Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0634
Offentligt
1445255_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 7.10.2004
KOM(2004) 634 endelig
2004/0231 (COD)
.
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om oprettelse af et europæisk register over udledning og overførsel af forureningsstoffer
og om ændring af Rådets direktiv 91/689/EØF og 96/61/EF
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
F
ORSLAGETS FORMÅL
Det overordnede mål er at give offentligheden bedre adgang til miljøoplysninger ved at
oprette et sammenhængende, integreret, europadækkende PRTR, og derigennem i sidste ende
også bidrage til forebygge og mindske forurening, forsyne politiske beslutningstagere med
data og gøre det lettere for offentligheden at deltage i beslutningsprocesser, der vedrører
miljøet.
Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater forhandlede samt vedtog og undertegnede i
sidste instans, med undtagelse af Malta og Slovakiet, en UNECE-protokol om registre over
udledning og overførsel af forureningsstoffer (PRTR) på den femte ministerkonference om
"Miljø for Europa" i Kiev i maj 2003.
Der findes på nuværende tidspunkt endnu ikke noget sammenhængende, integreret og
offentligt tilgængeligt europadækkende register over udledning og overførsel af
forureningsstoffer, som fuldt ud opfylder kriterierne i UNECE's PRTR-protokol.
Med en ratifikation af UNECE's PRTR-protokol for øje må den bestående, mere begrænsede
europæiske oversigt over forurenende emissioner (EPER), der bygger på Kommissionens
beslutning 2000/479/EF af 17. juli 2000
1
i henhold til artikel 15, stk. 3, i Rådets direktiv
96/91/EF om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening (IPPC)
2
, erstattes af et
mere omfattende europæisk PRTR. Det europæiske PRTR vil fuldt ud træde i stedet for den
eksisterende EPER.
2.
UNECE'
S PROTOKOL OM REGISTRE OVER UDLEDNING OG OVERFØRSEL AF
FORURENINGSSTOFFER
(PRTR)
UNECE-protokollen om registre over udledning og overførsel af forureningsstoffer blev
undertegnet på et ekstraordinært møde mellem konventionens parter den 21. maj 2003. Mødet
fandt sted inden for rammerne af den femte ministerkonference om “Miljø for Europa” i Kiev
den 21.-23. maj 2003.
Protokollen er den første retligt bindende multilaterale aftale, som rækker ud over EU’s
grænser, om registre over udledning og overførsel af forureningsstoffer. Målet med denne er
”at give offentligheden bedre adgang til oplysninger ved at oprette sammenhængende,
integrerede, landsdækkende registre over udledning og overførsel af forureningsstoffer
(PRTR-registre)…”. Skønt protokollen regulerer oplysning om forurening snarere end
forurening i sig selv, forventes der i kraft af protokollen et betydelig pres i nedadgående
retning på forureningsniveauerne.
Oprettelsen af sammenhængende forureningslister eller –registre på en struktureret, edb-styret
og offentligt tilgængelig database baseret på oplysninger indsamlet gennem standardiseret
1
2
EFT L 192 af 28.7.2000, s. 36.
EFT L 257 af 10.10.1996, s. 26.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0003.png
rapportering er en af de forpligtelser, der følger af Århus-konventionen om adgang til
oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og
domstolsprøvelse på miljøområdet fastsat i dennes artikel 5, stk. 9.
Alle stater og regionale organisationer for økonomisk integration kan undertegne og ratificere
protokollen, herunder også de, som ikke har ratificeret Århus-konventionen, og de, som ikke
er medlem af Den Økonomiske Kommission for Europa; det er således en åben protokol.
3.
F
ÆLLESSKABETS EKSISTERENDE LOVGIVNING
Den 17. juli 2000 vedtog Kommissionen en beslutning om indførelse af en Europæisk
Oversigt over Forurenende Emissioner (EPER) i henhold til artikel 15, stk. 3, i Rådets direktiv
96/61/EF om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening (IPPC). Registeret indledte
sit virke i forbindelse med et lanceringsarrangement den 23. februar 2004
3
.
Med EPER er mange af protokollens vigtige elementer allerede gennemført: harmoniserede
rapporteringsregler, offentlighedens direkte elektroniske adgang, bred dækning af kilder
(industrianlæg) og forurenende stoffer. Takket være en bemærkelsesværdigt veludviklet
koordinering mellem medlemsstater og Kommissionen under forhand lingerne er protokollens
væsentligste bestemmelser fuldt forenelige med fremgangsmåden fastsat via EPER.
Opgraderingen af EPER til et europæisk PRTR indebærer dermed ingen begrebsmæssige
ændringer. Indsatsen og ressourcerne, som hidtil er investeret i EPER, vil ikke være tabt.
Forpligtelserne, som følger af protokollen, rækker ud over EPER’s anvendelsesområde
hovedsageligt med hensyn til de anlæg, der er omfattet, de stoffer, der skal rapporteres om,
samt dækningen af udledning til jord, dækningen af borttransport af affald, dækningen af
udledning fra diffuse kilder, offentlig deltagelse og rapporteringshyppigheden.
For at sikre en rettidig ratifikation af protokollen forelægger Kommissionen sideløbende et
forslag til Rådets afgørelse om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af UNECE's
protokol om registre over udledning og overførsel af forureningsstoffer, KOM(2004) xxx
endelig. Denne fællesskabsretsakt er også udformet med henblik på at sikre fuld
overensstemmelse med Århus-konventionens artikel 5, stk. 9.
Det må bemærkes, at Fællesskabet har undertegnet Århus-konventionen, og for nylig vedtog
Kommissionen et forslag om dens godkendelse (KOM(2003) 625 endelig af 24.10.2003). Et
antal andre retsakter er allerede vedtaget eller i det mindste fremlagt som forslag for at sikre
Fællesskabets opfyldelse af konventionens bestemmelser
4
.
3
4
EUT C 55 af 3.3.2004, s. 6.
Direktiv 2003/4/EF om offentlig adgang til miljøoplysninger, EUT L 41 af 1
4.2.2003, s. 26; direktiv
2003/35/EF om mulighed for offentlig deltagelse, EUT L 156 af 25.6.2003, s. 17; forslag til direktiv om
adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet, KOM(2003) 624 endelig; forslag til forordning
om anvendelse af Århus-konventionens bestemmelser på Det Europæiske Fællesskabs institutioner og
organer, KOM(2003) 622 endelig.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0004.png
4.
4.1.
F
ORSLAGETS ELEMENTER
Retsgrundlag
Det Europæiske Fællesskab har i henhold til traktaten, særlig artikel 175, stk. 1, sammenholdt
med artikel 300, kompetence til at indgå internationale aftaler og opfylde de forpligtelser, de
medfører, når de bidrager til bestræbelserne på at nå målene i EF-traktatens artikel 174, stk. 1.
I denne artikel opstilles Fællesskabets miljøpolitiske mål: bevarelse, beskyttelse og forbedring
af miljøkvaliteten, beskyttelse af menneskers sundhed, forsigtig og rationel udnyttelse af
naturressourcerne og fremme på internationalt plan af foranstaltninger til løsning af de
regionale og globale miljøproblemer.
En styrkelse af offentlighedens adgang til oplysninger i form af et PRTR er en vigtig
forudsætning for at sikre øget offentlig opmærksomhed omkring miljøspørgsmål og bedre
gennemførelse af miljølovgivningen. Et PRTR er også et slagkraftigt informationsværktøj for
de politiske beslutningstagere. D bidrager derved til at underbygge gennemførelsen af de
et
ovennævnte miljøpolitiske mål.
Endvidere er Fællesskabets kompetence allerede gjort gældende på dette område med
oprettelsen af en fællesskabsdækkende europæisk oversigt over forurenende emissioner
(EPER).
Den valgte model for gennemførelsen af UNECE PRTR-protokollen er en forordning udstedt
af Europa-Parlamentet og Rådet.
I en undersøgelse med titlen “Study on the outline of impacts of UN-ECE PRTR Protocol on
EU legislation” udført af Milieu Ltd
5
blev forskellige modeller gransket.
Som en af flere mulige modeller kunne den eksisterende EPER-beslutning opgraderes. Dette
ville imidlertid også indebære ændringer af IPPC-direktivet nu og muligvis fremover, når
større ændringer af UNECE PRTR-protokollen eller bilagene hertil gennemføres.
Gennemførelsen kunne også foretages med et direktiv som model. Den væsentligste ulempe
med denne model er, at den ikke kan forenes med behovet for, at data leveret til den
europæiske centrale PRTR-database skal være sammenlignelige og dermed harmoniserede.
