Europaudvalget 2004
KOM (2004) 0157
Offentligt
1444803_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 08.03.2004
KOM(2004)157 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om interimsevalueringen af den tredje fase af Tempus-programmet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444803_0002.png
1.
I
NDLEDNING
Denne rapport forelægges i henhold til artikel 12 i Rådets afgørelse 1999/311/EF af 29. april
1999. Den indeholder Kommissionens holdning til de vigtigste konklusioner og henstillinger i
den eksterne evaluering af den tredje fase af Tempus-programmet (Tempus III).
Den fuldstændige interimsevaluering af Tempus III
1
findes på følgende internetadresse:
http://europa.eu.int/comm/education/programmes/evaluation/evaluation_en.html.
2.
B
AGGRUND
Tempus-programmet blev først foreslået på undervisningsministrenes møde i Rådet i
december 1989 som et redskab for samarbejde mellem den videregående uddannelses
institutioner i medlemsstaterne og partnerlandene. Dets første fase (Tempus I) blev vedtaget i
1990
2
.
Programmet dækkede oprindelig de central- og østeuropæiske lande. Mellem 1992 og 1993
blev det udvidet til at omfatte Den Russiske Føderation, Ukraine, Belarus og Albanien. I en
kort periode (1991) dækkede det også Jugoslavien.
Formålet med Tempus var at bidrage til socioøkonomiske reformer gennem samarbejde inden
for de videregående uddannelser. Mere konkret var programmet udformet med henblik på at
fremme fælles udvikling af nye læseplaner, akademisk og administrativt personales
erhvervelse af nye færdigheder inden for management og åbning af partnerlandenes
uddannelsessystemer for civilsamfundet.
Programmets anden fase (Tempus II) blev vedtaget i 1993
3
for perioden 1994-1998, og i 1996
blev den udvidet til 2000
4
. I den anden fase blev programmet udvidet til at omfatte nye
støtteberettigede lande, der dækkedes af programmerne Phare
5
og Tacis
6
, men der skete også
en højnelse af programmets ambitioner og de forventninger, der stilledes til det. Især indførtes
der med Tempus II specifikke nationale prioriteter, som supplerede den oprindelige ”bottom-
up”-arbejdsmetode, hvor initiativet udelukkende lå hos universiteterne.
Selv om logikken i Tempus-programmets arbejdsmetode i vidt omfang er forblevet uændret,
har programmet udviklet sig betydeligt som følge af ændringer i den politiske kontekst, og det
har således bidraget til forberedelsen af de central- og østeuropæiske landes tiltrædelse af Den
Europæiske Union.
Den tredje og nuværende fase af Tempus (Tempus III) blev vedtaget i 1999 for en periode på
seks år fra den 1. juli 2000
7
. Programmets arbejdsmetode blev ikke ændret grundlæggende,
men der blev indført to nye aspekter. For det første blev der som supplement til den
1
2
3
4
5
6
7
Den endelige rapport om Tempus-programmets anden fase findes på den samme internetadresse.
Rådets afgørelse 90/233/EØF af 7. maj 1990.
Rådets afgørelse 93/246/EØF af 29. april 1993.
Rådets afgørelse 96/663/EF af 21. november 1996.
Rådets forordning (EØF) nr. 3906/89 af 18. december 1989 om økonomisk bistand til visse lande i
Central- og Østeuropa, og senere ændringer.
Dette programs nuværende retsgrundlag er Rådets forordning (EF, Euratom) 99/2000 af 29. december
1999 om bistand til partnerstater i Østeuropa og Centralasien.
Rådets afgørelse 1999/311/EF af 29. april 1999.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444803_0003.png
traditionelle opdeling efter lande lagt særlig vægt på programmets muligheder for at tilskynde
til regionalt samarbejde. For det andet blev det understreget i endnu højere grad, at
programmet ikke kun skal være i overensstemmelse med, og i visse tilfælde supplere, andre
fællesskabsprogrammer, men at det også aktivt skal skabe berøringsflader til andre former for
bistand til partnerlandene.
Rådets forordning 2666/2000/EF af 5. december 2000, som fastsatte rammerne for
Fællesskabets bistand til genopbygning, udvikling og stabilisering (Cards) i Vestbalkan,
udvidede Tempus III-afgørelsen til at omfatte deltagelse af Kroatien og Forbundsrepublikken
Jugoslavien.
Tempus III blev igen ændret i 2002
8
med en udvidelse af programmet til at omfatte de sydlige
og østlige Middelhavslande, der dækkes af Meda-programmet inden for rammerne af det
Euro-Middelhavspartnerskab, der opstod som følge af Barcelona-erklæringen i 1995.
Udvidelsen er et forsøg på at imødekomme behovet for et tættere samarbejde inden for
videregående uddannelse mellem EU og dets partnere i regionen med henblik på at bidrage til
disses socioøkonomiske udvikling. Derudover tager udvidelsen sigte på at fremme dialog og
forståelse mellem kulturer som et middel til at sikre bæredygtig udvikling, fred og stabilitet i
regionen og styrke programmets tværkulturelle og civilsamfundsmæssige dimension.
