Europaudvalget 2004
KOM (2004) 0331
Offentligt
1444970_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 30.4.2004
KOM(2004) 331 endelig
2004/0116 (ACC)
.
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, Fællesskabet skal indtage vedrørende forslaget om ændring af
TIR-konventionen fra 1975
.
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444970_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
I henhold til TIRkonventionen fra 1975 kan transport af gods, der befinder sig under
en told- og afgiftssuspensionsordning, transporteres over internationale grænser med
et minimum af indgreb fra toldmyndighedernes side. TIR-systemet er baseret på
brugen af det internationalt anerkendte toldforsendelsesdokument, TIR-carnetet, som
også udgør en finansiel sikkerhed i forbindelse med de suspenderede skatter og
afgifter. Dette sikkerhedssystem forvaltes af en international organisation, der er
bemyndiget hertil af TIR-konventionens administrationsudvalg. Det drejer sig for
øjeblikket om IRU (den internationale vejtransportunion).
Den 20. oktober 1995 vedtog administrationsudvalget en henstilling om indførelse af
et kontrolsystem i forbindelse med TIR-carneter med henblik på at gennemføre
erklæring nr. 49 (vedtaget den 3. marts 1995 af FN/ECE-arbejdsgruppen om
toldspørgsmål vedrørende transport – WP.30) om de foranstaltninger, der på kort sigt
er nødvendige for at garantere sikkerheden og effektiviteten i TIR-systemet. I
henhold til denne henstilling skal toldmyndighederne hurtigst muligt, helst dagligt,
overføre oplysninger om afslutning af alle TIR-carneter, der fremlægges på deres
bestemmelsestoldsteder, til kompetente nationale garanterende sammenslutninger.
IRU har derfor udviklet et elektronisk kontrolsystem, der er beregnet på kontrol med
afslutning af TIR-transporter. Systemet, der er kendt under navnet SafeTIR, giver
potentielt mulighed for en bedre kontrol med TIR-systemet og anerkendes af
toldmyndighederne som et nyttigt værktøj i bedrageribekæmpelsen.
Gennem nogen tid har det været IRU’s hensigt at styrke profilen (og brugen) af
SafeTIR og at indarbejde referencer til systemet i selve TIR-konventionen. I starten
af 2003 fremlagde den lettiske regering et forslag for WP.30 om ændringer i
TIR-konventionen til afløsning af henstillingen og indføjelse af en reference til
SafeTIR i TIR-konventionen.
Spørgsmålet er blevet drøftet på efterfølgende møder i WP.30, og Kommissionen,
der har taget medlemsstaternes TIR-eksperters bemærkninger ad notam, har
foreslået, at der foretages visse ændringer i det lettiske forslag.
Som resultat af disse drøftelser er det oprindelige lettiske forslag blevet ændret og
indeholder nu et forslag om ændring af konventionen, så der indføjes en ny
artikel 42b og et nyt bilag 10. Den nye artikel 42b har udelukkende til formål at
introducere det nye bilag 10, som i det store og hele svarer til henstillingen af
20. oktober 1995. Af rent tekniske grunde skal der også foretages ændringer i
artikel 60, stk. 1.
Der er enighed mellem medlemsstaterne om at støtte det ændrede forslag, og også
Kommissionens tjenestegrene støtter det. WP.30 godkendte på sin møderække i juni
2003 det ændrede forslag (som senere indgik i FN/ECE-dokumentet
TRANS/WP.30/AC.2/2004/6), og forslaget skal nu officielt vedtages af
administrationsudvalget, som er det øverste organ under TIR-konventionen.
2.
3.
4.
5.
6.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
På baggrund af den massive opbakning omkring forslaget er det sandsynligt, at det
vil blive vedtaget uden yderligere ændringer. Det kan imidlertid muligvis komme på
tale, at administrationsudvalget foreslår visse mindre redaktionsmæssige ændringer,
men det forventes, at forslaget stort set forbliver uændret.
På baggrund af ovenstående anbefaler Kommissionen, at Rådet vedtager den
vedføjede afgørelse.
8.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444970_0004.png
2004/0116 (ACC)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, Fællesskabet skal indtage vedrørende forslaget om ændring af
TIR-konventionen fra 1975
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 133
sammenholdt med artikel 300, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter
(TIR-konvention) af 14. november 1975 blev vedtaget ved forordning (EØF)
nr. 2112/78 af 25. juli 1978
1
, og trådte i kraft i Fællesskabet den 20. juni 1983
2
.