Datas sammenlignelighed er en prioritet, fordi UNECE PRTR-protokollen indeholder en
række tekniske muligheder og fremgangsmåder, som – i mangel af en stringent harmonisering
- kunne føre til helt forskellige nationale systemer og dermed gøre det umuligt at indsamle og
formidle relevante data på europæisk plan. Det råderum, som overlades til medlemsstaterne
med et direktiv, ville indebære en risiko for uoverensstemmelser og data, der ikke kan
sammenlignes. Desuden kunne risikoen for forsinkelser i medlemsstaternes gennemførelse
modvirke målet om en hurtig indgåelse og gennemførelse af PRTR-protokollen.
Den tredje mulighed, der består i at vedtage et uafhængigt instrument i form af en forordning
på grundlag af EF-traktatens artikel 175, stk. 1, forekommer derfor at være den bedste
løsning.
5
Undersøgelseskontrakt nr. B4-3040/2003/356360/MAR/G2.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0005.png
4.2.
Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
De otte forhandlingsrunder af hver en uges varighed om UNECE PRTR-protokollen blev
ledsaget af intensive EU koordineringsmøder med deltagelse af næsten alle medlemsstater og
tiltrædelseslande. Den i sidste ende vedtagne og undertegnede UNECE PRTR-protokol kunne
i store træk anses for at være medlemsstaternes og tiltrædelseslandenes "bredt drøftede, fælles
holdning" på forhandlingstidspunktet.
Dette forslag til forordning om oprettelsen af et europæisk PRTR følger stort set UNECE-
protokollens bestemmelser. De få afvigelser berettiges af behovet for at sikre sammenhængen
med andre retsakter på fællesskabsniveau.
Da Det Europæiske Fællesskab har undertegnet protokollen og tilstræber at ratificere den,
findes der intet alternativ til at opstille en passende retsakt på fællesskabsniveau for at sikre
overholdelsen af de forpligtelser, der følger af protokollen.
Når medlemsstaterne bliver parter i protokollen, er de forpligtet til at etablere nationale
PRTR. Under hensyntagen til subsidiaritetsprincippet overlader Kommissionen udformningen
af sådanne nationale PRTR helt til medlemsstaterne. Overvejelser angående opfyldelsen af
protokollen og den praktiske gennemførlighed forventes at tilskynde medlemsstaterne til at
sikre fuld overensstemmelse mellem deres nationale PRTR og det europæiske PRTR.
4.3.
Overensstemmelse med andre fællesskabspolitikker
Dette forslag om oprettelsen af et europæisk PRTR er i overensstemmelse med agendaen for
EU's miljøpolitiske beslutningstagning frem til 2012 som skitseret i meddelelsen fra
Kommissionen om det
sjette miljøhandlingsprogram
(6. MHP)
6
. I kapitlet med titlen
"Borgerinddragelse og adfærdsændring" understreges det i det 6. MHP, at "Velinformerede
borgere, der deltager aktivt i beslutningstagningen på miljøområdet, er desuden en ny
indflydelsesrig drivkraft til bedre miljøresultater". I det 6. MHP lægges der dog vægt på, at
"for at få reel indflydelse skal folk imidlertid have adgang til seriøse oplysninger, som de kan
anvende og forstå".
Endvidere anføres det i meddelelsen, at virksomhedernes og myndighedernes
miljørapportering skal være tilgængelig på lokalt plan, så folk let kan indhente oplysninger
om udledningerne fra fabrikker eller andre anlæg i deres område.
Det europæiske PRTR bidrager desuden til gennemførelsen af en prioritet i det 6. MHP
angående informationssystemer til granskning og regelmæssig overvågning med henblik på at
skabe et mere sammenhængende og effektivt system til at sikre strømlinet rapportering af
sammenlignelige og relevante miljødata og –oplysninger af høj kvalitet.
Forslaget er også i overensstemmelse med den eksisterende EU-lovgivning om adgang til
miljøoplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og
domstolsprøvelse. Artikel 11 og 13 om fortrolighed og adgang til klage og domstolsprøvelse
henviser direkte til den relevante EU- lovgivning.
6
KOM(2001) 31 endelig af 24.1.2001.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0006.png
Dette forslag er endvidere i overensstemmelse med EU-lovgivningen på områderne luft, vand
og affald. Så vidt muligt og med fuld gennemførelse af UNECE-protokollen for øje er
definitioner og bestemmelser fra den eksisterende EU- lovgivning anvendt. Der findes få
undtagelser, bl.a. definitionen af kapacitetstærskler for aktiviteterne i cementindustrien og den
keramiske industri i bilag I, der afviger fra tærsklerne fastsat i bilag I til Rådets direktiv
96/61/EF om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening ("IPPC-direktivet"); dette
er nødvendigt af hensyn til opfyldelsen af protokollens bestemmelser. Dette forslag bør
opfattes som et særskilt retsinstrument, og det vil ikke foregribe en fremtidig ændring af
IPPC-direktivet, herunder eventuelle ændrede definitioner af aktiviteterne opstillet i bilag I.
Kommissionen vil informere parterne, hvad angår mulige ændringer af E-PRTR-
forordningen, som kunne følge af en ændring af IPPC-direktivet.
For at harmonisere og strømline rapporteringskrav ophæves artikel 8, stk. 3, i Rådets direktiv
91/689/EØF af 12. december 1991 om farligt affald
7
med det europæiske PRTR, som også
indeholder yderligere bestemmelser med henblik på at harmonisere forpligtelserne, som følger
af UNECE-protokollen, med den eksisterende EU- lovgivning.
Forslaget afviger fra UNECE PRTR-protokollen på de følgende to områder:
For at ensrette med den eksisterende EU- lovgivning vedrørende vand, navnlig
vandrammedirektivet
8
og de tilhørende bilag IX og X (prioriterede stoffer), er
UNECE PRTR-protokollens liste over stoffer udvidet med tre stoffer, og for fem
andre stoffer på UNECE- listen kræves der yderligere rapportering i tilfælde af
udledning i vand. For at ensrette med fremtidig rapportering om persistente
organiske miljøgifte i henhold til et forslag til forordning fra Kommissionen om
persistente organiske miljøgifte
9
er endnu et stof føjet til listen.
UNECE-protokollens rapporteringsfrist er afkortet i dette forslag i lyset af, at
offentligheden har behov for aktuelle oplysninger, og det første rapporteringsår vil
være 2007; disse data skal ifølge dette forslag offentliggøres som det første
europæiske PRTR på Internettet i oktober 2009.
Det er også værd at bemærke, at mange af de yderligere 36 stoffer, der skal rapporteres om ud
over EPER, er pesticider, som ikke længere markedsføres og anvendes i EU.
Rapporteringen af medlemsstaternes udledning og overførsler med henblik på det europæiske
PRTR kan også anses for at opfylde rapporteringsforpligtelser fastsat i Fællesskabets øvrige
miljølovgivning, og derigennem undgås dobbeltrapportering. Dette kunne specificeres i
spørgeskemaerne opstillet i overensstemmelse med udvalgsproceduren i direktiv
91/692/EØF
10
.
7
8
9
10
EFT L 377 af 31.12.1991, s. 20.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger, EFT L 327 af 22.12.2000, s.1.
KOM(2003) 333 endelig af 12.6.2003.
EFT L 377 af 31.12.1991, s. 48.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0007.png
4.4.
Forslagets indhold
En udførlig beskrivelse af dette kapitel findes på adressen:
www.eper.cec.eu.int
(“Explanatory
Memorandum of future European PRTR”).
5.
K
ONSEKVENSANALYSE
De økonomiske konsekvenser af gennemførelsen af et PRTR blev gransket detaljeret af ECE
Economic Analysis Division i en undersøgelse med titlen Analysis of the Costs and Benefits
of PRTR
11
i 2002. Alle parter, som deltog i forhandlingerne om UNECE-protokollen, havde
mulighed for at bidrage med data og bemærkninger til undersøgelsen. Undersøgelsen blev
endelig accepteret af alle parter med henblik på offentliggørelse.
Såfremt det europæiske PRTR gennemføres, er undersøgelsesresultaterne, skønt de er
interessante, ikke fyldestgørende, idet:
medlemsstaterne allerede er forpligtet til at oprette deres egne nationale PRTR i henhold til
UNECE-protokollen
væsentlige elementer af det europæiske PRTR (systemer til dataindsamling og elektroniske
værktøjer) allerede er indført med EPER.
Det europæiske PRTR er i bund og grund kun en overførsel af data, som allerede indsamles af
medlemsstaterne til deres nationale PRTR, til Kommissionen/Det Europæiske Miljøagentur.
De yderligere forpligtelser i det europæiske PRTR sammenlignet med UNECE-protokollen er
begrænsede,
idet
datastrømmen
fra
medlemsstaterne
til
Det
Europæiske
Miljøagentur/Kommissionen allerede er vel tilrettelagt med de eksisterende EPER-procedurer.
