Europaudvalget 2006
KOM (2004) 0341
Offentligt
1446205_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 20.1.2006
KOM(2006) 31 endelig
2004/0117 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS HENSTILLING
OM BESKYTTELSE AF MINDREÅRIGE OG DEN MENNESKELIGE
VÆRDIGHED OG OM BERIGTIGELSESRETTEN I FORBINDELSE MED DEN
EUROPÆISKE INDUSTRIS KONKURRENCEEVNE INDEN FOR
AUDIOVISUELLE TJENESTER OG INFORMATIONSTJENESTER
(forelagt af Kommissionen i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2004/0117 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS HENSTILLING
OM BESKYTTELSE AF MINDREÅRIGE OG DEN MENNESKELIGE
VÆRDIGHED OG OM BERIGTIGELSESRETTEN I FORBINDELSE MED DEN
EUROPÆISKE INDUSTRIS KONKURRENCEEVNE INDEN FOR
AUDIOVISUELLE TJENESTER OG INFORMATIONSTJENESTER
1.
B
AGGRUND
Forslagets forelæggelse for Rådet og Europa-Parlamentet
KOM(2004) 341 endelig udg. – 2004/0117 (COD)
i overensstemmelse med traktatens artikel 157, stk. 1
Udtalelse fra Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Udtalelse fra Regionsudvalget
Udtalelse fra Europa-Parlamentet - første behandling
2.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
7. maj 2004
9. februar 2005
ingen udtalelse
7. september 2005
Forslaget er et forslag til en henstilling fra Europa-Parlamentet og Rådet om beskyttelse af
mindreårige og den menneskelige værdighed og om berigtigelsesretten i forbindelse med den
europæiske industris konkurrenceevne inden for audiovisuelle tjenester og
informationstjenester. Forslaget er en opfølgning af Kommissionens anden evalueringsrapport
til Rådet og Europa-Parlamentet om anvendelsen af Rådets henstilling 98/560/EF af 24.
september 1998 om udvikling af den europæiske industris konkurrenceevne inden for
audiovisuelle tjenester og informationstjenester gennem fremme af nationale rammer, der
tager sigte på at opnå en sammenlignelig og effektiv beskyttelse af mindreårige og den
menneskelige værdighed.
3.
3.1.
K
OMMISSIONENS UDTALELSE OM
P
ARLAMENTETS ÆNDRINGSFORSLAG
Ændringsforslag, som Kommissionen har accepteret
Ændringsforslag 1, som afgrænser det område, henstillingen gælder, til
"audiovisuelle
tjenester og
on-line-informationstjenester".
Ændringsforslag 21, som påpeger, at henstillingen på ingen måde hindrer medlemsstaterne i
at anvende deres forfatningsretlige bestemmelser og andre retsforskrifter samt deres
retspraksis i forbindelse med ytringsfrihed.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1446205_0003.png
Ændringsforslag 25, som fremhæver, at medlemsstaterne bør fremme ansvarligheden hos
fagfolk, formidlere og brugere, der beskæftiger sig med de nye kommunikationsmidler som
f.eks. internettet ved: at tilskynde til årvågenhed og anmeldelse af sider, der anses for
ulovlige, at udarbejde en adfærdskodeks i samarbejde med fagfolk og
reguleringsmyndigheder på nationalt og europæisk plan, og at tilskynde sektoren for
audiovisuelle tjenester og on-line-informationstjenester til under overholdelse af menings- og
pressefriheden at undgå forskelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk oprindelse,
religion eller tro, handikap, alder eller seksuel orientering i alle audiovisuelle tjenester og on-
line-informationstjenester, og til at bekæmpe en sådan forskelsbehandling.
Ændringsforslag 35, som henstiller, at medlemsstaterne forelægger Kommissionen en rapport
om de foranstaltninger, der er truffet på baggrund af denne henstilling, to år efter vedtagelsen.
3.2.
