Europaudvalget 2004
KOM (2004) 0161
Offentligt
1444807_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.3.2004
KOM(2004) 161 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om forvaltning af plantningsrettigheder
(kapitel 1 i afsnit II i Rådets forordning (EF) nr. 1493/1999)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
I
NDLEDNING
................................................................................................................................ 3
1.
1.1.
1.2.
1.3.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
F
ORBUD MOD PLANTNING AF VINSTOKKE
...................................................................... 4
Formål .......................................................................................................................... 4
Gældende regler ........................................................................................................... 4
Anvendelse af EU-bestemmelserne ............................................................................. 4
U
DVIKLING I PRODUKTIONSKAPACITETEN
..................................................................... 5
Nyplantningsrettigheder............................................................................................... 5
Genplantingsrettigheder ............................................................................................... 9
Reserven af plantningsrettigheder.............................................................................. 12
Udviklingen i produktionskapaciteten siden den 1. august 2000............................... 16
Kommissionens konklusion hvad angår problemet med at udnytte EU-reserven af
nyplantningsrettigheder.............................................................................................. 18
L
OVLIGGØRELSE AF ULOVLIGE BEPLANTNINGER
......................................................... 19
Formål ........................................................................................................................ 19
Gældende regler ......................................................................................................... 19
Anvendelse af EU-bestemmelserne ........................................................................... 20
Kommissionens konklusion hvad angår problemet med at lovliggøre ulovlige
beplantninger.............................................................................................................. 21
Tabellerne i denne rapport indeholder data, som medlemsstaterne har sendt i henhold til
Kommissionens forordning (EF) nr. 1227/2000 af 31. maj 2000 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 1493/1999 om den fælles
markedsordning for vin for så vidt angår produktionskapacitet, senest ændret ved
Kommissionens forordning (EF) nr. 1841/2003 af 17. oktober 2003.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0003.png
I
NDLEDNING
Forvaltningen af vinproduktionskapaciteten er et af den fælles markedsordnings vigtige
værktøjer. Den er baseret på tre ordninger, nemlig en ordning for regulering af plantning af
vinstokke, en ordning for endeligt ophør med vindyrkning og en omstrukturerings- og
omstillingsordning.
Formålet med reguleringen af plantningerne er at føre kontrol med arealernes udvikling. Den
er baseret på det princip, at det er forbudt at plante vinstokke. uden at der foreligger en
genplantningsrettighed eller en nyplantningsrettighed. Ordningen indeholder regler for
oprettelse og omsætning af plantningsrettigheder.
Disse bestemmelser har i store træk været anvendt i EU siden slutningen af 1970'erne. Ved
Rådets forordning (EF) nr. 1493/1999 af 17. maj 1999 om den fælles markedsordning for vin
1
indførtes der dog ændringer i forhold til den tidligere markedsordning, som til dels hænger
sammen med den økonomiske udvikling inden for sektoren; de to vigtigste ændringer går ud
på, at der fastsættes kvoter af nyplantningsrettigheder for hver medlemsstat, og at der oprettes
rettighedsreserver.
Rådet har for at kunne undersøge, hvordan disse bestemmelser anvendes efter
markedsordningens første tre år, fremsat følgende ønske: "Kommissionen
forelægger den
31. december 2003 og derefter hvert tredje år Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om
anvendelsen af dette kapitel. Rapporten kan i givet fald ledsages af forslag om tildeling af
yderligere nye plantningsrettigheder."
2
.
Det pågældende kapitel med titlen "Plantning af vinstokke" indeholder følgende
bestemmelser:
1.
2.
videreførelse af forbuddet mod at plante vinstokke: artikel 2, stk. 1 og 7, i forordning
(EF) nr. 1493/1999
foranstaltninger til forvaltning af vinproduktionskapaciteten:
tildeling af nyplantningsrettigheder: artikel 3 og 6 i forordning (EF)
nr. 1493/1999 og artikel 3 i forordning (EF) nr. 1227/2000 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 1493/1999 om den
fælles markedsordning for vin
3
for så vidt angår produktionskapacitet
tildeling af genplantningsrettigheder: artikel 4 i forordning (EF) nr. 1493/1999
og artikel 4 i forordning (EF) nr. 1227/2000
oprettelse af en reserve af plantningsrettigheder: artikel 5 i forordning (EF)
nr. 1493/1999 og artikel 5 og 6 i forordning (EF) nr. 1227/2000
3.
en procedure til at bringe ulovlige beplantninger fra før 1. september 1998 i
overensstemmelse med reglerne, ved at der på visse betingelser indføres mulighed for
at dispensere fra forbuddet mod afsætning af vin fra ulovligt plantede vinstokke:
artikel 2, stk. 3-6, i forordning (EF) nr. 1493/1999 og artikel 2 i forordning (EF)
nr. 1227/2000.
1
2
3
EFT L 179 af 14.7.1999, s. 1.
Artikel 7, stk. 3, i Rådets forordning (EF) nr. 1493/1999.
EFT L 143 af 16.6.2000, s. 1.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0004.png
1.
1.1.
F
ORBUD MOD PLANTNING AF VINSTOKKE
Formål
Det principielle forbud mod at plante druesorter, der er klassificeret som druesorter til
persning, har dannet grundlag for den fælles markedsordning for vin siden 1976
4
.
Formålet er, at produktionskapaciteten skal kunne reguleres.
Medlemsstaterne får dermed også mulighed for at regulere deres vindyrkningsareal
kvalitativt ved at omstille beplantningerne til kvalitetsproduktion, som er tilpasset
forbrugernes efterspørgsel.
1.2.
Gældende regler
Det principielle forbud håndhæves som en begrænsning i friheden til at plante
vinstokke og ikke som et totalforbud mod at plante, idet det i henhold til den fælles
markedsordning er tilladt at genplante og på visse betingelser at nyplante. Derfor skal
medlemsstaternes myndigheder give forhåndstilladelse til plantning og genplantning
af vinstokke.
Den nye bestemmelser, der findes i den fælles markedsordning, siden forordning (EF)
nr. 1493/1999 trådte i kraft, er forpligtelsen til at rydde arealer, der er beplantet i strid
med det principielle plantningsforbud siden den 1. september 1998, dvs. beplantet
uden genplantnings- eller nyplantningsrettighed. Tidligere skulle produktionen fra
ulovligt beplantede arealer ifølge EU-reglerne destilleres for producentens regning.
1.3.
Anvendelse af EU-bestemmelserne
Denne ordning har eksisteret i hen ved 30 år. Medlemsstaterne har således de
administrative værktøjer til at føre kontrol med anvendelsen af den.
Medlemsstaterne har i deres lovgivning indsat forpligtelsen til at rydde vinarealer, der
er beplantet i strid med reglerne. Kommissionen har endnu ingen tal, der viser, hvor
store arealer der er berørt af denne bestemmelse. Medlemsstaterne skal registrere de
tilfælde, der falder ind under denne bestemmelse.
