Europaudvalget 2004
KOM (2004) 0206
Offentligt
1444850_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 30.3.2004
KOM(2004) 206 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om principperne, prioriteterne og betingelserne for det europæiske partnerskab
med Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De Forenede
Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244 af 10. juni 1999
(forelagt af Kommissionen)
{SEK(2004) 376}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444850_0002.png
BEGRUNDELSE
Det Europæiske Råd gentog på sit møde i Thessaloniki den 19. og 20. juni 2003, at det er fast
besluttet på fuldt ud og effektivt at støtte det europæiske perspektiv for landene i det vestlige
Balkan, og erklærede, at disse lande "vil blive en integrerende del af EU, når de opfylder de
opstillede kriterier". Det tilsluttede sig Rådets konklusioner af 16. juni 2003 om det vestlige
Balkan, herunder bilaget "Thessaloniki-dagsordenen for det vestlige Balkan: På vej mod
europæisk integration", der sigter mod en yderligere styrkelse af forbindelserne mellem EU
og det vestlige Balkan, idet man også bygger på erfaringerne med udvidelsen ved bl.a. at
indføre europæiske partnerskaber. Kommissionen er blevet opfordret til at fremlægge et første
sæt europæiske partnerskaber for Rådet til godkendelse sammen med de næste årsberetninger
om stabiliserings- og associeringsprocessen inden udgangen af marts 2004.
Det europæiske partnerskab for Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved
De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244, bygger på bestemmelserne i
forordning (EF) nr. xxx/yy. Det angiver prioriteterne for Serbien og Montenegro, herunder
Kosovo som defineret ved De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244, på kort og
mellemlang sigt for forberedelserne til videre integration med Den Europæiske Union, som
Kommissionen har indkredset i sin årsberetning 2004, og det skal anvendes som en checkliste
til at måle, hvilke fremskridt der gøres. Det europæiske partnerskab for Serbien og
Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De Forenede Nationers Sikkerhedsråds
resolution 1244, afspejler landets aktuelle forberedelser og er skræddersyet efter dets behov i
overensstemmelse med De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244. Serbien og
Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De Forenede Nationers Sikkerhedsråds
resolution 1244, forventes at reagere på det europæiske partnerskab med en plan sammen med
en tidsplan for og nærmere enkeltheder om, hvorledes det agter at tage fat på partnerskabets
prioriteter. Fremskridtene i gennemførelsen af prioriteterne vil blive overvåget løbende af
Kommissionen, navnlig i forbindelse med årsberetningerne om stabiliserings- og
associeringsprocessen, og gennem de strukturer, der er oprettet i forbindelse med
stabiliserings- og associeringsprocessen.
Begivenhederne i Kosovo i marts 2004 er et betydeligt tilbageskridt. De bekræfter, at det er
nødvendigt at fast forankre Kosovo i stabiliserings- og associeringsprocessen. I denne
forbindelse vil det europæiske partnerskab bidrage til at orientere Kosovo mod en stabil
fremtid for et sikkert, demokratisk og multietnisk samfund med sin egen plads i Europa. På
baggrund af den videre udvikling og en indgående vurdering af årsagerne til og virkningerne
af de nylige begivenheder vil afsnittet i forslaget vedrørende Kosovo eventuelt skulle tilpasses
senere i samråd med Det Forenede Nationers interimsadministrationsmission i Kosovo og
andre af verdenssamfundets aktører.
Prioriteterne i det europæiske partnerskab vil skulle danne grundlag for programmeringen af
de finansielle ressourcer, som udgør Fællesskabets bistand, og som fremover fortsat vil være
den bistand, der bevilges i henhold til eksisterende finansieringsinstrumenter, særlig Rådets
forordning (EF) nr. 2666/2000 af 5. december 2000 (CARDS).
Den foreslåede rådsafgørelse har ingen finansielle virkninger.
På baggrund af det ovenfor anførte opfordrer Kommissionen Rådet til at vedtage vedlagte
afgørelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444850_0003.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om principperne, prioriteterne og betingelserne for det europæiske partnerskab
med Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De Forenede
Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244 af 10. juni 1999
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. xxx om etablering af europæiske
partnerskaber inden for rammerne af stabiliserings- og associeringsprocessen
1
, særlig artikel
2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Det Europæiske Råd tilsluttede sig på mødet i Thessaloniki den 19. og 20. juni 2003
"Thessaloniki-dagsordenen for det vestlige Balkan: På vej mod europæisk
integration", i hvilken europæiske partnerskaber nævnes som et af midlerne til at
intensivere stabiliserings- og associeringsprocessen.
Rådets forordning (EF) nr. xxx fastsætter, at Rådet med kvalificeret flertal på forslag
af Kommissionen træffer afgørelse om principperne, prioriteterne og betingelserne for
de europæiske partnerskaber og om enhver efterfølgende tilpasning af disse.
I Rådets forordning (EF) nr. xxx nævnes det, at opfølgningen af de europæiske
partnerskaber sker på grundlag af de mekanismer, der er etableret i forbindelse med
stabiliserings- og associeringsprocessen, navnlig ved hjælp af årsberetninger.
I Kommissionens årsberetning fra 2004 gives der en analyse af de forberedelser, der er
truffet af Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De Forenede
Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244, til videre integration i Den Europæiske
Union og indkredses der en række prioriterede områder, hvor der kræves en yderligere
indsats.
De kompetente myndigheder i Serbien og Montenegro bør med henblik på
forberedelserne til den videre integration i Den Europæiske Union opstille en plan med
en tidsplan og nærmere enkeltheder om, hvilke foranstaltninger Serbien og
Montenegro agter at træffe til det formål. Da Kosovo i øjeblikket er under
international interimsadministration i overensstemmelse med De Forenede Nationers
Sikkerhedsråds resolution 1244. bør der med hjælp fra De Forenede Nationers
(2)
(3)
(4)
(5)
1
EUT L [...] af [...], s. [...].
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Interimsadministration i Kosovo opstilles en særskilt plan for prioriteterne vedrørende
Kosovo -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
I overensstemmelse med artikel 1 i forordning (EF) nr. xxx er principperne, prioriteterne og
betingelserne for det europæiske partnerskab med Serbien og Montenegro, herunder Kosovo
som defineret ved De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244, som anført i
bilaget til denne afgørelse, som udgør en integrerende del heraf.
Artikel 2
Gennemførelsen af det europæiske partnerskab undersøges inden for rammerne af de
mekanismer, der er etableret ved stabiliserings- og associeringsprocessen.
Artikel 3
Denne afgørelse træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Rådets vegne
Formand
[…]
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444850_0005.png
BILAG
1.
INDLEDNING
"Thessaloniki-dagsordenen" fastlægger metoder og midler til styrkelse af stabiliserings- og
associeringsprocessen, herunder etablering af europæiske partnerskaber.
Det europæiske partnerskab for Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved
De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244, baserer sig på Kommissionens
årsberetning, og formålet med det er at indkredse prioriterede indsatsområder med henblik på
at underbygge bestræbelserne for en tilnærmelse til Den Europæiske Union inden for
sammenhængende rammer. Prioriteterne er tilpasset de specifikke behov og
forberedelsesniveauet i Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De
Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244, og vil om nødvendigt blive ajourført. Det
europæiske partnerskab indeholder også retningslinjer for den finansielle bistand til Serbien
og Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De Forenede Nationers Sikkerhedsråds
resolution 1244.
