Finansudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0728 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
7. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministe-
riets grundnotat om f
orslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv
77/377/EØF (6. momsdirektiv) med henblik på forenklinger af moms-
forpligtelser, forslag til Rådets direktiv om ordninger for godtgørelse af
moms til afgiftspligtige personer, som ikke er etableret på medlemsstatens
område, men er etableret i en anden landsstat, og forslag om Rådets for-
ordning om ændring af Rådets forordning 1798/2003 (forordning om
administrativt samarbejde) om administrative samarbejdsordninger nød-
vendige for funktionen af one-stop systemet og godtgørelse af moms til
afgiftspligtige personer, som ikke er etableret på medlemsstatens område,
men er etableret i en anden medlemsstat, KOM(2004)728.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
131277_0002.png
2
Skatteministeriet
2000-221-0032
Afgiftsområdet
6. december 2004
Grundnotat
om
J.nr.
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/377/EØF (6. moms-
direktiv) med henblik på forenklinger af momsforpligtelser,
forslag til Rådets direktiv om ordninger for godtgørelse af moms til afgifts-
pligtige personer, som ikke er etableret på medlemsstatens område, men er
etableret i en anden landsstat, og
forslag om Rådets forordning om ændring af Rådets forordning 1798/2003
(forordning om administrativt samarbejde) om administrative samarbejds-
ordninger nødvendige for funktionen af one-stop systemet og godtgørelse
af moms til afgiftspligtige personer, som ikke er etableret på medlemssta-
tens område, men er etableret i en anden medlemsstat.
KOM(2004)728
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------
Resumé
Forslaget, som er fremsat af Kommissionen den 29. oktober 2004, indebærer æn-
dring i 6. momsdirektiv, ændring i forordningen om administrativt momssamarbej-
de samt forslag om et nyt direktiv om en ordning for momsgodtgørelser. Forslaget i
sin helhed sigter mod at lette de administrative byrder for virksomheder, der ikke er
etableret i det medlemsland, hvor de foretager momspligtige aktiviteter og indehol-
der følgende elementer:
A.
B.
C.
D.
E.
F.
Udvidet brug af omvendt betalingspligt (B2B)
Indførsel af et one-stop system
Indførsel af godtgørelsessystem til afløsning af 8. momsdirektiv
Harmonisering af fradragsretten
Forenkling af fjernsalgsreglerne
Ændringer i særordningen for små virksomheder.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen vurderer, at virksomheder med momsforpligtelser i andre medlems-
lande end deres eget har betydelige administrative byrder. Endvidere er reglerne i 8.
momsdirektiv for godtgørelse af købsmoms afholdt i et andet medlemsland så ad-
ministrativt omfattende, at mange virksomheder ikke anmoder om godtgørelsen.
Forslaget sigter mod at lette de administrative byrder for virksomheder, der ikke er
etableret i det medlemsland, hvor de foretager momspligtige aktiviteter. Forslaget
indeholder følgende elementer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
A.
B.
C.
D.
E.
F.
Udvidet brug af omvendt betalingspligt
Indførsel af et one-stop system
Indførsel af et godtgørelsessystem til afløsning af 8. momsdirektiv
Harmonisering af fradragsretten
Forenkling af fjernsalgsreglerne
Ændringer i særordningen for små virksomheder.
Forslaget indebærer ændringer i 6. momsdirektiv for så vidt angår punkt A, B, D, E
og F. Derudover foreslås et nyt direktiv til erstatning af 8. momsdirektiv, punkt C.
Endelig vil en gennemførelse af punkt B og C også kræve ændringer i forordningen
om administrativt momssamarbejde.
Nedenfor præsenteres de enkelte elementer i detaljer.
Ad. A. Udvidet brug af omvendt betalingspligt, business-to-business (B2B)
Der er i dag omvendt betalingspligt ved en del transaktioner mellem afgiftspligtige
personer (B2B) i forskellige EU-lande. Det vil sige, at køber – i stedet for sælger -
skal indbetale moms i købers hjemland (forbrugslandet). Fordelen ved omvendt
betalingspligt er, at sælger fritages for at skulle momsregistreres og indbetale mom-
sen i købers hjemland.
For visse typer af B2B-transaktioner er det obligatorisk for medlemslandene at an-
vende omvendt betalingspligt, for andre typer er det frivilligt.