Ændringsforslag, som Kommissionen har accepteret delvist eller i princippet
Med hensyn til børns rettigheder, kan Kommissionen i princippet acceptere ændringsforslag
2, hvis sætningen
"som er indskrevet i del II i traktaten om en forfatning for Europa"
udelades. Denne udeladelse er nødvendig, da der endnu ikke kan henvises til traktaten om en
forfatning for Europa.
Kommissionen kan i princippet acceptere ændringsforslag 4, hvis sætningen
“Den
menneskelige værdighed er umistelig og kan ikke gøres til genstand for nogen udelukkelse
eller begrænsning, og den udgør det oprindelige grundlag for alle de retsinstrumenter, der er
udformet på nationalt og internationalt plan til beskyttelse af menneskerettighederne"
udelades.
Kommissionen kan i princippet acceptere ændringsforslag 6, hvis sætningen
"ved at vedtage
foranstaltninger mod distribution af ulovligt indhold"
udelades. Udeladelsen er nødvendig, da
vedtagelse af sådanne foranstaltninger sker ud fra den tredje grundpille.
Kommissionen kan i princippet acceptere ændringsforslag 7 efter følgende ændring af
ordlyden:
"som følge af den
stadige
udvikling af nye informations- og
kommunikationsteknologier er der et presserende behov for, at Det Europæiske Fællesskab
sikrer en fuldstændig og hensigtsmæssig beskyttelse af
borgernes
interesser på området ved
at vedtaget et direktiv, som på hele dets område sikrer, dels at informationstjenesteydelser frit
kan formidles og udveksles, dels at indholdet er lovligt, respekterer princippet om den
menneskelige værdighed og ikke skader mindreåriges integrerede udvikling."
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 8 efter følgende ændring af ordlyden: "Rådets
henstilling
98/560/EF af 24. september 1998 om udvikling af den europæiske industris
konkurrenceevne inden for audiovisuelle tjenester og informationstjenester gennem fremme af
nationale rammer,
der tager sigte på at opnå sammenlignelig og effektiv beskyttelse af
mindreårige og den menneskelige værdighed, beskæftiger sig med beskyttelse af
mindreårige og den menneskelige værdighed i forbindelse med audiovisuelle tjenester og
informationstjenester, der stilles til offentlighedens rådighed, uanset distributionsmetoden.
Artikel 22 i Rådets direktiv 89/552/EØF om fjernsyn uden grænser har allerede direkte
behandlet spørgsmålet om beskyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed i
forbindelse med tv- og radiospredning".
Det bringer det i bedre overensstemmelse med
betragtning 5 i 1998-henstillingen.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 9, hvis følgende sætning tilføjes:
"Disse
foranstaltninger skal tage hensyn til ligevægten mellem princippet om beskyttelse af den
menneskelige værdighed og princippet om ytringsfrihed, ikke mindst når det gælder
medlemsstaternes ansvar for at definere begrebet tilskyndelse til had eller
forskelsbehandling i overensstemmelse med deres nationale lovgivning og moralske
værdier."
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 10 efter følgende ændring af ordlyden:
"Det
foreslås, at Rådet og
Kommissionen er særlig opmærksomme
på anvendelsen
af denne
henstilling i forbindelse med revision,
forhandling
eller indgåelse af nye partnerskabsaftaler
eller samarbejdsprogrammer med tredjelande i betragtning af, at producenter, distributører
og leverandører af audiovisuelt indhold og internetadgang har international karakter"
Denne
omformulering er nødvendig, da Kommissionen i sine forhandlinger med tredjelande arbejder
inden for rammerne af forhandlingsdirektiver, der vedtages af Rådet, samt efter en række
andre retningslinjer.
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 11, hvis sætningen:
"da det er almindelig
kendt, at forebyggelse og bedre forældrekontrol altid vil være den bedste beskyttelse mod
internettets farer",
udelades.
Udtrykket
"altid
vil være den bedste"
er for kategorisk og derfor
uegnet.
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 12 efter følgende ændring af ordlyden:
"Generelt er den audiovisuelle sektors selvregulering et effektivt supplerende, men ikke
tilstrækkeligt middel til at beskytte mindreårige mod meddelelser med skadeligt indhold.