Rådet bemyndigede den 29. juni 2000 Kommissionen til på vegne af Det Europæiske
Fællesskab at forhandle om ændringer til TIR-konventionen
3
.
De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europas (FN/ECE)
arbejdsgruppe om toldspørgsmål vedrørende transport – WP.30 - godkendte på sin
møderække i juni 2003 et forslag, der oprindeligt var blevet fremlagt af den lettiske
regering og senere ændret, om gennemførelse af ændringer i TIR-konventionen, så
konventionen kommer til at indeholde en reference til et elektronisk kontrolsystem for
TIR-carneter.
Administrationsudvalget, der er det øverste organ under TIR-konventionen, er blevet
anmodet om officielt at vedtage den foreslåede ændring på sin møderække i februar
2004.
Fællesskabets holdning til det fremlagte forslag bør fastlægges -
(2)
(3)
(4)
(5)
1
2
3
EFT L 252 af 14.9.1978.
EFT L 31 af 2.2.1983, s. 13.
Se rådsdokument 9496/00, der blev vedtaget af Rådet den 29. juni 2000.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Fællesskabets holdning i administrationsudvalget skal baseres på vedlagte udkast til ændring.
Udfærdiget i Bruxelles, den [….]
På Rådets vegne
Formand
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444970_0006.png
BILAG
Udkast til
FORESLÅEDE ÆNDRINGER TIL TIR-KONVENTIONEN
"Artikel 42b
De kontraherende parters kompetente myndigheder skal forsyne autoriserede organisationer
med de oplysninger, de anmoder om, så de kan løse de opgaver, de betros i medfør af bilag 9,
første del, artikel 1, litra f), nr. (iii).
I bilag 10 er angivet , hvilke oplysninger der skal fremlægges i specielle tilfælde."
"Artikel 60
Særlig fremgangsmåde ved ændring af bilag 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10
1.
Ethvert ændringsforslag til bilag 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10, der er behandlet i
overensstemmelse med artikel 59, stk. 1 og 2, træder i kraft på en dato, som
fastsættes af administrationsudvalget samtidig med, at dette vedtager
ændringsforslaget, medmindre en femtedel af de stater, der er kontraherende parter
eller fem stater, der er kontraherende parter, alt efter hvilket antal er mindst, på en
tidligere dato, der fastsættes samtidigt af administrationsudvalget, underretter De
Forenede Nationers generalsekretær om deres indsigelse mod ændringen. De i dette
stykke anførte datoer bestemmes af administrationsudvalget med to tredjedeles flertal
af de medlemmer, som er til stede og afgiver deres stemme."
“Bilag 10
OPLYSNINGER, DER SKAL FREMLÆGGES AF DE KONTRAHERENDE PARTER
FOR AUTORISEREDE ORGANISATIONER OG EN INTERNATIONAL
ORGANISATION I MEDFØR AF ARTIKEL 42b
I henhold til artikel 6, stk. 1 og bilag 9, del I, stk. 1, litra f), (iii) i konventionen er autoriserede
organisationer forpligtede til at garantere, at de løbende kontrollerer, at personer med adgang
til TIR-proceduren opfylder mindstebetingelser og –krav som anført i bilag 9, anden del, til
konventionen.
