Europaudvalget 2004
KOM (2004) 0165
Offentligt
1444811_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.3.2004
KOM(2004) 165 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
KRIMINALITETSFOREBYGGELSE I DEN EUROPÆISKE UNION
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
1.1.
1.2.
1.2.1.
1.2.2.
1.3.
1.4.
1.5.
1.6.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.3.
3.
3.1.
3.2.
BAGGRUND OG DEFINITIONER ........................................................................... 3
Den juridiske og politiske baggrund ............................................................................ 3
Definitioner .................................................................................................................. 4
Begrebet hyppigt forekommende kriminalitetsformer................................................. 4
Begrebet kriminalitetsforebyggelse ............................................................................. 5
Generelle kriminalitetstendenser.................................................................................. 8
Tendenser inden for udvalgte kriminalitetsformer....................................................... 8
Den offentlige mening om kriminalitet........................................................................ 9
De forventede fremtidige tendenser inden for kriminalitet........................................ 10
UDVIKLINGEN PÅ EU-PLAN................................................................................ 10
Resultaterne i medlemsstaterne.................................................................................. 11
Resultater på EU-plan ................................................................................................ 12
Det Europæiske Kriminalpræventive Net .................................................................. 12
Hippokrates- og AGIS-programmerne....................................................................... 14
Den europæiske kriminalpræventive pris................................................................... 15
KONKLUSIONER OG ANBEFALEDE TILTAG ................................................... 15
Vigtige betingelser i medlemsstaterne ........................................................................ 15
Vigtige betingelser på EU-plan.................................................................................. 16
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0003.png
1.
1.1.
BAGGRUND OG DEFINITIONER
Den juridiske og politiske baggrund
Med
Amsterdam-traktaten,
som trådte i kraft i maj 1999, blev der indført et retsgrundlag for
det kriminalpræventive arbejde på EU-plan. Ifølge artikel 29 "har Unionen som mål at give
borgerne et højt tryghedsniveau i et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed". Det
anføres, at dette mål bl.a. skal nås ved at forebygge "organiseret og anden kriminalitet".
Indtil Amsterdam-traktaten trådte i kraft i maj 1999, var opmærksomheden på kriminal-
præventive politikker på EU-plan stort set begrænset til forebyggelse af organiseret
kriminalitet. I handlingsplanen til bekæmpelse af organiseret kriminalitet fra 1997
1
peges der
på en række prioriterede områder inden for forebyggelse af organiseret kriminalitet, og Wien-
handlingsplanen fra december 1998
2
indeholdt også en række specifikke foranstaltninger på
området.
Det Europæiske Råd i Tammerfors
i oktober 1999 bekræftede i sine konklusioner
3
betydningen af effektive kriminalpræventive politikker i EU. Konklusion nr. 41 og 42 har
følgende ordlyd:
- "Det Europæiske Råd opfordrer til, at kriminalpræventive aspekter integreres i
foranstaltningerne til bekæmpelse af kriminalitet, samt til en yderligere udbygning af
nationale kriminalpræventive programmer. Der bør udvikles og identificeres fælles prioriteter
for kriminalitetsforebyggelse i EU's eksterne og interne politik, og der bør tages hensyn hertil,
når der udarbejdes nye regler.
- Der bør i højere grad ske udveksling af oplysninger om bedste praksis, netværket af
kompetente nationale kriminalpræventive myndigheder bør udbygges, og samarbejdet mellem
nationale kriminalpræventive organisationer styrkes, og det bør undersøges, om der er basis
for et fællesskabsfinansieret program med henblik herpå. De første prioriteter for dette
samarbejde kan være ungdoms- og bykriminalitet samt narkotikarelateret kriminalitet."
Den 29. november 2000 forelagde Kommissionen Rådet og Europa-Parlamentet en
meddelelse,
"Forebyggelse af kriminalitet i EU: Overvejelser om fælles retningslinjer og
forslag om fællesskabsstøtte"
4
. Denne meddelelse var det første skridt fra Kommissionens
side med henblik på at identificere prioriterede områder inden for kriminalitetsforebyggelse
på EU-plan og bidrage til udviklingen af en effektiv EU-strategi. På baggrund af denne
meddelelse er der sket en række vigtige udviklinger, såsom oprettelsen af Det Europæiske
Forum for Forebyggelse af Organiseret Kriminalitet
5
, oprettelsen af Det Europæiske
Kriminalpræventive Net
6
og vedtagelsen af Rådets afgørelse om indførelse af Hippokrates-
1
2
3
4
5
6
EFT C 251 af 15.8.1997.
EFT C 19 af 23.1.1999, s. 1. Rådets og Kommissionens handlingsplan af 3. december 1998 for,
hvorledes Amsterdam-traktatens bestemmelser om indførelse af et område med frihed, sikkerhed og
retfærdighed bedst kan gennemføres, kaldet Wien-handlingsplanen.
EFT C 124 af 3.5.2000.
KOM(2000) 786 endelig af 29.11.2000.
Oprettelsen af forummet blev bebudet i den meddelelse fra Kommissionen, som er nævnt i fodnote 1.
Forummets første plenarmøde blev holdt den 17. og 18. maj 2001.
Rådets afgørelse af 28. maj 2001 (EFT L 153 af 8.6.2001).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0004.png
programmet med henblik på samfinansiering af samarbejdsprojekter mellem medlems-
staterne
7
.
Derudover er der i EU's 6. rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling (FTU)
medtaget et særligt forskningstema om kriminalitetsforebyggelse. Der skal bl.a. udarbejdes
fælles instrumenter til måling af hyppigt forekommende kriminalitetsformers art og omfang
og foretages en evaluering af strategier til reduktion af kriminaliteten og en analyse af trusler
på langt sigt.
Ligesom i meddelelsen fra 2000 understreges det også i denne meddelelse, at det er
medlemsstaterne, der har det primære ansvar for kriminalitetsforebyggelse, da
ungdomskriminalitet, bykriminalitet og narkotikarelateret kriminalitet begås på lokalt plan.
Men for at støtte det kriminalpræventive arbejde i medlemsstaterne på en effektiv måde,
undgå dobbeltarbejde og udnytte ressourcerne mere effektivt er det nødvendigt, at der
gennemføres visse samarbejdsaktiviteter på EU-plan.
Artikel III 173 i det
udkast til forfatningstraktat,
som Konventet om Europas Fremtid har
udarbejdet, bekræfter endnu en gang, at det er nødvendigt, at der fortsat lægges tilstrækkelig
vægt på kriminalitetsforebyggelse. Ifølge denne artikel kan der ved europæisk lov eller
rammelov fastsættes foranstaltninger for at fremme og støtte medlemsstaternes indsats inden
for kriminalitetsforebyggelse (med undtagelse af indbyrdes tilnærmelse af love og
administrative bestemmelser).
1.2.
1.2.1.
Definitioner
Begrebet hyppigt forekommende kriminalitetsformer
Denne meddelelse beskæftiger sig kun med forebyggelse af ikke-organiseret kriminalitet.