Omkostningerne anses for at være lave og påhviler hovedsagelig Kommissionen, idet den skal
offentliggøre dataene på Internettet, udarbejde vejledning og granske dokumenter. Det
Europæiske Miljøagentur har behov for et lille årligt budget til vedligeholdelsen af hard- og
software til det europæiske PRTR.
Hvad angår medlemsstaterne, kan der opstå yderligere, men begrænsede omkostninger til
opstilling af en national rapport i henhold til forordningens artikel 16.
Da rapporteringen i henhold til artikel 8, stk. 3, i Rådets direktiv 91/689/EØF af 12. december
1991 om farligt affald ophæves med dette forslag, vil omkostningerne til denne rapportering
fremover kunne spares.
Hvad angår de samfundsmæssige konsekvenser, forventes dette forslag at yde et positivt
bidrag, da det europæiske PRTR vil øge offentlighedens adgang til miljøoplysninger og
forbedre dens deltagelse i beslutningstagningen. Det europæiske PRTR vil gennemføre artikel
5, stk. 9, i Århus-konventionen.
Hvad angår de miljømæssige konsekvenser, vil offentlig adgang til og deltagelse i det
europæiske PRTR øge offentlighedens bevågenhed omkring industriens forurening. Dette vil
11
Dokument nr. CEP/WG.5/AC.2/2002/4, 11.2.2002, kan findes på
www.unece.org
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0008.png
givetvis medføre et pres fra offentligheden for at indføre forureningsbegrænsende
foranstaltninger. Det europæiske PRTR's integrerede og sammenhængende database vil give
politiske beslutningstagere, forskere, erhvervslivet og andre organisationer et solidt grundlag
for deres fremtidige beslutninger.
Harmoniseringen og strømliningen af rapportering opdelt på anlæg vil forbedre og lette den
fremtidige udvikling af en sammenhængende og effektiv overvågning og rapportering. Det
kunne undersøges, om der findes andre muligheder for at koordinere rapportering og optimere
forretningsmæssige omkostninger, hvor der er en høj grad af integration på samme lokalitet af
ensartede anlæg, som f.eks. deler et fælles spildevandsrensningsanlæg.
6.
H
ØRING AF INTERESSENTERNE
For at sikre en bred høringsproces om dette forslags potentielle anvendelsesområde og
indhold har Kommissionens Generaldirektorat for Miljø lanceret en undersøgelse, tilrettelagt
et antal møder og udarbejdet et udkast til arbejdsdokument om forslaget.
Undersøgelsen “Study on the outline of impacts of UN-ECE Protocol on EU legislation”
udført af Milieu Limited dannede grundlag for drøftelser med medlemsstaterne og
tiltrædelseslandene på IPPC Artikel 19- mødet den 25. november 2003 samt drøftelser med
interessenterne på det første møde i ad hoc-arbejdsgruppen om udviklingen af det europæiske
PRTR den 26. november 2003.
Resultaterne af disse drøftelser blev behandlet i forbindelse med udarbejdelsen af et udkast til
arbejdsdokument for forslaget, som dannede grundlag for drøftelserne på IPPC Artikel 19-
mødet den 5. april 2004 med medlemsstaterne og tiltrædelseslandene samt drøftelserne med
interessenterne på det andet møde i ad hoc-arbejdsgruppen om udviklingen af det europæiske
PRTR den 6. april 2004.
Der er redegjort nærmere for holdningerne fremført af de hørte (medlemsstater,
tiltrædelseslande, erhvervslivet samt ikke-statslige og internationale organisationer) på
adressen
www.eper.cec.eu.int
(“Explanatory Memorandum of future European PRTR”).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0009.png
2004/0231 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om oprettelse af et europæisk register over udledning og overførsel af forureningsstoffer
og om ændring af Rådets direktiv 91/689/EØF og 96/61/EF
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 175,
stk. 1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
12
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
13
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
14
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
15
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Det sjette miljøhandlingsprogram, som blev vedtaget ved Europa-Parlamentets og
Rådets afgørelse nr. 1600/2002/EF
16
indeholder et krav om støtte til formidling af
tilgængelig information til borgerne om status og tendenser for miljøet i forbindelse
med sociale, økonomiske og sundhedsmæssige tendenser samt en generel forbedring
af miljøbevidstheden.
UNECE's konvention om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i
beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet
(Århus-konventionen), der blev undertegnet af Det Europæiske Fællesskab den 25.
juni 1998, anerkender, at øget offentlig adgang til miljøoplysninger og formidling af
sådanne oplysninger medvirker til at skabe større miljøbevidsthed, fri udveksling af
synspunkter, mere effektiv inddragelse af offentligheden i beslutningsprocessen på
miljøområdet og i sidste ende til et bedre miljø.
Registre over udledning og overførsel af forureningsstoffer (i det følgende benævnt
"PRTR") er et omkostningseffektivt middel til at tilskynde til bedre miljøpræstationer,
åbne adgang for offentligheden til oplysninger om udledning af forureningsstoffer og
(2)
(3)
12
13
14
15
16
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
Europa-Parlamentets udtalelse af EUT C […] af […], s. […] og Rådets afgørelse af
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 242 af 10.9.2002, s. 1.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0010.png
borttransport af forureningsstoffer og affald, følge udviklingstendenser, påvise
fremskridt i nedbringelsen af forureningen, overvåge, om visse internationale aftaler
overholdes, prioritere indsatsen og vurdere, hvilke fremskridt miljøpolitikker og
-programmer resulterer i.
(4)
Et integreret og sammenhængende PRTR giver erhvervslivet, forskere,
forsikringsselskaber, lokale myndigheder, ikke-statslige organisationer og andre
beslutningstagere et solidt datagrundlag for sammenligninger og fremtidige
beslutninger på miljøområdet.
Den 21. maj 2003 undertegnede Det Europæiske Fællesskab UNECE's protokol om
registre over udledning og overførsel af forureningsstoffer (PRTR-protokollen).
Bestemmelserne i Fællesskabets lovgivning skal være i overensstemmelse med denne
protokol med henblik på Fællesskabets indgåelse af den.
En Europæisk Oversigt over Forurenende Emissioner (i det følgende benævnt
"EPER") blev indført ved Kommissionens beslutning 2000/479/EF
17
. PRTR-
protokollen bygger på de samme principper som EPER, men går videre end denne ved
at inddrage rapportering om flere forureningsstoffer, f ere aktiviteter, udledning til
l
jord, udledning fra diffuse kilder og borttransport af affald.
Målsætningerne og målene med det europæiske PRTR kan kun opfyldes, hvis dataene
er pålidelige og sammenlignelige. En passende harmonisering af dataindsamlings- og
dataoverførselssystemet er derfor påkrævet for at sikre dataenes kvalitet og
sammenlignelighed. I overensstemmelse med PRTR-protokollen bør det europæiske
PRTR udformes således, at offentlighedens adgang til dette via Internettet bliver så
enkel som mulig. Udledning og overførsler bør let kunne identificeres i forskellige
aggregerede og ikke-aggregerede former for derigennem at give flest mulige
oplysninger inden for en rimelig tidsramme.
For yderligere at fremme målsætningen om støtte til formidling af tilgængelig
information til borgerne om status og tendenser for miljøet samt en generel forbedring
af miljøbevidstheden bør det europæiske PRTR indeholde links til andre, lignende
databaser i medlemsstater, tredjelande og internationale organisationer.
I overensstemmelse med PRTR-protokollen bør det europæiske PRTR også indeholde
oplysninger om specifik bortskaffelse af affald, der indrapporteres som udledning til
jord.
For at opfylde målsætningen om, at det europæiske PRTR skal tilvejebringe pålidelige
oplysninger til offentligheden og give mulighed for at træffe beslutninger på et
kvalificeret grundlag, er det nødvendigt at opstille rimelige, men strenge tidsplaner for
dataindsamling og rapportering; dette er især relevant for medlemsstaternes
rapportering til Kommissionen.
Rapportering om udledning fra industrianlæg er en veletableret procedure i mange
medlemsstater, selv om den ikke altid er konsistent, komplet og sammenlignelig.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
17
EFT L 192 af 28.7.2000, s. 36.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0011.png
Sammenlignet med denne procedure bør rapporteringen om udledning fra diffuse
kilder forbedres for at sætte beslutningstagere i stand til bedre at bringe disse
udledninger ind i en bredere sammenhæng og vælge den mest effektive løsning til
nedbringelse af forureningen; i overensstemmelse med PRTR-protokollen bør der
derfor tages skridt til at sikre sådanne forbedringer.