Tempus III udløber i december 2006
9
, samtidig med de andre overordnede uddannelses- og
erhvervsuddannelsesprogrammer (Socrates og Leonardo da Vinci).
3.
K
ORT BESKRIVELSE AF PROGRAMMET
Tempus er først og fremmest udformet med henblik på at bidrage til en reform og en
forbedring af partnerlandenes videregående uddannelsesordninger. Gennem samarbejde inden
for videregående uddannelser tager programmet også sigte på at styrke civilsamfundet,
fremme demokratiet i disse lande og styrke den gensidige forståelse og tværkulturelle dialog
mellem EU og dets partnere.
Programmet kombinerer en ”bottom-up”-arbejdsmetode, som hovedsagelig overlader
initiativet til universiteterne, med en ”top-down”-metode, som kommer til udtryk i
fastsættelsen af nationale prioriteter for hvert enkelt partnerland med henblik på at forstærke
programmets indvirkning på reformprocessen mest muligt.
For at nå disse mål støtter programmet tre typer af projekter:
– Fælles europæiske projekter, som er multilaterale projekter, der skaber kontakt mellem den
videregående uddannelses institutioner i EU og partnerlandene med henblik på at
understøtte bestræbelser i institutionerne i partnerlandene på at udvikle og forbedre
læseplanernes udformning eller universitetets forvaltning. Disse projekter søger også at
bidrage til opbygningen af det institutionelle net i partnerlandene. De varer normalt to eller
tre år, og de er den almindeligste projekttype inden for Tempus.
8
9
Rådets afgørelse 2002/601/EF af 27. juni 2002.
Afgørelsen om udvidelse af Tempus-programmet til at omfatte Meda-landene ændrede programmets
varighed således, at udløbsdatoen blev den samme for Tempus, Socrates og Leonardo da Vinci.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444803_0004.png
– Strukturelle og supplerende foranstaltninger, som også er multilaterale projekter, men
udformet til at støtte kortvarige indgreb, der tager sigte på reformer af
uddannelsesordningerne, der er snævert forbundne med partnerlandenes prioriteter.
– Individuelle mobilitetsstipendier, som tildeles til enkeltpersoner – professorer, lektorer,
forvaltningspersonale eller embedsmænd i ministerierne – for at hjælpe dem med at rejse
til andre lande i forbindelse med arbejde vedrørende en bestemt reformproces.
Følgende lande modtager støtte under Tempus:
– Albanien, Bosnien og Hercegovina, Kroatien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien og Forbundsrepublikken Jugoslavien (disse lande betegnes som ”Cards”-
lande).
– Armenien, Aserbajdsjan, Belarus, Georgien, Kasakstan, Kirgisistan, Moldova, Mongoliet,
Den Russiske Føderation, Tadsjikistan, Turkmenistan, Ukraine og Usbekistan (disse lande
betegnes som ”Tacis”-lande).
– Algeriet, Egypten, Israel
10
, Jordan, Libanon, Marokko, Den Palæstinensiske Myndighed,
Syrien og Tunesien (disse lande betegnes som ”Meda”-lande).
Det bilaterale samarbejde med hvert enkelt af partnerlandene under Tempus-programmet
finansieres over budgetterne for Cards, Meda og Tacis.
4.
E
VALUERINGSARBEJDET
Kommissionen offentliggjorde en offentlig indkaldelse af bud i 2002, som førte til, at firmaet
ECORYS-NEI blev udvalgt til at gennemføre evalueringen af den tredje fase af Tempus III.
Denne evaluering blev gennemført sammen med og under hensyntagen til resultaterne af den
endelige evaluering af programmets anden fase.
Af beskrivelsen af arbejdsopgaverne i udbudsmaterialet fremgik det, at ansøgeren skulle
undersøge logikken i Tempus-programmets aktioner, herunder især følgende aspekter:
(1)
Findes de socioøkonomiske behov, der gav anledning til Tempus-programmets første
og anden fase, stadig i dag? Svarer programmets mål til de eksisterende
uddannelsesbetingelser i de støtteberettigede lande? I hvilken udstrækning har
programmet bidraget til at ændre de socioøkonomiske betingelser i disse lande?
Er indkaldelse af forslag og udvælgelsesprocessen på grundlag af nationale prioriteter
en anvendelig metode, og hvor hensigtsmæssigt er det at tilskynde til samarbejde
mellem støtteberettigede nabolande i et program, der fokuserer på nationale
prioriteter?
Er den multilaterale model, hvori der indgår institutioner fra EU og fra de
støtteberettigede lande, hensigtsmæssig for at nå programmets mål, og mere konkret,
hvori består merværdien i forhold til strukturelle investeringer i uddannelsesreformer?