Det forventes, at Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De Forenede
Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244, vil vedtage planer med en tidsplan og nærmere
enkeltheder om, hvorledes det agter at angribe prioriteterne i det europæiske partnerskab.
Planen skal også angive tiltag til gennemførelse af Thessaloniki-dagsordenen, prioriteterne for
bekæmpelse af organiseret kriminalitet og korruption fra London-konferencen i 2002 og
ministermødet i Bruxelles den 28. november 2003 inden for rammerne af EU-Vestbalkan-
Forummet og de foranstaltninger, som hvert af landene på Vestbalkan præsenterede på et
møde den 5. november 2003 i Beograd til opfølgning af Ohrid-konferencen om integreret
grænseforvaltning.
2.
PRINCIPPER
Stabiliserings- og associeringsprocessen skal fortsat danne grundlaget for de vestbalkanske
landes tilnærmelse til EU hele vejen indtil deres fremtidige tiltrædelse.
Hovedprioriteterne for Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De
Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244, vedrører landets evne til at opfylde de
kriterier, som Det Europæiske Råd fastlagde på mødet i København i 1993, og betingelserne
for stabiliserings- og associeringsprocessen, navnlig dem, som Rådet fastsatte i sine
konklusioner af 29. april 1997 og 21.-22. juni 1999, samt indholdet af sluterklæringen fra
Zagreb-topmødet den 24. november 2000 og Thessaloniki-dagsordenen.
3.
PRIORITETER
Kommissionen vurderer i sin årsberetning, hvilke fremskridt der er gjort, og bemærker, hvor
landet skal øge sin indsats. Prioriteterne i dette europæiske partnerskab er blevet udvalgt på
grundlag af, at det er realistisk at forvente, at Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som
defineret ved De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244, kan realisere dem helt
eller i væsentligt omfang i løbet af de kommende år. Der sondres mellem kortfristede
prioriteter, som forventes realiseret i løbet af et til to år, og mellemfristede prioriteter, som
forventes realiseret i løbet af tre til fire år.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444850_0006.png
Det europæiske partnerskab anviser de vigtigste prioriterede områder, hvor Serbien og
Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De Forenede Nationers Sikkerhedsråds
resolution 1244, skal træffe forberedelser til den videre integration med Den Europæiske
Union, på basis af analysen i årsberetningen. Det skal bemærkes, at indarbejdelse af EU-retten
i lovgivningen ikke i sig selv er tilstrækkeligt, når det drejer sig om lovgivningstilnærmelse.
Den skal også kunne gennemføres i sin helhed.
Prioriteterne for Serbien og Montenegro og prioriteterne specifikt for Kosovo findes i
vedlagte lister.
4.
PROGRAMMERING
EU's bistand inden for rammerne af stabiliserings- og associeringsprocessen til landene i det
vestlige Balkan ydes gennem de relevante finansieringsinstrumenter, navnlig Rådets
forordning (EF) nr. 2666/2000
2
; nærværende afgørelse får derfor ingen finansielle virkninger.
Serbien og Montenegro, herunder Kosovo som defineret ved De Forenede Nationers
Sikkerhedsråds resolution 1244, har desuden adgang til finansiering via
multilandeprogrammer og horisontale programmer. Kommissionen arbejder sammen med
Den Europæiske Investeringsbank og de internationale finansieringsinstitutioner, navnlig Den
Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling og Verdensbanken, med henblik på at lette
samfinansiering af projekter med relation til stabiliserings- og associeringsprocessen.
5.
BETINGETHED
Fællesskabets bistand som led i stabiliserings- og associeringsprocessen for landene på
Vestbalkan er betinget af videre fremskridt med opfyldelsen af de politiske kriterier fra
København og særlig fremskridt med at realisere de specifikke prioriteter for dette europæiske
partnerskab. Indfries disse almindelige betingelser ikke, vil Rådet kunne træffe egnede
foranstaltninger på grundlag af artikel 5 i forordning (EF) nr. 2666/2000.
Fællesskabets bistand er desuden underlagt de betingelser, som Rådet fastlagde i sine
konklusioner af 29. april 1997 og 21.-22. juni 1999, særlig hvad angår modtagernes tilsagn
om at ville gennemføre demokratiske, økonomiske og institutionelle reformer.
6.
OPFØLGNING
Opfølgningen af det europæiske partnerskab sker gennem de mekanismer, der er etableret
som led i stabiliserings- og associeringsprocessen, navnlig ved hjælp af årsberetninger om
stabiliserings- og associeringsprocessen.
2
EFT L 306 af 7.12.2000, s. 1.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444850_0007.png
SERBIEN OG MONTENEGRO
3
PRIORITETER PÅ KORT SIGT
D
EN POLITISKE SITUATION
D
EMOKRATI OG RETSSTATSFORHOLD
Forfatningsmæssige spørgsmål
– respektere forfatningscharteret og sikre, at staten
fungerer. Navnlig indfri udestående forpligtelser i henhold til forfatningscharteret,
særlig med hensyn til oprettelse af statsretten sammen med en aftale om den
nøjagtige rækkevidde af dens beføjelser. Revidere de to staters forfatninger i
overensstemmelse
med
forfatningscharteret.
Vedtage
statsparlamentets
forretningsorden og nedsætte dets udvalg. Sikre statsinstitutionernes finansielle
levedygtighed gennem regelmæssig finansiering i overensstemmelse med aftalte
principper og udarbejdelse af de enkelte institutioners budgetter (personale- og
driftsudgifter).
Reform af hæren
– vedtage en forsvarsstrategi og en militær doktrin i
overensstemmelse med demokratiske principper; udarbejde og vedtage
gennemsigtige og egnede regler til løsning af det verserende problem med militær
ejendom.
Reform af valgloven
– i
Serbien:
fuldføre den igangværende reform af valgloven
(herunder valgregister), således at valgsystemet tilnærmes internationale standarder,
navnlig ved en revision af lovgivningen om valg på linje med henstillingerne fra
Kontoret for Demokratiske Institutioner og Menneskerettigheder (ODIHR), og en
komplet implementering af lovgivningen vedrørende finansiering af politiske partier.
Reform af den offentlige forvaltning:
Styrke og opretholde den administrative kapacitet i institutioner, som beskæftiger sig
med europæisk integration på statsniveau og i republikkerne (hvad angår personale,
uddannelse og udstyr) og forbedre koordinationen mellem dem.
I
Serbien:
vedtage en alsidig strategi for reform af den offentlige forvaltning,
herunder en præcis tidsplan for indgreb, og navnlig påbegynde en reform af
tjenestemandslønsystemet og dermed forbundne foranstaltninger til udvikling af de
menneskelige ressourcer; oprette og opretholde de relevante institutioner og tildele
de nødvendige ressourcer; udarbejde lovgivning om regeringen og den offentlige
tjeneste.