(12)
Data, som rapporteres af medlemsstaterne, bør være af høj kvalitet, og de skal især
være aktuelle, fyldestgørende, pålidelige, sammenlignelige, konsistente og gennem-
skuelige. Det er af stor betydning, at både operatører og medlemsstater koordinerer
den fremtidige indsats for at forbedre de rapporterede datas kvalitet. Kommissionen vil
derfor sammen med medlemsstaterne iværksætte et kvalitetssikringsarbejde.
I overensstemmelse med Århus-konventionen bør offentligheden gives adgang til
oplysningerne i det europæiske PRTR uden at skulle begrunde anmodningen; dette
sikres hovedsageligt ved at åbne for direkte adgang til det europæiske PRTR via
Internettet.
Der bør gives uhindret adgang til oplysningerne i det europæiske PRTR, og
undtagelser fra denne regel bør alene kunne forekomme i tilfælde, hvor den
eksisterende fællesskabslovgivning udtrykkeligt tillader det.
I overensstemmelse med Århus-konventionen bør offentligheden sikres mulighed for
at deltage i den fremtidige udvikling af det europæiske PRTR, ved at den tidligt og på
en effektiv måde får mulighed for at indsende kommentarer, oplysninger, analyser
eller synspunkter med relevans for beslutningsprocessen. De informations søgende bør
kunne anmode om en administrativ eller retslig efterprøvelse af de offentlige
myndigheders afgørelser eller undladelser i forbindelse med en anmodning.
For at øge nytten og gennemslagskraften af PRTR bør Kommissionen og
medlemsstaterne samarbejde om at udarbejde vejledning til støtte for gennemførelsen
af det europæiske PRTR, fremme offentlighedens bevågenhed og tilvejebringe
hensigtsmæssig og aktuel teknisk bistand.
For at kunne holde trit med de tekniske og videnskabelige fremskridt bør det
europæiske PRTR kunne videreudvikles, særlig med hensyn til oplysninger om
udledninger fra diffuse kilder.
De foranstaltninger, der er nødvendige for gennemførelsen af denne forordning, bør
vedtages i henhold til Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse
af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen
18
.
Målene for denne forordning, nemlig at give offentligheden bedre adgang til
miljøoplysninger ved at oprette en integreret, sammenhængende, elektronisk database
for hele Fællesskabet, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, fordi
behovet for at kunne sammenligne data fra alle medlemsstaterne taler for et højt
harmoniseringsniveau, og kan derfor bedre gennemføres på fællesskabsplan;
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
18
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0012.png
Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går denne forordning ikke ud over, hvad
der er nødvendigt for at nå disse mål.
(20)
For at forenkle og strømline rapporteringskrav bør Rådets direktiv 91/689/EØF af 12.
december 1991 om farligt affald
19
og Rådets direktiv 96/61/EF af 24. september 1996
20
om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening ændres -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Formål
Ved denne forordning oprettes der et europæisk register over udledning og overførsel af
forureningsstoffer (europæisk PRTR) i form af en offentlig tilgængelig, elektronisk database,
og der fastsættes regler for driften af denne, med henblik på at gennemføre UNECE-
protokollen om registre over udledning og overførsel af forureningsstoffer (i det følgende
benævnt "protokollen").
Artikel 2
Definitioner
I denne forordning forstås ved:
(1)
"offentligheden": en eller flere fysiske eller juridiske personer og, i henhold
til national lovgivning eller praksis, foreninger, organisationer eller grupper af
disse.
"kompetent myndighed": den eller de nationale myndigheder, eller andre
kompetente organer, s
om medlemsstaterne har udpeget til at forvalte den
nationale del af det europæiske PRTR.
"anlæg": en stationær teknisk enhed, hvor en eller flere af de i bilag I nævnte
aktiviteter udføres tillige med eventuelle andre direkte tilknyttede aktiviteter,
der har en teknisk forbindelse med aktiviteterne på stedet, og som kan have
indvirkning på emissioner og forurening.
"bedrift": et eller flere anlæg beliggende på samme område, som drives af
samme fysiske eller juridiske person.
"anlægsområde": bedriftens geografiske beliggenhed, herunder tilstødende
landområder, som er adskilt med en vej, jernbane eller et vandløb.
(2)
(3)
(4)
(5)
19
20
EFT L 377 af 31.12.1991, s. 20. Ændret ved Rådets direktiv 94/31/EF (EFT L 168 af 2.7.1994, s. 28).
EFT L 257 af 10.10.1996, s. 26.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0013.png
(6)
"driftsleder": en fysisk eller juridisk person, der driver eller ejer bedriften,
eller som efter national lovgivning har eller har fået overdraget den afgørende
økonomiske dispositionsret med hensyn til driften heraf.
"rapporteringsår": kalenderåret, for hvilket data om udledninger af
forureningsstoffer og borttransport af affald skal indsamles.
"stof": grundstoffer og kemiske forbindelser, undtagen radioaktive stoffer.
"forureningsstof": et stof eller en gruppe stoffer, hvis egenskaber og
udledning i miljøet gør det potentielt skadeligt for miljøet eller for
menneskers sundhed.
"udledning": tilførsel af forureningsstoffer til miljøet som følge af
menneskelige aktiviteter, hvad enten det sker tilsigtet eller utilsigtet,
rutinemæssigt eller ekstraordinært, herunder udslip, emission, udtømning,
indsprøjtning, deponering og dumpning samt tilførsel gennem kloaksystemer
uden afsluttende spildevandsbehandling.
"borttransport": overførsel af affald fra bedriftens område med henblik på
bortskaffelse eller nyttiggørelse og af forureningsstoffer i spildevand med
henblik på spildevandsbehandling.
"kanaliserede udledninger": udledning af forureningsstoffer i miljøet via
enhver form for rørledning, uanset formen af dennes tværsnit.
"diffuse kilder": de mange mindre eller spredte kilder til forureningsstoffer,
der udledes til jord, luft eller vand, og som i kombination kan belaste disse
elementer i betydelig grad, hvor der i praksis ikke kan indsamles rapporter fra
hver enkelt kilde.
"affald": ethvert stof eller enhver genstand som defineret i artikel 1, litra a), i
direktiv 75/442/EØF
21
.
"farligt affald": ethvert stof eller enhver genstand som defineret i artikel 1,
stk. 4, i direktiv 91/689/EØF.
"spildevand": by-, hus- og industrispildevand som defineret i artikel 2, i
direktiv 91/271/EØF af 21. maj 1991 om rensning af byspildevand
22
, og alle
andre former for brugt vand, der indeholder stoffer eller genstande, som er
reguleret efter national lovgivning.
"bortskaffelse": en af de processer, der er omhandlet i bilag II, A til direktiv
75/442/EØF.
"nyttiggørelse": en af de processer, der er omhandlet i bilag II, B til direktiv
75/442/EØF.
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
21
22
EFT L 194 af 25.7.1975, s. 39.
EFT L 135 af 30.5.1991, s. 40.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Indholdet af det europæiske PRTR
Det europæiske PRTR skal indeholde oplysninger om:
(a)
udledning af de i artikel 5, stk. 1, litra a), nævnte forureningsstoffer,
som skal rapporteres af driftslederne for de bedrifter, der udfører
aktiviteterne opført i bilag I
borttransport af det i artikel 5, stk. 1, litra b), nævnte affald, og af de i
artikel 5, stk. 1, litra c), nævnte forureningsstoffer i spildevand, som
skal rapporteres af driftslederne for de bedrifter, der udfører
aktiviteterne i bilag I
udledning af forureningsstoffer fra diffuse kilder, hvor der findes
oplysninger om disse.
Artikel 4
Udformning og struktur
1.
Kommissionen offentliggør det europæiske PRTR og præsenterer data i både
aggregeret og ikke-aggregeret form, således at udledninger og overførsler kan søges
og identificeres efter:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
2.
bedrift og geografisk beliggenhed
aktivitet
forekomst på medlemsstats- eller fællesskabsplan
forureningsstof eller affald
det miljøelement, som forureningsstoffet udledes til
borttransport af affald og dettes bestemmelsessted i givet fald
borttransport af spildevand
diffuse kilder.
(b)
(c)
Det europæiske PRTR udformes således, at det bliver så let som muligt for
offentligheden at få løbende og øjeblikkelig adgang til oplysningerne, under normale
driftsvilkår, via Internettet og andre elektroniske medier. Det udformes således, at det
kan udvides i fremtiden, og det skal indeholde alle indrapporterede oplysninger fra
de forudgående rapporteringsår, med tiden op til mindst de ti seneste rapporteringsår.