(2)
(3)
10
Israels deltagelse er kun mulig på grundlag af selvfinansiering.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(4)
Bidrager den type af projekter, der støttes af programmet (især fælles europæiske
projekter og individuelle mobilitetsstipendier) til at nå de ønskede resultater og
virkninger på de videregående uddannelsesordninger?
Er støttens nuværende størrelse tilstrækkelig til at nå de ønskede mål? Frembringer
den nuværende metode den kritiske masse, der kræves for at skabe varige virkninger?
Er de nuværende gennemførelsesredskaber, forvaltningsmetoder og især metoder til at
yde teknisk bistand hensigtsmæssige og tilstrækkelige til at sikre projekternes kvalitet
og en passende gennemførelse af projekterne? Er tilsynsmekanismerne tilstrækkelig
effektive? Sikrer de eksisterende mekanismer for tilbagemelding og udbredelse af
resultater, at den erfaring, der indhøstes gennem programmet, også udnyttes?
(5)
(6)
Evalueringsfirmaet udarbejdede en evalueringsmetode, der i vidt omfang var baseret på
interaktiv deltagelse af de forskellige aktører i Tempus III. De vigtigste evalueringsredskaber,
der blev anvendt i perioden oktober 2002 - juni 2003, var:
– Tre interaktive workshopper (Moskva, Almaty og Skopje) med de involverede partnere og
en workshop om de indhøstede erfaringer (Bruxelles), hvor alle de vigtigste
evalueringsspørgsmål blev drøftet. Denne metode blev suppleret med en analyse af
aktionernes logik, et overblik over den relevante litteratur, interviews med aktørerne og
analyser af de enkelte landes situation.
– Der blev anvendt data om resultaterne af Tempus II, og spørgsmål, der var relevante for
denne midtvejsevaluering, indgik i tre af undersøgelsens redskaber: et on line-spørgeskema
om indvirkningen af Tempus på reformerne af den videregående uddannelse og
bæredygtige partnerskaber (599 koordinatorer af fælles europæiske projekter), en
undersøgelse blandt 80 koordinatorer af fælles europæiske projekter i de støtteberettigede
lande og 26 interviews med repræsentanter for myndigheder med ansvar for videregående
uddannelse i de støtteberettigede lande.
Det er vigtigt at bemærke, at udbudskriterierne blev udformet, før Tempus III blev udvidet til
at omfatte det sydlige og østlige Middelhavsområde. Konklusionerne og henstillingerne
gælder dog også for programmets gennemførelse i denne region.
5.
5.1
E
VALUERINGENS KONKLUSIONER
Programmets relevans set i forhold til de socioøkonomiske behov
De fremherskende socioøkonomiske betingelser og behovet for at støtte den videregående
uddannelse
Evalueringsfirmaet gennemførte en sammenlignende analyse, der viste, at Cards- og Tacis-
landenes nuværende situation ligner den situation, der var fremherskende i Tempus-
programmets tidligere faser. Disse lande kan stadig ikke betragtes som stabile demokratier. I
både Cards- og Tacis-landene er overgangen kun delvis gennemført, og processen lider under
en stagnerende økonomi, begrænset evne til at gennemføre reformer, utilstrækkelige sociale
ydelser, afbrydelser af de offentlige tjenesteydelser og en høj statsgæld. Alt dette har
indflydelse på statens investering i uddannelse. I Tacis- og Cards-regionerne er der flere
studenter end nogensinde før, der påbegynder en videregående uddannelse, men statens
investeringer i reelle tal er faldet til en tredjedel af niveauet for ti år siden.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I mange af Meda-landene har den videregående uddannelse, selv om den historiske kontekst
har været en helt anden, ligeledes lidt under en alvorlig mangel på finansiering. I de fattigere
Meda-lande er den kroniske mangel på midler blevet forstærket af, at de internationale givere
har været af den opfattelse, at uddannelsesstøtte skulle koncentreres om grundskolen og
sekundærtrinnet, da dette måtte anses for mere omkostningseffektivt og mere rentabelt på kort
sigt end investering i videregående uddannelse. Dette synspunkt har ændret sig i den senere
tid, og støtte til videregående uddannelse anses nu for at være nøglen til at sikring af en
bæredygtig udvikling.
Det er vurderingsfirmaets opfattelse, at de udfordringer, de støtteberettigede lande står over
for i Tempus-programmets tredje fase, er lige så vanskelige som dem, de stod over for under
Tempus I og II, og at der er gode grunde til at prioritere reformer af den videregående
uddannelse og erhvervsuddannelse.
”Overgangen fra et kommunistisk samfund til demokrati og markedsøkonomi skabte et
socioøkonomisk behov for
ændring af værdinormer, institutionelle ændringer og ændring af
kvalifikationer og den dertil svarende uddannelse.
Det var dette behov, der efter Berlin-
murens fald gav anledning til Tempus-programmets første fase og i de tidlige halvfemsere
den anden fase... I de støtteberettigede lande i programmets tredje fase er dette behov stadig
helt aktuelt, og programmet er derfor særdeles relevant.”
