Trafikudvalget 2007
KOM (2004) 0143
Offentligt
1447116_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 22.2.2007
KOM(2007) 79 endelig
2004/0049 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning til
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om internationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
OM ÆNDRING AF KOMMISSIONENS FORSLAG
i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2
DA
DA
kom (2004) 0143 - Ingen titel
2004/0049 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning til
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om internationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
(EØS–relevant tekst)
1.
INDLEDNING
Ifølge EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c), skal Kommissionens afgive
udtalelse om de ændringsforslag, Europa-Parlamentet fremsætter ved andenbehandlingen.
Kommissionen forelægger hermed sin udtalelse om Parlamentets ændringsforslag.
2.
SAGSFORLØB
4. marts 2004
Forslag sendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dokument KOM(2004) 143 endelig C6-311/2006 - 2004/049(COD):
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg:
Udtalelse
afgivet
A6 – 0123/2005
under
Europa-Parlamentets
9. februar 2005
førstebehandling: 28. september 2005
24. juli 2006
Fælles holdning vedtaget:
Udtalelse afgivet
A6 – 0479/2006
under
Europa-Parlamentets
andenbehandling: 18. januar 2007
3.
FORMÅLET MED KOMMISSIONENS FORSLAG
Forslaget til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om internationale
jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
er en af fire foranstaltninger, som blev
fremsat i 2004 som led i den tredje jernbanepakke, sammen med forslag om et
certificeringssystem for togførere, et forslag om kvaliteten af jernbanefragttjenester og et
forslag om åbning af markedet for international jernbanepassagerbefordring.
Jernbanepassagerers rettigheder er i tråd med de ideer, som er er indeholdt i
meddelelsen fra
DA
2
DA
kom (2004) 0143 - Ingen titel
1447116_0003.png
Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om flere rettigheder til passagerer i
EU
1
. Forordningen indfører passagerrettigheder, som allerede findes i luftfartssektoren.
Forordningen indeholder bestemmelser om mindstekrav til information til passagererne før,
under og efter deres rejse, billettering, jernbaneselskabernes erstatningsansvar i tilfælde af
ulykker, kompensation og ad hoc-bistand i tilfælde af forsinkede eller aflyste afgange og
under hvilke omstændigheder bevægelseshæmmede personer skal tilbydes assistance.
Herudover pålægger forordningen, at der oprettes en klagebehandlingsmekanisme og
obligatorisk etablering af håndhævelsesorganer.
4.
K
OMMISSIONENS UDTALELSE OM
P
ARLAMENTETS ÆNDRINGSFORSLAG
Parlamentet har foretaget en række ændringer i den fælles holdning, som i det store hele kan
accepteres, idet de er i tråd med den linje, som Kommissionen har lagt i sit forslag, og løser
Kommissionens problemer i forbindelse med det ringe engagement blandt stationsledere og
jernbanevirksomheder, når det gælder om at yde bistand til bevægelseshæmmede personer.
Kommissionen er dog også klar over, at spørgsmålet om forordningens anvendelsesområde -
hovedsageligt internationale jernbanetransporttjenester, som Rådet går ind for, eller al
jernbanepassagertransport i EU, herunder nationale tjenester, som Europa-Parlamentet ønsker
– fortsat er stridspunktet, som der skal findes en løsning på, inden forordningens endelige
vedtagelse. Kommissionen går ganske vist ind for det bredest mulige anvendelsesområde til
fordel for flest mulig passagerer, men vil yde al mulig støtte til at finde et brugbart
kompromis.
Med undtagelse af to ændringsforslag kan Kommissionen derfor acceptere alle Europa-
Parlamentets ændringsforslag. Kommissionen afviser ændringsforslag 44, som indfører
en retlig forpligtelse i lovgivningen om at jernbaneselskaber og stationsledere skal
muliggøre adgang til stationer og tog for bevægelseshæmmede personer. Herudover
afviser Kommissionen den del af ændringsforslag 59 og 69, som giver jernbaneselskaber
mulighed for at kræve et gebyr for at befordre kørestole eller barnevogne af passagerer,
der har behov for sådant udstyr af hensyn til deres mobilitet.
Ændringsforslag (1, 2, 3, 4, 5, 6, delvis 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 27, 28,
29, 58, 59 og 69):
Kommissionen kan tilslutte sig ændringsforslag gående ud på at udvide
anvendelsesområdet til nationale tjenester eller ethvert kompromis, som der kan opnås
enighed med medlemsstaterne om. Kommissionen har ingen vanskeligheder med kravet om,
at der opkræves gebyr for transport af cykler og sportsudstyr.
Ændringsforslag vedrørende erstatningsansvar (delvis 8, 32, 34, 35, 50, 60, 63 og 64):
Kommissionen accepterer et krav om ubegrænset erstatningsansvar ved fejl eller uagtsomhed
fra jernbaneselskabernes side, medens Rådets fælles holdning, som bygger på COTIF/CIV,
giver mulighed for nationale maksimumbeløb. Ordlyden af bestemmelsen om et eneste
kontaktorgan må afklares, da den i modstrid med Europa-Parlamentets egen begrundelse lader
til at begrænse passagerernes ret til at kræve erstatning.
1
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet - Flere rettigheder til passagerer i EU,
KOM(2005)46 endelig af 16.2.2005.
DA
3
DA
kom (2004) 0143 - Ingen titel
1447116_0004.png
Ændringsforslag vedrørende bevægelseshæmmede personers rettigheder (7, 25, 42, 43, 44,
45, 46, 47, 48, 49 og 66):
Kommissionen sætter navnlig pris på den styrkede forpligtelse, som
stationslerede har i forbindelse med ubemandede stationer.
Ændringsforslag vedrørende erstatning ved forsinkelser og bistand (24, 36, 37, 38, 39, 40, 41
og 54):
Kommissionen accepterer Europa-Parlamentets anmodninger om afklaring, navnlig
for så vidt angår billetter, som giver en ubegrænset adgangsret til ruter og net i en periode
("sæsonkort").
Ændringsforslag vedrørende information, billettering, kvalitet og håndhævelse (12, 16, 26,
30, 31, 55, 56, 61 og 68):
Kommissionen accepterer ændringsforslagene og værdsætter
navnlig Europa-Parlamentets støtte til overvågningen af servicekvaliteten.
Ændringsforslag vedrørende komitologiproceduren (15 og 57):
Disse ændringsforslag bringer
komitologibestemmelserne på linje med bestemmelserne i Rådets afgørelse 2006/512/EF af
17. juli 2006.
5.
KONKLUSION
I henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2, ændrer Kommissionen sit forslag i
overensstemmelse med ovenstående.
DA
4
DA