I øvrigt skal det bemærkes, at plantningsforbuddet også gjaldt spisedruer indtil 1996.
Siden da har der været forbud mod at fremstille vin af disse druer, undtagen
druesorter med dobbelt klassificering, som er underkastet en særlig obligatorisk
destillationsordning.
4
Rådets Forordning (EØF) nr. 1162/76 af 17. maj 1976 om foranstaltninger med henblik på at tilpasse
vinproduktionskapaciteten til markedets behov. Det principielle forbud mod at plante vinstokke blev
indført som en midlertidig foranstaltning og er med regelmæssige mellemrum blevet videreført siden da.
Forbuddet blev forlænget indtil udgangen af produktionsåret 2009/10 ved artikel 2, stk. 1, i forordning
(EF) nr. 1493/1999.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
U
DVIKLING I PRODUKTIONSKAPACITETEN
Produktionskapaciteten defineres som det areal, der er beplantet med vinstokke, plus
det areal, som er omfattet af genplantnings- og nyplantningsrettigheder.
Der er dermed tre sæt bestemmelser, der har indflydelse på produktionskapaciteten,
og det er bestemmelserne om nyplantningsrettigheder, bestemmelserne om
genplantningsrettigheder og bestemmelserne om reserver af plantningsrettigheder.
2.1.
2.1.1
Nyplantningsrettigheder
Baggrund
Det principielle forbud mod plantning af vinstokke har altid været ledsaget af
undtagelsesbestemmelser. Undtagelsesbestemmelserne skal ses som led i et ønske om
at fremme produktionen af kvalitetsvin, den såkaldte kvalitetsvin fra bestemte
dyrkningsområder (kvbd), på bekostning af bordvin.
Således blev der de sidste år, hvor den gamle markedsordning blev anvendt, for hvert
produktionsår i forbindelse med prispakken udstedt nyplantningsrettigheder for et vist
antal hektar fordelt mellem produktionsmedlemsstaterne til produktion af
kvalitetsvin, dvs. kvbd og bordvin med en geografisk betegnelse.
Dette kunne lade sig gøre, fordi EU's vinproduktion i 1996, 1997 og 1998 var klart
faldende i forhold til tidligere år. Dette var baggrunden for de drøftelser, som
resulterede i den nye grundforordning i 1999, og for beslutningen om at indføre
kvoter af nyplantningsrettigheder for medlemsstaterne.
2.1.2
Gældende regler
I reglerne skelnes der mellem to kategorier nyplantningsrettigheder:
artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1493/1999 omhandler rettigheder, der er
uden bestemte kvantitative begrænsninger, men som udelukkende anvendes i
forbindelse med særlige administrative foranstaltninger
artikel 3, stk. 2-5, og artikel 6 i forordning (EF) nr. 1493/1999 omhandler
kvantitativt begrænsede nyplantningsrettigheder, der skal bruges til udvikling af
vinarealer til produktion af kvalitetsvin.
2.1.2.1 Nyplantningsrettigheder af administrativ karakter
Det drejer sig om videreførelse af en bestemmelse, som allerede fandtes i den
tidligere fælles markedsordning, hvorefter medlemsstaterne kan tildele
nyplantningsrettigheder i forbindelse med jordfordeling, ekspropriation af hensyn til
almenvellet, forsøg og dyrkning af moderpodestammer. Til de fire særlige tilfælde
har rådsforordningen føjet et femte, hvor medlemsstaterne kan tildele
nyplantningsrettigheder med henblik på produktion til producentens privatforbrug.
Disse undtagelser er reguleret i Kommissionens gennemførelsesforordning.
Nyplantningsrettighederne er kvantitativt begrænsede alene i kraft af de
foranstaltninger, i forbindelse med hvilke de tildeles. Formålet med reglerne er
imidlertid at undgå, at undtagelserne resulterer i en betydelig stigning i
produktionskapaciteten.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0006.png
Hvad angår rettigheder, der tildeles i forbindelse med jordfordeling eller
ekspropriation, så må der som kompensation for arealerne højst tildeles
rettigheder for et areal svarende til 105 % af det areal, der var genstand for
jordfordeling eller ekspropriation (jf. artikel 3, stk. 1, i forordning (EF)
nr. 1227/2000).
Hvad angår rettigheder, der tildeles med henblik på vindyrkningsforsøg, så er
forsøgene af begrænset varighed. Når forsøgsperioden er udløbet, skal
producenten i henhold til artikel 3, stk. 2 og 3, i forordning (EF) nr. 1227/2000
enten rydde vinstokkene for egen regning, og den produktion, der er
fremkommet, fra forsøget er afsluttet, til rydningen har fundet sted, skal
destilleres, eller vinstokkene skal "lovliggøres", ved at producenten erhverver
en genplantningsrettighed eller får tildelt en nyplantningsrettighed inden for
kvoten.
Hvad angår rettigheder, der tildeles med henblik på dyrkning af
moderpodestammer, så er denne produktion i praksis tidsbegrænset, og efter
dyrkningsperiodens udløb kan vinstokkene producere druer til vinfremstilling.
Når produktionen af moderpodestammer er afsluttet, gælder der derfor de
samme bestemmelser som for forsøg, jf. artikel 3, stk. 4 og 5, i forordning (EF)
nr. 1227/2000.
Hvad angår nyplantingsrettigheder, der tildeles til privatforbrug, så pålægges
medlemsstaterne i henhold til artikel 3, stk. 6-8, i forordning (EF) nr.
1227/2000, at føre kontrol med, at vinavlsprodukterne ikke afsættes. Hvis
afsætningsforbuddet ikke overholdes, skal vinstokkene ryddes for vindyrkerens
regning. Medlemsstaterne skal også fastsætte det maksimale areal, som
vindyrkerne kan få tildelt til det formål.
2.1.2.2 Nyplantningsrettigheder af økonomisk karakter
Rådsforordningen omhandler to former for nyplantningsrettigheder, dels
nyplantningsrettigheder i artikel 3, stk. 2, dels nye plantningsrettigheder i artikel 6,
stk. 1.
Rettighederne i artikel 3, stk. 2, skal bruges til produktion af kvbd og bordvin med en
geografisk betegnelse, som der er stigende efterspørgsel efter. Denne bestemmelse
fandtes allerede i den tidligere fælles markedsordning
5
. Tildelingen af disse
rettigheder er betinget af, at det for de pågældende dyrkningsarealer dokumenteres, at
produktionen ligger under efterspørgslen. Den enkelte medlemsstat skal i henhold til
artikel 3, stk. 9, i forordning (EF) nr. 1227/2000 være i stand til at fremlægge den
nødvendige dokumentation, før den tildeler rettighederne, uden at der dog kræves
forhåndsgodkendelse fra Kommissionen.