Kommissionen deler evalueringsfirmaets opfattelse, at ”behovet for yderligere innovation og
investering i den videregående uddannelse er meget større end det, de støtteberettigede lande i
øjeblikket har mulighed for at betale, og behovet kan forventes at stige. Der er således gode
grunde til at investere mere i videregående uddannelse og forskning.”
Tempus-programmets muligheder for at bidrage til reform og udvikling af de videregående
uddannelser
Evalueringen (af både Tempus II og Tempus III) viser, at Tempus kan bidrage til at ændre de
socioøkonomiske
betingelser
i
de
støtteberettigede
lande.
Personale-
og
mobilitetsprogrammerne er nået ud til hundredetusinder af studerende, lærere og docenter fra
de videregående uddannelsers institutioner i de central- og østeuropæiske lande. På denne
måde er deltagerne i Tempus I og Tempus II kommet i berøring med nye ideer, idealer og
begreber og den bedste praksis i næsten enhver samfundssammenhæng i EU, og de har
oplevet de forskellige løsninger, medlemsstaterne i EU betjener sig af i bestræbelserne på at
reformere samfundet og uddannelserne. Næsten alle deltagerne er således blevet inddraget i
en omfattende og vidtrækkende dialog, som har bidraget til en bevidstgørelse om og en
sammenligning af nationale værdier, kulturer og holdningsændringer og til en styrkelse af
deres ønske om at støtte den sociale og økonomiske reformproces i deres hjemlande og i deres
eget arbejdsmiljø.
Etableringen af partnerskabsforbindelser mellem enkeltpersoner og institutioner fra
partnerlandene og EU har givet de videregående uddannelsers institutioner udstrakt adgang til
netværk af viden. Dette har været et vigtigt indirekte bidrag til lovgivningsmæssige,
administrative og institutionelle ændringer, som letter overgangen til markedsøkonomi og
mere demokrati.
Det fremgår af evalueringsrapporten, at Tempus i højere grad end noget andet eksternt
program i de støtteberettigede lande har hjulpet universitetsinstitutter og –fakulteter med at
modernisere allerede eksisterende studieforløb og indføre nye. Programmet har således
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bidraget til, at uddannelsesordningerne vil blive mere relevante for den kommende generation
i forhold til behovene på arbejdsmarkedet, som er under stadig udvikling.
Kommissionen er enig med evalueringsfirmaet i, at den tredje fase af Tempus er et
betydningsfuldt redskab i betragtning af de fremherskende socioøkonomiske forhold i
partnerlandene, og at programmet utvivlsomt fortsat vil være et effektivt redskab til at
imødekomme de videregående uddannelsers behov.
5.2
De nationale og regionale prioriteters værdi
Evalueringsfirmaet henviser til, at der er bred enighed blandt programmets aktører om de
nationale prioriteters betydning for opnåelse af den størst mulige virkning og om behovet for
at styrke dialogen mellem Kommissionen og de lokale myndigheder for bedre at fastsætte
disse prioriteter.
Evalueringsfirmaet kommer til den slutning, at opfattelsen af nytteværdien af fastsættelsen af
de nationale prioriteter hovedsagelig afhænger af, hvor hensigtsmæssig formulingsprocessen
har været. “I lande, hvor Tempus-programmets vigtigste aktører blev hørt, ansås de nationale
prioriteter for at være en nyttig rettesnor for ansøgerne. I lande, hvor prioriteterne åbenbart
blev fastsat uden høring, oplevedes udvælgelsen af dem som arbitrær og som en unødig og
uønsket form for indblanding ovenfra.”
Kommissionen påpeger, at der ikke er nogen væsentlig forskel på, hvordan de nationale
prioriteter er blevet fastsat for de forskellige lande. Den anerkender dog, at der faktisk er
forskel på de nationale prioriteters art og præsentation. I nogle tilfælde kan de nationale
prioriteter uden vanskelighed anvendes til at udforme operationelle forslag. I andre tilfælde er
prioriteterne for brede eller tvetydige til at være direkte anvendelige.
Det viste sig vanskeligere at nå til enighed om, hvilken vægt de nationale prioriteter skulle
tillægges i spørgsmålet om programmets anvendelse. På den ene side blev det bemærket, at
under anvendelse af "bottom-up"-metoden skulle nyskabende ideer i princippet have forrang
for retningslinjer ovenfra. På den anden side kan en fastere strategisk planlægning forstærke
programmets virkning og forhindre spild af ressourcer. Der var heller ikke enighed blandt
aktørerne om, hvilken vægt der skulle lægges på overholdelse af de nationale prioriteter under
udvælgelsen af projekter.
Det er Kommissionens opfattelse, at de nationale prioriteter er væsentlige for at give
programmet den størst mulige indflydelse på reform- og udviklingsprocessen i de
videregående uddannelser og derigennem på de samlede uddannelses- og
erhvervsuddannelsesordninger. Som det understreges i evalueringen, er det imidlertid vigtigt
at opretholde "bottom-up"-metoden for at tilskynde til innovation og kreativitet på
institutionsniveau. "Bottom-up"-metoden kan desuden (hvis det skulle blive nødvendigt)
sikre, at programmet ikke bliver overtaget af bureaukratiet eller infiltreret af uønskede
politiske eller økonomiske interesser.