Kommissionen mener, at disse former for kriminalitet bedst kan defineres som hyppigt
forekommende kriminalitetsformer, fordi denne type kriminalitet omfatter alle former for
kriminalitet, som begås hyppigt, og hvor ofrene let kan identificeres. Hyppigt forekommende
kriminalitetsformer er det, der bekymrer EU-borgerne mest
8
. Der er typisk tale om
ejendomsforbrydelser, som ofte involverer fysisk vold. Det drejer sig bl.a. om indbrud i
private hjem, tyveri fra biler, ordinær vold og gaderøverier. Disse former for kriminalitet
indgår i de tre brede prioritetsområder, som blev fastlagt af Det Europæiske Råd i
Tammerfors, nemlig ungdomskriminalitet, bykriminalitet og narkotikarelateret kriminalitet.
Det er kendetegnende for hyppigt forekommende kriminalitetsformer, at det er den slags
forbrydelser, som almindelige borgere oftest bliver ofre for. Dette har betydning for
forebyggelsespolitikkerne og især dem, der mere går ud på at gøre noget ved de almindelige
problemer, der følger af disse former for kriminalitet, end på at mindske antallet af alvorlige
forbrydelser, der oftere har forbindelse med organiseret kriminalitet
9
.
7
8
9
EFT L 186 af 7.7.2001.
INRA (maj 2003). Public safety, exposure to drug-related problems and crime: Public opinion survey.
http://europa.eu.int/comm/justice_home/eucpn/projects.html
Van Dijk, Jan J.M. (1994). Understanding crime rates: On the interactions between the rational choices
of victims and offenders.
British Journal of Criminology,
vol. 34, no. 2, pp. 105-121.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0005.png
Man må heller ikke undervurdere størrelsen af de økonomiske omkostninger, som denne form
for kriminalitet påfører samfundet
10
; man bør dog holde sig for øje, at skønnene over
omkostningerne varierer fra den ene medlemsstat til den anden
11
. En række undersøgelser har
vist, at sådanne lovovertrædelser ofte er de unges første skridt hen imod alvorligere former for
kriminalitet, herunder organiseret kriminalitet. Hvis man investerer i forebyggelse af hyppigt
forekommende kriminalitetsformer, vil det derfor også være med til at begrænse den grovere
kriminalitet
12
.
1.2.2.
Begrebet kriminalitetsforebyggelse
Kommissionen foreslår, at man i denne meddelelse anvender den definition af
kriminalitetsforebyggelse, som er fastsat i Rådets afgørelse fra maj 2001 om oprettelse af Det
Europæiske Kriminalpræventive Net (EUCPN). Denne definition har følgende ordlyd:
"Kriminalitetsforebyggelse omfatter enhver foranstaltning, der har til formål at nedbringe
eller på anden vis bidrage til at nedbringe kriminaliteten og frygten for kriminalitet, både
kvantitativt og kvalitativt, enten gennem direkte at forebygge kriminelle aktiviteter eller
gennem politikker og tiltag, der skal mindske mulighederne for kriminalitet og årsagerne til
kriminalitet. Dette indebærer en indsats fra regering, kompetente myndigheder, strafferetlige
myndigheder, lokale myndigheder og særorganisationer, som de har oprettet i Europa, den
private og den frivillige sektor, forskere samt offentligheden, støttet af medierne"
13
.
De forebyggende foranstaltninger skal således ikke blot være rettet mod kriminalitet i snæver
forstand, men også omfatte "antisocial adfærd", som så at sige udgør et "forstadium" til
kriminalitet. Eksempler herpå forekommer i kvarterer med meget støj og kvarterer, som er
præget af teenagere, der står og hænger, fulde mennesker eller ballademagere, skrammel og
affald, der ligger og flyder samt nedslidte omgivelser og boliger. Sådanne forhold kan
vanskeliggøre genopretningen af dårligt stille områder og skabe et miljø, som danner grobund
for kriminalitet. Antisocial adfærd underminerer den følelse af sikkerhed og ansvarlighed,
som er nødvendig for at få folk til at engagere sig i deres lokalsamfund. Ud fra et
forebyggelsessynspunkt er det derfor også et område, som det er vigtigt at koncentrere sig om.
10
11
12
13
1) Van Kesteren, John et al. (2001).
Criminal Victimisation in Seventeen Industrialised Countries: Key
Findings from the 2000 International Crime Victims Survey.
The Hague: Ministry of Justice, RDC.
2) Barclay, Gordon & Tavares, Cynthia (juli 2003).
International Comparisons of Criminal Justice
Statistics 2001.
London: Home Office Research Development and Statistics Directorate. 3) EUCPN
(oktober 2003).
Crime Trends in the EU.
Bruxelles: Europa-Kommissionen, Generaldirektoratet for
Retlige og Indre Anliggender, EUCPN-sekretariatet.
De mest sofistikerede nationale skøn over omkostningerne, der er til rådighed, vedrører England og
Wales, hvor indenrigsministeriet (Home Office) har offentliggjort en rapport, der bygger på grundige
undersøgelser og analyser, og som viser, at de årlige omkostninger ved kriminalitet i 2000 beløb sig til
60 mia. UKL svarende til 1 700 EUR pr. indbygger. Disse omkostninger omfattede omkostningerne til
foregribende foranstaltninger, såsom privat sikkerhed (ca. 9 %), følger, såsom indvirkningen på ofrene
af tab, lidelse og forringelse af lokalemiljøet (ca. 71 %), samt reaktioner, såsom driftsudgifter til
politiet, domstolene og kriminalforsorgen (ca. 20 %). Brand, Sam & Price, Richard (2000).
The
Economic and Social Costs of Crime.
London: Home Office Research and Development Statistics
Directorate.
Kleemans, E. & Van De Bunt, H.G. (1999). Social embeddedness of organized crime.
Transnational
Organized Crime,
vol. 5, no. 1, pp. 19-36.
Sampson, R.J. (1997). Neighborhoods and violent crime: A multilevel study of collective efficacy.
Science,
vol. 277, 15. august, pp. 2-25.
Se artikel 1, stk. 3, i Rådets afgørelse af 28. maj 2001 om oprettelse af et europæisk kriminalpræventivt
net, EFT L 153 af 8.6.2001, s. 1.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0006.png
Forebyggelsesindsatsen bør også beskæftige sig med frygten for kriminalitet, da forskningen
14
viser, at frygten ofte er lige så skadelig som selve kriminaliteten. Frygten for kriminalitet kan
medføre, at folk trækker sig væk fra det sociale liv og mister tilliden til politiet og
retssamfundet.
Der er bred enighed blandt de relevante myndigheder i medlemsstaterne om, at kriminalitets-
forebyggelse er et nødvendigt supplement til straffeforanstaltninger. Erfaringen viser, at for
stort fokus på straffeforanstaltninger medfører stadigt stigende omkostninger for det
strafferetlige system, flere indsatte i fængslerne og en højere recidivprocent. Forebyggende
foranstaltninger kan, hvis de udformes og gennemføres korrekt, i varierende omfang være
medvirkende til, at kriminaliteten reduceres betydeligt. Følgende eksempler viser, at
kriminalitetsforebyggelse kan fungere i praksis
15
:
Risikoen for indbrud i private hjem kan nedbringes betydeligt ved, at der træffes en række
forholdsvis enkle forebyggende foranstaltninger, såsom dem, der er beskrevet i Police
Population Monitoring Programme, en stor nederlandsk offerundersøgelse. Denne
forskning
16
viser, at når der træffes fem af den slags forebyggende foranstaltninger,
nedsættes risikoen for indbrud markant (lys, der er tændt, når man forlader huset, ekstra
låse på døre og vinduer, ekstra udendørsbelysning, tyverialarm og/eller hund).
