Europaudvalget 2004
KOM (2004) 0214
Offentligt
1444858_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 26.3.2004
KOM(2004) 214 endelig
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om at indrømme Cypern, Malta og Polen visse midlertidige undtagelser i forbindelse
med direktiv 2002/96/EF om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444858_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
Traktaten vedrørende Den Tjekkiske Republiks, Republikken Estlands, Republikken
Cyperns, Republikken Letlands, Republikken Litauens, Republikken Ungarns,
Republikken Maltas, Republikken Polens, Republikken Sloveniens og Den
Slovakiske Republiks tiltrædelse ("tiltrædelsestraktaten") blev undertegnet i Athen
den 16. april 2003. Akten vedrørende vilkårene for Den Tjekkiske Republiks,
Republikken Estlands, Republikken Cyperns, Republikken Letlands, Republikken
Litauens, Republikken Ungarns, Republikken Maltas, Republikken Polens,
Republikken Sloveniens og Den Slovakiske Republiks tiltrædelse og tilpasningerne
af de traktater, der danner grundlag for Den Europæiske Union ("tiltrædelsesakten"),
blev underskrevet samme dag og offentliggjort sammen med tiltrædelsestraktaten.
Tiltrædelsesaktens artikel 55 bestemmer, at efter behørig begrundet anmodning fra
en af de nye medlemsstater kan Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på
forslag af Kommissionen, inden den 1. maj 2004 træffe foranstaltninger vedrørende
midlertidige undtagelser fra institutionernes retsakter, som er vedtaget mellem den 1.
november 2002 og datoen for undertegnelsen af tiltrædelsestraktaten.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF om affald af elektrisk og
elektronisk udstyr (WEEE) (i det følgende benævnt "WEEE-direktivet") blev
vedtaget den 27. januar 2003. I henhold til artikel 1 tager direktivet i første række
sigte på at forebygge frembringelse af affald af elektrisk og elektronisk udstyr og
tilsigter desuden genbrug, genvinding og andre former for nyttiggørelse af dette
affald, så der skal bortskaffes mindre affald. Det sigter også mod bedre
miljøpræstationer hos alle aktører, der er involveret i elektrisk og elektronisk udstyrs
livscyklus, f.eks. producenter, distributører og forbrugere, og især de aktører, som er
direkte involveret i behandlingen af affald af elektrisk og elektronisk udstyr.
For så vidt angår affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra private husholdninger,
sørger medlemsstaterne for at etablere indsamlingssteder i overensstemmelse med
WEEE-direktivets artikel 5, stk. 2.
I henhold til artikel 5, stk. 5, første afsnit, sikrer medlemsstaterne, at der senest den
31. december 2006 nås et niveau for særskilt indsamling af WEEE fra private
husholdninger på mindst fire kg pr. indbygger pr. år.
I WEEE-direktivets artikel 7, stk. 2, er fastsat mindstemål for nyttiggørelse af
WEEE, og medlemsstaterne skal sørge for at producenterne opfylder målene senest
den 31. december 2006. Målene varierer fra 70% til 80% af gennemsnitsvægten pr.
apparat, afhængigt af hvilken kategori WEEE der er tale om. Herudover er der i
WEEE-direktivets artikel 7, stk. 2, fastsat mindstemål for genbrug og genvinding af
komponenter, materialer og stoffer. Målene varierer fra 50% til 80% af
gennemsnitsvægten pr. apparat, afhængigt af hvilken kategori WEEE der er tale om.
WEEE-direktivet har bestemmelser om finansiering af indsamling, behandling,
nyttiggørelse og miljørigtig bortskaffelse af WEEE fra private husholdninger i artikel
8 og fra andre brugere end private husholdninger i artikel 9.
I henhold til artikel 17, stk. 1, i WEEE-direktivet sætter medlemsstaterne de
nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme direktivet
senest den 13. august 2004. Artikel 17, stk. 4, litra a), bestemmer, at Grækenland og
Irland, der som følge af deres generelt utilstrækkelige genanvendelsesinfrastruktur,
2
2.
3.
4.
5.
6.
7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444858_0003.png
geografiske forhold - såsom et stort antal små øer samt landdistrikter og
bjergområder, samt deres lave befolkningstæthed og lave forbrug af elektrisk og
elektronisk udstyr er ude af stand til at nå enten indsamlingsmålene i artikel 5, stk. 5,
første afsnit, eller nyttiggørelsesmålene i artikel 7, stk. 2, og som i medfør af artikel
5, stk. 2, tredje afsnit, i Rådets direktiv 1999/31/EF af 26. april 1999 om deponering
af affald kan ansøge om en forlængelse af fristen i sidstnævnte artikel, kan forlænge
de perioder, der er nævnt i artikel 5, stk. 5, og i artikel 7, stk. 2, i nærværende
direktiv med indtil 24 måneder.