I spørgsmålet om regionalt samarbejde konkluderer evalueringsfirmaet, at behovet for bl.a. et
intensiveret samarbejde om kultur og samarbejde om sikkerhedsspørgsmål og for mulighed
for tiltrædelse af EU samt partnernes voksende interesse for at følge Bologna-processen er
stærke argumenter for at intensivere universiteternes samarbejde på regionalt plan.
Selv om Kommissionen har tilskyndet ansøgerne til at forelægge regionale projekter (som
omfatter mere end et partnerland), må det indrømmes, at der ikke inden for Tempus findes en
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mekanisme for en fælles formulering af regioners prioriteter, som de respektive regioners
myndigheder med ansvar for de videregående uddannelser kan betjene sig af.
5.3
Den multilaterale partnerskabsmodels værdi
Det altovervejende flertal af berørte parter opfatter generelt denne model som nøglen til den
succes, Tempus-programmets interventionslogik har haft.
Tillid til, at universiteterne i EU og i de støtteberettigede lande er i stand til at identificere
deres behov og udforme og gennemføre nyskabende og målrettede projekter, har altid været et
centralt element i Tempus-metoden. Denne metode synes at fungeret udmærket, ikke kun i
forbindelse med reformer af læseplaner, men også i forbindelse med indførelse af ny
forvaltningspraksis. Den har endvidere ansporet de videregående uddannelsers institutioner til
at stille deres viden til rådighed for at imødekomme de behov, der opstår som følge af
ændringer i samfundet.
Evalueringsfirmaet konkluderer, at det er lykkedes med den multilaterale model at bidrage til,
at Tempus når sit dobbelte mål, kulturel tilnærmelse og tilpasning af de videregående
uddannelsesordninger. Denne model fører i vidt omfang til bæredygtige kontaktnet blandt
enkeltpersoner og institutionelle partnerskaber mellem de videregående uddannelsers
institutioner i de støtteberettigede lande og i EU’s medlemsstater – hvilket er en vigtig
indikator for, hvor vellykket indsatsen for kulturel tilnærmelse har været under Tempus III.
Den multilaterale models egnethed til at fremme reformer og forbedring af den videregående
uddannelse blev bekræftet i den afsluttende evaluering af Tempus II.
Evalueringsfirmaet sammenligner Tempus-programmet med andre foranstaltninger og
påpeger, at den største fordel ved Tempus-programmets multilaterale "bottom-up"-metode er
dets evne til at skabe net og kontakter mellem mennesker. Tempus giver støtte gennem
samarbejde et menneskeligt ansigt, fordi alle Tempus-projekter er baseret på et snævert
samarbejde mellem samarbejdsvillige institutioner og personer.
Som evalueringsfirmaet udtrykker det, “Tempus-programmets merværdi sammenlignet med
strukturinvesteringer i uddannelse ligger i programmets fremme af internationalt samarbejde,
som fører til ny indsigt, nye ideer og nye net af personlige og professionelle kontakter.
Derudover er det en styrke ved den multilaterale mobilitetsmodel, at den fremmer
iværksætterånden på fakultetsniveau og dermed giver mulighed for igangsætning af
nyskabelse og reformer nedefra. Som følge heraf opstår en meget bred vifte af nyskabende
projekter.”
Kommissionen noterer sig evalueringsfirmaets argument, at Tempus giver ”valuta for
pengene”, idet omkostningerne ved Tempus-interventioner er relativt lavere end f.eks.
strukturforanstaltninger, som internationale sagkyndige deltager i.
5.4
Projekttypernes relevans
Tempus-programmets projekttyper er beskrevet i afsnit 2. I lyset af programmets mål
konkluderer evalueringsfirmaet, at der er god overensstemmelse mellem programmets mål
som fastsat i Rådets afgørelse og programmets redskaber:
Fælles europæiske projekter og strukturelle og supplerende foranstaltninger bidrager til
tilpasning og udvikling af de videregående uddannelsesordninger, da de giver
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
partnerlandene adgang til den viden om modernisering og reform, der er tilgængelig i
uddannelsesinstitutionerne i EU.
Fælles europæiske projekter vedrørende udvikling af læseplaner bevirker gennem
indførelse af nyskabende studieordninger en videreudvikling på institutionelt plan, og
projekter vedrørende forbedring af universiteternes forvaltning bidrager til reformer af
denne forvaltning.
Fælles europæiske projekter og individuelle mobilitetsstipendier fremmer mobilitet og
kulturel dialog samt opbygning af institutioner og bidrager således til, at Tempus III når
det mål at tilnærme kulturerne og udvikle civilsamfundet.