En international organisation skal på sine medlemsorganisationers vegne og med henblik på
opfyldelse af sit ansvar som international autoriseret organisation i medfør af artikel 6, stk. 2a,
etablere et kontrolsystem for TIR-carneter indeholdende data om afslutning af
TIR-operationer på bestemmelsestoldstederne, som udleveres af toldmyndighederne, og som
organisationer og toldmyndigheder har adgang til. For at organisationerne skal kunne udføre
deres opgave effektivt skal de kontraherende parter fremsende oplysninger til kontrolsystemet
i overensstemmelse med nedenstående retningslinjer:
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(1)
Toldmyndighederne skal, om muligt via centrale eller regionale kontorer, ved hjælp
af det hurtigst til rådighed stående kommunikationsmiddel (fax, elektronisk post
osv.) og helst dagligt som minimum fremsende nedenstående oplysninger i
standardformat i forbindelse med alle TIR-carneter, der fremvises på
bestemmelsestoldsteder, som beskrevet i artikel 1, stk. 1, i konventionen, til en
international organisation eller nationale garanterende organisationer:
(a)
(b)
(c)
(d)
TIR-carnetets referencenummer
Dato og indskrivningsnummer i toldregistret
Navn eller nummer på bestemmelsestoldstedet
Dato og referencenummer som angivet i certifikatet for afslutning af
TIR-forsendelsen (rubrik 24-28 i eksemplar 2) på bestemmelsestoldstedet (hvis
forskellig fra (b))
Delvis eller fuldstændig afslutning
Afslutning af TIR-forsendelsen med eller uden
bestemmelsestoldstedet (jf. artikel 8 og 11 i konventionen)
Andre oplysninger eller dokumenter (frivilligt)
Sidenummer.
forbehold
(e)
(f)
(g)
(h)
(2)
Den
vedlagte
standardoverensstemmelsesformular
kan
fremsendes
til
toldmyndighederne af nationale organisationer eller af en international organisation
hvis der er uoverensstemmelse mellem de fremsendte oplysninger og dem, der
figurerer på talonen i TIR-carnetet, eller
hvis der ikke er fremsendt nogen oplysninger, og det anvendte TIR-carnet er
blevet returneret til den nationale organisation.
Toldmyndighederne skal svare på overensstemmelsesanmodningen om muligt ved at
returnere den udfyldte standardoverensstemmelsesformular hurtigst muligt.
(3)
Toldmyndighederne og de nationale garanterende organisationer skal indgå en aftale
i overensstemmelse med den nationale lovgivning vedrørende ovennævnte
dataudveksling.
En national organisation skal give toldmyndighederne adgang til databasen over
afsluttede TIR-carneter og til databasen over ugyldige TIR-carneter.”
(4)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444970_0008.png
Bilag
Standardoverensstemmelsesformular
Udfyldes af den instans, der har anmodet om overensstemmelsesprocedurens anvendelse
Bestemmelsessted:
Regionalt toldsted (frivilligt):
Navn:
Bestemmelsestoldsted:
Navn:
Modtaget den:
Dato:
Stempel
Dato:
Stempel
Modtaget den:
Data til bekræftelse
Datakilde:
TIR-carnetets
reference-
nummer
TIR-carnet
Navn eller
nummer på
bestemmelses
-toldstedet*
Det referencenummer,
der er angivet I
certifikatet for afslutning
af TIR-forsendelsen
(rubrik 24-28 i
eksemplar 2) på
bestemmelsestoldstedet*
Data i kontrolsystemet
Den dato, der er
angivet i certifikatet
for afslutning af
TIR-forsendelsen på
bestemmelses-
toldstedet*
Side-
nummer
Delvis/fuld-
stændig
afslutning
Afslutning af
TIR-forsendelsen
certificeret med eller
uden forbehold på
bestemmelses-
toldstedet
Antal kolli
(frivilligt)
Bilag:
Kopier af TIR-carnettaloner
Andet:
_______________
Bestemmelsestoldstedets svar
Bekræftelse
Rettelse
(indsæt nedenstående rettelser)
Ingen referencer fundet
om afslutningen af TIR-forsendelsen
TIR-carnetets
reference-
nummer
Navn eller
nummer på
bestemmelses
-toldstedet*
Det referencenummer,
der er angivet i
certifikatet for afslutning
af TIR-forsendelsen
(rubrik 24-28 i
eksemplar 2) på
bestemmelsestoldstedet*
Den dato, der er
angivet i certifikatet
for afslutning af
TIR-forsendelsen på
bestemmelses-
toldstedet*
Side-
nummer
Delvis/fuld-
stændig
afslutning
Afslutning af
TIR-forsendelsen
certificeret med eller
uden forbehold på
bestemmelses-
toldstedet
Antal kolli
(frivilligt)
Bemærkninger:
Dato:
Bestemmelsestoldstedets stempel og underskrift
Det centrale toldkontor (frivilligt)
Bemærkninger:
Dato:
Stempel og/eller underskrift
* Bemærk, at disse data vedrører det bestemmelsestoldsted , hvor TIR-forsendelsen afsluttedes.
8