Kommissionen foreslår, at udvide den obligatoriske brug af omvendt beta-
lingspligt til også at omfatte transaktioner med:
varer, der installeres/samles af eller på vegne af sælger,
ydelser i forbindelse med fast ejendom, art. 9(2)a, herunder ydelser fra ejen-
domsmæglere, ejendomshandlere og sagkyndige, samt ydelser vedrørende
forberedelse eller samordning af byggearbejder,
transaktioner med en køber, der er en momsregistreret afgiftspligtig person,
ydelser angivet i art. 9(2)c, som omfatter:
- virksomhed indenfor kulturel aktivitet, sport, kunst, videnskab, under-
visning og underholdning,
virksomhed knyttet til transport, såsom lastning, losning og om-
ladning,
sagkyndig vurdering af løsøregenstande og
arbejde udført på løsøregenstande.
-
-
-
Imidlertid medfører omvendt betalingspligt og det forhold, at sælger ikke længere er
momsregistreret i købers land, at sælger ikke umiddelbart kan fratrække moms af
eventuelle indkøb i dette land – men i stedet må søge om godtgørelse efter 8.
momsdirektiv. Derfor har Kommissionen foreslået ændrede og forenklede regler
for denne godtgørelse, jf. punkt C.
Ad B. Indførsel af et one-stop system
Efter gældende regler skal en virksomhed, der sælger varer eller ydelser, som
momsberigtiges i købers land, momsregistreres m.v. i dette land (forbrugslandet)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
bortset fra i de tilfælde, hvor der bruges omvendt betalingspligt i B2B-salg. Sælger
virksomheden til mange forskellige EU-lande vil den skulle registreres i dem alle og
leve op til en række forskellige krav i landene.
Siden 2003 har det været muligt for virksomheder i 3. lande, der sælger e-
handelsydelser til private forbrugere (Business-to-Consumer, B2C) at registrere
virksomheden i ét EU-land, hvorefter virksomheden via myndighederne i dette land
elektronisk kan foretage momsangivelser til alle medlemslande i EU. Dette system
med én indgang til alle EU-lande kaldes et one-stop system.
Kommissionen foreslår, at one-stop systemet fra medio 2006 udvides til også at
omfatte virksomheder i EU-medlemslande, der sælger varer og ydelser, som
momsberigtiges i forbrugslandet både for så vidt angår salg til virksomheder og til
private, B2B og B2C.
Ligesom i det nuværende one-stop system skal momsangivelser foretages hos én
myndighed for salg til alle EU-lande, og for virksomheder i EU gælder, at indgan-
gen til systemet er hjemlandets myndighed. For at undgå omfattende pengeover-
førsler mellem medlemslandenes myndigheder for eslår Kommissionen, at virk-
somhederne selv skal foretage momsbetalingerne direkte til de relevante medlems-
landes myndigheder.
Kombinationen af udvidet omvendt betalingspligt, jf. punkt A, og et nyt one-stop
system vil betyde, at virksomheder i EU, der foretager momspligtige transaktioner i
andre medlemslande end hjemlandet enten vil være omfattet af obligatorisk om-
vendt betalingspligt, hvor køber er ansvarlig for momsbetalingen, eller have mulig-
hed for at anvende one-stop systemet.
Kommissionen foreslår, at brugen af one-stop systemet bliver valgfrit således, at de
virksomheder der ønsker at være momsregistreret i flere EU-lande kan være det.
Kommissionen foreslår endvidere, at der laves et harmoniseret regelsæt for angivel-
ser i one-stop systemet, herunder kvartalsvis angivelse, ensartet angivelsesformular
og ensartede regler for betaling og godtgørelser. Kommissionen fremhæver, at de
ensartede regler i one-stop systemet ikke nødvendiggør harmonisering af medlems-
landenes regler for nationale angivelser m.v.
Indførsel af det nye one-stop system kræver ændringer i 6. momsdirektiv samt for
så vidt angår informationsudvekslingen m.v. ændringer i forordningen om admini-
strativt samarbejde.
Ad C. Indførsel af et godtgørelsessystem til afløsning af 8. momsdirektiv
En momspligtig virksomhed, som foretager et indkøb (en momsbelagt omkostning)
i et medlemsland, hvor virksomheden ikke er registreret - og derfor ikke har mulig-
hed for at få momsfradrag - kan søge om godtgørelse af momsen på indkøbet i det
pågældende land på baggrund af det 8. momsdirektiv. Procedurerne omkring godt-
gørelsesanmodninger efter direktivet er imidlertid så administrativt omfattende, at
mange virksomheder ikke søger godtgørelserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Kommissionen har tidligere foreslået en grænseoverskridende fradragsret. Der har
ikke kunne opnås enighed om forslaget, hovedsagelig fordi det indebar, at fradrags-
retten skulle gives efter reglerne i det land, hvor virksomheden er etableret, i stedet
for efter forbrugslandets regler.