Evalueringen konkluderer, at de forskellige typer af projekter har været effektive til at nå
programmets ønskede mål og den overordnede virkning, Tempus skulle have på reformerne
af de videregående uddannelser. Især har de fælles europæiske projekter vist sig at bidrage til
ændring af retlige og administrative bestemmelser inden for de videregående uddannelser. De
bidrager også til større åbenhed og interesse for internationalt samarbejde i institutionerne, til
reform af deres forvaltning, udvikling af læseplaner, uddannelse af beslutningstagere og til
bæredygtige partnerskaber mellem uddannelsesinstitutioner i EU og de støtteberettigede
lande.
Evalueringsfirmaet ser dog også muligheder for en styrkelse af programmets virkning og
tilskynder bl.a. til, at der lægges mere vægt på udveksling af information og udbredelse af
resultater og på snævrere forbindelser mellem universiteter og industri med særligt henblik på
beskæftigelsesevne. Evalueringsfirmaet foreslår også en sammenlægning af de fælles
europæiske projekter under Tempus med efter- og videreuddannelsesprogrammer for lærere,
og endelig udbredelse af nyskabende resultater til uddannelsescentre og til skoler på primær-
og sekundærtrinnet. Fælles europæiske projekter burde også anvendes til at uddanne de
dygtigste studenter til en karriere som forskere.
Kommissionen kan i vidt omfang tilslutte sig denne analyse og understreger, at der kan være
grund til at overveje at forstærke mekanismerne for styrkelse af synergier mellem de
videregående uddannelser og erhvervsuddannelserne inden for det nuværende program og at
udvide det kommende program ud over de videregående uddannelser.
5.5
Finansieringens tilstrækkelighed og kritisk masse
Evalueringsfirmaet fastslår, at programmets mål ikke har været defineret i en række mål for
præstationer, som kan kontrolleres ved hjælp af kvantitative indikatorer. Det bemærker på den
anden side også, at analysen af udvælgelsesprocessen viser, at antallet af ansøgninger af høj
kvalitet altid har oversteget de til rådighed stående bevillinger. Siden programmet blev
etableret, har absorptionskapaciteten aldrig været overskredet. Deraf kan det udledes, at
Tempus har været utilstrækkeligt finansieret.
I spørgsmålet om kritisk masse konkluderer evalueringen, at den kritiske masse kan nås med
den nuværende finansiering på projektniveau. På landsniveau afhænger muligheden for at nå
den kritiske masse imidlertid af landets størrelse og en vedvarende tildeling af større
bevillinger.
Kommissionen er enig i vurderingsfirmaets analyse og erkender, at variationer i
finansieringsniveauet i tidens løb, som ofte har været foretaget af politiske grunde eller af
programmeringshensyn, skader programmets effektivitet.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.6
Programmets forvaltning
Evalueringsrapporten
fastslår,
at
de
nuværende
gennemførelsesredskaber,
forvaltningsmetoder og metoder til at yde teknisk bistand er hensigtsmæssige, og at de hidtil
har sikret, at projekternes kvalitet og gennemførelse har været tilfredsstillende.
Rapporten anerkender ganske vist Kommissionens indsats for nylig for at strømline
procedurerne, men den påpeger samtidig, at reglerne for tildeling af kontrakter og deres
finansielle forvaltning er strengere og mere besværlige end nødvendigt. Kommissionen
understreger, at der måske kan være et element af sandhed i denne konklusion, men at der er
tale om en vanskelig balancegang mellem behovet for at sikre en forsvarlig omgang med
offentlige midler og ønsket om at sikre en enkel forvaltning. Den nye finansforordnings
indførelse har ikke gjort denne balancegang lettere.
I spørgsmålet om udvælgelsesprocedurer understreger evalueringsfirmaet, at systemet er
transparent, men at der kun gives utilstrækkelige tilbagemeldinger om tidligere projekters
resultater til de personer, der skal foretage en evaluering, og der foretages ingen
sammenligning af projekternes relative fortrin set i den bredere sammenhæng af de
videregående uddannelsers reformbehov i de støtteberettigede lande. Kommissionen har
allerede taget skridt til at forbedre udvælgelsesprocessen, bl.a. ved at styrke uddannelsen af de
personer, der skal foretage en evaluering.
I spørgsmålet om tilsyn konkluderer evalueringsfirmaet, at den gældende praksis under
Tempus III ganske vist kun har et begrænset omfang, men at den dog kan anses for passende.
Kommissionen anerkender, at der ikke har fundet systematisk overvågning sted i marken
under Tempus III, og at dette har begrænset informationsstrømmen om programmets
resultater i de støtteberettigede lande. Kommissionen er også enig i, at det ville være ønskeligt
at forbedre udbredelsen af resultaterne.
6.
D
ET EKSTERNE EVALUERINGSFIRMAS HENSTILLINGER
Evalueringsrapporten indeholder en række henstillinger, som er anført i kortform nedenfor (i
kursiv)
ledsaget af Kommissionens bemærkninger:
(1) Den vellykkede multilaterale model fra Tempus burde overføres til andre regioner i
verden.