De plantningsrettigheder, der er nævnt i artikel 6, skal også bruges til produktion af
bordvin med en geografisk betegnelse og kvbd. De kan imidlertid tildeles til andre
formål, herunder lovliggørelse af ulovlige beplantninger
6
og omstrukturering af
vindyrkningsarealet
7
. Principielt er disse anvendelsesformål dog begrænsede, og i det
store og hele svarer rettighederne i artikel 6 til rettighederne i artikel 3, stk. 2, der i
5
6
7
Artikel 6, stk. 1, i Rådets forordning (EØF) nr. 822/87.
Artikel 2, stk. 3, litra b), i forordning (EF) nr. 1493/1999). I dette tilfælde medvirker deres anvendelse,
der svarer til en genbeplantningsrettighed, ikke til at øge produktionskapaciteten.
Artikel 11, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1493/1999.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0007.png
henhold til artikel 3, stk. 5, under alle omstændigheder fratrækkes de kvoter, som er
fastsat i artikel 6, stk. 1.
Ifølge forordningens artikel 3, stk. 2, skal rettighederne tildeles senest den 31. juli
2003. Denne dato blev fastsat for at give medlemsstaterne mulighed for at fortsætte
tildelingen af nyplantningsrettigheder for arealer til produktion af kvbd eller bordvin
med en geografisk betegnelse, indtil der var oprettet reserver af plantningsrettigheder
(jf. punkt 2.1.3.2.1).
2.1.1
Anvendelse af EU-bestemmelserne
2.1.3.1 Nyplantningsrettigheder af administrativ karakter
2.1.3.1.1 Medlemsstaterne har sendt følgende oplysninger om nyplantningsrettigheder (NP):
Tabel 1
(ha)
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Luxembourg
Østrig
Portugal
I alt
NP i art. 3, stk. 1
2000/01
3,53
197,95
41,40
144,72
8,30
395,90
NP i art. 3, stk. 1
2001/02
0,93
141,42
29,20
171,55
NP i art. 3, stk. 1
2002/03
1,13
47,02
15,68
14,80
78,63
I alt
5,59
386,39
86,28
144,72
23,10
646,08
Tyskland og Italien har tildelt plantningsrettigheder til privatforbrug: 0,52 ha i
Tyskland for produktionsåret 2000/01
2002/03 og 97,16 ha i Italien for
produktionsåret 2000/01.
2.1.3.1.2Konsekvenser for produktionskapaciteten
Generelt har nyplantningsrettigheder af administrativ karakter ingen indflydelse på
produktionskapaciteten, undtagen rettigheder, der tildeles med henblik på produktion
til privatforbrug.
Rettigheder, der tildeles i forbindelse med jordfordeling eller ekspropriation,
kompenserer for nedlæggelsen af et tilsvarende vindyrkningsareal, således at der set
ud fra et økonomisk synspunkt er tale om genplantningsrettigheder.
Rettigheder, der tildeles i forbindelse med forsøg og til dyrkning af
moderpodestammer, ophæves økonomisk, når forsøget og produktionen af
moderpodestammer er afsluttet, fordi beplantningerne bevares, ved at der udnyttes
genplantningsrettigheder for et tilsvarende areal.
Kun de rettigheder, der gives til produktion til privatforbrug, kan ud fra et økonomisk
synspunkt betragtes som nyplantningsrettigheder. Selv om det ikke er tilladt at
afsætte produktionen fra disse arealer, medfører de pågældende arealer ikke, at
beholdningen
af
genplantningsrettigheder
reduceres,
men
øger
produktionskapaciteten. Denne forøgelse i størrelsesordenen 100 ha er dog marginal
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0008.png
og opvejes antagelig af, at små familievingårde frivilligt nedlægges i de
dyrkningsområder, hvor denne tradition var meget udbredt.
2.1.3.2 Nyplantningsrettigheder af økonomisk karakter
2.1.3.2.1 Der foreligger for øjeblikket følgende oplysninger:
Tabel 2
(ha)
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Luxembourg
Østrig
Portugal
I alt
NP i art. 3, stk. 2 NP i art. 3, stk. 2 NP i art. 3, stk. 2
2000/01
2001/02
2002/03
291,82
6 041,33
5 016,35
854,50
3 041,00
15 245,00
37,91
1 098,00
6 335,52
4 360,76
11 832,19
141,56
4 730,00
I alt
471,29
1 098,00
17 106,85
9 377,11
854,50
3 041,00
31 948,75
4 871,56
Disse oplysninger giver anledning til følgende bemærkninger:
a)
Grækenland og Spanien og til dels Portugal og Frankrig har anvendt en stor
del af deres kvoter af nyplantningsrettigheder (nye plantningsrettigheder), der
er fastsat i artikel 6, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1493/1999, hvilket fremgår af
følgende tabel:
Tabel 3
(ha)
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Luxembourg
Østrig
Portugal
I alt
NP i alt i art. 3, stk. 2
471,29
1 098,00
17 106,85
9 377,11
854,50
3 041,00
31 948,75
Kvoter i artikel 6, stk. 1
1 534
1 098
17 355
13 565
12 933
18
737
3 760
51 000
Procentvis udnyttelse
30,7 %
100 %
98,6 %
69,1 %
6,5 %
0%
0%
80,9 %
62,6 %
Når man ser bort fra Italien, der i modstrid med sine forpligtelser i henhold til
forordning (EF) nr. 1227/2000 ikke har sendt nogen oplysninger for de seneste to
produktionsår, er kvoterne af nyplantningsrettigheder på 38 067 ha, mens
tildelingerne er på 31 125 ha, dvs. 81,7 %.
Hvis de rettigheder, der er nævnt i artikel 6, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1493/1999,
ikke tildeles senest den 31. juli 2003 som fastsat i artikel 3, stk. 2, i samme
forordning, så tilføres de den eller de reserver af plantningsrettigheder, som
medlemsstaterne har oprettet. De har så en "levetid" på fem produktionsår, jf.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0009.png
artikel 5, stk. 5, i forordning (EF) nr. 1493/1999. Derfor kan de tildeles indtil
udgangen af produktionsåret 2007/08
8
.
b)
Disse rettigheder er blevet tildelt hovedsagelig til produktion af kvbd:
Tabel 4
Produktionsåret
2000/01 til 2002/03
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Luxembourg
Østrig
Portugal
I alt
kvbd
(ha)
471,29
361,90
16 125,88
6 875,43
740,82
2 456,42
27 031,74
bordvin med
geografisk
betegnelse (ha)
736,10
980,97
2 501,68
113,68
584,58
4 917,01
I alt
(ha)
471,29
1098,00
17 106,85
9 377,11
854,50
3 041,00
31 948,75
kvbd
procentvis
andel
100 %
32,9 %
94,3 %
73,3 %
86,7 %
80,7 %
84,6 %
På grund af de manglende tal for Italien for produktionsåret 2001/02 og 2002/03 kan
der dog ikke foretages en samlet vurdering.
