Erhvervsudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0730 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. december 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets grundnotat om forslag til Europa-Parlamentet og Rådets
direktiv om ændring af Rådets direktiv 77/91/EØF, for så vidt angår stiftel-
sen af aktieselskabet samt bevarelsen af og ændringer i dets kapital,
KOM(2004) 730 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
26. november 2004
/PKJ
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
direktiv 77/91/EØF, for så vidt angår stiftelsen af aktieselskabet samt beva-
relsen af og ændringer i dets kapital - KOM(2004) 730 endelig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
128671_0003.png
3
Resumé
Forslaget har til formål at gøre det lettere for aktieselskaber at gennemføre kapital-
relaterede dispositioner, så det bliver nemmere at foretage visse ændringer i aktie-
ejerskab. Forslaget skal medvirke til at øge erhvervslivets effektivitet og konkurren-
ceevne uden at svække den beskyttelse, der er tillagt aktionærer og kreditorer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 44, stk. 1, i Traktaten om oprettelse af
Det Europæiske Fællesskab og skal behandles efter Traktatens artikel 251 om Rå-
dets og Europa-Parlamentets fælles beslutningstagen, der til vedtagelse kræver til-
slutning fra et kvalificeret flertal af Rådets medlemmer.
Flere af forslagene er valgfrie for medlemsstaterne, men der er under alle omstæn-
digheder behov for lovændringer vedrørende reglerne om at erhverve egne aktier,
ligesom der er behov for at lempe forbuddet mod et selskabs finansiering m.v. af
erhvervelse af aktier i selskabet. Endelig skal det tillades, at bestyrelsen og direktio-
nen i et børsnoteret selskab under visse omstændigheder kan undlade at fremlægge en
skriftlig redegørelse for generalforsamlingen, hvis den udnytter en bemyndigelse til at
begrænse eller fjerne fortegningsretten i forbindelse med en kapitalforhøjelse.
Baggrund og indhold
Baggrund
Kommissionen har den 29. oktober 2004 fremsat et forslag til direktiv om ændring af
Rådets direktiv 77/91/EØF, for så vidt angår stiftelsen af aktieselskabet samt beva-
relsen af og ændringer i dets kapital (KOM(2004) 730) endelig.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 44, stk. 1, i Traktaten om oprettelse af
Det Europæiske Fællesskab.
Forslaget – der skal behandles efter Traktatens artikel 251 om Rådets og Europa-
Parlamentets fælles beslutningstagen – kræver til vedtagelse tilslutning fra et kvalifi-
ceret flertal af Rådets medlemmer.
Forslaget har til formål at gøre det lettere for aktieselskaber at gennemføre kapital-
relaterede dispositioner, så det bliver nemmere at foretage visse ændringer i aktie-
ejerskabet. Samtidig foreslås en harmoniseret retlig procedure for kreditorer ved
nedskrivning af kapitalen.
Forslaget skal medvirke til at øge erhvervslivets effektivitet og konkurrenceevne,
som er et af målene i Lissabon-strategien. Forslaget indgår i Kommissionens Hand-
lingsplan fra maj 2003 om modernisering af selskabsretten og forbedret virksom-
hedsledelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Indhold
Vurderingsberetning
Forslaget giver medlemsstaterne tilladelse til i visse tilfælde at undtage fra kravet om en
vurderingsberetning, når aktier tegnes mod indskud af andre værdier end kontanter.
Undtagelserne omfatter indskud af børsnoterede værdipapirer og aktiver, som allerede
har været genstand for en vurdering af anerkendt uafhængig sagkyndig samt aktiver,
der er særskilt værdiansat i en årsrapport for det forudgående regnskabsår, som er
aflagt i henhold til 4. regnskabsdirektiv og revideret i henhold til 8. direktiv om revisi-
on. Forslaget tillader tilsvarende undtagelser for kravet om en vurderingsberetning ved
et aktieselskabs erhvervelse af formuegoder fra stiftere eller aktionærer.
Medlemsstaterne kan, som ved stiftelser, ligeledes undtage fra kravet om vurderings-
beretning ved kapitalforhøjelse.
Aktionærer, der tilsammen ejer mindst 5 % af selskabskapitalen, kan forlange en uaf-
hængig vurdering.