I
Montenegro:
gennemføre strategien for reform af den offentlige forvaltning, særlig
vedtage og påbegynde implementeringen af lovgivning om tjenestemænd for at sikre
professionalisme og ansvarligholdelse. Vedtage loven om tjenestemænds og
offentlige ansattes lønninger.
3
Uden Kosovo som defineret ved De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244 af 10. juni
1999.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Reform af retsvæsenet:
Sikre en gnidningsløs overførsel af den militære jurisdiktion til civile retter i
overensstemmelse med forfatningscharteret.
I
Serbien:
modernisere domstolssystemet og gøre det mere effektivt og uafhængigt,
særlig handelsretterne; sikre funktionel uafhængighed for anklagemyndigheden i
krigsforbrydelsessager. Træffe forberedelse til oprettelse af forvaltningsretter og
appelretter.
I
Montenegro:
fortsætte forberedelserne til implementering af straffeloven og
strafferetsplejeloven og anklagerloven og specielt sikre funktionel uafhængighed for
den særlige anklagemyndighed for organiseret kriminalitet. Oprette
forvaltningsdomstole og appelinstanser.
Bekæmpelse af korruption:
I
begge republikker:
udarbejde en alsidig strategi for bekæmpelse af korruption i
overensstemmelse med Europarådets standarder og vedtage en lov om
interessekonflikt.
M
ENNESKERETTIGHEDER OG BESKYTTELSE AF MINDRETAL
Forpligtelserne inden for rammerne af Europarådet
– indfri alle forpligtelserne
på kort sigt i forbindelse med medlemskabet af Europarådet, også hvad angår
ensartet effektiv implementering gennem statsunionen af den europæiske konvention
om menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder og den europæiske
konvention til forebyggelse af tortur.
Ombudsmand:
I
Serbien:
vedtage lovgivning om oprettelse af et ombudsmandskontor for
menneskerettigheder.
I
Montenegro:
styrke ombudsmandens kontors administrative kapacitet.
Afskaffelse af tortur:
i
begge republikker:
træffe vidtgående og gennemsigtige
foranstaltninger i alle påståede tilfælde af tortur.
Ytrings- og foreningsfrihed:
I
Serbien:
Afkriminalisere bagvaskelse. Styrke medielovgivningen, særlig loven om
radio- og fjernsynsvirksomhed, vedtage en lov om fri adgang til information i
overensstemmelse med Europarådets standarder. Skabe betingelser (også hvad angår
de finansielle aspekter), der kan befordre udvikling af ngo'er og
civilsamfundsorganisationer, herunder arbejdsmarkedets parter, navnlig ved
vedtagelse af loven om foreningsfrihed og en lov om udenlandske ngo'er retlige
status.
I
Montenegro:
vedtage lovgivning om adgang til offentlig information i
overensstemmelse med Europarådets standarder. Vedtage en strategi for samarbejde
mellem ngo'er og offentlige instanser.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ejendomsrettigheder:
i
begge republikker:
vedtage lovgivning om tilbagelevering
af ejendom.
Flygtninge, fordrevne personer og mindretal:
sørge for et passende samarbejde
mellem statsunionen og republikkerne, hvad angår retsgrundlag for og beskyttelse i
praksis af flygtninges, fordrevne personers og mindretals rettigheder. Styrke
samarbejdet med Bosnien-Hercegovina og Kroatien om tilbagevenden. Indlede en
dialog med Pristina-myndighederne om fordrevne personers tilbagevenden og
dermed forbundne anliggender, såsom ejendomsrettigheder og sociale rettigheder. I
begge republikker:
ændring lovgivning, således at alle diskriminerende bestemmelser
ophæves. I
Montenegro:
afskaffe det lovfæstede forbud for flygtninge mod at tage
arbejde og ændre restriktive bestemmelser, således at de gives mulighed for at søge
om statsborgerskab.
INTERNATIONALT
SAMARBEJDE
/
REGIONALE
OG
INTERNATIONALE
R
EGIONALT
OG
FORPLIGTELSER
Sikre et komplet samarbejde med Den Internationale Krigsforbryderdomstol
vedrørende Det Tidligere Jugoslavien.
Overholde FN-Sikkerhedsrådets resolution 1244 til fulde og fortsætte dialogen
med Pristina-myndighederne
om praktiske aspekter af fælles interesse. Sikre
anerkendelse af UNMIK-rejsedokumenter og bilnummerplader.
Styrke stabiliteten og det regionale samarbejde.
Opfylde kravene i henhold til
stabiliserings- og associeringsprocessen og indfri Thessaloniki-tilsagnene om
regionalt samarbejde. Ratificere og anvende alle frihandelsaftaler, som staten har
indgået. Påbegynde implementeringen af aftalememorandummet om udvikling af det
sydøsteuropæiske regionale basistransportnet og særlig tage skridt til at oprette
samarbejdsmekanismer, bl.a. et styringsudvalg og det sydøsteuropæiske
transportobservationsorgan. Gøre fremskridt med indfrielsen af tilsagnene i henhold
til Athen-memorandummet fra 2003 og det regionale energimarked i Sydøsteuropa.
D
EN ØKONOMISKE SITUATION
M
ARKEDSØKONOMI OG STRUKTURREFORMER
Underbygge den makroøkonomiske stabilitet.
Gennemføre et budget for 2004,
som afspejler den videre nødvendige budgetjustering og -konsolidering. Fortsætte
arbejdet med at opnå en aftale med de kommercielle kreditorer (London-klubben) om
gældsomstrukturering. Særlig i
Serbien:
fastholde en forsigtig pengepolitik med
opbakning i en passende valutakurspolitik og indføre mere effektive pengepolitiske
instrumenter til en bedre målretning af de monetære aggregater.
Liberalisere de resterende regulerede priser og fjerne administrativ kontrol.
Justere specielt energipriserne i retning af omkostningsdækning og tillige gradvis
erstatte eksisterende prissubsidier til mindrebemidlede forbrugere med direkte
overførsler.
Fremskynde omstruktureringen, privatiseringen og/eller likvidationen
af store
selvejende og statsejede virksomheder. Tillige fremskynde omstruktureringen af
store offentligt ejede forsyningsselskaber (el, olie og gas, jernbaner, luftfartsselskab,
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
telekommunikation osv.). Fortsætte reformen af banksektoren på en mere energisk
måde og særlig forberedelserne til privatisering i
Serbien
af flertallet af de statsejede
banker. Sørge for tilstrækkelige budgetressourcer til dækning af omkostninger ved
afskedigelser og omstrukturering.
Udvikle et stabilt og velfungerende marked for jord/fast ejendom.
Udarbejde
lovgivning om matrikelregistrering.
Beskæftigelsespolitik:
I
begge republikker:
udarbejde og gennemføre en alsidig strategi til fremme af
beskæftigelsen og bekæmpelse af arbejdsløshed, særlig med hensyn til
erhvervsuddannelse og arbejdsmarkedsreformer med inddragelse af alle relevante
aktører; forbedre den offentlige arbejdsformidling og afsætte tilstrækkeligt personale
og ressourcer hertil.
