Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
SEK (2004) 0918 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EUK
22. oktober 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets grundnotat om anbefaling fra Kommissionen om
transpositionen til national lovgivning af direktiver med betydning for
det indre marked, dokument SEC(2004) 918 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
112054_0002.png
2
19. oktober 2004
IS
Eksp.nr. 143560
/KWE
Anbefaling fra Kommissionen om transpositionen til national lov-
givning af direktiver med betydning for det indre marked
(SEC(2004) 918 endelig)
Resumé
Kommissionen har vedtaget en række anbefalinger, der vedrører en korrekt
og rettidig implementering af indre markedsdirektiverne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
I anbefalingerne lægges der vægt på, at landene selv kan vælge procedu-
rer og metoder for implementering af EU-retten. Kommissionen har i et
bilag vedhæftet en række eksempler på national bedste praksis, som med-
lemslandene kan lade sig inspirere af.
Meddelelsen har ingen betydning for gældende danske ret, idet der er tale
om anbefalinger fra Kommissionen.
1. Baggrund og indhold
Det Europæiske Råd vedtog i Amsterdam i 1997 Handlingsplanen for det
indre marked. Formålet med handlingsplanen var at forbedre gennemførel-
sen og effektiviteten af det indre marked. Med henblik på at gøre status
udarbejder Kommissionen hvert halve år en resultattavle.
På forårstopmødet i Stockholm i 2001 blev stats- og regeringscheferne
enige om, at medlemsstaterne til topmødet i Barcelona i 2002 skulle have
gennemført 98,5 pct. af indre markedsdirektiverne. Stats- og regeringsche-
ferne besluttede efterfølgende på topmødet i Barcelona, at medlemssta-
terne til topmødet i 2003 skulle have en gennemførselsprocent på mindst
98,5 pct., og 100 pct. for de direktiver, hvis gennemførelsesfrist er over-
skredet med 2 år. På topmødet i Bruxelles i 2003 opfordrede stats- og
regeringscheferne medlemsstaterne til en fornyet indsats for senest i juli
2003 at opfylde Stockholm- og Barcelona-målene. På topmødet i Bru-
xelles i 2004 har stats- og regeringslederne ligeledes opfordret medlems-
staterne til at leve op til målsætningerne om implementering af indre
markedslovgivningen.
Som opfølgning på Det Europæiske Råds beslutninger og den til stadig-
hed manglende målopfyldelse, som senest fremgår af den 13. version af
resultattavlen fra juli 2004, har Kommissionen i juli 2004 vedtaget en
række anbefalinger til at sikre en korrekt og rettidig implementering af
EU-retten.
I anbefalingerne lægges der vægt på, at landene selv kan vælge procedu-
rer og metoder for implementering af EU-retten.
Anbefalingerne indeholder bl.a., at:
medlemslandene iværksætter foranstaltninger til at undgå en krænkel-
se af deres juridiske forpligtelse til at implementere indre markedsdi-
rektiver korrekt og rettidigt
at medlemslandene orienterer sig i eksemplerne på bedste praksis,
som fremgår af bilaget, og under hensyntagen til nationale institutio-
nelle traditioner indfører de eksempler, der vil eller kan forventes at
føre til forbedringer i implementeringen af indre markedsdirektiverne
medlemslandene undgår overimplementering, dvs. tilføjer ekstra, na-
tionale krav, der ikke er nødvendige for at implementere et direktiv
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
112054_0004.png
4
Kommissionen har i et bilag vedhæftet en række eksempler på national
bedste praksis, som medlemslandene kan lade sig inspirere af. Eksem-
plerne har følgende overskrifter:
1. Sørge for, at korrekt og rettidig implementering er en permanent po-
litisk og operationel prioritet
2. Sikre en permanent overvågning og koordinering af implementerin-
gen af indre markedsdirektiver
3. Sikre, at implementeringsforberedelserne sker tidligt, og at formålet
er en korrekt og rettidig implementering
4. Arbejde tæt sammen med nationale parlamenter, der er involveret i
implementeringen af indre markedsdirektiverne for at sikre en kor-
rekt og rettidig implementering
5. Reagere hurtigt, tydeligt og effektivt for at sikre implementeringen af
direktiver, hvis implementeringsfrist er overskredet
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
3. Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen har ikke vurderet, om eller hvordan meddelelsen berører
nærheds- og proportionalitetsprincippet. Meddelelsen vedrører anbefalin-
ger om implementeringen af EU-retsakter, som medlemsstaterne kan søge
inspiration i, i det omfang der er problemer med implementeringen af indre
markedslovgivningen. Regeringen finder, at meddelelsen er i overens-
stemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Meddelelsen har ingen betydning for gældende danske ret. Der er tale om
anbefalinger fra Kommissionen.
5. Høring
Der er gennemført høring i specialudvalget for konkurrenceevne og vækst.
Der er modtaget høringssvar fra Danske Maritime og HTS – Handel,
Transport og Serviceerhvervene.
Danske Maritime (DM) finder, at medlemslandenes ret til selv at vælge
procedurer og metode for implementering af EU-retten bør begrænses.
DM finder det ønskeligt, at Kommissionens adgang til at kontrollere gen-
nemførelsen ikke begrænses samt, at Kommissionen som minimum skal
have frihed til at anbefale bedre metoder. Endelig finder DM, at medlems-
landene ikke bør kunne unddrage sig en dialog om det hensigtsmæssige i
deres implementeringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
112054_0005.png
5
HTS er enig i, at et velfungerende indre marked er af væsentlig betydning.
Derfor finder HTS det afgørende, at samtlige medlemslande lever op til
EU’s krav om rettidig og effektiv implementering. Ifølge HTS bør erfarin-
gerne fra Danmark i højere grad end i dag kunne anvendes som inspirati-
onskilde for andre lande. Endelig opfordrer HTS Kommissionen til at på-
se, at medlemslandene lever op til kravene om rettidig og effektiv imple-
mentering.
6. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-
ser for Danmark.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.