2.1.3.2.2Konsekvenser for produktionskapaciteten
De 51 000 ha nyplantningsrettigheder (nye plantningsrettigheder), der er nævnt i
artikel 6, stk. 1, udgjorde 1,53 %
9
af EU's vindyrkningsareal på det tidspunkt, hvor
grundforordningen blev vedtaget. De udgør pr. definition en forøgelse af
produktionskapaciteten.
Hen ved 2/3 af disse 51 000 ha var tildelt efter de tre første år med den nye
markedsordning. De 31 949 ha, som er blevet tildelt, er endnu ikke alle sammen
blevet udnyttet af modtagerne og bliver først reelt produktive to eller tre år senere.
Derfor er det i dag ikke muligt nøjagtigt at måle, hvilken virkning beslutningerne fra
1999 har haft på produktionsudviklingen siden den 1. august 2000, hvor den nye
markedsordning trådte i kraft.
2.2.
2.2.1
Genplantingsrettigheder
Gældende regler
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 1493/1999 og artikel 4 i forordning (EF) nr. 1227/2000
indeholder i det store og hele bestemmelser, som allerede fandtes i den tidligere
markedsordning:
8
9
Når en producent har fået tildelt en plantningsrettighed, skal den udnyttes inden udgangen af det andet
produktionsår efter det produktionsår, hvor den blev tildelt [artikel 3, stk. 4, i forordning (EF)
nr. 1493/1999]: rettighederne i artikel 6, stk. 1, kan derfor udnyttes indtil udgangen af produktionsåret
2009/10.
1,53
%
, hvis man går ud fra det EU-vindyrkningsareal, som fremgår af de oversigter, som
medlemsstaterne har udarbejdet i henhold til artikel 16 i forordning (EF) nr. 1493/1999. Jf. punkt 2.4.2.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0010.png
automatisk etablering af en rettighed efter rydning
10
mulighed for at overføre disse rettigheder fra en bedrift til en anden i samme
medlemsstat
disse rettigheder kan være gyldige i op til otte produktionsår.
Den vigtigste nyhed ved den nye markedsordning er, at det er muligt at udnytte en
genplantningsrettighed "på forhånd". Princippet er, at en producent får tilladelse til at
plante vinstokke, før et tilsvarende areal ryddes for vinstokke. Denne bestemmelse,
der skal forhindre, at producenten lider et indkomsttab fra det tidspunkt, hvor han
rydder, til det tidspunkt, hvor de genplantede vinstokke begynder at give udbytte,
ledsages af foranstaltningerne i artikel 4, stk. 2, 3, 4 og 5, i forordning (EF)
nr. 1227/2000. Formålet med foranstaltningerne er at forhindre, at
forhåndsudnyttelsen af genplantningsrettigheden fører til en permanent og
systematisk forøgelse af produktionskapaciteten:
fastsættelse af en sidste frist for, hvornår producenten skal gennemføre
rydningen
forbud mod samtidig at afsætte produktionen fra det nybeplantede areal og det
endnu ikke ryddede areal
pligt til at stille sikkerhed for, at rydningsforpligtelsen overholdes.
Endvidere fastsætter det i artikel 4, stk. 4, sidste afsnit, i forordning (EF)
nr. 1493/1999, at medlemsstaterne i forbindelse med overførsler af
genplantningsrettigheder mellem bedrifter sørger for, at disse overførsler ikke fører
til, at produktionskapaciteten forøges. Det præciseres, at dette princip især gælder ved
overførsler fra ikke-vandede arealer til vandede arealer.
Der gøres i den forbindelse opmærksom på, at en genplantningsrettighed principielt
skal udnyttes på den bedrift, hvor der er ryddet. At overføre rettigheder fra en bedrift
til en anden er en mulighed, som medlemsstaterne kan gøre brug af.
Hvis en genplantningsrettighed udnyttes på én og samme bedrift, er der ikke pligt til
at føre kontrol med, hvilken indflydelse det har på produktionskapaciteten. Men hvis
den måde, vinarealet drives på, eller vinstokbestanden ændres, har det nødvendigvis
indflydelse på produktionskapaciteten
11
.
Så meget desto mere kan dyrkningsmetoderne ved overførsel fra en bedrift til en
anden være radikalt forskellige, hvilket får konsekvenser for udbyttet på de
pågældende arealer.
2.2.2
Anvendelse af EU-bestemmelserne
Alle medlemsstaterne har udnyttet de muligheder, som retsforskrifterne giver, nemlig
overførsler af rettigheder mellem bedrifter og en gyldighedsperiode på 8 år for
rettighederne.
10
11
Bortset fra de rydninger, der er nævnt i artikel 4, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1227/2000, og som falder
ind under bestemmelserne om nyplantningsrettigheder af administrativ karakter [artikel 3, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 1493/1999].
En genplantningsrettighed er ikke knyttet til den vinstoksort, der ryddes, men udelukkende til det
ryddede areal. Men de forskellige vinstoksorter giver forskellige potentielle udbytter.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0011.png
Derfor
får
de
nationale
bestemmelser
vedrørende
regulering
af
produktionskapaciteten stor betydning. Bestemmelserne går ud på at sikre, at der ikke
sker en forventlig udbytteforøgelse på det genbeplantede areal, eller at ændre arealets
størrelse i forbindelse med genbeplantningsrettigheden, når der må forventes et øget
udbytte. Medlemsstaterne har indsat disse regler i deres nationale (eller regionale)
lovgivning, men det er på nuværende tidspunkt vanskeligt at fastsætte de konkrete
gennemførelsesbestemmelser.
2.2.3.
Konsekvenser for produktionskapaciteten
Beholdningen af genplantningsrettigheder tegnede sig, da den nye markedsordning
trådte i kraft, for 5,9 % af de beplantede vinarealer ifølge medlemsstaternes
oversigter. Går man ud fra et gennemsnitligt EU-udbytte på 50 hl/ha, svarer
genplantningsrettighederne til en potentiel produktion på 10 mio. hl.
Genplantningsrettighederne var af følgende størrelsesorden ved udgangen af
produktionsåret 2002/03:
Tabel 5
(ha)
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Luxembourg
Østrig
Portugal
I alt ekskl. Italien
I alt
Oversigt (1999)
3 616
86 456
43 551
49 870
5 945
7 498
147 066
196 936
Udgangen af
produktionsåret 2002/03
3 900
560
83 315
47 611
44
5 313
12 045
152 788
Forskel
+284
+560
–3 141
+4 060
+44
–632
+4 547
+5 722
Der er sket en nedgang i Østrigs og Spaniens genplantningsrettigheder på henholdsvis
10 % og 4 % i løbet af tre produktionsår. For Spaniens vedkommende skyldes
nedgangen for en stor del, at rettighederne er blevet udnyttet til lovliggørelse af
ulovlige beplantninger.