Udviklingen af et europæisk audiovisuelt område baseret på ytringsfrihed og respekt for de
borgerlige rettigheder bør hvile på en løbende dialog mellem nationale og europæiske
lovgivere, reguleringsmyndigheder, industrien, sammenslutninger,
borgere
og samfundet som
sådant".
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 14 efter følgende ændring af ordlyden:
"Under
den offentlige høring vedrørende Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/36/EF af 30.
juni 1997 om ændring af Rådets direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og
administrative bestemmelser i medlemsstaterne vedrørende udøvelsen af tv-
spredningsvirksomhed (direktivet om "Fjernsyn uden grænser") blev det foreslået, at behovet
for at indføre
foranstaltninger vedrørende mediekendskab
skulle indgå i de emner, der
omhandles i henstilling 98/560/EF".
Udtrykket "mediekendskab" foretrækkes.
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 15, hvis ordet ”eksisterende” indsættes mellem
ordene ”mellem” og ”selvregulerende og samregulerende organer”.
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 16 efter følgende ændring af ordlyden: ”(8)
som foreslået under den offentlige høring vedrørende direktiv 97/36/EF bør
berigtigelsesretten
eller tilsvarende foranstaltninger
finde anvendelse på online-medier
under hensyntagen til det pågældende medies og den pågældende tjenestes særlige
karakteristika.”
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 18 efter følgende ændring af ordlyden: ”I
forbindelse med behandlingen af forslaget til Rådets direktiv om gennemførelse af princippet
om ligebehandling af kvinder og mænd i forbindelse med adgang til og levering af varer og
tjenesteydelser noterede Kommissionen sig, at den måde, hvorpå kønnene fremstilles i medier
og reklamer, rejser vigtige spørgsmål om beskyttelse af mænds og kvinders værdighed, men
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den konkluderede, at det på baggrund af andre grundlæggende rettigheder, herunder
mediernes frihed og pluralisme,
ikke var hensigtsmæssigt at behandle disse spørgsmål i det
pågældende forslag, men at den
skulle gøre stillingen op med hensyn til disse spørgsmål og
om nødvendigt træffe passende foranstaltninger.”
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 19, hvis sætningen “Selv
om der ikke kan
træffes normative foranstaltninger, hindrer det ikke medierne i at optage forbud mod
forskelsbehandling i adfærdskodekser som led i frivillig selvkontrol eller anvende dem
afhængigt heraf”
udelades. Det samme gælder ordet ”derfor” i den følgende sætning.
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 20, hvis sætningen “som
f.eks. aviser, blade og
især computerspil”
udelades.
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 22 efter følgende ændring af ordlyden:
”I.
HENSTILLER, at medlemsstaterne som led i bestræbelserne på at fremme udviklingen af
sektoren for audiovisuelle tjenester og online-informationstjenester træffer de nødvendige
foranstaltninger for at sikre beskyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed inden
for samtlige audiovisuelle tjenester og online-informationstjenester ved:”.
kommissionen kan acceptere ændringsforslag 23 efter følgende ændring af ordlyden:
“(1)
at påtænke indførelse i deres nationale lovgivning eller praksis af foranstaltninger for
berigtigelsesretten eller tilsvarende foranstaltninger i forbindelse med online-medier under
overholdelse af de nationale lovgivninger og forfatningsretlige bestemmelser, uden at dette
udelukker muligheden for at tilpasse udøvelsen af denne ret under behørigt hensyn til de
enkelte mediers særlige karakteristika
(2)
med henblik på at tilskynde til, at de teknologiske nyskabelser tages i brug, samt som
supplement til og i overensstemmelse med eksisterende foranstaltninger af
lovgivningsmæssig og anden art vedrørende radio- og tv-spredningstjenester og i tæt
samarbejde med de berørte parter:
-
at fremme foranstaltninger, der kan gøre mindreårige i stand til at anvende online-
audiovisuelle tjenester og informationstjenester på ansvarlig måde, i særdeleshed ved at
forældre, undervisere og lærere gøres mere bevidste om de nye tjenesters potentiale og om
de relevante midler til beskyttelse af mindreårige, især gennem mediekendskab eller
-uddannelse.