Kommissionen har henledt evalueringsfirmaets opmærksomhed på, at visse eksisterende
programmer (herunder Alfa og Asia-Link) har overtaget partnerskabsmodellen fra Tempus.
(2) De årlige nationale budgetter for de resterende år af Tempus III bør forøges.
Kommissionen er enig med evalueringsfirmaet i, at den kritiske masse kun kan nås gennem
øgede bevillinger, og den forsøger at holde bevillingerne på et niveau, der er tilstrækkelig højt
til at sikre en effektiv anvendelse af midlerne.
(3) Proceduren for formulering af prioriteter for de enkelte lande bør styrkes gennem en
bedre struktureret dialog med partnerlandenes uddannelsesmyndigheder.
Kommissionen anerkender, at dialogen med partnerlandenes myndigheder er nøglen til
programmets succes, og vil straks træffe foranstaltninger til at sikre en bedre struktureret og
konsekvent tilgang.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(4) De nationale prioriteters nyttevirkning kan styrkes ved at anvende horisontale
uddannelsesspørgsmål som prioriteter frem for en liste af vertikale specialiseringer.
Kommissionen anerkender, at de nationale prioriteters natur og præsentation bør forbedres.
(5) Metoden til indkaldelse af forslag og udvælgelsesmekanismen for regionale projekter bør
forbedres.
Kommissionen anerkender, at den nuværende ordning baseret på nationale prioriteter og
nationale budgetter ikke giver mulighed for gennemførelse af det regionale samarbejdes fulde
potentiale, selv om der udtrykkelig tilskyndes til dette i programmets nuværende fase.
Kommissionen vil undersøge, hvordan den bedst kan styrke programmets regionale
dimension.
(6) Tempusmidlerne bør anvendes til det, programmet gør bedst, dvs. fremme af mobilitet,
udveksling og indførelse af nye læseplaner.
Kommissionen glæder sig over, at Tempus-programmet har fået ry for at fremme mobilitet og
indførelse af nye læseplaner og undervisningsmetoder, men er af den opfattelse, at
programmets ambitioner i retning af at udstrække virkningen til at omfatte systemet som
sådan er den logiske følge af den voksende betydning, der tillægges de nationale prioriteter.
Samtidig med at aktiviteter, der fokuserer på udvikling af læseplaner på institutionelt plan
fortsat vil være en central del af programmet, vil andre aktiviteter, som tager sigte på
deltagelse af aktører på systemniveau, derfor blive udviklet yderligere.
(7) De individuelle mobilitetsstipendiers relevans og effektivitet bør styrkes yderligere, og
mulighederne for misbrug af stipendierne bør indskrænkes.
Kommissionen vil revidere kriterierne og finansieringsbetingelserne for disse stipendier og
har til hensigt at lade partnerlandenes myndigheder deltage i fastlæggelsen af prioriteter for
denne type af aktiviteter. Kommissionen er af den opfattelse, at den forestilling, at
mobilitetsstipendierne misbruges eller kan misbruges, ikke støttes af kendsgerninger. Det skal
bemærkes, at modtagerne har tilladelse til at deltage i lovlige aktiviteter, der rækker ud over
stipendiets oprindelige formål. Måske har dette forhold givet anledning til denne
misforståelse.
(8) Koordineringen mellem GD EAC og EuropeAid bør styrkes for at gøre programmets
virkning på reformen af de videregående uddannelser så stærk som muligt.
Kommissionen vil sørge for en koordinering på alle niveauer af de tjenestegrene, der har
ansvaret for samarbejdet på uddannelsesområdet i de berørte partnerlande. En sådan
koordinering skal finde sted i forbindelse med fastlæggelse af overordnede prioriteter og
planlægning, koordinering, tilsyn og evaluering.
(9) Det bør undersøges, om det kan lade sig gøre at nedsætte maksimumbeløbet for støtte til
fælles europæiske projekter til f.eks. 200 000 EUR for et toårigt projekt med det formål at
kunne udvælge flere projekter til finansiering.
For visse lande kan mindre støttebeløb og et større antal projekter måske være ønskelige, men
erfaringen har vist, at det nuværende maksimumbeløb for tildeling af støtte (500 000 EUR) er
nødvendigt for at sikre den kritiske masse på projektplan.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444803_0012.png
(10) Der burde indføres en ny projekttype for afholdelse af konferencer til støtte for regionalt
samarbejde/netværkarbejde og udbredelse af projektresultater.
(11) Der burde stilles midler til rådighed til aktioner, der kan fremme udveksling af
informationer og større udbredelse af Tempus-programmets konkrete og mindre
håndgribelige resultater.
Det er Kommissionens opfattelse, at igangsætningen af strukturelle og supplerende
foranstaltninger, som omfatter støtte til informations- og udbredelsesprojekter, samt
afholdelsen af regionale Tempus-konferencer imødekommer disse henstillinger.