Uarbejde pålidelige statistikker.
Revidere og vedtage masterplanen for statistikker
med sigte på en klar ansvarsfordeling mellem de tre statistiske kontorer på
statsunionsplan og i republikkerne og garantere en effektiv indbyrdes
koordinationen. Vedtage lovgivning om statistikker på statsunionsplan og i begge
republikker.
F
ORVALTNING AF OFFENTLIGE FINANSER
Fortsætte med at formalisere den grå økonomi og udvide beskatningsgrundlaget
ved hjælp af et system til forvaltning af de offentlige udgifter (finansforvaltning,
offentlig intern finanskontrol) og gennem omfattende skattereformer med færre
undtagelse og lavere satser, særlig hvad angår arbejdskraft, og mere effektiv
anvendelse af skattelovgivningen.
I
Serbien
vedtage og gennemføre skattereformpakken, inkl. indførelse af moms og de
dermed forbundne IT-systemer. Fortsætte med at styrke og modernisere kontoret for
offentlige indtægter med fokus på indtægtsopkrævning og –kontrol for at reducere
skattesvig.
I
Montenegro
påbegynde revisionen af den aktuelle skattelovgivning og de
administrative procedurer for at sikre en effektiv og ikke-diskriminerende
håndhævelse af skattelovgivningen. Styrke den administrative kapacitet hos
skattemyndighederne med henblik på en effektiv opkrævning og kontrol af
skatteindtægter, særlig moms.
I
begge republikker
vil indførelsen af moms på statsunionsplan skulle ske på et
harmoniseret grundlag for ikke at skabe hindringer for det indre markeds funktion.
E
UROPÆISKE STANDARDER
D
ET INDRE MARKED OG HANDEL
Fuldføre det indre marked i alle dets aspekter og gennemføre
handelshandlingsplanen.
Særlig sætte ind på at fastlægge fælles toldsatser for alle
varer og harmonisere alle tillægsimportafgifter og andre belastninger i
overensstemmelse med den relevante toldharmoniseringsplan.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afskaffe alle importafgifter
og andre belastninger, som er indført i strid med
standstillklausulen i EU's ordning med autonome handelspræferencer.
Afskaffe importlicenssystemet
for jern- og stålprodukter, som er indført i strid med
standstillklausulen i EU's ordning med autonome handelspræferencer.
Afskaffe
eksporttolden
på ferro- og nonferrometaller og rå huder.
Tilvejebringe det nødvendige institutionelle grundlag til, at staten kan optræde
som en enkelt partner i handels- og toldanliggender internationalt,
særlig ved at
styrke det fælles toldkontor og forbindelseskontoret for dyre- og
plantesundhedsanliggender og det statistiske kontor og ved at give disse institutioner
de fornødne beføjelser.
Forsætte med at modernisere
toldadministrationen
med sigte på at udvikle en høj
administrativ kapacitet. Styrke det administrative samarbejde og sikre, at
forpligtelserne i forbindelse med præferencehandelsforanstaltninger (oprindelse)
overholdes.
Afvikle eksisterende og undgå nye hindringer på statens indre marked
som
omhandlet i forfatningscharteret. Sikre markedsadgang på statsniveau for
indenlandske og udenlandske operatører, hvad angår varer, tjenesteydelser, kapital
og personer. Sikre høring som led i lovgivningsprocessen og anvende
princippet om
gensidig anerkendelse
af alle republikkernes beslutninger om markedsadgang.
Indføre en konsekvent og effektiv
ordning for offentlige indkøb
i Serbien og
Montenegro. Sikre gennemsigtige procedurer uanset værdien af den pågældende
kontrakt og ikke-forskelsbehandling mellem serbiske og montenegrinske
leverandører.
Skabe en direkte forbindelse mellem
erhvervsregistre
for at sikre etableringsretten
overalt i staten. I
Serbien
vedtage loven om overflytning af erhvervsregistret fra
handelsretterne til en uafhængig instans.
Etablere en antitrustordning gældende for hele staten
for virkningerne af al
konkurrencestridig praksis både inden for og mellem republikkerne samt for
virkningerne for den bilaterale handel med EU. Sikre den administrative kapacitet til
en effektiv og uafhængig håndhævelse af disse regler, bl.a. ved at styrke den fælles
konkurrencekommission på statsniveau. Oprette koordinationssteder for statsstøtte
og skabe fuldstændig gennemsigtighed i statsstøtten som et første skridt mod
statsstøttekontrol. Sikre en sammenhængende horisontal tilgang til fremme af
konkurrencepolitikken.
Styrke beskyttelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder
ved hjælp af revideret
lovgivning.
Harmonisere
de
strafferetlige
bestemmelser
og
styrke
implementeringskapaciteten på dette felt, navnlig grænsepolitiet.
Indføre et system med korresponderende konti i forretningsbanker for at sikre
frie
kapitalbevægelser
mellem republikkerne.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
S
EKTORPOLITIK
Landbrug:
I
Serbien:
vedtage lovgivning om fødevaresikkerhed og styrke de relevante
laboratorier; vedtage lovgivning om dyresundhed og styrke kontrollen. Oprette et
agentur for laboratorier for fødevarekæden.
I
Montenegro:
vedtage loven om dyresundhed (herunder fiskerivarer) og oprette
dyre- og plantesundhedslaboratorier, herunder for fisk og vin. Styrke kontrollen.
Transport:
I
Serbien:
vedtage lovgivning om jernbanerne. Påbegynde udarbejdelsen af en
national transportstrategi, også for sektorens økonomiske levedygtighed.
I
Montenegro:
vedtage og påbegynde implementeringen af loven om vejtransport
(sammen med oprettelse af de relevante strukturer) og vedtage loven om
jernbanetransport.
Energi:
I
Serbien:
vedtage energiloven og oprette en uafhængig energitilsynsmyndighed,
fortsætte miljørevisionerne på energiproduktionsanlæg og tage de værste forurenere
under behandling.
I
Montenegro:
udarbejde og vedtage en energiudviklingsstrategi med tilhørende
energieffektivitetsstrategi; styrke økonomiministeriets administrative kapacitet på
energiområdet; opdele og omstrukturere elforsyningsvirksomhed.
Industri og små og mellemstore virksomheder:
I
begge republikker:
fortsætte med gennemførelsen af det europæiske charter for små
virksomheder.
I
Serbien:
vedtage den ændrede konkurslov.
I
Montenegro:
omdanne og rationalisere institutioner, der er involveret i
omstrukturering og privatisering af virksomheder, specielt udviklingsfonden. Oprette
en selvstændig investeringsfremmeinstans. Fortsætte med implementeringen af den
nyligt oprettede nationale garantifond.
Telekommunikation:
I
begge republikker:
sikre, at sektoren for elektronisk kommunikation liberaliseres
reelt sammen med en styrkelse af tilsynsmyndighederne og vedtagelse af passende
lovgivning og politik for sektoren.
Miljø:
I
Serbien:
vedtage a lov om miljøbeskyttelse og oprette og aktivere
miljøbeskyttelsesagenturet.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I
Montenegro:
vedtage strategien vedrørende spildevand og fast affald med henblik
på en tilnærmelse til EU-retten.