Det europæiske PRTR skal indeholde links til følgende:
(a)
bedrifters websteder, hvis sådanne findes og stilles til rådighed af
bedrifterne
3.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(b)
(c)
medlemsstaternes nationale PRTR
andre relevante, eksisterende, offentligt tilgængelige databaser om
emner, der har forbindelse til PRTR, herunder nationale PRTR i andre
parter til protokollen, og, hvor det er muligt, til tilsvarende registre i
andre lande.
Artikel 5
Driftsledernes rapportering
1.
Driftslederen for hver bedrift, hvor der foregår en eller flere af de aktiviteter, der er
nævnt i bilag I, i et omfang, der overskrider tærskelkapaciteten i bilag I, rapporterer
mængderne af nedenstående pr. kalenderår til den kompetente myndighed i
medlemsstaten sammen med en angivelse af, om oplysningerne bygger på måling,
beregning eller skøn:
a)
b)
udledning til luft, vand og jord af forureningsstofferne i bilag II, som
overskrider tærskelværdien i bilag II
borttransport af farligt affald i mængder på mere end 2 tons om året eller ikke-
farligt affald i mængder på mere end 2 000 tons om året, idet
nyttiggørelsesprocesser
markeres
med
R
(for
recovery)
og
bortskaffelsesprocesser med D (for disposal), når affaldet er bestemt for
nyttiggørelse eller bortskaffelse, samt, ved grænseoverskridende transport af
farligt affald, navn og adresse på den, der skal bortskaffe eller nyttiggøre
affaldet, og den fysiske lokalitet, hvor affaldet modtages til bortskaffelse eller
nyttiggørelse
borttransport af et forureningsstof, der er anført i bilag II, i spildevand, der er
bestemt til spildevandsbehandling, når tærskelværdierne i bilag II, kolonne 1b,
er overskredet.
c)
Anføres det, at dataene er baseret på målinger eller beregninger, rapporteres om
analyse- og/eller beregningsmetoden.
Der rapporteres om udledning fra diffuse kilder på bedriftens område tillige med
kanaliserede udledninger fra bedriften.
2.
Oplysningerne i stk. 1 skal omfatte oplysninger om de samlede udledninger og
overførsler som følge af alle tilsigtede eller utilsigtede, rutinemæssige eller
ekstraordinære aktiviteter.
Driftslederen for hver bedrift indsamler med passende hyppighed de data, der er
nødvendige for at konstatere bedriftens rapporteringspligtige udledninger og
borttransporter, jf. stk. 1.
Ved udarbejdelsen af rapporten benytter den pågældende driftsleder de bedste,
foreliggende oplysninger; de kan omfatte overvågningsdata, emissionsfaktorer,
massebalance, indirekte overvågning eller andre beregninger, tekniske vurderinger
3.
4.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og andre metoder, der er i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 9, stk. 1,
og internationalt godkendte metoder, når sådanne findes.
5.
Driftslederen for hver berørt bedrift arkiverer og opbevarer de data, der ligger til
grund for indrapporterede oplysninger, til brug for de kompetente myndigheder i ti år
efter det pågældende rapporteringsårs afslutning. Arkiveringen skal også omfatte en
beskrivelse af dataindsamlingsmetoderne.
Artikel 6
Udledning til jord
1.
Affald, som er opstået på bedriftens område og bortskaffes på bedriftens område ved
"behandling i jordmiljø" eller "indsprøjtning i dybtliggende formationer", jf. bilag II,
A, til direktiv 75/442/EØF, rapporteres som udledning til jord af bedriftens
driftsleder.
Borttransporteret affald, der efterfølgende bortskaffes ved "behandling i jordmiljø"
eller "indsprøjtning i dybtliggende formationer", jf. bilag II, A, til direktiv
75/442/EØF, rapporteres som udledning til jord af driftslederen for den bedrift, hvor
det borttransporterede affald stammer fra.
Artikel 7
Rapportering fra medlemsstaterne
1.
Medlemsstaterne fastsætter under henvisning til kravene i stk. 2 og 3 i denne artikel
en dato, hvorefter driftsledere udleverer alle de i artikel 5, stk. 1 og 2, nævnte data og
alle de i artikel 5, stk. 3, 4 og 5, nævnte oplysninger til deres kompetente myndighed.
Medlemsstaterne foretager elektronisk overførsel af alle de i artikel 5, stk. 1 og 2,
nævnte data til Kommissionen i henhold til formatet i bilag III og efter følgende
tidsplan:
a)
b)
for det første rapporteringsår senest 15 måneder efter rapporteringsårets
afslutning
for de følgende rapporteringsår senest 12 måneder efter rapporteringsårets
afslutning.
2.
2.
2007 bliver det første rapporteringsår.
3
Bistået af Det Europæiske Miljøagentur indarbejder Kommissionen
medlemsstaternes rapporterede oplysninger i det europæiske PRTR efter følgende
tidsplan:
a)
b)
for det fø rste rapporteringsår senest 21 måneder efter rapporteringsårets
afslutning
for de følgende rapporteringsår senest 16 måneder efter rapporteringsårets
afslutning.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 8
Udledning fra diffuse kilder
1.
Kommissionen fastsætter tidsplanen, formatet og nærmere enkeltheder for
indsamlingen og fremsendelsen af medlemsstaternes oplysninger om udledning fra
diffuse kilder i overensstemmelse med proceduren i artikel 19, stk. 2.
Oplysningerne i stk. 1 skal ordnes således, at brugerne kan søge og identificere
udledning af forureningsstoffer fra diffuse kilder i henhold til en passende geografisk
opdeling, og det skal også oplyses, efter hvilke metoder oplysningerne er
fremkommet.
Konstaterer Kommissionen, at der ikke findes data om udledning fra diffuse kilder,
træffer den foranstaltninger til at iværksætte rapportering om relevante
forureningsstoffer fra en eller flere diffuse kilder i overensstemmelse med dens
prioriteringer.
Artikel 9
Kvalitetssikring
1.
2.
Driftslederen af hver bedrift, som er omfattet af rapporteringskravene i artikel 5,
sikrer kvaliteten af de indrapporterede oplysninger.
De kompetente myndigheder vurderer kvaliteten af de data, som driftslederne
fremsender, navnlig med hensyn til, om de er aktuelle, fyldestgørende, pålidelige,
sammenlignelige, konsistente og gennemskuelige.
Kommissionen samordner kvalitetssikringsarbejdet og kvalitetsvurderingen i samråd
med det i artikel 19, stk. 1, nævnte udvalg.
Kommissionen kan vedtage retningslinjer for overvågning og rapportering af
emissioner ifølge den i artikel 19, stk. 2, omtalte procedure.
Artikel 10
Adgang til oplysninger
1.
Med bistand fra Det Europæiske Miljøagentur stiller Europa-Kommissionen det
europæiske PRTR til rådighed for offentligheden ved at lægge de indrapporterede
data ud på Internettet i henhold til tidsplanen i artikel 7, stk. 3.
I de tilfælde, hvor oplysningerne i det europæiske PRTR ikke umiddelbart er
offentlig tilgængelige, sørger de pågældende medlemsstater og Kommissionen for at
lette elektronisk adgang til det europæiske PRTR fra steder, som der er offentlig
adgang til.
2.
3.
3.
4.
2.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0018.png
Artikel 11
Fortrolighed
Når en medlemsstat hemmeligholder oplysninger i overensstemmelse med artikel 4 i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EF
23
, anfører medlemsstaten i sin rapport, jf. artikel 7,
stk. 2, for hvert rapporteringsår særskilt for hver bedrift, dels hvilken type oplysninger der er
tilbageholdt, dels hvad grunden til tilbageholdelsen er.
Artikel 12
Offentlig deltagelse
1.
Kommissionen sikrer offentligheden mulighed for tidligt og på en effektiv måde at
kunne deltage i den fremtidige udvikling af det europæiske PRTR, herunder
kapacitetsopbygning og udarbejdelsen af ændringer af denne forordning.
Offentligheden gives mulighed for at indsende relevante kommentarer, oplysninger,
analyser eller synspunkter inden for en rimelig tidshorisont.
2.
Kommissionen tager behørigt hensyn til sådanne bidrag og informerer offentligheden
om resultatet af den offentlige deltagelse.
Artikel 13
Adgang til klage og domstolsprøvelse
Adgang til klage og domstolsprøvelse i forbindelse med offentlighedens adgang til
miljøoplysninger tillades i henhold til artikel 6 i direktiv 2003/4/EF, og adgang til
Fællesskabets institutioners oplysninger i henhold til artikel 6, 7 og 8 i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001
24
sammenholdt med artikel 3 i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. …/…
25
.
Artikel 14
Kapacitetsopbygning
Kommissionen udarbejder en vejledning til støtte for gennemførelsen af det europæiske
PRTR inden ni måneder efter denne forordnings ikrafttræden i samråd med udvalget i
artikel 19, stk. 1.