(12) Retningslinjerne for ansøgere under Tempus-programmet bør fokusere mere direkte på
fremme af særlige evner, beskæftigelsesegnethed, forbindelserne mellem universiteterne,
industrien og civilsamfundet og overførsel af nyskabelser fra de fælles europæiske projekter
til andre uddannelsesinstitutioner, herunder programmer for grundskolen og
sekundærtrinnet.
Vejledningen for ansøgere tilskynder allerede til, at der etableres forbindelser mellem
universiteterne, industrien og civilsamfundet. Kommissionen vil søge at stimulere dette
samarbejde yderligere gennem målrettede oplysningskampagner i partnerlandene.
Kommissionen vil også inden for programmets nuværende fase søge at udnytte de
videregående uddannelsers muligheder for at stimulere udviklingen af erhvervsuddannelsen,
voksenundervisningen og efter- og videreuddannelsen samt skoleuddannelsen. I spørgsmålet
om fornyelse af Tempus-programmet vil Kommissionen overveje at udvide anvendelsen af
Tempus-modellen, så den dækker alt vedrørende livslang læring.
(13) Der burde offentliggøres statistikker om indsendte forslag af høj kvalitet.
Kommissionen er af den opfattelse, at sådanne statistikker kan vise, at partnerlandene har en
yderligere absorptionskapacitet, og at de derfor kan tjene som udgangspunkt for en potentiel
forøgelse af bevillingerne til programmet. Desuden ville de imødekomme kravet i den nye
finansforordning om offentliggørelse af resultater.
(14) Der bør gøres en indsats for at hæve de finansierede forslags gennemsnitlige kvalitet.
Kommissionen vil gribe dette problem an på to forskellige måder: 1) den vil tilskynde de
nationale Tempus-kontorer
11
til at afholde et møde til vejledning af potentielle ansøgere; 2)
den vil forbedre det oplysende materiale, ansøgerne modtager, og uddannelsen af de
sagkyndige, der deltager i udvælgelsen af projekter.
(15) Der bør gøres en aktiv indsats for at gøre programmets nytte og virkning klar for de
lokale myndigheder.
Kommissionen erkender betydningen af et tættere samarbejde med de nationale myndigheder
om fastsættelse af prioriteter for programmets gennemførelse og fremme af de videregående
uddannelsesinstitutioners og andre organisationers deltagelse. For at fremme dette samarbejde
11
De nationale Tempus-kontorer udpeges af de nationale myndigheder i partnerlandene. De bistår
Kommissionen under programmets gennemførelse ved at informere og rådgive potentielle ansøgere og
melde tilbage til Kommissionen om projekternes gennemførelse.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
har Kommissionen taget skridt til at etablere en fast mekanisme for en struktureret dialog med
de nationale myndigheder.
(16) Tildelingsprocedurerne bør forenkles.
Der blev indført forenklinger af tildelingsprocedurerne i 2003, hvor antallet af udbetalinger og
antallet af rapporter, der kræves af modtagerne, blev nedsat. En yderligere indsats i denne
retning kan kun finde sted under hensyntagen til de ændrede (og mere komplekse) gældende
bestemmelser.
(17) Udvælgelsesprocessen bør fokusere på projektets relevans.
Det er Kommissionens opfattelse, at projekternes relevans for reformen af de videregående
uddannelser vil blive forbedret gennem en styrkelse af de nationale prioriteter, bedre
information under udvælgelsesprocessen og en hensigtsmæssig uddannelse af de sagkyndige,
der deltager i udvælgelsesprocessen, så projekternes relevans for de lokale behov kan
vurderes bedre. Der arbejdes allerede med alle disse faktorer.
(18) Der bør genindføres en selektiv tilsynsordning i marken.
Kommissionen planlægger at styrke den nuværende ordning for tilsyn i marken under
hensyntagen til mulighederne for at tilvejebringe de nødvendige supplerende menneskelige og
finansielle ressourcer, både i Kommissionen selv og i de tjenester, der yder teknisk bistand.
7.
K
ONKLUSION
Interimsevalueringen er en bekræftelse af Tempus-programmets relevans, og den anerkender i
alle henseender programmets interventionslogik som formålstjenlig og effektiv. Der synes
ikke at være behov for en grundlæggende nyorientering af programmet, men Kommissionen
har allerede truffet foranstaltninger til at forbedre dets gennemførelse og vil træffe yderligere
foranstaltninger som angivet ovenfor.
Især vil Kommissionen søge at styrke de nationale prioriteter, forbedre udbredelsen af
resultater og styrke tilsynet. Kommissionen vil også tilstræbe, at finansieringsniveauet
forbliver stabilt for at sikre, at programmet gennemføres effektivt.
Kommissionen vil ligeledes gennem Tempus søge at fremme reformer i skolen,
erhvervsuddannelsen og voksenundervisningen samt i efter- og videreuddannelsen for fuldt
ud at udnytte programmets værdi som et redskab for socioøkonomiske ændringer i
partnerlandene.
13