En række omhyggeligt researchede og evaluerede initiativer for unge mellem 10 og 16 år
viser klart, at effektive programmer for udvikling og tidlig forebyggelse medfører
betydelige fordele på længere sigt. 16 år senere kunne man konstatere, at der havde været
langt færre anholdelser blandt deltagerne end blandt medlemmerne af kontrolgruppen
17
.
14
15
16
17
Irving, B. (2002). Fear of crime: Theory, measurement and application. London: Police Foundation.
I de seneste år har en række undersøgelser vist, at kriminalpræventive foranstaltninger udgør en effektiv
måde at nedbringe kriminaliteten på:
- Sherman, L.W. et al. (1997).
Preventing crime: What works, what doesn't, what's promising.
Washington, D.C.: U.S. Department of Justice. Tilgængelig på:
http://www.preventingcrime.org/report/index.htm
- Goldblatt, Peter & Lewis, Chris (Eds.) (1998).
Reducing offending: An assessment of research
evidence on ways of dealing with offending behaviour.
London: Home Office. Tilgængelig på:
http://www.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs/hors187.pdf
- Clarke, Ronald V. (Ed.) (1999).
Situational crime prevention: Successful case studies.
Albany:
Harrow and Heston.
- Sansfacon, Daniel & Welsh, Brandon (1999).
Crime prevention digest II: Comparative analysis of
successful community safety.
http://www.crime-prevention-
intl.org/english/publications/index.html#CrimePDigestII
- Waller, Irvin & Sansfacon, Daniel (2000).
Investing wisely in crime prevention: International
experience.
http://www.crime-prevention-intl.org/Telechargement/USbjainvstcrimprev182412.pdf
- Welsh, Brandon C. et al. (Ed.) (2001).
Costs and benefits of preventing crime.
Oxford: Westview
Press.
- Sherman, Lawrence W. et al. (Ed.) (2002).
Evidence based crime prevention.
Routledge.
EUCPN (2003).
Exchange of good practice in crime prevention between practitioners in the Member
States.
http://europa.eu.int/comm/justice_home/eucpn/docs/aalborgReport200212.pdf.
Willemse, Hans M. (1998). Overlooking crime prevention: Ten years of crime prevention in the
Netherlands. Security Journal, vol. 7, No. 3, pp. 177-184.
Center for the Study and Prevention of Violence / CSPV (2003). Model programs and promising
programs.
http://www.colorado.edu/cspv/blueprints/default.htm
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0007.png
Selv om det kan lyde enkelt, er bedre gadebelysning en kriminalpræventiv foranstaltning,
som har vist sig at være effektiv. En systematisk gennemgang af 13 forskellige
undersøgelser viser, at bedre gadebelysning nedbringer kriminaliteten med omkring
20 %
18
. Gennemgangen viste, at der i områder med forbedret belysning om natten også er
mindre kriminalitet om dagen. Opsætningen af ny belysning kan have givet potentielle
lovovertrædere et signal om, at lokalsamfundet investerede mere i området, og om større
stolthed, samhørighed og uformel kontrol døgnet rundt.
Et vigtigt eksempel, som også skal nævnes, fordi det udgør en milepæl inden for
forebyggelsespolitikken, er det amerikanske førskoleprogram Perry Preschool Program.
Dette initiativ, som blev indledt i USA i 1970'erne, tilbyder små børn (3-4 år gamle) fra
lavindkomstfamilier førskoleundervisning kombineret med ugentlige hjemmebesøg af det
personale, der deltager i programmet. Langtidsopfølgningen har vist, at der er langt færre
af deltagerne i programmet, som er blevet anholdt som unge eller voksne, og mange flere,
som har afsluttet en uddannelse på sekundærniveau, taget en videregående uddannelse og
har et job, og at deres indkomst er højere end kontrolgruppens. Ud over at have bevist sin
effektivitet har programmet vist sig at være omkostningseffektivt. De samlede fordele
anslås til at være tre gange så høje som omkostningerne til programmet.
EU's Ungdomsprogram
19
, som blev indført i slutningen af 1980'erne, fokuserer på de unges
trivsel og på at inddrage dem i samfundet og sikre dem politisk respekt. Programmet har
gennem sine aktiviteter haft en betydelig forebyggende virkning.
Endelig skal det nævnes, at uddannelse i fængslerne og i den afgørende fase efter løsladelsen
kan være afgørende for, om lovovertræderne kan klare den svære tilbagevenden til livet uden
for fængslet, og for en reduktion af recidivprocenten. Grundtvig, voksenuddannelsesaktionen
under EU's uddannelsesprogram Socrates, støtter projekter og læringspartnerskaber, som har
en bemærkelsesværdig indvirkning både i og uden for de deltagende institutioner
20
.
Hyppigt forekommende kriminalitetsformer begås oftest lokalt, i storbyer så vel som mindre
byer. Det betyder, at det kun er muligt at gennemføre en effektiv politik på disse niveauer,
hvor de kan tilpasses til de særlige lokale eller regionale forhold. Det er derfor
medlemsstaternes ansvar at sørge for, at der føres en effektiv kriminalpræventiv politik på alle
niveauer på deres område. Som følge af det lokale fokus er det nødvendigt at udvikle
forebyggende foranstaltninger så tæt på græsrodsniveauet som muligt og at involvere mange
forskellige former for aktører. Det er derfor et typisk træk ved forebyggende foranstaltninger,
at det er nødvendigt at involvere en lang række aktører, både fra den offentlige sektor (f.eks.
politiet, de lokale myndigheder og socialarbejderne, hver gang med fokus på de unge) og den
private sektor (erhvervssammenslutninger, forsikringsselskaber og borgerorganisationer).
18
19
20
Farrington, D.P. & Welsh, B.C. (2002). Improved street lighting and crime prevention.
Justice
Quarterly,
vol. 19, No. 2, pp. 313-342.
http://europa.eu.int/comm/youth/index_en.html
Der er etableret et bredere europæisk netværk, og der ydes støtte til European Prison Education
Association med henblik på at konsolidere og udbygge dets aktiviteter. Der må i denne forbindelse
lægges særlig vægt på uddannelse af fængselslærere (og af fængselspersonalet, som spiller en afgørende
rolle med hensyn til at skabe et positivt miljø for læring).
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0008.png
1.3.
Generelle kriminalitetstendenser
Det er nødvendigt med oplysninger om kriminalitetstendenser og den offentlige mening om
kriminalitet for at opnå en bedre forståelse af, hvad det betyder for samfundet, hvis der ikke
iværksættes forebyggende tiltag, og hvordan den kriminalpræventive indsats kan mindske de
materielle og ikke-materielle omkostninger for ofrene for kriminalitet og lovovertrædernes
tilbagefald til ny kriminalitet.