S
AMARBEJDE OM RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Retshåndhævelsesreform:
forbedre domstols- og retshåndhævelsessamarbejdet
både inden for hver af republikkerne og mellem dem. Gennemføre
samarbejdsmemorandummet af december 2003 mellem republikkernes
indenrigsministerier.
I
Serbien:
vedtage loven om politiet for at forbedre professionalisme og
ansvarligholdelse. Revidere lovgivningen om retsvæsenets organisation (lovene om
domstolene, dommere, anklagere og det øverste domstolsråd) og strafferetten
(strafferetsplejeloven, straffeloven og loven om strafferetlige sanktioner) som
omhandlet i protokollen om samarbejde med Europarådet.
I
Montenegro:
vedtage loven om politiet og statssikkerheden for at sikre
professionalisme og ansvarligholdelse.
Grænseforvaltning:
udvikle en metode og mekanismer på statsniveau og sikre en
konsekvent implementering i hver af republikkerne i overensstemmelse med
aftalememorandummet. Til opfølgning af Ohrid-konferencen om grænsesikkerhed og
–forvaltning i maj 2003 påbegynde implementeringen af de foranstaltninger på kort
sigt, som regeringen har vedtaget, og som blev præsenteret på ministermødet
vedrørende retlige og indre anliggender inden for rammerne af forummet for EU og
de vestbalkanske lande den 28. november 2003.
I
Serbien:
tage yderligere skridt til at indføre den bedste praksis i grænsepolitiet i
overensstemmelse med europæiske standarder; i koordination med myndighederne
på statsligt niveau arbejde for demilitarisering af grænsekontrollen.
I
Montenegro:
styrke den civile kontrol af grænserne (også med uddannelse, udstyr,
der er foreneligt med Schengen-bestemmelserne).
Bekæmpe organiseret kriminalitet, smugleri, narkotika og hvidvaskning af
penge:
styrke samarbejdet mellem de relevante instanser i republikkerne og
formalisere samarbejdet mellem republikkerne. Udvikle kapaciteten til at
beslaglægge
aktiver.
Styrke
kriminalefterretningssystemet.
Påbegynde
gennemførelsen af de specifikke praktiske foranstaltninger, der blev aftalt på
ministermødet om retlige og indre anliggender i november 2003. Tage forberedende
skridt til at indgå en samarbejdsaftale med Europol. Øge kapaciteten til at bekæmpe
narkotikahandel og udforme en national narkotikastrategi på linje med EU's
narkotikastrategi
og
narkotikahandlingsplan.
Udvide
indsatsen
mod
menneskesmugling og tillige yde ofrene passende hjælp og beskyttelse. Navnlig i
Montenegro:
gennemføre loven om hvidvaskning af penge med oprettelsen af en
finansiel efterretningsenhed.
Udvide det internationale samarbejde og gennemføre de relevante internationale
konventioner mod terrorisme. Forbedre samarbejdet og informationsudvekslingen
mellem politiet og efterretningstjenesterne inden for staten og med andre stater;
forhindre finansiering og forberedelse af terrorhandlinger.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Visum, asyl og migration:
udvikle en fælles tilgang på statsligt niveau til
anliggender vedrørende visum, asyl og migration i overensstemmelse med
forfatningscharteret, navnlig hvad angår den komplette harmonisering af
visumordningerne i republikkerne, vedtagelse af asylloven og indgåelse og
gennemførelse af flere aftaler om tilbagetagelse. Indføre ordninger for overvågning
af politikken på området asyl, migration og visum, som udarbejdes på statsligt
niveau, men som skal gennemføres i republikkerne hver især. For
begge republikker:
deltage i koordinationsmekanismerne for vedtagelse og implementering af politikken
på statsniveau.
PRIORITETER PÅ MELLEMLANG SIGT
D
EN POLITISKE SITUATION
D
EMOKRATI OG RETSSTATSFORHOLD
Fortsætte med omstruktureringen af de væbnede styrker,
herunder eventuelt
omstilling og nedskæring (under hensyntagen til de sociale konsekvenser).
Fortsætte reformen af den offentlige forvaltning.
Videreudvikle strukturerne for europæisk integration, navnlig ved at styrke
kontorerne for europæisk integration, etablere gode samarbejdsmekanismer og
enheder for europæisk integration i ministerierne på statsligt niveau og i
republikkerne.
statsligt niveau:
garantere en passende administrativ kapacitet til på egnet måde at
løse statslige ansvarsopgaver og sørge for, at der udarbejdes og gennemføres en
reformstrategi for statens offentlige forvaltning, også hvad angår lovgivning.
I
Serbien:
vedtage en tjenestemandslov og en lov om den offentlige forvaltning.
Implementere foranstaltninger til udvikling af de menneskelige ressourcer i den
offentlige sektor. Styrke kapaciteten (med hensyn til politikformulering og
tværministeriel koordination) i den offentlige forvaltning på centralt og lokalt plan,
navnlig ved at indføre et centralt aflønningssystem. Fremhjælpe den økonomiske
politikudformningsproces f.eks. med løbende støtte til at styrke de statistiske
tjenester og oprette en enhed for økonomisk planlægning på mellemlang sigt.
I
Montenegro:
gennemføre tjenestemandsloven og oprette et agentur for forvaltning
af de menneskelige ressourcer (som vil skulle stabiliseres). Udvikle en uddannelses-
og ansættelsespolitik. Fremhjælpe politikudformningsprocessen f.eks. med løbende
støtte til at styrke de statistiske tjenester og oprette en enhed for økonomisk
planlægning på mellemlang sigt.
Parlamentet:
I
Serbien:
Udarbejde og gennemføre en reformstrategi for parlamentet for at bringe
dets arbejdsstandarder og ressourcer op på et niveau, hvor det kan fungere som en
effektiv institution.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fremme lokalstyre:
I
Serbien:
vedtage og gennemføre en decentraliseringsreform og sikre tilstrækkelig
kapacitet lokalt til at varetage bl.a. administrative og finansielle anliggender og de
kommende regionalprogrammer.
I
Montenegro:
gennemføre loven om lokalstyre og navnlig oprette en udligningsfond.
Fortsætte reformer af retsvæsenet:
I
Serbien:
juridisk og i praksis beskytte domstolenes uafhængighed og effektivitet,
herunder reform af den aktuelle udnævnelsesprocedure; gennemføre lovgivning om
obligatorisk uddannelse og sikre balance på dommeruddannelsescentrets budget.
skabe et IT-net for anklagemyndigheden på alle niveauer; sikre fuldbyrdelse af
domstolsafgørelser; udvikle kapaciteten til at behandle krigsforbrydersager hjemme
under overholdelse af de internationale forpligtelser til at samarbejde med ICTY.
Oprette forvaltningsdomstole og appelinstanser.
I
Montenegro:
sikre obligatorisk uddannelse af dommere ved en revision af
domstolsloven og garantere balance på dommeruddannelsescentrets budget.
Gennemføre IT-strategien for retsvæsenet.