Erhvervelse af egne aktier
Efter det gældende direktiv må et selskabs beholdning af egne aktier ikke overstige 10
% af den tegnede kapital. Denne begrænsning foreslås ændret således, at et selskabs
beholdning af egne aktier ikke kan overstige selskabets frie reserver.
Det er dog fortsat muligt for medlemsstaterne at fastsætte begrænsningen til 10 % af
den tegnede kapital. Det foreslås endvidere, at generalforsamlingens bemyndigelse til
at erhverve egne aktier kan gives for 5 år, hvor den efter det gældende direktiv ikke må
overstige 18 mdr.
Selvfinansiering
Efter det gældende direktiv må et selskab hverken stille midler til rådighed, yde lån
eller stille sikkerhed med henblik på en tredjemands erhvervelse af dets aktier. Undta-
get fra forbuddet er dog bankers og pengeinstitutters løbende dispositioner, samt di-
spositioner i relation til medarbejderaktier.
Det foreslås, at forbuddet under visse betingelser lempes yderligere. Efter forslaget
forudsætter det, at transaktionen sker på rimelige markedsbetingelser, at selskabet kan
opretholde sit kapitalberedskab de næste 5 år, at transaktionen og vilkårene er god-
kendt af generalforsamlingen, at transaktionen sker inden for selskabets frie reserver
og endelig, at erhvervelsen skal ske til en rimelig kurs, hvis der er tale om erhvervelse
af selskabets egne aktier, eller aktier, som udstedes i forbindelse med en kapitalforhø-
jelse.
Efter forslaget kan en aktionær bestride generalforsamlingens godkendelse af transak-
tionen, ligesom medlemsstaterne skal træffe passende forholdsregler, så transaktionen
ikke strider mod selskabets interesser, hvis modparten i transaktionen er medlemmer
af bestyrelsen eller direktionen i selskabet selv eller i et moderselskab til dette, eller er
selve dette moderselskab.
Skriftlig redegørelse om begrænsninger i fortegningsretten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
128671_0005.png
5
I forbindelse med en kapitalforhøjelse kan der efter det gældende direktiv gives be-
myndigelse til at begrænse eller ophæve fortegningsretten til det af selskabets ledelses-
organer, der er berettiget til at træffe afgørelse om forhøjelse af kapitalen. Der skal i
givet fald forelægges en skriftlig redegørelse herom på generalforsamlingen. Efter for-
slaget må der ikke stilles krav om den skriftlige redegørelse på generalforsamlingen,
hvis der er tale om et børsnoteret selskab og visse betingelser er opfyldt. Aktionærerne
kan dog anmode bestyrelsen eller direktionen om bevæggrundene til begrænsningen
eller ophævelsen af fortegningsretten.
Kreditorbeskyttelse ved kapitalnedsættelse
Med henblik på at harmonisere reglerne om kreditorbeskyttelse foreslås en ændring,
hvorefter medlemsstaterne skal give kreditorerne ret til at henvende sig til en myndig-
hed for at få hensigtsmæssige sikkerhedsforanstaltninger i tilfælde af kapitalnedsættel-
se, såfremt selskabet ikke selv har iværksat hensigtsmæssige sikkerhedsforanstaltninger.
Det forudsætter, at kreditorerne kan godtgøre, at kapitalnedsættelsen bringer deres
krav i fare.
Indløsningsret og -pligt
Det foreslås, at en aktionær, der ejer mindst 90 % af aktiekapitalen i et børsnoteret
selskab (flertalsaktionær), skal kunne kræve, at de øvrige aktionærer (mindretalsaktio-
nær) afhænder deres aktier til pågældende til en rimelig pris. I sammenhæng hermed
foreslås det, at mindretalsaktionærer enten samlet eller enkeltvis kan kræve, at flertals-
aktionæren køber deres aktier til en rimelig pris. Mindretalsaktionærer skal kunne kræ-
ve en vurdering af den rimelige pris.
Ikrafttrædelse
Endelig foreslås, at direktivet skal være implementeret i medlemsstaterne senest den
31. december 2006.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Nærheds- og proportionalitets princippet
De foreslåede forenklinger er nødvendige, da de berører en række bestemmelser i EF-
retten, som har udelukket eller begrænset selskaberne fra at anvende de foreslåede
forenklinger. I forslaget er det forsøgt at begrænse lovgivningsinitiativerne til det abso-
lut nødvendige, for at tilvejebringe de ønskede forenklinger. Kommissionen finder
derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitets princip-
pet.