Vejledningen til støtte for gennemførelsen af det europæiske PRTR skal navnlig omhandle
enkeltheder om følgende:
23
24
25
EUT L 41 af 14.2.2003, s. 26.
EFT L 145 af 31.5.2001, s. 43.
EUT C […] af […], s. […]. (Kommissions forslag KOM(2003) 622 endelig af 24.10.2003).
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
rapporteringsprocedurer
hvilke data, der skal rapporteres
kvalitetssikring
i tilfælde af hemmeligholdte data: hvilken type data der er tilbageholdt og med
hvilken begrundelse
henvisning til internationalt anerkendte metoder til måling og analyse af
udledninger samt prøveudtagningsmetoder
angivelse af moderselskaber
aktivitetskoder i henhold til bilag I til denne forordning og bilag I til Rådets
direktiv 96/61/EF.
Artikel 15
Oplysning af offentligheden
Kommissionen og medlemsstaterne oplyser offentligheden om det europæiske PRTR og
sørger for hjæ lp og vejledning til dem, der ønsker at få adgang til det europæiske PRTR og
forstå og udnytte oplysningerne deri.
Artikel 16
Yderligere oplysninger, som medlemsstaterne skal rapportere
1.
I en rapport, som bygger på oplysningerne fra de seneste tre rapporteringsår, og som
fremsendes hvert tredje år sammen med de data, der indsendes i overensstemmelse
med artikel 7, informerer medlemsstaterne Kommissionen om praksis og trufne
foranstaltninger med hensyn til følgende:
(a)
(b)
(c)
(d)
(e)
(f)
2.
krav ifølge artikel 5
kvalitetssikring ifølge artikel 9
adgang til oplysninger ifølge artikel 10, stk. 2
oplysningsaktiviteter ifølge artikel 15
hemmeligholdelse af data ifølge artikel 11
sanktioner ifølge artikel 20 og erfaringer med anvendelsen af disse.
Kommissionen opstiller formatet og nærmere enkeltheder vedrørende rapporten i stk.
1 i samråd med udvalget i artikel 19, stk. 1.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 17
Kommissionens gennemgang og ændringsforslag
Kommissionen gennemgår de oplysninger, som medlemsstaterne har indsendt i henhold til
artikel 7 og 16, og hvert tredje år offentliggør den en rapport på grundlag af de seneste tre
disponible rapporteringsår højst seks måneder efter fremlæggelsen af disse oplysninger på
Internettet.
Medlemsstaterne forelægger forslag til ændringer af bilagene til protokollen for udvalget i
artikel 19, stk. 1. Fællesskabets holdning vedrørende sådanne ændringer vedtages efter
proceduren i artikel 19, stk. 2.
Artikel 18
Ændring af bilagene
Ændringer, som er nødvendige for at tilpasse bilagene til denne forordning til den
videnskabelige og tekniske udvikling, og ændringer af bilagene til protokollen, vedtages efter
proceduren i artikel 19, stk. 2.
Artikel 19
Udvalg
1.
2.
Kommissionen bistås af et udvalg (i det følgende benævnt "udvalget").
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 4 og 7 i afgørelse 1999/468/EF i
overensstemmelse med bestemmelserne i samme afgørelses artikel 8. Det tidsrum,
der nævnes i artikel 4, stk. 3, i afgørelse 1999/468/EF fastsættes til tre måneder.
Artikel 20
Sanktioner
Medlemsstaterne fastsætter bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af denne forordning
og træffer alle nødvendige foranstaltninger til at sikre gennemførelsen heraf. Sanktionerne
skal være effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed og have afskrækkende
virkning. Medlemsstaterne giver senest et år efter denne forordnings ikrafttræden
Kommissionen meddelelse om disse bestemmelser og underretter den straks om eventuelle
senere ændringer af dem.
Artikel 21
Ændring af direktiv 91/689/EØF og 96/61/EF
1.
2.
Artikel 8, stk. 3, i direktiv 91/689/EØF ophæves.
Artikel 15, stk. 3, i direktiv 96/61/EF ophæves.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 22
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den [...].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0022.png
BILAG I
AKTIVITETER
Nr.
1.
Energisektoren
*
(1)
*
*
Kapacitet: 1 ton/time
*
Aktivitet
Kapacitetstærskel
a) Mineralolie- og gasraffinaderier
b) Forgasnings- og likvefaktionsanlæg
d) Koksværker
e) Kulfyrede valseværker
f)
2.
Anlæg til fremstilling af kulprodukter og
røgfrit fast brændsel
Produktion og forarbejdning af metaller
c) Termiske kraftværker og andre fyringsanlæg Termisk ydelse: 50 MW
a) Anlæg til ristning eller sintring af malm,
herunder svovlholdig malm
*
b) Anlæg til produktion af råjern eller stål Kapacitet: 2,5 tons/time
(første eller anden smeltning) med dertil
hørende strengstøbning
c)
Anlæg til videreforarbejdning af jernmetaller
ved hjælp af
i) Varmvalseværker
ii) Smedeværksteder med hamre
Råstålskapacitet:
20 tons/time
Slagenergi: 50 kJ pr.
hammer, når den brugte
varmeværdi er mere end
20 MW
iii) anbringelse af beskyttelseslag af smeltet Råstålskapacitet:
metal
2 tons/time
d) Metalstøberier til jernmetaller
e) Anlæg:
i)
Til udvinding af non-ferrometaller i
rå form ud fra malme, koncentrater eller
sekundære
råstoffer
ved
hjælp
af
metallurgiske, kemiske eller elektrolytiske
processer
Produktionskapacitet:
20 tons/dag
*
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0023.png
ii) til smeltning og legering af non- Smeltekapacitet:
4
ferrometaller
herunder
nyttiggjorte tons/dag
(bly
og
produkter, (forædling, støbning, osv.)
cadmium)
eller
20
tons/dag (alle andre
metaller)
f)
Anlæg til overfladebehandling af metaller og De
anvendte
plastmaterialer ved en elektrolytisk eller volumen: 30 m
3
kemisk proces
Mineralindustrien
*
Brydningsareal:
hektar
Produktionskapacitet:
500 tons/dag
Produktionskapacitet:
over 50 tons/dag
Produktionskapacitet:
50 tons/dag
*
25
kars
3.
a) Minedrift under jorden med tilhørende
operationer
b) Minedrift i åbne brud
c) Anlæg til fremstilling af:
i) cementklinker i roterovne
ii) kalk i roterovne
iii) cementklinker eller kalk i andre ovne
d) Anlæg til ud vinding af asbest og fremstilling
af produkter af asbest
e) Anlæg til fremstilling af glas, inklusive Smeltekapacitet:
glasfibre
20 tons/dag
f)
Anlæg til smeltning af mineralske stoffer, Smeltekapacitet:
inklusive fremstilling af mineralfibre
20 tons/dag
g) Anlæg til fremstilling af keramiske produkter Produktionskapacitet: 75
ved brænding, navnlig tagsten, mursten, tons/dag
eller
3
ildfaste sten, fliser, stentøj og porcelæn
ovnkapacitet: 4 m /dag
og sættetæthed pr. ovn:
300 kg/m
3
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0024.png
4.
Kemisk industri
a) Kemiske anlæg til industriel fremstilling af
organiske basiskemikalier, som f.eks.:
i)
simple kulbrinter (lineære eller
ringformede, mættede eller umættede,
aliphatiske eller aromatiske);
ii) iltholdige kulbrinter, som f.eks.
alkoholer,
aldehyder,
ketone r,
carboxylsyrer, estere, acetater, ethere,
peroxider, epoxyharpikser
iii) svovlholdige kulbrinter
iv) kvælstofholdige kulbrinter, som f.eks.
aminer, amider, nitrøse forbindelser,
nitro- eller nitratforbindelser, nitriler,
cyanater, isocyanater
v) fosforho ldige kulbrinter
vi) halogenholdige kulbrinter
vii) metalorganiske forbindelser
viii) plastmaterialer
(polymerer,
kunstfibre, cellulosederivater)
ix) syntetisk gummi
x) farvestoffer og pigmenter
xi) overfladeaktive stoffer og tensider
b) Kemiske anlæg til industriel fremstilling af
uorganiske basiskemikalier, som f.eks.:
i)
gasser, som f.eks. ammoniak, chlor
eller hydrogenchlorid, fluor eller
fluorbrinte,
carbonoxider,
svovlforbindelser,
kvælstofoxider,
brint, svovldioxid, carbonylchlorid
ii) syrer, som f.eks. chromsyre, flussyre,
fosforsyre, salpetersyre, saltsyre,
svovlsyre, oleum, svovlsyrling
iii) baser,
som
f.eks.
ammoniumhydroxid,
kaliumhydroxid, natriumhydroxid
iv) salte, som f.eks. ammoniumchlorid,
kaliumchlorat,
kaliumcarbonat,
natriumcarbonat, perborat, sølvnitrat
v) ikke-metaller, metaloxider eller andre
uorganiske forbindelser som f.eks.
calciumcarbid,
silicium,
siliciumcarbid
c) Kemiske anlæg til industriel fremstilling af
fosfat-,
kvælstof-
eller
kaliumholdig
kunstgødning (herunder blandingsgødning)
*
*
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0025.png
d) Kemiske anlæg til industriel fremstilling af
basisplantebeskyttelsesmidler og biocider
e) Anlæg, der benytter en kemisk eller biologisk
proces til industriel fremstilling af
farmaceutiske basisprodukter
f)
5.