Arten og omfanget af kriminaliteten på EU-plan kan måles ved hjælp af to hovedkilder: (1) de
officielle kriminalstatistikker, som er udarbejdet af politiet, og (2) den internationale
offerundersøgelse, International Crime Victims Survey (ICVS). Med hensyn til den første
kilde er det ikke muligt at sammenligne absolutte og relative tal for de enkelte medlemsstater
på grund af de mange forskelle mellem medlemsstaternes lovgivning og de forskellige måder,
hvorpå de officielle kriminalstatistikker udarbejdes. Disse oplysninger kan imidlertid være
nyttige, hvis man vil se på tendenser over en given periode.
Når man ser på det samlede antal forbrydelser, som politiet har registreret, viser der sig
følgende billede på EU-plan. Udviklingen i kriminalitetsniveauet fra 1950 til 1970 viser en
støt, om end ikke foruroligende stigning. Men siden 1970 er kriminalitetsniveauet steget
kraftigt, med et højdepunkt i midten af 1980'erne. Siden 1990 har den samlede registrerede
kriminalitet været forholdsvis stabil i de 15 medlemsstater. Den gennemsnitlige årlige
stigning mellem 1991 og 2001 er på ca. 1 %
21
.
Den anden kilde, som kan bruges til at give et billede af arten og omfanget af kriminaliteten
på EU-plan, er ICVS
22
. Denne undersøgelse er det mest omfattende program med fuldstændig
standardiserede stikprøveundersøgelser, som ser på borgernes oplevelse af kriminalitet i
forskellige lande. Et skøn over de absolutte kriminalitetsniveauer kan findes i ICVS-
undersøgelserne af ofrenes oplevelse af kriminalitet. Generelt tyder ICVS på, at kriminaliteten
steg mellem 1988 og 1991, faldt i 1995 og faldt yderligere i 1999. En sammenligning med
politiets oplysninger om kriminalitet viser, at de tendenser, der fremgår af oplysningerne fra
offerundersøgelserne, svarer til de tendenser, der fremgår af politiets oplysninger.
1.4.
Tendenser inden for udvalgte kriminalitetsformer
Ud over det samlede antal forbrydelser er det to specifikke former for kriminalitet, som
registreres af politiet, der skal behandles kort: indbrud i private hjem (der defineres som det at
tiltvinge sig adgang til en bolig med henblik på at stjæle) og voldsforbrydelser (der defineres
som personvold, røveri og sædelighedsforbrydelser). Disse forbrydelser er udvalgt, fordi det
ud fra ofrenes synspunkt er de forbrydelser, som er alvorligst og har de største omkostninger;
de giver anledning til stor bekymring blandt byboere og forekommer hyppigt i alle
medlemsstaterne.
21
22
1) Van Kesteren, John et al. (2001).
Criminal Victimisation in Seventeen Industrialised Countries: Key
Findings from the 2000 International Crime Victims Survey.
The Hague: Ministry of Justice, RDC.
2) Barclay, Gordon & Tavares, Cynthia (juli 2003).
International Comparisons of Criminal Justice
Statistics 2001.
London: Home Office Research Development and Statistics Directorate. 3) EUCPN
(oktober 2003).
Crime Trends in the EU.
Bruxelles: Europa-Kommissionen, Generaldirektoratet for
Retlige og Indre Anliggender, EUCPN-sekretariatet.
Se
http://www.unicri.it/international_crime_victim_survey.htm
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0009.png
Der er sket et bemærkelsesværdigt kraftigt fald i antallet af indbrud i private hjem i mange
EU-medlemsstater. En af hovedårsagerne til dette drastiske fald er formodentlig virkningen af
den øgede præventive indsats i befolkningen. Ifølge de seneste resultater af International
Crime Victims Survey er anvendelsen af kriminalpræventive tiltag i befolkningen stigende i
de fleste lande. Andelen af hjem med specielle dørlåse er generelt steget siden 1992. Andelen
af hjem, der er udstyret med en alarm, steg fra 8 % i 1992 til 14 % i 2000, men problemet
eksisterer stadig. Indbrud i hjemmet indebærer en krænkelse af ens personlige område. I disse
tilfælde er de negative virkninger af forbrydelsen større end blot den materielle skade.
I 2000 registrerede politiet i de 15 medlemsstater i alt 1 511 000 indbrud i private hjem. Det
betyder, at der i gennemsnit blev begået 4 140 indbrud hver dag, 172 hver time og næsten
3 hvert minut.
Statistikkerne viser desværre, at voldskriminaliteten på EU-plan er stigende. Det gælder
specielt for vold blandt unge. En sammenligning af tendenserne inden for de
voldsforbrydelser, som politiet registrerede i årene 1995-2000, viser, at der er sket en stigning
i volden i 12 af medlemsstaterne. Stigningen er størst i Spanien, Frankrig og Nederlandene
(+ 50 - + 41 %).
I 2000 registrerede politiet i de 15 medlemsstater i alt 1 770 000 voldsforbrydelser. Det
betyder, at der i gennemsnit blev begået 4 850 voldforbrydelser hver dag, 202 hver time og
over 3 hvert minut.
1.5.
Den offentlige mening om kriminalitet
Ud over de statistikker, der bygger på politiets kilder og offerundersøgelser, er
meningsmålinger også et vigtigt redskab, når man skal måle frygten for kriminalitet,
opfattelsen af risikoen for at blive offer for kriminalitet og holdningerne til kriminalitet og
kriminalitetsforebyggelse
23
.
De viser, at følelsen af usikkerhed er vokset langsomt, men støt i hele EU mellem 1996 og
2002. I efteråret 2002 var kvinder og ældre de befolkningsgrupper, hvor den største andel
følte sig utrygge. Den andel af svarpersonerne, der havde været i kontakt med
narkotikarelaterede problemer i lokalsamfundet, voksede også i hele EU i samme periode. Der
var flest blandt de yngre svarpersoner, der nævnte en sådan kontakt. I alle medlemsstaterne
mente over halvdelen af svarpersonerne, at en øget indsats fra politiets side ville være med til
at mindske kriminaliteten. I hele EU mente et stort flertal af svarpersonerne, at man mere
effektivt kan afholde de unge fra at begå kriminalitet gennem målrettede kriminalpræventive
programmer end gennem strengere domme. Flertallet af svarpersonerne mente også, at
fattigdom, arbejdsløshed og manglende disciplin var faktorer, der kunne tilskynde de unge til
at begå kriminalitet.
23
INRA (2003). Public safety, exposure to drug-related problems and crime: Public opinion survey. Den
fuldstændige rapport, et resumé og tabeller er tilgængelige på:
http://europa.eu.int/comm/justice_home/eucpn/projects.html
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0010.png
1.6.
De forventede fremtidige tendenser inden for kriminalitet
Kriminaliteten ændrer sig hele tiden. Lovovertræderne tilpasser sig til modforanstaltningerne.
De tilvender sig, mishandler eller misbruger nye produkter, tjenester og systemer og
overholder ikke reglerne i nyskabte miljøer
24
. Det betyder, at myndighederne hele tiden må
være på udkig efter nye trusler og udviklinger på det kriminelle marked. På den måde kan den
kriminalpræventive indsats få stor virkning. Det har tidligere vist sig, at nogle udviklinger var
helt uventede. På grundlag af en række nyere fremadrettede initiativer
25
, som beskæftiger sig
med nye trusler om kriminalitet, er det muligt at vurdere en række vigtige udviklinger, der
skyldes sociale, teknologiske eller økonomiske ændringer.
