltræde PRTR-protokollen har Kommissionen samtidig forelagt Rådet et
beslutningsforslag om Det Europæiske Fællesskabs tilslutning til UN-ECE’s PRTR-
protokol om registre over udledning og overførsel af forureningsstoffer (KOM (2004)
635 endelig).
3. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet i Kommissionens forslag forord-
ning. Fællesskabet har samlet undertegnet Århus-konventionen og PRTR-protokollen, som udgør
rammen for denne forordning om PRTR. Danmark mener, at forslaget er i overensstemmelse med
nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Det vurderes, at Danmark allerede i dag i vidt omfang lever op til de krav, der stilles i
forslag til EU-forordning og dermed også Danmarks egen tilslutning til PRTR-
protokollen i kraft af det veletablerede danske godkendelsessystem og de grønne regn-
skaber, som benyttes til at indsamle emissionsoplysningerne.
Indsamling af oplysninger om udledninger (emissioner) til luft og vand til det eksisteren-
de EPER-system sker i dag dels via tilsynsmyndigheden (virksomhedsoplysninger) og
dels via de grønne regnskaber (emissionsoplysninger). Da landbrug ikke er omfattet af
grøn regnskabspligt, bliver emissionsoplysningerne fra landbrug beregnet udfra oplys-
ninger indsamlet via tilsynsmyndigheden.
Det forventes, at der skal ske justeringer i det danske regelsæt i form af justering af be-
kendtgørelsen om visse listevirksomheders pligt til at udarbejde grønt regnskab. Blandt
andet vurderes der at være behov for at få præciseret i bekendtgørelsen, hvilke stofemis-
sioner og affaldsfraktioner, der skal oplyses i det grønne regnskab, og yderligere krav om
oplysninger om eksport af farligt affald.
Renseanlæg og fiskeopdræt er nye aktiviteter i forhold til EPER-systemet og er ikke om-
fattet af grøn regnskabspligt. Der vurderes umiddelbart, at oplysninger om udledninger
allerede indsamles i forbindelse med det nationale program for overvågning af vandmil-
jøet (NOVA). Minedrift forventes ikke at være relevant for Danmark.
Forordningsforslaget om PRTR angiver en ikrafttrædelsesdato tyve dage efter offentlig-
gørelsen i EF-Tidende. For at Danmark kan tiltræde selve PRTR-protokollen kan det bli-
ve nødvendigt med yderligere danske regler eksempelvis i forbindelse med offentlighe-
dens deltagelse i beslutningsprocessen om udvikling af det nationale PRTR.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forordningen forventes ikke at få økonomiske konsekvenser for erhvervslivet og lokale tilsynsmyn-
digheder.
Kravet om affaldsoplysninger i forordningen vil kunne gennemføres uden ekstra byrder for danske
virksomheder, idet der allerede i dag stilles krav om, at oplysningerne skal indgå i de grønne regn-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
119877_0006.png
6
skaber med undtagelse af oplysninger om eksport af farligt affald. Disse oplysninger er dog allerede
omfattet omfattet i Basel-konventionen. Der er taget højde for kravene til PRTR i forbindelse med
det arbejde, der foregår om den fremtidige organisering af affaldssektoren, herunder rapportering.
Den største arbejdsbyrde ved PRTR-forordningen og PRTR-protokollen forventes at ligge
hos Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen i form af indhentning af data samt udbygning
og vedligeholdelse af digitale systemer. Arbejdet indgår i det samlede arbejde med at forenk-
le, effektivisere og digitalisere miljørapporteringen fra virksomhederne.
Miljøstyrelsen har
etableret et offentligt register, der opfylder kravene til EPER og som kan udvides i for-
hold til de kommende krav, der stilles i PRTR-forordningen og PRTR-protokollen
(https://secure.mim.dk/mst/simi/).
Virksomhedsudvalgets rapport fra efteråret 2003 om muligheder for forenkling af proce-
durerne i forbindelse med den miljømæssige regulering af virksomheder behandler blandt
andet spørgsmålet om virksomheders rapporteringer, specielt med fokus på PRTR og
grønne regnskaber. Den generelle holdningen er, at informationsflowet af miljøoplysnin-
ger skal koordineres og tilrettelægges så enkelt og effektivt som muligt.
Der er således en bred forventning om, at der sker en samordning, effektivisering og digi-
talisering af indberetninger af miljøoplysninger fra virksomheder, hvilket ud over oven-
nævnte tilpasning af lovgivningen vil kræve en lang række forskellige initiativer om
samordning af miljødata og udvikling af digitaliseringsløsninger. Miljøstyrelsen igang-
sætter i den forbindelse ultimo 2004 et pilotprojekt om digitalisering af grønne regnska-
ber, blandt andet for at kunne rapportere til PRTR.
For landbrug arbejdes der parallelt med en fælles digital indberetning af de husdyroplys-
ninger, som er nødvendige for myndighedernes sagsbehandling i Plantedirektoratet, Fø-
devaredirektoratet og kommunerne, således at dobbeltrapportering undgås. Disse oplys-
ninger forventes også at kunne anvendes som beregningsgrundlag for de oplysninger,
som skal indberettes til EPER og senere PRTR.
Beskyttelsesniveau:
Der er udelukkende tale om en registrering af emissioner og adgang til oplysninger om disse.
Forordningen vil derfor ikke direkte få indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Erfaringer fra andre lande med etablerede PRTR-systemer viser dog, at der sker en reduktion
af emissionerne alene på grund af større viden og opmærksomhed.