Regeringen skønner, at forslaget er i overensstemmelse med både nærheds- og pro-
portionalitetsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
128671_0006.png
6
Gældende dansk ret
De gældende regler findes i aktieselskabsloven.
Vurderingsberetning
Efter loven skal der altid foreligge en vurderingsberetning, hvis aktier tegnes mod ind-
skud af andre værdier end kontanter. Det gælder både i forbindelse med stiftelsen og
ved senere kapitalforhøjelser. Tilsvarende skal der altid foreligge en vurderingsberet-
ning ved et selskabs erhvervelse af formueværdier fra en stifter eller en aktionær.
Erhvervelse af egne aktier
I overensstemmelse med gældende 2. direktiv bestemmer loven, at et aktieselskabs
beholdning af egne aktier ikke må overstige 10 % af aktiekapitalen.
Selvfinansiering
Loven bestemmer i overensstemmelse med gældende 2. direktiv, at et selskab ikke må
stille midler til rådighed, yde lån eller stiller sikkerhed med henblik på en tredjemands
erhvervelse af selskabets aktier – Det såkaldte selvfinansieringsforbud.
Skriftlig redegørelse om begrænsninger i fortegningsretten
Loven tillader ikke, at bestyrelsen eller direktionen i et børsnoteret selskab kan fritages
for at fremlægge en skriftlig redegørelse for generalforsamlingen, hvis denne er be-
myndiget til at begrænse eller fjerne fortegningsretten i forbindelse med en kapitalfor-
højelse.
Kreditorbeskyttelse ved kapitalnedsættelse
Efter loven må en kapitalnedsættelse ikke gennemføres, så længe anmeldte, forfaldne
krav ikke er fyldestgjort og der ikke på forlangende er stillet betryggende sikkerhed for
uforfaldne eller omtvistede krav. Både selskabet og kreditorer kan anmode Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen om at afgøre, om en tilbudt sikkerhed må anses for betryggende.
Indløsningsret og -pligt
Loven indeholder regler, hvorefter en flertalsaktionær kan kræve indløsning af mindre-
talsaktionærerne, ligesom mindretalsaktionær kan kræve sig indløst af en hovedaktio-
nær. Disse regler finder også anvendelse på børsnoterede selskaber. Hvis der ikke kan
opnås enighed om indløsningskursen, fastsættes aktiernes værdi af skønsmænd ud-
meldt af retten på selskabets hjemsted.
Høring
Forslaget vil blive sendt i høring hos medlemmerne af EU-specialudvalg for etablering
og tjenesteydelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
128671_0007.png
7
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Flere af forslagene indeholder valgmulighed for medlemsstaterne og indebærer derfor
ikke direkte
lovgivningsmæssige konsekvenser,
medmindre mulighederne, der ikke lige nu
findes i den danske lovgivning, ønskes anvendt.
Andre forslag nødvendiggør en ændring af dansk lovgivning. Det drejer sig om regler-
ne om et selskabs erhvervelse af egne aktier, hvor det skal indføres, at princippet om
ligebehandling af aktionærerne betragtes som overholdt, når et selskab erhverver eller
sælger aktier på et reguleret marked.
Herudover skal forbuddet mod at et selskab yder lån m.v. til erhvervelse af aktier i
selskabet modificeres, således at det tillades, at selskaber under visse omstændigheder
kan medvirke til finansiering m.v. af erhvervelse af aktier i selskabet.
Endelig skal det indføres, at bestyrelsen og direktionen i et børsnoteret selskab under
visse omstændigheder kan undlade at fremlægge en skriftlig redegørelse for generalfor-
samlingen, hvis den udnytter en bemyndigelse til at begrænse eller fjerne fortegnings-
retten i forbindelse med en kapitalforhøjelse.
Forslaget forventes ikke at medføre
statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at medføre en besparelse for virksomhederne både i forbindelse
med stiftelsen, men også i forbindelse med senere ændringer i kapitalforholdene. Dette
vil medvirke til at forbedre selskabernes effektivitet og konkurrenceevne, uden at
svække den beskyttelse, der er tillagt aktionærer og kreditorer.
Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.