8.
Den 9. februar 2004 vedtog Kommissionen et forslag til rådsbeslutning om at
indrømme Den Tjekkiske Republik, Estland, Letland, Litauen, Ungarn, Slovenien og
Den Slovakiske Republik visse midlertidige undtagelser i forbindelse med WEEE-
direktivet.
1
Ifølge forslaget indrømmes der forlængelse af de frister, der er anført i
artikel 5, stk. 5, første afsnit, og i artikel 7, stk. 2, i direktiv 2002/96/EF, på mellem
12 og 24 måneder.
Den 18. februar 2004 anmodede Malta ved en e-mail til Kommissionen om
forlængelse af de frister, der er anført i artikel 5, stk. 5, første afsnit, og i artikel 7,
stk. 2, i WEEE-direktivet, på 36 måneder. Malta henviser til sin utilstrækkelige
genanvendelsesinfrastruktur, den ringe mængde af affald af elektrisk og elektronisk
udstyr, begrænsninger som følge af, at landet er lille og geografisk isoleret og har et
lille lokalt marked og høj befolkningstæthed med deraf følgende problemer med
fysisk planlægning, samt at landet er nettoimportør af elektrisk og elektronisk udstyr.
På baggrund af den begrundelse, som Malta har anført i sin anmodning om
undtagelse fra artikel 5, stk. 5, første afsnit, og i artikel 7, stk. 2, i WEEE-direktivet,
finder Kommissionen, at Malta ikke kan opfylde disse bestemmelser inden for de i
direktivet fastsatte frister. Kommissionen finder det hensigtsmæssigt at give Malta
mulighed for at forlænge fristen med op til 24 måneder. En forlængelse på 24
måneder svarer til de frister i forbindelse med de samme bestemmelser i WEEE-
direktivet, som Grækenland og Irland har fået indrømmet i medfør af direktivets
artikel 17, stk. 4, litra a). Den svarer ligeledes til de frister, som Kommissionen har
foreslået for syv andre tiltrædende stater, jf. ovenfor. Efter Kommissionens opfattelse
har Malta ikke anført andre omstændigheder, som kan tale for en yderligere
forlængelse af de pågældende frister.
Malta har desuden anmodet om midlertidig undtagelse fra pligten i artikel 5, stk. 2, i
WEEE-direktivet, til at etablere særskilt indsamling. Efter Kommissionens opfattelse
er situationen i Malta med hensyn til gennemførelse af denne bestemmelse ikke
væsentligt anderledes end i de øvrige tiltrædende stater. Kommissionen er derfor af
den opfattelse, at de grunde, som Malta har fremført, herunder at Malta ikke i dag har
en ordning for særskilt indsamling, og at der er høje omkostninger forbundet med
etablering af den pågældende ordning, ikke er tilstrækkelige til en forlængelse af den
frist, der er fastsat i denne bestemmelse i direktivet.
Endelig har Malta anmodet om en overgangsperiode for bestemmelserne om
finansiering i artikel 8 og 9 i WEEE-direktivet. Kommissionen har taget Maltas
oplysninger om landets forberedelser til gennemførelse af disse bestemmelser til
efterretning. Kommissionen finder imidlertid ikke, at de berettiger til nogen
9.
10.
11.
12.
1
KOM(2004)81 endelig.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forlængelse af fristerne i disse bestemmelser i direktivet. Sådanne undtagelser kan
ikke grundes på, at vedtagelsen af de nationale foranstaltninger til gennemførelse af
de pågældende bestemmelser er blevet forsinket.
13.
Ved skrivelser af 8. marts 2004 har Cypern og Polen anmodet om forlængelse af de
frister, der er anført i artikel 5, stk. 5, første afsnit, og i artikel 7, stk. 2, i WEEE-
direktivet, på 24 måneder. De henviser begge til en utilstrækkelig
genanvendelsesinfrastruktur og lav befolkningstæthed. Polen henviser også til, at en
stor andel af landets område er landdistrikter. Kommissionen finder det
hensigtsmæssigt at indrømme de ønskede forlængelser med samme begrundelse, som
er givet ovenfor for Malta.
Kommissionen foreslår en beslutning, som indrømmer Cypern, Malta og Polen visse
midlertidige undtagelser, jf. tiltrædelsesaktens artikel 55, vedrørende artikel 5, stk. 5,
første afsnit, og i artikel 7, stk. 2, i direktiv 2002/96/EF om affald af elektrisk og
elektronisk udstyr. De frister, der er anført i artikel 5, stk. 5, første afsnit, og i artikel
7, stk. 2, forlænges med 24 måneder.