I de øvrige medlemsstater er udviklingen gået i modsat retning af Spaniens, idet
beholdningen af genplantningsrettigheder er steget med 14 % i de sidste tre
produktionsår
12
. Stigningen kan kun skyldes øgede rydninger, som giver ret til
genplantning. Der er i hvert fald i nogen grad tale om en sandsynlig følgevirkning af,
at vindyrkningsarealet er ved at blive omstruktureret, hvilket medfører en bølge af
rydninger.
Alt i alt (bortset fra Italien, som udviklingen i genplantningsrettighederne ikke kendes
for) er det areal, der svarer til genplantningsrettighederne, steget med 3,9 % i løbet af
tre produktionsår og svarede til 6,1 % af det beplantede vinareal ved udgangen af
produktionsåret 2002/03.
12
Stigningen er reelt mindre, for i 1999 skulle der have været en beholdning af genplantningsrettigheder i
Grækenland og Luxembourg.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0012.png
2.3.
2.3.1
Reserven af plantningsrettigheder
Baggrund
Som nævnt i punkt 2.1.1 fandt de drøftelser, der resulterede i forordning (EF)
nr. 1493/1999, sted, efter at der var sket en mærkbar nedgang både i EU's
vinproduktion og i vindyrkningsarealerne
13
.
En af de vigtigste årsager til denne nedgang er, at mange genplantningsrettigheder gik
tabt, fordi de ikke blev udnyttet. For at undgå dette fandt man på at foreslå en ordning
for systematisk indsamling af disse rettigheder, og dermed blev der oprettet en
reserve af rettigheder, der kan tilføres genplantningsrettigheder, som ikke er udnyttet i
tide.
2.3.2
Gældende regler
Reserven er for medlemsstaterne et værktøj til løbende genvinding og et instrument til
omfordeling af plantningsrettigheder.
2.3.2.1 Værktøj til løbende genvinding af plantningsrettigheder
Ud over genplantningsrettighederne tilføres reserven også nyplantningsrettigheder
(eller nye plantningsrettigheder), jf. artikel 6, skt. 1, i forordning (EF) nr. 1493/1999.
Det vigtigste formål er, at nyplantningsrettigheder og genplantningsrettigheder, der
ikke er udnyttet rettidigt, tilbageføres til reserven. Endvidere indsamles rettigheder,
der er tilført reserven og siden fordelt fra den, men ikke rettidigt udnyttet, igen i
reserven.
2.3.2.2 Instrument til omfordeling af plantningsrettigheder
Omfordelingen fra reserven af indsamlede eller erhvervede rettigheder er underlagt
visse betingelser.
Artikel 5, stk. 4, i forordning (EF) nr. 1493/1999 fastsætter følgende:
"Medlemsstaterne
sørger for, at det sted, hvor plantningsrettigheder fra en reserve
udnyttes, samt de anvendte sorter og dyrkningsmetoder garanterer, at den
efterfølgende produktion er tilpasset efterspørgslen på markedet, og at de
pågældende udbytter er typiske for gennemsnittet i det område, hvor disse rettigheder
udnyttes, især når plantningsrettigheder fra en reserve for ikke-vandede arealer
udnyttes på vandede arealer."
Rådsforordningen kræver altså, at medlemsstaterne skal sørge for, at rettighederne fra
reserven udnyttes til produktion af vin, som der er efterspørgsel efter, og at de ikke
medfører en stigende produktion.
Med henblik herpå har medlemsstaterne i henhold til artikel 5, stk. 1 og 2, i
forordning (EF) nr. 1227/2000 beføjelse til at reducere de arealer, der svarer til
plantningsrettighederne, når overførslen sker til et område, hvor udbyttet ligger over
udbyttet i det område, hvor rettigheden stammer fra. Ifølge EU-retsforskrifterne er det
omvendte ikke tilladt.
13
Jf. Eurostat, statistisk undersøgelse af vinarealerne for 1989–1999, hvoraf det fremgår, at der i løbet af
det tiår skete en nedgang i EU's vindyrkningsareal på 14,5
%
.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0013.png
Endvidere har medlemsstaterne i kraft af reserven et middel til at forbedre den
kvantitative tilpasning af produktionskapaciteten til udviklingen i efterspørgslen.
Medlemsstaterne kan regulere udnyttelsen af plantningsrettighederne ved at bremse
eller fremskynde tildelingen til producenterne af rettigheder fra reserven.
Følgende plantningsrettigheder kan indgå i en reserve:
uudnyttede genplantningsrettigheder, der er tilbageført (artikel 4, stk. 5, og
artikel 5, stk. 2, i forordning (EF) nr. 1493/1999)
genplantningsrettigheder, der er opkøbt til reserven fra producenterne (artikel 5,
stk. 2, litra b), i forordning (EF) nr. 1493/1999)
uudnyttede nyplantningsrettigheder, der er tilbageført (artikel 3, stk. 4, og
artikel 5, stk. 2, i forordning (EF) nr. 1493/1999)
nye plantningsrettigheder (artikel 5, stk. 2, litra c), i forordning (EF)
nr. 1493/1999)
rettigheder, der i forvejen findes i reserven, og som er blevet tilbageført til
reserven, fordi de ikke er blevet udnyttet rettidigt (artikel 5, stk. 2 og 6, i
forordning (EF) nr. 1493/1999).
2.3.3
Anvendelse af EU-bestemmelserne
2.3.3.1 Medlemsstaterne kan enten indføre en national reserve eller regionale reserver eller
begge dele.
Tabel 6
National reserve
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Luxembourg
Østrig
Portugal
nej
ja
ja
ja
nej
nej
ja
ja
Regionale reserver
ja
nej
ja
nej
ja
nej
ja
nej
"Ordning uden reserve"
14
ja
nej
nej
nej
nej
ja
nej
nej
Situationen er forskellig fra medlemsstat til medlemsstat.
Luxembourg er den eneste medlemsstat, der ikke har en reserveordning.
Tyskland har en blandet ordning med reserver i nogle områder og en "effektiv
ordning" i andre (jf. punkt 2.3.5).
Grækenland, Frankrig og Portugal har hver en national reserve uden regionale
reserver.
Italien har udelukkende regionale reserver. Spanien og Østrig har en blandet ordning
med en national reserve og regionale reserver.