Generelt vil samfundet blive mere uensartet, mere netværksbaseret, bedre uddannet, mere
velstående og bedre informeret, men der er også risiko for, at der bliver flere sårbare
mennesker. Den øgede bevægelighed for mennesker, tjenesteydelser, varer og ny teknologi
medfører enorme muligheder for velstand og vækst, men kan også skabe nye muligheder for
at begå kriminalitet. Nogle grupper vil fortsat være udelukket fra tendenserne til øget velstand
og læring: familier med én forælder, narkomaner og alkoholikere, mennesker, der lever
anonymt alene i egen bolig, eller som bor i marginaliserede områder, samt indvandrere og
anden- og tredjegenerationsindvandrere. Ny teknologi kan skabe flere muligheder for at begå
kriminalitet ved at give lettere adgang til systemer, lokaler, varer og information, fjerne de
geografiske hindringer for kriminalitet, øge størrelsen af det mulige udbytte og skabe øget
anonymitet, når forbrydelsen begås eller udbyttet bruges.
På grund af disse udviklinger må myndighederne forebygge og reagere på mere specialiserede
forbrydelser, såsom elektronisk tyveri, hvis omfang og hastighed kan blive forøget af den nye
teknologi. I de kommende år må regeringerne udvikle forebyggelsespolitikker, som sikrer, at
man tilpasser sig til ændringerne i samfundet og de nye kriminalitetsmønstre. De nationale
kriminalpræventive politikker skal kunne håndtere de udfordringer, som disse udviklinger
fører med sig, på en innovativ måde.
2.
UDVIKLINGEN PÅ EU-PLAN
Da hyppigt forekommende kriminalitetsformer begås på lokalt niveau, kan der kun
gennemføres en effektiv politik på dette niveau, med støtte fra det nationale niveau. Det er
imidlertid nødvendigt at gennemføre visse samarbejdsaktiviteter på EU-plan, så man kan
støtte aktiviteterne på nationalt plan på en effektiv måde, undgå dobbeltarbejde og udnytte
ressourcerne mere effektivt.
24
25
Ekblom, Paul (2002). Future Imperfect: Preparing for the Crimes to Come. Criminal Justice Matters,
Winter 2002, pp. 38-40.
I 2002 udarbejdede det britiske Foresight Programme rapporten Turning the Corner (tilgængelig på
www.foresight.gov.uk).
Det nederlandske justitsministerium (2001), Justitie Over Morgen: een
Strategische Verkenning, Haag.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0011.png
2.1.
Resultaterne i medlemsstaterne
De forskellige medlemsstater har med vekslende held gennemført foranstaltninger til
forebyggelse af hyppigt forekommende kriminalitetsformer
26
.
På trods af den positive udvikling i de fleste af medlemsstaterne er der stadig en række
hindringer for en effektiv forebyggelse af hyppigt forekommende kriminalitetsformer. De kan
kort beskrives som følger:
Gennemførelsesvanskeligheder
Det bliver stadig mere klart, at der findes effektive kriminalpræventive foranstaltninger, som
kan anvendes på mange former for kriminel adfærd. Udfordringen er, hvordan man kan
omsætte denne viden til praksis. Den eksisterende gode eller bedste praksis anvendes tit ikke i
den officielle kriminalpræventive politik og praksis. Der er en kløft mellem resultaterne af
forskningen og den kriminalpræventive politik og praksis, som skyldes følgende:
Der er mange forskellige partnere og organisationer, som er aktive inden for kriminalitets-
forebyggelse, og som ofte ikke koordinerer deres arbejde i det fornødne omfang. Et andet
problem vedrører utilstrækkelige indbyrdes forbindelser mellem de oplysninger, som de mange
myndigheder og organisationer, der beskæftiger sig med kriminalitetsforebyggelse (politiet,
ungdomsarbejdere, handelskamre, de sociale myndigheder i kommunerne m.v.), råder over.
Den begrænsede brug af den store mængde oplysninger er medvirkende til, at de
foranstaltninger, der træffes, ikke stemmer overens med det konkrete problem.
Der er stadig ikke ret megen viden om kvantitative og kvalitative analysemetoder og om alle de
forebyggende foranstaltninger, som kan gennemføres, og deres relevans, begrænsninger og
positive resultater.
Der er mange eksempler på, at kriminalitetsforebyggelse stadig kun får begrænset
opmærksomhed sammenlignet med de andre led i det strafferetlige system. De begrænsede
midler og menneskelige ressourcer betyder, at den nødvendige langsigtede planlægning ofte
erstattes af en kortsigtet strategi, og at der ikke lægges tilstrækkelig vægt på en korrekt
gennemførelse af forebyggelsesprojekter.
Hvordan fjernes kløften?
Der findes en række foranstaltninger, som kan fjerne de ovennævnte hindringer. Beskrivelserne
af bedste og god praksis bør være mere brugervenlige, specielt for dem, der arbejder med
problemerne i praksis. I forbindelse med ansættelse, udvælgelse og forfremmelse af de ledere
og det personale, der står for gennemførelsen af den kriminalpræventive politik, bør der lægges
større vægt på kendskabet til faglitteratur og analysemetoder og anvendelsen heraf i den
kriminalpræventive praksis. De myndigheder, der yder tilskud, bør gøre de personer, der
gennemfører forebyggelsesprogrammerne, opmærksomme på den eksisterende bedste og gode
praksis og mulighederne for at bruge den. Det bør være en standardbetingelse for godkendelse
26
I de seneste år har de fleste af medlemsstaterne udviklet kriminalpræventive politikker. De afgørende
faktorer bag vellykkede politikker er som regel politisk engagement på højeste niveau, tilvejebringelse
af de nødvendige ressourcer til forebyggelse, vejledning til de lokale og regionale myndigheder og tæt
samarbejde mellem de offentlige myndigheder og samfundet, herunder den private sektor. Det er vigtigt
at bemærke, at disse faktorer er medtaget i FN's retningslinjer for kriminalitetsforebyggelse fra 2002 (se
også fodnote 33).
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0012.png
af eller støtte til kriminalpræventive programmer, at der foretages en passende evaluering af
processen og virkningerne. Informationsudveksling mellem de forskellige partnere bør
belønnes. I nogle medlemsstater pålægges de lokale myndigheder, politiet, politimyndig-
hederne, sundhedsmyndighederne, kriminalforsorgen m.v. at medvirke ved udarbejdelsen og
gennemførelsen af en strategi for bekæmpelse af kriminalitet og uroligheder i deres område
(herunder informationsudveksling)
27
. Disse organisationer må overveje at ændre deres
arbejdspraksis, deres interne prioriteter og deres forhold til andre organisationer og samfundet
i bred forstand.
Korrekt gennemførte ordninger, som ikke giver de planlagte resultater, men bidrager med viden
om grundene til, at det ikke lykkedes, bør belønnes som succeser. Regeringerne bør oprette
specielle faglige enheder, som tager ansvaret for at lede kriminalitetsforebyggelsen og for
anvendelsen og gennemførelsen af kriminalpræventive tiltag, der bygger på dokumentation. Det
tager tid at gennemføre kriminalpræventive foranstaltninger; der går flere år, før de er fuldt
udviklede og kan evalueres. Fordi mange af vore dages kriminalitetsproblemer kræver
løsninger, som overskrider de traditionelle grænser for strafferetten, må regeringerne støtte
løsninger, som omfatter hele systemet, ved at give dem samme politiske status som andre led i
det strafferetlige system.