Fængselsforhold:
I
Serbien:
forbedre fængselsforholdene i overensstemmelse med Europarådets
standarder, særlig for sårbare grupper som unge lovovertrædere; sørge for yderligere
uddannelse af fængselspersonalet og bedre faciliteter.
I Montenegro: sørge for yderligere uddannelse af fængselspersonalet og bedre
faciliteter.
Bekæmpelse af korruption:
I
begge republikker:
vedtage og gennemføre en alsidig strategi for bekæmpelse af
korruption.
M
ENNESKERETTIGHEDER OG BESKYTTELSE AF MINDRETAL
Forpligtelser i Europarådet.
Indføre de nødvendige mekanismer til at overvåge og
garantere en sammenhængende og konsekvent indfrielse af alle forpligtelserne i
Europarådet som accepteret ved tiltrædelsen.
Ligestilling:
vedtage/gennemføre lovgivning om ikke-diskriminering.
Ytringsfrihed:
I
Serbien:
omdanne Radio Televizija Srbije til et public service-selskab. Sørge for
udvikling af medierne efter europæiske standarder. Fremme professionalisme blandt
journalister og mediefolk.
I
Montenegro:
fortsætte omdannelsen af Radio-Television Crna Gora til et public
service-selskab. Sørge for udvikling af medierne efter europæiske standarder.
Fremme professionalisme blandt journalister og mediefolk.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Flygtninge, fordrevne personer og mindretal:
i
begge republikker:
garantere
respekt for menneskerettighederne, også hvad angår adgang til sundhedstjenester, og
let adgang til at opnå identitetspapirer; sikre retten til et reelt valg mellem bæredygtig
tilbagevenden og integration; lette integrationen af dem, der ikke ønsker at vende
hjem. I
Serbien:
vedtage ny lovgivning om flygtninge; fortsætte med at gennemføre
den nationale strategi.
R
EGIONALT OG INTERNATIONALT SAMARBEJDE
Yderligere forbedre det regionale samarbejde.
Yderligere uddybe den regionale
handelsliberalisering på basis af de gældende frihandelsaftaler. Med hensyn til
Athen-processen om det regionale energimarked i Sydøsteuropa forberede Serbien
og Montenegro på oprettelse af et integreret regionalt energimarked i 2005. Fortsætte
med gennemførelsen af aftalememorandummet om udvikling af det
sydøsteuropæiske regionale basistransportnet.
D
EN ØKONOMISKE SITUATION
M
ARKEDSØKONOMI OG STRUKTURREFORMER
Forsætte med bæredygtige makroøkonomiske politikker:
fortsætte
budgettilpasningen og –konsolideringen for at reducere den relativ store ubalance på
budgettet og særlig balancen over for udlandet. Holde sig de uundgåelige
omkostninger ved strukturreformer og voksende rentebetalinger for øje og foretage
en klar prioritering af de offentlige udgifter i budgetlægningen på kort og
mellemlang sigt; i særdeleshed reducere subsidier, overførsler og
tjenestemandslønningerne. Fortsætte med at nedbringe de offentlige udgifter i
almindelighed som en andel af BNP og supplere en forsigtig monetær politik med en
ligeledes forsigtig valutakurspolitik. I
Serbien:
reformere sundhedssystemet, særlig
sygekassen, for at gøre det finansielt bæredygtigt og for at forbedre
sundhedsbeskyttelsen og folkesundhedstilstanden.
Fuldføre privatiseringsprocessen
og omstruktureringen af finans(bank)sektoren.
Skabe et erhvervsklima,
der kan befordre udviklingen af den private sektor og
beskæftigelsen, med konkurrenceprægede markeder, lige betingelser for alle og
adgang til finansiering gennem en udvikling af den finansielle sektor.
Udvikle et stabilt og velfungerende marked for jord/fast ejendom.
Vedtage og
gennemføre lovgivning om matrikelsystemet. Påbegynde en jordreform og
omstrukturering og privatisering af store bedrifter.
F
ORVALTNING AF OFFENTLIGE FINANSER
Forbedre budgetprocessen og finansforvaltningen:
forbedre evnen til opstille og
gennemføre et budget og dermed evnen til at prioritere. Forbedre finansforvaltningen
på centralt og lokalt myndighedsplan. Vedtage loven om statsrevisionen.
Indføre effektive procedurer for påvisning, behandling samt opfølgning af formodet
bedrageri og andre uregelmæssigheder,
der påvirker nationale og internationale
finansielle ressourcer.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Påbegynde revisionen af
skattelovgivningen
og de administrative procedure for at
sikre en effektiv og ikke-diskriminerende håndhævelse af skattelovgivningen.
Fortsætte med at styrke skatteforvaltningens administrative kapacitet.
E
UROPÆISKE STANDARDER
D
ET INDRE MARKED OG HANDEL
Indføre en fælles udenrigshandelsordning
i henhold til handlingsplanen for det
indre marked/handel. Indføre fælles toldsatser, afgifter o. lign. for alle varer ved
udgangen af den fastsatte overgangsperiode.
Sikre, at
reformen af toldvæsenet
gennemføres til fulde for at garantere den bedst
mulige administrative kapacitet.
S
EKTORPOLITIK
Industri og små og mellemstore virksomheder:
I
Serbien:
implementere det europæiske charter for SMV'er. Rationalisere den
komplekse organisation af handelskamre. Tage skridt til at lette ngo'ers
mikrokreditfaciliteter.
I
Montenegro:
implementere det europæiske charter for SMV'er. Fortsætte med
opbygningen og etableringen af en national garantifond. Videreudvikle dialogen
mellem regeringen og den private sektor, også gennem SMV-agenturet, ved at
oprette et formelt forum for høring og interessepleje.
Telekommunikation:
Overtage og anvende de nye EU-regler for elektronisk kommunikation.
Landbrug:
I
Serbien:
bygge videre på den administrative kapacitet til at udforme og
implementere politik. Udstikke og påbegynde gennemførelsen af en politik for
udvikling af landdistrikter. Videre styrke lovgivningen og kontrollen på
sundhedsområdet (folkesundhed, dyre- og plantesundhed) og vedrørende
fødevaresikkerhed, herunder vinlaboratorier. Forbedre affaldsforvaltningen og
nedbringe forureningen fra landbruget.
I
Montenegro:
vedtage en overordnet strategi for landbruget, udvikling af
landdistrikter, fiskeri og dyre- og plantesundhedsanliggender. Forbedre kapaciteten i
landbrugsministeriet. Vedtage loven om plantesundhedsanliggender.
Transport:
I
Serbien:
vedtage og gennemføre en strategi som led i transportpolitikken (veje,
jernbane, luftfart og indre vandveje). Forbedre kapacitetsopbygningen, herunder
evnen til projektudarbejdelse i forbindelse med større investeringer. Øremærke
tilstrækkelige ressourcer til vedligeholdelse af transportinfrastruktur og –
institutioner.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I
Montenegro:
Øremærke tilstrækkelige
transportinfrastruktur og –institutioner.
Energi:
ressourcer
til
vedligeholdele
af
I
Serbien:
sørge for en opdeling af aktiviteter med henblik på omstrukturering og
privatisering.