14
Ifølge artikel 5, stk. 8, i forordning (EF) nr. 1493/1999 kan myndighederne i en medlemsstat uanset
stk. 1 til 7 vælge ikke at anvende ordningen med reserver, hvis denne medlemsstat kan bevise, at der
findes en effektiv ordning for forvaltning af plantningsrettigheder på hele dens område. Jf. punkt 2.3.5.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0014.png
Ifølge artikel 5, stk. 7, i forordning (EF) nr. 1493/1999 kan der overføres rettigheder
mellem regionale reserver. Udvekslingen af plantningsrettigheder mellem forskellige
områder ser dog ud til at være vanskelig, fordi der ikke er nogen områder, der ønsker,
at deres produktionskapacitet mindskes. Mens udvekslingen reguleres overordnet i
Grækenland, Frankrig og Portugal takket være ordningen med den nationale reserve
(hvilket dog ikke forhindrer vanskeligheder), er dette mere problematisk i Tyskland
og i endnu højere grad i Spanien og i Italien.
Hvis overførslen af rettigheder mellem områder i den samme medlemsstat er
begrænset, kan det på grund af de regionale vinarealers forskelligartethed på samme
tid forekomme, at nogle områder har for få plantningsrettigheder, mens andre har en
beholdning af uudnyttede rettigheder, som der end ikke kan findes anvendelse for.
2.3.3.2 De regler, der i artikel 5, stk. 4, i forordning (EF) nr. 1493/1999 er fastsat for at
undgå, at overførsler af rettigheder via reserven medfører øget produktionskapacitet,
er af samme art som dem, der gælder for overførsler af genplantningsrettigheder
(artikel 4, stk. 4, i forordning (EF) nr. 1493/1999).
Medlemsstaterne har overtaget de samme bestemmelser som dem, der er nævnt i
punkt 2.2.1: lige som det er tilfældet med direkte overførsler af
genplantningsrettigheder, er det endnu for tidligt at måle, hvilken virkning
bestemmelserne har haft, så meget mere som medlemsstaterne først reelt fik etableret
reserver fra produktionsåret 2001/02, og for nogles vedkommende endda først fra
produktionsåret 2002/03.
Endvidere fremgår det af følgende tabel, at de rettigheder, der var tilført reserverne
ved udgangen af produktionsåret 2002/03, kun repræsenterede et beskedent areal og
slet ikke fandtes på det tidspunkt i Grækenland, Frankrig og Italien.
Tabel 7
Udgangen af
produktionsåret
2002/03
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Luxembourg
Østrig
Portugal
I alt
kvbd
(ha)
64,61
6 792,00
50,00
bordvin med
geografisk
betegnelse (ha)
665,00
I alt
(ha)
64,61
7 457,00
50,00
208,00
7 779,61
2.3.4
Konsekvenser for produktionskapaciteten
Reserveordningen er en fundamental forudsætning for, at produktionskapaciteten kan
reguleres.
Uafhængigt af, hvilke virkninger overførsler af rettigheder fra områder med lavt
udbytte til områder med højt udbytte har, uafhængigt af, om udbytteforskellen
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0015.png
skyldes vinstoksorter eller dyrkningsmetoder
15
, så skaber reserveordningen mulighed
for systematisk og ubetinget at forhindre, at en uudnyttet plantningsrettighed går tabt.
En uudnyttet rettighed føres altid tilbage i fordelingskredsløbet.
Derfor kan en medlemsstats produktionskapacitetsareal (= beplantet vinareal +
beholdning af genplantningsrettigheder) ikke blive reduceret, hvis medlemsstaten
forstår at forvalte rettighederne effektivt.
2.3.5
"Effektiv ordning" for forvaltning af plantningsrettigheder
Det er ikke obligatorisk at anvende reserveordningen, jf. artikel 5, stk. 8, i forordning
(EF) nr. 1493/1999.
2.3.5.1 Gældende regler
Hvis en medlemsstat vælger ikke at anvende reserveordningen, har den generelt set
ingen retlige midler til systematisk at genvinde de plantningsrettigheder, der ikke
udnyttes rettidigt. Fordelingen af nyplantningsrettigheder og kontrollen med
udnyttelsen og overførslen af genplantningsrettigheder foregår derimod i henhold til
de nationale administrative bestemmelser, der fandtes, før den nye markedsordning
trådte i kraft.
Medlemsstater, der vælger ikke at indføre reserveordningen, skal over for
Kommissionen dokumentere, at deres forvaltning af plantningsrettighederne er
effektiv.
Rådsforordningen
indeholder
genplantingsrettigheder:
også
nogle
supplerende
regler
for
genplantningsrettigheder har en gyldighedsperiode på 10 år
medlemsstaterne kan forlænge denne gyldighed til 13 år.
Formålet med disse bestemmelser er delvis at kompensere for den systematiske og
ubegrænsede genvinding af plantningsrettigheder gennem reserven.
2.3.5.2 Anvendelse af EU-bestemmelserne
Luxembourg er den eneste medlemsstat, der har valgt den effektive ordning for hele
sit vinareal. Landet påtænker at tilpasse sin lovgivning for at forlænge rettighedernes
gyldighedsperiode til 13 år.
Tyskland har en blandet ordning (jf. punkt 2.3.3.1). Genplantningsrettighedernes
gyldighedsperiode er på 13 år i områderne med en effektiv ordning.
2.3.5.3 Konsekvenser for produktionskapaciteten
Luxembourg og Tyskland er de to eneste medlemsstater, der har bibeholdt deres
produktionskapacitet for perioden 1989-1999, som er omfattet af Eurostats
offentliggjorte undersøgelser, dvs. med de regler, som gjaldt dengang.
15
Dette problem gør sig også gældende ved direkte overførsler af genplantningsrettigheder mellem
bedrifter. I øvrigt udgør artikel 4, stk. 4, sidste afsnit, en "sikkerhedsventil".
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0016.png
Den fælles markedsordning, der blev indført i 1999, giver medlemsstaterne nye
midler til at modvirke den faldende tendens i produktionskapaciteten. Luxembourg og
til dels også Tyskland har som sagt valgt ikke at anvende dem.
Det er for tidligt at vurdere, hvilke virkninger "den effektive ordning" reelt har haft på
produktionskapaciteten, men det kan med rimelighed forventes, at de ikke har været
mærkbare, for så vidt som den nye markedsordning ikke har medført større ændringer
i forvaltningen af rettigheder i de to medlemsstater.
2.4.
2.4.1
Udviklingen i produktionskapaciteten siden den 1. august 2000
Arealer
Kommissionen baserer sin viden om vindyrkningsarealerne på tre kilder.
Den første er anvendelsen af Rådets forordning (EØF) nr. 357/79 af 5. februar 1979
om statistiske undersøgelser vedrørende vinarealerne. Den seneste basisundersøgelse
vedrører 1999.
Den anden er anvendelsen af artikel 16, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1493/1999.
Medlemsstaterne skal sende en oversigt over deres vinarealer for at kunne anvende
den nye markedsordnings bestemmelser om omstrukturering og omstilling af
vindyrkningsarealerne.
Den tredje kilde er fortegnelsen over vindyrkningsarealer eller den grafiske
referencebase, som det er obligatorisk at anvende i henhold til artikel 5 i
Kommissionens forordning (EF) nr. 2729/2000 af 14. december 2000 om
gennemførelsesbestemmelser for kontrol i vinsektoren.