-
hvor det er hensigtsmæssigt og nødvendigt, at fremme foranstaltninger, der gør det lettere
at identificere og få adgang til kvalitetsindhold og -tjenester for mindreårige, også på skoler
og offentlige steder.
Eksempler på mulige foranstaltninger for mediekendskab findes i bilag II”
og hvis følgende bestemmelser flyttes til bilag II ”Eksempler på mulige foranstaltninger for
mediekendskab”:
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
“Bilag
II
Eksempler på mulige foranstaltninger for mediekendskab:
- løbende uddannelse af undervisere og lærere i samarbejde med sammenslutninger til
beskyttelse af børn i metoder til anvendelse af internettet som led i skolernes undervisning og
i de pædagogiske metoder til sikker anvendelse, som det er obligatorisk at bibringe børnene
- indførelse af specifik undervisning i internettet for børn fra en tidlig alder omfattende
lektioner med adgang for forældrene med det formål at forklare børnene og deres forældre,
hvordan de skal anvende internettet, og hvordan de kan undgå fælder og farer
- en uddannelsesstrategi, der løbende samordnes med undervisningsplanerne og
undervisningsprogrammer om mediekendskab for at sikre konstant opmærksomhed på de
farer, der er forbundet med anvendelse af internettet og især af chatrooms og forummer,
- tilrettelæggelse af nationale oplysningskampagner for borgerne under anvendelse af alle
kommunikationsmidler for at gøre offentligheden opmærksom på internettets farer og risikoen
for strafferetlige sanktioner (information om mulighed for at indgive klager eller indføre
forældrekontrol). Der kan rettes specifikke kampagner til målgrupper som f.eks. skoler,
forældreforeninger og brugere,
- uddeling af informationsmateriale om risikoen ved internettet (”Sikker surfing på
internettet”, "frafiltrering af uønskede meddelelser”) og om brugen af de telefontjenester, der
har til opgave at tage imod anmeldelser af eller klager over skadelige eller ulovlige websider,
- passende foranstaltninger til oprettelse af telefontjenester eller forbedring af eksisterende
tjenesters effektivitet med henblik på at gøre det lettere at indgive klager og desuden gøre det
muligt at anmelde skadelige websider,
- en aktion, der gør det muligt effektivt at bekæmpe børnepornografi på internettet, som er en
af de alvorligste former for overgreb på mindreåriges værdighed,
- oplysningskampagner, der fordømmer vold mod mindreårige og støtter ofrene ved tilbud om
psykologisk, moralsk og praktisk hjælp.”
Kommissionen kan acceptere ændringsforslag 24 efter de foretagne ændringer af
ændringsforslag 23 og af dets ordlyd.
Kommissionen kan i princippet acceptere ændringsforslag 26, hvis sætningen ”at
overveje at
indføre solidarisk ansvar eller ansvar fordelt på flere parter i retsordenerne i forbindelse med
internetkriminalitet”
udgår, da dette henhører under EU's "tredje søjle", og da det er mere
vidtgående end det område, henstillingen gælder, og efter følgende ændring af ordlyden i
fjerde afsnit.: “at
oprette en direkte telefonlinje
med omstilling til de nationale tjenester
til
anmeldelse af ulovlige og/eller mistænkelige aktiviteter på nettet”.
Kommissionen kan delvis acceptere ændringsforslag 29 efter følgende ændring af ordlyden:
“(1)
træffer positive foranstaltninger til gavn for mindreårige, herunder initiativer, der kan
lette deres adgang til audiovisuelle tjenester og online-informationstjenester,
samtidig med at
potentielt skadeligt indhold undgås. Det kan omfatte harmonisering gennem samarbejde
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mellem regulerende, selvregulerende og samregulerende organer i medlemsstaterne og
gennem udveksling af god praksis vedrørende f.eks. et system af fælles beskrivende
symboler, der kan hjælpe brugerne til at bedømme audiovisuelle og online-
informationstjenesters indhold. Det kan f.eks. ske ved hjælp af de mulige foranstaltninger,
der beskrives i bilag III.”