Skabe
de
nødvendige
institutionelle
strukturer:
transmissionssystemoperatør, markedsoperatør og energitilsynsmyndighed. Arbejde
frem mod et regionalt energimarked (også med gennemførlighedsundersøgelser
vedrørende sammenkobling).
I
Montenegro:
styrke energitilsynsmyndigheden. Fuldføre omstruktureringen og
liberaliseringen af det interne energimarked; privatisere og/eller åbne mulighed for
udvikling af offentlige/private partnerskaber i sektoren.
Miljø:
I
begge republikker:
vedtage og gennemføre lovgivning om vurdering af
virkningerne på miljøet i overensstemmelse med EU-retten.
I
Serbien:
vedtage og påbegynde gennemførelsen af en strategi vedrørende
luftforurening (særlig fra kraftværker), vand (spildevand) og jord (fast affald). Styrke
den administrative kapacitet med hensyn til planlægning, tilladelser, inspektion,
overvågning og projektforvaltning. Udarbejde en flerårig plan for finansiering af
investeringer baseret på omkostningsoverslag og realistiske offentlige og private
finansieringskilder.
I
Montenegro:
udarbejde en overordnet miljøstrategi (spildevand, fast affald, luft)
med sigte på at vedtage rammelovgivning om miljøbeskyttelse, der er tilnærmet EU-
retten, og oprette et miljøbeskyttelsesagentur.
S
AMARBEJDE OM RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Fortsætte med at omstrukturere politiet:
sikre ansvarliggørelse; reformere
politiuddannelsen; sikre samarbejde mellem de retshåndhævende instanser.
Grænseforvaltning:
I
begge republikker:
på basis af politikken på statsniveau udvikle den tekniske
infrastruktur og de menneskelige ressourcer til at varetage politikken for integreret
grænseforvaltning, herunder en styrkelse af grænsepolitiet og toldvæsenet. Forbedre
kontakterne over grænserne med nye grænseovergangssteder.
Bekæmpelse af organiseret kriminalitet, smugleri, narkotika og hvidvaskning af
penge:
I
begge republikker:
udarbejde et effektivt system for beskyttelse af vidner med
elementer også af regionalt tilsnit og ikke blot vedrørende den pågældende republik.
Øge indsatsen mod økonomisk kriminalitet (herunder hvidvaskning af penge og
falskmøntneri) og bedrageri og korruption og forbedre den relevante nationale
lovgivning.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I
Serbien:
styrke kapacitetsopbygningen i indenrigsministeriet (navnlig i direktoratet
for organiseret kriminalitet). Fastlægge procedurer for deling af efterretninger
mellem forskellige instanser. Udarbejde et effektivt system for beskyttelse af vidner
med elementer også af regionalt tilsnit og ikke blot vedrørende den pågældende
republik. Oprette den finansielle efterretningsenhed i finansministeriet.
I
Montenegro:
øge administrationens og domstolenes evne til at gennemføre den nye
strafferet, hvad angår organiseret kriminalitet. Styrke enheden for bekæmpelse af
organiseret kriminalitet i indenrigsministeriet og sørge for koordination af alle
håndhævelsesorganer.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444850_0020.png
KOSOVO
som defineret ved De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1244
PRIORITETER PÅ KORT SIGT
G
ENEREL PRIORITET
For at garantere et sikkert, demokratisk og multietnisk Kosovo en stabil fremtid,
gøre væsentlige fremskridt med at nå de standarder for Kosovo,
som blev præsenteret
af FN-generalsekretærens særlige repræsentant og repræsentanterne for selvstyrets
midlertidige institutioner i december 2003 og stadfæstet af FN's Sikkerhedsråd. Særlig
gennemføre de konkrete aktioner i standardimplementeringsplanen for Kosovo vedrørende:
fungerende demokratiske institutioner
retsstaten
fri bevægelighed
forsvarlig hjemvenden og rettighederne for samfundene og deres medlemmer
økonomi
ejendomsrettigheder
dialog med Beograd
Kosovo beskyttelseskorps.
Foruden ovennævnte generelle prioritet vil følgende
supplerende prioriteter
skulle realiseres:
D
EN POLITISKE SITUATION
D
EMOKRATI OG RETSSTATSFORHOLD
Selvstyrets midlertidige institutioner vil skulle tage de nødvendige skridt som ønsket
af De Forenede Nationers interimsadministration i Kosovo til at afhjælpe følgerne af
og angribe årsagerne til begivenhederne i marts 2004,
navnlig ved udtrykkeligt at
fordømme vold mod
mindretalssamfund,
at samarbejde til fulde med UNMIK-KFOR om
at bringe de ansvarlige for retten, at opfordre vidner til at melde sig, at reparere og
genopbygge ejendom og tillade fordrevne personers tilbagevenden.
Forenelighed med EU-politik:
tilstræbe en EU-orientering af Kosovo-regeringens
politikker gennem en
institutionalisering
i premierministeren kontor af mekanismen for
effektiv verificering af EU-foreneligheden af regeringens politik og lovforslag og i
Kosovos ministerier og forsamling udvikle en kapacitet til at sikre EU-forenelighed.
Bekæmpe korruption:
forbedre samarbejdet mellem UNMIK og PISG med henblik på en
virkelig politik for "nul tolerance" i kampen mod korruption, navnlig ved i enhver
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
henseende at hjælpe OLAF og OIOS (FN's interne revisionstjeneste) med deres
undersøgelser.
R
EGIONALT OG INTERNATIONALT SAMARBEJDE
Sikre et helhjertet samarbejde med ICTY:
Deltage effektivt i arbejdsgrupper, der er nedsat som led i dialogen mellem Beograd
og Pristina
om praktiske anliggender af fælles interesse, som udgør en del af standarderne
for Kosovo.
Forbedre det regionale samarbejde.
Fremme integrering i det regionale net af
frihandelsaftaler, der er indgået i medfør af aftalememorandummet som led i
stabilitetspagten vedrørende handelsliberalisering og -lettelse i Sydøsteuropa i
overensstemmelse
med
FN-Sikkerhedsrådets
resolution
1244.
Påbegynde
implementeringen af aftalememorandummet om udvikling af det sydøsteuropæiske
regionale basistransportnet og særlig tage skridt til at oprette samarbejdsmekanismer, bl.a.
et styringsudvalg og det sydøsteuropæiske transportobservationsorgan. Gøre fremskridt
med indfrielsen af tilsagnene i henhold til 2002- og 2003-memorandummerne som led i
Athen-processen og det regionale energimarked i Sydøsteuropa.
D
EN ØKONOMISKE SITUATION
M
ARKEDSØKONOMI OG STRUKTURREFORMER
– Fastlægge
makroøkonomiske prioriteter
for Kosovo i nært samarbejde med IMF.
– reaktivere
privatiseringsprocessen
til støtte af erhvervsaktiviteten.
F
ORVALTNING AF OFFENTLIGE FINANSER
– Udvikle systemer og procedurer for teknisk støtte for at forbedre
kontrollen med
offentlige udgifter
og gøre den mere gennemsigtig og effektiv.