14.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444858_0005.png
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om at indrømme Cypern, Malta og Polen visse midlertidige undtagelser i forbindelse
med direktiv 2002/96/EF om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten vedrørende Den Tjekkiske Republiks, Republikken Estlands,
Republikken Cyperns, Republikken Letlands, Republikken Litauens, Republikken Ungarns,
Republikken Maltas, Republikken Polens, Republikken Sloveniens og Den Slovakiske
Republiks tiltrædelse, særlig artikel 2, stk. 3,
under henvisning til akten vedrørende vilkårene for Den Tjekkiske Republiks, Republikken
Estlands, Republikken Cyperns, Republikken Letlands, Republikken Litauens, Republikken
Ungarns, Republikken Maltas, Republikken Polens, Republikken Sloveniens og Den
Slovakiske Republiks tiltrædelse og tilpasningerne af de traktater, der danner grundlag for
Den Europæiske Union (i det følgende benævnt "tiltrædelsesakten 2003"), særlig artikel 55,
under henvisning til anmodninger fra Cypern, Malta og Polen,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til artikel 5, stk. 5, første afsnit, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/96/EF af 27. januar 2003 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
3
,
sikrer medlemsstaterne, at der senest den 31. december 2006 nås et niveau for særskilt
indsamling af affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra private husholdninger på
mindst fire kg pr. indbygger pr. år.
Artikel 7, stk. 2, i direktiv 2002/96/EF fastsætter visse mindstemål for nyttiggørelse af
affald af elektrisk og elektronisk udstyr samt for genbrug og genvinding af
komponenter, materialer og stoffer. Medlemsstaterne sørger for, at producenterne når
disse mål senest den 31. december 2006.
I henhold til artikel 17, stk. 1, i direktiv 2002/96/EF sætter medlemsstaterne de
nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme direktivet
senest den 13. august 2004. Artikel 17, stk. 4, litra a) i direktiv 2002/96/EF bestemmer
dog, at Grækenland og Irland, der som følge af deres generelt utilstrækkelige
genanvendelsesinfrastruktur, geografiske forhold - såsom et stort antal små øer samt
landdistrikter og bjergområder, samt deres lave befolkningstæthed og lave forbrug af
elektrisk og elektronisk udstyr er ude af stand til at nå enten indsamlingsmålene i
(2)
(3)
2
3
EUT C [...], [...], s. [...].
EUT L 37 af 13.2.2003, s. 24.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444858_0006.png
artikel 5, stk. 5, første afsnit, eller nyttiggørelsesmålene i artikel 7, stk. 2, og som i
medfør af artikel 5, stk. 2, tredje afsnit, i Rådets direktiv 1999/31/EF af 26. april 1999
om deponering af affald
4
kan ansøge om en forlængelse af fristen i sidstnævnte artikel,
kan forlænge de perioder, der er nævnt i artikel 5, stk. 5, og i artikel 7, stk. 2, i direktiv
2002/96/EF med indtil 24 måneder.
(4)
Cypern, Malta og Polen har med henvisning til artikel 55 i tiltrædelsesakten 2003
anmodet om forlængelse af fristerne i artikel 5, stk. 5, første afsnit, og artikel 7, stk. 2,
i
direktiv
2002/96/EF.
Malta
henviser
til
sin
utilstrækkelige
genanvendelsesinfrastruktur, den ringe mængde af affald af elektrisk og elektronisk
udstyr, begrænsninger som følge af, at landet er lille og geografisk isoleret og har et
lille lokalt marked og høj befolkningstæthed med deraf følgende problemer med fysisk
planlægning, samt at landet er nettoimportør af elektrisk og elektronisk udstyr. Cypern
og Polen henviser begge til en utilstrækkelig genanvendelsesinfrastruktur og lav
befolkningstæthed. Polen henviser også til, at en stor andel af landets område er
landdistrikter.
Disse argumenter begrunder en forlængelse af de ovennævnte frister på 24 måneder
for Cypern, Malta og Polen -
(5)
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
De frister, der er anført i artikel 5, stk. 5, første afsnit, og i artikel 7, stk. 2, i direktiv
2002/96/EF, forlænges med 24 måneder for Cypern, Malta og Polen.
Artikel 2
Denne beslutning er rettet til medlemsstaterne og Republikken Cypern, Republikken Malta og
Republikken Polen.
Udfærdiget i Bruxelles, den .[…]
På Rådets vegne
Formand
[…]
4
EFT L 182 af 16.7.1999, s. 1. Ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1882/2003 (EUT L 284 af 31.10.2003, s. 1).
6