Anlæg til industriel fremstilling
sprængstoffer og pyrotekniske produkter
Affalds - og spildevandshåndtering
af
*
*
*
a) Anlæg til bortskaffelse eller nyttiggørelse af Modtagelse: 10 tons/dag
farligt affald
b) Anlæg til forbrænding af ikke- farligt affald Kapacitet: 3 tons/time
omfattet af direktiv 2000/76/EF
c) Anlæg til bortskaffelse af ikke-farligt affald
Kapacitet: 50 tons/dag
d) Deponeringsanlæg (med undtagelse af anlæg Modtagelse: 10 tons/dag.
til deponering af inert affald, som er Eller samlet kapacitet:
nedlukket endeligt inden den 16.7.2001, eller 25.000 tons
for hvilke efterbehand lingsfasen, der er
pålagt af de kompetente myndigheder i
henhold til artikel 13 i Rådets direktiv
1999/31/EF
26
, er udløbet)
e) Anlæg til destruktion eller udnyttelse af døde Behandlingskapacitet: 10
dyr eller dele heraf og animalsk affald
tons/dag
f)
Rensningsanlæg til kommunalt spildevand
Kapacitet:
100.000
personækvivalenter
g) Uafhængigt drevne rensningsanlæg for Kapacitet: 10.000 m
3
/dag
industrielt spildevand, der betjener mere end
en af aktiviteterne i dette bilag
6.
Fremstilling og forarbejdning af træ og
papir
*
a) Industrianlæg til fremstilling af papirmasse
på grundlag af træ eller tilsvarende
fibermaterialer
b) Industrianlæg til fremstilling af papir og pap Produktionskapacitet: 20
og andre primære træprodukter (f.eks. tons/dag
spånplade, fiberplade og krydsfiner)
c) Industrianlæg til imprægnering af træ og Produktionskapacitet: 50
træprodukter med kemikalier
m
3
/dag
26
EFT L 182 af 16.7.1999, s. 1.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0026.png
7.
Intensiv husdyravl og akvakultur
i) Med plads til 40.000
enheder fjerkræ
ii) Med plads til 2.000
slagtesvin (over 30 kg)
iii) Med plads til 750
søer
a) Anlæg til intensiv fjerkræavl eller svineavl
b) Intensiv akvakultur
Produktionskapacitet:
1.000 tons fisk eller
skaldyr pr. år
8.
Animalske og vegetabilske produkter fra
føde- og drikkevaresektoren
Produktionskapacitet: 50
tons slagtekroppe pr. dag
a) Slagterier
b) Behandling og forarbejdning med henblik på
fremstilling af føde- og drikkevarer på basis
af:
i) animalske råvarer (bortset fra mælk)
ii) vegetabilske råvarer
c) Behandling og forarbejdning af mælk
Produk tionskapacitet: 75
tons færdigvarer pr. dag
Produktionskapacitet:
300 tons færdigvarer pr.
dag
(gennemsnit
kvartalsbasis)
Modtaget
mælke-
mængde: 200 tons/dag
(gennemsnit på årsbasis)
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0027.png
9.
Andre aktiviteter
a) Anlæg til forbehandling (vask, blegning, Behandlingskapacitet: 10
mercerisering) eller farvning af fibre eller tons/dag
tekstilstoffer
b) Anlæg til garvning af huder og skind
Behandlingskapacitet: 12
tons færdige produkter
pr. dag
c) Anlæg til behandling af overflader på stoffer, Forbrugskapacitet: 150
genstande eller produkter under anvendelse kg/time eller 200 tons/år
af organiske opløsningsmidler, navnlig med
henblik på appretur, påtrykning, coating,
affedtning,
imprægnering,
kachering,
lakering, rensning eller vædning
d)
Anlæg til fremstilling af kulstof (fuldbrændt
kul) eller elektrografit ved forbrænding eller
grafitisering.
*
meter
e)
(1)
Anlæg til skibsbygning, maling af skibe eller Kapacitet: 100
fjernelse af maling fra skibe
lange skibe
En asterisk (*) betyder, at der ikke gælder nogen kapacitetstærskel (alle anlæg er
rapporteringspligtige).
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0028.png
BILAG II
FORURENINGSSTOFFER
Udledningstærskel
(kolonne 1)
Nr
.
CAS-
nummer
Forureningsstof
til luft
til vand
til jord
(kolonne 1a) (kolonne 1b) (kolonne 1c)
kg/år
1
2
3
4
74-82-8
630-08-0
124-38-9
Methan (CH
4
)
Carbonmonoxid (CO)
Carbondioxid (CO
2
)
Hydrofluorcarboner (HFC)
100 000
500 000
100 mio.
100
10 000
10 000
100 000
100 000
100
50
150 000
-
-
1
1
1
20
10
kg/år
-
(1)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
50 000
5 000
-
-
-
5
5
kg/år
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
50 000
5 000
-
-
-
5
5
5 10024-97-2 Dinitrogenoxid (N
2
O)
6
7
8
9
7664-41-7 Ammoniak (NH
3
)
Andre flygtige organiske
forbindelser end methan
(NMVOC)
Nitrogenoxider (NO
x
/NO
2
)
Perfluorcarboner (PFC)
10 2551-62-4 Svovlhexafluorid (SF
6
)
11
12
13
14
15
16
17 7440-38-2
Svovloxider (SO
x
/SO
2
)
Totalmængde kvælstof
Totalmængde phosphor
Hydrochlorfluorcarboner
(HCFC)
Chlorfluorcarboner (CFC)
Haloner
Arsen og arsenforbindelser
(som As)
og
(som
18 7440-43-9 Cadmium
cadmiumforbindelser
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0029.png
Udledningstærskel
(kolonne 1)
Nr
.
CAS-
nummer
Forureningsstof
til luft
til vand
til jord
(kolonne 1a) (kolonne 1b) (kolonne 1c)
kg/år
Cd)
19 7440-47-3
20 7440-50-8
Chrom og chromforbindelser
(som Cr)
Kobber
og
kobberforbindelser (som Cu)
og
(som
100
100
50
50
50
50
kg/år
kg/år
Kviksølv
21 7439-97-6 kviksølvforbindelser
Hg)
22 7440-02-0
23 7439-92-1
24 7440-66-6
10
1
1
Nikkel og nikkelforbindelser
(som Ni)
Bly og blyforbindelser (som
Pb)
Zink og
(som Zn)
zinkforbindelser
50
200
200
-
1
-
1
1
-
-
-
1
1 000
1 000
1
20
20
100
1
1
1
1
1
1
1
1
1
10
10
1
20
20
100
1
1
1
1
1
1
1
1
1
10
10
1
25 15972-60-8 Alachlor
26
309-00-2
Aldrin
27 1912-24-9 Atrazin
28
29
30
57-74-9
143-50-0
470-90-6
Chlordan
Chlordecon
Chlorfenvinfos
31 85535-84-8 Chloralkaner, C
10
-C
13
32 2921-88-2 Chlorpyrifos
33
34
35
36
50-29-3
107-06-2
75-09-2
60-57-1
DDT
1,2-dichlorethan (EDC)
Dichlormethan (DCM)
Dieldrin
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0030.png
Udledningstærskel
(kolonne 1)
Nr
.