Kommissionens foreslår nu en modernisering af godtgørelsesprocedurerne i 8.
momsdirektiv, således at fradragsretten stadig følger reglerne i forbrugslandet. Den
involverede virksomhed skal sende en elektronisk anmodning til myndighederne i
hjemlandet, med oplysninger om relevante faktura. Myndighederne verificerer, at
virksomheden er momspligtig og videresender anmodningen til forbrugslandets
myndighed, som sender det anmodede beløb direkte til virksomheden.
Ønsker forbrugslandets myndighed at foretage yderligere kontrol af anmodningen,
herunder kontrol af de originale fakturaer m.v. vil dette skulle ske gennem reglerne
for administrativt samarbejde mellem medlemslandene.
Moderniseringen kræver – ligesom one-stop systemet under punkt B - ændringer i
forordning om administrativt samarbejde (1798/2003), idet der skal laves et elek-
tronisk system for elektroniske udvekslinger af de relevante dokumenter og infor-
mationer. Det elektroniske system går under benævnelsen VIES II.
Ad D. Harmonisering af fradragsretten for momsudgifter
Der er store forskelle i medlemslandenes regler for fradragsret af momsudgifter i
forbindelse med specielt personbiler, hotelophold, bespisning, luksusvarer, under-
holdning og repræsentation. Dertil kommer, at de lande, der havde begrænsninger i
fradragsretten ved vedtagelsen af 6. momsdirektiv med de gældende regler har haft
mulighed for at bibeholde dem (stand still). Dog kan landene ikke vedtage yderlige-
re begrænsninger, og hvis et land en gang har lempet en begrænsning (givet mere i
fradragsret) kan den begrænsede fradragsretsregel ikke genindføres. Kommissionen
har tidligere fremsat forslag til en harmonisering af fradragsretsreglerne i EU, men
der har ikke kunnet opnås enighed.
Kommissionen anfører, at det i det foreslåede moderniserede godtgørelsessystem,
jf. punkt C, ikke er nødvendigt med en harmonisering af fradragsretsreglerne. Imid-
lertid vil det være fordelagtigt at afgrænse de udgiftsområder, hvor fradragsretten
kan variere mellem medlemslandene. For alle andre udgifter vil de normale fra-
dragsretsregler gælde i alle EU-lande, og eventuelle stand still bestemmelser vil
bortfalde.
Kommissionen foreslår, at medlemslandene selv kan fastsætte og ændre fradragsret-
ten for udgifter til :
biler, både og fly,
rejser, overnatninger, mad og drikke,
luksusvarer, underholdning og repræsentation,
varer og ydelser, hvor over 90 pct. af den samlede anvendelse af dette gode
er privat eller uvedkommende for driften af virksomheden på anden vis.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Ad E. Forenkling af fjernsalgsreglerne for salg til private og ikke-
momsregistrerede virksomheder (B2C)
Med det indre marked i 1993 blev der - for at undgå konkurrenceforvridning som
følge af medlemslandenes forskellige momssatser – vedtaget særlige fjernsalgsregler.
De medfører, at varesalg til privatpersoner og ikke-momsregistrerede virksomheder
i et andet EU-land er momspligtigt i købers land (forbrugslandet). Der er to undta-
gelser fra denne hovedregel:
hvis det årlige varesalg til et andet EU-land er mindre end et nationalt fast-
lagt beløb på mellem 35.000 og 100.000 Euro, kan sælger vælge mellem at
momsberigtige salget i oprindelses- eller forbrugslandet.
hvis varerne er punktafgiftspligtige, dvs. alkohol, vin mv. Her skal al moms
betales i købers land.
Kommissionen vurderer, at virksomheder med salg til en række EU-lande må bruge
betydelige administrative ressourcer på at overvåge salget til de enkelte lande og
sikre, at salget ikke overstiger de nationale fjernsalgsgrænser.
Kommissionen foreslår, at der fastsættes én samlet grænse for fjernsalg til andre
EU-lande på 150.000 Euro pr. virksomhed. Overskrides denne grænse skal virk-
somheden indbetale moms i forbrugslandene. Kommissionen foreslår endvidere, at
virksomhederne fortsat skal have mulighed for at vælge forbrugslandbeskatning
uanset salgets størrelse.
Forslaget indebærer, at hvis virksomheden skal betale moms i forbrugslandet, må
virksomheden - som i dag - sørge for indbetaling af moms i de EU-lande, hvor den
ikke er etableret, f.eks. ved brug af one-stop systemet, jf. punkt B.