Der foreligger for øjeblikket følgende oplysninger:
Tabel 8
Undersø
gelses-
dato
1999
1999
1999
1999
1999
1999
1999
1999
Areal iflg.
under-
søgelsen
104 233
50 878
1 144 354
940 478
16
636 662
1 348
48 496
205 003
3 131 452
Oversigts-
dato
31/08/2000
01/09/1999
31/07/2000
31/08/1998
01/09/1999
15/11/1999
31/12/1999
01/09/1999
Areal iflg.
oversigten
105 530
77 466
1 141 986
901 412
792 440
1 348
52 226
252 709
3 325 117
Forskel (ha)
[oversigt –
undersøgelse]
1 297
26 588
–2 368
–38 624
155 778
0
3 730
47 706
193 665
Forskel (%)
[oversigt /
undersøgelse]
+1,24 %
+52,25 %
–0,02 %
–4,15 %
+24,46 %
0
+7,70 %
+23,27 %
+6,18 %
(ha)
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Luxembourg
Østrig
Portugal
I alt
16
I undersøgelsen skelnes der mellem arealer med druesorter til persning og arealer med druesorter til
fremstilling af brændevin. Denne skelnen, der kun gælder for Frankrig, vedrører vinarealerne i områder,
hvor der fremstilles Cognac og Armagnac. Men forvaltningen af disse vinarealer, hvor der også
produceres vin, sorterer under den fælles markedsordning for vin. Disse arealer skal derfor medregnes i
det franske vinareal.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0017.png
Bortset fra nogle forskelle mellem datoerne for de to kilder, der kan forklare de meget
små forskelle mellem de indberettede arealer (Tyskland og Spanien), er de forskelle,
der kan konstateres, undtagen når det gælder Luxembourg, ret betydelige.
2.4.2
Udviklingen i de arealer, som er omfattet af oversigten
De arealer, der er beplantet med vinstokke, er faldet med 1,3 % efter den nye
markedsordnings første to år.
Tabel 9
Areal beplantet med
vinstokke (oversigt)
105 530
77 466
1 141 986
901 412
792 440
1 348
52 226
252 709
2 532 677
(ha)
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Luxembourg
Østrig
Portugal
I alt (ekskl. Italien)
Areal beplantet med
vinstokke (udgangen af
produktionsåret 2002/03)
104 211
80 794
1 115 322
907 669
1 298
51 136
241 119
2 501 549
Forskel
–1 319
+3 328
–26 664
+6 257
–50
–1 900
–11 590
–31
128
Dette fald skyldes hovedsagelig, at der er iværksat programmer for omstrukturering
og omstilling af vindyrkningsarealet, i forbindelse med hvilke der ryddes arealer, før
der genplantes druesorter, som er bedre tilpasset efterspørgslen efter vin. De
medlemsstater, der har oplevet den største nedgang, er i øvrigt de medlemsstater, som
har engageret sig mest i denne omstruktureringspolitik.
Vindyrkningsarealet er faldende i alle medlemsstater undtagen Grækenland og
Frankrig. Grækenland og Frankrig er også de to medlemsstater, der senest har givet
sig i kast med at omstrukturere deres vindyrkningsareal.
Generelt ser det ud til, at produktionskapaciteten, der betragtes som summen af de
arealer,
som
er
beplantet
med
vinstokke,
og
beholdningen
af
17
genplantningsrettigheder, til stadighed er faldet i de tre første år, hvor den nye
markedsordning har været anvendt, men i meget rolig takt
18
.
17
18
Jf. Eurostat-udnersøgelse (tema 5–25/2003), hvoraf det fremgår, at vinproduktionsarealet faldt med
14,5 % fra 1989 til 1999.
Endnu engang hvis man i beregningerne ser bort fra Italien, som Kommissionen ikke har modtaget
oplysninger fra.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0018.png
Tabel 10
(ha)
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Luxembourg
Østrig
Portugal
I alt (ekskl. Italien)
Produktionskapacitet
1999
109 146
77 466
1 228 442
944 963
ikke meddelt
1 348
58 171
260 207
2 679 743
Produktionskapacitet
2003
108 111
81 354
1 198 637
955 280
ikke meddelt
1 342
56 449
253 164
2 654 337
Forskel
–1 035
+3 888
–29 805
+10 317
–6
–1 722
–7 043
–25 406
Ser man bort fra Italien, er EU's vinproduktionskapacitet i de tre første produktionsår,
hvor den nye markedsordning har været anvendt, faldet med under 1 %. Lige som det
er tilfældet med arealerne, er udviklingen forskellig fra den ene medlemsstat til den
anden, hvilket både skal ses i sammenhæng med lovliggørelse af ulovlige
beplantninger (jf. punkt 3) og omstrukturering og omstilling af vindyrkningsarealet.
De arealer, der svarer til kvoterne af nyplantningsrettigheder (nye
plantningsrettigheder), jf. artikel 6, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1493/1999, og som
endnu ikke er tildelt, er ikke medregnet i produktionskapaciteten.
Af de 51 000 ha er 31 949 ha tildelt (jf. tabel 3).
Når man ser bort fra Italien, er der altså 6 943 ha endnu ikke tildelte
nyplantningsrettigheder, der skal fratrækkes nedgangen på 25 406 ha (jf. tabel 10). Af
de 31 125 ha nyplantningsrettigheder, der allerede er tildelt, er en ukendt, men
antagelig betydelig procentdel endnu ikke blevet udnyttet af producenterne og dermed
ikke beplantet ved udgangen af produktionsåret 2002/03.
Nedgangen i produktionskapaciteten er altså i værste fald (dvs. hvis alle tildelte
nyplantningsrettigheder medregnes i tallene i tabel 10) på 0,65 % efter den nye
markedsordnings tre første produktionsår. Tallet er for beskedent til at være af nogen
reel betydning.
Generelt er retsinstrumenterne indført for at bevare EU's vinproduktionskapacitet, der
var faldet kraftigt i 1990'erne (og endnu voldsommere i det foregående årti). Selv om
det endnu er for tidligt at se på, hvilken virkning den nye markedsordning har haft,
ser de foreliggende tal ud til at bekræfte, at kapaciteten stort set ikke har ændret sig i
de sidste tre år.
Endelig skal det nævnes, at konstateringerne er baseret på de tal, som
medlemsstaterne har udleveret som led i den ajourføring af oversigten over
vindyrkningsarealet, som skal foretages i henhold til forordning (EF) nr. 1493/1999,
og disse oplysninger svarer ikke til de oplysninger, som er meddelt i henhold til andre
retsforskrifter.
2.5.
Kommissionens konklusion hvad angår problemet med at udnytte EU-reserven
af nyplantningsrettigheder
Ved artikel 6, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1493/1999 tilføres der 17 000 ha til en EU-
reserve.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Italien og Grækenland har officielt ansøgt om supplerende plantningsrettigheder.