Hvis de europæiske kriminalpræventive politikker skal føre til større retfærdighed og sikkerhed,
er det absolut nødvendigt, at man gennemfører og anvender en vellykket kriminalitets-
forebyggelse, som bygger på dokumentation.
2.2.
Resultater på EU-plan
Efter offentliggørelsen af meddelelsen fra november 2000 har EU vedtaget en række vigtige
instrumenter, som skal bidrage til en mere effektiv kriminalitetsforebyggelse i hele EU,
herunder Det Europæiske Kriminalpræventive Net og Hippokrates- og AGIS-finansierings-
programmerne.
2.2.1.
Det Europæiske Kriminalpræventive Net
Den 28. maj 2001 vedtog Rådet en afgørelse om oprettelse af Det Europæiske
Kriminalpræventive Net (EUCPN)
28
. Nettets formål er at bidrage til at udvikle de forskellige
aspekter af kriminalitetsforebyggelse på EU-niveau og at støtte kriminalpræventive aktiviteter
på lokalt og nationalt niveau. Selv om nettet omfatter alle former for kriminalitet, skal det
især beskæftige sig med ungdoms- og bykriminalitet samt narkotikarelateret kriminalitet. Med
henblik herpå skal nettet lette samarbejde, kontakter og udveksling af oplysninger og
erfaringer mellem medlemsstaterne, de nationale instanser, Kommissionen og andre netværk,
der er specialiseret i kriminalpræventive spørgsmål. En anden vigtig opgave for nettet er at
indsamle og analysere oplysninger om eksisterende kriminalpræventive tiltag.
De hidtidige resultater
Nettet har opnået gode resultater, siden det blev oprettet i 2001. For første gang nogensinde er
medlemsstaternes repræsentanter og eksperter begyndt at mødes regelmæssigt for at udveksle
erfaringer og fastlægge en fælles strategi og prioriteter for tiltag og forskning på grundlag af
årsprogrammer. Man er begyndt på at registrere de forebyggelsespolitikker, som har vist sig
at være effektive (god praksis). Den første konference til udveksling af god praksis
27
28
http://www.homeoffice.gov.uk/docs/cdaindex.html
EFT L 153 af 8.6.2001, s. 1.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0013.png
vedrørende ungdomskriminalitet/etniske minoriteter, indbrud i private hjem og røverier i
forbindelse med narkotikamisbrug blev afholdt i Danmark den 7.-8. oktober med
samfinansiering fra Hippokrates-programmet. Den anden konference, som blev holdt i Rom
den 11.-12. november 2003, udgjorde endnu et vigtigt skridt hen imod opbygningen af et
korpus med god forebyggelsespraksis i hele EU.
Der er gjort fremskridt hen imod at udvikle en fælles metode for udarbejdelse, gennemførelse
og overvågning af forebyggelsesprojekter. Oprettelsen af ekspertgrupper har gjort det muligt
at gøre fremskridt, f.eks. med hensyn til at behandle problemet med tyveri af mobiltelefoner
som en grov form for gadekriminalitet
29
og forbedre samarbejdet mellem den offentlige og
den private sektor. Ekspertmøderne har også ført til et klarere billede af hullerne i forskningen
og af, hvordan de kan udfyldes. I den forbindelse er sekretæren for nettet nu i gang med at
forberede gennemførelsen af fem undersøgelser om emner såsom ungdomsvold, et
biltyveriregister, frygten for kriminalitet, mobning i skolerne og omkostningerne og fordelene
ved kriminalitetsforebyggelse.
Der er gjort et stort arbejde for at indsamle, beskrive og forbedre kvaliteten og
sammenligneligheden af medlemsstaternes strafferetlige statistikker. EUCPN's undergruppe
for kriminalitet og ofre har udarbejdet en oversigt over de foreliggende oplysninger om
nationale og tværnationale kriminalstatistikker for at gøre det let for beslutningstagerne at
finde dokumentation. Gruppen fokuserede på (gade)røveri, indbrud i private hjem og
biltyveri. I maj 2003 offentliggjorde den en rapport, hvori den kom med anbefalinger til,
hvordan man kan forbedre og anvende de tværnationale statistikker som led i
forebyggelsespolitikken.
EUCPN's netsted er blevet et effektivt redskab til at give oplysninger, både til fagfolk og til
den brede offentlighed, om medlemsstaternes forebyggelsespolitikker og EUCPN's arbejde.
Nettet har etableret samarbejdsforbindelser med Det Europæiske Overvågningscenter for
Narkotika og Narkotikamisbrug i Lissabon og med Europol.
Der er også gjort gode fremskridt med hensyn til udviklingen af en fælles metode for
udarbejdelse, gennemførelse og evaluering af konkrete kriminalpræventive projekter. Det er
nødvendigt med en sådan metode for at forbedre kvaliteten af de forebyggende projekter,
uanset hvor i EU de gennemføres, og for at muliggøre en standardiseret sammenligning
mellem de forskellige lande. Drøftelserne i EUCPN fokuserede på den såkaldte "5Is"-strategi.
De fem I'er henviser til de fem skridt, der skal tages for at beskrive og evaluere de enkelte
kriminalpræventive projekter og foranstaltninger
30
. EUCPN regner med at opnå enighed
blandt medlemsstaterne om 5Is-stragegien inden for de kommende måneder. Det er vigtigt at
nå frem til en formel aftale, så det sikres, at den gennemføres i praksis.
29
30
Ekspertmødet om tyveri af mobiltelefoner førte til et møde mellem Kommissionen, producenterne,
udbyderne og de interesserede medlemsstater i juni 2003 med henblik på at præcisere, hvad der bør
gøres på EU-plan. Drøftelserne fortsætter på grundlag af et spørgeskema; det var planen, at man inden
2003 skulle kunne pege på, hvilke tiltag der er mest effektive på hvert enkelt niveau, og hvem der skal
træffe de konkrete initiativer.
Ekblom, Paul (2003). The 5Is Framework. De fem I'er står for: 1) Intelligence (efterretning): indsamle
og analysere oplysninger. 2) Intervention: blokere, afbryde eller svække årsagerne til kriminalitet. 3)
Implementation (gennemførelse): omsætte principperne for intervention til praktiske metoder. 4)
Involvement (engagement): mobilisering af andre organisationer, virksomheder og enkeltpersoner, som
kan deltage i gennemførelsen af interventionen eller deltage i partnerskaber. 5) Impact (indvirkning):
evaluering og resultater.
http://europa.eu.int/com/justice_home/eucpn/practices.html
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0014.png
De problemer, som EUCPN står overfor
Ifølge Rådets afgørelse om oprettelse af nettet skal der foretages en evaluering af dets
aktiviteter senest tre år efter vedtagelse af afgørelsen
31
, dvs. inden udgangen af 2004. For at
bistå Rådet med udarbejdelsen af denne evaluering i 2004 mener Kommissionen, at det er
nødvendigt, at EUCPN's institutionelle struktur underkastes en grundig vurdering. På trods af
de resultater, som er opnået hidtil, er det nødvendigt, at den måde, nettet fungerer på,
forbedres betydeligt. Problemerne skyldes især, at nettet ikke har en institutionel struktur, at
budgettet er utilstrækkeligt, og at der ikke findes nogen klare finansielle regler. Desuden er
sekretariatet med 1,5 medarbejdere for lille til at udføre sine opgaver ordentligt, specielt i
betragtning af, at nettet fra og med 1. maj 2004 vil komme til at omfatte 25 fulde medlemmer.