– Indføre effektive procedurer for påvisning, behandling samt opfølgning af formodet
bedrageri og andre uregelmæssigheder,
der påvirker nationale og internationale
finansielle ressourcer.
E
UROPÆISKE STANDARDER
D
ET INDRE MARKED OG HANDEL
– Fortsætte arbejdet med
lovgivning og politikformulering vedrørende
handel og
handelsanliggender og samtidig sikre forenelighed med EU- og WTO-reglerne.
Implementere den nye
toldkodeks.
Vedtage en lov om indenrigshandel og en lov om
handelsinspektion.
S
EKTORPOLITIK
Miljø:
Udarbejde
en
udtømmende
miljøhandlingsplan,
særlig
folkesundhedsanliggender med henblik på tilnærmelse til EU-retten.
21
med
berøring
til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vedtage og gennemføre lovgivning om vurdering af virkningerne på miljøet i
overensstemmelse med EU-retten.
Transport:
Fastlægge principperne for en transportpolitik, omfattende en gradvis udformning af en
strategi for multimodal transport.
Udvikle den civile operatør af Pristinas lufthavn, dens personale og faciliteter for at garantere
et passende sikkerhedsniveau og en forsvarlig og ansvarlig forvaltning.
Energi:
Etablere effektive og velfungerende forvaltningsstrukturer i energisektoren for at sikre
Kosovos elselskabs leve- og bæredygtighed, navnlig ved i væsentligt omfang at øge
indtægtsopkrævningen.
S
AMARBEJDE OM RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
– Implementere den nye straffelov og strafferetsplejelov.
PRIORITETER PÅ MELLEMLANG SIGT
D
EN POLITISKE SITUATION
D
EMOKRATI OG RETSSTATSFORHOLD
Forenelighed med EU-politik:
styrke kapaciteten i alle Kosovos institutioner til at
iværksætte og håndhæve EU-forenelig politik og lovgivning, navnlig ved at styrke
strukturerne for europæisk integration inden for rammerne af stabiliserings- og
associeringsprocessen.
Styrke reformen af den offentlige forvaltning:
gennemføre reformen med sigte på en
strømlining af den offentlige forvaltning og på at opbygge en professionel og ansvarlig
tjenestemandsstab, der kan tiltrække kvalificeret personale. Forbedre lokalforvaltningens
evne til på en effektiv og retfærdig måde at levere service til sine målgrupper.
Intensivere reformen af retsvæsenet:
styrke domstolene og de retshåndhævende
instanser, navnlig ved at forbedre infrastruktur, udstyr og uddannelse. Omdanne Kosovos
retsinstitut til en levedygtig fremtidig institution for uddannelse af dommere og
retsembedsmænd. Sikre levedygtigheden af et alsidigt system i Kosovo for retshjælp.
Forbedre fængselssystemet med særlig vægt på forvaltning, erhvervsuddannelse og
genindpasningsordninger.
Bekæmpelse af korruption:
gennemføre en alsidig strategi for bekæmpelse af korruption
omfattende forebyggende foranstaltninger og en effektiv efterforskning og retsforfølgelse,
navnlig ved at styrke den lokale kapacitet, i overensstemmelse med Europarådets
standarder.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
M
ENNESKERETTIGHEDER OG BESKYTTELSE AF MINDRETAL
Ombudsmanden:
sikre Kosovos ombudsmandsinstitutions levedygtighed og fortsatte
uafhængighed.
Yderligere udvikle ytringsfriheden:
sikre det offentlige radio- og fjernsynsselskabs
levedygtighed på lang sigt og dets evne til at spille sin rolle som public service selskab for
alle samfund.
Forbedre beskyttelsen af mindretal:
sikre mindretalssamfundenes levedygtighed og
deres deltagelse i det kosovoske samfund uden nogen form for forskelsbehandling, navnlig
ved at skabe grundlag for adgang på rimelige vilkår til el, vand, telefon m.v.
D
EN ØKONOMISKE SITUATION
M
ARKEDSØKONOMI OG STRUKTURREFORMER
– Sikre en låntagnings- og gældsforvaltningsinstans' levedygtighed.
– Indføre garantiordninger for politiske risici for at tiltrække
udenlandske investeringer.
– Videreudvikle
lovgivningen
vedrørende offentlige værker efter EU-standarder og
internationale standarder, særlig i form af gennemførelsesbestemmelser, procedurer og
retningslinjer. Styrke tilsynsmyndighedernes administrative kapacitet. Sikre, at
tilsynsmyndighederne har et passende lokalt personale og udvikle deres professionelle
kvalifikationer og det tekniske udstyr til varetagelse af deres hverv.
– Udvikle kapaciteten i
banksektoren
til at levere langfristet finansiering til økonomien.
– Udvikle en
socialpolitik
til at fremme beskæftigelse og social samhørighed, bekæmpe
fattigdom og social udelukkelse, yderligere højne de sociale standarder og udvikle
effektive socialbeskyttelsesordninger.
– Gøre en større indsats for at sikre det
statistiske systems
forenelighed med EU-
standarderne.
F
ORVALTNING AF OFFENTLIGE FINANSER
– Udvikle
skatteadministrationens
kapacitet for at øge indtægterne fra andre kilder end told
(direkte og indirekte beskatning) gennem en gradvis udvikling af skattesystemet på basis af
EU-standarder. Påbegynde revisionen af den aktuelle skattelovgivning og udforme og
gennemføre en realistisk handlingsplan for en gradvis styrkelse af skatteforvaltningens
administrative kapacitet.
– Sikre stabilitet i
budgetcyklus,
navnlig ved at opbygge kapacitet til budgetudarbejdelse og
–gennemførelse. Udvikle Kosovos Forsamlings evne til at deltage effektivt i processen
med de offentlige finanser. Garantere et jævnt udgiftsniveau året igennem og fremførsel af
ikke-brugte midler.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
E
UROPÆISKE STANDARDER
D
ET INDRE MARKED OG HANDEL
– Fortsætte med den gradvise
tilpasning af Kosovos lovgivning
til alle aspekter af EU-
reglerne inden for selskabsret.
S
EKTORPOLITIK
Landbrug:
Indføre lovgivning og mekanismer til at garantere fødevaresikkerheden og bedre
plantesundhedskontrol på linje med de relevante EU-standarder, også for at forbedre Kosovos
eksportmuligheder. Opstille en politik og indføre lovgivning til støtte af en levedygtig
jordreform. Hjælpe med at beskytte landbrugsjord mod planløs byudvikling.
Miljø:
Vedtage og gennemføre en miljøhandlingsplan med henblik på tilnærmelse til EU-retten.
Transport:
Realisere principperne for en transportpolitik, omfattende en gradvis udformning af en
strategi for multimodal transport.
Energi:
Fastlægge regler for offentlige/private partnerskaber og blandede investeringer i
energisektoren.
S
AMARBEJDE OM RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
– Styrke
samarbejdet
mellem
grænseforvaltningsinstanser
og
kapacitet
til
anvendelse af dyre- og plantesundhedsstandarder som en del af det integrerede
grænseforvaltningssystem.
24