Med den nye markedsordning blev der indført regler for at bevare EU's
vinproduktionskapacitet. Denne kapacitet har åbenbart kunnet fastholdes siden 2000.
Virkningerne af de 51 000 ha, der er fordelt mellem medlemsstaterne, kan endnu ikke
måles.
Derfor er det for tidligt at lægge yderligere 17 000 ha til EU's vindyrkningsareal.
3.
3.1.
L
OVLIGGØRELSE AF ULOVLIGE BEPLANTNINGER
Formål
Med den nye fælles markedsordning blev der indført en ny sanktion i forhold til den
tidligere fælles markedsordning, idet et areal, der fra den 1. september 1998 beplantes
i strid med plantningsforbuddet, skal ryddes, mens EU-reglerne tidligere kun
krævede, at produktionen fra arealet skulle destilleres.
Denne ændring har medført, at der er iværksat en ordning for betinget lovliggørelse af
ulovlige beplantninger fra før 1. september 1998. Formålet er at nå frem til, at EU's
vindyrkningsareal, når denne procedure er afsluttet, ikke længere omfatter ulovlige
beplantninger, og at den statistiske opgørelse af EU's vindyrkningsareal dermed
kommer til at svare til virkeligheden.
3.2.
Gældende regler
I artikel 2, stk. 2 til 6, i forordning (EF) nr. 1493/1999 fastsættes det, hvordan
vinarealer, der er ulovligt beplantet før den 1. september 1998, kan lovliggøres.
Dette sker, ved at der indrømmes en "undtagelse":
1)
Så snart proceduren er indledt, kan vinproducenten afsætte produktionen fra sit
ulovligt beplantede areal i stedet for at levere den til destillation og fritages dermed
for forpligtelsen til at destillere for egen regning.
Efter at have behandlet ansøgningen om lovliggørelse træffer medlemsstatens
myndigheder enten afgørelse om at afvise at give dispensation, hvorefter producenten
igen skal destillere produktionen fra den ulovlige beplantning og erlægge et beløb
som nævnt i artikel 2, stk. 4, i forordning (EF) nr. 1227/2000, eller også om at
godkende at give dispensation.
Producenterne har til at lovliggøre deres ulovlige beplantninger fire midler til
rådighed, som medlemsstaterne skal føre kontrol med:
"Undtagelsen gives:
a)
hvis den pågældende producent tidligere har ryddet andre vinstokke på et
tilsvarende areal i renkultur, undtagen i tilfælde hvor denne producent har
modtaget en rydningspræmie for de pågældende arealer i henhold til
fællesskabslovgivningen eller den nationale lovgivning, og/eller
ved at tillade anvendelse af genplantningsrettigheder, som en producent har
erhvervet inden for en periode, som skal fastsættes, efter beplantningen af det
2)
b)
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444807_0020.png
pågældende areal; medlemsstaterne kan med henblik herpå også benytte de i
henhold til artikel 6, stk. 1, oprettede nye plantningsrettigheder, og/eller
c)
hvis medlemsstaten (til Kommissionens tilfredsstillelse) kan bevise, at den har
genplantningsrettigheder, som der ikke er gjort krav på, og som stadig ville
være gældende, hvis der var blevet ansøgt om dem; sådanne rettigheder kan
anvendes og genfordeles til producenter for et tilsvarende areal i renkultur; og
eller
hvis den pågældende producent har påtaget sig at rydde et tilsvarende areal i
renkultur inden for en periode på tre år, såfremt dette areal er optaget i den
pågældende medlemsstats fortegnelse over vindyrkningsarealer.
d)
Nogle af disse midler er underkastet visse betingelser, som er fastsat i selve
grundforordningen eller også i Kommissionens gennemførelsesforordning. Det drejer
sig hovedsagelig om sanktioner over for de berørte vinproducenter.
3.3.
Anvendelse af EU-bestemmelserne
Følgende arealer var berørt af lovliggørelsesproceduren ved udgangen af
produktionsåret 2002/03
19
:
Tabel 11
Produktionsåret
2000/01 til 2002/03
(ha)
Tyskland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Italien
Luxembourg
Østrig
Portugal
I alt
Lovliggjort
areal
2
6 575
36 534
128
753
9
44 001
Lovliggørelse
afvist
2
9 834
6
9 842
Ansøgninger til
behandling hos
medlemsstaterne
3
5 681
36 697
7
51 845
I alt
7
12 256
83 065
135
52 604
17
148 084
8
94 241
Luxembourg og Østrig har erklæret, at de ikke har nogen ansøgninger om
lovliggørelse for de tre produktionsår 2000/01, 2001/02 og 2002/03.
De øvrige medlemsstater, dvs. Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Italien og
Portugal, har indledt proceduren.
De største arealer, der er berørt af foranstaltningen, befinder sig i Grækenland,
Spanien og Italien.
Ifølge artikel 2, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1493/1999 skulle proceduren være
afsluttet den 31. juli 2002. Men nogle medlemsstater har flere gange gjort gældende,
at det er vanskeligt at foretage den nødvendige kontrol af producenternes
dispensationsansøgninger. I henhold til artikel 80 i forordning (EF) nr. 1493/1999 har
19
Tallene i tabel 11 er fremsendt af medlemsstaterne som led i tabel 1 i bilaget til forordning (EF)
nr. 1227/2000. For Italiens vedkommende stammer tallene fra udgangen af produktionsåret 2001/02.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen for at imødekomme medlemsstaternes ønsker flere gange forlænget
denne frist, som nu er sat til den 31. juli 2004 ved forordning (EF) nr. 1841/2003 af
17. oktober 2003.
Endvidere har Italien gjort opmærksom på en anden vanskelighed i forbindelse med
kortlægningen af ulovligt beplantede arealer. Uden et operationelt værktøj som
fortegnelsen over vindyrkningsarealer er det ifølge denne medlemsstat umuligt at
vide, om et beplantet areal er lovligt eller ej. Derfor er det ifølge Italien ikke muligt at
lovliggøre beplantninger fra før det tidspunkt, hvor fortegnelsen blev oprettet.
Beplantningerne kan imidlertid være ulovlige fra det tidspunkt, hvor EU-reglerne
ophævede den frie ret til plantning, dvs. fra 1976.
3.4.
Kommissionens konklusion hvad angår problemet med at lovliggøre ulovlige
beplantninger
Denne sag bør afsluttes hurtigst muligt for at nå frem til sunde tilstande med et
korrekt overblik over vinproduktionskapaciteten.
I den forbindelse skal det bemærkes, at problemet med lovliggørelse af ulovlige
beplantninger kun kan løses ved en ændring af forordning (EF) nr. 1493/1999.
Kommissionen agter derfor at forelægge et forslag herom i 2004.
21