Man kunne argumentere for, at introduktionen af et one-stop system kan fjerne
behovet for fjernsalgsgrænsen, idet systemet medfører, at der kan ske elektroniske
momsbetalinger via eget lands myndighed og dermed kan momsregistrering i for-
brugslandene undgås. Kommissionen vurderer, at det er hensigtsmæssigt at bibe-
holde en grænse af hensyn til de små virksomheder, der kan have begrænset adgang
til elektroniske løsninger. De vil dermed kunne fortsætte med kun at betale moms i
eget land.
Ad F. Ændringer i samordningen for små virksomheder
Der findes i dag regler for momsfritagelse af små virksomheder i 6. momsdirektiv.
Reglerne for, hvornår en virksomhed anses for lille ses i forhold til virksomhedens
samlede årlige omsætning. Der er stor variation i definitionen af en lille virksomhed
mellem de forskellige EU-lande. Således har nogle medlemslande en lav omsæt-
ningsgrænse, f.eks. Danmark med 50.000 kr., mens andre lande har en relativ høj
omsætningsgrænse, f.eks. UK med knap 700.000 kr. Dertil kommer, at visse lande
kan pristalsregulere deres grænse, mens andre ikke kan. Med de gældende regler, er
der ulige vilkår for medlemslandene til at definere størrelsen af en lille virksomhed,
der kan momsfritages.
Kommissionen foreslår, at der fastsættes en øvre grænse for den årlige omsætning i
momsfritagne virksomheder på 100.000 Euro (743.260 kr.). Medlemslandene vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
have mulighed for at fastlægge et lavere niveau og for at fastsætte forskellige græn-
ser for forskellige grupper af afgiftspligtige.
2. Retsgrundlag
Alle tre forslag er fremsat i henhold til Traktatens artikel 93. Det indebærer, at for-
slagene skal vedtages med enstemmighed.
3. Høring
Forslagene er sendt i høring hos relevante erhvervsorganisationer.
4. Proportionalitets- og nærhedsprincippet
Der er tale om forslag, der har til hensigt at lette virksomhedernes grænseoverskri-
dende handel og dermed funktionen af det indre marked. Kommissionen vurderer,
at forslagene er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Regeringen er enig i denne vurdering.
5. Samfundsøkonomiske, administrative og statsfinansielle konsekven-
ser
Konkrete skøn for de statsfinansielle konsekvenser er endnu ikke foretaget,
men følgende kan bemærkes:
De nye – og for virksomhederne mindre administrationstunge - reg-
ler for godtgørelse af moms afholdt i andre EU-lande forventes at
medføre et vist tab for statskassen.
Brugen af one-stop systemet vil give visse tab for statskassen på
grund af, at mange virksomheder får længere kredittid, idet syste-
mets afregningsperioder er 3 måneder – efter normale danske regler
har store virksomheder måneden som afgiftsperiode.
One-stop systemet er en forudsætning for, at der fremover kan fo-
retages ændringer som indebærer, at moms ved grænseoverskriden-
de salg til private kunder i andre EU-lande som hovedregel skal be-
tales i forbrugslandet og ikke som nu i sælges land. Sådanne ændrin-
ger må forventes på sigt at give Danmark et merprovenu.
Imidlertid trækker den foreslåede ændring af fjernsalgsgrænsen i
modsat retning. Den kan medføre provenutab for statskassen, idet
salg af varer fra andre lande i større omfang kan blive momset i
salgslandet i stedet for - som det er tilfældet nu - her i landet.
For så vidt angår administrative konsekvenser, skønnes, at ToldSkat får engangsud-
gifter til etablering af one-stop systemet og det tilknyttede informationsudvekslings-
system. Eventuelle merudgifter forventes afholdt inden for de eksisterende rammer.
6. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Der er endnu ikke foretaget skøn over konsekvenserne for erhvervslivet. Imidlertid
må det formodes, at såvel forslaget om one-stop systemet og nye regler for godtgø-
relse vil lette virksomhederne administrativt, øge momsfradragene og gøre EU-
handel mere attraktivt.
7. Lovgivningsmæssige konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Forslagene vil kræve ændringer i momslovens regler for godtgørelse af moms til
udenlandske virksomheder, i reglerne for fjernsalg af varer og i visse af reglerne for
omvendt betalingspligt.
8. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Forslagene har været forelagt Folketingets Europaudvalg og Skatteudvalget forud
for forslagenes præsentation på ECOFIN den 16. november 2004 .