Kommissionen er derfor overbevist om, at EUCPN for at blive rigtigt effektivt skal nyde godt
af finansiering fra fællesskabsbudgettet og have finansielle regler, som klart fastsætter,
hvordan budgettet skal anvendes, og et sekretariat med tilstrækkeligt mange medarbejdere.
Mulighederne er enten at gøre nettet til en juridisk person eller at inkorporere det i
Kommissionens tjenestegrene.
Et andet problem er, at nettets fulde potentiale ikke kan realiseres, så længe det ikke er alle
medlemsstaterne, der har forpligtet sig til formelt at vedtage og gennemføre generelle
nationale kriminalpræventive politikker. Så længe det ikke er alle medlemsstaterne, der har
sådanne politikker, er der risiko for, at nettets aktiviteter, uanset hvor nyttige de er i sig selv,
gennemføres i delvis isolation uden en tilstrækkelig opfølgning i den nationale
kriminalpræventive praksis i medlemsstaterne.
2.2.2.
Hippokrates- og AGIS-programmerne
Efter offentliggørelsen af meddelelsen om forebyggelse af kriminalitet i november 2000 har
EU vedtaget to instrumenter for samfinansiering af samarbejdsprojekter mellem medlems-
staterne inden for kriminalitetsforebyggelse, nemlig Hippokrates i 2001 og AGIS i 2002.
Hippokrates-programmet
32
sigtede mod at fremme samarbejdet mellem alle medlemsstaternes
offentlige og private organer, der beskæftiger sig med forebyggelse af kriminalitet. Det blev
indført for en periode på to år, 2001 og 2002. Prioriteterne for den generelle
kriminalitetsforebyggelse var baseret på de tre hovedområder, som fremhæves i
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Tammerfors og i EUCPN's arbejdsprogram, nemlig
ungdoms- og bykriminalitet og narkotikarelateret kriminalitet. I 2001 blev der ydet støtte til
23 projekter ud af 60 projektforslag. I 2002 blev der indsendt 44 projekter til programmet
33
,
hvoraf 14 modtog støtte. Blandt de udvalgte projektforslag kan nævnes samarbejde mellem
den offentlige og den private sektor om kriminalitetsforebyggelse, fodboldhooliganisme og
kriminalpræventiv planlægning.
På forslag af Kommissionen vedtog Rådet den 22. juli 2002 et rammeprogram, som skulle
samfinansiere samarbejdsprojekter vedrørende politisamarbejde og retligt samarbejde i
kriminalsager
34
, AGIS-programmet, som bl.a. har afløst Hippokrates-programmet.
31
32
33
34
Artikel 6 i Rådets afgørelse af 28. maj 2001 om oprettelse af et europæisk kriminalpræventivt net,
EFT L 153 af 8.6.2001, s. 1.
EFT L 186 af 7.7.2001, s. 11.
Rapport om Hippokrates-programmet for 2002, SEK(2003) 1176 af 23. oktober 2003.
EFT L 203 af 1.8.2002, s. 5.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I 2003 blev der ydet støtte til 30 ud af 54 kriminalpræventive projekter. Blandt de udvalgte
projekter kan nævnes udformningen af sikre bymiljøer, udveksling af bedste praksis
vedrørende ungdoms- og bykriminalitet og omkostningerne ved kriminalitet og fordelingen
heraf.
2.3.
Den europæiske kriminalpræventive pris
Den europæiske kriminalpræventive pris (ECPA) er et initiativ fra Nederlandene, Belgien og
Det Forenede Kongerige fra 1997. Idéen bag den var at give aktørerne inden for det
kriminalpræventive arbejde et incitament ved hvert år at uddele den europæiske pris til de to
bedste kriminalpræventive projekter. Projekterne skulle udvælges på grundlag af bindende
kriterier, såsom gentagelighed, respekt for lokale forhold og effektivitet med hensyn til rent
faktisk at reducere kriminaliteten. Siden da har seks andre medlemsstater tilsluttet sig den
kriminalpræventive pris (Danmark, Frankrig, Sverige, Portugal, Grækenland og Finland).
Formålene med prisen er at medvirke til at mindske kriminaliteten og frygten for kriminalitet,
at udveksle god praksis på internationalt plan og at fremme kriminalpræventive aktiviteter
yderligere. Prisen er en enestående mulighed for at øge opmærksomheden på kriminalitets-
forebyggelse over en bred front, bl.a. blandt feltarbejdere og officielle repræsentanter fra både
medlemsstaterne og kandidatlandene.
For at gøre prisen bedre kendt og forhåbentlig accepteret i alle medlemsstaterne har EU
samfinansieret initiativet gennem Hippokrates-programmet. Takket være denne støtte var
prisen i 2002 ikke begrænset til en præsentation af bedste og mest lovende praksis, men
omfattede også en tilbundsgående drøftelse af gennemførelsen og evalueringen af de
deltagende projekter. Kommissionen mener, at prisen fremover bør blive en integreret del af
EUCPN og omfatte alle medlemsstaterne for at sikre større kohærens og stabilitet.
3.
KONKLUSIONER OG ANBEFALEDE TILTAG
Forebyggelse af hyppigt forekommende kriminalitetsformer er et forholdsvis nyt, men
potentielt effektivt politisk instrument til at reducere kriminaliteten. Det bør derfor udgøre et
selvstændigt politikområde i EU. For at sikre en mere effektiv kriminalitetsforebyggelse i hele
EU mener Kommissionen, at det er vigtigt, at følgende betingelser er opfyldt, både i
medlemsstaterne og på EU-plan.
3.1.
Vigtige betingelser i medlemsstaterne
De lokale myndigheder først
Hyppigt forekommende kriminalitetsformer begås typisk på lokalt niveau. Det er derfor først
og fremmest myndighederne på det niveau, der er ansvarlige for at gøre noget ved problemet,
ideelt med støtte fra det nationale niveau. Samarbejdet på EU-plan kan spille en afgørende
rolle med hensyn til at lette og støtte arbejdet, uden at det af den grund træder i stedet for
medlemsstaternes nationale politikker.