“BILAG
III
Eksempler på mulige foranstaltninger, industrien og de berørte parter kan træffe for
mindreårige:
-systematisk adgang til et effektivt og let anvendeligt filtreringssystem ved tegning af et
internetabonnement og udvikling af effektive filtreringsløsninger under hensyntagen til de
teknologiske fremskridt, der gør det muligt at anvende internettet på mobiltelefoner;
- tilbud om specifikke internetabonnementer til børn med automatisk filtreringssystem, der
drives af internetudbyderne og mobilselskaberne;
- incitamenter til en regelmæssigt opdateret beskrivelse af de tilbudte websteder for at lette
klassifikationen af webstederne i kraft af fælles bogstavforkortelser for alle medlemsstater
med henblik på at advare brugerne om eventuelt skadeligt indhold på det besøgte websted;
- udstyring af alle søgemaskiner med advarselsbannere, der oplyser om eventuelle farer og
om numre på telefontjenester (hotlines).
Kommissionen kan i princippet acceptere ændringsforslag 30 efter følgende ændring af
ordlyden: “1a)
undersøger muligheden for at etablere filtre, der forhindrer
materiale, som
indeholder
børnepornografi eller krænker den menneskelige værdighed, i at passere gennem
internettet;”.
Kommissionen kan i princippet acceptere ændringsforslag 31, hvis sætningen “som
f.eks.
PICS (Platform for Internet Content Selection)”
udelades, da omtale af bestemte protokoller,
som på et tidspunkt kan blive forældede, ikke forekommer hensigtsmæssig.
Kommissionen kan i princippet acceptere ændringsforslag 33 efter følgende ændring af
ordlyden:
“IIa.
BEMÆRKER, at Kommissionen:
(1)
har til hensigt,
inden for rammerne af det flerårige EF-program (2005-2008) om fremme
af en sikrere brug af internettet og nye online-teknologier,
at fremme oplysningsaktiviteter,
som henvender sig til borgerne på europæisk plan, for ved hjælp af alle
kommunikationsmidler at oplyse offentligheden om risikoen ved internettet, om, hvordan
det bruges sikkert, om, hvordan der indgives klager, og om, hvordan forældrekontrol
aktiveres.
Specifikke kampagner kan rettes til målgrupper som f.eks. skoler,
forældreforeninger og brugere.
(2)
har til hensigt at undersøge muligheden for at indføre
et gratis europæisk
telefonnummer
eller udvide en eksisterende tjeneste for at bistå
internetbrugerne
ved at
henvise dem til bestående klageordninger og oplysningskilder og give forældrene
oplysninger om filtreringssoftwares effektivitet,
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(3)
har til hensigt at undersøge muligheden for at støtte indførelsen af et generisk
andenordensdomænenavn,
som er forbeholdt kontrollerede websider, der forpligter sig til at
respektere mindreårige og deres rettigheder (.KID.eu f.eks.),
(4)
fortsat
opretholder en løbende, konstruktiv dialog med indholdsleverandørernes
organisationer, forbrugerorganisationerne og alle berørte parter,
(5)
har til hensigt at
fremme og støtte de selvregulerende institutioners sammenslutning i net
og deres indbyrdes udveksling af erfaringer med henblik på at vurdere adfærdskodeksernes
effektivitet og de metoder, der er baseret på selvregulering, for at sikre så høje standarder for
beskyttelse af mindreårige som muligt.”
Kommissionen kan i princippet acceptere ændringsforslag 36, hvis den uhensigtsmæssige
sætning “herunder
bindende lovgivningsmæssige foranstaltninger på europæisk plan”
udelades.
Kommissionen kan i princippet acceptere ændringsforslag 37 efter følgende ændring af
ordlyden: “MINIMUMSPRINCIPPER
FOR GENNEMFØRELSE PÅ NATIONALT PLAN AF
foranstaltninger i national lovgivning eller praksis til sikring af berigtigelsesretten eller
tilsvarende foranstaltninger i forhold til online-medier”.