CAS-
nummer
Forureningsstof
til luft
til vand
til jord
(kolonne 1a) (kolonne 1b) (kolonne 1c)
kg/år
37 330-54-1
38 115-29-7
39 72-20-8
40
41
76-44-8
Diuron
Endosulfan
Endrin
Halogenerede organiske
forbindelser (som AOX)
Heptachlor
Hexachlorbenzen (HCB)
Hexachlorbutadien (HCBD)
1,2,3,4,5, 6
-hexachlorcyclohexan
(HCH)
Lindan
Mirex
PCDD + PCDF (dioxiner +
furaner) (som Teq)
Pentachlorbenzen
Pentachlorphenol (PCP)
Polychlorerede biphenyler
(PCB)
Simazin
Tetrachlorethylen (PER)
Tetrachlormethan (TCM)
-
-
1
-
1
10
-
10
1
1
0,001
1
10
0,1
-
2 000
100
10
100
50
kg/år
1
1
1
1 000
1
1
1
1
1
1
0,001
1
1
0,1
1
10
1
1
-
-
kg/år
1
1
1
1 000
1
1
1
1
1
1
0,001
1
1
0,1
1
-
42 118-74-1
43
87-68-3
44 608-73-1
45
58-89-9
46 2385-85-5
47
48 608-93-5
49
87-86-5
50 1336-36-3
51 122-34-9
52 127-18-4
53
56-23-5
-
-
-
-
54 12002-48-1 Trichlorbenze ner (TCB)
55
56
71-55-6
79-34-5
1,1,1-trichlorethan
1,1,2,2-tetrachlorethan
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0031.png
Udledningstærskel
(kolonne 1)
Nr
.
CAS-
nummer
Forureningsstof
til luft
til vand
til jord
(kolonne 1a) (kolonne 1b) (kolonne 1c)
kg/år
57
58
79-01-6
67-66-3
Trichlorethylen
Trichlormethan
Toxaphen
Vinylchlorid
Anthracen
Benzen
Bromerede diphenylethere
(PBDE)
Nonylphenolethoxylater
(NP/NPE) og hermed
beslægtede stoffer
Ethylbenzen
Ethylenoxid
2 000
500
1
1 000
50
1 000
kg/år
10
10
1
10
1
200
(som
BTEX)
(2)
1
kg/år
-
-
1
10
1
200
(som
BTEX)
(2)
1
59 8001-35-2
60
75-01-4
61 120-12-7
62
71-43-2
63
-
64
-
1
200
(som
BTEX)
(2)
10
1
10
50
1
20
5
200
(som
1
200
(som
BTEX)
(2)
10
1
10
50
1
20
5
200
(som
65 100-41-4
66
75-21-8
-
1 000
-
100
-
10
-
50
-
67 34123-59-6 Isoproturon
68
69
70
71
72
73
108-88-3
117-81-7
108-95-2
91-20-3
Naphthalen
Organiske tinforbindelser
(som total Sn)
Di-(2-ethylhexyl)phthalat
(DEHP)
Phenoler (som total C)
Polycykliske aromatiske
kulbrinter (PAH)
(3)
Toluen
DA
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0032.png
Udledningstærskel
(kolonne 1)
Nr
.
CAS-
nummer
Forureningsstof
til luft
til vand
til jord
(kolonne 1a) (kolonne 1b) (kolonne 1c)
kg/år
kg/år
BTEX)
(2)
74
75
Tributyltin og
forbindelser
tributyltin-
-
-
1
1
kg/år
BTEX)
(2)
1
1
Triphenyltin og triphenyltin-
forbindelser
Totalmængde
organisk
kulstof (TOC) (som total C
eller COD/3)
76
-
-
-
-
10 000
1
-
-
5 000
200
50 000
-
-
-
0,1
50 000
1
200
(som
BTEX)
(2)
2 mio.
-
1
50
2 000
-
-
-
1
2
1
0,1
-
1
200
(som
BTEX)
(2)
2 mio.
-
1
50
2 000
-
-
-
-
-
-
0,1
77 1582-09-8 Trifluralin
78 1330-20-7
79
80
Xylener
Chlorider (som total Cl)
Chlor
og
uorganiske
chlorforbindelser (som HCl)
81 1332-21-4 Asbest
82
83
84
85 74-90-8
86
87 1806-26-4
88 206-44-0
89 465-73-6
90 36355-1-8
Cyanider (som total CN)
Fluorider (som total F)
Fluor
og
uorganiske
fluorforbindelser (som HF)
Hydrogencyanid (HCN)
Partikler (PM
10
)
Octylphenoler
Fluoranthen
Isodrin
Hexabromdiphenyl
DA
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0033.png
Bemærkninger:
(1)
En tankestreg (-) betyder, at det pågældende parameter og element ikke udløser
rapporteringspligt.
(2)
De enkelte forureningsstoffer skal rapporteres, hvis tærsklen for BTEX (samlet parameter
for benzen, toluen, ethylbenzen og xylener) overskrides.
(3)
Polycykliske aromatiske kulbrinter (PAH'er) skal måles med henblik på rapportering af
udledning til luft som benzo(a)pyren (50-32-8), benzo(b)fluoranthen (205-99-2),
benzo(k)fluoranthen (207-08-9), indeno(1,2,3-cd)pyren (193-39-5) (jf. protokollen om
persistente organiske miljøgifte til konventionen om grænseoverskridende luftforurening over
store afstande). Rapportering om udledning til va nd og jord samt rapportering om
borttransport skal foruden oplysninger om disse fire stoffer også indeholde oplysninger om
stofferne benzo-(g,h,i)perylen (191-24-2) og fluoranthen (206-44-0).
DA
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0034.png
BILAG III
FORMAT FOR RAPPORTERING AF DATA OM UDLEDNING OG OVER FØRSEL
Identifikation af bedriften
Navn på moderselskab
Navn på bedriften (driftsleder)
Bedriftens identifikationsnummer
Gade/vej
By
Postnr.
Land
Beliggenhed angivet med koordinater
Vandområdedistrikt
(1)
NACE-kode (4 cifre)
Væsentligste erhvervsaktivitet
Produktionsvolumen (kan udelades)
Antal anlæg (kan udelades)
Antal driftstimer om året (kan udelades)
Antal ansatte (kan udelades)
Rubrik, hvor bedriften eller moderselskabet kan anføre
yderligere oplysninger eller en web-adresse (kan udelades)
Alle bedriftens bilag I-aktiviteter (i henhold til
kodningssystemet i bilag I og IPPC-koden, hvor en sådan
findes)
Aktivitet 1 (væsentligste bilag I-aktivitet)
Aktivitet 2
Aktivitet N
Data for bedriftens udledning til luft for hvert
forureningsstof, som overs krider tærskelværdien (ifølge
bilag II)
Forureningstof 1
M: målt; anvendt analysemetode
Forureningstof 2
C: beregnet; anvendt beregningsmetode
Forureningsstof N
E: estimeret
Data for bedriftens udledning til vand for hvert
forureningsstof, som overskrider tærskelværdien (ifølge
bilag II)
Forureningstof 1
M: målt; anvendt analysemetode
Forureningstof 2
C: beregnet; anvendt beregningsmetode
Forureningsstof N
E: estimeret
Udledning til luft
i kg pr. år
Udledning til vand
i kg pr. år
Data for bedriftens udledning til jord for hvert
Udledning til jord
forureningsstof, som overskrider tærskelværdien (ifølge
bilag II)
Forureningstof 1
M: målt; anvendt analysemetode
i kg pr. år
Forureningstof 2
C: beregnet; anvendt beregningsmetode
Forureningsstof N
E: estimeret
Borttransport af hvert forureningsstof med henblik på
spildevandsbehandling i mængder, som overskrider
tærskelværdien (ifølge bilag II)
DA
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445255_0035.png
Forureningstof 1
Forureningstof 2
Forureningsstof N
M: målt; anvendt analysemetode
C: beregnet; anvendt beregningsmetode
E: estimeret
i kg pr. år
Borttransport af bedriftens farlige affald i mængder, som overstiger
tærskelværdien (ifølge artikel 5)
Inden for landets grænser:
Til nyttiggørelse (R)
Til bortskaffelse (D)
i tons pr. år
i tons pr. år
Til andre lande:
Til nyttiggørelse (R)
i ton pr. år
Navn på den, der står for nyttiggørelsen
Adresse på den, der står for
nyttiggørelsen
Adresse på det anlægsområde, hvor
affaldet modtages til nyttiggørelse
Til andre lande:
Til bortskaffelse (D)
i ton pr. år
Navn på den, der står for bortskaffelsen
Adresse på den, der står for
bortskaffelsen
Adresse på det anlægsområde, hvor
affaldet modtages til bortskaffelse
Borttransport af bedriftens ikke-farlige affald i mængder, som overstiger
tærskelværdien (ifølge artikel 5)
Til nyttiggørelse (R)
Til bortskaffelse (D)
i ton pr. år
i ton pr. år
Kompetent
myndighed,
som
offentligheden kan rette henvendelse
til:
Navn
Gade/vej
By
Telefon
Fax
E- mailadresse
(1)
i henhold til artikel 3, stk. 1, i direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af
en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
27
27
EFT L 327 af 22.12.2000, s. 1.
DA
35
DA