De nationale kriminalpræventive politikker er afgørende
De fleste af medlemsstaterne har udviklet politikker til forebyggelse af hyppigt
forekommende kriminalitetsformer, men et væsentligt mindretal har endnu ikke indført en
sådan politik. Kommissionen foreslår derfor, at alle medlemsstaterne formelt forpligter sig til
at indføre effektive politikker for forebyggelse af hyppigt forekommende kriminalitetsformer.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0016.png
Det er vigtigt at følge internationalt anerkendte standarder
For at de kriminalpræventive politikker kan være effektive, skal en række vigtige krav være
opfyldt. Mange af dem er medtaget på listen over
FN's retningslinjer for forebyggelse af
kriminalitet
35
. Der skal bl.a. være et politisk engagement på højeste niveau, tilstrækkelige
ressourcer, herunder finansiering af strukturer og aktiviteter, vejledning fra det nationale
niveau til det lokale niveau samt et effektivt partnerskab mellem den offentlige og den private
sektor. Kriminalpræventive strategier skal også i givet fald tage hensyn til mænds og kvinders
forskellige behov og tage de særlige behov hos sårbare medlemmer af samfundet i
betragtning. Det er også vigtigt at foretage en differentiering med hensyn til både lovovertræ-
derne og ofrene. Kommissionen mener, at det for at sikre en effektiv kriminalitetsforebyg-
gelse i hele EU er nødvendigt at inkorporere FN's principper for kriminalitetsforebyggelse i
medlemsstaternes nationale forebyggelsespolitikker.
3.2.
Vigtige betingelser på EU-plan
For at sikre, at aktiviteterne på nationalt plan støttes effektivt, for at undgå dobbeltarbejde, og
for at ressourcerne kan udnyttes mere effektivt, skal der også gennemføres
samarbejdsaktiviteter vedrørende forebyggelse af hyppigt forekommende kriminalitetsformer
på EU-plan.
Efter Kommissionens mening er de vigtigste opgaver og aktiviteter, som skal gennemføres på
EU-plan, følgende: Der skal finde en erfaringsudveksling sted mellem beslutningstagere og
forebyggelseseksperter; prioriteterne for indsatsen skal fastlægges; der skal skabes enighed
om, hvilke kriminalpræventive politikker/foranstaltninger der har vist sig at virke (god
praksis); der skal skabes enighed om ensartede metoder for udarbejdelse, gennemførelse og
evaluering af forebyggelsespolitikkerne; kendskabet til betydningen af generel kriminalitets-
forebyggelse skal øges i hele EU; der skal skabes enighed om fælles forskning, som skal
gennemføres for at udfylde hullerne i forskningen; der skal gennemføres fælles fore-
byggelsesprojekter; de nationale forebyggelsespolitikker skal overvåges og evalueres; og de
nationale statistikker skal gøres mere sammenlignelige, så man kan finde frem til forskelle i
kriminalitetsniveauet (for derved at kunne pege på årsagerne til, at de forskellige politikker
har virket eller ikke har virket).
Det er nødvendigt, at disse opgaver og aktiviteter støttes af medlemsstaterne, men man må
huske på, at de aktiviteter, som medlemsstaterne gennemfører i fællesskab inden for
rammerne af EUCPN, aldrig kan træde i stedet for konkrete nationale kriminalpræventive
aktiviteter.
For at gøre det muligt for EUCPN at fungere mere effektivt og for at løse de problemer, som
omtales i afsnit 2.2.1, vil Kommissionen fremlægge et formelt forslag vedrørende nettets
fremtidige institutionelle struktur efter evalueringen i 2004.
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne og Kommissionen i de kommende år inden for
rammerne af EUCPN især fokuserer på følgende fem hovedområder for en prioriteret indsats
for hurtigere at gøre konkrete fremskridt:
35
Se FN's Kommission for Kriminalitetsforebyggelse og Strafferet, Beretning fra den 11. samling
(16.-25. april 2002) – Det Økonomiske og Sociale Råd, Official Records, 2002; Supplement No. 10.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444811_0017.png
Prioriterede kriminalitetsformer
For det første er det nødvendigt at identificere og nå til formel enighed om de præcise former
for hyppigt forekommende kriminalitetsformer, som medlemsstaterne bør koncentrerer sig
om. I Det Europæiske Råds konklusioner fra Tammerfors og Rådets afgørelse om oprettelse
af EUCPN er ungdomskriminalitet, bykriminalitet og narkotikarelateret kriminalitet udvalgt
som prioriterede områder. Disse kategorier er imidlertid for brede. Kommissionen vil derfor
foreslå, at de på en udtømmende måde underopdeles i alle de forskellige former for
kriminalitet, som falder ind under disse tre kategorier (f.eks. gaderøveri, tyveri fra biler og
indbrud). På grundlag af denne liste bør man udvælge de prioriterede kriminalitetsformer,
som der skal lægges særlig vægt på.
Liste over god praksis
For det andet skal der parallelt hermed udarbejdes og skabes enighed om en liste over alle de
eksisterende former for god praksis med hensyn til bekæmpelse af hver af de udvalgte
kriminalitetsformer. Medlemsstaterne skal derefter blive enige om, hvilke af disse former for
god praksis der er mest effektive, og derefter forpligte sig til at begynde at gennemføre disse
former for god praksis for den relevante kriminalitetsform.
En fælles metode – 5Is-strategien
Et tredje prioriteret område er at nå til enighed om en fælles metode for udarbejdelse,
gennemførelse og evaluering af konkrete kriminalpræventive projekter. Dette er nødvendigt
for at forbedre forebyggelsesprojekternes kvalitet og muliggøre en standardiseret
sammenligning mellem landene. Kommissionen foreslår, at man bygger videre på de
fremskridt, der er gjort i EU på dette område i de seneste år med hensyn til den såkaldte 5Is-
strategi, og at man når til formel enighed inden for de kommende måneder.
Overvågning og evaluering
En anden vigtig aktivitet, som skal gennemføres på EU-plan, er regelmæssig overvågning og
evaluering af medlemsstaternes generelle kriminalpræventive politikker. Erfaringerne med
den fælles evalueringsordning, som blev indført med den fælles aktion af 5. december 1997
36
med hensyn til organiseret kriminalitet, har vist, at den kan spille en nyttig rolle med hensyn
til at overvåge de fremskridt, der gøres, sammenligne erfaringer, drage politiske konklusioner
og informere EU-borgerne. Der bør derfor også foreslås en sådan løsning inden for
forebyggelse af hyppigt forekommende kriminalitetsformer.
Statistikker
Endelig hæmmes det europæiske samarbejde af forskelle i definitionerne, registreringsproce-
durerne og strukturen i kriminal- og strafferetsstatistikkerne. Medlemsstaterne er nødt til at
råde over pålidelige statistikker om forekomsten af de prioriterede kriminalitetsformer. Hvis
man skal kunne påpege forskelle i kriminalitetsniveauet og -formerne på nationalt og
regionalt plan og på byplan og finde frem til effektive foranstaltninger, der kan anvendes til
målrettede tiltag og politikker på EU-plan, må de statistiske oplysninger om kriminalitet gøres
mere sammenlignelige.
36
EFT L 344 af 15.12.1997, s. 7-9. Med den fælles aktion indførte medlemsstaterne en ordning for
regelmæssig evaluering af, hvordan EU-retsakter og -instrumenter udmøntes i de enkelte medlemsstater
i forbindelse med bekæmpelsen af organiseret kriminalitet.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afsluttende bemærkninger
Inden udgangen af 2004 vil Kommissionen på grundlag af en drøftelse af denne meddelelse
med Europa-Parlamentet og Rådet og under hensyntagen til konklusionerne fra den
evaluering af EUCPN, som Rådet skal foretage medio 2004, fremlægge forslag til, hvordan
ovennævnte anbefalinger kan gennemføres, så man kan opnå hurtigere og mere konkrete
fremskridt inden for forebyggelse af hyppigt forekommende kriminalitetsformer i EU.
18