Kommissionen kan delvis acceptere ændringsforslag 38 efter en vis ændring af ordlyden og
omplacering af visse led. Den (fulde) tekst, som Kommissionen kan acceptere, lyder således:
“BILAG
1
Formål: at indføre foranstaltninger i medlemsstaternes nationale lovgivning eller praksis
med henblik på at sikre berigtigelsesretten eller tilsvarende foranstaltninger i forhold til
online-medier under hensyntagen til deres nationale og konstitutionelle lovbestemmelser og
uden at dette udelukker muligheden for at tilpasse dens anvendelse til de enkelte mediers
særlige karakteristika.
Udtrykket ”medier” betyder alle kommunikationsmidler, hvormed redigerede oplysninger
formidles direkte til offentligheden, som f.eks. aviser, tidsskrifter, radio, fjernsyn og
netbaserede nyhedstjenester.
– Med forbehold af medlemsstaternes øvrige civilretlige, administrative og strafferetlige
bestemmelser bør alle fysiske og juridiske personer uanset nationalitet, hvis legitime
interesser, herunder navnlig - men ikke udelukkende - omdømme og gode navn, er blevet
krænket ved en påstand i en publikation eller en transmission, have ret til berigtigelse eller
tilsvarende foranstaltninger. Medlemsstaterne bør sikre, at den faktiske udøvelse af
berigtigelsesretten eller tilsvarende foranstaltninger ikke hindres af urimelige regler eller
betingelser.
– Berigtigelsesretten eller tilsvarende foranstaltninger bør gælde over for alle medier under
en medlemsstats myndighed.
– Medlemsstaterne bør træffe de foranstaltninger, der er nødvendige for at indføre
berigtigelsesretten eller tilsvarende foranstaltninger, og fastlægge den procedure, der skal
gælde for udøvelsen heraf. De bør navnlig sikre, at fristen for udøvelse af
berigtigelsesretten eller tilsvarende foranstaltninger er tilstrækkelig, og at de nærmere
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
regler er af en sådan art, at denne ret eller disse foranstaltninger på passende måde kan
udøves af fysiske eller juridiske personer, der er bosat eller etableret i andre medlemsstater.
- Berigtigelsesretten kan sikres ikke blot ved lovgivning, men også ved samregulering eller
selvregulering.
- Berigtigelsesretten er en særlig velegnet klageform i online-miljøet i betragtning af
muligheden for øjeblikkelig at rette de anfægtede oplysninger og den lethed, hvormed det rent
teknisk er muligt at vedføje svarene fra de berørte personer.
Dog bør berigtigelsen finde sted
inden for en rimelig frist efter fremsættelsen af anmodningen herom samt på et tidspunkt
og i en form, der er passende i forhold til den publikation eller transmission, anmodningen
vedrører.
– Der bør fastsættes bestemmelser for, hvordan tvister om udøvelse af berigtigelsesretten
eller tilsvarende foranstaltninger kan indbringes for domstolene
eller tilsvarende uafhængige
organer.
– En anmodning om anvendelse af berigtigelsesretten eller tilsvarende foranstaltninger kan
afvises, hvis ansøgeren ikke har en legitim interesse i offentliggørelsen af en sådan
berigtigelse, eller hvis berigtigelsen ville indebære en strafbar handling, indebære et
civilretligt ansvar for indholdsleverandøren eller krænke den offentlige moral.
- berigtigelsesretten står med forbehold af andre klageformer til rådighed for personer, hvis
værdighed, ære, omdømme eller privatliv er blevet krænket i medierne.
- Medlemsstaterne sikrer, at den faktiske udøvelse af berigtigelsesretten (eller tilsvarende
foranstaltninger) og ytringsfriheden ikke hindres uretmæssigt.”
3.3.
Konklusion
Under henvisning til EF-traktatens artikel 250, stk. 2, ændrer Kommissionen sit forslag som
angivet i det foregående.
DA
9
DA